Dragon Age: Inkwizycja [PC]

Dragon Age: Inquisition. Trzecia odsłona serii gier cRPG osadzonej w klimatach fantasy, stworzona przez weteranów gatunku: firmę BioWare. Wcielamy się w nowego bohatera – przywódcę tytułowej Inkwizycji – i zwiedzamy niemal całe Thedas, starając się zażegnać konflikt między magami a Templariuszami oraz powstrzymać inwazję demonów z Pustki. Alias: Dragon Age III: Inquisition.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Dragon Age: Inkwizycja data premiery gry na PC:

18 listopada 2014 ( światowa data premiery )

20 listopada 2014 ( data wydania w Polsce )

18 listopada 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Inquisition:

The Witcher 2: Assassins of Kings
Two Worlds III

klasyczne cRPG, TPP, fantasy, sandbox, multiplayer, co-op

Dragon Age: Inkwizycja to trzecia odsłona sagi cRPG stworzonej przez studio BioWare. Pod wpływem opinii fanów, niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, deweloper postanowił upodobnić grę do pierwszej części cyklu. Jednocześnie zachowano pewne rozwiązania, które sprawdziły się w „dwójce”, nie zapominając przy tym o sporej garści nowości.

Dragon Age: Inkwizycja ponownie zabiera gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch odsłon pogrąża się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale gry Dragon Age: Początek i kilka miesięcy po Dragon Age II. Królestwo Ferelden nie zdążyło odzyskać pełni sił po inwazji Mrocznych Pomiotów (Pladze), będącej głównym tematem „jedynki”, a imperium Orlais uwikłane jest w wojnę domową. Na całym kontynencie trwa konflikt Templariuszy z magami. Pośród tego zamieszania dochodzi do rozdarcia granicy pomiędzy światem śmiertelników a równoległym wymiarem – Pustką – doprowadzając do inwazji demonów. Temu nowemu zagrożeniu czoła stawia niezależna politycznie Inkwizycja.

Gracz wciela się w przywódcę owej organizacji, a jego zadaniem jest odkrycie tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprowadzenie potworów do świata żywych oraz zgromadzenie dostatecznej potęgi, by powstrzymać inwazję. Tworząc postać głównego bohatera, da się zdecydować nie tylko o jego klasie (wojownik, łotrzyk, mag) i płci, lecz także o imieniu, wyglądzie oraz rasie (człowiek, elf, krasnolud i nowość w serii: qunari). Wypowiadane przez protagonistę kwestie zostały w pełni udźwiękowione.

Głównemu bohaterowi towarzyszy trzech kompanów, wybieranych z puli dziewięciu postaci. Większość z nich to nowe twarze, lecz część (np. Varrik) pojawiła się już w poprzednich odsłonach. Nie tylko stanowią oni nieocenioną pomoc w walce, lecz także są ważnym elementem fabuły. Rozmawiając z nimi, gracz poznaje ich historię, motywy i cele. Co więcej, jego poczynania wpływają na to, jak towarzysze odbierają Inkwizytora. Bardzo istotnym elementem relacji z kompanami są także charakterystyczne dla serii romanse. Warto też wspomnieć, że w Inkwizycji twórcy postawili sobie za cel ukazanie stosunków interpersonalnych w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w zmodernizowanych scenach seksu.

Grający niejednokrotnie staje przed decyzjami natury moralnej, wymykającymi się tradycyjnemu podziałowi na dobro i zło. Część z nich ma duże znaczenie dla fabuły, a ich konsekwencje nie zawsze są widoczne natychmiast. Możliwość importu zapisanych stanów gry pozwala przenieść do rozgrywki część wyborów dokonanych przez weteranów serii. Z kolei osoby, które nie mają doświadczenia z poprzednimi odsłonami, a również chciałyby mieć nakreśloną samodzielnie historię świata i zamieszkujących go postaci, mogą skorzystać z usługi Dragon Age Keep, przygotowanej na okazję wydania „trójki”, by umożliwić w łatwy sposób wygenerowanie zapisu rozgrywki do zaimportowania.

Poza podążaniem za głównym wątkiem gracz wykonuje misje poboczne i ustosunkowuje się do mniejszych konfliktów toczących się w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje on decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób jej reputację oraz politykę wobec innych ugrupowań. Postępy w rozgrywce owocują nie tylko rozwojem postaci, lecz także wzrostem znaczenia tytułowej Inkwizycji. Ponadto wysokie stanowisko daje wymierne korzyści, chociażby w postaci armii, którą da się wysłać do zdobycia twierdzy ukrywającej ważne informacje. Istotny element stanowi również zakładanie przyczółków – zwykle w formie twierdz – na poszczególnych obszarach, by zapewniać sobie w ten sposób wpływy i kontrolę nad danym rejonem. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, by zmieniać wygląd naszych siedzib i rozbudowywać je, a także kierować prowadzonymi przez nie działaniami (na przykład badaniami naukowymi), dysponując dostępnymi nam zasobami ludzkimi.

Ze względu na skalę wydarzeń w grze Dragon Age: Inkwizycja gracz podróżuje po znacznej części kontynentu Thedas, obejmującej Ferelden, Orlais i Dalię. Choć nie mamy tu do czynienia z otwartym światem w pełni tego słowa znaczeniu, to lokacje są dużo większe i bardziej zróżnicowane niż w poprzednich odsłonach cyklu. Przemieszczanie się pomiędzy nimi odbywa się z pozycji mapy, a po dotarciu na miejsce gracz może swobodnie eksplorować rozległe tereny pieszo lub wierzchem. Charakterystyczną cechą wirtualnego uniwersum jest jego podatność na zmiany, które wynikają z działań Inkwizytora (np. wytępianie stworzeń i roślin owocuje zastępowaniem ich przez inne gatunki, a nieudzielenie pomocy wiosce prowadzi do jej zniszczenia). Aby dostać się do obszarów kluczowych dla fabuły, należy wcześniej osiągnąć odpowiedni poziom reputacji Inkwizycji. W tym celu gracz musi wykonywać misje dodatkowe, zdobywać szacunek różnych ugrupowań poprzez dyplomację, zbierać magiczne artefakty i pokonywać niebezpieczne bestie.

Jeśli chodzi o system walki, twórcy starali się pogodzić miłośników taktyki z osobami preferującymi akcję. Gracz może samodzielnie wydawać rozkazy członkom drużyny w trakcie aktywnej pauzy lub przekazać ich w ręce sztucznej inteligencji, by skupić uwagę na jednym bohaterze i rzucić się w wir walki, sprawując bezpośrednią kontrolę nad jego ruchami i atakami. Główne polecenia przyporządkowano pod skróty klawiszowe. Wrogowie przeważnie występują w zorganizowanych i zróżnicowanych grupach. Dzięki ulepszonej SI, potrafią oni wzajemnie się wspierać i reagować na sytuację na polu walki, przez co starcia wymagają od gracza spostrzegawczości i odpowiedniej taktyki.

Gra Dragon Age: Inkwizycja napędzana jest przez Frostbite 3 – silnik znany przede wszystkim ze strzelaniny Battlefield 4. Technologia ta pozwala wykreować duże otwarte przestrzenie oraz wpływać na środowisko. Możliwa jest nie tylko destrukcja niektórych elementów otoczenia (szczególnie podczas walki), lecz również ich odbudowa, na przykład celem otwarcia sobie drogi do niedostępnej wcześniej lokacji. Ponadto w grze pojawia się zmienna pogoda, wpływająca na rozgrywkę.

Tryb gry: single player  
Ocena gry 8.5 / 10 na podstawie 1695 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Intel Quad Core 3.0 GHz/AMD Six Core 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon R9 270 lub lepsza, 26 GB HDD, Windows 7/8.1 64-bit
Minimalne: Intel Quad Core 2.0 GHz/AMD Quad Core 2.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT/Radeon 4870 lub lepsza, 26 GB HDD, Windows 7/8.1 64-bit

Gramy w Dragon Age: Inkwizycja [2/2] - system rzemiosła i siedziba Inkwizycji

Gramy w Dragon Age: Inkwizycja [2/2] - system rzemiosła i siedziba Inkwizycji [8:05]

Nie ma to jak w domu! W drugiej części naszego materiału z Inquisition przenosimy się do Skyhold, czyli siedziby głównego bohatera. Twierdza jest ogromna, a każdy towarzysz ma tutaj własny kącik, w którym można swobodnie pogadać. Przyglądamy się też dość obszernemu systemowi rzemiosła oraz dodatkowym modyfikacjom uzbrojenia i samej Podniebnej Twierdzy.

2:56

Video Dragon Age: Inkwizycja

klasy i specjalizacje (PL)

0:26

Video Dragon Age: Inkwizycja

Easter Egg

2:16

Video Dragon Age: Inkwizycja

zwiastun na premierę (PL)

komentarze czytelników (2655)


7.5

soniczny  2015-01-26 - 12:54

Wytrawnym graczem juz nie jestem bo nie mam na gry zwyczajnie czasu. DA:I. ukonczylem jakis miesiac temu z licznikiem 100h i 25 lvl postaci i: Gra ma niestety pełno zniechecajacych bledow i jetem pelen podziwu dla siebie, że wytrwalem a nie rzucilem ją w kąt bo (pisze z pamieci bo mialem przerwe): -sterowanie ... temat przerabiany tu wielokrotnie...chyba najbardziej zniechecajacy motyw. istrna dramato-komedia. Mozna sie do tego przyzwyczaic i grac na sile ale chyba nie o to w grach chodzi.... KATASTROFA -system taktyczny-jest...probowalem go uruchomic i ogarnac jednak zwyczajnie sie NIE DA. kamera ucieka w pionie nad pole bitwy i teraz sobie tak przesuwaj / szukaj i zatwierdzaj polecenia ktore nie zawsze są wykonywane. CHAOS. a szkoda bo moglby to byc kolejny element dodajacy grze smaczku. Na szczescie gra jest latwa i nie trzeba go w ogole uzywac. -gralem elfką magiem (jak sie potem okazalo chyba najlepsza opcja) i to jedyna klasa nad ktora mozna miec jako taka kontrole. Z bezradnosci nei przelaczalem sie na nikogo innego z druzyny bo trafial mnie istny szlag. Walka bezposrednia wojownikiem itp to istny DRAMAT. -AI towarzyszy ... HAHAHAHAHAHA n/c -Statystyki HAHAHA ...

FanBoyFrytek  2015-01-26 - 18:51

@soniczny gra wojownikiem cóż ja nim grałem i jeszcze ani razu nie zginałem głównie to reszta ginęła a ja full hp to jest dziwne ^^ oczywiście broń i tarcza eq nie robiłem z podstawowym ogólnie słabym całą grę przeszedłem na trudnym . Sterowanie każdy zarzuca a jest trochę bardziej trudniejsze niż w 2 i jak dla mnie to plus nie potrafie na padzie bo to bezsens dla mało inteligentnych ludzi czy jak to ująć . System walki porównam do tego konsolowego dragon dogma . System taktyczny prosty bez tego fanowskiego moda grałem i nie miałem znim żadnych problemów ah niektórym to gusta się popsuły i ja to rozumiem . Mam nadzieję że dadzą dodatek ale po zakończeniu myślę że go nie będzie więc liczę na modding . Co do multiplayera jest słaby a nawet bardzo słaby nie wiem po co w ogóle on został dodany jakby nie mogli dać normalnych ras i klas jak w trybie normalnym przynajmniej .

FanBoyFrytek  2015-01-26 - 18:58

Dodam jeszcze coś misje poboczne przynieś , zanieś itd skąd wy to bierzecie ? chodzi wam o to od tej gościówy w obozie co mówi że ma coś interesującego meldunek że możesz zebrać to albo nie ale to jest takie gówno to sie nie nazywa misja . Co do (misji pobocznych) to jest ich w miare dużo i to dużych zajebistych typu zabij bossa i jego sługi , zdobądz twierdze/zamek , uwolnij/uratuj swoich ludzi lub zwyklych chłopów , rozwal pare garnizonów lub jakiegoś pseudo bossa , zdobadz jakąs legendarną częśc pokonując różnych wrogów , sporo logicznych typu znajdz to i tamto a potem to połącz i zrobisz niezły item mógłbym tego wymieniać sporo ale po co po prostu ludzie mało inteligentni nie widzą takich misji ^^ wolą się bawić w zbieranie ziółek niż robić normalne misje poboczne niektóre lepsze od głównych . Gra ode mnie dostaje jak tu jeden napisał potężne 9 :)

toba94  2015-01-26 - 23:14

Mam pytanie do osob ktore maja wieksza czesc gry za soba. Czy da sie jakos zwiekszyc szybkosc ataku wojownika? Wedlug mnie wolno macha mieczem. Toporkiem troche szybciej, ale mieczem wyglada to irytujaco.

FanBoyFrytek  2015-01-26 - 23:34

@toba94 jedynie jak walniesz se jakiegos buffa do szybkosci ataku :)

10

banan2004  2015-01-26 - 23:40

Prawdziwe arcydzieło.

vito74m  2015-01-27 - 00:29

Zacząłem grę na nowo :D Tym razem magiem a nie wojownkiem, zupełnie inna bajka, na klawie tylko łucznik albo mag sie sprawdza:) CO DO AI - Ja tam widze, ze lucznicy czy magowie trzymaja sie na tylach i nie garna sie do przodu, moze na piratach tak byc, bo nie wiadomo co tam za szajs porobili:) i problem z update, (dzis tez było update 26-01) Skonfigurowalem sobie SweetFxa dla tej gry i teraz naprawde grafika jest ok :)

Predi2222  2015-01-28 - 13:11

Gra wciąż mnie potrafi zaskoczyć, sąd nad trupem zniszczył system XD edit: czy można jakoś zdobywać punkty za wpisy w kodeksie? Pamiętam że w "jedynce" dostawało się ich trochę. vito74m właśnie zauważyłem że są punkty, ale też trochę dziwne że czasami za wpisy kodeksie nie dostaje XP. Ot badałem pomniki w podniebnej twierdzy i mimo wpisu, punktów nie dostałem.

vito74m  2015-01-28 - 13:30

Predi2222 za wpisy w kodeksie dostajesz XP a to, wybierajac odpowiednie profity mozna chyba podniesc trzy lub minimum 2 razy po 50%...

vito74m  2015-01-28 - 14:36

To znów ja :D Na stronie gry DAI "ugrałem" sobie zestaw "oręż z czerwonego lyrium" po wszystkim wyświetlil sie komunikat, ze przedmioty sotaly dostarczone na moje konto ORIGIN. Niestety nie widze tam nic, ani tez w grze:( wie ktoś co mam zrobic, gdzie to odebrać ??:) Proszę o porade:)

Rumcykcyk  2015-01-28 - 15:32

@vito74m jeśli masz Skyhold albo Azyl to itemy są w skrzyni. W Skyhold są w kazamatach gdzie jest kowal, skrzynka jest na lewo jak się wchodzi koło npc a w Azylu na dworze koło stołu z zamówieniami. Jeśli masz odblokowane jak piszesz to itemy powinny tam być.

vito74m  2015-01-28 - 17:07

rumcyk - niby juz tam sprawdzalem, ale skrzynia niby sie "świeci" natomiast nie moglem jej otworzyc :( Odblokowane mam na 100% jak wejde ponownie na DAI to pisze , ze mam juz wyslane...

Rumcykcyk  2015-01-28 - 22:04

No ta skrzynia w azylu to ona jest podświetlona nawet jak jest pusta ale z tego co pamiętam to grając drugi raz pobrałem wszystkie dodatkowe itemy z tej skrzyni, ale w Skyhold na 100% weźmiesz z podobnej skrzyni w kazamatach. Ale tak podsumowując skuteczność tych itemów to są słabe. Na 2-3 lvle ok ale później są lepsze itemy.

vito74m  2015-01-28 - 23:35

Mam 13 lvl i patrzac po statach to raczej beda juz jako kolekcjonerskie :)

FanBoyFrytek  2015-01-29 - 10:28

Ja zawsze swoje robiłem a teraz kończę :) Lubię się bawić w kowala ^^

vito74m  2015-01-29 - 14:25

W "kowala" to ja sie lubie bawic tam gdzie jest to zrobione jak trzeba, czyli skyrim:) mam do wyboru ponad 3000 pancerzy i broni :)

4.5

NoGamer256  2015-01-29 - 14:46

Ok. W Końcu zakupiłem i przeszedłem grę po 80h, co mogę o niej powiedzieć. Niewiele dobrego, nabijałem raczej te godziny żeby się lepiej poczuć sprawdzając ile wydałem na godzinę rozgrywki. Ta gra jest jak piękna wielka kanapka na ciepło z mięsem sałatą dodatkami wielka i pyszna, ale tylko z wyglądu bo smakuje jak zwyczajna bułka za 30gr. Wątek główny jest krótki, nie był by zły gdyby to co do tej pory dostaliśmy stanowiło jakąś 1/3 gry. Reszta to zapychacze nieciekawe zadnia poboczne : pozbieraj jakiś elfi miecz bo one coś tam, napisane gdzieś tam. Nuuuuda. Weź obrączkę włóż do dziupli, przeczytaj list znajdź coś. Twórcy byli tak leniwi, że większość pobocznych questów nie zlecają nawet przez prawdziwe postacie, tylko jakieś listy, książki. Większość questów towarzyszy to jeden dialog, może dwa. NAPRAWDĘ? Większość tej gry stanowi łażenie po masowo zapełnianej na MMO-wą modłę questami (których nawet nie chce się czytać, nie to nie jest tak, że nie wykazałem się inicjatywą, po prostu są tak nudno przedstawione) i MOBAMI mapę, bo to nawet nie są przeciwnicy. Znikają przed tym jak dotkną ziemie niczym w dobrej strzelance od CI. Porównam to chociaż do W2 gdzie w każde zadanie poboczn ...

ste100  2015-01-29 - 17:23

@up gra ma swoje wady, rzeczywiście za bardzo poszło w stronę mmo i zgubiło klimat Originu, czy nawet DA2, ale bez przesady, jest sporo dobrych questów pobocznych; chociażby personalny blackwalla i cole'a; do tego wyśmienita twierdza therinfall po stronie templarów; genialny quest z Hawkiem i strażnikami; Morrigan, eluviany i całe te elfickie lore; jest tego sporo więcej wyciągnąłem te najbardziej warte zapamiętania.

ScovyT  2015-01-29 - 19:14

Orientuje się ktoś co zmieni ten ostatni 4-ty patch który był 26.01? Nigdzie nie mogę znaleźć żadnego "patch notes". Są już te zbroje qunari? Bo nie wiem czy wracać już do DAI. A qurczak, nie mam w co grać :P

NoGamer256  2015-01-29 - 19:52

@ste100 Akurat większość zadań które wymieniłeś to główny wątek. W zasadzie dla dobra tej gry chyba lepiej wliczyć zadania towarzyszy, doradców w głównym wątek(tak wiem, że są opcjonalne) bo wygląda dość goło bez tego. Chodziło mi o zadania na tych dość sporych mapach na które wydajemy punkty władzy, kolejny element bez sensu - nawet osoba nie robiąca więcej niż dwóch szczelin na mapę może wszystko odblokować, szkoda bo można było chociaż wycenić wszystkie operacje na mapie by były jakieś dylematy i sens wykonywania tych wielkich map ...