Elex PC

Elex jest RPG-iem osadzonym w dużym, fikcyjnym postapokaliptycznym świecie, w którym zaawansowana technologia wymieszana jest z elementami magicznymi. Za powstanie projektu odpowiedzialni są deweloperzy ze studia Piranha Bytes, a więc twórcy cyklu Gothic.

RPG, TPP, science fiction, postapokalipsa, sandbox, RPG akcji.

Elex - screen - 2017-05-24 - 346173Elex - screen - 2017-05-24 - 346172Elex - screen - 2017-05-24 - 346171Elex - screen - 2017-05-24 - 346170Elex - screen - 2017-05-24 - 346169Elex - screen - 2017-05-24 - 346168Elex - screen - 2017-05-24 - 346167Elex - screen - 2017-05-24 - 346166Elex - screen - 2017-05-24 - 346165

wersja językowa:
polska i angielska

Data premiery gry Elex | PC

17października2017112dni

17października2017

premiera PL

17października2017

Steam

PC Windows
Okładka Elex (PC)
Elex

W ciągu ponad dwudziestu lat działalności studio Piranha Bytes wyspecjalizowało się w tworzeniu rozbudowanych gier RPG. Jego debiutanckim projektem był bestsellerowy Gothic, który dał początek serii popularnej na całym świecie. Po utracie praw do marki, kolejnym przedsięwzięciem zespołu był umiarkowanie ciepło przyjęty Risen, również osadzony w fantastycznym uniwersum. Pomimo że w międzyczasie ekipa odzyskała prawa do kultowego już Gothica, nie zdecydowała się na stworzenie kontynuacji, jakiej od lat domagają się fani. Zamiast tego kolejne dzieło firmy, czyli opisywany tutaj Elex wydany przez THQ Nordic, podąża w innym kierunku, zabierając graczy w podróż do postapokaliptycznego świata z elementami science fiction. Motywy zaczerpnięte z przygód słynnego Bezimiennego są tutaj jednak wyraźnie widoczne, zarówno na polu mechaniki rozgrywki, jak i konstrukcji warstwy fabularnej.

Fabuła

Akcja gry osadzona jest w mrocznym, postapokaliptycznym uniwersum, gdzie współistnieją obok siebie zaawansowana technologia oraz magia. Elex przenosi graczy na planetę Magalan, w którą wiele lat wcześniej uderzył meteoryt. Katastrofa doprowadziła do zniszczenia kwitnącej tam cywilizacji; na jej zgliszczach powstał nowy świat, zaludniony przez potomków nielicznych ocalałych. Wraz z meteorytem na Magalan przybyło jednak coś jeszcze – tajemniczy pierwiastek, tytułowy elex. Służy on do produkcji uzbrojenia oraz stosowania magicznych umiejętności, ale jego używanie niesie ze sobą także efekt uboczny – jego posiadacze powoli tracą ludzkie odczucia. Mimo to o złoża surowca toczą się nieustanne walki.

Nowe społeczeństwo Magalan podzieliła się na kilka obozów. Najmocniejszy z nich stanowią tak zwani Albowie, frakcja o imperialistycznych zapędach, która na skutek nadużywania eleksu zatraciła człowieczeństwo i kieruje się wyłącznie własnymi interesami. Do walki z Albami stają trzy inne grupy: dążący do harmonii z naturą Berserkerzy, zaawansowani technologicznie Klerycy, a także stroniący od reszty świata Banici.

W Elex przygodę rozpoczynamy jako generał Albów, zdradzony przez swoich pobratymców i pozostawiony na pastwę losu. Bohater szczęśliwie przeżywa zdradę towarzyszy i budzi się w obozie Berserkerów, nie pamiętając wydarzeń ze swojej przeszłości. Od tego momentu gracz może pokierować jego losami – przemierzając świat, wykonując zadania i wreszcie sprzymierzając się z Berserkerami, Klerykami lub Banitami. Każda ze stron konfliktu ma inny pomysł na przyszłość i próbuje zrealizować pewne plany, a w zamian za pomoc oferuje różnego rodzaju nagrody: od magii, przez niekonwencjonalną broń, aż po potężną technologię.

Mechanika

Do dyspozycji graczy deweloperzy oddali duży, otwarty świat, który można swobodnie eksplorować (brak tu ekranów ładowania). Jedynym ograniczeniem jest poziom naszego bohatera oraz siła wrogów, strzegących przejść do niektórych regionów postapokaliptycznego uniwersum. Terytoria te są bardzo zróżnicowane – w czasie zabawy zwiedzić można między innymi mroczne bagna, pustynie, ośnieżone góry czy zielone lasy. Oczywiście przemierzanie tak rozległego terenu i wędrowanie pomiędzy lokacjami na dłuższą metę mogłoby być męczące, dlatego też twórcy wprowadzili system szybkiej podróży w formie teleportów. Można też skorzystać z plecaka odrzutowego, który znalazł się na wyposażeniu protagonisty.

W trakcie przygody gracze spotykają wiele interesujących postaci niezależnych, mających własną opinię o otaczającym je świecie. Część z nich da się nakłonić do towarzyszenia nam w podróży, przy czym w danym momencie możemy podróżować tylko z jednym kompanem. Oczywiście, podobnie jak w grach z serii Gothic i Risen, istotnym elementem Elex jest walka. Główny bohater musi się zmierzyć z wieloma przeciwnikami, wśród których znajdują się powstałe w wyniku mutacji potwory, potężne machiny bojowe, bandyci oraz wojownicy wrogich frakcji. W ekwipunku protagonisty znajduje się zarówno broń biała, jak i palna, a więc między innymi miecze, karabiny laserowe czy zaawansowane zabawki do pojedynków wręcz. Nie zabrakło też rozmaitych zbroi i pancerzy.

Kwestie techniczne

Warstwa wizualna wydanej na PC Windows gry stoi na przyzwoitym poziomie. Odwiedzane w czasie zabawy lokacje prezentują się ładnie, szczególnie na komputerach wyposażonych w mocne podzespoły. To zasługa znanego z wcześniejszych projektów Piranha Bytes silnika graficznego, który na potrzeby Elex został usprawniony. Produkcja, tradycyjnie, nie zawiera trybu multiplayer, jako że deweloperzy skupili się wyłącznie na kampanii dla pojedynczego gracza.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 9.0 / 10 na podstawie 2397 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Elex

16+

Wymagania sprzętowe Elex

Minimalne: Intel Core i5 2.5 GHz/AMD Phenom II X4 940 3.0 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 570/Radeon HD 5870 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit

Do tej gry rekomendujemy

ASUS ROG G752VS

Procesor: Procesor Intel® Core™ i7 7700HQ
Pamięć: GB DDR4 2400MHz SDRAM, do 64 GB SDRAM
Grafika: NVIDIA GeForce GTX 1070 z GDDR5, 8GB VRAM
Wyświetlacz: 17.3"" (16:9) z podświetleniem LED UHD (3840x2160) 100% Adobe, przeciwodblaskowa z G-Sync | 17.3"" (16:9) z podświetleniem LED FHD (1920x1080) 120Hz 72% NTSC, przeciwodblaskowa z G-Sync | 17.3"" (16:9) z podświetleniem LED FHD (1920x1080) 45% NTSC, przeciwodblaskowa z G-Sync
Magazyn danych: SSD - 256GB/512GB PCIE Gen3X4 SSD (RAID0)

Sprawdź ceny w:

* Uwaga! Specyfikacja może się różnić w zależności od modelu i sprzedawcy.

ELEX w akcji! Jak wypada Gothic z elementami science fiction?

ELEX w akcji! Jak wypada Gothic z elementami science fiction? [8:00]

Odrzutowy plecak kontra Piranha Bytes Na targach gamescom 2016 mieliśmy okazję sprawdzić w akcji ELEX, nowego RPG-a od twórców Gothica. Czy połączenie elementów fantasy i SF to dobry pomysł? Jakie są pierwsze wrażenia Arasza i Kacpra?

12:41
E3 2017 gameplay

PC | PS4 | XONE

12:4130 grudnia 1899

2:25
prolog (dubbing PL)

PC | PS4 | XONE

2:2530 grudnia 1899

1:08
zwiastun rozgrywki #1

PC | PS4 | XONE

1:0830 grudnia 1899

Graliśmy w grę Elex – ile czasu trzeba, by wyrzeźbić z drewna wielkie RPG?

Przed premierą 1 czerwca 2017, 14:00

Rewolucji w stosunku do poprzedniego dzieła studia Piranha Bytes nie stwierdziłem również w kontekście walki. Nastąpił raczej kolejny krok na drodze ewolucji w stronę serii Dark Souls. Objawia się on głównie tym, że dodano charakterystyczny wskaźnik kondycji do funkcjonującej wcześniej mechaniki z różnymi rodzajami ataków, przewrotami etc. I był to moim zdaniem błąd. „Soulsowy” system starć powinien odznaczać się precyzją, responsywnością, dynamiką i dopieszczonymi animacjami, pozwalającymi uważnie obserwować i przewidywać zachowania przeciwników. Elex nie spełnia tych wymogów w zadowalającym stopniu. Jax leniwie reaguje na komendy i ślamazarnie wykonuje akcje (zwłaszcza ataki), z kolei przeciwnicy miewają problemy z SI albo poruszają się w dziwny, wypaczający animacje sposób – szczególnie gdy na arenie są jakieś przeszkody terenowe.

Komentarze Czytelników (358)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
14.10.2016 14:44
11
odpowiedz
4 odpowiedzi
koko123pl
14
Centurion

Oby dubbing był.... bez dubbingu gra RPG to średniak...

15.06.2016 14:13
8
odpowiedz
3 odpowiedzi
Hava
9
Legionista

Nadzieje ?
No cóż Gothic 1 i 2 miał świetny klimat, ciekawy świat, bohaterów pewnie niedoróbki były kompensowane przez wiele plusów. Historia i świat 1 i 2 był naprawdę dobre, w G3 dostaliśmy wielki świat, lepsza grafikę, ale zabrakło tego czegoś. Do tego pojawiła się nuda, kolejne miasto i kolejne te same nie wciągające zadania bez fabuły 5 skrzyń, beczek, worków czegoś tam. Orki, która nie miały nic ciekawego do powiedzenia.
Czy ktoś wie kto odpowiadał w G1 i G2 za fabułę, scenariusz, dialogi itd ? Czy ci ludzie nadal tam pracują ? Bo mam wrażenie, że chyba już ich nie ma.
Riseny wcale nie są tak dobre, wmawia się, że to następca Gothiców, ale to taki ubogi kuzyn. Sorry, ale Risen 1 wcale nie jest taki wspaniały, główny bohater nie ma nawet 50% tego klimatu, wyrazistości jak Bezimienny. No i trzeba pamiętać, że pozycję Gothica w Polsce zbudowała świetna lokalizacja, dialogi, humor. Bo grę też trzeba umieć zlokalizować i to się świetnie udało, G1-G2 udało się naprawdę dobrze CD Projekt.
I tego brakowało w Risenach, to że ktoś rzuci wulgaryzmem nie oznacza jeszcze dobrego humoru. Gothic i te kąśliwe uwagi, tutaj złośliwość w komentarzu jakiegoś bohatera, tam ktoś się z nas naśmiewa. Bohaterowie muszą być widoczni w grze, postacie są wyraziste, mają swoje specyficzne cechy.
No i żyjące miasto, idąc Khorinis czuje się, że miasto wydaje się "autentyczne". Kowal wykuwa miecz, na wejściu zatrzymuje nas trzymający się procedur, protekcjonalny Paladyn. Każdy miał własną historię, własny dialog. Nie jakieś tam okienko z nudnym długim tekstem, przeważnie tym samym. Idąc do portu słyszymy handlarki, gdzieś ogłasza się rozporządzenie Lorda Andree https://www.youtube.com/watch?v=SsjWgHhD2d0
Nawet napotkany gdzieś myśliwy czy wieśniak na polu miał swoją historyjkę do opowiedzenia, dodaje swoje trzy grosze do gry.
Bez polskiej wersji nie było dialogów, nie byłoby takiej popularności serii Gothic w Polsce, wydawca/producent chyba tego nie docenia ;)
Niestety Riseny to jedynie niezłe gry, mam wrażenie, że gdyby portale, wydawca nie bazowały na popularności Gothica to gdyby ktoś nie wiedział kto stoi za tymi grami, cieszyłyby się znacznie mniejszą popularnością. To jak przeciętny/niezły album zespołu, który wcześniej wyrobił sobie markę.
Riseny to coś jak Deus Ex: Invisible War, mamy pierwszego Deus Ex'a, tutaj nawet różnica większa bo to jedna z najważniejszych gier na PC. Potem Deus Ex: IW, który sam w sobie nie jest taki zły, ale do jedynki traci bardzo dużo. Potem Deus Ex: Bunt Ludzkości czyli naprawdę udany powrót.
Jeśli Elex nie będzie miał żyjącego świata, ale nie dla tego że postawia 50 postaci, które są nudne, bez wyrazu, historii. Jeśli sama fabułą nie będzie dobra, scenariusz nie będzie wciągał, dialogi będą na odwał się, świat nie będzie krył naprawdę ciekawych tajemnic to gra będzie kolejną, która przejdzie i tyle. Nie liczy się ilość/wielkość, ale jakość, pomysłowość, ciekawa historia, muzyka, bohaterowie.

29.04.2017 20:19
7
odpowiedz
5 odpowiedzi
'wilk '
53
Pretorianin

Drugi gameplay #BeyondtheAlpha :D
https://www.youtube.com/watch?v=XLLwrbCkbeY

07.11.2016 22:36
6
odpowiedz
PanLateret
13
Pretorianin

https://m.youtube.com/watch?v=6IJgfkAi2kc
Zalecam się wsłuchać, gościu o na pozór prostych kwestiach, zdradza dużo fajnych szczegółów, tak od strony mechaniki..
_
Podchodziłem sceptycznie ale już chyba wiem czym do mnie dotrą, tak czy siak, Elex będzie specyficzny a to już samo w sobie nakazuje trzymać się dobrej myśli. ;)

26.03.2017 12:37
6
odpowiedz
1 odpowiedź
sebogothic
96
Senator

Króciutkie urywki gameplayu z ELEX: https://www.youtube.com/watch?v=S5owX-CcFrQ

Tym razem trochę pustyni.

27.04.2017 21:48
6
odpowiedz
7 odpowiedzi
Salzmore
7
Pretorianin

Chyba mamy pierwszy materiał spoza wersji alpha...

https://www.youtube.com/watch?v=znOieSu_PRI

28.05.2017 07:35
6
odpowiedz
Salzmore
7
Pretorianin
23.05.2017 17:54
5
odpowiedz
2 odpowiedzi
Salzmore
7
Pretorianin
28.05.2017 17:21
1
odpowiedz
'wilk '
53
Pretorianin

Łaa, sam Bjorn Pankratz poza tym iż jest dyrektorem projektu to także jest kompozytorem muzyki do Elexa :D
https://worldofelex.de/en/site/news-archive/11-news-en/417-music-composer-and-sound-designer-revealed

28.05.2017 18:05
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
sebogothic
96
Senator

@Gorn221 - W postach nr 197 i 200 masz ten sam gameplay, który był już zresztą wcześniej wstawiany.

@'wilk ' - Jak widać Bjorn to gość o wielu talentach. Niedługo sam całą grę będzie robił. :P

post wyedytowany przez sebogothic 2017-05-28 18:09:12
29.05.2017 01:41
odpowiedz
3 odpowiedzi
Gh_H4h
8
Centurion

Strzelanie z łuku nie zapowiada się dobrze. Naciąg cięciwy jest natychmiastowy i wygląda na to, że strzała nie ma kąta opadania. Na gameplay'u pociski nie zadają obrażeń niektórym przeciwnikom. Mam nadzieję, że dotyczy to tylko podstawowych strzał.

30.05.2017 00:44
1
odpowiedz
1 odpowiedź
'wilk '
53
Pretorianin

Moje przewidywania a zarazem podsumowanie:
Plusy
+ Koncept świata,
+ Konstrukcja świata,
+ Muzyka,
+ Klimat,
+ Grafika
------------------
Minusy
- Animacje,
- Kontrowersyjne uniwersum (np. strzelanie do mechu z łuku), ale zobaczymy może bd uzasadnione w grze

Niewiadome
?Prowadzenie Fabuły,
?Postaci niezależne,
?Wątki poboczne,

Oby ? stały się +, a żaden + nie stał się - to będzie hit

30.05.2017 17:58
01.06.2017 12:53
1
odpowiedz
'wilk '
53
Pretorianin

ehh, mogli by już przestać, pośmialiśmy się było fajnie. Ale nie rozumie dlaczego data premiery jest tak wielką tajemnicą, przy prawie skończonej grze.

http://gothic.org.pl/publicystyka/newsy/premiera-17-pazdziernika-nowy-trailer-cgi/

01.06.2017 13:11
1
odpowiedz
1 odpowiedź
UrBan1212
2
Legionista

Na stronie podane,że 3 Października
tam piszą,że 17 Października ...
miał być Sierpień.... nie wiem co o tym myśleć.

01.06.2017 13:20
2
odpowiedz
domino310
35
Jarl

Esh znowu obsuwa:/
Nie wiem czy jesień to dobra pora na premierę, na pewno konkurencja będzie mocna.

01.06.2017 14:07
01.06.2017 17:01
3
odpowiedz
1 odpowiedź
sebogothic
96
Senator
02.06.2017 18:07
02.06.2017 21:29
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Chromstar
13
Legionista

Miałem nadzieję, że w Elexa zagram na spokojnie w wakacje. A jak październik to studia i/lub praca i z czasem będzie krucho.

03.06.2017 01:09
03.06.2017 22:23
06.06.2017 19:54
odpowiedz
1 odpowiedź
Gorn221
30
Konsul
07.06.2017 01:36
odpowiedz
'wilk '
53
Pretorianin

Na początku są nowe ujęcia z dźwiękiem: https://www.youtube.com/watch?v=PgLQ9kzmfT8

07.06.2017 11:39
odpowiedz
alchemiakr
33
Konsul

Ta różnorodność terenów kojarzy mi się trochę z World Of Warcaft chyba przez te tereny pustynne.

10.06.2017 14:43
-1
odpowiedz
1 odpowiedź
nie taki stary zgred
20
Legionista

Czekam, ale: plecak, broń palna wydają się OP, potwory nie mają żadnej kontry na to. Dwa AI potworów jest tragiczne, są bardzo powolne, nie robią kombinowanych ataków, atak zawsze wiąże się z wyskokiem do przodu a zanim stwór się obróci i zbierze znów do ataku można go obiec dwa razy robiąc pompki i przysiady po drodze, a z plecakiem to już komedia. HP u potworów spada szybko u postaci wolno albo wcale, wiem, że na gameplayach postać jest wykoksowana ale walka tutaj to spacer po parku. Potwory i ludzie jak w G3 ustawiają się do ataku w kolejce, w danym momencie zawsze atakuje tylko jeden - to była pierwsza, rozwalająca grę, wada systemu walki w G3 (druga to mushowanie LBM). Atak zwierzęcia powinien być szybki, gwałtowny, chaotyczny i precyzyjny, to zwierzak powinien cię obiegać, przeskakiwać, powalać, przełamywać blok nie dać ani chwili wytchnienia, kontratakować. Nieliczne ataki dystansowe, głównie robotów, z dynamiką jak w kisielu i z celnością jak u zezowatego nie stanowią żadnego zagrożenia dla bohatera. Powinny być kontrą na plecak i broń palną, powinny być morderczo szybkie i celne, wręcz oszukane (ale bez przesady) na korzyść potworów i ludzi - tak by bohater 5 razy pomyślał zanim użyje plecaka w walce i walcząc z dystansu musiał się ostro napocić by wygrać. Potwory i ludzie po wyjściu z trybu walki czyli po kilku sek. lub/i zbytnim oddaleniu bohatera powinny natychmiast przywracać sobie 100% HP. Bohater natomiast nie powinien mieć możliwości korzystanie z potek i żarcia w czasie walki i tuż po niej. Obie te cechy combatu powinny być zgrane czasowo. Taki system walki Piranie już miały w swoich grach. Bez tego walka nie stanowi żadnego wyzwania i kładzie to niestety grę, zaś dla fabułowców powinien być najłatwiejszy poziom trudności gdzie odpowiednio są ustawione wartości HP, obrony i mnożniki ataku. Nadal nic nie wiadomo czy będą kontry, blok, unik.
W obecnej postaci wygląda na to, że walka nie stanowi żadnego wyzwania. Uprzedzając: jeśli to nie są gameplaye z god mode to gra jest także źle zbalansowana - walka powinna wyciskać siódme poty i wymuszać spinanie pośladów do samego końca.

18.06.2017 08:22
odpowiedz
3 odpowiedzi
Chromstar
13
Legionista

No to Pankratz sobie dogodził. Cień Wojny zaliczył obsuwę i wychodzi 10 października. Tydzień przed Elexem. Boję się, że wszyscy rzucą się na niego jak szczerbaty na suchary i bez $$$ na kampanię promocyjną Elex się nie przebije.

23.06.2017 02:17
23.06.2017 02:20
23.06.2017 02:20
23.06.2017 02:20
23.06.2017 02:20
23.06.2017 02:20
23.06.2017 02:25
23.06.2017 02:25
24.06.2017 21:44
-7
odpowiedz
12 odpowiedzi
BlackPilgrim
3
Centurion
1.0

Zawód, zawód roku się zbliża. Nastepnym Gothiciem (jeśli będzie powstawał) powinna się zająć Bethesda lub CDP.

25.06.2017 11:30
2
odpowiedz
Sardrok
4
Legionista
8.0

Elex będzie taki jak Risen 3 co w moim przypadku wcale źle nie wróży. Po obejrzeniu paru gampley-ów wiem na co się nastawiać, będzie miał w systemie walki te same bolączki co Riseny, ale mi to nie przeszkadza. Mam nadzieje że będzie wciągająca fabuła i zadania poboczne, dobrze napisane postacie i jak dla mnie to wystarczy do dobrej zabawy.

27.06.2017 00:10
Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze