ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Sid Meier's Civilization IV - recenzja gry

Gry komputerowe jak każda z dziedzin rozrywki mają swoich klasyków i mistrzów. Sid Meier jest jednym i drugim, a przynajmniej dwie z firmowanych jego nazwiskiem gier bez wątpienia na stałe weszły do kanonu. Jedną z nich jest Cywilizacja.

28 listopada 2005Gajos (gry-online.pl) 9.5/10
• strony: 12345678910

Gry komputerowe, jak każda z dziedzin rozrywki, mają swoich klasyków i, nie bójmy się tego słowa, mistrzów. Sid Meier jest jednym i drugim, a przynajmniej dwie z firmowanych jego nazwiskiem gier bez wątpienia na stałe weszły do kanonu. Jedną są Pirates, których (moim zdaniem udany) remake przed paroma miesiącami zawitał na półki sklepowe, drugą – Cywilizacja, której czwarta część właśnie miała swoją premierę światową.

Zapowiedzi Civilization 4 zwracały uwagę, aczkolwiek muszę przyznać, iż podkreślane przez twórców „przeniesienie gry w 3 wymiar” wydawało mi się co najmniej dziwactwem. Tak, wiem, że w przypadku większości współczesnych strategii 3D staje się standardem – ale to co w przypadku RTS-ów zdaje egzamin, w przypadku strategii turowych nie wydawało mi się w żadnym stopniu koniecznością. Grafika w tym szacownym gatunku zamiast widowiskowości i dynamiki powinna raczej koncentrować się na czytelności i zapewniać maksymalną przeźroczystość interfejsu. Wyglądało więc, że kolejny klasyk ulegnie swoistej degeneracji, przekształcając złożoną strategię w kolejną turówkę, która usiłuje wyglądać jak RTS.

Utwierdzony w swoich przekonaniach pierwszymi komentarzami na forach internetowych, zapomniałem o majaczącym wówczas jeszcze na odległym horyzoncie tytule i skupiłem się na innych – bardziej obiecujących produktach. A gdy naszło mnie na budowanie cywilizacji odpalałem znakomitą Alphę Centauri czy Cywilizację 3.

Moje przekonania zostały brutalnie zachwiane, gdy jakimś przypadkiem szukając informacji o modach do Cywilizacji 3 przeczytałem materiał dotyczący czwórki. No i się zdziwiłem. Okazało się, że już dawno nikt nie płacze nad nowym silnikiem graficznym. Okazało się, że planowane zmiany dotyczą znacznie większej części rozgrywki niż tylko oprawa graficzna i że zastosowana zasada: 1/3 starych rozwiązań, 1/3 ulepszeń i 1/3 nowości tak naprawdę szykuje nam rewolucję. Ostatnie dwa tygodnie przed premierą spędziłem wczytując się we wszystkie materiały, wywiady, dywagacje na forach, oglądając uważnie screenshoty, wyrabiając sobie opinię, że szykuje się wielki hit.

Gdy wreszcie zasiadłem do rozgrywki i uruchomiłem moją pierwszą (próbną jak się zarzekałem) grę, wciągnęło mnie natychmiast. Teraz, po kilkudziesięciu godzinach, kilku pełnych grach muszę przyznać, że chyba po raz pierwszy moje oczekiwania, podniesione przez zapowiedzi bardzo wysoko, nie skończyły się rozczarowaniem. Gra jest wielka.

Czym jest Cywilizacja – dla tych, co nie wiedzą

Cywilizacja jest grą szczególną – nie da się jej podzielić na etapy, które jeden po drugim przechodzimy, ani na misje, które jedną po drugiej wykonujemy. Jej sednem jest budowanie cywilizacji, która przetrwa próbę czasu, czyli przeżyje w świecie, gdzie surowców jest ograniczona ilość, ziemi również, a konkurencji sporo. Dodatkowo dobrze, gdyby jeszcze udało się nam wygrać. Mamy na to 6 i pół tysiąca lat.

Nasze imperium składa się z miast i otaczających je ziem, dzięki którym nasze osady zamieniają się w czasie gry w mniej lub bardziej imponujące metropolie, centra przemysłowe, ośrodki naukowe i tak dalej. Nasze bogactwa z pewnością przyciągną uwagę sąsiadów – czy tych mniej rozgarniętych (barbarzyńców), czy innych cywilizacji – a więc będziemy potrzebować armii, która obroni co nasze i ewentualnie zdobędzie cudze. W końcu najlepszą obroną jest atak, prawda?

A ponieważ czas nie stoi w miejscu, dobrze jest dbać o naszych naukowców – hojne finansowanie badań zapewni, iż na polu bitwy nasi łucznicy nie będą musieli walczyć z wrogimi czołgami.

Dodatkowo, od czasów trzeciej części serii pojawia się kolejny aspekt – kultura. Siła naszych obyczajów, oddziaływania naszej sztuki czy popularności naszych idei zależy również od naszych decyzji. Wybór – czy budować świątynie czy rydwany, teatry czy czołgi staje się trudniejszy, gdy bogactwo kulturowe okazuje się być groźną bronią. Pamiętacie powiedzenie Stalina: „Ile dywizji ma papież”? W Cywilizacji również nie tylko dywizje mogą być naszym orężem.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Hearts of Iron IV - powrót w wielkim stylu

Recenzja gry Hearts of Iron IV - powrót w wielkim stylu

Po latach Hearts of Iron – ukochana seria koneserów skomplikowanych strategii – powraca, i to w wielkim stylu. Sezon nieprzespanych nocy, spędzonych na dowodzeniu, knuciu intryg i nieustannym smakowaniu goryczy porażki, uznać należy za otwarty.  recenzja gry

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Warhammer plus Total War to połączenie tak naturalne – aż dziw bierze, że dopiero teraz Creative Assembly przygotowało tę odsłonę. Dziś już wiemy, że warto było czekać.  recenzja gry

Recenzja gry Stellaris – Paradox podbija kosmos

Recenzja gry Stellaris – Paradox podbija kosmos

Długo wyczekiwana gra Stellaris podbiła kosmos i... Steama. Paradox stworzył świetną strategię kosmiczną w stylu 4X. Pomimo braków to szalenie wciągająca produkcja.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Sid Meier's Civilization IV - screen - 2005-10-24 - 55943Sid Meier's Civilization IV - screen - 2005-10-24 - 55942Sid Meier's Civilization IV - screen - 2005-10-24 - 55941
Travian

Travian

Zagraj za Darmo!

The Settlers Online

The Settlers Online

Zagraj za Darmo!

Commandos 2: Ludzie Odwagi - PC - 7,90 zł

kup w sklepie

PC 7,90 zł

Stellaris PL - PC - 128,90 zł

kup w sklepie

PC 128,90 zł

Hearts of Iron IV: Cadet Edition - PC - 118,90 zł

kup w sklepie

PC 118,90 zł

Komentarze Czytelników (50)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
28.11.2005 21:37
odpowiedz
Święty!
111
Konsul

"Przeżroczystość to ewidentny błąd. Powinno być "przezroczytość".

28.11.2005 21:56
odpowiedz
Soulcatcher
185
back to DA:I

przeźroczystość to poprawna forma i nie ma w niej błędu

może porozmawiamy o grze, moim zdaniem jest bardzo fajna i wcale się nie nudziłem choć grałem sporo w poprzedni części

28.11.2005 22:20
odpowiedz
inff
0
Pretorianin

Azazell22 imputujesz ze jestem glupi....? ehhh dzieciaku, zobacz do slownika co znaczy "wtornosc"...
moze zrozumiesz prostote swojego zachowania.

Chodzi mi o to ze ta gra zachowuje sie(mechanizmy) tak samo jak poprzednie czesci.
Niby nowosc... ale to ciagle to samo tylko z ladniejsza grafika

Pewnie macie tak przeprane mozgi ze przez 10 nastepnych czesci nie bedziecie wiedziec o co mi chodzi. No coz, gracze to w koncu cwiercinteligenci bez wyobrazni... wychowani w kulturze obrazkowej

Jest taki cytat z takiej madrej ksiazki, ze najwazniejsze jest niewidoczne dla oczu.
Niestety obecnie ulepsza sie gry tylko pod katem grafiki.
Ale co tam, biznes sie kreci, sprzedaje to samo po raz n-ty... w koncu małpy sa szczesliwe...

28.11.2005 22:59
odpowiedz
stonowany
2
Junior

"W Cywilizacji domyślnym rozwiązaniem jest losowo generowana mapa" - ktora niezwykle czesto generuje sie identyczna

"Grę rozpoczynamy tradycyjnie od wyboru mapy i nacji" - oczysicie nie wybieramy map wiekszysz niz standart, czyli zadne large i huge (w tym jedyna mapa Earth, ktora akurat jest huge). Nie wybieramy, bo sa calkowicie niegrywalne (nie, nie wazne jakiego masz procka, ile ramu, jaka grafe, nie pograsz)

"kamienia (jednego z najważniejszych nowych surowców strategicznych)" - kamien jedynie przyspiesza dwukrotnie budowe zaledwie kilku ulepszen, jesli to jest najwazniejszy surowiec to co z ropa, aluminium, zelazem itd od ktorych uzalezniona jest miedzy innymi budwa wiekszosci jednostek militarnych i wygrana przez budowe promu kosmicznego.

"Niezwykle rozbudowanie systemu awansów" - raptem kilkanascie

"AI okazuje się być wysoce kompetentna w dowodzeniu siłami," - szczegolnie, gdy w 2000 roku ropocznie z nami wojne i "zasypie" nas jednostkmi typu warrior"

"Drugim miejscem, gdzie można się cieszyć ze usprawnienia AI, jest dyplomacja." - rzeczywiscie, moze przyklad: wypowiadamy wojne komukolwiek, czekamy, az wrog zapyta czy interesuje nas pokoj, prosimy o wszystkie jego miasta poza stolica i wszystkie technologie, dostajemy informacje, ze w czasie wojny wymiana czegokolwiek jest zabroniona, pytamy wroga co da nam w zamian za pokoj, dostaniemy to o co przed chwila poprosilismy... Faktycznie, usprawnienie...

"Miejmy nadzieję, że zapowiadany patch usunie również ten problem." - zapowiadany patch, ktory juz sie ukazal, czyli 1.09D popsul wiecej niz naprawil. O ile grac przed patchem mozna bylo przez klika do kilkudziesieciu minut bez crasha, o tyle po patchu, gra pada juz po wczytaniu sava, badz po jednej, czy dwoch turach.

Autor zapomnial tez wspomniec o praktycznie niedzialajacym multiplay. CIV IV na dzis jest praktycznie niegrywalana (problemy ze wszystkim, ciagle CTD, BSOD etc.)

Tu mozna poczytac o wszystkich bledach: ttp://forums.civfanatics.com/forumdisplay.php?f=170

28.11.2005 23:11
odpowiedz
Soulcatcher
185
back to DA:I

stonowany --->

Wybieraj mapy z predefiniowanych

ja mam 3.2Gh, 2 GBRAM i 6800GT i gram tylko na największych mapach i chodzi mi płynnie przez mniej więcej 2/3 gry potem zwalnia ale i tak jest całkowicie OK

Co do awansów to jeżeli weźmiesz większość gier strategicznych to ilość awansów jednostek w CIV4 jest oszałamiający

Ai jest całkiem niezłe, ani nie gorsze ani lepsze niż w większości gier tego typu.

Co do crashów to nigdy nie miałem z tym problemów

kamień na początku jest bardzo ważny, choć to oczywiście zależy od przyjętej strategii rozwoju

Co do multiplayera zgadzam się, ale nie przeszkazda mi to, w inne gry gram w multi a w CIV to zabawa na samotne zimowe wieczory

28.11.2005 23:25
odpowiedz
Cainoor
171
Mów mi wuju

stonowany - Przykro mi, ale masz pecha. 99% ludzi nie ma problemów z grą (teraz po wydaniu patcha, nie ma ich jeszcze więcej).

- Błąd z handlowaniem miastami w zamian za pokój to był bug i jest już naprawiony.
- Można grać na każdej mapie, bez żadnego problemu.
- kamienie są bardzo potrzebne tym, którzy chcą zbudować cudy. w połączeniu z odpowiednią zdolnością przywódcy, można znacznie przyśpieszyć budowe cudów

- mutli jest na pewno najlepszy w dotychczasowej serii. rozegrałem już pare pojedynków i gra się bardzo przyjemnie. czy to w sojuszu, czy 1vs1...

28.11.2005 23:25
odpowiedz
Azazell22
0
Generał

inff nakreślił --->

Chodzi mi o to ze ta gra zachowuje sie(mechanizmy) tak samo jak poprzednie czesci.
Niby nowosc... ale to ciagle to samo tylko z ladniejsza grafika

Jest taki cytat z takiej madrej ksiazki, ze najwazniejsze jest niewidoczne dla oczu.
Niestety obecnie ulepsza sie gry tylko pod katem grafiki.
Ale co tam, biznes sie kreci, sprzedaje to samo po raz n-ty... w koncu małpy sa szczesliwe..

bez komentarza

28.11.2005 23:37
odpowiedz
gad1980
83
Generał

inff --> Sa takie ludzie co zyja po to, zeby jedynie krytykowac. Choc rzeczywistosc przeczy temu co mowia. Ty takim ludziem jestes. Civ 4 nie zmienionwa patrzac pod katem Civ 3?! A recenzje czytal? A czytal o rewelacyjnej zmianie dot. np. terenu? Zdajesz sobie jak to wplywa na rozgrywke? A przeciez to jedna z WIELU zmian. Znaczacych zmian i do tego przemyslanych. Tak, tak... "malpy sa szczesliwe"... Jesli gracze to tepe cwiercyntelgenty to co tu robisz?! No bo na pewno nie jestes graczem a ten serwis jest dla GRACZY! Tak! Tych tepakow - takich jak ja :) Ktos jeszcze?

Azazell22 --> :)

29.11.2005 00:22
odpowiedz
Azazell22
0
Generał

gad 1980 --> :P

jestem pod wrażeniem prawie na kazdym serwisie gra dostaje prawie najwyższe noty.. wsumie i najwyzsze:) i dobrze bo to gra roku

29.11.2005 08:24
odpowiedz
stonowany
2
Junior

Soulcatcher ----->

"Wybieraj mapy z predefiniowanych" - nie zmieni to faktu, ze "losowa" mapa moze sie wygnerwoac kilka razy taka sama z identycznymi miejscami startowymi 3 razy pod rzad.

"ja mam 3.2Gh, 2 GBRAM i 6800GT i gram tylko na największych mapach i chodzi mi płynnie przez mniej więcej 2/3 gry" - gratuluje, sa jednak tacy, ktorym nie chodzi. Poza tym nie zapominajmy, ze zalecana konfiguracja kompa jest o niebo slabsza niz to co Ty podajesz i zdecydowanie nie pozwala wygodnie pograc.

"AI" - moze nie lepsze, moze nie gorsze, ale zdecydowanie bardziej przepelnione bledami

"Co do crashow" - Zauwaz, ze moja wypowiedz opiera sie na moich dosiwadczeniach i opniach jakie sa na forach, a tam az zalew informacji o crashach, zarowno przed jak po patchu. Mimo wszystko dobrze wiedziec, ze komus dziala bez zarzutow daje to nadzieje na poprawe w kolejnych patchach.

"kamien" - chodzilo mi o to ze nie najwazniejszy jak sugeruje autor recki, bez kamienia mozna wybudowac wszystko, bez innych surowcow skonczy sie gre z warriorem jako najbardziej rozwinieta jednostka, a to znaczy ze skonczy sie dosc szybko ;)

Cainoor ---->

Moze i mam pecha, tylko skad dokladnie posiadasz informacje to tym, ze 99% nie ma problemow? Rozumiem, ze wyssales to z palca bo nie wierze, ze prowadzisz jakies statystki w tym temacie. Nawet sam autor recki wyraznie zaznacza, ze sporo ludzi raportuje powazne bledy, zreszta wystarczy poprzegladac fora pelne wypowiedzi na ten temat. Troche wiecej obiektywizmu i mniej ignorancji. To ze tobie dziala nie znaczy, ze wszystko jest super extra u 99% ludzi.

- tak byl to bug, czyli dyplomacja jest niedopracowana. Tak masz racje wyeliminowany w 1.09, za to jest nowy rownie glupi, co dalej swiadczy o tym, ze grze daleko do doskonalosci:

Porozmawiaj z jakas civilizacja, wybierz "what are our current trades?" wyswietli to obcenie wymieniane towary, jesli kliknijesz na jednen z nich menu zmieni sie na "will you accept this trade?" AI zgadza sie i wszystko co w bylo w dotychczasowej wymianie zostaje zdublowane, mozna tak w nieskonczonosc.

- "mozna grac na kazdej" - takich wypowiedzi jak ta widzialem moze 10, a tysiace takich, w ktorych ludzie pisza, ze nie mozna i to do tych ja tez sie zaliczam.

Na koniec zeby bylo jasne, gralem kazda czesc Civ jaka byla, IV czesc jest niewatpiiwie swietna tak jak i jej poprzedniczki, mimo wszyskto nie widze powodu zeby nie mowic jasno i wyraznie, iz masa ludzi ma powazne problemy z pograniem dluzej niz 20min ze wzgledu na wielka ilosc bugow.

29.11.2005 08:24
odpowiedz
gro_oby
137
Senator

stonowany ty chyba grales w inna wersje gry? bo ja np. w internecie gralem i to parokrotnie i to bez problemu:D a co do inteligencji komputera to jak grasz na monarchu w gore to ops ale komputer potrafi cie moooocno zaskoczyc:D i nie udalo mi sie jesz ze ani razu wygrac:P mimo to gram na emperorze bo jest jeszcze trudniej:D dyplomacja wg mnie tez nie szwankuje:D ani razu nie zdazylo mi sie to co mowisz:D a co do warriorow ta.... jakos na tych poziomach co mowilem komputer zawsze ma lepsze technologie;P i to zwykle on naszych wariorow atakuje czyms lepszym:D aha co do map:D ja mam atlhona 2400+ do tego 512ramu mialem i radeona9200SE ! i chodzilo mi bardzo dobrze na mapie large:D tylko przy huge gdy odkrywalem satelite troche cielo:) ale gdy dolozylem 512 chodzi wszystko wysmienicie:) aha mowie o maxymalnych ustawieniach:) i najawazniejsze surowce to jest kamien i marmur:D daja ci duzo plus do budowy cudow bez ktorych niemasz "Great person" :D a patch? mi poprawil gre:) duzo szybciej sie laduje!:D i nie wywala:D zreszta mi nigdy nie wywalilo:D nie jest to moze problem twojego OS'a? pewnie masz tysiace trojanow po ogladniu rbzydkich stron, to i zajmuja ci procka i ram to sie nie dziw ze ci wywala civilizacja;) a system awansow? ile ty bys chcial ich miec? jakbys mial ze 100typow to bys spedzal godziny nad wyborami! a takto jest prosto, i przyjemnie! odrazu wiadomo co ci dana umiejetnosc da:) i wszystkie sa przydatne:)

ps. ty chybaq po prostu lubisz narzekac?:D lub naprawde w inna gre grales:)

inf hehe ja tam przechodzac na cyywilizacje 4 czulem jakbym sie uczyl grania od nowa:D same religie wprowadzaja tak duzo ze ciezko sie na poczatku polapac:D i czesto wykorzystuje religie zeby miec spokoj z przeciwnikami:D a do tego system awansow nie zauwazyl? teraz mozna duzo ciekawsze armie konstruowac:) i nawet jak niemasz prochu, to dasz jednostkom awansow przeciwko jednostkom z prochem, i mozesz miec jako takie szanse;D

ale niektorzy ludzie na forum sa zabawni:D graja nie w te gry o ktorych w watku sie pisze;D

29.11.2005 08:36
odpowiedz
stonowany
2
Junior

gro_oby ------>

Multi to nie tylko Internet, np. hotseat przed patchem byl niegrywalny chocby ze wzgledu na niemozliwosc handlowania z drugim graczem. Dalej, " dyplomacja wg mnie tez nie szwankuje:D ani razu nie zdazylo mi sie to co mowisz:D" - mimo wszyskto szwankuje, nie zdazylo Ci sie bo nie wpadles na to, twoj problem, byli tacy co wpadli, poprawiono to w patchu, jest za to nowy bug patch wyzej. AI attakuje w 2000 roku warriorami, gdy jakas cywilizacja dostanie mocno po tylku i straci surowce, atakuje oczywiscie nieskutecznie. Zaprzeczasz sam sobie piszesz, ze patch Ci poprawil gre, ze nie wywala, pozniej ze nigdy nie wywalalo. Kilkanascie awansow to w sam raz, ale chyba nie podchodzi pod okreslenie 'niezwykle duzo'

29.11.2005 08:48
odpowiedz
Azazell22
0
Generał

Soulcatcher napisał "ja mam 3.2Gh, 2 GBRAM i 6800GT i gram tylko na największych mapach i chodzi mi płynnie przez mniej więcej 2/3 gry"

każdy tak ma:> i nawet gdybys mial 4 gb ramu czy nawet GF 7800 2X SLI to tez tak będzie:)

ja mam A 64 3000 , 1 GB RAM, X 600 Pro i amm tak samo jak ty ... zresztą to raczej normalka że na najwiekszych mapach przy koncu gry moze spasc plynnosc bo przecież to olbrzymie animacje , efekty .. zresztą i tak będa mody dodatkowe które ulepszą :) i przyspieszą gre

Co do problemów to jednak faktycznie są dużo ludzi ma problemy z civką zwłaszcza na forum civfanatics.com aż się wierzyć nie chce ... może mają inny prąd ?:P ( Joke)
poprostu dla mnie to dziwne no ale tak widocznie jest

Ja osobiscie niemam zadnego problemu dzięki Bogu :)

29.11.2005 08:50
odpowiedz
Soulcatcher
185
back to DA:I

stonowany --->

mapa nigdy nie jest taka sama, jak nazwa mówi jest losowa, jeżeli chodzi o miejsca startowe to AI celowo dobiera je w konkretnych miejscach po to aby rozgrywka miała sens, zrób to co ci napisałem graj na predefiniowanych, losowe mapy zawsze są niedorobione, w prawie każdej grze.

co do sprzętu, to cieszę się że zeszliśmy z "całkowicie niegrywalne" na "są tacy którym nie chodzi". W to jestem w stanie uwierzyć. Podobne problemy są w AOEIII lub Empire Earth II. Duża ilość grafiki "zabija" komputer. Spróbuj zejść z ustawieniami graficznymi na minimium, zobaczysz że na średniej klasy składaku z hipermarketu będzie ci chodził całkiem dobrze.
Co do rekomendowanych wymagań sprzętowych to tu akurat masz całkowitą rację, rekomendowane wymagania CIV4 podobnie zresztą jak wielu innych gier to kłamstwo. Kłamstwo z prostego powodu ponieważ jeżeli zalecają 512MBRAM pod XP to ŻADNA (powtarzam żadna) nowa gra z przyzwoitymi teksturami nie chodzi dobrze na konfiguracji 512ram/XP niezależnie od procka czy karty graficznej. Jakkolwiek +512 ram kosztuje teraz pewnie tyle co oryginał CIV więc może warto zainwestować.
Zresztą nie można dyskredytować gry za to ze ma duże wymagania, za rok będziesz miał komputer w sam raz to sobie zagrasz na największej mapie, a teraz graj na mniejszych, albo nie graj wcale. Jestem wyznawcą prostej zasady: naprawdę długo przed premiera zastanawiam sie nad kupnem gry, ale jak już kupuję to na ogół jestem zadowolony, jeżeli gra mnie rozczaruje to nie tracę na nią czasu tylko sprzedaję ją tak szybko jak to możliwe.

Nie będę ci wmawiał że z CIV4 jest wszystko OK. Mogę tylko powiedzieć że rozegrałem kilka razy pełną grę na największej mapie i nigdy nie miałem żadnych problemów z grą. Jedyną usterką jaką napotkałem to błąd w grafice podczas jednej z rozgrywek gdzie kula ziemska (mapa na maksymalnym zoom out) miała popsutą teksturę. Być może był to efekt mojego przełączania się na pulpit podczas gry.
Zresztą z mojego doświadczenia wynika że większość problemów jakie mają ludzie to problemy z uch własnymi komputerami, starymi driverami do karty graficznej, wirusami, spyware, podkręconymi procesorami i kartami graficznymi (które chodzą dobrze w testach i wywalają się na prawdziwym progarmie) i nie są to prawdziwe problemy z grą.
Dodatkowo, miałem Radeona przez 2 lata (wcześniej karty Nvidia) i mogę spokojnie bez emocji powiedzieć że pomimo dobrej wydajności i ceny radeonów nie polecam tej karty dla graczy ponieważ powoduje nieproporcjonalnie dużo problemów z grami.

29.11.2005 09:15
odpowiedz
stonowany
2
Junior

Soulcatcher --->

A jadnak mapy losowe potrafia "wygnerowac" sie identyczne kilka razy pod rzad, szczegolnie jesli rozpoczniesz nowa gre tym samym leaderem co poprzednia (i tak wlasnie mialem). Malo tego, wiele osob zamieszcza screenshoty z "losowymi" mapami, ktore w 100% pokrywaja sie u roznych uzytkowinkow. Tzn kilka osob ta sama mapa u wszystkich i to po kilka razy pod rzad. (blad wynika chyba z jakiejs mapy 'bazowej' na podstawie, ktorej generuja sie te losowe)
Mam kompa ponad zalecana konfiguracje, gra wywala sie na kazdej mapie czy to huge czy standart, tak jak napisal Azazell22 'wierzyc sie nie chce".
Mam karte Nvidia, o Radeonach to samo zdanie co Ty. Nie mam problemow z innymi grami.

Nic to, pozostaje wierzyc, ze patche poprawia sprawe,
pozdrawiam i dzieki za odpowiedzi

29.11.2005 11:19
odpowiedz
verghan
51
Centurion

IMO gra jest naprawde wyśmienita ! Grałem we wszystkie częsci i ta jest najbliższa ideałowi. Jedyne co mi przeszkadza, to grafika. Jakoś nie moge sie przestawić na 3D (zresztą nienajładniejsze 3D), ale to pewnie wynika z przyzwyczjenia do izometrii w civkach ( zresztą żetoniki w civ1 też miały swój urok :)

29.11.2005 11:27
odpowiedz
gladius
0
Legend

Grafika jest ładna, zwłaszcza z blue marble mod i AA. Nie ma pałacu! We wszystkich civkach budowało się pałac/salę tronową, a tu nie ma :(

Ogólnie gra jest bardzo fajna, ale znów trzeba się oduczać nawyków z poprzednich części. Jest mnóstwo rzeczy, które mogłyby być rozwiązane inaczej (i często są - przez mody), każdy właściwie może znaleźć coś, co mu się nie podoba z jakiś tam powodów, ale gra się z przyjemnością.

29.11.2005 11:57
odpowiedz
Azazell22
0
Generał

gladius --> widziałem civ 4 w AA x 4 i powiem szczerze zbędna opcja:) AA nie jest taka jaka powinna być .. w innych grach widać działanie Antyaliasingu a tu nie .. testowałem to na gf 6800

29.11.2005 11:58
odpowiedz
Azazell22
0
Generał

oj szkoda ze edytować nie mozna

miałem do powiedzieć , że grafika w civ 4 jest naprawde ładna chyba pierwszy raz podoba mi sie grafika w tego typu grach.. i nie przeszkadza w rozgrywce
Bravo dla Firaxis !

29.11.2005 12:28
odpowiedz
Cainoor
171
Mów mi wuju

stonowany ---> Te 99% może jest i przesadzone, ale wziąłem to z porównywania wyników sprzedaży do głosów niezadowolenia na Civfanatics czy Apolythonie.

- Gra nie została w pełni dopracowana. Zgadzam się z tym. Bug z handlowaniem był, teraz jest nowy. Jednak czy to przeszkadza grać?? Jeśli jesteś uczciwy, to czegoś takiego nie wykorzystasz.
- Hot Seat nie grałem, tylko przez Połączenie bezpośrednie i Internet. Brak problemów.
- Z generowaniem map też nie miałem sytuacji, by dwa razy pod rząd mieć tę samą mape.

Ogólnie wydaje mi się, że muszę być strasznym szczęściarzem. Nie mam żadnych problemów z grą. Jestem w stanie uwierzyć, że ktoś jednak nie ma tak różowo, ale to jak Ty to przedstawiasz, to jest już czarna rozpacz :)
Mam nadzieje, że jednak wyjdzie patch, który poprawi wszystko także Tobie i będziesz mógł w spokoju cieszyć się rozgrywką :)

29.11.2005 12:52
odpowiedz
sakhar
99
Animus Mundi

Ja też nie miałem żadnych problemów z podstawką - ani razu nic mi się nie wywaliło. Faktem jest natomiast, że długo wczytuje mi sava'e mapy huge (mam 512 MB ramu). To jedyna moja uwaga do gry:)
Gajos -> czemu na miłośc boską napisałeś baraki (jak sadzę chodzi o barrack) skoro oznaczo to koszary?:)
Co zaś do programawalności systemu polityczno-społecznego, to taka mozliwość była dostępna już w Alpha Centauri, tylko, że na mniejszą skalę:)

29.11.2005 13:12
odpowiedz
gladius
0
Legend

sakhar - bo słowo "baraki" jest obowiązującą wersją wprowadzoną przez polskich recenzentów i tłumaczy gier. Już w recenzjach DUne 2 występowały baraki.

29.11.2005 13:38
odpowiedz
sakhar
99
Animus Mundi

gladius -> no tak, to zmienia postać rzeczy:) Ciekaw jestem tylko, co za mądra głowa/y wymysliły taką bzdurę:)

29.11.2005 14:13
odpowiedz
DarkStar
133
magister inzynier

barak

prowizoryczny budynek parterowy, najczęściej drewniany, przeznaczony na tymczasowe mieszkania, biura lub magazyny

29.11.2005 16:25
odpowiedz
Simbadog
0
Legionista

fajna gra

30.11.2005 15:03
odpowiedz
tymczasowy431646
1
Junior

Siema mam pytanie . Czytałem w różnych żródłach i nie wiem wreszcie czy będzie wersja PL ?? czy nie ???

02.12.2005 16:28
odpowiedz
Stalker1
38
wkurzający typ

Mam cywilizacje, instaluje sie bezproblemowo, włącza się poprawnie, ale kiedy odpalam jakąkolwiek mape widze tylko rzeki, miasta, jednostki i surowce. gra nie ma tekstur. To coś z grą, sterownikami czy moim kompem? mam athlona Xp 1600+ 512MB RAM Nvidia Geforce 4 MX440 64MB. Prosze o odpowiedż>

14.12.2005 17:16
odpowiedz
PaWeLoS
100
Admiral

reset---> nie

28.07.2006 16:04
odpowiedz
tubisma
1
Junior

mała poprawka drogie Panie i drodzy Panowie - recenzja jest do luftu. Jeśli ktoś jeszcze nie zauwazyl - facet streszcza poł instrukcji w tej recenzji, nie opisuje zas gamplayu, malo o grafice, prawie nic o muzyce...itp. Ja rozumiem ze to gra strategiczna ale litosci...onanizowanie się przy kolejnej cywilizacji niech pozostawi sobie samemu, czytający chcą coś więcej niż streszczenie instrukcji. Oj dużo wody w Wiśle upłynie zanim Pan łukasz nauczy się pisać nawet mierne recenzje.

01.07.2010 21:04
odpowiedz
micmur13
16
Generał

lool 2006???? ludzie nikt w to nie gra?????????? 10/10

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze