Dragon Age: Początek [PC]

Dragon Age: Origins. Fantastyczny RPG z widokiem TPP wyprodukowany przez studio BioWare. Po stworzeniu bohatera i zebraniu drużyny wyruszamy w podróż po magicznej krainie Ferelden, pełnej unikalnych postaci, przedmiotów, stworów i lokacji. Gra posiada bogate podłoże fabularne, interesujący system walki, a także świetną oprawę audiowizualną. Pozycja obowiązkowa dla każdego fana RPG oraz miłośników serii Baldur’s Gate czy Icewind Dale.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Dragon Age: Początek data premiery gry na PC:

03 listopada 2009 ( światowa data premiery )

06 listopada 2009 ( data wydania w Polsce )

03 listopada 2009 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Origins:

Game of Thrones
Divinity II: Flames of Vengeance
Neverwinter Nights 2

RPG, TPP, fantasy, klasyczne RPG

Dragon Age: Początek to gra cRPG stworzona w całości przez studio BioWare. Dla kanadyjskiego dewelopera projekt ten stanowi powrót do korzeni, po tym, jak w 1998 roku firma zasłynęła w świecie kultowym Baldur’s Gate, a potem wsławiła się w gatunku role-playing takimi dziełami, jak Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic czy Mass Effect.

Akcja Początku przenosi nas do umiejscowionego na kontynencie Thedas królestwa Ferelden. Kraina ta, zamieszkiwana przez ludzi, elfy i krasnoludy, stała się obiektem ataku Plagi, zarazy złożonej z najrozmaitszych potworów pod dowództwem potężnego arcydemona. By ochronić ludność przed złem, do obrony Ferelden zaangażowano obdarzonych szczególnymi cechami bohaterów zwanych Szarymi Strażnikami. W trakcie zabawy ofiarowana jest nam szansa dołączenia do tego ugrupowania, tak by móc następnie stanąć do walki z szerzącym się złem. Tryb dla pojedynczego gracza zapewnia około 60-100 godzin zabawy, a ponadto przewidziano możliwość pobierania rozszerzeń typu DLC.

Jednym z najciekawszych elementów Dragon Age jest konieczność dokonywania wyborów i myślenia o ich konsekwencjach. Prawie każde zlecone zadanie oferuje nam wiele zróżnicowanych rozwiązań, a podejmowane decyzje nie tylko kształtują głównego bohatera, ale również wpływają na świat gry.

Niejednokrotnie musimy także wybierać pomiędzy dwoma niezbyt optymistycznymi wariantami. Przykładowo, napotkanego w trakcie podróży opętanego chłopca możemy własnoręcznie zamordować lub zezwolić na poświęcenie życia innej osoby celem uratowania jego duszy. Inny z istotnych elementów Początku, dialogi, zrealizowano podobnie do rozmów toczonych w grze Mass Effect, z zachowaniem specyficznej mimiki bohaterów oraz szerokiego wachlarza opcji dialogowych. Nie zapomniano przy tym o wzbogaceniu wypowiedzi szerokim słownictwem (łącznie w Dragon Age pada 900 tys. słów) oraz podłożeniu głosów pierwszo i drugoplanowym postaciom. Do tego celu w angielskiej wersji zaangażowano ponad 140 aktorów, a w polskiej ponad stu.

Wzorem wielu innych gier role-playing zabawę rozpoczynamy od samodzielnego wykreowania głównego bohatera. Ustalamy jego rasę, płeć oraz klasę (wojownik, łotrzyk, mag), jak również wybieramy wariant jego pochodzenia. W tym ostatnim przypadku decydujemy pomiędzy sześcioma historiami początkowymi, takimi jak miejski elf, człowiek szlachcic, magin czy krasnolud plebejusz. To w jaki sposób rozpocznie się przygoda znajduje swoje odzwierciedlenie w dalszych etapach rozgrywki, złożonych z eksploracji krainy fantasy, rozmów z napotkanymi osobami i walk przy użyciu tradycyjnej broni białej oraz magii.

Starcia z przeciwnikami odbywają się w czasie rzeczywistym, jednak autorzy Dragon Age wzorem swych poprzednich dzieł oddali do naszej dyspozycji system aktywnej pauzy. Gra cechuje się mimo wszystko stosunkowo wysokim poziomem trudności, gdyż odnoszenie kolejnych zwycięstw związane jest z koniecznością umiejętnego dobierania i używania różnorakich umiejętności, talentów oraz zaklęć. Dowodzona przez nas drużyna w danym momencie maksymalnie może składać się z czterech postaci, którym możemy wydawać stosowne rozkazy lub programować ich skrypty zachowań, zezwalając w ten sposób na prowadzenie działań bez ingerencji z naszej strony. W skład zespołu mogą wejść ciekawe osobowości, między innymi zawodowy zabójca Zevran, wiedźma Morrigan, qunari Sten czy templariusz Alistair. Nieaktywni bohaterowie czekają na swoją szansę w obozie i w tymże miejscu możemy również poprawiać z nimi swoje relacje (wysłuchanie ich historii, przekazywanie prezentów itp.). Ciekawostką jest możliwość przygarnięcia chowańca, a mianowicie bojowego psa Mabari.

Świat gry możemy oglądać na dwa zasadnicze sposoby, a mianowicie z perspektywy trzeciej osoby lub w tradycyjnym rzucie izometrycznym, przywodzącym na myśl klasyki gatunku (serie Baldur's Gate czy Icewind Dale). Producent duży nacisk położył na zapewnienie szczegółowości i unikalnego wyglądu każdej z odwiedzanych głównych lokacji, wśród których nie zabrakło miasta Denerim, lasu Brecilian, krasnoludzkiej twierdzy Orzammar, wieży magów czy elfickich ruin. Otoczenie jest częściowo interaktywne, a zabawę dodatkowo uatrakcyjnia realistyczna gra cieni i świateł.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 DVD  
Ocena gry 9.0 / 10 na podstawie 10221 ocen czytelników.  
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.6 / 10 na podstawie 1337 głosów czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 139 PLN

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Core 2 Quad 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP SP3/Vista SP1

Dragon Age: Początek - recenzja gry

Dragon Age: Początek - recenzja gry (PC)

"Mimo wszystkich smaczków i tajemnic, które odkrywamy, ucząc się na własnych błędach popełnianych podczas rozwijania naszych postaci, gracze oczekujący skomplikowanych zasad rodem z Advanced Dungeons & Dragons, mogą poczuć się systemem rządzącym w Początku nieco rozczarowani. Ja natomiast cieszę się, że twórcy nie byli ograniczeni żadną licencją, że poszli na pewne ustępstwa i stworzyli prostszy, bardziej przyjazny system, któremu tak naprawdę nic nie można zarzucić."  więcej

Gramy w Dragon Age - walka, magia, miłość

Gramy w Dragon Age - walka, magia, miłość [13:06]

Dalszy ciąg przygody... Czas na drugą część gramy z Dragon Age: Początek. Opowiadamy o bohaterach, o rozwoju postaci, o walce oraz pokazujemy scenę miłosną. Zapraszamy!

2:00

Video Dragon Age: Początek

gameplay

6:22

Video Dragon Age: Początek

projektowanie systemu walki - wersja PL

1:28

Video Dragon Age: Początek

Ultimate Edition

komentarze czytelników (1855)


9.5

wierzba;)  2014-12-01 - 17:35

Mysle ze na prawie 10 zasluguje. Fabuła - Znakomita. Kazda postac ma swoje zadanie, charakter ...

6.5

RaceyPL  2014-12-04 - 16:50

Moim zdaniem bardzo przeciętny.

jęczmienię  2014-12-06 - 11:19

5/10 Mnie osobiście rozczarowała ta gra a nie powiem spodziewałem się czegoś lepszego. Przede wszystkim miałka fabuła i jednakowość zadań, lokacji, dialogów. Wieża magów, las elfów którego nazwy nie pamiętam, Redcliff, Krasnolduzkie podziemia; wszędzie to samo, jedna wielka rozwałka. I ten monotematyczny motyw przewodni - darkspawnssss!!! Wszędzie wałkowanie tego samego tematu. Nie wiem co autorzy chcieli wytworzyć za atmosferę (jakiegoś kataklizmu domyślam się) ale im się nie udało. Gdyby chociaż kompanii w tym wszystkim byli na jakimś ciekawszym poziomie to niestety, dano nam postacie 2-wymiarowe, bardzo płytkie, mówiące jedna tonacją głosu, czyli przede wszystkim nudne! niestety, o drugim Morte z P:T możemy zapomnieć. Wyszedł taki troch dramat na siłę, nic ciekawego. Wyjątkiem była Shale, fantastyczna postać i świetne teksty, zdecydowanie przysłużyła się na plus w mojej ocenie. Walka, i rozwój bohatera też spłycony. Czułem że nie ma znaczenia czy mój hero ma 19 siły czy 40 i tak tłukł wszystkich równo. W ogóle zubożony dobór umiejętności, brak wpływu inteligencji na dialogi to juz norma w dzisiejszych rpg (nie to co fallout!) Generalnie typowo Biowarowe badziewko, gdzie groma ...

9.0

sebogothic  2014-12-17 - 20:18

Po 63 godzinach zakończyłem swoją przygodę w Fereldenie. Dragon Age: Początek to świetna gra i chyba ostatni erpeg z prawdziwego zdarzenia od BioWare. Fabularnie jest dobrze, choć twórcy powielają przez lata utarte schematy, ale mi to jakoś nie przeszkadzało. Fabułę obserwuje się z przyjemnością a to, że można wpływać na niektóre wydarzenia dodaje smaczku. Historia i fajnie przemyślane uniwersum (które pełnymi garściami czerpie z kanonu fantasy) przyciągają przez ekran niczym magnes. Swój udział ma też gameplay, zarządzanie ekwipunkiem oraz walki z aktywną pauzą, czyli to do czego przyzwyczaiły nas klasyki cRPG. Niektóre walki mogą być dość wymagające na normalnym poziomie trudności, a wygranie tych potyczek daje sporo satysfakcji. Nasi towarzysze to dość tradycyjna zbieranina, ale można ich polubić. Rozmowy z nimi były jednym z moich ulubionych elementów w DA:O.

7.0

Assassyn07  2015-01-02 - 20:39

Osobiście mnie nie przyssała ani nie zafascynowała. Początek mi się bardzo podobał lecz jakoś mnie więcej od połowy gry mi się znudziło . Po prostu mnie walka znużyła. No i te nie kończące się tunele w orzamarze. Może mi ktoś zarzucić że jestem "tym co lubi dynamikę a nie taktykę". A to nieprawda. Lubią to i to, tyle że akurat w tej części DA mnie po prostu znużyła. Walka w Drakensangu jak dla mnie była lepiej zrobiona. No, ale to moja osobista opinia.

Jacenty997  2015-01-04 - 01:47

Świetna część. Grałem w wersje Ultimate , szkoda że spolszczenie jest tylko napisów- http://sh.st/pw9lv

5.0

boy3  2015-01-08 - 12:06

Assassyn07 popieram cię w 100% Dla mnie ten RPG jest średni, i tyle. Największe wady tej gry, to zbyt dużo walk, questy mmorpg-owe, no i fabuła która jest strasznie słaba, i przewidywalna. Po rozmowie z flemeth wiemy praktycznie jak cała fabuła będzie wyglądać. NWN 2 jest 5 razy lepsza od tej gry.

7.0

7oxiney  2015-02-08 - 19:03

Kupiłem na promocji ósmego października, gdy zbliżała się premiera Inkwizycji. Gra ta była wówczas za darmo na Origin. Fabuła i klimat są super, jest ona również grywalna i stawia nacisk na taktykę, a nie na siekankę na oślep. Jednakże ilość walk jakie przyjdzie nam toczyć jest po prostu zbyt duża. Może kiedyś wrócę, ale wątpię. Dwójka ma słabe opinie, a Inkwizycję przetestuję niebawem, ale nie chciałbym mieć powtórki z rozrywki. Daję 7. Ta gra - jak sama nazwa wskazuje - to tylko początek. Po 4h gry robi się ona monotonna przez walczenie z potworami co dwie minuty.

Predi2222  2015-02-08 - 19:12

Dwójka ma słabe opinie, No i ? Ja grałem, i wystawiłem podobną ocenę co Inkwizycji >7 ...

9.0

NEMROK19  2015-02-08 - 19:17

Dla mnie DA Orings, to najlepsza ze wszystkich części Dragon Age, najlepsza fabuła, mroczny klimat, i oczywiście wyjątkowi towarzysze broni, każdy ze specyficznym charakterem, jedyne do czego można się przyczepić to dodatki Dlc które są słabe

Assassyn07  2015-02-22 - 20:11

Właśnie zagrywam w tą część i według mnie jest ona o wiele lepsza od Inkwizycji. Czuć klimat i fabułę.

8.5

SharkH4L  2015-03-02 - 22:20

Niedawno przeszedłem te grę na PC a teraz kupiłem i przechodzę na Xboxi'e i jest naprawdę zaje**sta.Zdecydowanie warta zakupu!Dał bym ocenę 9.0 ale obniżyłem do 8.5 dla tego że lepiej mi się gra na xboxi'e inny interface itp.

Assassyn07  2015-03-08 - 20:58

Gra świetna, tylko wielki minus dla EA za ceny tych wszystkich DLC.

TheMazo  2015-03-14 - 12:41

Mi osobiście gra się bardzo podobała, początkowo sceptycznie podchodziłem do podjęcia przejścia tej gry, ale jednak po pierwszym uruchomieniu samo menu wyglądało przyzwoicie. Początek gry nastawił mnie do dłuższego grania a potem gra mi się już bardzo podobała. Bez większego gadania daje notę 9/10, 10 nie daje ponieważ była parę nudzących questów, a sama grafika na to nie pozwała. :)

7.5

Jaya  2015-03-30 - 16:06

NA PLUS: pomysł z programowaniem walki drużyny, fabuła dosyć nawet na wysokim poziomie, postacie - kreacje bardzo fajne, system walki bardzo przyjemny, ale w pewnym momencie nurzący. NA MINUS: bugi w ORIGINIE przez które odłożyłem grę na długo, ograniczenie liczby postaci w drużynie, rozwój postaci trochę na starym archaicznym pomyśle - zabij rozwiń - 0 treningu. Przedmioty wyrzucane przez postacie chaotyczne, chyba, że nie widać błyskawicznego wyprucia flaków i dziwnej diety. Ciężko by zaprogramować masowe czary, żeby swoich nie pozabijać. Drzewko umiejętności dziwne niekiedy. Mapka niezbyt przyjemna. Niemożliwość naurzenia mądrej, czy bardzo silnej osoby otwierania skrzyni itp.

boy3  2015-03-30 - 23:16

@UP Fabuła DA:O, zbierz armię i zabij smoka. Ja tu nie widzę wysokiego poziomu.

dastu  2015-04-15 - 18:33

Na humblebundle jest teraz za dolara, razem z dead space 2 i innymi. Warto brać :)

Irek22  2015-04-15 - 18:43

boy3 [1851] zbierz armię i zabij smoka Nie twierdzę, że fabuła w Dragon Age to mistrzostwo świata, ale takie stawianie sprawy jest absurdalne i nieuczciwe. W ten sposób można spłycić fabułę absolutnie każdego utworu - czy to gry, czy to filmu, czy to książki. Fabuła to zdecydowanie coś więcej niż główny cel, jaki przyświeca - w interesującym nas przypadku - kierowanej przez gracza postaci.

boy3  2015-04-21 - 19:53

Irek, błagam cię. Piszesz takie dyrdymały, że pewnie nawet nie wiesz co oznacza pojęcie fabuła. Fabuła, to po prostu wątek główny. Po rozmowie z Flemeth w prologu, UWAGA, mamy opisaną dokładnie całą fabułę gry. W tym przypadku jest to znalezienie sojuszników, i pokonanie smoka. Fabuła jest tak sztampowa że szkoda gadać. 0 zwrotów akcji, od początku mamy cel jasny, w takim wypadku nic nie ciągnie nas żeby grać dalej, bo się odechciewa. Nie oczekuje fabuły na miarę tormenta, albo kotora, ale nawet w gothicu 3 i oblivionie fabuła była lepsza. Bioware dało dupy w tym momencie. BG 2 i Gothic 2 fabułę też nie porywał, bo też mieliśmy cel od początku, ale dużo rzeczy się dowiadywało wraz z fabułą. Tutaj NIC takiego nie ma. ,,Fabuła to zdecydowanie coś więcej niż główny cel'' xDDD Haha, to jest właśnie fabuła.

7.0

Wiatr1000  2015-04-24 - 22:50

Mam narazie 15 godzin grana na normalu... Z odzyskania zamku przez nieumarłych udałem się do miasta by odnalesc goscia z urna.. 15 godzin męki.. Rpg i taktyka.. no sorki ale jesli robimy taktycznego rpg to zróbmy to w 100%! Ekran taktyczny zaczyna się walka od razu automatyczna PAUZA i bawimy się w taktyka co kto ma rzucać 100% kontrola nad drużyna.. Tutaj tego nie ma.. Walka w czasie rzeczywistym w podobny sposób jak Diablo gdy zrobimy kamerę zrzutu z góry albo za pleców jak inne gry crg. I.. lejemy niemilców.. Cała taktyka to tylko zaprogramowanie jak mają się zachować członkowie drużyny.. Wszystko pieknie tylko gdzie wyjaśnienie jak działa lub jak to wygląda?? Mamy ogrom opcji, umiejętności itd i wszystko jest na Big + tylko co z tego, skoro człowiek rzucony na głęboko wodę nie ma wyjaśnienia choćby prostych zasad mechaniki? Weźmy pod uwagę, że tw tą grę zagrają osoby nie z pokolenia starych crpg ale też młodsi lub osoby wychowane na psx i jrpg! Jak ktoś wcześniej napisał fatalne wyważenie poziomu trudbości.. Teraz jestem w momencie trudnych walk, że wręcz zmuszony jestem omijać je i zostawiać na koniec choć wcześniej rozwalałem maszkary i bosów palcem w nosie! Miesza ...