Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Elektryka - przepalanie 3A bezpiecznika bateria AA.

05.09.2012 20:34
1
zanonimizowany550804
35
Generał

Elektryka - przepalanie 3A bezpiecznika bateria AA.

http://handsonelectronics.blogspot.co.uk/2010/01/chapter-1-exercise-2.html

Robie to zadanko, podlaczylem tak jak widac na zdjeciach i nic sie nie dzieje. Sprawdzilem miernikiem na dwoch "ostrzach" bezpiecznika i jest ciaglosc. Co moze byc przyczyna, dziadowskie bateri czy moze cos zle robie - oczywiscie chce przepalic ten bezpiecznik.

Jedyne co sie dzieje to bateria sie nagrzewa - czyli ciaglosc musi byc.

05.09.2012 20:35
😜
2
odpowiedz
zanonimizowany836035
12
Senator

Nie znam się na tym za dobrze, ale korzystając z wiedzy nabytej w ostatnich dniach, brauje mi w tym induktora w postaci żony Azziego

05.09.2012 20:55
SULIK
3
odpowiedz
SULIK
263
olewam zasady

Opisz jak podpiąłeś obwód

05.09.2012 21:01
4
odpowiedz
zanonimizowany550804
35
Generał

Nie wiem czy o to chodzi ale najpierw polaczylem bezpiecznik do kabli a potem wsadzilem baterie.

05.09.2012 21:07
SULIK
5
odpowiedz
SULIK
263
olewam zasady

No to jeśli bezpiecznik był 3A lub niżej to powinien był się spalić, a obwód powinien się otworzyć.
Bezpiecznik został podpięty prawidłowo ?
Bateria podczas palenia się bezpiecznika mogła się nagrzewać, a później już nie.

05.09.2012 21:11
6
odpowiedz
zanonimizowany550804
35
Generał

Bezpiecznik został podpięty prawidłowo ?

Nie rozumiem, podpialem aligatorami i wlazylem baterie (testowalem trzy juz). sprawdzilem miernikiem i ciaglasc miedzy ostrzami a takze miedzy kabelkami byla. Mam jeszcze pare baterii, napisz moze jak mam to ustawic i co po koleji robic zeby to spalic :)

Prosze, tak dokladnie to poskladalem.
http://imgur.com/a/fxnMH

06.09.2012 09:00
Widzący
7
odpowiedz
Widzący
248
Legend

Bezpiecznik samochodowy zwłoczny -> bateryjka nie dostarcza wystarczającego prądu zwarcia aby go przepalić.

06.09.2012 23:35
8
odpowiedz
zanonimizowany550804
35
Generał

Zwloczny w sensie nie przepala sie od razu?

06.09.2012 23:52
PanSmok
9
odpowiedz
PanSmok
259
Legend

dokladnie tak.

07.09.2012 00:06
10
odpowiedz
zanonimizowany550804
35
Generał

Jaki jest sens takiego czegos, praktyczne zastosowanie?

07.09.2012 00:13
PanSmok
11
odpowiedz
PanSmok
259
Legend

Pytasz o bezpiecznik zwloczny? Nie wywala od kazdego pika przekraczajacego zalozone obciazenie. Byloby to czesto gesto cholernie dokuczliwe.

07.09.2012 00:55
12
odpowiedz
zanonimizowany550804
35
Generał

Wydaje mi sie, ze nawet jeden pik moze przepalic cos dalej w obwodzie wiec jaki jest sens przepuszczania go biorac pod uwage, ze mozna zamontowac bezpiecznik resetowalne czy tez polimerowe. Druga sprawa jest to, ze jak mam bezpiecznik na 3A zwloczny (taki jak ten na gorze) to skad mam wiedziec ile i jak dlugo bedzie przepuszczal?

Dopiero sie tego ucze wiec dziekuje za cierpliwosc.

07.09.2012 01:14
PanSmok
13
odpowiedz
PanSmok
259
Legend

w prostych instalacjach elektrycznych nikt nie bawi sie w skomplikowane technologicznie bezpieczniki. Pozatym niektore urzadzenia np silniki potrafia w chwili startu wziac na chwile duzo wiekszy prad niz uzywaja do dzialania. Dlatego tez uzywa sie tzw bezpiecznikow zwlocznych - czegos co przez jakis czas wytrzyma wiecej niz teretycznie powinno. Dla wygody. Moze brzmi to deko nielogicznie - ale tak jest.
Co do pytania "skad mam wiedziec ile i jak dlugo bedzie przepuszczal?" - nie wiesz i sie na dobra sprawe nie dowiesz. Zazwyczaj jak idzie zwarcie to prad jest DUZO wyzszy niz te zalozone 3A - wtedy powinien strzelic ( a dokladnie rozgrzac sie i przepalic, taki bezpiecznik to po prostu odpowiedni kawal druta ). A jego zwlocznosc polega na tym ze jak puscisz przez niego np 5A - to on to chwile wytrzyma, jezeli w tym czasie prad opadnie to jest ok, jak nie - to sie przepali.
Jezeli chodzi o twoj eksperyment - uzj mocniejszej baterii lub polacz 2 szeregowo. Prawdopodobnie twoja bateria padla zanim zdazyla przepalic bezpiecznik.
btw:
Raz bylem uczestnikiem niechcianego eksperymentu - klucz ( taki solidny, warsztatowy )w taki sposob spadl na akumulator samochodowy ( wyjety z auta) ze zamknal obwod miedzy klemami.Zanim sie zorientowalismy co sie stalo klucz zaczal zmieniac kolor w kierunku czerwieni, a akumulator ( kwasowy ) zaczal przypominac swiece dymna. Spieprzalem z kumplem jak wiewiorka... Kopniecie akumulatora nic nie dalo - klucz zdazyl sie przyspawac do ktorejs klemy - takie tam prady ida. Potem nie bylo czasu na nic bo chmura z akumulatora byla ciut zbyt zraca zeby nia oddychac. Oczywiscie po wszystkim akumulator nadawal sie na smieci ( stopil sie ).

07.09.2012 01:34
14
odpowiedz
zanonimizowany550804
35
Generał

Dziekuje Panie Smoku.

08.09.2012 22:07
15
odpowiedz
zanonimizowany550804
35
Generał

Jeszcze jedno pytanie troche niezwiazane z tematem:

Da sie jakos oprocz miernika i z kodow kolorowych identyfikowac rezystory? Mam lekki daltonizm i kody to czarna magia a miernikiem wolno idzie przy duzej ilosci opornikow, macie moze jakies porady? Rezystory oznaczone bylyby najlepsze.

08.09.2012 22:25
PanSmok
16
odpowiedz
PanSmok
259
Legend

niestety brak innej opcji...

08.09.2012 22:39
17
odpowiedz
zanonimizowany550804
35
Generał

Dobra, a moglbys polecic jakis dobry i dokladny miernik z automatycznym zakresem, wydaje mi sie, ze taka opcja bylaby najlepsza.

Forum: Elektryka - przepalanie 3A bezpiecznika bateria AA.