Dragon Age: Początek [PC]

Dragon Age: Origins. Fantastyczny RPG z widokiem TPP wyprodukowany przez studio BioWare. Po stworzeniu bohatera i zebraniu drużyny wyruszamy w podróż po magicznej krainie Ferelden, pełnej unikalnych postaci, przedmiotów, stworów i lokacji. Gra posiada bogate podłoże fabularne, interesujący system walki, a także świetną oprawę audiowizualną. Pozycja obowiązkowa dla każdego fana RPG oraz miłośników serii Baldur’s Gate czy Icewind Dale.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Dragon Age: Początek data premiery gry na PC:

03 listopada 2009 ( światowa data premiery )

06 listopada 2009 ( data wydania w Polsce )

03 listopada 2009 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Origins:

Gothic 3
Wiedźmin
Gra o tron

RPG, TPP, fantasy, klasyczne RPG

Dragon Age: Początek to gra cRPG stworzona w całości przez studio BioWare. Dla kanadyjskiego dewelopera projekt ten stanowi powrót do korzeni, po tym, jak w 1998 roku firma zasłynęła w świecie kultowym Baldur’s Gate, a potem wsławiła się w gatunku role-playing takimi dziełami, jak Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic czy Mass Effect.

Akcja Początku przenosi nas do umiejscowionego na kontynencie Thedas królestwa Ferelden. Kraina ta, zamieszkiwana przez ludzi, elfy i krasnoludy, stała się obiektem ataku Plagi, zarazy złożonej z najrozmaitszych potworów pod dowództwem potężnego arcydemona. By ochronić ludność przed złem, do obrony Ferelden zaangażowano obdarzonych szczególnymi cechami bohaterów zwanych Szarymi Strażnikami. W trakcie zabawy ofiarowana jest nam szansa dołączenia do tego ugrupowania, tak by móc następnie stanąć do walki z szerzącym się złem. Tryb dla pojedynczego gracza zapewnia około 60-100 godzin zabawy, a ponadto przewidziano możliwość pobierania rozszerzeń typu DLC.

Jednym z najciekawszych elementów Dragon Age jest konieczność dokonywania wyborów i myślenia o ich konsekwencjach. Prawie każde zlecone zadanie oferuje nam wiele zróżnicowanych rozwiązań, a podejmowane decyzje nie tylko kształtują głównego bohatera, ale również wpływają na świat gry.

Niejednokrotnie musimy także wybierać pomiędzy dwoma niezbyt optymistycznymi wariantami. Przykładowo, napotkanego w trakcie podróży opętanego chłopca możemy własnoręcznie zamordować lub zezwolić na poświęcenie życia innej osoby celem uratowania jego duszy. Inny z istotnych elementów Początku, dialogi, zrealizowano podobnie do rozmów toczonych w grze Mass Effect, z zachowaniem specyficznej mimiki bohaterów oraz szerokiego wachlarza opcji dialogowych. Nie zapomniano przy tym o wzbogaceniu wypowiedzi szerokim słownictwem (łącznie w Dragon Age pada 900 tys. słów) oraz podłożeniu głosów pierwszo i drugoplanowym postaciom. Do tego celu w angielskiej wersji zaangażowano ponad 140 aktorów, a w polskiej ponad stu.

Wzorem wielu innych gier role-playing zabawę rozpoczynamy od samodzielnego wykreowania głównego bohatera. Ustalamy jego rasę, płeć oraz klasę (wojownik, łotrzyk, mag), jak również wybieramy wariant jego pochodzenia. W tym ostatnim przypadku decydujemy pomiędzy sześcioma historiami początkowymi, takimi jak miejski elf, człowiek szlachcic, magin czy krasnolud plebejusz. To w jaki sposób rozpocznie się przygoda znajduje swoje odzwierciedlenie w dalszych etapach rozgrywki, złożonych z eksploracji krainy fantasy, rozmów z napotkanymi osobami i walk przy użyciu tradycyjnej broni białej oraz magii.

Starcia z przeciwnikami odbywają się w czasie rzeczywistym, jednak autorzy Dragon Age wzorem swych poprzednich dzieł oddali do naszej dyspozycji system aktywnej pauzy. Gra cechuje się mimo wszystko stosunkowo wysokim poziomem trudności, gdyż odnoszenie kolejnych zwycięstw związane jest z koniecznością umiejętnego dobierania i używania różnorakich umiejętności, talentów oraz zaklęć. Dowodzona przez nas drużyna w danym momencie maksymalnie może składać się z czterech postaci, którym możemy wydawać stosowne rozkazy lub programować ich skrypty zachowań, zezwalając w ten sposób na prowadzenie działań bez ingerencji z naszej strony. W skład zespołu mogą wejść ciekawe osobowości, między innymi zawodowy zabójca Zevran, wiedźma Morrigan, qunari Sten czy templariusz Alistair. Nieaktywni bohaterowie czekają na swoją szansę w obozie i w tymże miejscu możemy również poprawiać z nimi swoje relacje (wysłuchanie ich historii, przekazywanie prezentów itp.). Ciekawostką jest możliwość przygarnięcia chowańca, a mianowicie bojowego psa Mabari.

Świat gry możemy oglądać na dwa zasadnicze sposoby, a mianowicie z perspektywy trzeciej osoby lub w tradycyjnym rzucie izometrycznym, przywodzącym na myśl klasyki gatunku (serie Baldur's Gate czy Icewind Dale). Producent duży nacisk położył na zapewnienie szczegółowości i unikalnego wyglądu każdej z odwiedzanych głównych lokacji, wśród których nie zabrakło miasta Denerim, lasu Brecilian, krasnoludzkiej twierdzy Orzammar, wieży magów czy elfickich ruin. Otoczenie jest częściowo interaktywne, a zabawę dodatkowo uatrakcyjnia realistyczna gra cieni i świateł.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 DVD  
Ocena gry 9.0 / 10 na podstawie 10747 ocen czytelników.  
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.6 / 10 na podstawie 1337 głosów czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 139 PLN

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Core 2 Quad 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP SP3/Vista SP1

Dragon Age: Początek - recenzja gry

Dragon Age: Początek - recenzja gry (PC)

"Mimo wszystkich smaczków i tajemnic, które odkrywamy, ucząc się na własnych błędach popełnianych podczas rozwijania naszych postaci, gracze oczekujący skomplikowanych zasad rodem z Advanced Dungeons & Dragons, mogą poczuć się systemem rządzącym w Początku nieco rozczarowani. Ja natomiast cieszę się, że twórcy nie byli ograniczeni żadną licencją, że poszli na pewne ustępstwa i stworzyli prostszy, bardziej przyjazny system, któremu tak naprawdę nic nie można zarzucić."  więcej

Gramy w Dragon Age - walka, magia, miłość

Gramy w Dragon Age - walka, magia, miłość [13:06]

Dalszy ciąg przygody... Czas na drugą część gramy z Dragon Age: Początek. Opowiadamy o bohaterach, o rozwoju postaci, o walce oraz pokazujemy scenę miłosną. Zapraszamy!

2:00

Video Dragon Age: Początek

gameplay

6:22

Video Dragon Age: Początek

projektowanie systemu walki - wersja PL

1:28

Video Dragon Age: Początek

Ultimate Edition

Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Zagraj za Darmo!

The Mighty Quest for Epic Loot

The Mighty Quest for Epic Loot

Zagraj za Darmo!

Pillars of Eternity - PC - 105,50 zł

kup w sklepie

PC 105,50 zł

Warhammer 40,000 : Eternal Crusade EARLY ACCES - PC - 128,90 zł

kup w sklepie

PC 128,90 zł

The Elder Scrolls V: Skyrim - PC - 53,90 zł

kup w sklepie

PC 53,90 zł

Komentarze Czytelników (1877)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
08.03.2015 20:58
odpowiedz
Assassyn07
25
Konsul

Gra świetna, tylko wielki minus dla EA za ceny tych wszystkich DLC.

14.03.2015 12:41
odpowiedz
TheMazo
1
Junior

Mi osobiście gra się bardzo podobała, początkowo sceptycznie podchodziłem do podjęcia przejścia tej gry, ale jednak po pierwszym uruchomieniu samo menu wyglądało przyzwoicie. Początek gry nastawił mnie do dłuższego grania a potem gra mi się już bardzo podobała. Bez większego gadania daje notę 9/10, 10 nie daje ponieważ była parę nudzących questów, a sama grafika na to nie pozwała. :)

30.03.2015 16:06
odpowiedz
Jaya
3
Junior
7.5

NA PLUS: pomysł z programowaniem walki drużyny, fabuła dosyć nawet na wysokim poziomie, postacie - kreacje bardzo fajne, system walki bardzo przyjemny, ale w pewnym momencie nurzący.

NA MINUS: bugi w ORIGINIE przez które odłożyłem grę na długo, ograniczenie liczby postaci w drużynie, rozwój postaci trochę na starym archaicznym pomyśle - zabij rozwiń - 0 treningu. Przedmioty wyrzucane przez postacie chaotyczne, chyba, że nie widać błyskawicznego wyprucia flaków i dziwnej diety. Ciężko by zaprogramować masowe czary, żeby swoich nie pozabijać. Drzewko umiejętności dziwne niekiedy. Mapka niezbyt przyjemna. Niemożliwość naurzenia mądrej, czy bardzo silnej osoby otwierania skrzyni itp.

30.03.2015 23:16
odpowiedz
boy3
31
Pretorianin

@UP

Fabuła DA:O, zbierz armię i zabij smoka. Ja tu nie widzę wysokiego poziomu.

15.04.2015 18:33
odpowiedz
dastu
20
Chorąży

Na humblebundle jest teraz za dolara, razem z dead space 2 i innymi. Warto brać :)

15.04.2015 18:43
odpowiedz
Irek22
69
Legend

boy3 [1851]
zbierz armię i zabij smoka

Nie twierdzę, że fabuła w Dragon Age to mistrzostwo świata, ale takie stawianie sprawy jest absurdalne i nieuczciwe. W ten sposób można spłycić fabułę absolutnie każdego utworu - czy to gry, czy to filmu, czy to książki.
Fabuła to zdecydowanie coś więcej niż główny cel, jaki przyświeca - w interesującym nas przypadku - kierowanej przez gracza postaci.

21.04.2015 19:53
odpowiedz
boy3
31
Pretorianin

Irek, błagam cię. Piszesz takie dyrdymały, że pewnie nawet nie wiesz co oznacza pojęcie fabuła. Fabuła, to po prostu wątek główny.

Po rozmowie z Flemeth w prologu, UWAGA, mamy opisaną dokładnie całą fabułę gry. W tym przypadku jest to znalezienie sojuszników, i pokonanie smoka. Fabuła jest tak sztampowa że szkoda gadać.

0 zwrotów akcji, od początku mamy cel jasny, w takim wypadku nic nie ciągnie nas żeby grać dalej, bo się odechciewa.
Nie oczekuje fabuły na miarę tormenta, albo kotora, ale nawet w gothicu 3 i oblivionie fabuła była lepsza. Bioware dało dupy w tym momencie.

BG 2 i Gothic 2 fabułę też nie porywał, bo też mieliśmy cel od początku, ale dużo rzeczy się dowiadywało wraz z fabułą. Tutaj NIC takiego nie ma.

,,Fabuła to zdecydowanie coś więcej niż główny cel'' xDDD Haha, to jest właśnie fabuła.

24.04.2015 22:50
odpowiedz
Wiatr1000
18
Chorąży
7.0

Mam narazie 15 godzin grana na normalu... Z odzyskania zamku przez nieumarłych udałem się do miasta by odnalesc goscia z urna..

15 godzin męki..
Rpg i taktyka.. no sorki ale jesli robimy taktycznego rpg to zróbmy to w 100%! Ekran taktyczny zaczyna się walka od razu automatyczna PAUZA i bawimy się w taktyka co kto ma rzucać 100% kontrola nad drużyna.. Tutaj tego nie ma.. Walka w czasie rzeczywistym w podobny sposób jak Diablo gdy zrobimy kamerę zrzutu z góry albo za pleców jak inne gry crg. I.. lejemy niemilców.. Cała taktyka to tylko zaprogramowanie jak mają się zachować członkowie drużyny.. Wszystko pieknie tylko gdzie wyjaśnienie jak działa lub jak to wygląda?? Mamy ogrom opcji, umiejętności itd i wszystko jest na Big + tylko co z tego, skoro człowiek rzucony na głęboko wodę nie ma wyjaśnienia choćby prostych zasad mechaniki? Weźmy pod uwagę, że tw tą grę zagrają osoby nie z pokolenia starych crpg ale też młodsi lub osoby wychowane na psx i jrpg!

Jak ktoś wcześniej napisał fatalne wyważenie poziomu trudbości.. Teraz jestem w momencie trudnych walk, że wręcz zmuszony jestem omijać je i zostawiać na koniec choć wcześniej rozwalałem maszkary i bosów palcem w nosie!

Mieszanka Diablo X-comów Falloutów i nnych rzeczy/gier.. Tylko zawsze miesznka gatunku średnio przekształca się na grywalność. albo jest dynamiczny rpg albo taktyczny..

Fabuła miałka oklepana, to już Skyrim który nie miał głownego wątku fabularnego ciekawego wypada 100 razy lepiej.. Gra w ogóle mnie nie wciągnęła.. I nie żałuję że się wychowałem na jrpg.. Tam pasek ATB zastepował taktykę rozsądniej i logiczniej..

21.06.2015 18:28
odpowiedz
jan118
5
Konsul
5.5

gram już 48 godzin i przyznam szczerze średnia gra

23.06.2015 23:12
odpowiedz
I_am_Raziel
1
Junior

Jestem wybitnym przykładem człowieka, który nie może grać w Dragon Age :P W grze podoba mi się dosłownie WSZYSTKO: fabuła, klimat, towarzysze... Wszystko z wyjątkiem walki. Bardzo lubię połączenie zręcznościowej walki z erpegowym scenariuszem. Prowadzenie taktycznych starć doprowadza mnie do szału, w efekcie nigdy Dragon Age nie skończyłem. Żadna to zabawa jechać na kodach, a męczyć się z dobieraniem kompanom taktyk też nie zamierzam. Szkoda, bo klimat i fabuła miażdżą.

09.07.2015 23:29
odpowiedz
boy3
31
Pretorianin

Jak ty sobie wyobrażasz zręcznościową walkę z kilkoma towarzyszami?

11.07.2015 12:45
odpowiedz
TheCerbis
7
Centurion

Postanowiłem odświeżyć sobie Dragon Age, grałem wcześniej kilka razy ale nigdy nie ukończyłem tej wspaniałej produkcji. Jest jeden problem, a mianowicie podczas walk moi towarzysze najczęściej kończą na glebie i muszę kończyć potyczki sam. Gram na Normalnym, nie pamiętam żeby wcześniej mi się to zdarzało. Nie wiem czy można jakoś ustawić aby kompani używali mikstur. Jakieś rady?

11.07.2015 13:36
odpowiedz
jan118
5
Konsul

fajna

11.07.2015 23:55
odpowiedz
TheCerbis
7
Centurion

Cóż, wygląda na to, że jedynym sposobem jest podawanie przyjaciołom mikstur manualnie... Chyba, że ktoś zna inny sposób?

12.07.2015 15:42
odpowiedz
boy3
31
Pretorianin

Więcej magów=szybciej zabijasz i leczysz. GG

30.07.2015 22:13
odpowiedz
snapi2000
9
Legionista

jedna z moich ulubionych gier. Dla fanów tego gatunku must have.

26.08.2015 23:29
odpowiedz
arkadius2
77
Dark Crusader
9.0

Nie będę tu się silił na jakieś wywody bo chyba o DA:O zostało już powiedziane wszystko :)
Jednym zdaniem - b.dobra gra choć nie pozbawiona błędów (np. problem ze skompletowaniem jednego z setów).

22.09.2015 11:38
odpowiedz
Cysiek1
8
Legionista
8.0

W dwójkę mi się lepiej grało.

12.11.2015 21:31
odpowiedz
FanBoyFrytek
11
Konsul
10

Najlepszy i Dragon Age dopóki bioware jest z EA żaden inny jej nie dorówna :)

16.11.2015 21:11
odpowiedz
Roo23th
19
Pretorianin
9.5

teraz dałbym grze z 7 wiadomo czas naprzód idzie ale w 2oo9 jak grałem gra była na topie

16.11.2015 21:40
odpowiedz
Irek22
69
Legend

Ja natomiast "jedynce" także dziś wystawiłbym 8/10, a przy dobrym nastroju może nawet 8,5/10. Według mnie jest to zdecydowanie najlepsza część tej serii i zarazem - obok Mass Effect 2, które wyszło zaledwie niecałe 3 miesiące później - ostatnia* dobra gra wyprodukowana przez EA BioWare. ...Cholera, to już ~6 lat.

*The Old Republic nie liczę bo to zupełnie inna para kaloszy.

05.12.2015 21:07
odpowiedz
boy3
31
Pretorianin

Niezłe fanboystwo się szerzy widzę, skoro dajecie temu średniakowi oceny 8/9/10. :(

19.12.2015 23:44
odpowiedz
CzarnyWonsz
3
Legionista
5.5

w skali 1-10 klimat:6 grafika:8 fabuła:7 postaci:8 głowny bohater:5 jakos/cena:5 muzyka:6 bogactwo uniwersum:6 bogactwo swiata:3 inne(sekrety,walka,przedmioty,dialogi itp.):2(bo pauza :P) +0,1

27.12.2015 12:48
-2
odpowiedz
Robosss
37
Pretorianin

Myslalem, ze ta gra to RPG TPP, a tu cRPG w 3d. Lipa.

10.01.2016 13:24
-1
odpowiedz
kAjtji
14
Legionista
5.5

O ile KOTOR to naprawdę świetna gra to nie rozumiem co ludzie widzą w innych grach od tego studia. Każda z nich ma tak właściwie zamknięty i dość liniowy świat. Jedyne co stoi na dobrym poziomie to fabuła, grafika i muzyka. Przegrałem w DA:O jakieś 20h i mam już dość. O ile na początku gra wciąga tak po jakiejś 10h system walki zaczyna nużyć, a dialogi z PL dubbem są coraz bardziej denerwująco beznadziejne. Fabuła jest tu nawet niezła ale zadania poboczne to tylko ''zaakceptuj i zrób'' nie ma w nich nic ciekawego jak np. w Gothicu czy Wiedźminie 3.

31.01.2016 12:05
odpowiedz
Kasztan95
1
Junior

Zmniejszanie mojej "kupki wstydu" trwa. Czy dostałem od Dragon Age:Origins to czego oczekiwałem? Jak najbardziej tak. Niesamowity soundtrack, który do tej pory słucham w wolnych chwilach, postacie, które zapadają w pamięć, wciągająca fabuła i wiele, wiele innych rzeczy. Niestety, gra ma też swoje minusy. Zadania poboczne są zrobione standardowo, nie wnoszą nic do rozgrywki, prosty zapychacz czasu. Idąc do stolicy Fereldenu spodziewałem się czegoś innego. Ulice święcące pustkami, jestem w stanie przełknąć, lecz tawerny, w których jedyną interakcję można przeprowadzić z barmanem, są nieporozumieniem. Mimo wszystko, gra jak najbardziej godna polecenia.

post wyedytowany przez Kasztan95 2016-01-31 12:06:59
08.02.2016 04:45
1
odpowiedz
rockens
1
Junior

Hm. Mógłbym się rozpisywać, mógłbym pisać wywody, ale nie. Napiszę krótko.
Prosto z mostu. Obok Skyrima oraz G2NK najlepszy RPG w jaki grałem. Żadna gra nie wciągnęła mnie tak, jak DA:O.
Fabuła mogłaby być lepsza, zmieniłbym pare rzeczy, zwłaszcza na koniec rozgrywki, ale tak czy tak, jest wyśmienita. Każdą minutę ogrywałem z ogromnym zaciekawieniem. To takie uczucie, jak kiedy czytasz dobrą książkę i jesteś ciekaw co będzie dalej. Tak samo miałem z DA:O. Fabuła po prostu wciągająca i jak dla mnie bardzo ciekawa.
Grywalność. Ciężkie do ogarnięcia taktyki, ale sam system walki według mnie bardzo dobry i poza tym oknem taktyk łatwy do przyswojenia. Bugów praktycznie nie spotkałem (ludzie piszą o bugach, ale przechodząc te grę 3 razy nie spotkałem ich wiele, a kiedy się już pojawiły, to nie zawracałem sobie nimi głowy).
Soundtrack. Niesamowity jak dla mnie. Ten główny soundtrack podczas wchodzenia do gry.. ciarki na całym ciele, za każdym razem.. nawet po wielu miesiącach rozłąki. Nie ma się do czego przyczepić.
Grafika. Jak na 2009 rok bardzo, bardzo dobra. Przyjemna dla oka, momentami zbyt jasna lub zbyt ciemna, ale to dodawało klimatu niektórym lokacjom.
Świat. Tutaj zabrakło mi troszkę chociaż odrobiny swobody między podróżowaniem z jednej lokacji, do drugiej. A same lokacje w większości ładne i bardzo ciekawe.
Postacie. Większość towarzyszy bardzo interesująca, tak samo jak historia samego głównego bohatera. Największym plusem oczywiście Morrigan, która nawet nawiedzała moje sny po paru godzinach rozgrywki (kto jej nie kochał?). DLC z Morrigan według mnie słabe, zawiodłem się.
Chyba wszystko.
Chciałbym wrócić do czasów, kiedy pierwszy raz zagrałem w tę grę.
Polecam wszystkim, którzy jeszcze nie mieli z nią styczności.
9.5/10

26.02.2016 18:31
-1
odpowiedz
BracoForOne
8
Konsul
2.5

Jeden z gorszych RPG jakich miałem do grania :(

22.03.2016 21:50
odpowiedz
BracoForOne
8
Konsul

potwierdzam :)

08.04.2016 00:37
odpowiedz
KociBolec
18
Chorąży
8.0

Dla mnie lepsze od Gothica, przynajmniej nie ma sztywnych dialogów i trzeba trochę się czasami zastanowić w trakcie walki.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze