Recenzja gry 12 lutego 2009, 07:55

autor: Hed

Flower - recenzja gry

Flower to jedna z gier powodujących chroniczne nadużywanie przysłówka: „niezwykle”. Niezwykle oryginalna, imponująca, wciągająca, spójna i – niestety – niezwykle krótka.

Recenzja powstała na bazie wersji PS3.

Fascynujące momenty nigdy nie trwają długo. Tak jest też w przypadku kolejnej produkcji amerykańskiego studia thatgamecompany, które powoli oswaja nas ze swoim specyficznym podejściem do tematyki gier. Dostępne za darmo na pecetach Cloud i flOw zaledwie sygnowały pewne koncepcje i ogólny kierunek obrany przez producenta, stawiającego na oryginalność, emocje i oniryczny klimat. W przypadku tych dzieł odczuwałem jednak pewien niedosyt. Cloud bazował na świetnym pomyśle, ale nie był najlepszy od strony technicznej, a flOw, chociaż oferował oryginalną mechanikę i świetną ambientową muzykę, odrobinę nużył. Tymczasem, najnowsze dzieło twórców, czyli oczekiwany przez wielu miłośników eksperymentów w zakresie formy i treści Flower, jest już czymś więcej niż tylko kolejnym małym krokiem na drodze do artystycznego absolutu. W odróżnieniu od poprzedników, do których zresztą sam tytuł i treść nawiązują, jest on więc idealnie wyważoną porcją różnorodnych emocji, od beztroskiej sielanki, przez smutek i strach, aż po nieco pretensjonalną nadzieję na zwycięstwo dobra.

Moja kolekcja kwiatków i schnących ubrań. Małą ciekawostką jest natomiast obrazek w ramce po prawej, będący listą przedstawiającą twórców gry i zawierającą podziękowania (także dla fanów), zrealizowaną w formie… dodatkowego świetnego poziomu.

Liryczny klimat gry objawia się już w kilka sekund po jej uruchomieniu. Standardowe menu zostało zastąpione widokiem okna z szarym miastem w tle i doniczką z obumarłym kwiatkiem. To pierwszy z siedmiu poziomów. Oprócz pojawiającej się na początku nazwy firmy nie uświadczymy więc praktycznie żadnych dialogów, napisów czy sztampowych elementów interfejsu. Za narrację odpowiadają: zestaw obrazów, animacji oraz wydarzenia z samej rozgrywki. Całość kontrolujemy wykorzystując technologię Sixaxis, czyli obracając odpowiednio padem (w lewo, w prawo, do siebie i od siebie) oraz wciskając zaledwie jeden przycisk. Zupełna prostota tego rozwiązania sprawia, że z grą poradzi sobie każdy, chociaż dopiero wprawiony gracz wykorzysta w pełni jej możliwości. Po wybraniu któregoś z kwiatków zapoznajemy się z wprowadzającą animacją. Wykonano je przy użyciu dwuwymiarowej i prostej techniki, co w dobie naszpikowanych efektami realistycznych cudów będzie dla niejednej osoby sporym szokiem. Mnie osobiście skojarzyły się z twórczością Makoto Shinkai’ego, a szczególnie z dziełem Kanojo to Kanojo no Neko.

Ciekawie zrealizowane animacje i sama gra stawiają pytanie, czy można zmienić szare miasto w raj na ziemi? Twórcy Flower zdają się być w tej kwestii optymistami.

Opowieść, którą snują twórcy gry, zgadza się z wcześniejszymi zapowiedziami, w których Flower porównywany był do wiersza traktującego o kontradykcji między obszarami zurbanizowanymi a naturą. W pierwszej, zaledwie kilkusekundowej animacji oglądamy więc szare, smutne i ruchliwe miasto, by już chwilę później przenieść się na soczyście zieloną łąkę i rozpocząć właściwą zabawę. Prawie każdy etap rozpoczyna się od sceny przedstawiającej jeden mały kwiatek rosnący pośrodku szumiącej trawy. Wciskamy dowolny klawisz pada i w mgnieniu oka roślina rozkwita, wypuszczając w górę drobny płatek, nad którym przejmujemy kontrolę, wcielając się niejako w niewidoczny wiatr. Nie otrzymujemy początkowo żadnych instrukcji co do naszego celu i zadania, jednak jest to oczywiste. Musimy zbierać kolejne płatki, przelatując przez różnokolorowe kwiaty, tym samym doprowadzając do wielu spektakularnych wydarzeń. Przeważnie wprowadzamy życie i kolor, uruchamiamy wiatraki i światła lub uwalniamy smutne obumarłe obszary od nękających je urbanistycznych problemów.

Recenzja gry Inside - twórcy Limbo pokazują piekło wojny?
Recenzja gry Inside - twórcy Limbo pokazują piekło wojny?

Recenzja gry

Duńczycy z Playdead nie zasypiali przez kilka ostatnich lat gruszek w popiele i od czasu sukcesu Limbo w pocie czoła pracowali nad kolejnym tytułem. Rezultatem tych prac jest Inside – mroczna podróż małego chłopca w bezwzględny świat.

Recenzja gry The Way – przywracanie życia w pixel arcie
Recenzja gry The Way – przywracanie życia w pixel arcie

Recenzja gry

Sięgnięcie do wzorców z kultowych gier typu Another World czy Flashback godne jest pochwały. Czy to tylko chwyt marketingowy czy też twórcom The Way faktycznie udało się wskrzesić ducha tych wielkich produkcji pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych?

Recenzja gry Shadwen - skradanki bazującej na pomyśle z Superhota
Recenzja gry Shadwen - skradanki bazującej na pomyśle z Superhota

Recenzja gry

Shadwen miało być innowacyjną skradanką, w której czas biegnie tylko wtedy, kiedy sterowana postać się porusza. Miało być, ale dobre chęci to za mało. Frozenbyte niepotrzebnie rozmienia się na drobne.

Komentarze Czytelników (36)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
12.02.2009 09:12
odpowiedz
GameOman
55
Konsul

Kolego Gambit, pomysl o tym w ten sposob:) Gramy w rajdy samochodowe , gramy w zabijanie , bo raczej na zywo tego robic nie mozna:) dlatego siegamy po gry tego typu. Natomiast kwiatki sa juz bardziej dostepnym zajeciem, sam mam paprotkę w doniczce , na parapecie:P Patrzac na to co sie dzieje na swiecie, ktos moze pomyslec , ze ludzie grajacy w taka gre jak Flowers , majacy kwiatki , zagraja raz w zabijanie i zaczna zabijac!!! Boo:P Oczywiscie potraktuj to z przymrozeniem oka:P

12.02.2009 09:22
odpowiedz
Gambit
141
le Diable Blanc

GameOman --> Chodziło mi bardziej o fakt, że wydajesz opinie o grze, której nie tylko nie widziałeś, ale która równiez jest daleko poza Twoimi zainteresowaniami (czyli po prostu nie lubisz tego typu produkcji). Dlatego też taka ironiczna opinia o grze była z Twojej strony nie na miejscu. Ja na przykład nie lubie symulatorów lotniczych i dlatego nie wypowiadam się nigdy na ich temat.

12.02.2009 09:35
odpowiedz
aope
103
Corporate Occult

Coś pięknego :) SONY robi naprawdę innowacyjne tytuły, jakich pozazdrościć może konkurencja. Niestety tylko pozazdrościć. Fajnie, gdytby wydali na PS3 Patapona, możliwość uruchomienia go na domowym zestawie 5.1 w HD byłaby po prostu świetna :)
Duży plus dla SONY, oby więcej takich gier :) Brawo.

12.02.2009 09:41
odpowiedz
hedasw
98
Generał

GameOman - w moim przypadku grę docenił każdy kto ją tylko zobaczył. Pisząc recenzję pokazałem ją kilku osobom także z rodziny i chociaż większość była sceptyczna to po przejęciu pada zapominała o tym.

Nie widzę nic nienaturalnego w grze o zbieraniu kwiatków - to wybitnie klasyczny pomysł (przypomnijmy co zbierał Mario, Donkey, Pac-Man i inne psychodeliczne postacie). Zresztą, jak pisałem, pod zrealizowaną na wysokim poziomie artystyczną oprawą, kryje się standardowa mechanika zabawy dla mniej zaangażowanych (zbierz kilka i leć dalej), ale i dla zaangażowanych (zbierz je wszystkie, co często wymaga sporo zręczności).

Najważniejszym elementem Flower jest właśnie spójność wszystkich elementów - genialna usypiająco-relaksująca muzyka, świetna oprawa wizualna i nastrój oraz budowanie emocji przy użyciu o wiele subtelniejszych sposobów narracji niż w przypadku innych gier.

Spójrzmy na legendarnego Gears of War 2 - gra w moim mniemaniu genialna pod względem gameplayu, ale w kwestii narracji totalnie beznadziejna. Autorzy nie byli w stanie w przekonywujący sposób przekazać najmniejszej chociażby porcji emocji, co opanowali już nawet amerykańscy mainstreamowi reżyserzy.

A pomysł, że gramy w gry w zabijanie, bo w realu tego nie można robić zakrawa chyba trochę na patologię i jest raczej argumentem przeciwników gier. ;)

12.02.2009 09:50
odpowiedz
scorpinor
0
Konsul

Fajna rzecz. Pomysł i wykonanie naprawdę zachwycają jak na taką mini produkcję. Dobrze, że wychodzą na PS3 też takie "inne" dzieła. Tak długo jak będą one dodatkiem do standardowej oferty wydawniczej, a nie jej podstawą (jak na bądź co bądź Wii) to jestem całkowicie za.

GameOman-> "Zgaduje w ciemno ze ta gre docenia tylko recenzenci:) " Jasne, bo PRAWDZIWI gracze nie lubią ani krzty innowacyjności, artyzmu, relaksu. Oni muszą mordować tysiące komputerowych przeciwników, albo wygrywać rajdy samochodowe. Sukces komercyjny Wii, czy z bliższego podwórka Little Big Planet, Patapon itp. to przecież tylko wyjątki potwierdzające regułę. Gdybym tak myślał nigdy nie zagrałbym właśnie w LBP i ominęłaby mnie jedna z najfajniejszych gier w jakie grałem od paru lat.

12.02.2009 10:02
odpowiedz
szulcu1306
52
Prezydent

To ja już wiem na co będę głosował w przyszłorocznej odsłonie "Gra roku 2009" w kategorii "Najlepsza oprawa artystyczna". Niech żyją developerzy nieszablonowych gier!!!

12.02.2009 10:17
odpowiedz
mmach1988
84
Konsul

2008-11-25 - 16:19 Cziczaki OMG! Ale to PS3 ma gierki! XD Śmiech na sali!

Ciekawe czy teraz się szanowny Pan Cziczaki wypowie o tej grze.

Kiedyś też byłem taki, że tylko FIFA, wyścigi i gry GTA podobne, ale teraz już tak nie jest. NFSa nowego nie mam mimo, że poprzednie części wszystkie mam, bo mnie już nie kręcą odgrzewane kotlety Teraz zagrałbym w LBP czy Flower, bo to jest coś nowego. Teraz dla mnie coraz częściej liczy się innowacja a nie nowe części gier które nic nie wnoszą nowego.

12.02.2009 10:24
odpowiedz
monias32
14
Chorąży

Takiej innowacyjności mi brakuje! Wszystkie te FPS zaczynają sie nudzić, a tutaj czuć powiew świeżości :) Chętnie bym zagrał ale mam Xa i PC :P

12.02.2009 12:13
odpowiedz
Elav
23
Legionista

Można prosić o zaprezentowanie gry w"gramy"?

12.02.2009 12:28
odpowiedz
Bigg Snoop Dogg
10
Pretorianin

Na GT są filmiki z tej gry, wygląda to ładnie i melodie w tle również na plus. Ciekawi mnie czy ta gra jest choć trochę trudna, czy raczej nadaje się do przejścia "jedną ręką". Tal czy inaczej, ląduje na liście Gier obserwowanych :)

12.02.2009 13:57
odpowiedz
Belor
61
Pretorianin

Mimo ze mam tylko xboxa powiem ze posiadaczom sony jest co pozazdroscic. Innowacyjna , przepieknie wygladajaca gra. Jeszcze pare takich tytulow i moze bedzie trzeba zaczac odkladac na ps3 :]

12.02.2009 14:12
odpowiedz
pompaziom
46
Hatifnat

super !! na pewno kupię

12.02.2009 14:57
odpowiedz
hedasw
98
Generał

Bigg Snoop Dogg - gra nie jest trudna i nie można w niej "zginąć". Trochę czasu i wysiłku zajmuje za to odnalezienie wszystkich zielonych (ukrytych) kwiatków. Część z nich rośnie w trudno dostępnych miejsach, a inne pojawiają się dopiero po zebraniu wszystkich innych. Od tego ile ich zbierzemy zależy wygląd kwiatków na parapecie.

12.02.2009 15:08
odpowiedz
ormats
92
Generał

Od kiedy bedzie dostepna na psn ??

12.02.2009 15:20
odpowiedz
Lordareon
68
harry potter

"gramy" z flowera juz jutro. :-)

12.02.2009 15:25
odpowiedz
hedasw
98
Generał

ormats - gra jest już na PSN za 29 zł.

12.02.2009 15:33
odpowiedz
Hollowz
42
Pretorianin

dobrze ze bedzie film "gramy" bo zastanawiam sie czy kupic :)

12.02.2009 16:48
odpowiedz
Sektorek
25
Centurion

----------->Hollowz dobrze ze bedzie film "gramy" bo zastanawiam sie czy kupic :) wlasnie czekamy na gramy :o)

12.02.2009 18:11
odpowiedz
Miclo
40
Pretorianin

Wiedziałem że gra jest świetna odkąd ją ujrzałem :D Wkońcu coś innego niż FPSy czy inne gry akcji. Naprawdę godne polecenia. Takiej gry mi brakowało!!

12.02.2009 18:31
odpowiedz
ormats
92
Generał

Juz kupilem.

Moja mini recka :)

Flower jest swietne. Przepiekna grafika, animacja, muzyka to czysty relax. Gra jest bardzo kojaca,uspokaja.

Pozbieralem troche kwiatkow i poprostu sobie latalem sluchajac muzyki i szumu traw. Zatesknilem za wiosna , latem i łoną natury. Odemnie gra ma 9/10

12.02.2009 22:37
odpowiedz
Windows XP 16
53
Senator

Właśnie ściągam. Powinno być za jakieś 10min. :) Nie mogę się doczekać.

12.02.2009 22:56
odpowiedz
ROGALiK
3
Junior

Wieeeeeeeelka szkoda ze nie ma na inne platformy :(

13.02.2009 00:39
odpowiedz
Revnir
28
Pretorianin

Gra jest świetna, chyba najlepsze jak dotąd wykorzystanie sixaxisa.
Tak relaksującej gry nie było od dawna, jednocześnie nie sposób się od niej oderwać.
9/10

13.02.2009 02:12
odpowiedz
Backside
77
Senator

Gra jest mega :o... co prawda mój skill okazał się słaby, ale rozwala już sama koncepcja, oprawa audio i wideo.... sterowanie... wykonanie... wszystko.
Świetne jest też to, że po skończeniu poziomu nie ma uczucia - ok. natrudziłem się, zebrałem 100% jadę dalej. Podejrzewam, że zagrałbym jeszcze wiele razy bez znużenie. Więc długość gry można spokojnie pomnożyć x2/x3

14.02.2009 17:13
odpowiedz
fanfir
1
Junior

Gra Flower to kolejny przykład, iż gry innowacyjne i oryginalne nadal mogą świecić triumfy na tak skostniałym już rynku gier. Sama rozgrywka jest rzeczywiście relaksująca i pomimo prostych zasad (a może i dzięki nim) niezwykle grywalna. Paradoksalnie w tej prostej grze będziemy mogli doświadczyć jednego z najlepszych zastosowań sixaxisa w historii konsoli. Steruje się niezwykle intuicyjnie i wygodnie. Grafika jest raczej mało skomplikowana, jednak robi bardzo pozytywne wrażenie, powracające do łąk klory oraz latające płatki kwiatów mogą się naprawdę spodobać. Gra jest przy tym tania i jest jak najbardziej warta polecenia. W skali 1-10 daję jej 7.

16.02.2009 23:05
odpowiedz
andrij19
2
Junior

zaje..ta gierka i kto mówi ze ps3 ma malo exclusivóv?

17.02.2009 23:35
odpowiedz
Azelth
8
Legionista

Heh. A ja już namówiłem rodziców xD

21.02.2009 18:51
odpowiedz
shagohodd
8
Centurion

REWELACJA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kolejna po LBP gra , która jest innowacyjna i graficznie bardzoo dobra... po wywalaniu granatem w przeciwnika trzeba się czasem odstresowac.... BRAWO !!! PS 3 rulezzzzzzzzzzzz

21.02.2009 18:56
odpowiedz
Mr_Baggins
16
Legend

zaje..ta gierka i kto mówi ze ps3 ma malo exclusivóv?

Ja nie mówię, że ma mało. Wręcz przeciwnie - ma mnóstwo exclusivów w tym typie, jakiś skośnookich dziwadeł. Ja wolę normalne gry, gdzie można się pościgać albo postrzelać.

23.02.2009 15:27
odpowiedz
kyuubi32
1
Junior

SUPER!! Nie jestem fanem takich produkcji, ale ta prostota zaskoczyła mnie i wciągnęła. Najlepsze jest to że gra oferuje możliwość zdobywania trofeów. Polecam.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze