Dragon Age: Inkwizycja [PC]

Dragon Age: Inquisition. Trzecia odsłona serii gier cRPG osadzonej w klimatach fantasy, stworzona przez weteranów gatunku: firmę BioWare. Wcielamy się w nowego bohatera – przywódcę tytułowej Inkwizycji – i zwiedzamy niemal całe Thedas, starając się zażegnać konflikt między magami a Templariuszami oraz powstrzymać inwazję demonów z Pustki. Alias: Dragon Age III: Inquisition.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Dragon Age: Inkwizycja data premiery gry na PC:

18 listopada 2014 ( światowa data premiery )

21 listopada 2014 ( data wydania w Polsce )

18 listopada 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Inquisition:

The Witcher 2: Assassins of Kings
Two Worlds III

klasyczne cRPG, TPP, fantasy, sandbox

Dragon Age: Inkwizycja to trzecia odsłona sagi cRPG stworzonej przez studio BioWare. Pod wpływem opinii fanów, niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, deweloper postanowił upodobnić grę do pierwszej części cyklu. Jednocześnie zachowano pewne rozwiązania, które sprawdziły się w „dwójce”, nie zapominając przy tym o sporej garści nowości.

Dragon Age: Inkwizycja ponownie zabiera gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch odsłon pogrąża się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale gry Dragon Age: Początek i kilka miesięcy po Dragon Age II. Królestwo Ferelden nie zdążyło odzyskać pełni sił po inwazji Mrocznych Pomiotów (Pladze), będącej głównym tematem „jedynki”, a imperium Orlais uwikłane jest w wojnę domową. Na całym kontynencie trwa konflikt Templariuszy z magami. Pośród tego zamieszania dochodzi do rozdarcia granicy pomiędzy światem śmiertelników a równoległym wymiarem – Pustką – doprowadzając do inwazji demonów. Temu nowemu zagrożeniu czoła stawia niezależna politycznie Inkwizycja.

Gracz wciela się w przywódcę owej organizacji, a jego zadaniem jest odkrycie tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprowadzenie potworów do świata żywych oraz zgromadzenie dostatecznej potęgi, by powstrzymać inwazję. Tworząc postać głównego bohatera, da się zdecydować nie tylko o jego klasie (wojownik, łotrzyk, mag) i płci, lecz także o imieniu, wyglądzie oraz rasie (człowiek, elf, krasnolud i nowość w serii: qunari). Wypowiadane przez protagonistę kwestie zostały w pełni udźwiękowione.

Głównemu bohaterowi towarzyszy trzech kompanów, wybieranych z puli dziewięciu postaci. Większość z nich to nowe twarze, lecz część (np. Varrik) pojawiła się już w poprzednich odsłonach. Nie tylko stanowią oni nieocenioną pomoc w walce, lecz także są ważnym elementem fabuły. Rozmawiając z nimi, gracz poznaje ich historię, motywy i cele. Co więcej, jego poczynania wpływają na to, jak towarzysze odbierają Inkwizytora. Bardzo istotnym elementem relacji z kompanami są także charakterystyczne dla serii romanse. Warto też wspomnieć, że w Inkwizycji twórcy postawili sobie za cel ukazanie stosunków interpersonalnych w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w zmodernizowanych scenach seksu.

Grający niejednokrotnie staje przed decyzjami natury moralnej, wymykającymi się tradycyjnemu podziałowi na dobro i zło. Część z nich ma duże znaczenie dla fabuły, a ich konsekwencje nie zawsze są widoczne natychmiast. Możliwość importu zapisanych stanów gry pozwala przenieść do rozgrywki część wyborów dokonanych przez weteranów serii. Z kolei osoby, które nie mają doświadczenia z poprzednimi odsłonami, a również chciałyby mieć nakreśloną samodzielnie historię świata i zamieszkujących go postaci, mogą skorzystać z usługi Dragon Age Keep, przygotowanej na okazję wydania „trójki”, by umożliwić w łatwy sposób wygenerowanie zapisu rozgrywki do zaimportowania.

Poza podążaniem za głównym wątkiem gracz wykonuje misje poboczne i ustosunkowuje się do mniejszych konfliktów toczących się w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje on decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób jej reputację oraz politykę wobec innych ugrupowań. Postępy w rozgrywce owocują nie tylko rozwojem postaci, lecz także wzrostem znaczenia tytułowej Inkwizycji. Ponadto wysokie stanowisko daje wymierne korzyści, chociażby w postaci armii, którą da się wysłać do zdobycia twierdzy ukrywającej ważne informacje. Istotny element stanowi również zakładanie przyczółków – zwykle w formie twierdz – na poszczególnych obszarach, by zapewniać sobie w ten sposób wpływy i kontrolę nad danym rejonem. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, by zmieniać wygląd naszych siedzib i rozbudowywać je, a także kierować prowadzonymi przez nie działaniami (na przykład badaniami naukowymi), dysponując dostępnymi nam zasobami ludzkimi.

Ze względu na skalę wydarzeń w grze Dragon Age: Inkwizycja gracz podróżuje po znacznej części kontynentu Thedas, obejmującej Ferelden, Orlais i Dalię. Choć nie mamy tu do czynienia z otwartym światem w pełni tego słowa znaczeniu, to lokacje są dużo większe i bardziej zróżnicowane niż w poprzednich odsłonach cyklu. Przemieszczanie się pomiędzy nimi odbywa się z pozycji mapy, a po dotarciu na miejsce gracz może swobodnie eksplorować rozległe tereny pieszo lub wierzchem. Charakterystyczną cechą wirtualnego uniwersum jest jego podatność na zmiany, które wynikają z działań Inkwizytora (np. wytępianie stworzeń i roślin owocuje zastępowaniem ich przez inne gatunki, a nieudzielenie pomocy wiosce prowadzi do jej zniszczenia). Aby dostać się do obszarów kluczowych dla fabuły, należy wcześniej osiągnąć odpowiedni poziom reputacji Inkwizycji. W tym celu gracz musi wykonywać misje dodatkowe, zdobywać szacunek różnych ugrupowań poprzez dyplomację, zbierać magiczne artefakty i pokonywać niebezpieczne bestie.

Jeśli chodzi o system walki, twórcy starali się pogodzić miłośników taktyki z osobami preferującymi akcję. Gracz może samodzielnie wydawać rozkazy członkom drużyny w trakcie aktywnej pauzy lub przekazać ich w ręce sztucznej inteligencji, by skupić uwagę na jednym bohaterze i rzucić się w wir walki, sprawując bezpośrednią kontrolę nad jego ruchami i atakami. Główne polecenia przyporządkowano pod skróty klawiszowe. Wrogowie przeważnie występują w zorganizowanych i zróżnicowanych grupach. Dzięki ulepszonej SI, potrafią oni wzajemnie się wspierać i reagować na sytuację na polu walki, przez co starcia wymagają od gracza spostrzegawczości i odpowiedniej taktyki.

Gra Dragon Age: Inkwizycja napędzana jest przez Frostbite 3 – silnik znany przede wszystkim ze strzelaniny Battlefield 4. Technologia ta pozwala wykreować duże otwarte przestrzenie oraz wpływać na środowisko. Możliwa jest nie tylko destrukcja niektórych elementów otoczenia (szczególnie podczas walki), lecz również ich odbudowa, na przykład celem otwarcia sobie drogi do niedostępnej wcześniej lokacji. Ponadto w grze pojawia się zmienna pogoda, wpływająca na rozgrywkę.

Tryb gry: single player  
Oczekiwania czytelników: 9.2 / 10 na podstawie 2597 głosów czytelników.  

Graliśmy w Dragon Age: Inkwizycja – piękne widoki, rozbudowany świat i garść błędów

Graliśmy w Dragon Age: Inkwizycja – piękne widoki, rozbudowany świat i garść błędów (PC) (XONE) (PS4)

"Innym aspektem walki, tym razem już pozytywnym, jest możliwość wskrzeszania kompanów podczas samych starć. W Dragon Age do tej pory leczenie i reanimacja poległego bohatera opierała się przede wszystkim na znajomości odpowiednich czarów lub posiadaniu mikstur – tym razem w trakcie walki możemy przywrócić do życia dowolną postać, a jedyną aktywnością, jakiej gra od nas wymaga w tym zakresie, jest odpowiednio długie trzymanie wskazanego przycisku. Cały proces możemy przeprowadzić przy pomocy dowolnego członka drużyny, a sama czynność nie wymaga żadnego wcześniejszego przeszkolenia. Dla lubujących się w wymagających starciach graczy być może już na starcie zabrzmi to jak zbyteczne uproszczenie rozgrywki, jednak w praktyce cały system sprawdza się przyzwoicie i nadaje potyczkom jeszcze większego dynamizmu. Ten w największym stopniu objawił się podczas walki z głównym bossem testowego fragmentu – avaaryjskim czempionem, którego zabicie zlecono mi na samym początku. Ilość uników, uskoków oraz wskrzeszeń przekraczała wszelkie granice przyzwoitości, ale dzięki temu finalne starcie było najprawdopodobniej najmocniejszą stroną kilkudziesięciominutowego demo."  więcej

Dragon Age: Inquisition - BioWare rzuca rękawicę RPG-om z otwartym światem

Dragon Age: Inquisition - BioWare rzuca rękawicę RPG-om z otwartym światem [5:22]

Rok 2014 może dać radę nawet bez Wiedźmina! BioWare wiedzą, że my wiemy. Gracze pamiętają Dragon Age II jako grę "nie tak dobrą, jak mogłaby być" i patrzą Kanadyjczykom na ręce. Ci tym czasem starają się jak mogą i przygotowują RPG z prawdziwego zdarzenia. Rozległy świat, taktyczny aspekt walki, decyzje goniące decyzje. Inquisition zapowiada się naprawdę dobrze, a my podsumowujemy najnowsze informacje na temat tej gry.

3:35

Video Dragon Age: Inkwizycja

tworzenie postaci - gameplay

2:41

Video Dragon Age: Inkwizycja

walka (PL)

1:36

Video Dragon Age: Inkwizycja

zwiastun rozgrywki w trybie mulitplayer

komentarze czytelników (482)


Trygław  2014-09-25 - 14:30

To coś zostanie wydane w 2014 r a wizualnie wygląda ME.

ScovyT  2014-09-25 - 17:48

@UP Grafika w grach rpg nie ma aż tak dużego znaczenia. Pozatym W ME grafika była świetna :) A ta w DAI wygląda też bardzo ładnie.

Trygław  2014-09-26 - 08:24

@ScovyT: w erpegach nie ma znaczenia zgadzam się ale zarówno ME jak DA:O erpegami nie są choć to najlepsze tytuły z obu serii z miażdżącą przewagą ME(gdyby nie to "fenomenalne" zakończenie to ME3 też była do rzeczy).

Altey17  2014-09-26 - 12:20

@Trygław DA i ME nie są erpegami? Pierwsze słyszę, obie gry zaliczają się do gatunku RPG.

Trygław  2014-09-26 - 12:41

BG, PT, ID, NN to też erpegi albo inaczej to są erpegi. Z współczesnych to DOS, PoE i AoD mają spore szanse na te miano. Nawet Drakensang to bardzo udana produkcja w przeciwieństwie do Demonicon czy Black Guards, które są denne. Natomiast ME to udana hybryda FPS/TPS z elementami RPG a DAO to hybryda HnS z elementami rpg. To już TES'y i Gothic są bardziej erpegowskie.

Trygław  2014-09-26 - 14:08

Zabawne, osoba 'starsza' z mentalnością dziecka. Nie zapomnij się znów poskarżyć.

Trygław  2014-09-26 - 14:34

Czyżby statusy na forach to było twoje credo i sens życia?, wygląda że tak. Tym bardziej jest to oznaka zdziecinnienia i wyalienowania, jednakże nie interesuje mnie to. Czy w twoim klaustrofobicznym świecie 'polskich witryn' i polskiego internetu' nie mieści się to, że wisi mi w co sobie tam grasz?, twoje pre-ordery, chwalisz się czy żalisz?!? Dostałeś proste jak drut pytanie to zamiast odpowiedzieć poleciałeś z płaczem jak bachor na skargę. Kwintesencja dojrzałości emocjonalnej forumowego bohatera.

egon2beta  2014-09-26 - 14:53

@up Takiego kozaka udajesz, a zasad interpunkcji nie znasz. +100 do żalu. I kto tu jest szkodnikiem? Ktoś młodszy to przeczyta i uzna, że tak można. Później takie patałachy oszpecają nasz piękny język.

egon2beta  2014-09-26 - 15:00

Masz jakieś urojenia na temat multikont? Ktoś inny zwrócił Ci uwagę na temat interpunkcji i od razu uważasz, że to kogoś multikonto? Czas chyba, byś zgłosił się do specjalisty, póki nie jest za późno.

cswthomas93pl  2014-09-26 - 15:07

Teodora aka freakman znowu się rozkręca, co za żenada.

Trygław  2014-09-26 - 15:09

Jaki ty dojrzały jesteś to widać bo pewnie już ci łzy ciekną ze złości i niemocy. Multi to specjalność takich jak ty więc daruj sobie. Nie wiem czy to przez jakieś złe przeżycia jesteś taki ograniczony czy po prostu taki się urodziłeś ale nic już z tym nie zrobisz. Poza tym to nie ja jadę po DA tylko ty kwiczysz jak świnia w rzeźni kiedy ktoś coś złego o niej nie napisze. Napisałem, że to dla mnie gniot i napisałem dlaczego. Ty dziecko zamiast odpisać dlaczego nie mam racji, zacząłeś płakać i popiskiwać niczym mały kundelek zza klawiaturki i poskarżyłeś się. W rl jesteś zapewne identyczny a najbardziej mi sie podobają te skrajnie desperackie próby pochwalenia się swoim komputerkiem, który jest twoim bożkiem bo na Boga cię stać nigdy nie będzie.

ScovyT  2014-09-27 - 00:22

Oooo. Widzę ,że dyskusja idzie na ostro. Tzn. szła, bo wpisy Teodor'y zostały usunięte( wreszcie) Swoją drogą , często zaglądam na tematy dotyczące gier rpg tu na GOL'u. I jesli to prawda ,że Teodora to freak_man to dziwię się kolesiowi. Kiedyś o ile się nie mylę zachwalał Wieśka 3 i jechał po DAI. A tu broni DAI? Nie kumam czaczy :) Nieważne. Pewnie niedługo wróci jak bumerang pod innym nickiem :) A co do Ciebie Trygław, to faktem jest moim zdaniem, że trochę jedziesz po DAI. Ta gra chyba na to nie zasługuje. Spójrz na Nią nieco łagodniejszym okiem :) Pozdrawiam.

ScovyT  2014-09-27 - 00:24

A gdzie się podział naczelny krytyk lub też wadowykazywacz lub też zalotowskazywacz misteriolalista? Wróć do Nas :)

Trygław  2014-09-27 - 09:33

@ScovyT po dziś dzień ma na dysku DA:O i zastanawiam się jak oni to zrobili, że tak zmarnowali dobrze rokującą serię?. Jak do tego dodać wszystkie fanowskie usprawnienia choćby z Nexusa to tym bardziej tego nie kumam. Kiedyś poświęciłem wieczór na przejrzenie wszelkich info DAI i mam nieodparte wrażenie, że będziemy mieli efekt gorszy od Sacred 3 a to już jest sztuka zrobić gorszą grę niż S3.

misteriolalista  2014-09-27 - 11:16

@Scovyt chcesz coś ? czy ci się nudzi bo powoli mam wrazenie że jesteś dzieckiem z tym tekstem bez urazy ziomek . I tak szczerze wolałbym mist jak większość pisze bo komu by się chciało pisać tak długi nick lecz chciałem tu taki wziąść lecz zajęty był :P Jeju jak tak patrze na te posty to nieżle było :P Przez teodora czy coś trygław ma 5 postów pod rząd w sensie takie odnoszę wrażenie. Każdy ma swoje zdanie o grach ale jesli chodzi o Dragon Age Inkwizycje to piszę po raz kolejny ta gra jeszcze nie wyszła :P Np jeden pisze będzie arcydzieło a drugi że będzie gorsze niż sacred 3 chodz sacred 3 robił kto inny ale nie wnikam w to . Choć ta gra jeszcze nie wyszła to tylko spekulacje . Ja jestem podobnego zdania co Irek ale ja jestem pozytywnie nastawiony choć mam te same obawy . Dodam żeby znów się ktoś nie przyczepił nie jestem polakiem ale znam wiele języków i udzielam się na wielu takich portalach :) Ja jestem zdania jak wyjdzie słabe DA to wyjdzie słaby wiedżmin na obie gry czekam równomiernie obecnie . Choć ja lubię gry mmo i najbardziej czekam na Kingdom Under Fire 2 .

ScovyT  2014-09-27 - 18:21

@mister Nie, no pisałem bez złośliwości. Po prostu cenię Twoje opinie. Napisałem to tak żartobliwie myśląc ,że masz dystans i rozumiesz żart. Ale oki, już teraz będę poważny, obiecuję :)

PC_FAN  2014-09-29 - 19:35

www. twitch.tv/bioware pokaz z gry właśnie trwa.

Trygław  2014-09-30 - 14:58

Bardzo bym chciał się mylić co do tej gry.

PC_FAN  2014-09-30 - 15:06

To będzie dobra gra, po pokazie wczorajszym mam pewność, możę nie będzie to majstersztyk ale nie będzie crapem.

panTicTac  2014-09-30 - 15:24

Edytor postaci wygląda kozacko. Widać ogromny postęp względem dwójki i widać, że to next-genowa gra. Nowy gameplay tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że szykuję się grania na całe wieczory. System walki jest świetny, taktyczny i emocjonujący, fabuła zapowiada się ciekawie i grafika to miód :) P.S. W Dragon Age:Początek grałem za pierwszym równie 47 godzin, a była to gra z ograniczonym światem. Soon.... :)