Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 lutego 2016, 10:10

autor: Adrian Werner

Grim Dawn trafiło do sprzedaży

Dziś wieczorem z programu Steam Early Acces wyjdzie gra Grim Dawn, czyli RPG akcji typu hack'n'slash od założonego przez autorów Titan Quest studia Crate Entertainment.

Grę zbudowano w oparciu o ulepszony silnik Titan Quest. - Grim Dawn trafiło do sprzedaży - wiadomość - 2016-02-25
Grę zbudowano w oparciu o ulepszony silnik Titan Quest.

Po prawie siedmiu latach produkcji nadszedł wreszcie dzień premiery Grim Dawn, czyli RPG akcji od autorów Titan’s Quest. Pełna wersja zadebiutuje dziś wieczorem w usłudze Steam. Produkcja dostępna będzie tylko na pecety i autorzy nie mają w planach opracowania wydań na inne platformy.

Aktualizacja: Zgodnie z planami, Grim Dawn trafiło do sprzedaży. Na razie nie zapowiedziano żadnego wydania pudełkowego i tym samym dostępna jest jedynie edycja cyfrowa. Obecnie gra posiada wyłącznie angielską wersję językową.

W usłudze Steam Grim Dawn kosztuje 22,49 euro, czyli w przeliczeniu około 98 złotych i jest to cena promocyjna, obniżona z okazji premiery. Po trzecim marca podskoczy do 24,99 euro (ok.109 złotych). Trochę taniej można nabyć ten tytuł w Humble Store, gdzie za klucz pozwalający odblokować grę w Steam zapłacimy w promocji 20,69 euro, czyli 90 zł.

  1. Grim Dawn w Steam
  2. Grim Dawn w Humble Store

Przypomnijmy, że gra stanowi debiutancki projekt studia Crate Entertainment, powstałego w 2008 roku na gruzach firmy Iron Lore. Początkowo zespół zajmował się pomaganiem innym deweloperom i dopiero w 2009 r. nabył prawa do silnika Titan Quest. Opracowywana na jego bazie produkcja została zapowiedziana rok później.

Cykl deweloperski projektu nie należał do łatwych. Autorzy zmagali się z brakiem funduszy i opóźnieniami w produkcji. Przed dłuższy czas przy grze na pełen etat pracowały jedynie dwie osoby, a pozostali byli członkowie Iron Lore pomagali jedynie, gdy mogli sobie na to pozwolić w swoim wolnym czasie. Sytuacja uległa znacznej poprawie w 2012 roku, kiedy to Crate Entertainment zorganizowało zbiórkę na Kickstarterze, w ramach której zebrano ponad pół miliona dolarów, co stanowiło niemal dwukrotność celu minimalnego. Pozwoliło to studiu zatrudnić dodatkowych pracowników i prace uległy znacznemu przyśpieszeniu.

Zwiększone tempo produkcji spowodowało, że pod koniec 2013 roku autorzy mogli rozpocząć sprzedaż wczesnej wersji alfa w ramach Steam Early Access. Kolejne dwa i pół roku studio spędziło na stopniowym rozbudowywaniu i ulepszaniu projektu. Cieszył się on sporą popularnością i według serwisu Steamspy Grim Dawn nabyło już ponad 250 tysięcy osób.

Premiera gry ma być jedynie kolejnym ważnym etapem w rozwoju projektu i autorzy nie zamierzają go w najbliższej przyszłości porzucać. Plany na przyszłość obejmują m.in. udostępnienie narzędzi moderskich, dodanie trybu survivalowego oraz opracowanie dużego dodatku. Warto na koniec dodać, że w zeszłym roku Crate Entertainment zatrudniło Erica Sextona, który wcześniej, jako pracownik studia Blizzard Entertainment, odegrał kluczową rolę podczas produkcji dwóch pierwszych odsłon cyklu Diablo. Przy Grim Dawn koncentruje się on głównie na rozwijaniu warstwy fabularnej gry.

  1. Graliśmy w alfę Grim Dawn - klona Diablo od współtwórców Titan Quest
  2. Grim Dawn – strona oficjalna gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej