Najlepsze okulary VR - pomagamy wybrać gogle wirtualnej rzeczywistości
Jakie alex poleca ?
Okulary VR to nie kula. W gre wchodzi wiele czynnikow.
Najlepszy samochod to ten z najnizsza cena, najszybszy, taki ktory zmiesci najwiecej pasazerow a moze dla ciebie znaczenie ma co innego?
Ja kupiłem niedawno Oculus Quest 2 i jestem bardzo zadowolony. Wiadomo, że jak ktoś miał do czynienia z droższymi goglami to może być rozczarowany ale wg mnie całkowity brak kabli w tych goglach robi świetną robotę. Gram w Half Life Alyx całkowicie bezprzewodowo za pomocą Virtual Desktop z łatką do VR ściągniętą z Sidequesta poprzez połączenie Wifi 5G i gra działa rewelacyjnie. Superhot bez kabla ciągnącego się za tobą daje niesamowite możliwości uników przy których na przewodowych zestawach dawno byś się zaplątał. Gogle kupiłem za niecałe 1700zł i nie żałuję.
Po co się tak męczyć? Air link i za pomocą jednym przyciskiem masz połączenie z komputerem :D
Jak się zamawia Oculus Quest 2 ze strony producenta, to cena wychodzi około 1560 zł (350 €), dość daleko od "około 2000 zł"
Przy graniu VR reszta sprzetu stanowi teraz problem. Przykladowo jezeli teraz pojawi sie wymagajacy tytul, to beda celowac w 4K 60fps na ultra z RTX 3090 (taki obecnie standard) a na okularach fajnie jest miec fpsow trzycyfrowo.
Ja zyczylbym sobie TVR. Jest spora przepasc pomiedzy Zolwiami Ninja i Pornhub. Ktos moglby ja wypelnic. Netflix VR czy cos...
Dzisiaj w VR obliczane jest tylko pole, na które aktualnie patrzy gracz, a nie caly obszar gry jak w tradycyjnych grach. Właśnie dlatego do Reverba by utrzymac 90 klatek, (w headsecie, które ma 2k na oko, gdzie np w HL Alyx udało mi się ustawić dodatkowo skalowanie rozdzielczości 150) wystarczyl mi gtx 1080ti.
Generalnie twierdze tu, ze gdy w grze maksuje ci karta graficzna na monitorze 60Hz, to na okularach z podobna laczna iloscia pikseli bedzie podobnie jesli chodzi o fps. Karty od dawna obliczaja tylko to co na wyswietlaczu.
Inna sprawa, lekko powiazana. https://www.pnas.org/content/117/24/13821 Eye tracking moglby znacznie poprawic wydajnosc po prostu oszczedzajac na jakosci na obrzezach, ale to przyszlosc.
I tu wkracza na scenę DecaGear 1. Premiera w okolicach czerwca. Ma mieć wygodę, fov i na kontrolerach finger tracking i paski z indexa, kształt kontrolerów i (za 49$) bezprzewodowość z Oculusa Questa i jakoś obrazu i rozdzielczość z Reverba G2, a wszystko za ok 2000zł :)
Quest dla tych co nie lubią kabli i nie stawiają na max grafikę, HP G2 ma najlepszą (najczystszą formę obrazu), Index to król płynności i wygody. Każdy zestaw ma swoje wady oczywiście, ale wg mnie to są trzej jedyni warci rozważenia zakupu kandydaci. Niestety aby w pełni cieszyć się PCVR trzeba mieć również dość dobry komputer. Dotyczy to również Questa bo gry pod samą platformę mimo iż dają dużo radości wyglądają dość biednie w porównaniu z PCVR.
W Vive Index korzystającym z panelu OLED
Chodziło o Valve Index? Który ma LCD?
Wyższa rozdzielczość w połączeniu z węższym polem widzenia niż w Vive Index sprawia, że obraz z Vive Cosmos jest znacznie ostrzejszy niż ten z Valve Index, Oculus Rift S, a nawet Pimax 5K. Urządzenie HTC musi jednak uznać wyższość konkurencji takiej jak HP Reverb i Pimax 8K.
Spójrzmy na rozdziałki i pola widzenia:
Index - 2880x1600 i 110-130 stopni (dyskusyjne)
Rift S - 2560x1440 i 115 stopni
Cosmos Elite - 2880x1700 i 110 stopni
Pimax 5K - 5120x1440 i 200 stopni
Pimax 8K - 7680x2160 i 200 stopni
HP Reverb - 4320x2160 i 114 stopni
Rozdzielczość rzeczywiście większa (nieznacznie) od Indexa i Rifta S, ale o wiele mniejsza od Pimax 5K. Z tym, że obydwie pary gogli od Pimax mają to samo pole widzenia, więc nie rozumiem, dlaczego w 5K ta wartość przeszkadza, a w 8K już nie. Generalnie pole widzenia wpływa tylko na to, ILE widzimy, a nie JAK widzimy. Może chodziło o różnice wynikające z innych soczewek albo paneli, ale tego z artykułu się nie dowiadujemy.
Headset HTC Vive Cosmos Elite jest dostępny w sprzedaży w wersji bez akcesoriów za 2700 złotych. W takim przypadku koniecznie dokup do niego parę kontrolerów Valve Index.
Które samodzielnie kosztują 1309 zł, a do tego same gogle VCE nie mają stacji bazowych. To już jak wydajemy więcej hajsu, to najlepiej na cały zestaw Indexa, którego gogle wspierają więcej opcji odświeżania (80, 90, 120 i 144 Hz; Cosmos Elite ma tylko 90 Hz), mają lepszą jakość dźwięku oraz mają dokładniejsze i spójniejsze śledzenie dzięki stacjom bazowym 2.0 (VCE w zestawie ma 1.0, o ile weźmiemy zestaw). Ewentualnie, jeśli ktoś bardzo nie lubi bawić się z kablami, a chce te konkretne gogle, to na bezprzewodowy adapter do VCE, bo Valve takiego rozwiązania póki co nie oferuje.
Kamery wbudowane w gogle bezbłędnie radzą sobie ze śledzeniem ruchu i ustaleniem położenia w przestrzeni.
Pod warunkiem, że nie mamy rąk zbyt wysoko lub nisko albo nie dajemy ich za bardzo za plecy, bo mimo wszystko kamery w goglach nie zauważą tych kontrolerów zawsze i wszędzie tak jak robią to „latarnie”.
Urządzenie dba o to, aby gracz nie opuszczał tzw. bezpiecznej strefy, wyznaczonej przed startem zabawy i tym samym pozwala uniknąć sytuacji, w których mógłby uszkodzić on sprzęty wokół lub samego siebie.
Osoba bardziej niezorientowana w temacie może zrozumieć ten fragment, jakby SteamVR i Windows Mixed Reality czegoś takiego nie oferowało.
Z dodatkowych informacji warto wspomnieć o bardzo dobrej jakości dźwięku płynącej z wbudowanych głośników (...)
Bardzo dobrej to może na wyrost, ale w tej cenie chyba nie ma co narzekać.
Wydaje się, że kamery dość łatwo, w odróżnieniu od zintegrowanych aparatów, gubią gracza po zmroku.
Przyznam, że nie próbowałem nigdy grać całkowicie po ciemku, ale nawet przy słabym oświetleniu śledzenie na Indexie działa zupełnie bezproblemowo, a jakiekolwiek większe zgrzyty pojawiają się w momencie, gdy cokolwiek przesłania stacjom bazowym widok na gogle i kontrolery i/lub gdy mamy w pomieszczeniu sporą ilość powierzchni refleksyjnych.
FoV można regulować za pomocą suwaka umieszczonego na goglach.
Za pomocą suwaka kontrolujemy IPD, czyli odległość między soczewkami. Na samo pole widzenia nie wpływa to praktycznie w ogóle, chyba że mamy tylko jedno sprawne oko. Do tego można też było wspomnieć o kontroli odległości soczewek od oczu przy pomocy pokrętła z prawej strony gogli.
Sebastian Ang z kanału YouTube MRTV (...)
Linkujecie do jego niemieckiego kanału, angielski kanał jest tu https://www.youtube.com/channel/UC2mgZjuHRDW02mx_ok4wfPw
Wykrywanie ruchu jest na tyle niezawodne, że poradzi sobie ze zdecydowaną większością gier bez żadnego problemu.
Jak wyżej, pod warunkiem, że nie mamy rąk zbyt wysoko lub zbyt nisko względem gogli, bo wtedy śledzenie się rozjeżdża https://www.youtube.com/watch?v=LEJeLnpEhXA&t=414s
W opisie Indexa zabrakło mi szerszego opisu kontrolerów, choćby tego, że z racji swojego kształtu i opaski są to najbardziej ergonomiczne kontrolery, z jakimi można się obecnie spotkać. Z kolei w opisie Questa 2 zabrakło moim zdaniem dwóch dosyć ważnych informacji: a) o wymogu posiadania konta na Facebooku, więc jeżeli ktoś nie ma zamiaru takowego posiadać i jest na to bardzo cięty, to prędzej zdecyduje się na inny produkt (chyba że pobawi się w obchodzenie tego); b) o obsłudze Wi-Fi 6 i wynikającej z niej możliwości całkowitej bezprzewodowej grze w większe tytuły na PC tak jak teraz po kablu. Thrillseeker wspomina o tym w tym filmiku https://www.youtube.com/watch?v=K-ycDPkv-LE
Pimax 8k bez plus ma 2560x1440 skalowane do 4k, poza tym prawda :)
4K na oko i dopiero wówczas bedziemy mogli mówić o jakości.
Poki co to sa tak naprawdę zabawki nie majace nawet jakosci wyswietlacza FHD, a to sie nosi na oczach, a nie patrzy z dwoch metrów.
Quest 2 bylby bardzo interesujacym produktem, gdyby nie wymog posiadania konta na facezboku.
Nie mam, nie mialem i nie mam ochoty w tym szmabie sie babrać. Wymaganie tego to zwykly zabieg monopolisty i nic nie ma wspolnego z grami tylko dla inwigilacji.
Kupie gogle VR jak będzie gra dla której uznam że warto.
Tyle.
Half life Alyx, Moh Above & Beyond, Boneworks, Beat Saber, Asgard Wrath, Skyrim, Jurrassic Park , a to tylko namiastka, mało Ci?
Wszystko gry z gatunków które mnie nie interesują. Nie mam ochoty na łamigłówki.
Moim zadaniem wolnosc bez kabla jest wazniejsza niz ile K mamy na oko. Wyscig po rozdzielszczosc bedzie pozniej gdy beda konrket gry a nie popierdolki. Zmienia sie to powoli ale jeszcze poczekamy.
Quest to 2 w jednym, mamy gierki mobilne (mozna sobie klasyki ograc jak Q1/2, RTCW, Brutal Doom, za jakis czas nawet DOOM3) oraz PC przez wifi/Link
Dlatego czekam na DecaGear 1
Nabyłem niedawno PSVR i o ile wcześniej miałem do czynienia z wieloma modelami, to dopiero teraz zasmakowałem rozgrywki dopasowanej pode mnie, a nie tej co jest dostępna na pokaz.
Ogromną frajdę mam z Lightsaber Dojo w Vader Immortal, natomiast widzę w VR spory potencjał pod warunkiem, że zrobią porządek z kontrolerami, ponieważ taka gra w Doom VR wydaje mi się lekko absurdalna (chyba, że zbyt krótko grałem). Czekam, aż wejdą pod strzechy jakieś udogodnienia w kontroli ciałem poniżej pasa i żeby nie kosztowało to 15K.
Zapomniał chyba testować oculus quest 2 wydają się lepsze od psvr. I do tego nie potrzebują komputera.
Nie chce mi się już rozpisywać po raz nty, ale jak chcecie wiedzieć, który headset jest najlepszy to nie patrzcie na jakieś rankingi i zestawienia, ani nawet recenzje, patrzcie na to co jest między wierszami, czego nikt wam nie powie.
Są recenzenci na YT, którzy mają lub recenzowali wszystkie te gogle i jeszcze więcej, prywatnie mogą grać na każdych z nich, i mimo tych wszystkich gogli zgadnijcie co, prywatnie i tak wracają zawsze grać na valve index, a to wiele mówi, przypominam, profesjonalni recenzenci, którzy mogą grać na dowolnym sprzęcie.
Tak samo, sprzęt nie wychodzi co miesiąc, więc część recenzuje gry, wtedy już się nie skupiają na headsecie, i wiecie co, robią te recenzje głównie na valve index, co za przypadek, a mogą na dowolnym.
Tak więc czytając między wierszami u osób, które mają to na co dzień i więcej, najlepiej wypada uniwersalny index, gdzie mimo dostępu do dowodnego sprzętu i tak grają na indexie, ale ostatnio sytuacja się nieco zmieniła i ponoć reverb G2 także daje radę, szczególnie gdy potrzeba super ostrego obrazu, w simy grają na G2, a we wszystko inne index. Jest jeszcze quest 2, który jako standalone daje radę, choć dla mnie to jest produkt niskiej jakości, kiepskie materiały i design, ale wiem, że używają.
Cała reszta to jakieś bezużyteczne wynalazki, a to firmy krzak jak pimax, a to htc, drogie, nie wiadomo do czego i które nie wiadomo ile pociągnie itp.
Moim zdaniem są obecnie 3 modele warte rozważenia, a 2 kupienia (co nie znaczy, że dziwnym trafem inne się nie nadają, albo nagle się popsuły - jak ktoś chce pograć w exclusive';y na PS4 - nada się do tego PSVR :) )
1. Valve Index
2, Oculus Quest 2
3. HP Reverb G2
Miałem wszystkie 3, ale Indexa sprzedałem (i "działam" na pozostałych 2) - nie ma sensu go używać po tym, jak chociaż raz odpalisz Reverb G2 (jakość obrazu jest porażająca! - każdy kto twierdzi, że nie ma VR na rynku, które oferuje klarowność obrazu "jak na monitorze w 1080p") - nie wie zupełnie co pisze, albo ma ogromną wadę wzroku - w każdym przypadku pora na konsultacje odpowiedniego specjalisty ;-) )
Quest 2 jest świetnym wyborem - ma nadal bardzo przyzwoity obraz i wolność od kabli robi swoje - świetny sprzęt "w plener" (np. na wypad do znajomych, bo można grać bez PC na wbudowanym androidzie) + opcja działania bez kabla jako gogle z PC (działa IDEALNIE, szczególnie po WIFI 6) - jest doskonałym uzupełnieniem - w mniej wypasione graficznie tytuły gram a salonie na dole połączony po WIFI - działa rewelacyjnie.
Skoro przy "rewelacyjnym" - jak pisałem w innym wątku - HP Reverb G2 ZRYWA kask jakością grafiki - z mocnym komputerem to killer jakościowy w segmencie sprzętu domowego! HL Alyx wygląda nieprawdopodobnie.
Ja używam G2 do najbladziej graficznie "wypasionych" tytułów oraz do symulatorów (Automobilista 2 i Assetto Corsa + PC2).
Reverb G2 jest obecnie NIE DO KUPIENIA - i tak pozostanie przez najbliższe pół roku - zatem jeśli ktoś chce zacząć - bardzo polecam Quest 2 (a maruda, co nie chce zakładać konta na FB niech pomyśli jaki to problem założyć konto tylko do tego celu, na jakiś fikcyjny adres e-mail? Taki tępy upór przypomina ułomna logikę człowieka, który nie zje darmowego obiadu w doskonałej restauracji, bo trzeba oddać płaszcz w szatni) WTF?
Rozważam kupno VR i mam straszny dylemat.. G2 czy Index..
1. Gdybyś miał określić procentowo o ile jest lepsza jakość obrazu wyświetlanego na G2 w stosunku valve index? Jak to procentowo wygląda z kontrolerami do jednego i drugiego headsetu ?
2. Jak radzi sobie G2 w grach bez zew. stacji bazowych? Czy zdarzają sie sytuacje zrywania połączenia jeśli chodzi o komunikacje gogli z kontrolerami.
Z góry dziękuje za odpowiedz :)
Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że za podpinanie fake konta do Oculusa można nagle dostać bana i z super zestawu vr szybko zrobi się cegła na złom (włącznie z wszystkimi kupionymi grami)
Nie oszukujmy się, że niska cena z dobrą jakością i absolutnym wymogiem wyjawienia danych nie jest podejrzane, cholera wie jakie dane zbiera ich Oculus i do czego je wykorzystują.
nie doceniasz Quest 2 :)
to dość powszechny błąd moim zdaniem - ta "zabaweczka" oferuje obraz w niektórych aspektach o lepszej jakości (rozdzielczość i miimalny god rays) w porównaniu do Indexa (znacznie gorzej wypada FOV ale dla mnie - podkreślam - dla mnie - ma to drugorzędne znaczenie.)
Do tego Index jest nieźle wyważony, ale za ciężki, a Quest z elite head strap (czy jak to tam się nazywa) jest super lekki i bardzo wygodny - chociaż zalatuje tanim plastikiem
podsumowując za ok 1700 zł można mieć świetny, uniwersalny sprzęt, na którym HL Alyx wygląda i działa doskonale (w trybie PC oczywiście) - więc 4600 za Indexa to dzisiaj jakiś zupełny absurd.
Gdzie dwóch się spiera tam jest G2 - które całe to towarzystwo zjada na śniadanie - koniecznie nadrób zaległości i sprawdź G2!
Dostałem Oculus Quest ale nie wiem jak sprawdzić co to za model. Ktoś pomoże?
Mam takie nr Headset: MH-B
301-00174-01
Ok, chyba się udało: Quest 1 64GB
Pobawiłem się chwile, ściągnąłem Vader Immortal i będę jeszcze testował. Pierwsze wrażenia? Za dużo pieprzenia z tymi goglami i jednak jakość obrazu jeszcze nie ta. Czy w tych lepszych modelach jest jednak lepiej (mam Quest 1)?
Natomiast imersja VR bardzo na plus :)
Quest 1 to faktycznie dzisiaj już dość słaba propozycja.
Wszystko już zostało napisane wyżej - ale powtórzę jeszcze raz - Reverb G2 całkowicie zmienia zasady gry - jakość obrazu jest doskonała (potrzebny mocny sprzęt) - Index przy Reverb G2 wygląda (obraz) jak sprzęt o generacje starszy (nie ma w tym krzty przesady).
Problemy z G2 są 2:
1. jest właściwie nie do kupienia (wszystko zostało wyprzedane)
2. do pokazania pełni możliwości potrzebuje mocarnego PC
zatem dla większości problem to i tak jest tylko teoretyczny :)
(żeby nie było. że tak sobie sam teoretyzuję - w załączeniu fotka mojego G2)
Mam Questa 2. Wcześniej PSVR.
Też się zgadzam, że jakość obrazu musi być dużo lepsza. Obejrzałem filmik o odbudowie Notre-Dame. Katedra robi wrażenie, ale słaba rozdzielczość. Ludzie piszą, że oglądają Netflixa, YT, filmy jak w kinie. Spoko, ale w jakiej jakości? Puściłem pół odcinka serialu i włączyłem TV.
Fajna zabawka, żeby trochę pograć, ale mi szału nie robi.
Dlatego interesuje mnie, o jakiej jakości mówimy w tych modelach za 5k. Czy to już jest „bardzo dobra”, czy tylko „ok”? Same liczby średnio do mnie przemawiają na razie, opieram się na zaufaniu :)
Jak jest faktycznie z tym FOV w Q2. Czy naprawdę jest tak słabo? Miałem PSVR i było znośnie. Tu jest gorzej czy podobnie? Jak już zamówiłem Q2 to wyczytałem, że FOV jest gorszy jak w PSVR. Będę używał głównie do MFS2020, ale też zapewne SteamVR i Android pójdą w ruch. Wiem, że Index jest top w polu widoczności, ale za bezkompromisową cenę musimy jednak iść na kompromisy. Brak przewodów w Q2 to dla mnie mega zaleta, no i jakość obrazu bez SDE. Mogę nieznacznie zwiększyć budżet. Czy dopłata do HP G2 ponad 1k warta oprawki?
Gogle dziś odebrałem. Jest dobrze :) Moje obawy były niepotrzebne. Fov jest niegorszy od PSVR, może nawet lepszy w odbiorze, a pod każdym innym względem są znacznie lepsze. Mój rozstaw IPD to 2. Jakość obrazu to przepaść między oboma goglami. Sam wbudowany system oferuje tyle, że podłącznie do MFS i PC przez VD przełożyłem na weekend. Autonomiczność tych gogli jest bezkonkurencyjna, a bezprzewodowość to sztos! Coś czuję, że uzależnie się na dobre od VR.
3080Ti jest lepszym wyborem od 3090. Po OC obu będzie tak samo szybki, jest dużo tańszy. A 12 GB vram w pełni wystarczy do grania na Pimaxie 8KX.
Tylko Quest 2. Po co się męczyć z kablami, stacjami bazowymi jak można wszystko bezprzewodowo? :) Świetne wykorzystania możliwości questa np. do projektowania. Quest nie ma konkurencji aktualnie.
Ale namieszaliście. Po pierwsze PSVR nie ma nawet podejścia do Rifta CV1. Polecam porównać na przykład na eve valkyrie. Sam to sprawdzałem po roku używania CV1 i wszystko w PSVR jest znacznie mniej wyraźne. Nie ma się co dziwić bo w koncu PSVR to jedynie 960x1080 na oko przy 1080x1200 na oko. Do tego moc obliczeniowa peceta (Ja grałem na 6700k + 1080ti) przebija możliwości PS4. I... HP Reverb to druga instancja gogli od hp bo pierwsze były HP WMR. po reverb wyszły jeszcze reverb v2 ale.. Już reverb oferował rozdzielczość 2160x2160 na oko a więc ostrością zjadał wszystko co tylko było na rynku. Ich problemem był mały sweet spot, tylko 2 kamerki do śledzenia, stare kontrolery WMR rodem z HTC i problemy z grubym i wypinający się kablem. Dopiero HP G2 rozwiązały powyższe, ale nie była to rewolucja a raczej ewolucja. Rewolucję zrobił właśnie HP Reverb i Reverb V2. Zapomnieliście o jeszcze jednej bardzo istotnej rzeczy. Porównaniu ppi w stosunku do fov bo to przekłada się właśnie na obraz żyleta w grze i nie ważne jaki mają fov pimaxy. Pytanie ile punktów składa się na porównywalne fov z innych gogli. Czyli wycinek fov 110 stopni z pimax 8k vs 110 stopni takiego hp reverb g2. To pozwoli dopiero porównać ostrość i jakość obrazu.
"HTC Vive Pro 2 – fantastyczny wyświetlacz – 5K, 120 Hz i 120° FOV - cena: ok. 3800 zł"
Cena zaniżona o ok 2000zł. Za 3800 mamy same gogle które są bezużyteczne - wymagają kontrolerów i stacji bazowych. Z tym fantastycznym wyświetlaczem to bym nie przesadzał - glare i godrays gorsze niż w Indeksie, słaby edge to edge clarity, mały sweet spot, słaby bincocular overlap, pionowy fov słaby (przez co jest wrażenie patrzena przez szczelinę), na fabrycznej gąbce fov poziomy gorszy niż w Indeksie i trzeba ją wymienić że faktycznie mieć te reklamowane 120 stopni. Jakość mikrofonu absolutnie tragiczna (brak pop filtra), wiele egzemplarzy ma wadę w postaci bzyczących sluchawek i wg HTC to nie wada i nie uznają reklamacji.
"Oculus Quest 2 – wszechstronny model ze średniej półki cenowej – cena: ok. 2000zł"
Cena gogli zawyżona o 400zł - model 64GB kosztuje ok 1600zł.
"Oculus Rift S – atrakcyjna cena i duża wygoda – cena: ok. 2300 zł"
Tych gogli nie da się juz kupić w sklepie Oculusa, przestały być produkowane i zostały wycofane z oferty. Zamiast tego lepiej kupić Questa 2 i podłączyć kablem lub bezprzewodowo do PC.
Posiadam gogle VR od 2016 roku, miałem HTC Vive, Pimaxa 5K, pierwszego Questa, obecnie posiadam Valve Index, PSVR i Questa 2. Niedawno testowalem Vive Pro 2 i odesłałem je powodów wymienionych powyżej.
Zapraszam do słuchania chyba jedynego w Polsce podcastu poświęconego w dużej mierze VR, w ostatnim odcinku recenzuję właśnie gogle Vive Pro 2.
https://mkwadratpodcast.pl/2021/07/24/mkwadrat-110-po-lebkach/
Bezprzewodowosc nie będzie na premierę? I ja mam za to płacić 20 tysi? Hehe
A ile HTC wam zapłaciło za umieszczenie ich okularów ponad resztę bo spiders web się w końcu przyznał jaki babol zrobili? Jeżeli ktoś siedzi w branży to już wie dlaczego wszyscy się śmieją z tej firmy i ich okularów z zawyżonymi cenami.
Widzę że wy fanatycy VRu.
Chce jakiś zakupić to może ktoś mi wytłumaczy na czym można zagrać w najwięcej rzeczy bo z tego co ja rozumiem te headsety mają exclusivy?
Tylko Playstation ma exclusivy do których potrzebujesz ich sprzęt. Gry na oculus rift działają na innych komputerowych okularach przez program ReVive, gry na oculus quest są tymczasowo exclusivem lub będą portowane na PC lub inne okulary z androidem.
Generalnie teraz jest taki czas że lepiej poczekać do końca roku na 3 generację (psvr2, decagear 1) ponieważ po za quest 2 i valve indexem to nie ma nic wartego wydania pełnej kwoty dla gracza. HTC zawyża ceny, a ich okulary to wielkie średniaki, Pimax jest dla bogaczy którzy uwielbiają się męczyć z konfiguracją, tak samo Reverb G2, niby świetne okulary ale nadają się tylko do symulacji bo większość gier nie wspiera kontrolerów i musisz ręcznie je bindować lub czekać na kogoś innego jak to zrobi.
Patrząc na dynamikę zmian w popularności poszczególnych headsetów to wniosek może być tylko jeden - obecnie na rynku liczy się tylko Oculus Quest (wersja 1 oraz 2). Doskonały headset z tylko jedną wadą (którą jest sam Facebook). Pozostałe headsety sa lepsze lub gorsze ale przeważnie cena jest z kosmosu (a sam HTC przewodzi w tej statystyce "zbyt wysoko wycenionych headsetów VR"). Odradzam zakup HTC Vive Cosmos. Jeśli ktoś ma obrzydliwie dużo pieniędzy to (na obecną chwilę) można zainteresować się HTC Focus 3 albo Varjo VR-3... pozostali jednak powinni zwrócić swój wzrok w kierunku Oculus Questa. Tyle w temacie tego sponsorowanego artykułu ;)
VR to wciąż technologia za ciezkie hajsy.
Okulary ciezkie hajsy, komputerz ktiry to uciagnie tez, a pozniej kupuj gry, ktore wygladaja jak podpierdoły a kosztuja jak hity AAA.
Kosztowny biznes dla pasjonatów, do mainstreamu wciąż daleko.
Jedynie Oculus Quest 2 sa interesujace, ale i one nie sa plug and play i po podłączeniu do PC kablem PC czy wifii nie widzisz od razu w okularach pulpitu komputera.
90% tych VR bym uzywał jako ekran, gdyz zawsse marzylem zagrac na ekranie 100+"
Quest jest plug&play a c o najciekawsze w aplikacji VirtualDesktop od razu po połączeniu z PC widzisz pulpit Windowsa.... i to nie wygląda jak 100 cali a ze 300 przynajmniej (zresztą sam możesz sobie skalować wielkość pulpitu).
Pany i gdzie ten bum na VR który niektórzy z tu obecnych wróżyli po premierze HL: Alyx? Jakoś nie widzę. Nadal jest to niszowa rozrywka i do tego bardzo droga.
Mainstream najpewniej do grania uzywa tylko myszki i klawiatury tanszej od gry i duzy procent graczy nie posiada zainstalowanego dedykowanego GPU... Maly jest sens posiadania VR jezeli nie ma adekwatnego komputera (przekonuje sie o tym codziennie) i malo ludzi wciaz takie posiada - mozna zobaczyc na Steam ile osob ma 1080ti lub lepiej bo taki sprzet moze dac rade pokazac cos lepszego niz Minecraft.
Z drugiej strony, np. Gameindustry.biz opowiada, ze 29% amerykanskich graczy posiada VR - https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-07-15-three-quarters-of-all-us-households-include-someone-who-plays-video-games
Wydaje mi sie, ze VR jest rozrywka niszowa dla tych, dla ktorych jest to bardzo droga rozrywka. Dla innych, to jest tak jakby byc w grze...
O graczach na Steam to tu akurat nie bylo mowy...
Jak masz zamkniete oczy, to nie widzisz. Amerykanie to przychodza tak 2-3 w nocy bo Ziemia jest kulista.
Na samym Steam - https://www.vrfocus.com/2021/01/steamvr-logged-104m-sessions-and-1-7m-new-vr-users-in-2020/ Nie twierdze tu, ze wyniki rzucaja na kolana, ale dzis na Steam z latwoscia znajdziesz 1000 gier, ktore moga pomarzyc o takiej liczbie graczy. Twierdze, ze to jest niemale zainteresowanie VR - https://steamcharts.com/app/323910 Jezeli chcesz popatrzec, to sa do tego serwisy np. https://steamdb.info/graph/?category=101 W artykule na GOLu masz nazwy sprzetu to bedzie ci latwiej popatrzec...
Niszowe to moga byc filmy 3D bo nie ma Netflix VR.
Polecacie Vive Pro 2, a nie polecacie pod każdym względem lepszego (i w podobnej cenie) Vive Focus 3. Druga sprawa - Quest 2 oferuje 120 Hz, a nie 90.; Poprawcie to, bo to kardynalny błąd.
Trzecia rzecz
Zastąpiła ją PlayStation VR 2
Poprawcie to na 1.2, bo bije o oczach. PSVR 2 ma dopiero nadejść z zupełnie innymi parametrami. Czwarta rzecz: dlaczego piszecie, że Quest 1 ma gorszą jakość obrazu niż PSVR? Przecież to jawna bzdura. Quest ma wyraźnie wyższa rozdzielczość I znacznie mniejszy efekt Screen Door. Oj coś za mało doświadczona osoba z VR pisała ten artykuł. Takich kruczkow w Waszym artykule znalazłem jeszcze kilka, ale już nie chce mi się wszystkiego wypisywać.
Niestety na dzień dzisiejszy nie ma zbyt wielu dobrych gier VR na rynku i można je policzyć na palcach obu rąk (wymagający nawet na jednej).
Ze swojej strony nie polecam Oculus'ów.
Dlaczego?
Jak tylko wyjdzie nowy model, to support dla wcześniejszych idzie się je... kochać.
Nawet potrafią wydać aktualizację firmware, która blokuje wsparcie dla większości popularnych sterowników usb 3.0/3.1 (jak w przypadku Rift S). Nawet jeśli sobie kupisz aktywny hub USB, czy kartę usb 3 pcie, to może się okazać, że akurat nie pójdzie (trzeba dobrze trafić z marką i modelem, warto popytać na forum dla VR'owców ).
Miałem przygodę z Rift S, gdzie byłem pewny, że winowajcą jest kabel optyczny, a nie sam headset. Miałem długą konwersację z pracownikiem "specialized team" i uparł się, że to wina headsetu. Wysłałem im więc headset (chcieli headset i nic innego informując, że jak wyślę im coś więcej, to mogę tego nie odzyskać).
Odesłali podrapanego i zarysowanego refurba (inny serial number) i miałem rację. Inny headset nic nie dał, to była wina kabla kabla optycznego, za który dałem 300zł.
Niestety niedługo potem wyszła wspomniana aktualizacja firmware i ani na hubie, ani na PCIE dokupionym lipa.
Jestem IT'kiem i uwierzcie mi, że próbowałem wszystkiego a propos sterowników.
Przetestowałem na kompie kolegi, który ma płytę główną z portami usb (i inne huby) wymagające innych sterowników - tak samo.
Znowu musiałem się bawić z supportem, znowu wytłumaczyłem im dokładnie moje obserwacje, tym razem dotyczące problemu z sterami usb i znowu się uparli, że to headset.
I znowuż dostałem jakiegoś kolejnego refurba, ale tym razem nic to nie zmieniło...
Witam,
Czy ktoś może podzielić sie doświadczeniami z goglami VR (np. HP Reverb G2) i okularami korekcyjnymi ? Czy to jest wogóle możliwe grać w okularach i goglach ? Czy okulary "wejdą pod gogle" ? Czy okulary nie będa np. dotykac soczewek w goglach ? Jak wogóle wyglada komfort grania w okularach i czy jakość immersji jest mniejsza w związku z graniem w okularach ? Szczególnie cenne będa opinie "okularników" którzy mieli/mają doświadczenie z goglami VR.
Pozdrawiam,
FoXik
Osobiście nie próbowałem, bo widziałem różne soczewki porysowane okularami - wszystko zależy od oprawek i grubości szkieł zapewne.
Generalnie gogle mają opcjonalną, specjalną ramkę dystansującą, która zapewnia więcej miejsca na okulary, ale w praktyce lepiej zamówić soczewki korekcyjne. Do każdych markowych gogli możesz zakupić specjalne nakładki na soczewki z korekcją wg swojej liczby dipotrii. Nakładasz je bezpiecznie i grasz bez okularów.