Dragon Age: Inkwizycja [PC]

Dragon Age: Inquisition. Trzecia odsłona serii gier cRPG osadzonej w klimatach fantasy, stworzona przez weteranów gatunku: firmę BioWare. Wcielamy się w nowego bohatera – przywódcę tytułowej Inkwizycji – i zwiedzamy niemal całe Thedas, starając się zażegnać konflikt między magami a Templariuszami oraz powstrzymać inwazję demonów z Pustki. Alias: Dragon Age III: Inquisition.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Dragon Age: Inkwizycja data premiery gry na PC:

18 listopada 2014 ( światowa data premiery )

21 listopada 2014 ( data wydania w Polsce )

18 listopada 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Inquisition:

The Witcher 2: Assassins of Kings
Two Worlds III

klasyczne cRPG, TPP, fantasy, sandbox

Dragon Age: Inkwizycja to trzecia odsłona sagi cRPG stworzonej przez studio BioWare. Pod wpływem opinii fanów, niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, deweloper postanowił upodobnić grę do pierwszej części cyklu. Jednocześnie zachowano pewne rozwiązania, które sprawdziły się w „dwójce”, nie zapominając przy tym o sporej garści nowości.

Dragon Age: Inkwizycja ponownie zabiera gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch odsłon pogrąża się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale gry Dragon Age: Początek i kilka miesięcy po Dragon Age II. Królestwo Ferelden nie zdążyło odzyskać pełni sił po inwazji Mrocznych Pomiotów (Pladze), będącej głównym tematem „jedynki”, a imperium Orlais uwikłane jest w wojnę domową. Na całym kontynencie trwa konflikt Templariuszy z magami. Pośród tego zamieszania dochodzi do rozdarcia granicy pomiędzy światem śmiertelników a równoległym wymiarem – Pustką – doprowadzając do inwazji demonów. Temu nowemu zagrożeniu czoła stawia niezależna politycznie Inkwizycja.

Gracz wciela się w przywódcę owej organizacji, a jego zadaniem jest odkrycie tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprowadzenie potworów do świata żywych oraz zgromadzenie dostatecznej potęgi, by powstrzymać inwazję. Tworząc postać głównego bohatera, da się zdecydować nie tylko o jego klasie (wojownik, łotrzyk, mag) i płci, lecz także o imieniu, wyglądzie oraz rasie (człowiek, elf, krasnolud i nowość w serii: qunari). Wypowiadane przez protagonistę kwestie zostały w pełni udźwiękowione.

Głównemu bohaterowi towarzyszy trzech kompanów, wybieranych z puli dziewięciu postaci. Większość z nich to nowe twarze, lecz część (np. Varrik) pojawiła się już w poprzednich odsłonach. Nie tylko stanowią oni nieocenioną pomoc w walce, lecz także są ważnym elementem fabuły. Rozmawiając z nimi, gracz poznaje ich historię, motywy i cele. Co więcej, jego poczynania wpływają na to, jak towarzysze odbierają Inkwizytora. Bardzo istotnym elementem relacji z kompanami są także charakterystyczne dla serii romanse. Warto też wspomnieć, że w Inkwizycji twórcy postawili sobie za cel ukazanie stosunków interpersonalnych w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w zmodernizowanych scenach seksu.

Grający niejednokrotnie staje przed decyzjami natury moralnej, wymykającymi się tradycyjnemu podziałowi na dobro i zło. Część z nich ma duże znaczenie dla fabuły, a ich konsekwencje nie zawsze są widoczne natychmiast. Możliwość importu zapisanych stanów gry pozwala przenieść do rozgrywki część wyborów dokonanych przez weteranów serii. Z kolei osoby, które nie mają doświadczenia z poprzednimi odsłonami, a również chciałyby mieć nakreśloną samodzielnie historię świata i zamieszkujących go postaci, mogą skorzystać z usługi Dragon Age Keep, przygotowanej na okazję wydania „trójki”, by umożliwić w łatwy sposób wygenerowanie zapisu rozgrywki do zaimportowania.

Poza podążaniem za głównym wątkiem gracz wykonuje misje poboczne i ustosunkowuje się do mniejszych konfliktów toczących się w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje on decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób jej reputację oraz politykę wobec innych ugrupowań. Postępy w rozgrywce owocują nie tylko rozwojem postaci, lecz także wzrostem znaczenia tytułowej Inkwizycji. Ponadto wysokie stanowisko daje wymierne korzyści, chociażby w postaci armii, którą da się wysłać do zdobycia twierdzy ukrywającej ważne informacje. Istotny element stanowi również zakładanie przyczółków – zwykle w formie twierdz – na poszczególnych obszarach, by zapewniać sobie w ten sposób wpływy i kontrolę nad danym rejonem. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, by zmieniać wygląd naszych siedzib i rozbudowywać je, a także kierować prowadzonymi przez nie działaniami (na przykład badaniami naukowymi), dysponując dostępnymi nam zasobami ludzkimi.

Ze względu na skalę wydarzeń w grze Dragon Age: Inkwizycja gracz podróżuje po znacznej części kontynentu Thedas, obejmującej Ferelden, Orlais i Dalię. Choć nie mamy tu do czynienia z otwartym światem w pełni tego słowa znaczeniu, to lokacje są dużo większe i bardziej zróżnicowane niż w poprzednich odsłonach cyklu. Przemieszczanie się pomiędzy nimi odbywa się z pozycji mapy, a po dotarciu na miejsce gracz może swobodnie eksplorować rozległe tereny pieszo lub wierzchem. Charakterystyczną cechą wirtualnego uniwersum jest jego podatność na zmiany, które wynikają z działań Inkwizytora (np. wytępianie stworzeń i roślin owocuje zastępowaniem ich przez inne gatunki, a nieudzielenie pomocy wiosce prowadzi do jej zniszczenia). Aby dostać się do obszarów kluczowych dla fabuły, należy wcześniej osiągnąć odpowiedni poziom reputacji Inkwizycji. W tym celu gracz musi wykonywać misje dodatkowe, zdobywać szacunek różnych ugrupowań poprzez dyplomację, zbierać magiczne artefakty i pokonywać niebezpieczne bestie.

Jeśli chodzi o system walki, twórcy starali się pogodzić miłośników taktyki z osobami preferującymi akcję. Gracz może samodzielnie wydawać rozkazy członkom drużyny w trakcie aktywnej pauzy lub przekazać ich w ręce sztucznej inteligencji, by skupić uwagę na jednym bohaterze i rzucić się w wir walki, sprawując bezpośrednią kontrolę nad jego ruchami i atakami. Główne polecenia przyporządkowano pod skróty klawiszowe. Wrogowie przeważnie występują w zorganizowanych i zróżnicowanych grupach. Dzięki ulepszonej SI, potrafią oni wzajemnie się wspierać i reagować na sytuację na polu walki, przez co starcia wymagają od gracza spostrzegawczości i odpowiedniej taktyki.

Gra Dragon Age: Inkwizycja napędzana jest przez Frostbite 3 – silnik znany przede wszystkim ze strzelaniny Battlefield 4. Technologia ta pozwala wykreować duże otwarte przestrzenie oraz wpływać na środowisko. Możliwa jest nie tylko destrukcja niektórych elementów otoczenia (szczególnie podczas walki), lecz również ich odbudowa, na przykład celem otwarcia sobie drogi do niedostępnej wcześniej lokacji. Ponadto w grze pojawia się zmienna pogoda, wpływająca na rozgrywkę.

Tryb gry: single player  
Oczekiwania czytelników: 9.2 / 10 na podstawie 2552 głosów czytelników.  

Graliśmy w Dragon Age: Inkwizycja – piękne widoki, rozbudowany świat i garść błędów

Graliśmy w Dragon Age: Inkwizycja – piękne widoki, rozbudowany świat i garść błędów (PC) (XONE) (PS4)

"Innym aspektem walki, tym razem już pozytywnym, jest możliwość wskrzeszania kompanów podczas samych starć. W Dragon Age do tej pory leczenie i reanimacja poległego bohatera opierała się przede wszystkim na znajomości odpowiednich czarów lub posiadaniu mikstur – tym razem w trakcie walki możemy przywrócić do życia dowolną postać, a jedyną aktywnością, jakiej gra od nas wymaga w tym zakresie, jest odpowiednio długie trzymanie wskazanego przycisku. Cały proces możemy przeprowadzić przy pomocy dowolnego członka drużyny, a sama czynność nie wymaga żadnego wcześniejszego przeszkolenia. Dla lubujących się w wymagających starciach graczy być może już na starcie zabrzmi to jak zbyteczne uproszczenie rozgrywki, jednak w praktyce cały system sprawdza się przyzwoicie i nadaje potyczkom jeszcze większego dynamizmu. Ten w największym stopniu objawił się podczas walki z głównym bossem testowego fragmentu – avaaryjskim czempionem, którego zabicie zlecono mi na samym początku. Ilość uników, uskoków oraz wskrzeszeń przekraczała wszelkie granice przyzwoitości, ale dzięki temu finalne starcie było najprawdopodobniej najmocniejszą stroną kilkudziesięciominutowego demo."  więcej

Dragon Age: Inquisition - BioWare rzuca rękawicę RPG-om z otwartym światem

Dragon Age: Inquisition - BioWare rzuca rękawicę RPG-om z otwartym światem [5:22]

Rok 2014 może dać radę nawet bez Wiedźmina! BioWare wiedzą, że my wiemy. Gracze pamiętają Dragon Age II jako grę "nie tak dobrą, jak mogłaby być" i patrzą Kanadyjczykom na ręce. Ci tym czasem starają się jak mogą i przygotowują RPG z prawdziwego zdarzenia. Rozległy świat, taktyczny aspekt walki, decyzje goniące decyzje. Inquisition zapowiada się naprawdę dobrze, a my podsumowujemy najnowsze informacje na temat tej gry.

2:41

Video Dragon Age: Inkwizycja

walka (PL)

1:36

Video Dragon Age: Inkwizycja

zwiastun rozgrywki w trybie mulitplayer

1:59

Video Dragon Age: Inkwizycja

gamescom 2014 - Wrogowie Krainy Thedas (PL)

komentarze czytelników (462)


misteriolalista  2014-08-31 - 11:41

@anakonda wiem że nie ma takiego czegoś jak znanie się na grach ale ty mnie dobijasz :) Dragon Age 2 każdy głupi ale ty wychodzi na to że jesteś od nich jeszcze głupszy wie że dragon age 2 było robione marne prawie 1.5 roku . Było ono wydane po chamsku nie przecze bo prawdopodobnie EA chciało przetestować ich stary silnik do takiej gry jak Inkwizycja która wyjdzie juz na wiele ale to wiele lepszym silniku . Wyszło na to że dragon age wyglądało słabo nawet jakby zrobili dopracowane lokacje itp ale po co mieli robić jak chcieli tylko sprawdzić . Dragon Age 2 to nie gra jej się nie ocenia to moja opinia i ją się pomija jest tylko origins i inkwizycja akurat inkwizycje robią chyba już ponad 3 lata albo 3 lata na nowym silniku i po filmikach wygląda zajebiście a fabułę to główna zaleta Bioware wiem że będzie zajebistą więc czego więcej oczekiwać multi jedynie razi ale ja je chyba oleje po całości . W Dragon Age 2 jedynie co było dobre to właśnie fabuła nic więcej a fabuła czyli da się w czuć w postać . Gameplaye przypominające 2 człowieku ja pierdolę że tak napiszę po polsku :P Czy ty wiesz co to połączenie przykładowo baldura ze skyrimem albo wiesz co to jest gra kindgoms of amalur . ...

wogsel  2014-08-31 - 13:19

@ materiolalista no zgadzam się z tobą w wiekszej części ( tzn wszystko oprucz da2 ). A co do gry to multi mnie niepokoi ,ale trudno nie bede w nim brac udziału.Zastanawiają mnie tylko wybory moralne tzn czy będą one mialy poważny wpływ na fabułę bo skoro gramy inkwizycją to jestesni tak jakby straznikami pokoju i chyba nie będzie można być skrajnie za magami , albo templariuszami.A i jeszcze troche towarzysze wydają mi się słabi ten byk moze byc fajny , ale Cole z książki ??? coś mi się to niezbyt podoba , jescze jest jakiś francuz , variik , morigan i ktos tam ale nie wydają mi się oni jacyś super nega.Tzn ci nowi ,zobaczymy jak to wyjdzie.

misteriolalista  2014-08-31 - 16:46

@wogsel oj tam nie wszystkich będzierz mógł zabierać i na pewno dojdzie ich pare a morigan ma podobno nie być towarzyszem tylko npcem który pomaga fabularnie .

Yarovit  2014-09-02 - 18:37

Fanem klasycznej RPG-owej walki nie jestem i Dragon Age przechodzę dla fabuły, ale mam mieszane uczucia. Niby to wszystko fajnie wygląda, ale o ME3 tez naopowiadali, a potem się okazało, że bez Extented Cut nie było nawet zapowiadanego wcześniej zwycięstwa Żniwiarzy. Pewnie tym razem multi, zgodnie z zapowiedziami będzie bez wpływu na singla. Tak sobie myślę, że ten związek to było dodatkowe zabezpieczenie antypirackie, ale w DAI tę rolę przejmuje Dragon Age Keep. No, chyba, że to nie będzie wymagać DAI na koncie Origin.

wogsel  2014-09-05 - 23:21

Dobra , najnowsze newsy mi sie podobaja. Moze ta twierdza nie bedzie taka zla , podoba mi się to że nei będziemy mie jej od poczatku , oraz to że bedzie ona remontowana na bierzaca.Fajna sprawa tez z tymi meblami bo to taki fajny dodatek.Jednak nadal średnio widze ten pomysl z tymi zasobami czy li moca ,czasem i wpływem.jak dla mnie troche przekombinowane , i albo to będzie głupie albo właściwie tego nie bedzie lub będzie mialo minimalne znaczenie jak np zaswiaty i moralnośc w risenie 3. jest też 1 % szans że wyjdzie to fajnie ale raczej wątpie w to

ScovyT  2014-09-06 - 16:11

Naczytałem się już tyle o tej grze,że się mętlik robi w głowie, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Ja osobiście spodziewam się świetnej gry i nie mogę póki co znaleźć żadnych minusów z zapowiedzi i newsów. Twierdza to świetny pomysł. Szkoda ,że w tym roku nie będzie miał DAI z kim powalczyć. Myślę,że jak w listopadzie zacznę grać to lutego i do Wiesia 3 powinno starczyć :)

Pawłoś123  2014-09-08 - 14:02

ehhh jeszcze 3 miesiące .....

ScovyT  2014-09-10 - 14:52

@misteriolalista Po pierwsze , co to znaczy ,np. Divinity Orginal Sin ma nie mieć polotu do DAI ? Co to w ogóle za stwierdzenie? W sensie finansowym i marketingowym to ok, ale na pewno nie w płaszczyźnie roleplayowej. Ja również uważam że DAI to będzie świetna gra. Ale anakonda może mieć rację, że rpgowości może być więcej w Divinity. To,że graj jest robiona 3 lata o niczym nie świadczy. Np. D3 robione było 12 lat i co? Niby nie kiepskie jest ale po tylu latach można było się spodziewać wiecej. Pozatym tak widzę jak się lekko unosisz w wypowiedzi, że zapachniało od Ciebie fanboystwem lekkim :) Przyznaję Bioware mnie w zasadzie nigdy mnie nie zawiodło, nawet w mieszany z błotem DA 2 grało mi się przyjemnie. Ale nie krytykujmy ludzi którzy mają obawy. Pozdrawiam :)

9.5

kacyk71  2014-09-10 - 16:23

czy ktos sie orientuje jakie wymagania bedzie miala inkwizycja?

misteriolalista  2014-09-10 - 20:26

@scovyt jak nie wiesz to sie nie odzywaj diablo 3 bylo robione prawie 3 lata po to wyszło takie jakie wyszło . I do tego było robione przez inne studio niz blizzard north którego paru ludzi (paru) jest w runic games z czego torchowi blizej do diablo 1 i 2 . A co do divinity dla mnie divinity original sin jest najlepszy współczesnym klasycznym crpgiem bo do dragon age sam musisz przyznac do tego się już nie zalicza nawet origins jest czymś odrębnym łączącym kilka typów . A co do nie mienia polotu to tak liczą sie oceny itp tak jak to było ze Skyrimem pod tym względem divinity i reszta nie ma szans z dragon age inkwizycji jesli wyjdzie takie dobre jak reklamują a wyjdzie jestem tego wręcz pewny fanboy hmm no może trochę to gra na którą czekam na 1 miejscu ale anakonda za mocno wszystko sformuował i tak wyszło a nie lubie też ludzi którzy nie widzą wszystkiego bo tak jakby napisał że dragon age inkwizycja będzie słabiutka grą na marne 8.5 jak risen 3 lubie risena ale to juz nie gra AAA . Sprzedarz egzemplarzy też wygra dragon age więc heh . Już EA o wszystko zadba :P Dla mnie ta inkwizycja przebije origins w tym roku . A co do porównania gier dragon age origins a original sin wybrałby ...

misteriolalista  2014-09-10 - 20:27

@kacyk71 nie wiem myślę że takie jak battlefield 4 luknij se . Ale to tylko gdybanie bo mogą być większe albo mniejsze jeśli mega optymalizacja będzie .

ScovyT  2014-09-10 - 23:09

@misteriolalista No weź proszę Cię. Co ta ma być "jak nie wiesz to się nie odzywaj"? A Ty jesteś alfa i omega? Ósmy cud świata? :) Gadaj jak dorosły :P Ok do rzeczy. Ekipa z Diablo 1 i 2 odeszła z Blizard North - zgadzam się. Divinity jest najlepszym współczesnym crpg i DA Origins się do tego gatunku nie zalicza - zgadzam się(jeszcze zobaczymy Wasteland 2). Ale co do polotu to ni huhu się nie zgadzam. Ty oceniasz jak widzę pod kątem ocen, ilości sprzedanych egzemplarzy. Co do egzemplarzy to dobra, marketing zrobi swoje, EA ma kasę więc nie będzie oszczędzać. Ale oceny to już dla mnie inna bajka. Na przykład dla mnie powiedzmy 9 dane Divinity ni jak się ma do 9 dane DAI( to tylko przykład) bo to zupełnie inne gry. Taki Divinity można porównywać z np. Pilars of Eternity czy wspomniany przeze mnie Wasteland 2, czyli jakby stara szkoła crpg. Natomiast DAI to inna liga, inne podejście ludzi tworzących grę, już te nowoczesne(DAI będzie mógł sie pokłócić z Wiedźminem 3 ). A Pilars, Wasteland i Divinity to próby powrotu do gier sprzed 20 lat :) Ja tak to widzę.

ScovyT  2014-09-10 - 23:15

@misteriolalista I dla mnie też przede wszystkim liczy się fabuła. A w to że DAI przebije Skyrima to nie wątpię. Skyrim główny wątek fabularny ma katastrofalny wręcz. Ratuje go ogromny otwarty świat i ciekawe zadania dla gildii i inne poboczne. I DAI liczę właśnie na fabułę która mnie wyrwie z butów i zerwie skalp :)

misteriolalista  2014-09-11 - 00:10

@ScovyT wkońcu kolejny z nielicznych który mnie bez problemu rozumie a na dodatek zgadza sie ze wszystkim ze mną więc nie ma problemu :) Ale z tym omega to mnie rozśmieszyłeś troszeczkę hehe :P Nom anakonda napisał tak że wiesz że niby dragon age mogło z nimi konkurować jak to w ogóle co innego jak już pisałem a ty się z tym zgadzasz więc nadal nie ma problemu :) Ale scovy jedyna rzecz która mnie u ludzi denerwuje to nie raz ułomność nic więcej reszta po mnie spływa no nic taki jestem :) Co do fabuły dragona też na to liczę BioWare według mnie i większości na fabule to się akurat znają i mam nadzieje że nadal pozostawią jakieś luki w fabule niewyjasnione ale najlepiej niech dodadzą więcej które się póżniej wyjaśnią żeby trzymać w napięciu to jest coś :) Morigan ! Co do divinity ja to uważam jako współczesne klasyczne crpg znaczy się stare w nowej oprawie itp pilars akurat idzie całkiem starszym systemem no nic zobaczymy jak to wyjdzie .

ScovyT  2014-09-11 - 08:54

@misteriolalista Nie do końca się zgadzam , nie schlebiaj sobie :P

misteriolalista  2014-09-11 - 21:00

@Scovyt dobra weż bo spadnę z fotela :)

FanMassEffect  2014-09-13 - 14:38

Wiadomo już coś czy Keep wyjdzie w polskiej wersji?

Altey17  2014-09-13 - 18:36

@FanMassEffect Gra wychodzi po polsku to i Keep na pewno będzie polski. A nawet jak nie to raczej nie będzie to jakiś skomplikowany angielski, bo będą to głównie krótkie opisy z obrazkami.

Trygław  2014-09-17 - 15:27

DA dla fabuły ????, to żart???. Orgins jako najlepsze z serii miało pewien potencjał, który unicestwiono w DA2. Inkwizycja to będzie kolejny gniot w nowej oprawie audio-video i nic ponad to. Twórcy już na zapas się bronią wciskając ludziom nachalną propagandę LGBT w postaci geja. Teraz każdy kto odważy się skrytykować DA:I zostanie zbanowany za homofobie.

Altey17  2014-09-17 - 15:49

Wiecie czy będzie się dało wyłączyć auto atak w wersji na PC? Czyli zrobić tak by jedno kliknięcie myszki odpowiadało jednemu uderzeniu, tak jak w wielu RPGach? Podobno w DA II było coś takiego, tyle że w wersji na konsole. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na ten temat.