Layers of Fear PS4

Kolejna produkcja polskiego studia Bloober Team, tym razem będąca psychodelicznym horrorem. Podczas zabawy wcielamy się w obłąkanego malarza, starającego się dokończyć pracę nad dziełem swojego życia. Rozgrywka opiera się na przemierzaniu kolejnych lokacji domu, który zmienia się pod wpływem wizji artysty.

Przygodowe, FPP, horror, polskie, indie, XIX wiek.

Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307682Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307681Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307680Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307679Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307678Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307677Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307676Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307675Layers of Fear - screen - 2015-09-21 - 307674

Bloober Team | producent

Bloober Team | wydawca

Techland | wydawca PL

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

wersja językowa:
polska i angielska

Data premiery gry Layers of Fear | PS4

16lutego2016

16lutego2016

premiera PL

Sony PlayStation 4
Okładka Layers of Fear (PS4)
Layers of Fear

Layers of Fear to pierwszoosobowy horror opracowany przez krakowski zespół Bloober Team (znany z takich projektów jak A-Men 2 i BRAWL) z myślą o PlayStation 4. Produkcja zderza ze sobą tematykę szaleństwa oraz malarstwa, tworząc psychodeliczne, przepełnione ciężkim klimatem doświadczenie. Twórcy łączą zabiegi charakterystyczne dla klasycznych, filmowych przedstawicieli gatunku z rozwiązaniami przywodzącymi na myśl serię Amnesia, a także gry Antichamber, Dear Esther czy Gone Home.

Fabuła

W grze wcielamy się w postać malarza żyjącego w XIX wieku i pragnącego ukończyć swoje wielkie dzieło. Bohater boryka się jednak z problemami psychicznymi, przez co przemierzanie jego posiadłości – w celu odnalezienia odpowiednich składników pozwalających stworzyć malarskie magnum opus – szybko staje się chaotyczną i niezrozumiałą podróżą przez umysł artysty, podczas której poznajemy historię protagonisty, jego rodziny, a także zgłębiamy szczegóły wydarzeń mających miejsce w przeszłości. Opowieść nie jest zatem liniowa, zaś pojęcie o jej przebiegu daje nam obserwacja zachodzących na terenie domu zjawisk, lektura porozrzucanych po rezydencji notatek czy słuchanie wspomnień bohatera.

Mechanika

Akcję obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, zaś gra opiera się na eksplorowaniu poszczególnych rejonów posiadłości i wchodzeniu w interakcje z różnymi obiektami. System ten przypomina rozwiązanie zastosowane w Amnesii: Mrocznym Obłędzie, kierując naszymi poczynaniami tak, by mały cel (jak otwarcie drzwi za pomocą klucza) stanowił pretekst do odbycia dłuższej, wypełnionej zjawiskami paranormalnymi podróży. Bloober Team postarało się też o urozmaicenia w postaci małych sekwencji logicznych oraz zręcznościowych, które od czasu do czasu staną na naszej drodze, czyniąc przeprawę bardziej różnorodną.

Podczas rozgrywki na PlayStation 4 możemy używać wielu przedmiotów (fortepiany, łańcuchy, dźwignie, włączniki), otwierać szafki, komody czy drzwi, a także czytać pozostawione tu i ówdzie materiały. Gra nie pozwala używać broni ani innych środków obrony przed niebezpieczeństwami i nie operuje żadnymi wskaźnikami (np. zdrowia psychicznego), umożliwia jednak podjęcie konfrontacji z nękającymi bohatera przywidzeniami, co może doprowadzić do swego rodzaju „śmierci”. Napięcie stopniowo budują wyskakujące czasem znikąd straszaki. Tempa rozgrywce nadaje również dynamicznie zmieniające się otoczenie, którego wygląd, stan i rozplanowanie ulega bezustannie niezgodnym z prawami logiki przemianom, niejednokrotnie zmuszając nas do zweryfikowania kierunku, w którym chcemy podążać.

Oprawa audiowizualna

Layers of Fear na PlayStation 4 korzysta z silnika Unity 3D, którego potencjał został wykorzystany, by stworzyć szczegółowe, bogate w detale lokacje. Celem zagęszczenia atmosfery produkcji, twórcy oddali do dyspozycji gracza sieć niezbyt obszernych pomieszczeń i wąskich korytarzy, umiejętnie operując obecnym w nich stonowanym oświetleniem czy stosując odpowiednie nasycenie barw. Posiadłość bohatera – imponująco rozległy budynek utrzymany w stylu wiktoriańskim – wypełniona jest niepokojącymi obrazami, z których większość namalowana została specjalnie na potrzeby gry. Silnik pokazuje swoje możliwości szczególnie w momentach, gdy poszczególne pomieszczenia – wskutek halucynacji artysty – zniekształcają się lub przestają podlegać prawom fizyki, czemu często towarzyszy bogactwo efektów cząsteczkowych czy sugestywnych filtrów.

Odpowiedni nastrój zapewnia również towarzysząca eksploracji ścieżka dźwiękowa, wypełniona po brzegi muzyką klasyczną. Oprócz niej usłyszeć można charakterystyczne przygrywki na fortepianie czy pochodzące z ery gramofonowej utwory rozrywkowe.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7.0 / 10 na podstawie 75 ocen czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.5 / 10 na podstawie 19 głosów czytelników.

Gry podobne do Layers of Fear

Klasyfikacja PEGI Layers of Fear

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język.

Danteveli_ Ekspert 17 lutego 2016

Night Gallery to jeden z moich ulubionych seriali grozy. Połączenie straszakowej tematyki z malarstwem zawsze wydawało mi się genialnym pomysłem. Przyczyną tego jest zapewne świetne opowiadanie H.P. Lovecrafta pod tytułem „Model Pickmana”. Dlatego też Layers of Fear przykuło moją uwagę już w momencie swojej zapowiedzi. Po miesiącach oczekiwania mogłem w końcu zakosztować finalnej wersji tego tytułu. Ciekawe czy było warto czekać?

7.5
Podsumowanie tygodnia na polskim rynku gier (11-17 września 2017 r.)
Podsumowanie tygodnia na polskim rynku gier (11-17 września 2017 r.)

wiadomość18 września 2017

Miniony tydzień na polskim rynku gier okazał się dosyć spokojny. Zapowiedziano konwersję horroru Layers of Fear na Nintendo Switch, obejrzeliśmy nowy zapis rozgrywki z symulatora UBOOT, a premiera Frostpunk została opóźniona.

Layers of Fear: Inheritance - zapowiedziano dodatek do polskiego horroru
Layers of Fear: Inheritance - zapowiedziano dodatek do polskiego horroru

wiadomość2 lipca 2016

Polskie studio Bloober Team zapowiedziało Layers of Fear: Inheritance, czyli pierwszy dodatek fabularny do przygodówkowego horroru. W DLC wcielimy się córkę znanego z pierwowzoru malarza.

Polski horror Layers of Fear debiutuje na rynku
Polski horror Layers of Fear debiutuje na rynku

wiadomość16 lutego 2016

Od dziś posiadacze konsol PlayStation 4 i Xbox One oraz komputerów osobistych mogą nabyć pełną wersję polskiego horroru Layers of Fear. Tytuł doczekał się już sporej liczby recenzji, z których wynika, że deweloperom ze studia Bloober Team udało się stworzyć dobrą produkcję.

Wieści ze świata (Mirror’s Edge Catalyst, Layers of Fear, Homeworld: Deserts of Kharak, Spellweaver) 2/2/2016
Wieści ze świata (Mirror’s Edge Catalyst, Layers of Fear, Homeworld: Deserts of Kharak, Spellweaver) 2/2/2016

wiadomość2 lutego 2016

Dziś piszemy m.in. o premierze karcianki Spellweaver, zawartości bogatego wydania pudełkowego Layers of Fear na PC, patchu 1.0.1 z nową mapą do Homeworld: Deserts of Kharak i o anulowaniu crowdfundingowego projektu Ant Simulator z powodu przepuszczenia budżetu przez twórców na głupoty. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Layers of Fear z datą premiery, będzie też wersja na PS4
Layers of Fear z datą premiery, będzie też wersja na PS4

wiadomość20 stycznia 2016

Przedstawiciele krakowskiego studia Bloober Team ujawnili konkretną datę premiery swojej najnowszej gry – Layers of Fear. Produkcja ukaże się 16 lutego i, co ciekawe, trafi nie tylko na PC i XONE, ale także na PS4. Ponadto ujawniono światowego (Aspyr Media) i polskiego wydawcę (Techland) oraz ekskluzywną dla naszego rynku edycję kolekcjonerską.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
18.04.2016 09:37
Dhampire
27
Chorąży
10

Daję 10 - najlepszy horror w jaki ostatnio grałam!
W tym miejscu podam informację, która może się przydać innym takim cykorom jak ja ;)

spoiler start

W Layers of Fear nie można umrzeć, w takim sensie, że np. trzeba przed czymś uciekać, bo inaczej śmierć i od początku. Można radośnie wleźć na jakąś zjawę i bohater się budzi po chwili.

spoiler stop


Muzyka jest fantastyczna, historia mnie bardzo wciągnęła (cały czas spekuluję co tak naprawdę się wydarzyło), trzyma w napięciu przez cały czas.