
Data wydania: 11 sierpnia 1999
Kontynuacja wysoko ocenianej gry akcji z elementami RPG, łączącej cechy klasycznego science fiction ze stylistyką cyberpunkową. Za jej powstanie odpowiadają ponownie deweloperzy ze studia Looking Glass, wspierani tym razem dodatkowo przez ekipę Irrational Games.
GRYOnline
Gracze
Steam
Trzy lata po premierze gry System Shock jej twórcy postanowili powrócić do futurystycznej wizji świata, w którym stworzona przez megakorporacje sztuczna inteligencja buntuje się przeciw ludziom. Tym razem studio Looking Glass wsparte zostało przez ekipę Irrational Games. Stroną wydawniczą ponownie zajął się koncern Electronic Arts. Budżet produkcji wyniósł zaledwie 1,7 mln dolarów, a prace zajęły 18 miesięcy. Mimo to gra, która na sklepowe półki zawitała w 1999 roku, na wiele lat wyznaczyła nowe standardy w gatunku kosmicznych survival-horrorów.
Fabuła System Shock 2 ściśle powiązana jest z wydarzeniami przedstawionymi w „jedynce”. Akcja rozgrywa się ponad 40 lat po zniszczeniu stacji kosmicznej Citadel. Wojskowa organizacja Unified National Nominate stara się ograniczać wpływy megakorporacji. Pomóc ma jej w tym nowoczesny statek kosmiczny Von Braun. Gracze wcielają się w żołnierza, który na ochotnika zgłosił się do udziału w pierwszym locie jednostki. Nieoczekiwanie w trakcie podróży główny bohater zostaje wybudzony ze śpiączki, by z przerażeniem stwierdzić, że większość załogi została wymordowana, a na pokładzie znajdują się mutanty i zbuntowane roboty...
Jak na survival-horror przystało, fabuła obfituje w zaskakujące zwroty akcji i do końca trzyma w niepewności. Rozgrywka obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Gracze wybierają jedną spośród trzech profesji, co definiuje początkowy dostęp do określonych umiejętności, które dzięki zdobywanym w trakcie zabawy modułom cybernetycznym, można odpowiednio rozwijać.
Duży nacisk w grze położony został na walkę. Do dyspozycji głównego bohatera oddano zarówno broń dystansową jak i przeznaczoną do bliskich starć. Co więcej, może on także dokonywać ulepszeń, reparacji lub nawet opracowywać nowe rodzaje oręża.
Twórcy System Shock 2 postarali się także o sporą ilość zagadek logicznych. Nie są one zbyt skomplikowane i na ogół ograniczają się do odpowiedniego ustawienia różnych dźwigni, ale znakomicie wzbogacają rozgrywkę.
Gra stworzona została w oparciu o zmodyfikowany silnik graficzny Dark Engine, a jedna z jej późniejszych aktualizacji wprowadziła także opcję ustawień obrazu w wysokiej rozdzielczości. Całość utrzymana jest w surowym i mrocznym klimacie, który dodatkowo potęguje oprawa dźwiękowa.
Poza kampanią dla jednego gracza, tytuł oferuje także niezbyt rozbudowany tryb multiplayer. Umożliwia on wspólną zabawę za pośrednictwem sieci LAN lub Internetu dla maksymalnie czterech osób, które razem muszą stawić czoła niebezpieczeństwom czyhającym na UNN Von Braun.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: 16+



6GIER
Seria przygodowych gier akcji łączących w sobie elementy RPG i FPS. Wszystkie odsłony cyklu utrzymano w cyberpunkowej stylistyce. Za ich powstanie odpowiadały różne studia deweloperskie, składające się jednak w znacznej mierze z tych samych pracowników.
Recenzja GRYOnline
Gra reprezentuje rzadki gatunek, który może jednych wciągnąć na wiele godzin, a innych po kilku minutach odepchnąć. Jednak ci, którym przypadnie do gustu mają zagwarantowane wiele godzin rozrywki na wysokim poziomie.
Aktualizacja: 22 grudnia 2000
Lokacje, zadania oraz wszystko co potrzebne aby ułatwić ukończenie tego techno-thrillera.
14 maja 2022
To, że sukces artystyczny nie musi iść w parze z ekonomicznym, to żadna nowość. Czasem jednak aż trudno uwierzyć, że udane i popularne po dziś dzień tytuły były w pierwszych latach swego istnienia na rynku kompletnymi komercyjnymi klapami.
2 lipca 2017
Konwencja cyberpunku przeżywa obecnie renesans. Wprawdzie hollywoodzki Ghost in the Shell nie był aż takim sukcesem, a na produkcję CD Projekt RED przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać, ale gracze i tak mają w czym wybierać.
7 września 2005
Jeszcze trzy lata temu trójwymiarowa grafika w grach komputerowych zaledwie przypominała rzeczywistość. Dzięki nowoczesnym kartom graficznym możliwe stało się pokazanie świata, który praktycznie nie różni się od naszego.
Inicjatywa GOG Preservation Program nie uratowała gry System Shock 2 przed usunięciem ze sprzedaży.
gry
Adrian Werner
10 października 2025 14:54
Firma Atari wycofuje z dystrybucji cyfrowej na PC oryginalną wersję kultowej produkcji. Od jutra, aby się w nią zaopatrzyć, niezbędny będzie zakup remastera, do którego będzie ona dołączana jako bonus.
gry
Krystian Pieniążek
9 października 2025 07:25
Po latach produkcji wreszcie doczekaliśmy się premiery System Shock 2: 25th Anniversary Remaster.
gry
Adrian Werner
26 czerwca 2025 14:03
Nightdive Studios wreszcie wypuściło pierwszy zwiastun i screeny z System Shock 2: Enhanced Edition, czyli remastera kultowej gry z 1999 roku.
gry
Adrian Werner
20 maja 2023 06:50
Zespół Nightdive Studios udostępnił nowe materiały wideo z remake’u System Shock. Ujawniono również, kiedy możemy spodziewać się startu pre-orderów oraz premiery kolejnego dema. Poznaliśmy także konkrety odnośnie System Shock 2: Enhanced Edition.
gry
Adrian Werner
24 stycznia 2021 08:19
Studio Nightdive podzieliło się informacjami na temat System Shock 2 Enhanced Edition. Wynika z nich, że tytuł zaoferuje wsparcie dla gogli wirtualnej rzeczywistości.
gry
Agnieszka Adamus
11 stycznia 2021 20:57
Zapowiedź System Shock 2: Enhanced Edition już za nami, ale to nie pierwszy powrót kultowej produkcji zespołu Looking Glass Studios. Tytuł pojawił się ponownie najpierw dzięki aktualizacji stworzonej przez… anonimowego fana. Do dziś nie odkryto jego tożsamości.
gry
Jakub Błażewicz
14 sierpnia 2019 21:47
Zespół Nightdive Studios zapowiedział System Shock 2: Enhanced Edition, czyli odświeżoną wersję klasyka z 1999 roku.
gry
Adrian Werner
12 sierpnia 2019 12:07
System Shock 2 ponownie trafi do sprzedaży jutro, o godzinie12:00. W sklepie Good Old Games, ruszył zegar odmierzający czas do jutrzejszej premiery gry na tej platformie dystrybucji cyfrowej.
gry
Łukasz Szliselman
13 lutego 2013 14:53
System Shock 2 (a nie wykluczone, że i pierwsza część) wkrótce stanie się dostępna na platformach dystrybucji cyfrowej GOG.com i Steam. Z pewnością znacznie ułatwi to życie wszystkim, którzy chcieliby przypomnieć sobie, jak się grało w ubiegłym wieku.
gry
Łukasz Szliselman
11 lutego 2013 16:31
Popularne pliki do pobrania do gry System Shock 2.
mod System Shock 2 - SS2Tool v.6.1.1.1 - 18 lipca 2016
mod System Shock 2 - System Shock 2 NewDark v.2.48 - 2 sierpnia 2020
mod System Shock 2 - Rebirth v.3 - 17 stycznia 2014
mod System Shock 2 - System Shock Infinite v.2.41b - 13 stycznia 2019
mod System Shock 2 - SS2 Blue Mod Manager v.1.03 - 17 stycznia 2014
mod System Shock 2 - System Shock Rebirth - beta #1 - 4 czerwca 2003
mod System Shock 2 - Tacticool Weapon Replacements - 17 stycznia 2014
mod System Shock 2 - Vurt's Hi-Res Space Textures v.1.1.7 - 17 stycznia 2014
mod System Shock 2 - SHTUP v.beta.6 - 17 stycznia 2014
mod System Shock 2 - Four Hundred v.1.9 - 18 lipca 2016
Wymagania sprzętowe gry System Shock 2:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 300, 64MB, karta dźwiękowa, akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 8 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 5281 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 6242 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Mikołaj Kociorski
Recenzent GRYOnline.pl
2000.12.22
Gra reprezentuje rzadki gatunek, który może jednych wciągnąć na wiele godzin, a innych po kilku minutach odepchnąć. Jednak ci, którym przypadnie do gustu mają zagwarantowane wiele godzin rozrywki na wysokim poziomie.
Messerschmitt
Ekspert
2023.11.20
Pełna zgoda Wiedźminie, Systen Shock 2 to jedna z najwspanialszych gier wszechczasów i w dalszym ciągu świetnie się w nią gra. Pamiętam, że również bardzo żałowałem gdy okazało się, że Bioshock znacząco uprościł mechanikę i poszedł w kierunku akcji. To wciąż była bardzo dobra pozycja, ale jeśli pozostaliby przy mechanikach RPG i realnych łamigłówkom zamiast podążania za znacznikiem, to byłaby znacznie, znacznie lepsza i bardziej złożona gra. Polecam za to Prey'a od Arcane. Biorąc pod uwagę obecną kondycję medium, to chyba najlepsza 'kontynuacja' jaką kiedykolwiek dostaniemy...
Orzech
Ekspert
2023.10.14
Mimo że nie jestem fanem sci-fi i w grze jest znacznie mniej horroru niż się spodziewałem to System Shock 2 potwornie mnie wciągnął. Rewelacyjnie zaprojektowane lokacje, satysfakcjonująca eksploracja i intrygująca fabuła którą śledzi się przez audio logi. Doceniam również jak oryginalna i świeża była to gra oraz jaki wpływ miała na wiele kultowych produkcji powstających w następnych latach. Minusy? Pierwsze co przychodzi do głowy to irytujący respawn przeciwników i rozczarowujące zakończenie, reszta to raczej kwestia preferencji.
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Klasyka i jeden z najwybitniejszych survival horrorów jakie kiedykolwiek powstały. Klimat w tej grze po prostu miażdży. Zbudowany na silniku równie kultowego Thief, a jednak gra jest zupełnie inna. Mimo to ich cechą wspólną jest osobliwy klimat i atmosfera grozy, jakiej nie znajdzie się w żadnej innej grze.Jako fan horroru muszę polecić ten tytuł każdemu. Kto dodatkowo lubi klimaty science fiction powinien bez problemu wchłonąć tę grę bez problemu nawet dziś (tak jak ja), po niemal 20 latach od premiery. A kto jeszcze do tego wszystkiego jara się cyberpunkiem - ok, ktoś taki na pewno już System Shock 2 grał.Nie odnotowałem minusów w tej grze. Może i wkurzał trochę respawn przeciwników, ale poza tym? Nic. Plusów z kolei jest cała masa. Atmosfera jest niepokojąca - nieustannie czuje się oddech przeciwnika na skórze w wyjątkowo paskudnych, wręcz odpychających lokacjach (w dalszych etapach ciężko już znaleźć nieskażoną jakimś paskudztwem miejscówkę). Czuć ogólne zepsucie, degenerację i ogólnie nadchodzącą apokalipsę... Mówiąc szczerze takiego niepokoju i martwienia się o stan zdrowia swojego bohatera czy też równie bolesnego braku amunicji nie zaznałem jeszcze w żadnej innej grze. System Shock 2 do najłatwiejszych nie należy i niekiedy naprawdę trzeba się natrudzić. Co godne odnotowania, walkę warto zawsze przemyśleć (szczególnie pod względem rodzaju użytej broni i amunicji - warto częściej stosować tryb oszczędzania tychże).Mamy tutaj całą maść wszelkiego rodzaju ustrojstwa z którym trzeba walczyć. Cyberpunkowy klimat jest tutaj genialny. Gracz ma okazję testować ogromną ilość różnego rodzaju broni, amunicji, implantów, pancerzu, wspomagaczy i można by tak wymieniać... w ciągu gry będzie nam dane poznać tyle różnych itemów, że nawet trudno o skorzystanie ze wszystkich z nich - tym bardziej, że to od nas zależy w jakim kierunku będziemy chcieć rozwijać naszą postać. Dodatkowo możemy bronie modyfikować, naprawiać, a niezidentyfikowane obiekty badać, by móc poznać ich właściwości i lepiej rozprawiać się z poznanymi dotychczas wrogami. Ale czy będziemy mogli to robić zależy od umiejętności, na jakie postawimy. I tak oto ta gra wymaga sporo myślenia taktycznego - tutaj wszystko od czegoś zależy. Gracz może ukończyć grę idąc kilkoma zupełnie różnymi drogami rozwoju. Kto by pomyślał, że gra z 99 roku będzie aż tak rewolucyjna. Na pewno stanowiła podwaliny dla wielu późniejszych tytułów, o Bioshocku rzecz jasna nie wspominając.To nie wszystko jeśli chodzi o plusy. Fabuła wciąga od początku, a i kończy się zacnie. Zresztą Shodan to niewątpliwie jedna z najbardziej przerażających postaci w grach ever i nawet ze względu na samo to warto tę grę przetestować. To, co autorzy powyczyniali z jej modulacją głosu i całą tą otoczką... coś pięknego. Dodajmy jeszcze fantastyczną, cyberpunkową muzykę budującą świetny, psychodeliczny i przerażający nastrój i mamy jedną z najlepszych gier, w jakie kiedykolwiek grałem.
buddookann
Ekspert
2017.02.23
Nie jestem fanem tego typu gier ale trzeba przyznać ze gra wybitna. Bardzo długa i bardzo ciężka . Momentami musiałem zapisywać grę co pare sekund. W zasadzie żadko kiedy można stanąć spokojnie z boku by odczytać nagrania. Może dlatego nie wczułem sie dobrze w te nagrania. Może też to wina tłumaczenia bo czasem kompletnie nie wiedziałem o co w nich chodzi ( a szkoda bo pewnie było tam wiele smaczków)Minusy :- denerwowały mnie odgłosy małp , jąkająca się pani komputer i miejscami muzyka ( to chyba najgorsza strona gry)- troche nielogiczne dla mnie jest to że zawodowy żołnierz uczy się obsługi broni ...- bron psuje sie po paru wystrzałach ? Troche przesada- może to zaleta ale ja często sie gubiłem w korytarzach i nie wiedziałem co robić. Bez solucji było by ciężko.- wymęczyła mnie ta graPlusy :- długa, trudna, wciągająca, klimatyczna.- zmusza do obrania strategii- nie na jeden raz. W zasadzie to nie ma szans poznać wszystkich aspektów tej gy przechodząc ją tylko raz.
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2014.01.29
System Shock 2 już niedługo będzie pełnoletni, a nawet dziś potrafi zaskoczyć i zabawić lepiej, niż niejeden młody tytuł. Rewelacyjne połączenie RPG i FPSa, które jeszcze długo pozostanie wzorem dla wielu.
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
Mateusz Araszkiewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (6 242)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
ShadyYo Chorąży
Klasyka i jeden z najwybitniejszych survival horrorów jakie kiedykolwiek powstały. Klimat w tej grze po prostu miażdży. Zbudowany na silniku równie kultowego Thief, a jednak gra jest zupełnie inna. Mimo to ich cechą wspólną jest osobliwy klimat i atmosfera grozy, jakiej nie znajdzie się w żadnej innej grze.
Jako fan horroru muszę polecić ten tytuł każdemu. Kto dodatkowo lubi klimaty science fiction powinien bez problemu wchłonąć tę grę bez problemu nawet dziś (tak jak ja), po niemal 20 latach od premiery. A kto jeszcze do tego wszystkiego jara się cyberpunkiem - ok, ktoś taki na pewno już System Shock 2 grał.
Nie odnotowałem minusów w tej grze. Może i wkurzał trochę respawn przeciwników, ale poza tym? Nic. Plusów z kolei jest cała masa. Atmosfera jest niepokojąca - nieustannie czuje się oddech przeciwnika na skórze w wyjątkowo paskudnych, wręcz odpychających lokacjach (w dalszych etapach ciężko już znaleźć nieskażoną jakimś paskudztwem miejscówkę). Czuć ogólne zepsucie, degenerację i ogólnie nadchodzącą apokalipsę... Mówiąc szczerze takiego niepokoju i martwienia się o stan zdrowia swojego bohatera czy też równie bolesnego braku amunicji nie zaznałem jeszcze w żadnej innej grze. System Shock 2 do najłatwiejszych nie należy i niekiedy naprawdę trzeba się natrudzić. Co godne odnotowania, walkę warto zawsze przemyśleć (szczególnie pod względem rodzaju użytej broni i amunicji - warto częściej stosować tryb oszczędzania tychże).
Mamy tutaj całą maść wszelkiego rodzaju ustrojstwa z którym trzeba walczyć. Cyberpunkowy klimat jest tutaj genialny. Gracz ma okazję testować ogromną ilość różnego rodzaju broni, amunicji, implantów, pancerzu, wspomagaczy i można by tak wymieniać... w ciągu gry będzie nam dane poznać tyle różnych itemów, że nawet trudno o skorzystanie ze wszystkich z nich - tym bardziej, że to od nas zależy w jakim kierunku będziemy chcieć rozwijać naszą postać. Dodatkowo możemy bronie modyfikować, naprawiać, a niezidentyfikowane obiekty badać, by móc poznać ich właściwości i lepiej rozprawiać się z poznanymi dotychczas wrogami. Ale czy będziemy mogli to robić zależy od umiejętności, na jakie postawimy. I tak oto ta gra wymaga sporo myślenia taktycznego - tutaj wszystko od czegoś zależy. Gracz może ukończyć grę idąc kilkoma zupełnie różnymi drogami rozwoju. Kto by pomyślał, że gra z 99 roku będzie aż tak rewolucyjna. Na pewno stanowiła podwaliny dla wielu późniejszych tytułów, o Bioshocku rzecz jasna nie wspominając.
To nie wszystko jeśli chodzi o plusy. Fabuła wciąga od początku, a i kończy się zacnie. Zresztą Shodan to niewątpliwie jedna z najbardziej przerażających postaci w grach ever i nawet ze względu na samo to warto tę grę przetestować. To, co autorzy powyczyniali z jej modulacją głosu i całą tą otoczką... coś pięknego. Dodajmy jeszcze fantastyczną, cyberpunkową muzykę budującą świetny, psychodeliczny i przerażający nastrój i mamy jedną z najlepszych gier, w jakie kiedykolwiek grałem.
ShadyYo Chorąży
Nie mam żadnych kontrargumentów, masz rację. Nie siedzę tak głęboko w grach, w nic starszego niż 96' nie grałem. Z gier przez Ciebie rekomendowanych przeszedłem: serię Tomb Raider, Thief I-II, Half Life i Deus Ex. Wszystkie mi się podobały. Pamiętam, że kiedyś, bardzo dawno temu grywałem trochę w Shadow Mana.
Ogólnie masz rację z tym, że trend jest taki, że gry stają się coraz łatwiejsze. Innym przykładem może być właśnie klasyczna seria Tomb Raider versus ta najnowsza nowa rozpoczęta w 2013 roku, gdzie wszystko jest mocno szablonowe.
Orzech Centurion
Mimo że nie jestem fanem sci-fi i w grze jest znacznie mniej horroru niż się spodziewałem to System Shock 2 potwornie mnie wciągnął. Rewelacyjnie zaprojektowane lokacje, satysfakcjonująca eksploracja i intrygująca fabuła którą śledzi się przez audio logi. Doceniam również jak oryginalna i świeża była to gra oraz jaki wpływ miała na wiele kultowych produkcji powstających w następnych latach. Minusy? Pierwsze co przychodzi do głowy to irytujący respawn przeciwników i rozczarowujące zakończenie, reszta to raczej kwestia preferencji.
Wiedźmin Legend
System Shock 2 to arcydzieło RPG, które łączy w sobie klaustrofobiczną akcję survivalową, świetną narrację i tematykę cyberpunkową, rozwiązywanie zagadek, solidny system rozwoju postaci, a przede wszystkim po prostu niezrównaną atmosferę. SS2 jest kontynuacją niekwestiowanego przeboju z roku 1994, gdze naszym bohaterem był młody haker, który pod przymusem musiał zwalczyć sztuczną inteligencję SHODAN, która wyrwała się spod kontroli stwórców na stacji kosmicznej.
W System Shock 2 wydarzenia mają miejsce 42 lata po pokonaniu SHODAN. Ludzkość skonstruowała statek kosmiczny mogący podróżować z wiekszą prędkością od prędkości światła i w ten sposób odległe układy gwiezdne stały się osiągalne dla ludzi. Pierwszy statek wysłany w taką podróż do gwiazd nazywa się Von Braun. Naszym bohaterem jst młody adept szkoły wojskowej UNN, który po przejściu szkolenia zostaje przydzielony do służby na pokładzie statku. W trakcie trwającej pięć miesięcy podróży do układu Tau Ceti V nasz bohater przebywał zahibernowany w pojemniku kriogenicznym. Historia rozpoczyna sie w momencie, gdy nagle zostaje przebudzony ze snu, a wokół aż huczy od syren alarmowych, a do jego umysłu dociera informacja od doktor Polito, która zdaje mu relacje z tego co się dzieje. Całe szkolenie i zapoznanie się z zasadami poruszania zostało przedstawione jako misja treningowa. Poza podstawowymi instruktażami jak posługiwać się bronią, zdolnościami PSI i innymi technikami dojdziemy do kwatery wojskowej, gdzie wybieramy jedną z trzech ścieżek kariery. Osa, Navy, Marines to trzy różne formacje wojskowe posiadające właściwy dla siebie zasób umiejętności i sposób prowadzenia akcji wojskowych. Marines to głównie siła ognia, broń palna i przemoc. Osa to siły PSI (magia cybernetyczna) jak siła umysłu, hakowanie w sieci i próby rozwiązywania problemów dzięki inteligencji. Navy jest połączeniem jednej i drugiej formacji, bo łączy w sobie umiejętność posługiwania się bronią z siłami PSI oraz kontrolą systemów komputerowych więc jest to wybór najbardziej uniwersalny. Podczas gry można przekwalifikować żółnierza tak, aby opanował zdolności z innych formacji. SS2 to przełomowa i genialna gra RPG, gdzie nasz bohater posiada odpowiednie współczynniki, zdolności i talenty. Jeśli Osa nie posiadł zdolności posługiwania się bronią nie będzie mógł strzelać z pistoletu, strzelb czy karabinów. Natomiast jeśli Marines nie opanował sztuki włamywania się do sieci nie będzie mógł złamać kodu zamka drzwi czy zdeaktywować systemu bezpieczeństwa poprzez ingerencję w jego procedury. Postać silniejsza (wieksza siła) zadaje większe obrażenia kluczem francuskim. Mądrzejszy (wyższy współcznnik prowadzenia badań) będzie w stanie na podstawie próbki obcej formy życia dowiedzieć się jakie są jej słabe strony i jak kto wykorzystać, a wtedy wzrośnie skuteczność ataków. Czego się nauczymy wpływa na sposób w jaki będziemy rozwiązywać problemy. Zdobywanie i podnoszenie współczynników i zdolności jest jednym z ważniejszych elementów obok przemierzania drogi wytyczonej przez scenariusz. Fabuła daje jasne wskazówki co mamy zrobić i póki nie wykonamy danego zadania nie możemy posunać się dalej. Po przebudzeniu naszego bohatera doctor Polito wyjaśnia nam dramatyczną sytuację na statku, opowiada o cybernetycznych wszczepach i fakcie, że znajdujemy się w strefie statku zagrożonej wybuchem. SS2 jest grą fabularną osadzoną w realiach cyberpunkowych i utrzymana w klimacie horroru sci-fi. Widok przedstawiony jest z pierwszej osoby i obrazowany jako przestrzeń twrójwymiarowa generowana przez ten sam engine graficzny co w Thief - The Dark Project. Przez całą grę biegamy przez olbrzymi statek zwiedzając jego kilka poziomów. Kolejne zadania polegają na odnajdywaniu kolejnych potrzebnych przedmiotów lub informacji i wykorzystywaniu ich w odpowiednich miejscach. W trakcie naszej podróży będziemy musieli unikać bądź likwidować agresywnie zaprogramowane stworzenia, mutanty, roboty. Gra może mieć charakter inensywnej strzelanki bądź skomplikowanej gry taktycznej w której będziemy przemykac po kryjomu za plecami wrogów unikając też czujnych kamer systemów bezpieczeństwa i wlamując się do systemu. Do wyboru jest kilkanaście broni, które dodatkowo można modyfikować i ulepszać. Pomiędzy podróżami po korytarzach gwiezdnego statku pojawiają się elementy czystej grozy. Dźwięki i odgłosy są niezwykle przerażające. Gra ma niesamowicie dużo zwrotów akcji i wstrząsów fabularnych. W trakcie przygody z każdą kolejną informacją odkrywamy prawdę o tym co się dzieje na statku i jaka jest w tym nasza rola. Gracz żyje historią i wznosi się coraz głębiej, aż do ostatecznej konfrontacji. System Shock 2 to jedna z najlepszej gier jakie kiedykolwiek stworzono. Bioshock choć niezwykle popularny był jedynie płytką kopią tej gry. Miał tą samą strukturę scenariusza, ale słabsze wątki fabularne, mniej wyraziste postacie (Shodan kontra… kto? Zapomniałem imienia złoczyńcy z Bioshock mimo, że przeszedłem trzy razy), dużo słabszą muzykę i znacznie gorszy, uproszczony rozwój postaci w połączeniu z prostszym projektowaniem poziomów i zmniejszonym poziomem trudności łamigłówek. Natomiast System Shock 2 wraz z Deus Ex 1 to najlepsze gry hybrydowe łączące wiele gatunków. Niezwykle ciężko je zaszufladkować. Dla wielu to najlepsze gry video w historii tego medium, które tylko same dla siebie są konkurencją.
https://www.youtube.com/watch?v=t8XHBB7jgjQ&ab_channel=ToughGamingGuy