Siema. Zawsze chciałem się dowiedzieć w jaki sposób skręcają statki te współczesne? tzn. wiem że to ma związek z kierunkiem obrotu śrub oraz steru...czy może mi ktoś wytłumaczyć jak to działa przy skręcaniu w lewo lub w prawo? Szukałem w necie ale nic konkretnego nie znalazłem za pomoc z góry dziękuję.
AFAIK sterowanie statkiem odbywa się albo za pomocą płetwy sterowej, albo za pomocą analogicznych obrotów śrubą (-ami) (ewentualnie jedno i drugie na raz). Trzecią opcją są tzw. stery strumieniowe, czyli śruba o osi obrotu poprzecznej względem statku, zamontowana gdzieś poniżej linii wody (po szczegóły odsyłam do wiki i innych źródeł). O to chodziło? Czy o szczegóły samego DZIAŁANIA płetwy sterowej/obrotu śrubą?
to wiem że jest dużo opcji sterowania ale mi chodzi o same śruby tzn. dajmy na to są 2 śruby to aby wykonać skręt w np. lewą to śruba lewa musi kręcić się w przeciwną stronę tj. lewą a prawa śruba kręci się normalnie w prawą no i do tego jeszcze używa się steru w lewą....o to mi chodzi czy tak to działa że skręcając statkiem zmienia się kierunek obrotu śrub? proszę o wyjaśnienia... a może jest tak że chcąc skręcić w lewą to tą śrubę się wyłącza? jak to jest?
cały problem pytania pojawił się po wczorajszym obejrzeniu filmu "Posejdon" i tam na końcu gość poświęcając się zmieniał kierunek obrotu śrub ze "sterburty"(czyli prawej strony) na "lewą burtę" (lewą stronę) i właśnie zadałem sobie pytanie jaki to ma związek? więc pomyślałem że pewnie z zawracaniem.... no i chciałbym się dowiedzieć jak to działa?
Zasadniczo statkiem sterujesz przy pomocy płetwy sterowej - skręcasz ster w lewo lub w prawo i statek skręca.
Manewrowanie śrubami to insza inszość i zależy to od konstrukcji statku. Jeśli jest tylko jedna śruba to raczej nie używa jej się do sterowania.
Jeśli są dwie śruby lub więcej to zależy - można zwiększyć obroty jednej ze śrub, aby w ten sposób zmienić kierunek. Można też dać jedną ze śrub cała naprzód, a drugą cała wstecz - jeśli jest taka możliwość ( zależy od maszyn i tego, czy w ogóle jest możliwość aby śruby obracały się w taki sposób ). To tak zasadniczo.
Sterowanie śrubami ma charakter pomocniczy, nie kojarzę, by używało się tego jako podstawowego sposobu manewrowania.
Są jeszcze stery strumieniowe - wygląda to tak, że z reguły na dziobie statku masz śrubę w tunelu, która może tworzyć strumień wody przepływający na jedną lub drugą burtę. Ster strumieniowy jest dość przydatny jeśli statek ma manewrować na małej przestrzeni, można go też używać do sterowania w przypadku jednostki, która praktycznie się nie porusza.
spoko czyli można zrobić tak?: aby skręcić w lewą stronę śrubę lewą dajemy cała wstecz (obrót w lewą stronę) a prawą cała naprzód (obrót w prawą stronę)?
[6] - mozna - ale zazwyczaj sie tak nie robi. Statek ( szczegolnie duzy ) to nie baletnica - w miejscu sie nie obroci.
[4] - nie probuj czerpac wiedzy z Hollywodzkich produkcji - oni jak potrzebuja to nawet z kalarepy zrobia bron masowej zaglady - z realnym zyciem nie ma to za wiele wspolnego.
Z reguly jest tak ze sruba/sruby popychaja statek a ster nim ... steruje. Wyobraz sobie ze jedziesz rowerem ktory ktos pcha a ty krecisz kierownica - tylko skretne kolo masz z tylu. Zazwyczaj tak to sie odbywa.
Wiecej masz w poscie [5].
Obecnie coraz częściej na większych jednostkach stosuje się także - pędniki azymutalne - http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C4%99dnik_azymutalny
w dużym skrócie to śruby w gondolach którymi można obracać - zastępują ster..
mozna się spotkać z nazwa azipod
Haya - obecnie też się to zmienia :)
I nie utożsamiaj sobie kierunku obrotu śruby z kierunkiem napędu (do przodu/do tyłu) bo to zależy od tego czy śruba jest prawo- czy lewoskrętna. Co więcej - jeśli statek ma dwie śruby, to zazwyczaj są one przeciwskrętne, tzn. jedna "do przodu" będzie się kręcić w prawo, a druga w lewo. Ma to na celu kompensację efektu nadrzucania rufy (obracająca się śruba powoduje samoczynne skręcanie statku pomimo braku wychylenia steru)