Dragon Age: Inkwizycja [PC]

Dragon Age: Inquisition. Trzecia odsłona serii gier cRPG osadzonej w klimatach fantasy, stworzona przez weteranów gatunku: firmę BioWare. Wcielamy się w nowego bohatera – przywódcę tytułowej Inkwizycji – i zwiedzamy niemal całe Thedas, starając się zażegnać konflikt między magami a Templariuszami oraz powstrzymać inwazję demonów z Pustki. Alias: Dragon Age III: Inquisition.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Dragon Age: Inkwizycja data premiery gry na PC:

18 listopada 2014 ( światowa data premiery )

21 listopada 2014 ( data wydania w Polsce )

18 listopada 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Inquisition:

The Witcher 2: Assassins of Kings
Two Worlds III

klasyczne cRPG, TPP, fantasy, sandbox

Dragon Age: Inkwizycja to trzecia odsłona sagi cRPG stworzonej przez studio BioWare. Pod wpływem opinii fanów, niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, deweloper postanowił upodobnić grę do pierwszej części cyklu. Jednocześnie zachowano pewne rozwiązania, które sprawdziły się w „dwójce”, nie zapominając przy tym o sporej garści nowości.

Dragon Age: Inkwizycja ponownie zabiera gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch odsłon pogrąża się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale gry Dragon Age: Początek i kilka miesięcy po Dragon Age II. Królestwo Ferelden nie zdążyło odzyskać pełni sił po inwazji Mrocznych Pomiotów (Pladze), będącej głównym tematem „jedynki”, a imperium Orlais uwikłane jest w wojnę domową. Na całym kontynencie trwa konflikt Templariuszy z magami. Pośród tego zamieszania dochodzi do rozdarcia granicy pomiędzy światem śmiertelników a równoległym wymiarem – Pustką – doprowadzając do inwazji demonów. Temu nowemu zagrożeniu czoła stawia niezależna politycznie Inkwizycja.

Gracz wciela się w przywódcę owej organizacji, a jego zadaniem jest odkrycie tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprowadzenie potworów do świata żywych oraz zgromadzenie dostatecznej potęgi, by powstrzymać inwazję. Tworząc postać głównego bohatera, da się zdecydować nie tylko o jego klasie (wojownik, łotrzyk, mag) i płci, lecz także o imieniu, wyglądzie oraz rasie (człowiek, elf, krasnolud i nowość w serii: qunari). Wypowiadane przez protagonistę kwestie zostały w pełni udźwiękowione.

Głównemu bohaterowi towarzyszy trzech kompanów, wybieranych z puli dziewięciu postaci. Większość z nich to nowe twarze, lecz część (np. Varrik) pojawiła się już w poprzednich odsłonach. Nie tylko stanowią oni nieocenioną pomoc w walce, lecz także są ważnym elementem fabuły. Rozmawiając z nimi, gracz poznaje ich historię, motywy i cele. Co więcej, jego poczynania wpływają na to, jak towarzysze odbierają Inkwizytora. Bardzo istotnym elementem relacji z kompanami są także charakterystyczne dla serii romanse. Warto też wspomnieć, że w Inkwizycji twórcy postawili sobie za cel ukazanie stosunków interpersonalnych w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w zmodernizowanych scenach seksu.

Grający niejednokrotnie staje przed decyzjami natury moralnej, wymykającymi się tradycyjnemu podziałowi na dobro i zło. Część z nich ma duże znaczenie dla fabuły, a ich konsekwencje nie zawsze są widoczne natychmiast. Możliwość importu zapisanych stanów gry pozwala przenieść do rozgrywki część wyborów dokonanych przez weteranów serii. Z kolei osoby, które nie mają doświadczenia z poprzednimi odsłonami, a również chciałyby mieć nakreśloną samodzielnie historię świata i zamieszkujących go postaci, mogą skorzystać z usługi Dragon Age Keep, przygotowanej na okazję wydania „trójki”, by umożliwić w łatwy sposób wygenerowanie zapisu rozgrywki do zaimportowania.

Poza podążaniem za głównym wątkiem gracz wykonuje misje poboczne i ustosunkowuje się do mniejszych konfliktów toczących się w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje on decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób jej reputację oraz politykę wobec innych ugrupowań. Postępy w rozgrywce owocują nie tylko rozwojem postaci, lecz także wzrostem znaczenia tytułowej Inkwizycji. Ponadto wysokie stanowisko daje wymierne korzyści, chociażby w postaci armii, którą da się wysłać do zdobycia twierdzy ukrywającej ważne informacje. Istotny element stanowi również zakładanie przyczółków – zwykle w formie twierdz – na poszczególnych obszarach, by zapewniać sobie w ten sposób wpływy i kontrolę nad danym rejonem. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, by zmieniać wygląd naszych siedzib i rozbudowywać je, a także kierować prowadzonymi przez nie działaniami (na przykład badaniami naukowymi), dysponując dostępnymi nam zasobami ludzkimi.

Ze względu na skalę wydarzeń w grze Dragon Age: Inkwizycja gracz podróżuje po znacznej części kontynentu Thedas, obejmującej Ferelden, Orlais i Dalię. Choć nie mamy tu do czynienia z otwartym światem w pełni tego słowa znaczeniu, to lokacje są dużo większe i bardziej zróżnicowane niż w poprzednich odsłonach cyklu. Przemieszczanie się pomiędzy nimi odbywa się z pozycji mapy, a po dotarciu na miejsce gracz może swobodnie eksplorować rozległe tereny pieszo lub wierzchem. Charakterystyczną cechą wirtualnego uniwersum jest jego podatność na zmiany, które wynikają z działań Inkwizytora (np. wytępianie stworzeń i roślin owocuje zastępowaniem ich przez inne gatunki, a nieudzielenie pomocy wiosce prowadzi do jej zniszczenia). Aby dostać się do obszarów kluczowych dla fabuły, należy wcześniej osiągnąć odpowiedni poziom reputacji Inkwizycji. W tym celu gracz musi wykonywać misje dodatkowe, zdobywać szacunek różnych ugrupowań poprzez dyplomację, zbierać magiczne artefakty i pokonywać niebezpieczne bestie.

Jeśli chodzi o system walki, twórcy starali się pogodzić miłośników taktyki z osobami preferującymi akcję. Gracz może samodzielnie wydawać rozkazy członkom drużyny w trakcie aktywnej pauzy lub przekazać ich w ręce sztucznej inteligencji, by skupić uwagę na jednym bohaterze i rzucić się w wir walki, sprawując bezpośrednią kontrolę nad jego ruchami i atakami. Główne polecenia przyporządkowano pod skróty klawiszowe. Wrogowie przeważnie występują w zorganizowanych i zróżnicowanych grupach. Dzięki ulepszonej SI, potrafią oni wzajemnie się wspierać i reagować na sytuację na polu walki, przez co starcia wymagają od gracza spostrzegawczości i odpowiedniej taktyki.

Gra Dragon Age: Inkwizycja napędzana jest przez Frostbite 3 – silnik znany przede wszystkim ze strzelaniny Battlefield 4. Technologia ta pozwala wykreować duże otwarte przestrzenie oraz wpływać na środowisko. Możliwa jest nie tylko destrukcja niektórych elementów otoczenia (szczególnie podczas walki), lecz również ich odbudowa, na przykład celem otwarcia sobie drogi do niedostępnej wcześniej lokacji. Ponadto w grze pojawia się zmienna pogoda, wpływająca na rozgrywkę.

Tryb gry: single player  
Oczekiwania czytelników: 9.2 / 10 na podstawie 2491 głosów czytelników.  

Graliśmy w Dragon Age: Inkwizycja – piękne widoki, rozbudowany świat i garść błędów

Graliśmy w Dragon Age: Inkwizycja – piękne widoki, rozbudowany świat i garść błędów (PC) (XONE) (PS4)

"Innym aspektem walki, tym razem już pozytywnym, jest możliwość wskrzeszania kompanów podczas samych starć. W Dragon Age do tej pory leczenie i reanimacja poległego bohatera opierała się przede wszystkim na znajomości odpowiednich czarów lub posiadaniu mikstur – tym razem w trakcie walki możemy przywrócić do życia dowolną postać, a jedyną aktywnością, jakiej gra od nas wymaga w tym zakresie, jest odpowiednio długie trzymanie wskazanego przycisku. Cały proces możemy przeprowadzić przy pomocy dowolnego członka drużyny, a sama czynność nie wymaga żadnego wcześniejszego przeszkolenia. Dla lubujących się w wymagających starciach graczy być może już na starcie zabrzmi to jak zbyteczne uproszczenie rozgrywki, jednak w praktyce cały system sprawdza się przyzwoicie i nadaje potyczkom jeszcze większego dynamizmu. Ten w największym stopniu objawił się podczas walki z głównym bossem testowego fragmentu – avaaryjskim czempionem, którego zabicie zlecono mi na samym początku. Ilość uników, uskoków oraz wskrzeszeń przekraczała wszelkie granice przyzwoitości, ale dzięki temu finalne starcie było najprawdopodobniej najmocniejszą stroną kilkudziesięciominutowego demo."  więcej

Dragon Age: Inquisition - BioWare rzuca rękawicę RPG-om z otwartym światem

Dragon Age: Inquisition - BioWare rzuca rękawicę RPG-om z otwartym światem [5:22]

Rok 2014 może dać radę nawet bez Wiedźmina! BioWare wiedzą, że my wiemy. Gracze pamiętają Dragon Age II jako grę "nie tak dobrą, jak mogłaby być" i patrzą Kanadyjczykom na ręce. Ci tym czasem starają się jak mogą i przygotowują RPG z prawdziwego zdarzenia. Rozległy świat, taktyczny aspekt walki, decyzje goniące decyzje. Inquisition zapowiada się naprawdę dobrze, a my podsumowujemy najnowsze informacje na temat tej gry.

2:41

Video Dragon Age: Inkwizycja

walka (PL)

1:36

Video Dragon Age: Inkwizycja

zwiastun rozgrywki w trybie mulitplayer

1:59

Video Dragon Age: Inkwizycja

gamescom 2014 - Wrogowie Krainy Thedas (PL)

komentarze czytelników (445)


6.0

niesmiertelny21  2014-08-21 - 15:22

Ciekawa gra się szykuje od EA. Pod względem grafiki najwyższa półka, a pod względem samej RPGowości? Zobaczymy po premierze.

8.5

boojan27  2014-08-21 - 16:44

Mimo mieszanych uczuć oraz słabiutkiej drugiej odsłonie serii, wierzę że tym razem dostaniemy grę z wyższej półki. Nie arcydzieło, ale grę solidną i wciągającą która da nam wiele godzin zabawy. Premiera zbliża się wielkimi krokami, także wkrótce się przekonamy co z tego wyjdzie. Oby twór ten, miał w sobie jak najwięcej smaczków z pierwszej części :)

wogsel  2014-08-21 - 23:19

Szczerze mówią to trochę nie podoba mi się pomysł z ta inkwizycja w 2 fajna była droga od zera do bohatera a tutaj juz od poczatku jestesmy wielkim inkwizytorem, jak będzie zobaczymy ale bycie inkwizytorem mnie trochę niepokoi. Nie wiem po czorta jest ta inkwizycja narazie jej rola jest taka średnia rozumiem ze będziemy wysyłać swoich ludzi ma misje by zdobyć kaskę i zdobywać jakies tam wrogie twierdze , czyli tak jak w ac4 tutaj niezbyt mi to pasuje , a i jeszcze przez ta inkwizycję chyba będzie mieć nazucana drogę i nie będzie można stać po stronie magów czy templariuszy , tzn spodziewać się może będziemy mogli się trochę przychylicnku 1 z tych 2 frakcji ale najważniejszą i tak będzie inkwizycja. Obawiam się tez o te rozwarte miejsca Bo cholernie przypomina to wrota odchlani z obliwiona które były nudne .3 wydaje się czerpać dużo z innych gier ale czy to dobrze????

misteriolalista  2014-08-22 - 14:57

@wogsel uwierz bioware nie czerpie nic z innych rpgów to jedno . Drugie inkwizycja będzie coś w stylu strategi będzierz wysyłał ludzi żeby przejeli daną twierdze coś w stylu arcydemona z dragon age origins co miales 50 elfow 50 takich itp tylko ze będzierz ich werbował i wysyłał ale nie bedzierz musial oglądac walki . Inkwizycja nie bedzie ani po tej ani po tej stronie będzie ona walczyć z pustką i o ład miedzy templariuszami a magami . Co do wysyłania ludzi wziąśc takie divinity 2 the dragon knight saga może być podobnie tam tez wysylales ale po surowce lecz tutaj robi to bioware więc będzie bardziej emocjonujące i bardziej rozbudowane . A oblivion to najgorszy tes w jaki grałem słabiutki .

boojan27  2014-08-26 - 23:17

https://www.youtube.com/watch?v=lZpT3IMnRr0&list=UUKy1dAqELo0zrOtPkf0eTMw 4-OSOBOWY CO-OP W DA: INQUISITION?! :/

piotrxn  2014-08-27 - 13:17

Multi w Dragon Age nie wróży to dobrze , bardzo nie dobrze.

Flyby  2014-08-27 - 13:45

"Multi w Dragon Age nie wróży to dobrze" ..Zgadzam się, to zła wróżba. Wciskane na siłę elementy multi (Mass Effect) muszą obciążać schemat gry i tym samym ją "zubożać" w ramach cRPG. Wiedzą o tym doskonale twórcy gier z Bethesdy lecz być może Bioware chce być "lepsze".. Trochę szkoda.

SerwusX  2014-08-27 - 18:29

Na filmikach grach wygląda dobrze, jednakże jeżeli się czegoś nauczyłem, to tego by niektórym firmom nie ufać. A zwłaszcza EA. Wyreżyserowane scenki pokazujące tylko to, co chcą żebyśmy zobaczyli, grafika itp. Wszystko ładnie pięknie, ale skoro tworzą grę RPG, to nacisk powinien być położony przede wszystkim na fabułę i przedstawienie świata, bo inaczej dostaniemy kaszankę. Ładną, co prawda, ale ciągle kaszankę. :) Jeżeli chodzi o mnie, to wstrzymuję się w takich przypadkach z preorderem. Jakieś dodatkowe, śmieciowe DLC nie powinno nikogo przekonywać, bo twórcy nie sprzedają gry, tylko obiecanki-cacanki w zapowiedziach przedpremierowych.

8.0

Shill  2014-08-29 - 08:41

Dlaczego wersja cyfrowa na sklepie GOLa nie ma promocji jak na pudełkowej? Jeśli się to nie zmieni będzie trzeba iść do innego sklepu :(

Anakonda24  2014-08-30 - 10:16

piotrxn i flyby wiecie nie koniecznie, w takim ME 3 mimo że gra miała multi była rewelacyjna fabuła i klimat to że skiepścili zakończenie (dla niektórych którzy jej po prostu nie rozumieli) nie zepsuło gry a potem wydali patch i gra była taka jaką każdy chciał włącznie z zakończeniem, więc i w DA INQ może być elegancko, nie sądzę by to była gra roku czy nawet RPG roku bo o te tytuły będą walczyć pewnie Divinity, Pillars of Eternity i Wasteland 2 z DkS'em 2, ale wierzę że Bioware zrobi grę chociażby na te 8,5/10. UP To zamów z innego sklepu jeśli konkurencja ma promocje bardziej atrakcyjne niż GoL.

misteriolalista  2014-08-30 - 14:22

@anakonda jakby te gry miały polot z inkwizycją to by było coś a nie mają a gra zapewne będzie miała nie mniej niż 9 :) i na 200% będzie grą roku . Nie rozumiem nawet jakby nie chcieli to nią będą . Widzę chyba w origins nie grałeś że tak nisko ich cenisz . Tak jakby napisać nowy dmc będzie walczyć o grę roku a jakiś god of war będzie mieć zapewne 8.5/10 :)

Anakonda24  2014-08-30 - 15:53

UP Ale ja nie oceniam Origins bo Origins było genialną grą ale DA INQ nawet nie ma co startować do RPG'ów pełnokrwistych takich jak Pillas of Eternity który szykuję się Baldurem 3, albo Divinity który RPG'owości ma bardzo dużo.

wogsel  2014-08-30 - 19:27

Ludzie powiem tak nie przepadam za starymi rpg ,ale niewazne o gustach se nei dyskutuje .Jednak troche mnie smieszy jak ludzie nazywaja staroswieckie ( ze tak to ujme bo to prawda ) klasycznymi a inne nie naja nawet co do nich startowac.Turowe erpegi powstaly dlatego ze wtedy niebylo zbytnio mozliwosci technicznych by zrobic normalna walke , dzis sa wiec jak dla mnie dai bedzie gra roku . poza tym to te pelnokrwiaki ktore wymieniles to gry z kikstartera i ich budzet jest chyba mniejszy od dai , wiem ze jak sie cos umie to kasa jest malo wazna ale jednak wdg mnie bioware ma wieksze mozliwosciod tych gier.Czekam choc niepokoje sie multi.

Anakonda24  2014-08-30 - 22:07

UP DA 2 miało większy Budżet a zmiażdzyło go kickstarterowe Divinity, dziękuje dobranoc. DA INQ będzie dobry RPG ale RPG'owością nie dorówna pewnie PoE czy Divinity. I nie, turowe RPG'i to nie było przez to że technicznie nie możliwe było stworzenie innej gry a dlatego że ludzie chcieli RPG'a a nie Slashera/RPG połączonego jeszcze z Bóg wie czym.

wogsel  2014-08-30 - 23:53

Jak dla mnie da 2 to świetna gra z szeregiem zalet . A i blam nie pisz że inne rpg niz turowe to slashery bo to obraza dla znakomitych tytulow z swietnymi systemami walki

Anakonda24  2014-08-31 - 00:53

UP Obraza? Piszę jak jest DA 2, Bound by Flame to idealne przykłady. Specjalnie dla Ciebie rozwinę skrót Role Playing (odgrywanie roli, wcielanie sie i przeżywanie historii jakbyś sam był bohaterem) to właśnie czułem grając w Divinity, Baldur's Gate'y, Tormenta, Morrowinda, Neverwintera, DA Origins. Czegoś takiego nie ma w DA 2 dialogi ograniczone do minimum, walka slasherowata, ogóle jeden wielki bubel i tyle. Może źle się wyraziłem, bo BG to nie turowy RPG a jednak jest rewelacyjny. I sorry ale obecne RPG'i to mają coś mało tego RP w sobie. DA INQ widząc gameplaye przypomina bardziej dwójkę niż jedynkę co mnie smuci, mam nadzieję że walka będzie wymagająca a fabuła stać będzie na wysokim poziomie.P.S. Wymień te zalety DA 2 (tylko nie wyjeżdżaj z grafiką plx).

wogsel  2014-08-31 - 10:49

No ja w da2 sie wczulem w postac i gra swietna , a potworow faktycznei jest sporo ale i tak mnie niz np w takim risenie 3 , dobra widze ze masz inne gusta , wiec koncze ta dyskusje.A zalety przeczytaj sobie moja mini recenzje na gry online na stronce o da2 .

misteriolalista  2014-08-31 - 11:41

@anakonda wiem że nie ma takiego czegoś jak znanie się na grach ale ty mnie dobijasz :) Dragon Age 2 każdy głupi ale ty wychodzi na to że jesteś od nich jeszcze głupszy wie że dragon age 2 było robione marne prawie 1.5 roku . Było ono wydane po chamsku nie przecze bo prawdopodobnie EA chciało przetestować ich stary silnik do takiej gry jak Inkwizycja która wyjdzie juz na wiele ale to wiele lepszym silniku . Wyszło na to że dragon age wyglądało słabo nawet jakby zrobili dopracowane lokacje itp ale po co mieli robić jak chcieli tylko sprawdzić . Dragon Age 2 to nie gra jej się nie ocenia to moja opinia i ją się pomija jest tylko origins i inkwizycja akurat inkwizycje robią chyba już ponad 3 lata albo 3 lata na nowym silniku i po filmikach wygląda zajebiście a fabułę to główna zaleta Bioware wiem że będzie zajebistą więc czego więcej oczekiwać multi jedynie razi ale ja je chyba oleje po całości . W Dragon Age 2 jedynie co było dobre to właśnie fabuła nic więcej a fabuła czyli da się w czuć w postać . Gameplaye przypominające 2 człowieku ja pierdolę że tak napiszę po polsku :P Czy ty wiesz co to połączenie przykładowo baldura ze skyrimem albo wiesz co to jest gra kindgoms of amalur . ...

wogsel  2014-08-31 - 13:19

@ materiolalista no zgadzam się z tobą w wiekszej części ( tzn wszystko oprucz da2 ). A co do gry to multi mnie niepokoi ,ale trudno nie bede w nim brac udziału.Zastanawiają mnie tylko wybory moralne tzn czy będą one mialy poważny wpływ na fabułę bo skoro gramy inkwizycją to jestesni tak jakby straznikami pokoju i chyba nie będzie można być skrajnie za magami , albo templariuszami.A i jeszcze troche towarzysze wydają mi się słabi ten byk moze byc fajny , ale Cole z książki ??? coś mi się to niezbyt podoba , jescze jest jakiś francuz , variik , morigan i ktos tam ale nie wydają mi się oni jacyś super nega.Tzn ci nowi ,zobaczymy jak to wyjdzie.

misteriolalista  2014-08-31 - 16:46

@wogsel oj tam nie wszystkich będzierz mógł zabierać i na pewno dojdzie ich pare a morigan ma podobno nie być towarzyszem tylko npcem który pomaga fabularnie .