Gry na OnLive z oprawą dorównującą dzisiejszym renderom?
IMO ten zwiastun był na poziomie Tech Dema od Epic, który przecież leciał na "normalnym" (o ile tak można nazwać 3 GTX580). Perlman nie docenia rozwoju sprzętu.
W skrócie , twój komp. to tylko wyświetlacz dla obrazu który generowany jest przez komp. w sieci. Wydaje mi się że łącze np. 5Mb zdecydowanie wystarczy do odbioru materiału w jakości full hd. Tylko pytanie ilu graczy naraz może korzystać z gry ? Chodzi mi o wydajność serwerów.
"W drodze do tego celu przeszkodą mogłaby być kwestia przepustowości łącz. Już teraz użytkownicy OnLive do komfortowej zabawy potrzebują nienagannej jakości połączeń. Zwiększenie liczby przesyłanych danych jeszcze bardziej podniosłoby próg wymaganej szybkości Internetu."
gowno prawda - czy ogladajac zwiastun gameplaya z pierwszego batmana na youtubie w HD , a ogladajac wyrenderowany trailer dwojki potrzbne jest szybsze lacze? Nie. Obraz to zwykly streaming w HD i tyle, Obydwa filmiki potrzebuja takiej samej przepustowosci i chocby sie tam wsadzilo film z Transformersow czy gameplay z gta3 to potrzebna przepustowosc niczym sie nie bedzie roznic.
Kazdy mogl sobie przestestowac jeszcze jakis czas temu OnLive w Polsce, dopoki nie wprowadzili blokady na IP i wiadomo, by cieszyc sie stala jakoscia obrazu jak na youtubie w 720p to wystarczy lacze juz 8-10mbit (a nawet na troche mniejszych tez chodzilo w 'zmennym hd'), co dzis nie jest zadna przeszkoda w praktycznie kazdym wiekszym miescie.
Jedyne co potrzeba do takiej jakosci obrazu jak z renderow to wiekszej mocy obliczeniowej po stronie serwerow i tyle. Wiec albo beda mieli rownoczesnie odpalonych np. 1000 gier z grafika jakie oferuja dzisiejsze gry albo np. 50 z grafika jak z tych renderow na tej ilosci co maja dzis (dane z dupy wziete tylko do porownania). Albo inwestycja w kolejne maszyny. Po stronie uzytkownika nic sie nie zmieni.
Osobna kwestia oczywiscie pozostaje, kto by tworzyl specjalnie gry na ta platforme by wykorzystywac taka grafe... raczej jeszcze onlive ma za mala popularnosc, by tworzyc dedykowane dla niego wersje. Jak wyjdzie nowy xbox czy ps to onlive automatycznie sie przestawi na jakosc jak reszta tytulow multiplatformowych na nextgenach.
Czekam aż neostrada wypuści u mnie w mieście 40 lub 80mb/s i wtedy będzie można zainwestować w taką zabawkę.
IMHO gry w chmurze to jedyna przyszłość. Nie w następnych 5-ciu latach zapewne, ale kiedy światłowód zagości w każdej zagrodzie i łącze 100 Mbit/100 Mbit o pingu 0,5 ms będzie normalką, to raczej od tego typu drogi świadczenia usług rozrywki multimedialnej (gry/filmy/muzyka/transmisje sportowe etc etc.), nie będzie ucieczki. Internet + wyświetlacz (50" super-duper amoled bla bla) i jazda.
Jeszcze mała uwaga, jak Koledzy zauważyli wyżej, pomału już przepustowość łącz nie staje się przeszkodą, ale nadal czas reakcji jest niezadowalający, czas reakcji ma kluczowe znaczenie dla komfortu gry, dlatego łącza pod tym kątem wymagają rozwoju, no i oczywiście stabilności parametrów ;). Każdy kto ma łącze zparametrowane jako "do 6 Mbit/s" wie o co biega :P
Henrar - dokładnie o kontrolę chodzi, wygoda po stronie użytkownika okupiona zostanie ograniczeniem swobody i na pewno zdechnięciem rynku wtórnego wraz z piractwem.
@prosaciek: ostatnie ataki pokazują, że taka przyszłość będzie bardzo ciekawa.
Ale wydawcom o to chodzi - w chmurze jest znacznie większa kontrola nad użytkownikiem.
Grafika jak na tym obrazku? Ostro...
Tyle, że co innego oglądanie wideo, a co innego granie i odpowiedź serwerów na poczynania graczy.
Zgadzam się z Kiszka co do przesyłu obrazu, niezależnie od poziomu grafiki przesyłany jest obraz hd, który nie potrzebuje większej przepustowości niż obecne gameplaye hd gier.
Co prawda z tym yt 720p przesadziłeś, pierwsza sprawa to to , że yt oszukuje ludzi ich 720p czy 1080p jest mega skompresowane i koło prawdziwych materiałów hd nie leżało wystarczy odwiedzić vimeo, gametrailers, czy promo pornola hd (ciekawą sprawą jest to, że ten ostatni ma najlepszą jakość, po prostu kryształ) aby zobaczyć jak yt ściemnia.
Stąd w przypadku yt starczy łącze ile 4 mb ? Ale dla gier to by musiało być te 8-10 mb minimum.
Aczkolwiek wątpię w te opowieści onlive, bo co można sądzić po osobach, które nie mają zielonego pojęcia, tysiące serwerów ? Gruba przesada, starczy kilka serwerów z odpowiednim wyposażeniem
@kaszanka
w sumie kilka Tianhe-I napewno do takiej zabawy się nada ;p
Mysle, ze nowe konsole beda porownywalne z dzisiejszymi wypasionymi (ale z 1 karta graficzna) pecetami, a te nie dalyby rady z taka grafika. Moze nastepna generacja konsol, albo wlasnie OnLive. Jesli chodzi o OnLive to szkoda ze nie jest juz dostepny w Polsce, jeszcze kilka miesiecy temu sobie gralem.
Ja się dziwie, że jeszcze nikt tego nie dokonał. Serwery OnLive muszą mieć ogromną moc obliczeniową. Często zastanawiam się jakie oni muszą mieć tam karty graficzne i jak to wszystko jest połączone. Bo to nie jest zwykła serwerownia, bo oprócz procków połączone są też GPU.
A przy takiej rezerwie mocy można tworzyć przepiękną grafikę której w czasie rzeczywistym nie uciągnąłby żaden domowy komputer. Lecz tytuł taki musiałby być ekskluzywny dla OnLive. Z drugiej jednak strony mogli by zrobić z tego niezłą reklamę dla tej usługi - "taka grafika tylko u nas". Powinni zrobić teraz przynajmniej jakieś demko.
Co do całego OnLive to przepustowość łącza nie jest najważniejszym parametrem. Oczywiście żeby grać w wysokiej rozdzielczości te 6mb musi być, żeby obraz przesyłać na bieżąco. Ale ważniejsze wydają się opóźnienia - potocznie ping. To trzeba zredukować, nie wiem jak to wygląda w USA ale jeśli my chcielibyśmy sobie pograć to serwery muszą stać w Europie i to gdzieś blisko. Kiedyś na pokazie OnLive na jakimś amerykańskim uniwersytecie widziałem jak prezentuje się infrastruktura OnLive. Utworzonych jest kilka serwerowni w kraju i gdy użytkownik chce się połączyć system dobiera mu najbliższy serwer żeby opóźnienia były jak najmniejsze, a połączenie stabilne. W tym celu stworzony został specjalny algorytm. Więc w Europie będą musieli zrobić to samo.
Największy zysk OnLive ma z tego, że z pojedynczego komputera może korzystać na przemian kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt osób. Nasze domowe komputery/konsole pod 100% obciążeniem są co najwyżej kilka godzin na dobę, więc na dobrą sprawę leżą niewykorzystane przez większość czasu.
OnLive zaś maksymalizuje użycie sprzętu, co raczej nie przypadło do gustu jego producentom:)
Wracając jednak do tematu, technologia OnLive zapewne umożliwi przydzielenie jednemu userowi np. 3-5 aktualnie wolnych stacji roboczych, co zapewni lepszą grafikę. Problemem są godziny szczytu czyli np. 18-22, gdzie osoby grają najchętniej.
Moim zdaniem dobrym wyjściem byłoby zaoferowania dodatkowo płatnego "Quality+" zapewniającego lepszą grafikę cały czas, a reszta miała by lepszą grafikę, gdy jest użytkowników jest mniej niż serwerów, czy np. późno w nocy.
Jako użytkownik Neostrady i miłośnik modów nie mam chyba czego tu szukać.
Dopóki nie jest to obowiązkowe możemy się cieszyć większa swobodą grania.
Zresztą i tak mamy blokadę IP :]