ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Flower - recenzja gry

Flower to jedna z gier powodujących chroniczne nadużywanie przysłówka: „niezwykle”. Niezwykle oryginalna, imponująca, wciągająca, spójna i – niestety – niezwykle krótka.

12 lutego 2009 8.5/10
• strony :12

Fascynujące momenty nigdy nie trwają długo. Tak jest też w przypadku kolejnej produkcji amerykańskiego studia thatgamecompany, które powoli oswaja nas ze swoim specyficznym podejściem do tematyki gier. Dostępne za darmo na pecetach Cloud i flOw zaledwie sygnowały pewne koncepcje i ogólny kierunek obrany przez producenta, stawiającego na oryginalność, emocje i oniryczny klimat. W przypadku tych dzieł odczuwałem jednak pewien niedosyt. Cloud bazował na świetnym pomyśle, ale nie był najlepszy od strony technicznej, a flOw, chociaż oferował oryginalną mechanikę i świetną ambientową muzykę, odrobinę nużył. Tymczasem, najnowsze dzieło twórców, czyli oczekiwany przez wielu miłośników eksperymentów w zakresie formy i treści Flower, jest już czymś więcej niż tylko kolejnym małym krokiem na drodze do artystycznego absolutu. W odróżnieniu od poprzedników, do których zresztą sam tytuł i treść nawiązują, jest on więc idealnie wyważoną porcją różnorodnych emocji, od beztroskiej sielanki, przez smutek i strach, aż po nieco pretensjonalną nadzieję na zwycięstwo dobra.

Moja kolekcja kwiatków i schnących ubrań. Małą ciekawostką jest natomiast obrazek w ramce po prawej, będący listą przedstawiającą twórców gry i zawierającą podziękowania (także dla fanów), zrealizowaną w formie… dodatkowego świetnego poziomu.

Liryczny klimat gry objawia się już w kilka sekund po jej uruchomieniu. Standardowe menu zostało zastąpione widokiem okna z szarym miastem w tle i doniczką z obumarłym kwiatkiem. To pierwszy z siedmiu poziomów. Oprócz pojawiającej się na początku nazwy firmy nie uświadczymy więc praktycznie żadnych dialogów, napisów czy sztampowych elementów interfejsu. Za narrację odpowiadają: zestaw obrazów, animacji oraz wydarzenia z samej rozgrywki. Całość kontrolujemy wykorzystując technologię Sixaxis, czyli obracając odpowiednio padem (w lewo, w prawo, do siebie i od siebie) oraz wciskając zaledwie jeden przycisk. Zupełna prostota tego rozwiązania sprawia, że z grą poradzi sobie każdy, chociaż dopiero wprawiony gracz wykorzysta w pełni jej możliwości. Po wybraniu któregoś z kwiatków zapoznajemy się z wprowadzającą animacją. Wykonano je przy użyciu dwuwymiarowej i prostej techniki, co w dobie naszpikowanych efektami realistycznych cudów będzie dla niejednej osoby sporym szokiem. Mnie osobiście skojarzyły się z twórczością Makoto Shinkai’ego, a szczególnie z dziełem Kanojo to Kanojo no Neko.

Ciekawie zrealizowane animacje i sama gra stawiają pytanie, czy można zmienić szare miasto w raj na ziemi? Twórcy Flower zdają się być w tej kwestii optymistami.

Opowieść, którą snują twórcy gry, zgadza się z wcześniejszymi zapowiedziami, w których Flower porównywany był do wiersza traktującego o kontradykcji między obszarami zurbanizowanymi a naturą. W pierwszej, zaledwie kilkusekundowej animacji oglądamy więc szare, smutne i ruchliwe miasto, by już chwilę później przenieść się na soczyście zieloną łąkę i rozpocząć właściwą zabawę. Prawie każdy etap rozpoczyna się od sceny przedstawiającej jeden mały kwiatek rosnący pośrodku szumiącej trawy. Wciskamy dowolny klawisz pada i w mgnieniu oka roślina rozkwita, wypuszczając w górę drobny płatek, nad którym przejmujemy kontrolę, wcielając się niejako w niewidoczny wiatr. Nie otrzymujemy początkowo żadnych instrukcji co do naszego celu i zadania, jednak jest to oczywiste. Musimy zbierać kolejne płatki, przelatując przez różnokolorowe kwiaty, tym samym doprowadzając do wielu spektakularnych wydarzeń. Przeważnie wprowadzamy życie i kolor, uruchamiamy wiatraki i światła lub uwalniamy smutne obumarłe obszary od nękających je urbanistycznych problemów.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PS3.
inne
Recenzja gry How to Survive - jak przeżyć na wyspie pełnej zombie?

Recenzja gry How to Survive - jak przeżyć na wyspie pełnej zombie?

Tak, to kolejna gra o zombie. Ale How to Survive stara się nauczyć przetrwania, każe spać, jeść i robić własną broń. Pytanie brzmi - czy da się w to grać?  recenzja gry

Recenzja gry Angry Birds Star Wars – Imperium Rovio kontratakuje

Recenzja gry Angry Birds Star Wars – Imperium Rovio kontratakuje

Darth Vader to świnia – co do tego nie ma wątpliwości. Studio Rovio potraktowało to jednak dosłownie, łącząc swój megahit Angry Birds z Gwiezdnymi wojnami. W recenzji Angry Birds Star Wars sprawdzamy, czy moc jest sprzymierzeńcem Finów.   recenzja gry

Olśniewająca platformówka - recenzja gry Trine 2

Olśniewająca platformówka - recenzja gry Trine 2

Następczyni sympatycznej, choć niepozbawionej błędów, zręcznościówki miała zostawić daleko w tyle swoją poprzedniczkę, oferując bardziej urozmaiconą rozgrywkę, jeszcze ładniejszą oprawę wizualną i dużo ciekawych pomysłów. Czy to się udało?  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Flower - screen - 2009-02-11 - 134496Flower - screen - 2009-02-11 - 134495Flower - screen - 2009-02-11 - 134494Flower - screen - 2009-02-11 - 134493Flower - screen - 2009-02-11 - 134492Flower - screen - 2009-02-11 - 134491Flower - screen - 2009-02-11 - 134490Flower - screen - 2009-02-06 - 133844Flower - screen - 2009-02-06 - 133843Flower - screen - 2009-02-06 - 133842

komentarze czytelników (36)


Belor  2009-02-12 - 13:57

Mimo ze mam tylko xboxa powiem ze posiadaczom sony jest co pozazdroscic. Innowacyjna , przepieknie wygladajaca gra. Jeszcze pare takich tytulow i moze bedzie trzeba zaczac odkladac na ps3 :]

pompaziom  2009-02-12 - 14:12

super !! na pewno kupię

hedasw  2009-02-12 - 14:57

Bigg Snoop Dogg - gra nie jest trudna i nie można w niej "zginąć". Trochę czasu i wysiłku zajmuje za to odnalezienie wszystkich zielonych (ukrytych) kwiatków. Część z nich rośnie w trudno dostępnych miejsach, a inne pojawiają się dopiero po zebraniu wszystkich innych. Od tego ile ich zbierzemy zależy wygląd kwiatków na parapecie.

ormats  2009-02-12 - 15:08

Od kiedy bedzie dostepna na psn ??

Lordareon  2009-02-12 - 15:20

"gramy" z flowera juz jutro. :-)

hedasw  2009-02-12 - 15:25

ormats - gra jest już na PSN za 29 zł.

Hollowz  2009-02-12 - 15:33

dobrze ze bedzie film "gramy" bo zastanawiam sie czy kupic :)

Sektorek  2009-02-12 - 16:48

----------->Hollowz dobrze ze bedzie film "gramy" bo zastanawiam sie czy kupic :) wlasnie czekamy na gramy :o)

Miclo  2009-02-12 - 18:11

Wiedziałem że gra jest świetna odkąd ją ujrzałem :D Wkońcu coś innego niż FPSy czy inne gry akcji. Naprawdę godne polecenia. Takiej gry mi brakowało!!

ormats  2009-02-12 - 18:31

Juz kupilem. ...

Windows XP 16  2009-02-12 - 22:37

Właśnie ściągam. Powinno być za jakieś 10min. :) Nie mogę się doczekać.

ROGALiK  2009-02-12 - 22:56

Wieeeeeeeelka szkoda ze nie ma na inne platformy :(

Revnir  2009-02-13 - 00:39

Gra jest świetna, chyba najlepsze jak dotąd wykorzystanie sixaxisa. Tak relaksującej gry nie było od dawna, jednocześnie nie sposób się od niej oderwać. 9/10

Backside  2009-02-13 - 02:12

Gra jest mega :o... co prawda mój skill okazał się słaby, ale rozwala już sama koncepcja, oprawa audio i wideo.... sterowanie... wykonanie... wszystko. Świetne jest też to, że po skończeniu poziomu nie ma uczucia - ok. natrudziłem się, zebrałem 100% jadę dalej. Podejrzewam, że zagrałbym jeszcze wiele razy bez znużenie. Więc długość gry można spokojnie pomnożyć x2/x3

fanfir  2009-02-14 - 17:13

Gra Flower to kolejny przykład, iż gry innowacyjne i oryginalne nadal mogą świecić triumfy na tak skostniałym już rynku gier. Sama rozgrywka jest rzeczywiście relaksująca i pomimo prostych zasad (a może i dzięki nim) niezwykle grywalna. Paradoksalnie w tej prostej grze będziemy mogli doświadczyć jednego z najlepszych zastosowań sixaxisa w historii konsoli. Steruje się niezwykle intuicyjnie i wygodnie. Grafika jest raczej mało skomplikowana, jednak robi bardzo pozytywne wrażenie, powracające do łąk klory oraz latające płatki kwiatów mogą się naprawdę spodobać. Gra jest przy tym tania i jest jak najbardziej warta polecenia. W skali 1-10 daję jej 7.

andrij19  2009-02-16 - 23:05

zaje..ta gierka i kto mówi ze ps3 ma malo exclusivóv?

Azelth  2009-02-17 - 23:35

Heh. A ja już namówiłem rodziców xD

shagohodd  2009-02-21 - 18:51

REWELACJA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kolejna po LBP gra , która jest innowacyjna i graficznie bardzoo dobra... po wywalaniu granatem w przeciwnika trzeba się czasem odstresowac.... BRAWO !!! PS 3 rulezzzzzzzzzzzz

Mr_Baggins  2009-02-21 - 18:56

zaje..ta gierka i kto mówi ze ps3 ma malo exclusivóv? ...

kyuubi32  2009-02-23 - 15:27

SUPER!! Nie jestem fanem takich produkcji, ale ta prostota zaskoczyła mnie i wciągnęła. Najlepsze jest to że gra oferuje możliwość zdobywania trofeów. Polecam.