Dragon Age: Inkwizycja [PC]

Dragon Age: Inquisition. Trzecia odsłona serii gier cRPG osadzonej w klimatach fantasy, stworzona przez weteranów gatunku: firmę BioWare. Wcielamy się w nowego bohatera – przywódcę tytułowej Inkwizycji – i zwiedzamy niemal całe Thedas, starając się zażegnać konflikt między magami a Templariuszami oraz powstrzymać inwazję demonów z Pustki. Alias: Dragon Age III: Inquisition.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Dragon Age: Inkwizycja data premiery gry na PC:

18 listopada 2014 ( światowa data premiery )

20 listopada 2014 ( data wydania w Polsce )

18 listopada 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Inquisition:

The Witcher 2: Assassins of Kings
Two Worlds III

klasyczne cRPG, TPP, fantasy, sandbox, multiplayer, co-op

Dragon Age: Inkwizycja to trzecia odsłona sagi cRPG stworzonej przez studio BioWare. Pod wpływem opinii fanów, niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, deweloper postanowił upodobnić grę do pierwszej części cyklu. Jednocześnie zachowano pewne rozwiązania, które sprawdziły się w „dwójce”, nie zapominając przy tym o sporej garści nowości.

Dragon Age: Inkwizycja ponownie zabiera gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch odsłon pogrąża się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale gry Dragon Age: Początek i kilka miesięcy po Dragon Age II. Królestwo Ferelden nie zdążyło odzyskać pełni sił po inwazji Mrocznych Pomiotów (Pladze), będącej głównym tematem „jedynki”, a imperium Orlais uwikłane jest w wojnę domową. Na całym kontynencie trwa konflikt Templariuszy z magami. Pośród tego zamieszania dochodzi do rozdarcia granicy pomiędzy światem śmiertelników a równoległym wymiarem – Pustką – doprowadzając do inwazji demonów. Temu nowemu zagrożeniu czoła stawia niezależna politycznie Inkwizycja.

Gracz wciela się w przywódcę owej organizacji, a jego zadaniem jest odkrycie tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprowadzenie potworów do świata żywych oraz zgromadzenie dostatecznej potęgi, by powstrzymać inwazję. Tworząc postać głównego bohatera, da się zdecydować nie tylko o jego klasie (wojownik, łotrzyk, mag) i płci, lecz także o imieniu, wyglądzie oraz rasie (człowiek, elf, krasnolud i nowość w serii: qunari). Wypowiadane przez protagonistę kwestie zostały w pełni udźwiękowione.

Głównemu bohaterowi towarzyszy trzech kompanów, wybieranych z puli dziewięciu postaci. Większość z nich to nowe twarze, lecz część (np. Varrik) pojawiła się już w poprzednich odsłonach. Nie tylko stanowią oni nieocenioną pomoc w walce, lecz także są ważnym elementem fabuły. Rozmawiając z nimi, gracz poznaje ich historię, motywy i cele. Co więcej, jego poczynania wpływają na to, jak towarzysze odbierają Inkwizytora. Bardzo istotnym elementem relacji z kompanami są także charakterystyczne dla serii romanse. Warto też wspomnieć, że w Inkwizycji twórcy postawili sobie za cel ukazanie stosunków interpersonalnych w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w zmodernizowanych scenach seksu.

Grający niejednokrotnie staje przed decyzjami natury moralnej, wymykającymi się tradycyjnemu podziałowi na dobro i zło. Część z nich ma duże znaczenie dla fabuły, a ich konsekwencje nie zawsze są widoczne natychmiast. Możliwość importu zapisanych stanów gry pozwala przenieść do rozgrywki część wyborów dokonanych przez weteranów serii. Z kolei osoby, które nie mają doświadczenia z poprzednimi odsłonami, a również chciałyby mieć nakreśloną samodzielnie historię świata i zamieszkujących go postaci, mogą skorzystać z usługi Dragon Age Keep, przygotowanej na okazję wydania „trójki”, by umożliwić w łatwy sposób wygenerowanie zapisu rozgrywki do zaimportowania.

Poza podążaniem za głównym wątkiem gracz wykonuje misje poboczne i ustosunkowuje się do mniejszych konfliktów toczących się w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje on decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób jej reputację oraz politykę wobec innych ugrupowań. Postępy w rozgrywce owocują nie tylko rozwojem postaci, lecz także wzrostem znaczenia tytułowej Inkwizycji. Ponadto wysokie stanowisko daje wymierne korzyści, chociażby w postaci armii, którą da się wysłać do zdobycia twierdzy ukrywającej ważne informacje. Istotny element stanowi również zakładanie przyczółków – zwykle w formie twierdz – na poszczególnych obszarach, by zapewniać sobie w ten sposób wpływy i kontrolę nad danym rejonem. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, by zmieniać wygląd naszych siedzib i rozbudowywać je, a także kierować prowadzonymi przez nie działaniami (na przykład badaniami naukowymi), dysponując dostępnymi nam zasobami ludzkimi.

Ze względu na skalę wydarzeń w grze Dragon Age: Inkwizycja gracz podróżuje po znacznej części kontynentu Thedas, obejmującej Ferelden, Orlais i Dalię. Choć nie mamy tu do czynienia z otwartym światem w pełni tego słowa znaczeniu, to lokacje są dużo większe i bardziej zróżnicowane niż w poprzednich odsłonach cyklu. Przemieszczanie się pomiędzy nimi odbywa się z pozycji mapy, a po dotarciu na miejsce gracz może swobodnie eksplorować rozległe tereny pieszo lub wierzchem. Charakterystyczną cechą wirtualnego uniwersum jest jego podatność na zmiany, które wynikają z działań Inkwizytora (np. wytępianie stworzeń i roślin owocuje zastępowaniem ich przez inne gatunki, a nieudzielenie pomocy wiosce prowadzi do jej zniszczenia). Aby dostać się do obszarów kluczowych dla fabuły, należy wcześniej osiągnąć odpowiedni poziom reputacji Inkwizycji. W tym celu gracz musi wykonywać misje dodatkowe, zdobywać szacunek różnych ugrupowań poprzez dyplomację, zbierać magiczne artefakty i pokonywać niebezpieczne bestie.

Jeśli chodzi o system walki, twórcy starali się pogodzić miłośników taktyki z osobami preferującymi akcję. Gracz może samodzielnie wydawać rozkazy członkom drużyny w trakcie aktywnej pauzy lub przekazać ich w ręce sztucznej inteligencji, by skupić uwagę na jednym bohaterze i rzucić się w wir walki, sprawując bezpośrednią kontrolę nad jego ruchami i atakami. Główne polecenia przyporządkowano pod skróty klawiszowe. Wrogowie przeważnie występują w zorganizowanych i zróżnicowanych grupach. Dzięki ulepszonej SI, potrafią oni wzajemnie się wspierać i reagować na sytuację na polu walki, przez co starcia wymagają od gracza spostrzegawczości i odpowiedniej taktyki.

Gra Dragon Age: Inkwizycja napędzana jest przez Frostbite 3 – silnik znany przede wszystkim ze strzelaniny Battlefield 4. Technologia ta pozwala wykreować duże otwarte przestrzenie oraz wpływać na środowisko. Możliwa jest nie tylko destrukcja niektórych elementów otoczenia (szczególnie podczas walki), lecz również ich odbudowa, na przykład celem otwarcia sobie drogi do niedostępnej wcześniej lokacji. Ponadto w grze pojawia się zmienna pogoda, wpływająca na rozgrywkę.

Tryb gry: single player  
Ocena gry 8.5 / 10 na podstawie 1915 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Intel Quad Core 3.0 GHz/AMD Six Core 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon R9 270 lub lepsza, 26 GB HDD, Windows 7/8.1 64-bit
Minimalne: Intel Quad Core 2.0 GHz/AMD Quad Core 2.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT/Radeon 4870 lub lepsza, 26 GB HDD, Windows 7/8.1 64-bit

Gramy w Dragon Age: Inkwizycja [2/2] - system rzemiosła i siedziba Inkwizycji

Gramy w Dragon Age: Inkwizycja [2/2] - system rzemiosła i siedziba Inkwizycji [8:05]

Nie ma to jak w domu! W drugiej części naszego materiału z Inquisition przenosimy się do Skyhold, czyli siedziby głównego bohatera. Twierdza jest ogromna, a każdy towarzysz ma tutaj własny kącik, w którym można swobodnie pogadać. Przyglądamy się też dość obszernemu systemowi rzemiosła oraz dodatkowym modyfikacjom uzbrojenia i samej Podniebnej Twierdzy.

2:56

Video Dragon Age: Inkwizycja

klasy i specjalizacje (PL)

0:22

Video Dragon Age: Inkwizycja

Świątynia Mythal #3

2:16

Video Dragon Age: Inkwizycja

zwiastun na premierę (PL)

komentarze czytelników (2803)


Flyby  2015-02-22 - 12:46

Ależ nie przejmuj się tak Scovy, to mógł być bot odrabiający lekcję ;)

kaartar  2015-02-24 - 12:47

Przeczytałem wszystkie Twoje posty Flyby. Uważam, ze nie jesteś prawdziwy (rzeczywistym graczem zadowolym z tej gry) i mam ku takiemu osądowi solidne podstawy.

Flyby  2015-02-24 - 13:58

aaa..straszliwa obraza, juniorze kaartar! Coś tam sobie wykoncypował?

Daareczek  2015-02-24 - 15:51

Gdzie znajdę stół narad/sale narad? W głównym 'zamku inkwizycji'? Gdzie on jest i jak się tam dostać? Jestem w Zaziemiu ; /

Predi2222  2015-02-24 - 15:54

Up, jak wchodzisz do głównej sali zamku (tam gdzie jest tron) to bodajże 2 drzwi po lewej. Po drodze powinieneś minąć Jóźke.

Daareczek  2015-02-24 - 15:56

@Predi2222 Ale jak się dostać do zamku :D? Sorry nie ogarniam

Daareczek  2015-02-24 - 15:59

Już mam, dzięki ; )

warass  2015-02-24 - 15:59

Jeśli Twoja baza znajduje się jeszcze w Azylu, to stół znajduje się w tym budynku. http://www.gry-online.pl/Galeria/Html/Poradniki/1402/437323062.jpg

Daareczek  2015-02-25 - 14:33

Znajdę gdzieś handlarza z dobrą zbroją/kosturem? Wszędzie sama lipa albo własne wyrabianie.

Flyby  2015-02-25 - 14:58

..nie ma to, jak warsztat własny. (oraz broń\zbroja zdobyte w walce)

Assassyn07  2015-02-25 - 15:01

O Boże... Jeśli tacy ludzie jak Dareeczek grają w tą grę i mają problemy ze znalezieniem tak prostych rzeczy, to się nie dziwię że Dragon age 3 zdobyło tytuł "gra roku". W końcu dla nich 0 myślenia i zwykła nawalanka jak w slasherach to ideał.

Daareczek  2015-02-25 - 18:11

@Assassyn07 Przykro mi, że nie mam czasu napierd**** dzień w dzień, brak czasu. Kiedyś powinieneś zrozumieć.

Assassyn07  2015-02-25 - 20:11

Żeby wiedzieć gdzie jest sala narad wystarczy spojrzeć na mapę. Nie trzeba grać w grę cały dzień.

10

theInquisitor  2015-02-25 - 22:28

@panTicTac 60h :0? Ja przeszłam w 170...

9.0

JaspeR90k  2015-02-27 - 14:34

167 godzin 20 minut i prawie dwa miesiące codziennego obcowania z Dragon Age Inkwizycja uświadomiło mi jak człowiek potrafi przywiązać się do pewnych rzeczy. Dragon Age Inkwizycja to spełnienie marzeń chyba każdego fana tej kapitalnej serii. BioWare stanęło na wysokości zadania i stworzyło grę która na nowo zdefiniowała serię Dragon Age udoskonalając ją niemal w każdym możliwym aspekcie choć nie obyło się też bez pewnych niedociągnięć. Jest tu wszystko to czego każdy fan gatunku RPG mógłby zapragnąć ale po kolei. Dwa podstawowe filary inkwizycji to fabuła i szeroko pojęta eksploracja. Mimo że główny motyw fabularny na papierze jest dość sztampowy (od zera do bohatera który musi ocalić świat przed pradawnym złem a raczej pradawnym złym który jako czarny charakter daje rade co ostatecznie prowadzi do powstania a raczej reaktywacji tytułowej organizacji) to o sile tego elementu stanowi sposób jego poprowadzenia i realizacji czyli zadania główne do napisania których scenarzyści naprawdę mocno się przyłożyli (Oczy i serca przebiegłe oraz Co duma uczyniła to moi zdecydowani faworyci). Już od pierwszych scen historia intryguje rodzi pytania na które odpowiedź w niektórych przypadkach jest ...

Flyby  2015-02-27 - 16:59

Znakomite podsumowanie JaspeR90k, zgodne z moimi dotychczasowymi spostrzeżeniami.. Za mną jakieś 2/3 gry, przy czym ja darowałem sobie skakanie po absolutnie każdy odłamek, jak również na razie dałem sobie spokój z kilkoma "zabugowanymi" mniejszymi questami ;) Warto jednak zauważyć że czasami znaczniki mapy (niezbyt precyzyjne) mogą tworzyć pozory "bugu".. Dla zabawy, uzupełnię "statystycznie" DAI (skoro coś takiego istnieje) - 37/50 osiągnięć, 615/1000 punktów Origin.

8.0

Reinheart  2015-02-27 - 18:05

Grę opanowałem w jakieś 90h zaglądałem w każdą dziurę, starałem się robić wszystko, a także upolowałem wszystkie smoki... na początku rozrywki byłem zauroczony grą, piękna grafika, ciekawa fabuła, animacje postaci, towarzysze którzy byli bardzo ciekawi, wszystko bardzo mi się podobało... po środku gry zaczęło mi się to wszystko nudzić a dlaczego? Mimo fajnej fabuły i ładnie zrobionej otoczki graficznej bardzo nie podobało mi się to co zrobili z przedmiotami... kilka modeli na krzyż i jedynie kolory się zmieniały, jak na taką produkcję powinno być coś więcej, zniesmaczyło mnie to, że zabrakło pełnej zbroi płytowej, jedynie pancerz Szarych Strażników albo Wojowników Orle który nie oszukujmy się szaleństw nie robił... do tego schematy się powtarzały i człowiek praktycznie tak samo wyglądał, jedynie statystyki się zmieniały, tak samo jeśli chodzi o eksploracje grobowców czy też innych tego typu miejsc... kiedy latałem po grobowcu elfich rycerzy to liczyłem, że na końcu dostanę jakiś miecz albo tarczę, a tu dupa, wpis w kodeksie i nowe zadanie to wykonania, jedynie polowanie na smoki dawały jakieś itemy, można się przyczepić, że i tak można sobie wykuć i tutaj też mam małe "ale" uważam ...

JaspeR90k  2015-02-27 - 18:16

Flyby--> Szczerze powiedziawszy to pomimo moich usilnych starań to tej gry w obecnej postaci nie da się wymaksować chociażby przez brak możliwości zgromadzenia wszystkich nasion do ogródka w Podniebnej Twierdzy a dokładnie chodzi o nasiana trupikorzenia i kryształowej gracji. To samo tyczy się niesławnej już mozaiki której jeden z fragmentów (w Wilczej Głuszy) na Zaziemiu jest tak feralnie usytuowany że bez community patch nie dało by rady jej skompletować. A tak przy okazji mam takie pytanie do Ciebie czy przejąłeś już wszystkie trzy twierdze jakie są dostępne w grze, a jeżeli tak to czy gra (a raczej Origin) zaliczyła Ci osiągnięcie Wyzwoliciel bo mi niestety nie?

Flyby  2015-02-27 - 19:27

Nie zdobyłem wyzwoliciela bo dopiero szykuję się do zdobycia drugiej twierdzy ;) Na swój sposób też się nie spieszę i staram się eksplorację zestroić ze "ścieżką fabularną". Takie fabularne możliwości udostępniła w moim wypadku postać elfiego maga. Poprzednie postacie (ludzki łotrzyk i wojownik) jakoś mi nie pasowały (doprowadziłem je do kilku poziomów) właśnie przede wszystkim pod względem "fabularnym" (dialogi i relacje z towarzyszami). Jednak (mimo ze na Origin mam wszystkie części serii) prawie nie korzystałem z owego narzędzia konstruowania postaci i fabuły poprzednich części, nie miałem cierpliwości ;) Może (zwłaszcza jak wyjdzie V patch) postaram się o poprawki poprzednich linii fabularnych ;)

banan2004  2015-02-27 - 20:44

Po tylu latach braku tolerancji i akceptacji wśród gier w końcu dostaliśmy produkt z wiarygodnie przedstawionymi postaciami LGBT i jest ich tyle, ile w prawdziwym życiu. I proszę nie piszcie więcej komentarzy, że połowa Thedas to homoseksualiści. Ja ich naliczyłem tylko kilku. Po prostu statystyczny gej zarabia cztery średnie krajowe, ma wykształcenie wyższe i jest o połowę inteligentniejszy od zwykłego heteroseksualisty. Dlatego w DA są oni na wysokich stanowiskach w inkwizycji.