Dragon Age: Inkwizycja [PC]

Dragon Age: Inquisition. Trzecia odsłona serii gier cRPG osadzonej w klimatach fantasy, stworzona przez weteranów gatunku: firmę BioWare. Wcielamy się w nowego bohatera – przywódcę tytułowej Inkwizycji – i zwiedzamy niemal całe Thedas, starając się zażegnać konflikt między magami a Templariuszami oraz powstrzymać inwazję demonów z Pustki. Alias: Dragon Age III: Inquisition.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Dragon Age: Inkwizycja data premiery gry na PC:

18 listopada 2014 ( światowa data premiery )

20 listopada 2014 ( data wydania w Polsce )

18 listopada 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Dragon Age: Inquisition:

The Witcher 2: Assassins of Kings
Two Worlds III

klasyczne cRPG, TPP, fantasy, sandbox

Dragon Age: Inkwizycja to trzecia odsłona sagi cRPG stworzonej przez studio BioWare. Pod wpływem opinii fanów, niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, deweloper postanowił upodobnić grę do pierwszej części cyklu. Jednocześnie zachowano pewne rozwiązania, które sprawdziły się w „dwójce”, nie zapominając przy tym o sporej garści nowości.

Dragon Age: Inkwizycja ponownie zabiera gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch odsłon pogrąża się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale gry Dragon Age: Początek i kilka miesięcy po Dragon Age II. Królestwo Ferelden nie zdążyło odzyskać pełni sił po inwazji Mrocznych Pomiotów (Pladze), będącej głównym tematem „jedynki”, a imperium Orlais uwikłane jest w wojnę domową. Na całym kontynencie trwa konflikt Templariuszy z magami. Pośród tego zamieszania dochodzi do rozdarcia granicy pomiędzy światem śmiertelników a równoległym wymiarem – Pustką – doprowadzając do inwazji demonów. Temu nowemu zagrożeniu czoła stawia niezależna politycznie Inkwizycja.

Gracz wciela się w przywódcę owej organizacji, a jego zadaniem jest odkrycie tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprowadzenie potworów do świata żywych oraz zgromadzenie dostatecznej potęgi, by powstrzymać inwazję. Tworząc postać głównego bohatera, da się zdecydować nie tylko o jego klasie (wojownik, łotrzyk, mag) i płci, lecz także o imieniu, wyglądzie oraz rasie (człowiek, elf, krasnolud i nowość w serii: qunari). Wypowiadane przez protagonistę kwestie zostały w pełni udźwiękowione.

Głównemu bohaterowi towarzyszy trzech kompanów, wybieranych z puli dziewięciu postaci. Większość z nich to nowe twarze, lecz część (np. Varrik) pojawiła się już w poprzednich odsłonach. Nie tylko stanowią oni nieocenioną pomoc w walce, lecz także są ważnym elementem fabuły. Rozmawiając z nimi, gracz poznaje ich historię, motywy i cele. Co więcej, jego poczynania wpływają na to, jak towarzysze odbierają Inkwizytora. Bardzo istotnym elementem relacji z kompanami są także charakterystyczne dla serii romanse. Warto też wspomnieć, że w Inkwizycji twórcy postawili sobie za cel ukazanie stosunków interpersonalnych w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w zmodernizowanych scenach seksu.

Grający niejednokrotnie staje przed decyzjami natury moralnej, wymykającymi się tradycyjnemu podziałowi na dobro i zło. Część z nich ma duże znaczenie dla fabuły, a ich konsekwencje nie zawsze są widoczne natychmiast. Możliwość importu zapisanych stanów gry pozwala przenieść do rozgrywki część wyborów dokonanych przez weteranów serii. Z kolei osoby, które nie mają doświadczenia z poprzednimi odsłonami, a również chciałyby mieć nakreśloną samodzielnie historię świata i zamieszkujących go postaci, mogą skorzystać z usługi Dragon Age Keep, przygotowanej na okazję wydania „trójki”, by umożliwić w łatwy sposób wygenerowanie zapisu rozgrywki do zaimportowania.

Poza podążaniem za głównym wątkiem gracz wykonuje misje poboczne i ustosunkowuje się do mniejszych konfliktów toczących się w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje on decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób jej reputację oraz politykę wobec innych ugrupowań. Postępy w rozgrywce owocują nie tylko rozwojem postaci, lecz także wzrostem znaczenia tytułowej Inkwizycji. Ponadto wysokie stanowisko daje wymierne korzyści, chociażby w postaci armii, którą da się wysłać do zdobycia twierdzy ukrywającej ważne informacje. Istotny element stanowi również zakładanie przyczółków – zwykle w formie twierdz – na poszczególnych obszarach, by zapewniać sobie w ten sposób wpływy i kontrolę nad danym rejonem. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, by zmieniać wygląd naszych siedzib i rozbudowywać je, a także kierować prowadzonymi przez nie działaniami (na przykład badaniami naukowymi), dysponując dostępnymi nam zasobami ludzkimi.

Ze względu na skalę wydarzeń w grze Dragon Age: Inkwizycja gracz podróżuje po znacznej części kontynentu Thedas, obejmującej Ferelden, Orlais i Dalię. Choć nie mamy tu do czynienia z otwartym światem w pełni tego słowa znaczeniu, to lokacje są dużo większe i bardziej zróżnicowane niż w poprzednich odsłonach cyklu. Przemieszczanie się pomiędzy nimi odbywa się z pozycji mapy, a po dotarciu na miejsce gracz może swobodnie eksplorować rozległe tereny pieszo lub wierzchem. Charakterystyczną cechą wirtualnego uniwersum jest jego podatność na zmiany, które wynikają z działań Inkwizytora (np. wytępianie stworzeń i roślin owocuje zastępowaniem ich przez inne gatunki, a nieudzielenie pomocy wiosce prowadzi do jej zniszczenia). Aby dostać się do obszarów kluczowych dla fabuły, należy wcześniej osiągnąć odpowiedni poziom reputacji Inkwizycji. W tym celu gracz musi wykonywać misje dodatkowe, zdobywać szacunek różnych ugrupowań poprzez dyplomację, zbierać magiczne artefakty i pokonywać niebezpieczne bestie.

Jeśli chodzi o system walki, twórcy starali się pogodzić miłośników taktyki z osobami preferującymi akcję. Gracz może samodzielnie wydawać rozkazy członkom drużyny w trakcie aktywnej pauzy lub przekazać ich w ręce sztucznej inteligencji, by skupić uwagę na jednym bohaterze i rzucić się w wir walki, sprawując bezpośrednią kontrolę nad jego ruchami i atakami. Główne polecenia przyporządkowano pod skróty klawiszowe. Wrogowie przeważnie występują w zorganizowanych i zróżnicowanych grupach. Dzięki ulepszonej SI, potrafią oni wzajemnie się wspierać i reagować na sytuację na polu walki, przez co starcia wymagają od gracza spostrzegawczości i odpowiedniej taktyki.

Gra Dragon Age: Inkwizycja napędzana jest przez Frostbite 3 – silnik znany przede wszystkim ze strzelaniny Battlefield 4. Technologia ta pozwala wykreować duże otwarte przestrzenie oraz wpływać na środowisko. Możliwa jest nie tylko destrukcja niektórych elementów otoczenia (szczególnie podczas walki), lecz również ich odbudowa, na przykład celem otwarcia sobie drogi do niedostępnej wcześniej lokacji. Ponadto w grze pojawia się zmienna pogoda, wpływająca na rozgrywkę.

Tryb gry: single player  
Ocena gry 9.0 / 10 na podstawie 684 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Intel Quad Core 3.0 GHz/AMD Six Core 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon R9 270 lub lepsza, 26 GB HDD, Windows 7/8.1 64-bit
Minimalne: Intel Quad Core 2.0 GHz/AMD Quad Core 2.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT/Radeon 4870 lub lepsza, 26 GB HDD, Windows 7/8.1 64-bit

Gramy w Dragon Age: Inkwizycja [2/2] - system rzemiosła i siedziba Inkwizycji

Gramy w Dragon Age: Inkwizycja [2/2] - system rzemiosła i siedziba Inkwizycji [8:05]

Nie ma to jak w domu! W drugiej części naszego materiału z Inquisition przenosimy się do Skyhold, czyli siedziby głównego bohatera. Twierdza jest ogromna, a każdy towarzysz ma tutaj własny kącik, w którym można swobodnie pogadać. Przyglądamy się też dość obszernemu systemowi rzemiosła oraz dodatkowym modyfikacjom uzbrojenia i samej Podniebnej Twierdzy.

1:33

Video Dragon Age: Inkwizycja

Wyłom (PL)

2:16

Video Dragon Age: Inkwizycja

zwiastun na premierę (PL)

2:56

Video Dragon Age: Inkwizycja

klasy i specjalizacje (PL)

komentarze czytelników (1509)


gothmok  2014-11-27 - 15:33

Mam pytanie. Gram od premiery żółwim tempem i jestem już w połowie gry ale dalej nie wiem jak się robi runy ??? . Mam od groma różne esencje potworów, schematy kilku run ,masę pustych kamieni runicznych idę do dagny a ta cały czas tą sama gadkę gada. Pomoże ktoś ? Bezi2598>> jest w stojaku tworzenia broni ...dzięki wielkie. Nie mam pojęcia jak mogłem tego nie zauważyć a robię często tarcze :C..Nie mogłem tego questu skończyć. Czyli Dagna robi tylko runy.

Bezi2598  2014-11-27 - 15:34

Runy robi się w stojaku do tworzenia broni albo zbroi w ostatniej zakładce.

Edrien  2014-11-27 - 16:51

Kurde, gram od kilku godzin i czuję się zawiedziony trochę... Jestem na Zaziemiu i trochę przeszkadza mi ten pusty świat (serio? W każdej chałupie tylko list z zdaniem?), questy poboczne typu przynieś albo zabij, fauny niewiele, upierdliwe zbieranie ziół, taki sobie system walki(*). Jak to wygląda dalej? Pojawiają się jakieś bogatsze w atrakcje lokacje? Bo fabuła powoli nabiera rumieńców. (*) to tylko i wyłącznie moje odczucia.

8.5

Dym14  2014-11-27 - 17:02

Grę ukończyłem, poziom hard, 93h według licznika gry, zostało jeszcze sporo contentu bez fabuły czyli znajdź, zamknij, zbierz itd. Napiszę o samych minusach bo reszta wypada pozytywnie. Nie podobało mi się: -System walki Bardzo monotonny, właściwie brak taktyki, czysty spam. Nudny na tyle, że aby ukończyć grę musiałem sobie zmienić postać "od zera" - u kowala kupujemy(a nawet 1 dostajemy za free zupełnie jakby ktoś się połapał że trzymanie RT przez 40 godzin będzie nudne) przedmiot resetujący zdolności. -Słaba AI towarzyszy Pisałem już o tym wcześniej, więc tylko wspomnę ogółem: brak możliwości ustawienia skryptów jak np. w DA: O, słaba AI(używanie nieodpowiednich zdolności, nie spełnianie odpowiedniej roli w drużynie np. tanka), zacinające się AI(kilka razy np. Varik zaciął się kompletnie). Dla przykładu na walki ze smokami musiałem przełączać ręcznie za każdym razem spelle które mają używać towarzysze. Inny przykład - odskok Varika był przez niego używany od tak gdy się "wylosował" a nie gdy ktoś podszedł blisko. -Uproszczenia na maxa Widać, że gra robiona pod konsolowych graczy. Tryb strategiczny tragedia pod wieloma względami(najgorsze to m.in. brak kolejkowania za ...

vito74m  2014-11-27 - 17:10

PATCH Jak to BioWare milczy ?:D macie bana na google ?:D Bioware jest puki co zadowolone z nowych sterownikow (BETA) dla ATI i wyraźnie napisali ze trwaja prace z NVIDIĄ w sprawie sterownika, ale nvidia jak zwykle jest w tyle. Poza tym jak byk pisze, ze pracuja nad patchem dla PC. ktory ma za zadanie. 1.Poprawić płynność działania menu oraz cutscenek (to mozna samemu zrobic w 3 minutki) posalem nie tylko ja o tym w tym temacie... 2. Poprawić działanie interfejsu gry oraz stabilność portu myszy. więcej nie widzialem tam nic istotnego. MAJKELS :) Ty chyba jakiś młody człeczek jesteś :D SKYRIM i inne gry d duuuzo lepszą jakościa tekstur na 2 rdzeniach dzialaja i maja otwarty świad DA I nie ma otwartego świata tylko jak wszystkie serie zamkniety ale powiększony:) Poza tym to nie grafika tu wymusza 4 rdzenie dzieciaku :D Tylko skrypty odpowiedzialne za całość gry. Tak naprawde w grze z otwartym światem NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK WCZYTYWANIE OBSZARU, chyba ze zmieniamy lokacje z lasu na np. domek w lesie:) A lokacji takich jak w DA I moze byc i 10 razy wiecej, a wymagania nie wzrosna nawet o 1 % bo gra jest podzielona na mniejsze lokacje :) oczywiscie wiecej lokacji = wię ...

vito74m  2014-11-27 - 17:23

Dym14 Podoba mi sie Twoja opinia. W sensie piszesz co Ci nie leży i podajesz przyklady:) Z tym kursorem, pewnie poprawia, bo jeśli ma on skrypty fizyki (czyli jak by niewidzialna postać - nie przekroczy innej siatki MESH/NIF) to jest to "GAMONIOSTWO) do poręgi, ktore niepotrzebnie obciąża nam w danym momencie cpu. Kursor ma byc tylko jako skrypt pozycjonowania polecenia, bez sryptu fizycznego, powinien miec tylko skrypty tzw wyjątków w celu właśnie nie posłania postaci z środek kamienia:) a i czasem ich programiści nie stosuja, zaoszczedza wydajnosc, ale skutkuje tym, ze np, klikamy na kamien, nasza postać do niego dojdze i mieli w miejscu b, bo ma isc niby jeszcze kawalek :) a trn typ co oni tu zapodali to jest utrudnienie sterowania, wyglada to jak kopia postaci bez tesktur ale z siatka :D a to z kolei oznacza niedopatrzenie albo calkowite zlanie tematu i amatorszczyzna:) Nie krytykuje gry !!! pisalem jedynie o kursorze kamery taktycznej... ScovyT Jak tam listwa ?:) zrobiłeś ?:)

vito74m  2014-11-27 - 17:32

Jeszcze coś napisze :D 2 grudnia wychodzi gra The Crew (wyścigi samochodowe) wiem, wiem jest tu paru "starych speców" zaraz napisza że Baldurs Gate lepszy :D:D:D a mnie sie marzy nowa odsłona gry Team17 o nazwie "Stunt GP" !!!

A.l.e.X  2014-11-27 - 17:46

--->Dym14 - zmień poziom na koszmar wtedy nauczysz się używać trybu taktycznego. Poza tym dopiero wtedy docenisz rozwój postaci zazębianie się umiejętności zespołu itc. Dużo będziesz myślał i kombinował aby dobrze to wszystko ustawić, robić CC, ustawiać postacie, wykorzystywać combosy. Postać od zera to ja zmieniam dla siebie i towarzyszy średnio co każdą większą walkę pod immuny bossów i pod builda zależnie od wybranych towarzyszy, bo ich zmieniam też zależnie od potrzeby. Mam wrażenie że grając poniżej koszmaru dostaje się inny wymiary gry, a że nie miałem okazji sprawdzić mam inne zupełnie zdanie. System walki nie jest chaotyczny, trzeba tylko go poznać, możliwe że na niższych poziomach jest tak jak mówisz. Słabe AI towarzyszy ? Hm no nie wiem, dokładnie ustawiając im zachowania można dużo rzeczy oddać w ręce komputera i jest całkiem nieźle. Uproszczenia na maxa ? To odnośnie znowu walki więc ja mam zupełnie inne zdanie. System podejmowania decyzji - nie będę się wypowiadał, bo to jest indywidualne podejście każdego. Słaba technicznie ? - gy ? - gra jest jedną z najładniejszych gier, a frostbite został wykorzystany znakomicie, ze względu na duże ilości różnych ob ...

Mathis87  2014-11-27 - 18:04

Mam pytanie, czy na windows vista 64bit będzie działać inkwizycja?

Trygław  2014-11-27 - 18:09

Przez ten cały Frostbite czuję, że za wielu modów to my raczej nie uświadczymy. A z wielką chęcią chciałbym, żeby ktoś coś zrobił z tą walką i kamerą, bo to, co zaprezentowali (Bioware) to tak jakby do S Klasy wsadzić wnętrze z Dacii Logan. @Mathis87, działa bez zarzutów.

vito74m  2014-11-27 - 18:13

Mathias87 Zakładam, ze tak :) nie wiem czy w opisie wymagań go wymienili, ale vista to praktycznie to samo co win 7 dla manie najwiekszym niedopatrzeniem obu tych systemow jest brak rybu audio EAX :) w XPku spisywal sie revelacyjnie :)

Mathis87  2014-11-27 - 22:26

vito74m: nie wymienili visty, dlatego pytam czy może ktoś gra na tym systemie.

misteriolalista  2014-11-27 - 23:05

@Mathis jak jest 7 to i działa na vista tak szczerze to paru znajomych ma na vista i dziala bez problemów :)

Dym14  2014-11-28 - 01:31

A.l.e.X Nie zamierzam się sprzeczać bo opinie są jak dupy - każdy ma swoją. Co do poziomu trudności koszmar to z pewnością masz rację w tym sensie, że wykorzystanie trybu taktycznego jest niezbędne - już grając na hardzie przy walce ze smokami musiałem go używać. Powód dlaczego musiałem go używać to druga para kaloszy - w skrócie AI sojuszników tzn. Vivienne stojąca "w" smoku, Varik stojący poza zasięgiem ataku podstawowego i nie robiący zupełnie nic, Kasandra przestająca robić za tanka i biegnąca z rozkoszą do postaci które właśnie odsunąłem na pewną odległość - dostająca w tym samym czasie od smoka łomot po pleckach etc. I tu nie chodzi o to, że ja nie używam trybu taktycznego bo go nie umiem. Chodzi o to, że ja nie chcę używać trybu taktycznego bo jest bardzo słabo zrobiony - chyba nie powiesz, że nie chciałbyś sobie zakolejkować zadań na postaci? Oddalić bardziej kamerę(bo smok jest tak duży, że mało co widać na ekranie)? Przesunąć dalej kamerę(bo ta ma ograniczony zasięg od wybranej postaci)? Albo poustawiać skryptów w stylu pierwszego Dragona np. jeżeli wrogowie 3 i więcej obok siebie to użyj wybuchowy strzał, jeżeli postać atakowana wręcz to odskok, jeżeli postać atak ...

ste100  2014-11-28 - 02:02

53h gry na karku, a mam wrażenie że w ogóle jeszcze nie ruszyłem głównej fabuły... 1 lokacja zrobiona cała, 2 lokacje na 80% a reszta kompletnie nietknięta... W zasadzie samo bieganie po mapach sprawia przyjemność, do tego dużo czasu spędzam na craftingu, ale powoli wdaje się znużenie ogromem gry... Strasznie jestem zawiedziony romansami... serio jak jesteś hetero to wybór masz ZEROWY, no chyba że słabo rozpisany babochłop albo taki sobie doradca spełniają Twoje wymagania. Najlepsze postacie to Varrik, Dorian i Żelazny Byk, niestety pierwszy robi jak u Hawke'a za kolegę a pozostali dwaj to geje.

TobiAlex  2014-11-28 - 03:33

vito74m nVidia i "jak zwykle" pasuje jak świni siodło. Z nVidią to praktycznie nie ma problemów zarówno ze sterami jak i grami, to ATI ma praktycznie w każdej grze jakiś problem a o częstotliwości ukazywania się sterowników czy nawet o ich stabilności już nie wspomnę. A, jak nie masz o czymś pojęcia to nie pisz ok? Gdzie skrypty wymuszają 4 rdzienie? Skąd Ty masz takie bzdury. To FrostBite 3 wymaga min. 4 rdzeni. I za dużo używasz słowa skrypt (w ogóle masz pojęcie co to?).

PrzemekYeti  2014-11-28 - 09:00

Dla ludzi którzy mają 2 rdzenie NIE KUPUJCIE tego gówna !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dzięki nowej odsłonie Dragon Age przypomniałem sobie dlaczego nie kupuje się oryginałów- bo twórcy robią debili z ludzi. Mam Proca Intela 2 rdzenie 3,5Ghz ale nie mam szans żeby sobie pograć w wyżej omawiane gówno. Jakimi to trzeba być zjebami żeby specjalnie tak konfigurować grę żeby ludzi zmusić do kupna nowego sprzętu, jeszcze trochę to microklop będzie wypuszczał windy co pół roku i najnowsze gry będą działać tylko pod najnowszym systemem o starszych zapomnijcie. Najbardziej jestem wku*** że nie poczekałem sobie ładnie na pirata tylko kupiłem ten szajs i 150 zł w dupie. a Tak bym se ściągnął, zainstalował i bym się dowiedział że nie działa, pyk odinstalowywanie... spoko ale ku*** płacić za zasrane pudełko które będzie wrzucone do szafy... genialnie. Mam już parę lat na karku i doskonale pamiętam czasy gier w eleganckich ładnych kartonikach, z porządną instrukcją, jakąś dodatkową ilustracją itp. (teraz się to nazywa "edycja kolekcjonerska") i nie do pomyślenia było to żeby coś Ci nie działało bo masz np intela a nie amd albo masz procek 2.9Ghz a nie 3.0Ghz, po prostu gra albo laczyła mocniej albo ...

Trygław  2014-11-28 - 09:58

Muszę przyznać, że pomimo "walki i kamery" gniocik jest grywalny. Z butów nie wyrywa ale daje radę. Zobaczymy może im dalej tym lepiej.

Dym14  2014-11-28 - 10:25

PrzemekYeti Rozumiem Twoją frustrację, wywaliłeś 150zł na "darmo" jednak patrzę właśnie na pudełko i jak byk jest napisane w minimalnych procesor czterordzeniowy. Wystarczyło przeczytać. I wiem również o co Ci chodzi tzn. że gra jest "zablokowana" na 4 rdzenie a powinna się włączyć na 2 rdzeniowych procesorach i najwyżej być niegrywalna. Być może jednak twórcy przetestowali różne sety sprzętowe i uznali, że to nie ma żadnego sensu czytaj zamiast gry jest pokaz slajdów i to nawet w menu :) Więc zablokowali żeby takie osoby nie pisały: "łeee ale gówniana optymalizacja, co to jest, nawet gry nie potrafią zrobić". Szczerze to sam bym tak zrobił na ich miejscu. Może się mylę, dowiemy się o ile wyjdzie kiedyś crack bo zapewne ściągnie to zabezpieczenie(podobnie jak w CoD z pamięcią RAM) ale to nie nastąpi prędko. I pełna zgoda co do wydań - byłem zażenowany jak otworzyłem pudełko. Jedna jebana karteczka zamiast pachnącej grubej instrukcji, z opisem klas postaci, umiejętności etc.

Rumcykcyk  2014-11-28 - 10:26

@PrzemekYeti no pewnie jakby było demo to byś sprawdził jak chodzi i czy jest sens kupować.