Fallout 4 na E3 – gameplay i data premiery

Zgodnie z oczekiwaniami, Fallout 4 został obszernie omówiony podczas prezentacji firmy Bethesda Softworks na targach E3. Premiera czwartej części głównego cyklu post-apokaliptycznego RPG odbędzie się 10 listopada.

Michał Jodłowski

Fallout 4 w skrócie:
  • Producent: Bethesda Softworks
  • Gatunek: cRPG
  • Data premiery: listopad 2015 r.
  • Platformy: PC, PS4, XONE

Firma Bethesda Softworks wyjątkowo głośno zamknęła swój pokaz na tegorocznych targach E3 w Los Angeles, a mianowicie obszerną prezentacją długo oczekiwanego Fallouta 4. Uraczono nas wieloma konkretami, w tym informacjami o tle fabularnym, mechanice rozgrywki i edycji kolekcjonerskiej, a także oficjalną datą premiery. Nie zabrakło też nowego zwiastuna.

Fabuła

Fabuła umiejscowiona będzie w rejonie amerykańskiego Bostonu. Cechą wyróżniającą Fallouta 4 spośród poprzednich części serii jest fakt, że opowieść zacznie się jeszcze przed nuklearną apokalipsą, w domu szczęśliwej, trzyosobowej rodziny. Podczas prezentacji skrzętnie unikano spoilerów, wiadomo jednak, że gracz wcieli się w rolę jedynego ocalałego z Krypty 111, który w jakiś tajemniczy sposób przetrwał 200 lat w podziemnym bunkrze. Co więcej, po wyjściu na powierzchnię wcale nie wydaje się starszy i nie przypomina wyglądem zombie, zaś jeśli chodzi o jego osobowość, prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia z częściową utratą poczucia czasu i/lub pamięci. Podczas prezentacji padło także stwierdzenie, że wolność gracza jest elementem priorytetowym w produkcji. Ponadto w Fallout 4 ponownie dostaniemy możliwość przygarnięcia psa, choć niekoniecznie imieniem Dogmeat.

Mechanika

Fallout 4 to przede wszystkim duży, otwarty świat, który obserwować możemy zarówno z perspektywy pierwszej, jak i trzeciej osoby. Najbardziej rozpoznawalne mechanizmy rozgrywki, jak system atrybutów S.P.E.C.I.A.L. czy tryb celowania V.A.T.S., niezawodnie pojawią się grze w raczej nieszczególnie zmienionej formie. Z kolei system dialogów uległ gruntowej przeróbce i przypomina nieco koło dialogowe znane z serii Dragon Age. Warto też wspomnieć o dużym stopniu kontroli nad naszym psim towarzyszem (jeśli zdecydujemy się go ze sobą zabrać), dzięki czemu możemy polecić mu np. przyniesienie przedmiotu czy zaatakowanie kogoś/czegoś.

Kreacja postaci

Fallout 4 zaoferuje wyjątkowo bogaty kreator postaci, w którym niemal dosłownie będziemy „rzeźbić” (podobnie do Dragon Age: Inkwizycja) twarz nie jednej, a dwóch osób – protagonisty i jego współmałżonka. Obie płci są w pełni grywalne. Co ciekawe, gra wygeneruje dziecko na podstawie tego, jakich rodziców mu stworzymy. Immersję zwiększy także ponad 1000 najpopularniejszych imion, które zostały nagrane na potrzeby oprawy dźwiękowej, zatem jeśli zdecydujemy się na jakieś z przewidzianego repertuaru, tak właśnie przemówią do nas postaci z gry.

Rzemiosło i modyfikacje

System rzemiosła uległ znacznemu ulepszeniu w Fallout 4. Najistotniejszą zmianą jest to, że będziemy mogli wykorzystać przedmioty codziennego użytku do wykonania ulepszeń ekwipunku. W grze dostępnych jest ponad 50 broni podstawowych i przeszło 700 rodzajów modyfikacji, jakie można w nich zaaplikować. Ponadto pojawi się możliwość modyfikowania power armoru (pancerza wspomaganego, jeśli wola).

PipBoy

Fallout bez PipBoya to jak pół Fallouta, więc i tym razem go nie zabraknie. Formą przypomina to, co znamy z dwóch poprzednich odsłon cyklu, tj. Fallout 3 i Fallout: New Vegas, choć w widocznie udoskonalonym wydaniu. Korzystanie z PipBoya nie odbywa się już za pomocą wywoływanego menu, a przez dosłowne „patrzenie” w jego ekran, używanie przycisków na obudowie i tak dalej. Ciekawą, choć wyraźnie humorystyczną, funkcją są mini-gry, w jakie można na nim zagrać.

Schronienia

Fallout 4 wprowadzi zupełnie nową opcję budowy schronienia, które zasiedli główny bohater, jego pies, a także inni mieszkańcy Pustkowi. Nasze domostwo i otaczającą posesję możemy dowolnie urządzić, wliczając w to budowę i ulepszanie wszelkich praktycznych elementów (np. generator prądu czy działka strażnicze). Z czasem ów azyl urośnie do rangi osady, która przyciągnie nie tylko przyjaźnie nastawionych ludzi, ale także bandytów, przed którymi trzeba ją bronić.

Edycja kolekcjonerska

Podczas prezentacji zademonstrowano również edycję kolekcjonerską, której największą atrakcją jest atrapa (tj. obudowa) PipBoya. Można w niej umieścić kilka najpopularniejszych modeli smartfonów, a całości dopełni specjalna aplikacja imitująca flagowe urządzenie serii Fallout. Całość zestawu prezentuje się w ten sposób:

Edycja kolekcjonerska Fallout 4.

W tej chwili trudno przewidzieć, czy w Polsce ukaże się taka kolekcjonerka. Obecnie dostępna jest ona w przedsprzedaży w serwisie Amazon za niecałe 120 dolarów, czyli nieco ponad 430 złotych (mowa o wersji na PlayStation 4). Wziąwszy pod uwagę jej zawartość, nietrudno się domyślić, że cena ewentualnej polskiej edycji może okazać się astronomiczna.

Fallout 4 zadebiutuje 10 listopada bieżącego roku na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. A na zakończenie polecamy zwiastun rozgrywki:

Fallout 4

Fallout 4

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 10 listopada 2015

Informacje o Grze
6.9

GRYOnline

6.6

Gracze

8.4

Steam

8.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2015-06-18
13:39

elathir Legend

elathir

Ale nie nie twierdzę, że musimy mieć z powrotem izometryka. Po prostu po cienkim F3 uważałem, że FNV poszedł w dobra stronę i ta gra mi się bardzo spodobała. Natomiast zapowiedzi wskazują dla mnie na krok wstecz w stosunku do FNV. Gdyby dodali do FNV więcej typowo RPGowych smaczków (rozbudowany jeszcze bardziej wpływ statystyk, porządna fabuła, wyraźna imersja otoczenia a nie jak w Skyrim Arcymag uniwersytetu a traktują cię jak żółtodzioba wszyscy) byłbym bardzo zadowolony, elementy akcji mi nie przeszkadzają tak długo jak są tłem dla warstwy fabularnej. Mi nie przeszkadza 3 wymiar a marnowany potencjał. Obsydian udowodnił, że się da, Wiesiek w ogóle wgniótł konkurencje w ziemię pokazując, że gra 3d bogata w akcję może być genialna w tych klasycznych elementach RPG (fabuła, dialogi, utożsamianie się z postacią, kreacja siebie, nie w edytorze postaci, ale poprzez decyzje w grze itd.).

Komentarz: elathir
2015-06-18
13:46

kamiloss Konsul

kamiloss

Dlatego ja tą grę będę traktował jak FPS z elementami RPG.. Cóż tylko Obsidian robi dobre RPGi ostatnimi czasy.

Komentarz: kamiloss
2015-06-18
14:19

elathir Legend

elathir

No ja podobnie, ze Skyrima też była fajna rozrywka jak grało się w to jak w grę akcji. Chodzi mi tylko o to, że szkoda mi trochę, może Obsydianowi dadzą do zrobienia SpinOffa znowu :) Bethsaida stworzy dobra mechanikę, silnik, wsparcie dla modderów itd. a Obsydian zrobi z tego dobrą grę :)

Komentarz: elathir
2015-06-18
15:06

zanonimizowany1014334 Generał

Ciesza zmiany wzgledem F3, fizyka, feeling strzelania, grafika, oprawa artystyczna. Game of the year 2015

Komentarz: zanonimizowany1014334
2015-06-19
15:21

elathir Legend

elathir

No właśnie oprawa mnie smuci, krok w stronę simsów a nie Fallauta, z grą w tą grę poczekam na moda poprawiającego grafikę w kierunku bardziej mrocznego, post-apokaliptycznego klimatu, bo na zapowiedziach gra wygląda delikatnie mówiąc strasznie brzydko (nie mówię o fajerwerkach graficznych). A co do gry roku W3 jest poza zasięgiem bethsaidy. Nawet patrząc na recenzje w czasie premiery recenzje pracy bardzo zbliżone (i tu i tu średnia 94) ale recenzje fanów (94 dla wieska kontra 80 dla Skyrima) mówią wiele. W skrócie by sięgnąć po grę roku Bethsaida musiałaby zrobić większy skok niż był pomiędzy Oblivionem a Skyrimem w stosunku do Fallouta 3 (91 i 80). a na to się nie zapowiada. Z drugiej strony F4 będzie miał szersze grono odbiorców, W3 jest grą dla dojrzałych graczy a F4 dla każdego, bardziej casualowe.

Komentarz: elathir

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl