Dragon Age: Początek [PC]

Dragon Age: Origins. Fantastyczny RPG z widokiem TPP wyprodukowany przez studio BioWare. Po stworzeniu bohatera i zebraniu drużyny wyruszamy w podróż po magicznej krainie Ferelden, pełnej unikalnych postaci, przedmiotów, stworów i lokacji. Gra posiada bogate podłoże fabularne, interesujący system walki, a także świetną oprawę audiowizualną. Pozycja obowiązkowa dla każdego fana RPG oraz miłośników serii Baldur’s Gate czy Icewind Dale.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Dragon Age: Początek data premiery gry na PC:

03 listopada 2009 ( światowa data premiery )

06 listopada 2009 ( data wydania w Polsce )

03 listopada 2009 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Origins:

Game of Thrones
Divinity II: Flames of Vengeance
Neverwinter Nights 2

klasyczne cRPG, TPP, fantasy

Dragon Age: Początek to gra cRPG stworzona w całości przez studio BioWare. Dla kanadyjskiego dewelopera projekt ten stanowi powrót do korzeni, po tym, jak w 1998 roku firma zasłynęła w świecie kultowym Baldur’s Gate, a potem wsławiła się w gatunku role-playing takimi dziełami, jak Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic czy Mass Effect.

Akcja Początku przenosi nas do umiejscowionego na kontynencie Thedas królestwa Ferelden. Kraina ta, zamieszkiwana przez ludzi, elfy i krasnoludy, stała się obiektem ataku Plagi, zarazy złożonej z najrozmaitszych potworów pod dowództwem potężnego arcydemona. By ochronić ludność przed złem, do obrony Ferelden zaangażowano obdarzonych szczególnymi cechami bohaterów zwanych Szarymi Strażnikami. W trakcie zabawy ofiarowana jest nam szansa dołączenia do tego ugrupowania, tak by móc następnie stanąć do walki z szerzącym się złem. Tryb dla pojedynczego gracza zapewnia około 60-100 godzin zabawy, a ponadto przewidziano możliwość pobierania rozszerzeń typu DLC.

Jednym z najciekawszych elementów Dragon Age jest konieczność dokonywania wyborów i myślenia o ich konsekwencjach. Prawie każde zlecone zadanie oferuje nam wiele zróżnicowanych rozwiązań, a podejmowane decyzje nie tylko kształtują głównego bohatera, ale również wpływają na świat gry.

Niejednokrotnie musimy także wybierać pomiędzy dwoma niezbyt optymistycznymi wariantami. Przykładowo, napotkanego w trakcie podróży opętanego chłopca możemy własnoręcznie zamordować lub zezwolić na poświęcenie życia innej osoby celem uratowania jego duszy. Inny z istotnych elementów Początku, dialogi, zrealizowano podobnie do rozmów toczonych w grze Mass Effect, z zachowaniem specyficznej mimiki bohaterów oraz szerokiego wachlarza opcji dialogowych. Nie zapomniano przy tym o wzbogaceniu wypowiedzi szerokim słownictwem (łącznie w Dragon Age pada 900 tys. słów) oraz podłożeniu głosów pierwszo i drugoplanowym postaciom. Do tego celu w angielskiej wersji zaangażowano ponad 140 aktorów, a w polskiej ponad stu.

Wzorem wielu innych gier role-playing zabawę rozpoczynamy od samodzielnego wykreowania głównego bohatera. Ustalamy jego rasę, płeć oraz klasę (wojownik, łotrzyk, mag), jak również wybieramy wariant jego pochodzenia. W tym ostatnim przypadku decydujemy pomiędzy sześcioma historiami początkowymi, takimi jak miejski elf, człowiek szlachcic, magin czy krasnolud plebejusz. To w jaki sposób rozpocznie się przygoda znajduje swoje odzwierciedlenie w dalszych etapach rozgrywki, złożonych z eksploracji krainy fantasy, rozmów z napotkanymi osobami i walk przy użyciu tradycyjnej broni białej oraz magii.

Starcia z przeciwnikami odbywają się w czasie rzeczywistym, jednak autorzy Dragon Age wzorem swych poprzednich dzieł oddali do naszej dyspozycji system aktywnej pauzy. Gra cechuje się mimo wszystko stosunkowo wysokim poziomem trudności, gdyż odnoszenie kolejnych zwycięstw związane jest z koniecznością umiejętnego dobierania i używania różnorakich umiejętności, talentów oraz zaklęć. Dowodzona przez nas drużyna w danym momencie maksymalnie może składać się z czterech postaci, którym możemy wydawać stosowne rozkazy lub programować ich skrypty zachowań, zezwalając w ten sposób na prowadzenie działań bez ingerencji z naszej strony. W skład zespołu mogą wejść ciekawe osobowości, między innymi zawodowy zabójca Zevran, wiedźma Morrigan, qunari Sten czy templariusz Alistair. Nieaktywni bohaterowie czekają na swoją szansę w obozie i w tymże miejscu możemy również poprawiać z nimi swoje relacje (wysłuchanie ich historii, przekazywanie prezentów itp.). Ciekawostką jest możliwość przygarnięcia chowańca, a mianowicie bojowego psa Mabari.

Świat gry możemy oglądać na dwa zasadnicze sposoby, a mianowicie z perspektywy trzeciej osoby lub w tradycyjnym rzucie izometrycznym, przywodzącym na myśl klasyki gatunku (serie Baldur's Gate czy Icewind Dale). Producent duży nacisk położył na zapewnienie szczegółowości i unikalnego wyglądu każdej z odwiedzanych głównych lokacji, wśród których nie zabrakło miasta Denerim, lasu Brecilian, krasnoludzkiej twierdzy Orzammar, wieży magów czy elfickich ruin. Otoczenie jest częściowo interaktywne, a zabawę dodatkowo uatrakcyjnia realistyczna gra cieni i świateł.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 DVD  
Ocena gry 9.0 / 10 na podstawie 9840 ocen czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 139 PLN

wymagania sprzętowe:

Core 2 Quad 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP SP3/Vista SP1

notebook standardowy ASUS K53SV

Intel Core i5-2410M, 4096 MB RAM, Intel HM65 Express, LED 15.6" 1366 x 768

83 fps - 800x600 średnie detale

106 fps - 1024x768 niskie detale

92 fps - 1366x768 niskie detale

notebook dla gracza ASUS G74SX

Intel Core i7-2630QM, 8192 MB RAM, Intel HM65 Express, 17.3" Full HD 1920 x 1080

115 fps - 1024x768 wysokie detale

114 fps - 1366x768 średnie detale

99 fps - 1366x768 wysokie detale

Zobacz pełne testy wydajności gry Dragon Age: Początek na notebookach na serwisie gramynawynos.pl

Dragon Age: Początek - recenzja gry

Dragon Age: Początek - recenzja gry (PC)

"Mimo wszystkich smaczków i tajemnic, które odkrywamy, ucząc się na własnych błędach popełnianych podczas rozwijania naszych postaci, gracze oczekujący skomplikowanych zasad rodem z Advanced Dungeons & Dragons, mogą poczuć się systemem rządzącym w Początku nieco rozczarowani. Ja natomiast cieszę się, że twórcy nie byli ograniczeni żadną licencją, że poszli na pewne ustępstwa i stworzyli prostszy, bardziej przyjazny system, któremu tak naprawdę nic nie można zarzucić."  więcej

Gramy w Dragon Age - walka, magia, miłość

Gramy w Dragon Age - walka, magia, miłość [13:06]

Dalszy ciąg przygody... Czas na drugą część gramy z Dragon Age: Początek. Opowiadamy o bohaterach, o rozwoju postaci, o walce oraz pokazujemy scenę miłosną. Zapraszamy!

2:00

Video Dragon Age: Początek

gameplay

6:22

Video Dragon Age: Początek

projektowanie systemu walki - wersja PL

1:28

Video Dragon Age: Początek

Ultimate Edition

komentarze czytelników (1809)


JaspeR90k  2014-03-04 - 13:15

Irek22--> OK dzięki.

10

Stefano77  2014-03-19 - 01:18

Kończę główny wątek i muszę przyznać, że gra jest wybitna. Doskonała mechanika gry, świetne wybory moralne, klimat i całkiem ciekawa fabuła sprawia, że od gry trudno się oderwać. Szkoda, że już kończę, ale jeszcze Przebudzenie czeka:)

misteriolalista  2014-05-06 - 11:36

Wiadomo ta część jest epicka :D 2 nie bardzo bo była krótka ea sie spieszylo i jeszcze sporo musieli wyciac do tego gre robili rok :D EA potrafi nawet najlepszych zdupić do poziomu mario :D

TadekNiejadek  2014-05-15 - 20:20

Fabuła bardzo mi się podoba, wręcz fantastyczna jest. Dubbing też wyśmienity. Tworzenie i rozwój postaci również. Ale do ciężkiej cholery nie potrafię zrozumieć, jak można tak zepsuć system walki. Rozumiem, że nie jest to gra akcji i nie spodziewam się mechaniki jak w Dead Island czy innym jakimś nam slasherze. Ale powinni uczyć się choćby od CDP RED, mechanizmy walki zarówno w jedynce jak i w dwójce są świetne. Ten tutaj jest poprostu nudny.

Irek22  2014-05-15 - 20:51

Pokolenie CoDa jak mniemam...

10

Areyn  2014-05-16 - 21:49

Tadek, system walki jest taki jaki powinien być. Klasyczny i epicki, wymagający myślenia, a nie klikanina bez najmniejszego sensu. Co ty byś chciał, bezmyślną siekaninę?

10

EmPJay19  2014-05-21 - 15:16

Gra jest cudna (:.

luka091183  2014-06-01 - 15:20

Napiszę w skrócie: jedna z najlepszych gier rpg tego gatunku

FischPatryk12345  2014-06-02 - 21:23

witam, jak widze obecnie na originie jest przecena na dragon age origins ale na edycję zwykłą. normalnie kosztuje 29zł a obecnie po przecenie 8,70zł, własnie sie zastaniawiam czy kupic, ale mam pytanie czy ta edycja zwykła dragon age origins zawiera jezyk polski?

9.5

TheFrediPL  2014-07-02 - 21:59

Rok się zastanawiałem nad zakupem tej gry i jak kupiłem (jeszcze tego w pełni nie ukończyłem) to mogę stwierdzić że jest to świetna gra RPG i polecam każdemu fanowi (RPG'ów) i każdemu graczowi tę zacną produkcję.

Unseen  2014-07-12 - 11:41

Zaczyam serie DA od jedynki. Mam dylemat pomiedzy Wojownikiem na 2h i Magiem walczacym bronia biala (Arcane Warrior). Ktora klasa sie ciekawiej gra? Gral ktos moze w Age od Conan? Arcane Wariorr bedzie podobny w prowadzeniu do Dark Templara? Prosze o szybka reakcje. :)

Altey17  2014-07-17 - 22:28

Unseen Magiem Mitycznym Wojownikiem nie grałem, ale za to przeszedłem grę krasnoludem szlachcicem z mieczem dwuręcznym i był zajebisty. Niestety w DA II już totalnie zwalili tą klase :(

Unseen  2014-08-09 - 16:41

Szybkie pytanie i prosze o szybka odpowiedz. :) Skonczylem poczatek. Exportowalem postac do Przebudzenia, ale czesc itemow zniknela. Na przyklad moja podstawowa bron - dwurak z dlc: gwiezdny czy meteorytowy miecz - nie pamietam. Jezeli przejde te fabularne dlc "Piesn Leliany" i reszte przed rzebudzeniem to przedmioty z nich tez wykasuje? W ogole, czy jest zalecana kolejnosc przechodzenia tych dodatkow? Czy warto w ogole je przechodzic (poza Przebudzeniem)? To sa jakies dluzsze przygody? Fabularnie ciekawe? Altey17, zapomnialem, ze tu pisalem. Zreszta pewnie i tak tego nie przeczytasz. :) Ja gram MW/MK tez dwurecznym mieczem. Gra sie ciekawie i czesto jako jedyny zostaje na p[lacu boju (nightmare). A Krasnolud z dwurecznym mieczem, to troche kuriozum. :) Ludzie, troche wysilku i mi odpowiedzcie szybko. ;)

Altey17  2014-08-09 - 17:46

Z tego co wiem to DLC są krótkie i słabe w porównaniu do podstawki i można je przechodzić w dowolnym momencie gry w Początek. Sam nie grałem, jeśli są takie opinie to nie ma sensu wydawać 50zł na dodatki. Wiem, że krasnolud prędzej z toporem powinien być, ale pierwszy raz grałem i polecali krasnoluda jako wojownika, a że średnio przepadam za toporami to tak wyszło :D

Unseen  2014-08-09 - 18:54

Przechodze "Przebudzenie". Odpuscilem te mniejsze dlc. Dragon Age ogolnie glowy nie urywa. Wiele razy czytalem jak ludzie sie zachwycaja pierwsza czescia, ale jak dla mnie to mocno sredni crpg. Fabula taka sobie. System walki i rozwoju postaci wyglada calkiem niezle.

Plokmijn  2014-08-09 - 18:59

Gra jest calkiem wciagajaca na poczatku. Potem zaczyna wiac nuda. Szczegolnie w Denerim. Tam to po prostu myslalem ze umre z nudow. W kolko tylko chodzimy w te i z powrotem, za kazdym razem natykajac sie na te same grupy odradzajacych sie przeciwnikow i walka wyglada tak samo. Kolejnym minusem jest strasznie ubogi system rozwoju postaci. + Dosc malo itemow. ogolnie to gra jest srednia, gdyby nie swietny old schoolowy system walki rodem z Baldura to zamiast 8/10 gra dostala by 6/10 Aha no i plusem jest tez Morrigan

Unseen  2014-08-09 - 19:33

Nudna, glownie za sprawa slabych, nieciekawych zadan. Za to rozwoj postaci jest bardzo dobry i napewno nie ubogi. Przynajmniej nie w przypadku mistycznego wojownika. Wszystkie postacie sa w sumie ciekawe. Nie podoba mi sie tylko takei wpychanie na sile mniejszosci seksulanych. PRzy rozmowach z Zevranem mialem taki dyskomfort psychiczny, odpuscilem sobie poznawanie jego lini dialogowej. :)

8.0

Unseen  2014-08-16 - 11:16

Zaleglosci z klasyki gatunku zaliczone. :) Mysle, ze "Przebudzenie" bylo lepsze od podstawki. Ciekawsze, lepiej opowiedziana historia, motyw twierdzy - za ubogi. Bardziej w stylu ME. Mogloby byc tylko dluzsze . Z 5 godzin chyba mi zajelo przejscie. Poza tym stopien trudnosci na poziomie koszmar smiesznie niski. Przez cala gre zginalem z 4 razy (w sensie, ze musialem sejw wczytac) - gdy stracilem kontrole nad 2 siepaczami i gdzies pobiegli i padli oraz gdy padli od deszczu strzal lucznika, ktory notabene w przebudzeniu jest bardzo silny. "Poczatek byl nieco trudniejszy, ale niewiele. Ogolnie, to nie podzielam zachwytow na ta gra wiekszosci graczy. Ciekawe, jakie beda wrazenia z 2.

10

PanMagister  2014-09-15 - 21:15

Zdecydowanie najlepsza gra RPG w jaką grałem ;) serdecznie polecam.

paskuda.  2014-09-24 - 15:12

pierwsza gra, której udało się grać mi na emocjach, jestem pod wrażeniem. muzyka super. mechanika walki porwie serca wychowanych na baldur's gate, właściwie taka sama. udanym pomysłem było zrobienie wielu prologów ('dziecię baala się przebudziło' brr...), w sumie były najciekawszą częścią gry. na bardzo trudnych ustawieniach bywała całkiem wymagająca. opcje dialogowe i wybory ścieżek działania, świetne interakcje między towarzyszami (nawet ci nudni na pierwszy rzut oka okazywali się niezłymi ziółkami). z drugiej strony, po dostaniu się do miasta zrobiło się nudno i przechodziłam to na siłę, drugi raz się nie podejmę. w pewnej mierze trud ten wynagradza oblężenie, rozwiązane nietypowo (sojusznicy, podzielona drużyna) i na prawdę trudna walka finałowa. generalnie oceniam bardzo pozytywnie i polecam.