Jakiś czas temu kupiłem sobie kluczyk do BF4. Zagrałem raz czy dwa chwilkę i zapomniałem, teraz chciałem wrócić. Jednak mam taki problem, że gra niemiłosiernie się przycina. Nie braki FPS, przy wszystkich możliwych ustawieniach na full [jedynie SSAO, nie HBAO] żadnych większych spadków klatek nie mam do niegrywalnego poziomu, a wręcz nigdy nie spada poniżej 40 na moje oko [płynność pełna zachowana]. Jednak często mam dziwne przycinki, głównie podczas szybkiej akcji, np. jadąc quadem przerzuca mnie znikąd kilka metrów dalej. Z początku myślałem, że to lagi, jednak ping w porządku [40-60].
I tak myślę, czy to nie zbyt mała ilość pamięci RAM? I której? :P Karta graficzna [patrz sygnatura] ma "tylko" 2 GB, gdzie niby rekomendowane są 3 GB. Sprawdziłem w GPU-z podczas gry nie zanotował wyższych użyć pamięci niż ok. 1880 MB [nie wchodzi powyżej 1900]. Pamięć RAM też wg. Menedżera Zadań użyta przez samego BF nie więcej niż ponad 2GB, za ogólnie użytej jest 3,4-3,6 GB. Tak więc jakieś minimalne rezerwy są tu i tam.... Zaznaczę, że w żadnej innej grze czegoś takiego nie zaobserwowałem [temperatura CPU ok. 40-50 stopni max]. System Windows 8.1 Pro.
Oczywiście, że masz za mało pamięci RAM i to o jakąś 1/2. U mnie BF4 zjada ~2,3 GB, zaś cały system podczas gry ponad 5-6 GB. U ciebie dane są po prostu wówczas doczytywane z dysku, bo nie ma już miejsca w pamięci i stąd te lagi. DDR3 jest tani jak barszcz więc bierz dodatkowe 4 GB i to powinno pomóc.
No też tak myślałem, tylko zastanawiałem się czy pamięci dla GPU czy ogólnej operacyjnej za mało. Teoretycznie obu za mało, jednak GPU to chyba spokojnie mocą obliczeniową nadrabia. ;) Cóż, druga taka kość jak moja to ledwie 125 zł wydatku, także chyba się pokuszę.
2 GB na karcie graficznej powinno spokojnie wystarczyć - nie włączaj anty-aliasingu i będzie ok.
Na obrazku widać, że w 1080p gra na najwyższych ustawieniach zużywa zaledwie 1,5 GB pamięci k. graficznej.
To coś słabe to porównanie, bo jak pisałem, u mnie bez jakiegokolwiek AA, z SSAO nie HBAO, i nawet ustawieniami oświetlenie, efektów i filtrowania tekstur na Wysokie a nie Ultra, zjada nie cale 1900 MB. ;)