Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiANDPS1PCiOS
Okładka Tomb Raider II (AND)
OkładkaTomb Raider II (AND)

Tomb Raider II

Tomb Raider II: The Dagger of Xian

Druga odsłona legendarnej serii, która przedstawia kolejną przygodę dzielnej archeolog Lary Croft. Tomb Raider II: The Dagger of Xian przyniósł usprawnioną grafikę, nowe ruchy postaci i kilka innych pomysłów wprowadzających powiew świeżości do zabawy.

Akcji | TPP | Platformówki 3D | Przygodowe gry akcji | Singleplayer

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Tomb Raider II Premiera

31paź1997

PS1

15lis1997

PC

3gru2014

iOS

28paź2015

AND

producent: Square Enix wydawca: Square Enix

Fabuła

W starożytnych czasach cesarz Chin posiadał magiczny sztylet Xian, który zapewniał mu potęgę smoka. Dzięki niej jego armia była niezwyciężona, a on mógł bez ograniczeń rozwijać swój kraj, przejmując kolejne tereny. W końcu napotkał na swojej drodze bohaterskich mnichów z Tybetu, którzy zdołali wydrzeć mu sztylet i pokonać w kluczowej bitwie. Artefakt został następnie ukryty za Wielkim Murem i od tamtej pory stał się celem wielu spragnionych potęgi śmiałków. Jednym z nich jest Lara Croft. Podróż do Chin staje się dla pięknej archeolog początkiem niezwykłej przygody, w trakcie której będzie musiała stawić żądnemu władzy włoskiemu mafioso i jego ludziom.

Mechanika

Tomb Raider II to, podobnie jak pierwsza odsłona serii, trójwymiarowa gra akcji, w której kamera prezentuje wydarzenia zza pleców postaci. Tytuł łączy elementy zręcznościowe, logiczne i platformowe, stawiając gracza przed rozmaitymi wyzwaniami. Na kolejnych poziomach Lara Croft musi, korzystając ze swoich niemałych umiejętności, rozwiązywać skomplikowane puzzle, szukać przedmiotów i przejść do niedostępnych miejsc, a także eliminować napotkanych wrogów przy pomocy dostępnych broni, jak pistolety, strzelba, magnum, granatnik, karabin czy harpun.

W kontynuacji Lara nauczyła się nowych ruchów, jak przewrót w powietrzu i otrzymała niedostępne wcześniej elementy ekwipunku, jak flary do rozświetlania pogrążonych w mroku krypt. W kilku momentach archeolog może skorzystać ze znalezionego pojazdu, skutera śnieżnego lub motorówki, by pokonać większy dystans. W Tomb Raider II powracają sekrety na każdej mapie, których znalezienie w komplecie jest premiowane użytecznymi przedmiotami. Znów dostępna jest także, służąca za poziom treningowy, posiadłość Croftów ze specjalnie zaprojektowanym torem przeszkód.

Kwestie techniczne

Tomb Raider II prezentuje wydarzenia w 3D i przynosi usprawnioną oprawę audiowizualną. Wykorzystanie akceleratorów grafiki pozwoliło twórcom na stworzenie bardziej szczegółowych map, a także poprawienie modelu postaci samej Lary, która ma większą liczbę animacji, kilka strojów, w które przebiera się w miarę potrzeby oraz efektownie poruszający się zgodnie z prawami fizyki warkocz. Tytuł doczekał się dodatku Golden Mask, z czterema nowymi poziomami rozgrywającymi się w opuszczonej kopalni na Alasce.

Minirecenzja Tomb Raider II – nie wszyscy starzeją się godnie…

PLUSY:
  • Zachowany klimat pierwowzoru z 1997 roku;
  • To wciąż doskonała przygodówka akcji.
MINUSY:
  • Niezmieniona względem oryginału oprawa graficzna gry mocno się zestarzała i nie budzi już takich zachwytów jak kiedyś;
  • Typowe przypadłości mobilnego modelu sterowania w postaci ikon akcji, zaciemniających ekran gry.

Wydany w 1997 roku Tomb Raider II to jedna z tych gier, których miejsce w annałach gier wideo jest niepodważalne. Wraz z nią otrzymaliśmy bowiem jeszcze więcej przygód panny Lary Croft, a w grze wykorzystano wszystkie najważniejsze elementy części pierwszej, podając je w znacznie lepszej (a przynajmniej jak na tamte czasy) oprawie. Zawsze jednak, kiedy mamy do czynienia z wiernymi kopiami klasycznych hitów, wskrzeszanymi dziś z myślą o popularnych urządzeniach mobilnych powstaje pytanie, czy tego typu zabieg nie jest tylko i wyłącznie łatwym skokiem na kasę i czy zamiast podtrzymać – nie zaszkodzi on legendzie pierwowzoru?

Koncern Square Enix z uporem maniaka od pewnego czasu realizuje dość dyskusyjną politykę reaktywacji na potrzeby platform mobilnych wszystkich kultowych produkcji, znajdujących się w niezwykle szerokim portfolio wydawniczym firmy. Z jednej strony jest to bowiem zabieg godny pochwały, pozwalający współczesnym graczom za stosunkowo niewielką cenę zapoznać się z klasycznymi produkcjami sprzed kilku czy kilkunastu lat. Z drugiej jednak niezmiernie trudno jest oprzeć się wrażeniu, że cała akcja odbywa się stosunkowo minimalnym nakładem środków, a oferowane dziś odgrzewane bestsellery nie prezentują się tak dobrze jak kiedyś, nawet na znacznie mniejszych ekranach urządzeń przenośnych.

Mobilna edycja Tomb Raidera II doskonale wpisuje się w tą politykę wydawniczą i budzi podobne kontrowersje, jak większość wydanych ostatnio na smartfonach i tabletach reedycji firmy Square Enix. Mamy bowiem do czynienia z grą, która podana została dzisiejszym graczom mobilnym w praktycznie niezmienionej formie, a jedyna praca jaką przy tej okazji wykonano to adaptacja konsolowego modelu sterowania do warunków mobilnych. I choć można by bronić tej decyzji faktem, że dzięki temu klasyczne produkcje nie tracą swego uroku sprzed lat, należałoby też spojrzeć prawdzie w oczy i powiedzieć sobie otwarcie, że wymagania i oczekiwania współczesnych graczy (nawet mobilnych) uległy drastycznym zmianom i coś, co kilkanaście lat temu budziło powszechny podziw i estymę, dziś wcale nie musi wywoływać w nas podobnego wrażenia.

Patrząc czysto praktycznie, Tomb Raider II jako przygodowa gra akcji to wciąż produkcja znakomita, łącząca ciekawą fabułę, dobrze zaprojektowane lokacje, ciekawe zagadki i budzącą pozytywne odczucia postać głównej bohaterki Lary Croft. Z drugiej jednak strony, oprawa graficzna gry – kompletnie niezmieniona względem pecetowo-konsolowego oryginału sprzed blisko dwóch dekad, wydatnie przeszkadza w odbiorze gry i z całą pewnością nie wzbudza dziś takich zachwytów, jak kiedyś. Jeśli zaś dodać do tego charakterystyczne przypadłości dotykowego modelu sterowania i fakt, że większą część ekranu gry zajmują nam ikony, odpowiedzialne za ruch, skok, walkę, obracanie się, podciąganie czy skradanie – dobry obraz całości zaciemnia się w sposób zdecydowany.

Patrząc na mobilną reedycję Tomb Raidera II z punktu widzenia gracza, który nie miał dotąd do czynienia z tą odsłoną serii, trudno tak naprawdę doszukać się elementów, które mogłyby go przyciągnąć do rozgrywki i wywołać efekt analogiczny, jak wydany blisko 20 lat temu pierwowzór. Jeśli zaś należymy do grona weteranów, pamiętających drugą część Tomb Raidera w oryginale – najlepiej omijajmy tę produkcję z daleka, aby nie psuć sobie wspomnień i dobrej opinii na jej temat. Obu grupom graczy wyszłoby z pewnością na dobre, gdyby wydawca gry włożył trochę więcej pracy w przygotowanie mobilnej reedycji, podrasowując oprawę graficzną bądź usprawniając mechanikę rozgrywki.

Ostatnia modyfikacja 2 listopada 2015

Tryb gry: single player  

Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)

Ocena użytkowników: 4,4 / 10 na podstawie 941 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Tomb Raider II

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Tomb Raider II: The Dagger of Xian Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Zalecane:
  • Pentium 166MHz
  • 32MB RAM
  • akcelerator 3D