Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 stycznia 2012, 17:02

autor: Aleksander Kaczmarek

Raport Game Industry Trends 2011 cz. II – ile czasu spędzamy na graniu?

Ponad połowa polskich graczy sięga po gry wideo kilka razy w miesiącu lub kilka razy tygodniowo - wynika z badania „Rynek elektronicznej rozrywki w Polsce” przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Nonoobs.pl.

Kontynuujemy cykl artykułów przedstawiających najciekawsze informacje o polskim rynku gier wideo zawarte w Raporcie Game Industry Trends 2011. Tym razem przyglądamy się wynikom badań przeprowadzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Nonoobs.pl dotyczących częstotliwości i ilości czasu poświęcanego na gry wideo.

Z ustaleń IIBR wynika, że 57% polskich graczy przeznacza na granie nie więcej niż 5 godzin tygodniowo, z czego większość gra mniej niż godzinę w tygodniu. Odsetek najbardziej zapalonych graczy, którzy na swoje hobby poświęcają ponad 20 godzin tygodniowo, jest relatywnie niewielki i sięga 9% (10% wśród mężczyzn i 7% wśród kobiet). Częstotliwość sięgania po gry różni się jednak na poszczególnych platformach sprzętowych.

Raport Game Industry Trends 2011 cz. II – ile czasu spędzamy na graniu? - ilustracja #1

Komputery

Wśród pecetowych graczy, którzy grywają kilka razy w miesiącu lub częściej, wyraźną przewagę mają panowie (44% do 32%). Największy odsetek osób codziennie oddających się tej rozrywce jest w grupach wiekowych 15-18 lat (30%) i 19-24 lat (25%). Dla porównania wśród 25-34-latków wynosi on jedynie 10%. Warto jednak zwrócić uwagę, że nie tylko uczniowie i studenci chętnie sięgają po gry komputerowe. Codziennie na „blaszakach” grywa również 30% graczy niepracujących, na emeryturze lub prowadzących gospodarstwo domowe.

Badacze zwracają uwagę na kilka ciekawych korelacji statystycznych. Okazuje się, że gry komputerowe większym uznaniem cieszą się wśród osób z niższym wykształceniem. 49% graczy z tej grupy grywa kilka razy w miesiącu, podczas gdy 56% z grupy z wyższym wykształceniem sięga po nie rzadziej niż kilka razy na kwartał. W dużych miastach co czwarty pecetowy gracz gra codziennie, a na wsiach jedynie co dziesiąty.

Konsole

Tylko 20% użytkowników konsoli grywa na tej platformie sprzętowej częściej niż raz w tygodniu, a kolejne 27% deklaruje granie kilka razy w miesiącu. Zdecydowaną przewagę w tym przypadku mają też panowie. Jedynie 10% pań grających na konsolach robi to kilka razy w tygodniu lub codziennie, a połowa deklaruje, że po gry konsolowe sięga zaledwie kilka razy w roku.

Co ciekawe, regularnymi konsolowymi graczami są na ogół osoby ze średnim wykształceniem. 43% użytkowników konsoli przynależnych do tej grupy deklaruje, że gra kilka razy w miesiącu.

Raport Game Industry Trends 2011 cz. II – ile czasu spędzamy na graniu? - ilustracja #2

Telefony i smartfony

Tego rodzaju sprzęt z pewnością nie jest ulubioną platformą hardcorowych graczy. Jedynie 10% użytkowników telefonów i smartfonów twierdzi, że gra na nich codziennie. Ponad połowa robi to jednak kilka razy w tygodniu lub kilka razy w miesiącu.

Entuzjaści grania na tej platformie sprzętowej to mieszkańcy dużych miast, osoby o wysokich dochodach, ale również emeryci i gracze zajmujący się domem, spośród których co trzeci grywa codziennie.

Gry przeglądarkowe

Chociaż kontakt z grami przeglądarkowymi chętniej deklarują panie, to jednak panowie z większą częstotliwością oddają się tej rozrywce. Statystycznie najczęściej są to osoby w wieku 35-49 lat, spośród których co trzecia grywa codziennie.

Wśród przeglądarkowych graczy prym wiodą osoby z niskim wykształceniem. Aż 2/3 ankietowanych z tej grupy grywa co najmniej kilka razy w miesiącu, a co czwarty robi to codziennie. Regularnie po tego typu produkcje sięgają też niepracujący, emeryci i zajmujący się domem, spośród których ponad połowa gra codziennie lub prawie codziennie. Dla porównania odsetek ten wśród pracujących graczy wynosi 37%, a wśród uczących się 30%. Gier przeglądarkowych unikają za to najzamożniejsi. Jedynie co dziesiąty gracz z grupy badanych o dochodach przekraczających 3 tys. zł na członka gospodarstwa domowego grywa w tego rodzaju produkcje kilka razy w tygodniu lub częściej.

Gry w serwisach społecznościowych

Konieczność systematycznego i relatywnie częstego uczestnictwa w zabawie to jedna z cech gier umieszczanych w serwisach społecznościowych. Nie dziwi więc fakt, że aż 45% grających w tego rodzaju produkcje robi to co najmniej kilka razy w tygodniu. Warto jednak zwrócić uwagę, że w grupie graczy z wykształceniem poniżej średniego aż 42% grywa w nie codziennie.

Relatywnie duży odsetek grających w gry społecznościowe poświęca na swoje hobby ponad 20 godzin tygodniowo. Wśród graczy w wieku powyżej 50 lat jest to aż 17%. Częściej są to również mieszkańcy dużych miast (17%) i osoby z niskimi dochodami (18%).

W kolejnej części Raportu Game Industry Trends 2011 przeczytacie o tym, ile pieniędzy wydają polscy gracze na gry wideo.

  1. Raport Game Industry Trends 2011 cz. I – o polskich graczach statystycznie