Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Czy warto jeszcze wyłączać ray tracing w 2025 roku?

04.05.2025 11:10
18
4
odpowiedz
rumpel99
42
Pretorianin

artykuł powstał we współpracy z firmą Nvidia, i tyle wystarczy za komentarz

post wyedytowany przez rumpel99 2025-05-04 11:11:02
03.05.2025 18:07
8
3
odpowiedz
Cubi__
94
Pretorianin

Człowieku co oni kazali ci napisać <facepalm> Co za bzdury. Po pierwsze seria rtx 5xxx nie jest taka jak ją przedstawiasz. Za wysoka cena, mały przyrost wydajności, mała płytka pcb, która jest obliczona na tylko parę lat używania, a przyrost w RT jest mały i nie chcę się nVidii NAPISAĆ sterowników dla PhysX dla tej serii kart graficznych i dlatego udostępnili to w formie otwartego oprogramowania. Poza RTX 5090 żadna karta nie jest ciekawa, a już na pewno żadna nie jest odpowiednio wyceniona ! Mam nadzieję,że dobre zarabiasz pieniądze w GO, bo dawno większych bzdur nie widziałem.

03.05.2025 18:41
WolfDale
10
3
odpowiedz
1 odpowiedź
WolfDale
84
~sv_cheats 1

Nie wiem co jest nie tak z załączonymi grafikami, ale 80% z nich według mnie wygląda lepiej bez RT. No chyba że autor się pomylił i zamieścił je odwrotnie i obserwując RT od początku i niby tyle szumu wokół tej technologii, a tak naprawdę w ogóle jej nie czuję. Pamiętam jakie wrażenie na mnie zrobił Pixel Shader który był użyty mądrze, choćby woda w Morrowind. Natomiast RT to chyba pod maską robi wrażenie, bo wizualnie widoczność tej technologii w wielu przypadkach jest dyskusyjna jak dla mnie.

03.05.2025 19:08
TerleckiFalcon
12
3
odpowiedz
TerleckiFalcon
17
Konsul

Zależy od gry. Cyberpunk, Control, Alan Wake 2, Metro Exodus z RT/PT wyglądają lepiej. świetnie wygląda też PT w Indiana Jones ale czy warto czy nie warto to zależy jaką masz kartę. Jeśli jest to 4080 albo wyżej to możesz włączyć a jeśli masz słaby sprzęt to lepiej nie

03.05.2025 16:31
7
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
NightGeisha
2
Legionista

Jak działa RT/PT, jak to nas zbliża do fotorealizmu Nic takiego nie ma miejsca, dobre cienie i odbicia oraz oświetlenia były już bez RT/PT.

Kwestia spostrzegawczości - najprawdopodobniej. Powiedziałbym, że to raczej kwestia tego czy odbiorca dał się zmanipulować i wierzy w brednie, które promuje producent gpu.

03.05.2025 20:42
pieterkov
👎
13
2
odpowiedz
1 odpowiedź
pieterkov
155
Senator

To ja zapytam inaczej - czy warto włączać? Nie znam jednej gry, w której RT dawałby więcej niż zwykłe HBAO+. Nie znam też jednej gry, w której nie zabijałoby to wydajności.
Pomijam paskudy pokroju indiana jones które momentami były ohydne graficznie, ale na screenach wyglądały super dzięki wymuszonym odbiciom z RT.
Zabawne, że nawet w tych reklamowych screenach w artykule, nie jestem w stanie powiedzieć który z nich to rt włączony XD

04.05.2025 01:32
Szefoxxx
15
2
odpowiedz
6 odpowiedzi
Szefoxxx
84
Doradca

O widzę kolejny artykuł sponsorowany NV, widać się nie sprzedaje xD

Tymczasem pytanie nadal jest to samo co od lat, po co to w ogóle włączać jak nadal tylko w paru grach na krzyż robi to jakąkolwiek różnice wartą zachodu, 99.9% gier nadal nie ma żadnego RT albo nędzne lol

Technika do mydlenia oczu, że cokolwiek się zmienia.

04.05.2025 22:06
wafel_15_84
22
2
odpowiedz
wafel_15_84
78
Konsul

Większość graczy jedzie jeszcze na gtx-ach a tu ci wyjadą z tak d381lnym pytaniem

04.05.2025 22:24
😊
24
2
odpowiedz
Kazimir
2
Chorąży

Dla mnie grafika w grach ( jakość) zatrzymała się w 2015-2018 roku praktycznie w większości nowych gier... w 1080-1440P do grania w 50-60fps na wysokich ( Nie ultra/ Nie RT ) starcza RTX 2060-3060. Gram w nowego Kingdom Koma 2 na legendarnym już 10400F/GTX 1080TI 11GB w 1080P i na wysokich płynne 65 fps ( okazjonalne spadki do 50 w mieście ale i tak gra się płynnie) Cyberpunk/W3Next Gen/ RDR 2/Hogwarts Legacy / Baldurs Gate 3/ wszystko 60 fps na wysokich już dawno ograne.

03.05.2025 14:57
2
1
odpowiedz
dienicy
80
Generał

Z tego co tu czytam, to oplacalnosc jest bardzo wazna dla wielu graczy a dla wiekszosci poziom poboru energii to jedyna zmienna w tym rownaniu.

03.05.2025 15:20
4
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
Akatoyaa
1
Junior

Nie zależnie od gatunku gry, (może z wyjątkiem RTS) moim priorytetem jest min 90fps w grze na rozdzielczości 5120x1440, najlepiej bez upscalerów i innych bajerów pogarszający jakość obrazu, a potem dopiero dodaje fajerwerki, a że rt jest aktualnie najbardziej obciążające, i daje najmniej zauważalne efekty (proporcjonalnie do fps) to pierwszy idzie w odstawkę.

(Dla mojego oka gra poniżej 90fps to pokaż slajdów, a i jeszcze dodam że więcej fps to bardziej dokładny antyaliasing [ta/dlss/frs itp..])

03.05.2025 18:17
9
1
odpowiedz
1 odpowiedź
user66661511ef
6
Legionista

grafiki z włączonym RT wyglądają gorzej

03.05.2025 18:50
Kwisatz_Haderach
11
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Kwisatz_Haderach
17
GIT GUD or die trying

Zgadzam sie ze na wiekszosci screenow ladniej wygladaja wersje bez RT. Moze nie realistyczniej, ale LADNIEJ. Przyjemniej dla oka.
I bardziej grywalnie, bez oslepiajacego biela nieba i "wykol oko" egipskich, nikomu nie potrzebnych ciemnosci.
Dotego fajny jest tez RT, ktory w niektych grach magicznie zmniejsza zasiegi rysowania obiektow, albo usuwa polowe trawy na ziemi (mimo ze podobno odpowiada tylko za cienie i/lub oswietlenie).
Magia kina. Magia porownan reklamowych nVidia.

Gleboko w... mam fotorealizm w grach video. Na ktory musze wydac 5-7k na samo GPU, zeby potem i tak musiec grac z generatorem klatek i sumarycznym latency 150ms w grze single. A i tak zawsze bedzie to wygladac plastikowo, zwlaszcza w ruchu.

Jedyne co daja na ten moment te technologie to mozliwosc wiekszej automatyzacji pracy devsow i grafikow (co wcale nie skutkuje grami z wyzszymi wartosciami artystycznymi. z dwoma czy trzema wyjatkami, ktore wygladalyby zajebiscie i bez RTX), oraz kolosalne nabijanie kabzy firmom od GPU.

Sama technologia jest spoko, jak kazda inna. Jej implementacja w wielu grach juz taka spoko nie jest. I pod wzgledem wizualnym, i (zwlaszcza) pod wzgledem inzynieryjnym.
Jaranie sie fake screenami od nVidii i materialami promocyjnymi rowniez nie jest. ;)

Niestety dopoki bedzie okreslona liczba "dla mnie wszystko ponizej 90fps to POKAZ SLAJDOW" ludzi, to lepiej nie bedzie.

post wyedytowany przez Kwisatz_Haderach 2025-05-03 19:07:13
04.05.2025 04:28
16
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Lukas1983
38
Centurion

Dla mnie technologia RT to pic na wodę. Gry tracą na fabule, studia zwalniają zdolnych ludzi, coraz więcej w grach różnych dziwnych ideologii, więc mami nas się wizualnymi fajerwerkami. Zresztą podobnie jest z filmami. A nawet z dziewczynami: co z tego, że śliczna, skoro pusta i głupia jak but.

04.05.2025 10:12
mirko81
17
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
mirko81
75
Slow Gaming

Gdyby nie skalowanie i generator klatek to RT nie miałby sensu.
Gdy zabiera połowę mocy karty, cofa nas wydajnościowo o parę ładnych lat.
Chyba głównie pod RT powstały te techniki

04.05.2025 11:51
19
1
odpowiedz
1 odpowiedź
wezbracielage
3
Centurion

Skupcie się na implementacji porządnego HDR. Gra z HDR np na takim tv OLED wygląda obłędnie, żaden RT tego nie nadrobi i nie zmieni tego ilość reklam NVIDIA na Golu

04.05.2025 13:03
21
1
odpowiedz
tynwar
90
Senator

TL DR. Odpowiedź: warto wyłączać, kiedy rt jest gorsze od standardowego oświetlenia i cieniowania oraz kiedy rt zżera za dużo mocy i powoduje spadki fps-ów do nieakceptowalnego poziomu.
Czyli na pewno nie warto w ogóle włączać kiedy ktoś ma dość budżetową kartę pokroju xx50 albo nawet kiedy ktoś ma xx60 i gra w bardzo wymagającą grę bądź też zwyczajnie źle zoptymalizowaną.
Zresztą to artykuł sponsorowany wiadomo przez kogo.

post wyedytowany przez tynwar 2025-05-04 13:40:08
03.05.2025 15:11
kęsik
📄
3
odpowiedz
4 odpowiedzi
kęsik
160
Legend

Dobre odbicia, oświetlenie czy cieniowanie można zrobić bez RT. To co jest tutaj pokazane w porównaniach z włączonym RT to 10 lat temu było w grach bez RT. Zwykły chwyt marketingowy aby kupować nowe karty. Grafika w grach stoi w miejscu, nowe gry wcale nie wyglądają lepiej niż gry z 2015 roku. Wiele wygląda gorzej. Dzisiaj to się inwestuje w marketing i materiały promocyjnie co doskonale tutaj widać. Nvidia po prostu robi z ludzi idiotów i ciągnie bezczelnie od nich kasę. DLSS powinien być technologią, która sprawi, ze taki GTX 1060 dalej by ciągnął wszystko spokojnie a tymczasem jak kupisz nową kartę za 2 czy 4 tysiące to musisz tego DLSSa używać bo gry tak słabo działają w większości. Optymalizacja to dzisiaj czarna magia. Wygląda to wręcz niekiedy jakby specjalnie gry bez RT wyglądały jak gry sprzed 10 lat na low (bez HBAO+, bez PCSS) aby w porównaniach widać było różnicę, aby nowe karty wciskać.

post wyedytowany przez kęsik 2025-05-03 15:45:35
03.05.2025 15:23
6
odpowiedz
6 odpowiedzi
SQNISGOOD
25
Chorąży

Pobawiłem się trochę frame generatorem ale z serii 4000, i ok działa, z reflexem naprawdę fajnie responsywnie, ale dlaczego nikt nie wspomina o zniekształceniach obrazu jakie z tego wynikają? Tak samo dlaczego nikt nie mówi że żeby dodawać klatki trzeba osiągnąć bazowo te 30Fps. No i też nie oszukujmy się, dobrymi shaderami można lepszy efekt osiągnąć.

03.05.2025 22:17
14
odpowiedz
orient express
6
Legionista

Od kilku miesięcy używam 4060Ti, którą kupiłem w bardzo przyjaznej cenie i po ostatnich perypetiach jakich doświadczyli pierwsi użytownicy generacji piątej, raczej wstrzymam się i poczekam. Asus 4060 Ti fruwa rewelacyjnie nawet z moim 8th gen. Intel CPU i według benchmarkowych stronek mam więcej klatek niż podstawowa "piątka" ale za połowę ceny. Ta konfiguracja, szybki RAM 32GB, Asus Gaming MoBO, szybki SSD pozwalają mi grać bardzo płynnie na przyzwoitych detalach bez zjawiska "bottleneck", kiedy szybkość karty jest przytykana parametrami CPU czy RAMu. Pożyjemy, zobaczymy... Przede wszystkim interesuje mnie spadek cen, szlif sterów i oprogramowania pod "piątkę", co jest wadą każdej nowinki. Pozdro wszystkim.

post wyedytowany przez orient express 2025-05-03 22:19:58
04.05.2025 12:47
Metaverse
20
odpowiedz
Metaverse
73
Senator

W Cyberpunka to w ogole warto jeszcze raz zagrac, biorac pod uwage jak teraz dziala ta gra, a jesli ktos moze sobie wlaczyc RT na wysokich ustawieniach to wyglada zajebiscie.

05.05.2025 06:33
Qverty
😂
25
odpowiedz
Qverty
44
Yarpen z Morii

Nowoczesny gracz obecnie:

- włącza Ray tracing co powoduje uciecie 25 klatek z frameratu żeby cieniowanie było odrobinę bardziej naturalne
- włącza generowanie klatek powodujące całkowite zmydlenie obrazu i de facto granie w 720p żeby dobić te 60 klatek

I to wszystko na komputerze za 12k Golda.

post wyedytowany przez Qverty 2025-05-05 06:34:18
05.05.2025 06:47
👎
26
odpowiedz
1 odpowiedź
stanislaws25811141720
0
Junior

"czy warto wyłączyć RT" - tak jeśli ktoś, tak jak ja woli mieć ładniej wyglądającą gre. Jakość tekstur spada na pysk bo cała scena po etapie RT idzie na denoiser. Nawet na waszych, ręcznie dobieranych screenach, które mają udowodnić sponsorowaną tezę - widać to jak na dłoni.
Włączenie upscalingu i generacji klatek też nie pomaga teksturom. W każdej grze w której się da wyłączyć RT po prostu to robie bo lubie mieć szczegóły na monitorze. A na koniec dnia scena z ray tracingiem w najlepszym razie! wyglada inaczej, niekoniecznie lepiej.

post wyedytowany przez stanislaws25811141720 2025-05-05 06:50:11
05.05.2025 10:30
😂
27
odpowiedz
NightGeisha
2
Legionista

Jeżu -:€

03.05.2025 15:22
adam607a
5
odpowiedz
adam607a
60
Centurion

Ja mam RTX 4050 i do ustawień graficznych z wł RT, do wysokich ustawień graficznych w grach mi wystarcza.

04.05.2025 22:11
23
odpowiedz
2 odpowiedzi
trumpf
4
Konsul

Mistrozwski watek, a juz wisienka na torcie to demo sprzed 20 lat "z raytracingiem" i jednym punktowym swiatlem i odbiciami kulki na quadzie, plus kilka prodeceduralnych pseudo wolumetrykow.

Nie ma sensu sluchac specjalistow, Kwisatz Haderach nie lubi rt bo wszystko wyglada z nim gorzej, a kiedys to bylo lepiej. I programisci powinni wszsytko pisac w assemblerze bo wtedy bedzie optymalizacja.

Brakuje mi tu jeszcze jugglera z amigi

post wyedytowany przez trumpf 2025-05-04 22:12:51
03.05.2025 14:35
😂
1
Darkuss
55
Pretorianin

Kiedyś próbowałem tłumaczyć znajomym z pewnego Discorda gamingowego, te różnice. Jak działa RT/PT, jak to nas zbliża do fotorealizmu. Niestety spora część graczy nie widzi różnicy z włączonym RT/PT, i pewnie spokojnie mogą grać na najniższych ustawieniach graficznych, i też nie zauważa różnicy... ;)
Kwestia spostrzegawczości - najprawdopodobniej.

Wiadomość Czy warto jeszcze wyłączać ray tracing w 2025 roku?