Z tego co nieraz się przewijało, mają nastąpić zmiany forum i w ogóle strony, ale mam nadzieję i na co liczę - pozostaną cykliczne wątki:
Nowości w encyklopedii – lubię, czytam. Jest to fajna pigułka informacji dla mnie, z której nieraz coś dla siebie wyłuskam. Przydatne przede wszystkim pod kątem produkcji, które w końcu po kilku latach dostają wersję 1.0, dodanych tłumaczeniach, przesunięciach premier itd. Poza tym to temat, w którym zgłosić mogę różne rzeczy dotyczące encyklopedii – a to jakiś tytuł warty dodania do bazy, jakiś błąd lub info.
Nowości na Steam – zawsze czytam. W sumie poniedziałek zaczynam od tego tekstu. Zdarzało się, że trafiłem na tytuł, który totalnie przeoczyłem. Tak jak nowości w encyklopedii stanowi uzupełnienie informacji, szczególnie o grach wychodzących z wczesnego dostępu.
NecroGaming – fajny, prawie nowy cykl. Nawet jeśli jakaś seria mnie nie interesuje, to i tak taką publicystykę przeczytam. Liczę, że będzie kontynuowany.
Czytam też niektóre pojedyncze artykuły, szczególnie dotyczące starych gier (Nostalgia). Recenzje też. Ponadto fajnie, że baza gier encyklopedii się powiększa o mniejsze tytuły. Jeśli w daną grę zagrałem, to zawsze zamieszczę kilka słów o niej, ot tak dla potomnych. Mam nadzieję, że komentowanie pod kartą z grą nie zniknie.
Poza tym to, co bym chciał, to więcej wywiadów z twórcami gier. Niekoniecznie jakimiś znanymi nazwiskami, ale po prostu deweloperami, którzy za pięć dwunasta wypuszczają swój premierowy tytuł lub innymi, którzy pracują nad daną produkcją a nawet dinozaurami gamingu, którzy już są na emeryturze, ale na pewno mieliby coś ciekawego do powiedzenia. I aby nie było to schowane pod premium. I aby z fragmentów tego wywiadu nie było robionych później trzech osobnych newsów :P
Wiem, że żyjecie z reklam, dlatego nie ma ich zablokowanych na stronie GOLa, choć niekiedy bywają uciążliwe, szczególnie na telefonie. Wiadomo, że niektóre tematy się klikają, dlatego każdy nowy materiał Wiedźmina 4 będzie rozbijany na dziesiątki newsów i artykułów, niemniej piszcie też wtedy o innych produkcjach, aby było jakieś urozmaicenie :P
Choć do części zamieszczanych treści miałem uwagi, w niektórych artykułach słuchałem pukanie od dna, to w ogóle dzięki za Waszą pracę i miejsce, gdzie jeszcze można w miarę poczytać o grach. Oczywiście niektóre tematy będą przyciągać trolli i pojawi się spam oraz niefajne komentarze, ale GOL jeszcze nie jest śmietniskiem jak inne portale. Życzę wszystkiego dobrego.
To tak na szybko, takie małe życzenia nieświąteczne w świątecznym czasie.
Z tego co nieraz się przewijało, mają nastąpić zmiany forum
To się już z 10 lat przewija a forum nadal stoi na przestarzałym .necie
Rzeczy, które wymieniłeś, to głównie typy contentu, i mogę potwierdzić, że wspomniane cykle będą kontynuowane w 2025.
Co do wywiadów,
„Mam nadzieję, że komentowanie pod kartą z grą nie zniknie.”
Nie zniknie.
Cały segment związany z encyklopedią dla użytkowników jest do usprawnienia; tam tkwi duży potencjał.
Wszystkiego dobrego.
Tak. W encyklopedii jest duży potencjał. To chyba jedyne miejsce w sieci, o którym wiem, że można w taki sposób komentować dany tytuł. Filmweb niby też, ale tam mniej osób się udziela w ogóle pod grami. Mobygames ma opcję komentowania jako forum, ale praktycznie nikt z tego nie korzysta, Gamefaqs podobnie - niby lepiej pod tym względem, więcej osób się udziela, ale jak na międzynarodową stronę i tak jest słabiutko. Giantbomb - nie wiem jak to nawet tam wygląda. Resztę tego typu stron można pominąć. Ogólnie nieco lepiej zmodyfikować kartę gry (aby ocena była dostępna jednym kliknięciem, ujednolicić plakaty) i byłoby super.
Recenzje są rzadko spotykane, ale mimo wszystko wiele z nich można wyciągnąć. Wiem, że gry to nie jak film czy muzyka, gdzie wywiady to standard, ale z wywiadów można się dużo dowiedzieć, o ile są ciekawe pytania. Sądzę, że pomniejsi twórcy chętniej poopowiadaliby o swoich grach, szczególnie największemu portalowi o grach w Polsce (i zagranicznemu odpowiednikowi). A co ciekawsze informacje uzyskane w ten sposób cytowałyby inne, zagraniczne gamingowe strony. A im więcej takich odniesień, tym później gracze od razu szukaliby informacji na takim gamepressure. Taki Vicek z przygodomanii końcem roku tworzy video, w którym kilkudziesięciu twórców opowiada o swoich tworzonych przygodówkach. To jedna osoba, miłośnik gatunku. Nie każdy mu odpowiada na wiadomości, ale zawsze zbiera trochę ludzi do swojego video. GOL jako duży portal ma jeszcze większe możliwości w tym zakresie, bo na pewno na zapytania GOLa, devsi jeszcze więcej by opowiedzieli, nawet te większe studia (i to w różnych gatunkach).
Oczywiście, to są takie luźne myśli. To Wy wiecie jak to wygląda u was od środka i jak to ugryźć, aby budżety się spinały. Niemniej takich wywiadów mi tutaj brakuje.
Będziemy próbowali z tymi wywiadami jeszcze. Swoją drogą, jeśli macie propozycje - z kim/z jakim studiem chcielibyście taki wywiad przeczytać, możecie do nas pisać - tu albo w wątku Pytania i uwagi (https://www.gry-online.pl/forum/gry-onlinepl-pytania-i-uwagi-najnowszy/z7fca508?N=1 ) - raczej na pewno do nas wówczas dotrze :) Podobnie z wszelkimi pomysłami - czy to na pojedyncze teksty, czy na całe serie.
Sam chciałbym więcej wywiadów, ale wielka szkoda, że od wielu lat to jeden z najmniej popularnych rodzajów materiałów. Ot, po prostu, wywiad to rodzaj pogłębionej wiedzy o danej grze/studiu i nie wszystkich to interesuje. Ale zdajemy sobie sprawę, że m.in. to nas wyróżnia i stąd wciąż je robimy. Niektóre z nich musimy jednak wrzucać do Premium.
Encyklopedia to oczywiście niekończący się projekt - strasznie cieszy, że znajdujesz tam rzeczy, które Cię interesują. Zawsze znajdziesz tam również luki, ale zespół dwoi się i troi, aby nie pominąć niczego bardziej interesującego.
Z Wiedźminem 4 - jasne, zdajemy sobie sprawę. Ale też no... tak prawdę mówiąc, piątek był dniem Wiedźmina. Musiał być. Reklamy reklamami, ale... redakcja nie myśli o reklamach, tworząc kolejnego newsa na dany temat - myśli raczej: "jest zapytanie na sieci, jest szum, jest jakieś zjawisko, którym interesują się ludzie, musimy się więc nad tym pochylić."
Jeśli chodzi o wywiady, to fajnie by było, gdyby celem takowych było rozpropagowanie polskich twórców gier indie, bo z reguły są to studia mniej znane, na zasadzie solo developmentu, pozbawione wydawcy i często powstające hobbystycznie. Jeśli chcemy, żeby polski gamedev rósł, to trzeba mu jakoś pomóc, a wy akurat macie odpowiednie narzędzia. Tymczasem na GoL-u [ostatnimi czasy] dominuje triumwirat CD Project-Bloober-Grzegorz Styczeń, a na innych - niestety - nie ma miejsca.
Jeśli zaś chodzi o konkretne studia:
1. Desert Fox - polskie studio tworzące szeroko pojęte przygodówki o osobliwym klimacie, umocowane w arcydziwnym, turpistycznym świecie, gdzie logika świata gry/autora przeważa nad logiką jako taką. Ciężko te produkcje do czegoś przyrównać, bo podobnych gier wiele nie ma; najbardziej zbliżone rzeczy robi chyba studio Rusty Lake. Niestety twórca (z tego co mi wiadomo) ma problemy ze sprzedażą gier i ciężko mu pozyskać nowych fanów; poza tą nieliczną grupką, którą już ma, a do której sam się w sumie zaliczam.
2. Silver Lemur Games - kolejny solo developer - stworzył serię dwóch gier cRPG inspirowanych produkcjami z lat '90, a wśród inspiracji podaje, m.in.: Trylogię Krynnu, Dungeon Master i EoB 3. Ten twórca akurat jest dość znany, ale głównie za granicą - jest dość popularny na RPG Codex, gdzie brał aktywny udział w dyskusjach dotyczących powstawania 2 części gry, poza tym ma też konto na Reddicie. Na GoL-u żadna część nie została nawet dodana do bazy.
3. Pixelated Milk - zrobili Warsaw i z tego są głównie znani, a szkoda, bo zrobili też Regalię, która u nas przeszła prawie bez echa, a to najlepszy, polski JRPG. Trwają też pracę nad kolejnym tytułem inspirowanym tymi ze wschodu, więc można by o niego podpytać i przy okazji zareklamować, by nie przepadł jak ww.
Od kiedy Draug ma pieczę nad encyklopedią, to jest więcej gier w bazie, o których też mogę dodać kilka swoich słów. Tak więc duży kciuk w górę.
O artykuły na temat mniejszych gier nawet nie proszę, bo wiem, że jak się pojawiały, to przechodziły bez echa. Niemniej właśnie w recenzjach jest potencjał.
Sądzę, że wiele osób poczytałoby wywiad z Davidem Szymańskim (ten od Iron Lung, czy DUSK), w którym można byłoby podpytać go o nadchodzący Butcher's Creek, inspiracje, kolejne projekty (czy nie będzie używał Unity jak się deklarował) a przede wszystkim, skąd ma takie a nie inne nazwisko :). Można coś podpytać o nadchodzące Eternal Strands ich deweloperów (debiutujący twórcy dobrze zapowiadających się gier to atrakcyjni rozmówcy), czy polskie Hyperstrange o grach, które wydają, planach, czy współpracy z New Blood Interactive. Opcji i dróg jest wiele. Tylko kwestia dopięcia tego u Was z budżetem i oczywiście przygotowania się do takich wywiadów.
Może jakieś własne listy modyfikacji pod MO2(Wabbajack)/Vortex, sygnowane logo Gol?
Jako redakcja macie spore możliwości dotarcia do twórców (wsparcie/marketing listy), a stabilną, dużą listę modyfikacji ludzie przygarną z otwartymi ramionami - nie tylko z Polski.