Dragon Age: Inkwizycja [PC]

Dragon Age: Inquisition. Trzecia odsłona serii gier cRPG osadzonej w klimatach fantasy, stworzona przez weteranów gatunku: firmę BioWare. Wcielamy się w nowego bohatera – przywódcę tytułowej Inkwizycji – i zwiedzamy niemal całe Thedas, starając się zażegnać konflikt między magami a Templariuszami oraz powstrzymać inwazję demonów z Pustki. Alias: Dragon Age III: Inquisition.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Dragon Age: Inkwizycja data premiery gry na PC:

18 listopada 2014 ( światowa data premiery )

21 listopada 2014 ( data wydania w Polsce )

18 listopada 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Inquisition:

The Witcher 2: Assassins of Kings
Two Worlds III

klasyczne cRPG, TPP, fantasy, sandbox

Dragon Age: Inkwizycja to trzecia odsłona sagi cRPG stworzonej przez studio BioWare. Pod wpływem opinii fanów, niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, deweloper postanowił upodobnić grę do pierwszej części cyklu. Jednocześnie zachowano pewne rozwiązania, które sprawdziły się w „dwójce”, nie zapominając przy tym o sporej garści nowości.

Dragon Age: Inkwizycja ponownie zabiera gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch odsłon pogrąża się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale gry Dragon Age: Początek i kilka miesięcy po Dragon Age II. Królestwo Ferelden nie zdążyło odzyskać pełni sił po inwazji Mrocznych Pomiotów (Pladze), będącej głównym tematem „jedynki”, a imperium Orlais uwikłane jest w wojnę domową. Na całym kontynencie trwa konflikt Templariuszy z magami. Pośród tego zamieszania dochodzi do rozdarcia granicy pomiędzy światem śmiertelników a równoległym wymiarem – Pustką – doprowadzając do inwazji demonów. Temu nowemu zagrożeniu czoła stawia niezależna politycznie Inkwizycja.

Gracz wciela się w przywódcę owej organizacji, a jego zadaniem jest odkrycie tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprowadzenie potworów do świata żywych oraz zgromadzenie dostatecznej potęgi, by powstrzymać inwazję. Tworząc postać głównego bohatera, da się zdecydować nie tylko o jego klasie (wojownik, łotrzyk, mag) i płci, lecz także o imieniu, wyglądzie oraz rasie (człowiek, elf, krasnolud i nowość w serii: qunari). Wypowiadane przez protagonistę kwestie zostały w pełni udźwiękowione.

Głównemu bohaterowi towarzyszy trzech kompanów, wybieranych z puli dziewięciu postaci. Większość z nich to nowe twarze, lecz część (np. Varrik) pojawiła się już w poprzednich odsłonach. Nie tylko stanowią oni nieocenioną pomoc w walce, lecz także są ważnym elementem fabuły. Rozmawiając z nimi, gracz poznaje ich historię, motywy i cele. Co więcej, jego poczynania wpływają na to, jak towarzysze odbierają Inkwizytora. Bardzo istotnym elementem relacji z kompanami są także charakterystyczne dla serii romanse. Warto też wspomnieć, że w Inkwizycji twórcy postawili sobie za cel ukazanie stosunków interpersonalnych w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w zmodernizowanych scenach seksu.

Grający niejednokrotnie staje przed decyzjami natury moralnej, wymykającymi się tradycyjnemu podziałowi na dobro i zło. Część z nich ma duże znaczenie dla fabuły, a ich konsekwencje nie zawsze są widoczne natychmiast. Możliwość importu zapisanych stanów gry pozwala przenieść do rozgrywki część wyborów dokonanych przez weteranów serii. Z kolei osoby, które nie mają doświadczenia z poprzednimi odsłonami, a również chciałyby mieć nakreśloną samodzielnie historię świata i zamieszkujących go postaci, mogą skorzystać z usługi Dragon Age Keep, przygotowanej na okazję wydania „trójki”, by umożliwić w łatwy sposób wygenerowanie zapisu rozgrywki do zaimportowania.

Poza podążaniem za głównym wątkiem gracz wykonuje misje poboczne i ustosunkowuje się do mniejszych konfliktów toczących się w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje on decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób jej reputację oraz politykę wobec innych ugrupowań. Postępy w rozgrywce owocują nie tylko rozwojem postaci, lecz także wzrostem znaczenia tytułowej Inkwizycji. Ponadto wysokie stanowisko daje wymierne korzyści, chociażby w postaci armii, którą da się wysłać do zdobycia twierdzy ukrywającej ważne informacje. Istotny element stanowi również zakładanie przyczułków – zwykle w formie twierdz – na poszczególnych obszarach, by zapewniać sobie w ten sposób wpływy i kontrolę nad danym rejonem. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, by zmieniać wygląd naszych siedzib i rozbudowywać je, a także kierować prowadzonymi przez nie działaniami (na przykład badaniami naukowymi), dysponując dostępnymi nam zasobami ludzkimi.

Ze względu na skalę wydarzeń w grze Dragon Age: Inkwizycja gracz podróżuje po znacznej części kontynentu Thedas, obejmującej Ferelden, Orlais i Dalię. Choć nie mamy tu do czynienia z otwartym światem w pełni tego słowa znaczeniu, to lokacje są dużo większe i bardziej zróżnicowane niż w poprzednich odsłonach cyklu. Przemieszczanie się pomiędzy nimi odbywa się z pozycji mapy, a po dotarciu na miejsce gracz może swobodnie eksplorować rozległe tereny pieszo lub wierzchem. Charakterystyczną cechą wirtualnego uniwersum jest jego podatność na zmiany, które wynikają z działań Inkwizytora (np. wytępianie stworzeń i roślin owocuje zastępowaniem ich przez inne gatunki, a nieudzielenie pomocy wiosce prowadzi do jej zniszczenia). Aby dostać się do obszarów kluczowych dla fabuły, należy wcześniej osiągnąć odpowiedni poziom reputacji Inkwizycji. W tym celu gracz musi wykonywać misje dodatkowe, zdobywać szacunek różnych ugrupowań poprzez dyplomację, zbierać magiczne artefakty i pokonywać niebezpieczne bestie.

Jeśli chodzi o system walki, twórcy starali się pogodzić miłośników taktyki z osobami preferującymi akcję. Gracz może samodzielnie wydawać rozkazy członkom drużyny w trakcie aktywnej pauzy lub przekazać ich w ręce sztucznej inteligencji, by skupić uwagę na jednym bohaterze i rzucić się w wir walki, sprawując bezpośrednią kontrolę nad jego ruchami i atakami. Główne polecenia przyporządkowano pod skróty klawiszowe. Wrogowie przeważnie występują w zorganizowanych i zróżnicowanych grupach. Dzięki ulepszonej SI, potrafią oni wzajemnie się wspierać i reagować na sytuację na polu walki, przez co starcia wymagają od gracza spostrzegawczości i odpowiedniej taktyki.

Gra Dragon Age: Inkwizycja napędzana jest przez Frostbite 3 – silnik znany przede wszystkim ze strzelaniny Battlefield 4. Technologia ta pozwala wykreować duże otwarte przestrzenie oraz wpływać na środowisko. Możliwa jest nie tylko destrukcja niektórych elementów otoczenia (szczególnie podczas walki), lecz również ich odbudowa, na przykład celem otwarcia sobie drogi do niedostępnej wcześniej lokacji. Ponadto w grze pojawia się zmienna pogoda, wpływająca na rozgrywkę.

Tryb gry: single player  
Oczekiwania czytelników: 9.2 / 10 na podstawie 2337 głosów czytelników.  

Widzieliśmy Dragon Age: Inkwizycja - BioWare w dobrej formie

Widzieliśmy Dragon Age: Inkwizycja - BioWare w dobrej formie (PC) (XONE) (PS4)

"Jeśli chodzi o samą walkę, to autorzy nowego Dragon Age’a spróbowali pogodzić rozwiązania zastosowane zarówno w „jedynce”, jak i w „dwójce”. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby oddać się wyłącznie zręcznościowej sieczce, która dzięki płynnemu przełączaniu się pomiędzy bohaterami, nie powinna się szybko znudzić. Dla fanów pierwowzoru przygotowano natomiast aktywną pauzę i widok na pole bitwy w rzucie izometrycznym. W takim wariancie gracz ma świetny podgląd na arenę, gdzie toczy się aktualnie starcie, i możliwość wydania w spokoju różnego typu rozkazów, np. przemieszczenia się, rzucenia zaklęcia czy tradycyjnego ataku za pomocą broni białej. Inkwizycja w żaden sposób nie wymusza stosowania któregoś z rozwiązań. Wybór wariantu zależy wyłącznie od nas samych."  więcej

Dragon Age: Inquisition - BioWare rzuca rękawicę RPG-om z otwartym światem

Dragon Age: Inquisition - BioWare rzuca rękawicę RPG-om z otwartym światem [5:22]

Rok 2014 może dać radę nawet bez Wiedźmina! BioWare wiedzą, że my wiemy. Gracze pamiętają Dragon Age II jako grę "nie tak dobrą, jak mogłaby być" i patrzą Kanadyjczykom na ręce. Ci tym czasem starają się jak mogą i przygotowują RPG z prawdziwego zdarzenia. Rozległy świat, taktyczny aspekt walki, decyzje goniące decyzje. Inquisition zapowiada się naprawdę dobrze, a my podsumowujemy najnowsze informacje na temat tej gry.

14:18

Video Dragon Age: Inkwizycja

E3 demo #2 - Redcliffe Castle (PL)

16:25

Video Dragon Age: Inkwizycja

E3 demo #1 - The Hinterlands (PL)

1:31

Video Dragon Age: Inkwizycja

E3 2014 - Stańmy razem

komentarze czytelników (397)


Irek22  2014-06-24 - 17:57

A co to w ogóle znaczy "znać się na grach"? Nie ma czegoś takiego, jak "znanie się na grach"! Znać to się można na fizyce, chemii, historii albo finansach itp. itd., czyli dziedzinach, w których trzeba się wykazać zdecydowanie czymś więcej niż odpaleniem gierki i spędzeniu przy niej iluś godzin. Jeżeli dana gra jednemu się podoba, a drugiemu nie, to który z nich "ma rację"? Który z nich "zna się na grach"? [pytanie retoryczne bo te dywagacje są kompletnie idiotyczne] No, chyba że mówimy o "znaniu się" na programowaniu i projektowaniu gier. Ale wnioskując z poprzedzających postów chyba jednak nie o to ich autorom chodziło...

Bezi2598  2014-06-24 - 18:02

Jeżeli dana gra jednemu się podoba, a drugiemu nie, to który z nich "ma rację"? Jak to kto? Freak_man ma zawsze racje. Cicho bo się nie znasz :D

FX-RobsoN  2014-06-24 - 18:57

Bezi2598 otóż to :)

freak_man  2014-06-24 - 19:49

[379] Czy ja twierdze że mam zawsze rację? Ale spuszczanie sie nad kontynuacją gry której poprzedniczka byla słaba w przeciewieństwie do poprzedniczki tej drugiej gry w tym przypadku Wiedźmin, to jest żałosne i sorry ale potem są płacze jakie to gry a) Krótkie b) nie klimatyczne c) łatwe d....e....f...g itd itp ;> I to nie ja zacząłem temat o "znawstwie " gier ;>

Bezi2598  2014-06-24 - 19:51

No twierdzisz, że masz rację. Na siłę komuś udowadniasz, że coś jest lepsze, a to i tak tylko kwestia gustu. Komuś w Wiedźminie może się nie podobać klimat i walka, bo woli RPGi taktyczne, drużynowe z fabułą polegającą na ratowaniu świata jak w DA. Wtedy ta osoba nie ma racji? Aha i pisze się nieklimatyczne.

wozniaq  2014-06-24 - 20:55

dobra, moze z tym "znaniem sie" przesadziłem :p chodziło mi głównie o to że każdy ma swój gust i wmawianie komuś tak jak tutaj że DA jest gorsze od wiedźmina jest co najmniej dziwne o.O rozumiem że mozna sie kierować średnią ocen czy sprzedazą danej gry. Weźmy takiego CoD'a (nie chce wywołać wojenki, to tylko przykład) sprzedaje sie jak ciepłe bułeczki a dla mnie jest to totalny shit i teraz mam wmawiać wszystkim po kolei narzucać swoje zdanie ? każdy gra w to co chce, na czym chce, jak chce. każdemu podoboa sie co innego i tyle. Tak trudno to zrozumieć ?

ProphetCry97  2014-06-28 - 14:20

@Freak--> Skończ, proszę. Udajesz wielkiego znawcę którym nie jesteś, czepiasz sie każdego i wszystkiego. Tak sie składa ze wędruje sobie po forach od Wiedźmina po Risena aż do Dragon Age"a i czytam sobie twoje komentarze, nie wiem czy mam sie śmiać czy płakać jakich to idiotów matka ziemia splodzila. Mówisz ze dawno skończyłes szkole ale nie widać tegopo tobie i sądzę że skończyłes gimbaze. Amen

freak_man  2014-06-28 - 15:26

[384] Wysłać ci dokumenty? Skończ sie udzielać jak nawet nie wnosisz nic do tematu ani nie wiesz o czym była dyskusja, wchodzisz i prowokujesz kolejny flame'rski temat... Nie czepiam sie każdego tylko tych co piszą brednie nic o grach nie wiedzą... "nie wiem czy mam sie śmiać czy płakać jakich to idiotów matka ziemia splodzila. Mówisz ze dawno skończyłes szkole ale nie widać tegopo tobie i sądzę że skończyłes gimbaze. Amen" Mogę się już śmiać z tej bzdury? Po czym wnioskujesz że skończyłem gimbaze? Prędzej to ja tak powinienem sądzić o tobie, bo wchodzisz do wątku i prowokację walisz... No czekamy na dalsze spamy w twoim wykonaniu.

ProphetCry97  2014-06-28 - 16:17

Człowieku nic nie prowokuje, nie spamuje zastanów sie co piszesz. Nie ma czegoś takiego jak " znanie sie na grach". Bo nie każdy ma takie same upodobania. Sam prowojuesz do kłótni swoimi durnymi uwagami a ja ci tylko zwracam uwagę abyś przestał sie wymądrzac.

freak_man  2014-06-28 - 16:51

[386] Gdzie ja sie wymądrzam, zacytuj mi... Ja tylko dyskutuje.

9.5

HotBlooded  2014-07-01 - 13:36

;o A wracając do tematu, ja osobiście nie mogę się doczekać III części. Odnośnie drugiej - uwielbiam, może dlatego że zaczęłam przygodę z Dragon Age właśnie od II części, więc mi tam się zawsze podobała ;) Inkwizycja zapowiada się naprawdę nieźle i mam nadzieję że ci, którzy tak jak ja czekają na nią z niecierpliwością, nie rozczarują się :)

9.0

ste100  2014-07-01 - 19:36

Jedynkę uwielbiam, dwójka oczywiście odbiega poziomem, ale aż tak straszna nie jest. Najgorsze są powtarzające się małe lokacje.

Aqueez  2014-07-01 - 20:40

Znalazłem gdzieś wymagania, ale nie mam pewności do wiarygodności minimalne : Core 2 Quad Q6400 2.13GHz/Athlon II X4 6400e, 4 GB, GeForce GTS 450/Radeon HD 5770 512MB, 12 GB miejsca na dysku zalecane : Core i3-2100 3.1GHz/Phenom II X4 B95, 4GB, Radeon HD 6790/Geforce GTX 260, 12GB dysk. W sumie tak patrząc na gameplay to bardzo możliwe, że mogą być takie, DA nigdy nie miało dużych wymagań

Altey17  2014-07-02 - 18:34

[391] To nie są oficjalne wymagania, jeszcze nie podali. Pewnie te zalecane co podałeś będą podobne do minimalnych.

misteriolalista  2014-07-03 - 13:47

12 GB ? serio ? to chyba żart by był :P Ja liczę ze będzie mieć minimum 20 . Wymagania zapewne będą większe nie wierze w gts 450 :P

Irek22  2014-07-03 - 15:25

Aqueez [391] (...) 12 GB miejsca na dysku DA nigdy nie miało dużych wymagań Ta, tylko jak to pogodzić z tym, że DA I wymagał 20 GB na dysku?... Albo EA BioWare zatrudniło jakichś geniuszy, którzy są w stanie upchnąć - jak twórcy sami mówią - "największą i najbardziej rozbudowaną z dotychczasowych ich gier" na 12 GB albo gra jest tak wykastrowana, że dopiero gdy połatają ją wszystkimi $$$D$$$L$$$C$$$ okaże się, że zajmuje minimum 30 GB. Albo - co najbardziej prawdopodobne - te wymagania nie są prawdziwe.

WelweR  2014-07-07 - 12:12

Ciekawie się zapowiada, fajnie wygląda, liczę na dobre RPG

LuKixXx  2014-07-11 - 00:28

Nie podoba mi się jak Bioware podchodzi do tworzenia sequelli swoich gier. Z taktycznych i wymagających myślenia rpg'ów robią casualową sieczkę -> Mass Effect czy właśnie Dragon Age. Ale jeśli historia będzie naprawdę dobra i wciągająca to nie pogardzę (bo tego właśnie oczekuje po rpg'u porządnej fabuły).

gothmok  2014-07-23 - 00:44

Bzdury piszecie o premierze która jest przesunięta na połowę listopada. http://uk.ign.com/articles/2014/07/22/battlefield-hardline-dragon-age-inquisition-delayed

Hashirama  2014-07-23 - 10:29

gothmok Dragon Age: Inquisition, which was originally announced as an Oct. 7 release, has also been pushed back, but only a month –– Nov. 18 in North America, and Nov. 21 in Europe.