Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Recenzja Theatre of War Pola zagłady [PC]

05.09.2007 10:26
👍
1
ELZOP
22
Chorąży

Gra mimo nie najnowszej grafiki, ma w sobie coś takiego czego brakuje dzisiejszym strategiom-przestrzeń działania.Moja ocena 9/10

05.09.2007 13:35
2
odpowiedz
zanonimizowany56818
73
Generał

Moja też była wyższa (7.5) ale widocznie komuś w redakcji mniej się podobało.

05.09.2007 17:35
📄
3
odpowiedz
zanonimizowany56818
73
Generał

Półoficjalne info o zmianach w nadchodzących paczach/addonie (za wątkiem o ToW
http://www.battlefront.com/discuss/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=63;t=001537
na forum BF, tylko 3 pierwsze posty). Spieszyłem się, więc pewnie mocno "po polskiemu" powypisywałem...

Zmiany o których Sneaksie pisze dotyczą, o ile dobrze kombinuję, nie tylko nadchodzącego patcha(ów), ale też addonu-dodatku stand-alone (nie wymagającego podstawki gry). Pierwszy patch (multiplayerowy) ma wyjść we wrześniu, drugi - ?, a dodatek - również ? (muszę jeszcze poszukać).

Na początek gość uspokaja, że wsparcie dla ToW będzie, że wszystkie wątki na forum są czytane strona po stronie, sugestie brane pod uwagę, że to dla nich (devsów) ważne by dowiedzieć się czego najbardziej potrzebuje społeczność graczy, etc. bla, bla, bla.

I teraz leci to co ważniejsze.

Generator szybkich misji:
- tu jakieś takie niejednoznaczne info jest (w moim odczuciu), nie mam pewności czy ów generator będzie. W każdym bądź razie nie jest łatwo go zaimplementować w ToW (w takim kształcie jak np. w CM) bo jest to bardziej skomplikowane - tu następuje seria wyliczeń trudności. Jakieś tam proste starcia można będzie kreować, do reszty nadal potrzebny będzie pełny edytor. Nowe wyzwalacze (triggers) będą dostępne dla projektantów scenariuszy.

Multiplayer:
- łączenie z Internetem łatwiejsze i stabilniejsze
- zaimplementować wybieranie jednostek do bitwy tak jak jest w singlu to w multu ToW znacznie trudniejsze zadanie, wymagające przerobienia trybu wieloosobowego od podstaw, więc do wyboru najprawdopodobniej będzie ponad 20 predefiniowanych kompozycji armii (np. USA pluton czołgów '44, radziecka piechota '42, itp.)
- czasy ładowania scenariuszy MP znacznie skrócone (w testach bitew dla 8 graczy skróciły się do 6 min., podczas gdy wcześniej i tylko przy 2-óch graczach trwało to nawet i 10 min.)
- w/w zmiany pojawią się w najbliższym patchu MP (multiplayerowym) we wrześniu, bardziej zasadnicze zmiany tylko w osobnym addonie (stand-alone)

LoS:
- cały czas jest poprawiany ale wymaga testów bo dramatycznie wpływa na wszystkie misje i jakieś większe zmiany w LoS mogą te misje schrzanić (uczynić zbyt łatwymi, albo odwrotnie - nie do wygrania),
- zwiększone blokowanie LoS spowodowane listowiem, drzewami, krzakami: te zmiany znajdą się w drugim patchu (po multiplayerowym),
- nowy system widoczności z czołgów (gdzie każdy członek ma własne przyrządy obserwacyjne i prowadzenie obserwacji w dwóch różnych kierunkach jednocześnie będzie niemożliwe) jest planowany dla addonu stand-alone,
W innym miejscu napisano jeszcze odnośnie LoS, że prace nad nim są prawie skończone, te poprawki na pewno będą w addonie i w drugim (po multiplayerowym) patchu do podstawki; linia LoS ma teraz kolorki (jak w CM) - inny do przeszkody, inny po niej.

- będzie dym i możliwość stawiania zasłon dymnych (dosłownie: bronie, które taką zasłonę mogą generować),

- model Daimlera jest poprawiany (był za duży),

- nagrywanie powtórek, w przypadku ToW zbyt skomplikowane w porównaniu do Sturmovika, praca nad tym zbyt czasochłonna, więc nie jest planowane na najbliższą przyszłość...

Niemiecka kampania dywizji Panzer Lehr w grze:
- było trochę skarg na zbyt skryptowane scenariusze albo zbyt wygórowane zadania w nich, zostały te skargi wzięte pod uwagę i w tej niem. kampani zobaczymy jak to wyszło, czy jest lepsza od poprzednich czy nie,
- zgodnie z realiami hist. wróg (Alianci) ma w tej kampanii przewagę liczebną, całkowicie panuje też w powietrzu, za to Niemcy to elitarna dywizja pancerna (wyszkolenie, głupcze!),
- nie ma już nierealistycznych posiłków gdy stracisz pewną część wojska,
- sprawdzanie warunków zwycięstwa zostało poprawione by umożliwić kończenie się misji (niektóre chyba nie chciały się zakończyć mimo spełnienia warunków zwycięstwa), tak to zrozumiałem,
- nie wiadomo kiedy kampania będzie dostępna, zależy to od Battlefrontu, jednak gotowa będzie we wrześniu.

Poziom trudności misji:
- celność npla na normalnym poziomie trudności jest zmniejszona, w pozostałych aspektach jest tak samo jak na veteranie (ale jeszcze będą testy). Te zmiany powinny się znaleźć w najbliższej łacie.

System uszkodzeń:
- rozwijany jest jeszcze bardziej "wyrafinowany" system uszkodzeń - mają nowego konsultanta, który napisał parę książek o czołgach i artylerii okresu przed- i wojennego :-).

No i na koniec walka w budynkach:
- znajdzie się ona w addonie, cały czas nad tym jeszcze pracują,
- żołnierze, by wbiec do budynku, muszą użyć... drzwi :-),
- w środku będzie kilka pozycji, które żołnierze mogą zająć, niektóre przy oknach; żołnierze, którzy nie są przy oknach też mogą strzelać jeśli widzą przeciwnika przez jakieś, hm... szczeliny,
- nie wiadomo do jakiego stopnia ta walka w budynkach będzie podobna do tego co znamy z CC/CM, bo w przeciwieństwie do tych gierek, w których jest to modelowane w dosyć abstrakcyjny sposób (żołnierze mogą wbiegać do domku/strzelać przez ściany), w ToW wymaga większej dokładności (trochę niedosłownie potłumaczyłem ale sens powinien być zachowany :-),
- gość ma w swoim czasie wrzucić na forum obrazki i filmiki prezentujące ten aspekt gry.

05.09.2007 17:43
📄
4
odpowiedz
zanonimizowany56818
73
Generał

Streszczenie reszty tego wątku (koncentrując się na wypowiedziach użytkownika/moderatora Sneaksie, wybierałem fragmenty w/g własnego widzimisię ;-P, nie ma tu wszystkiego):
- planowane jest okopywanie stanowisk artylerii polowej, jednak znajdzie się to najprawdopodobniej w addonie;
- logistyka (pojazdy naprawcze, z amunicją) jest przeciwko koncepcji gry ale pomyślą nad tym;
- rozkaz "retreat" (wycofania się, odwrotu) jest na wewnętrznej "liście życzeń" developerów;
- jeszcze nie wiedzą co zrobić z zachowaniami czołgów mających uszkodzone działa, które to czołgi wjeżdżają we wrogie tanki (po wydaniu rozkazu do ataku); w niektórych przypadkach bowiem takie zachowania są pożądane, jeśli cel to np. armata polowa, którą można rozjechać gąsienicami;
- granaty nasadkowe i moździerze znajdą się w addonie; możliwe, że moździerze będą stacjonarne (jak niektóre ckmy teraz);
- będą koktajle Mołotowa w addonie, miotaczy ognia nie będzie; możliwe, że później (po wydaniu addona) rozpoczną się prace nad zaimplementowaniem "systemu ognia" z prawdziwego zdarzenia;
- jeńcy (branie ich) jest aktualnie na "liście życzeń", nic więcej w tym temacie nie można powiedzieć; potem jest jeszcze dopisane, że "możliwe, w tym momencie jeszcze niejasne";
- piechurzy nie będą bezsensownie błąkać się, odbiegać od reszty drużyny (to, co mnie osobiście najbardziej wkurzało); zachowania typu, że piechur zobaczył wroga i pobiegł do niego bo nie miał LoF zostaną zredukowane w addonie, nastąpią również ważniejsze zmiany w AI piechoty, drużyny piechoty będą działać bardziej jako całość, kliknięcie spowoduje wybranie całej drużyny, choć wybranie pojedynczego szwejka nadal będzie możliwe;
- w addonie nowy system formacji (dot. chyba gł. czołgów) pozwalający na modyfikowanie odstępów w formacji "w locie" (najprawdopodobniej przytrzymując klawisz Ctrl lub podobny);
- krytycznie ranni żołnierze będą wreszcie umierać po jakimś czasie, nie będą mogli się poruszać i strzelać; lżej ranni będą mogli się poruszać bardzo wolno, gorzej strzelać;
- przeskakiwanie żołnierzy przez płotki jest już w addonie, tak samo walka wręcz (!);
- dźwięk jest cały czas poprawiany/dopieszczany;
- w addonie pojawi się możliwość używania zdobycznego sprzętu (coś tu nie gra, przeca to już jest);
- więcej samolotów, więcej konfiguracji uzbrojenia jakie mogą one zabrać (rakiety, bomby): pracują nad tym, powinno to znaleźć się w addonie, chyba że pojawią się jakieś poważniejsze problemy;
- otwieranie/zamykanie włazów przez członków załogi puszki (czyli pojawianie się czołgistów w otwartych włazach by przetestować umiejętności strzelca wyborowego wroga :-): tutaj na razie jest problem w animacjach, konkretnie w czasie jaki trzeba poświęcić na zrobienie owych animacji (180 godzin tylko na animacje dla samych czołgów).

06.09.2007 12:27
Marder
5
odpowiedz
Marder
249
Senator

A na kiedy przewidują addona ?

06.09.2007 15:57
6
odpowiedz
zanonimizowany56818
73
Generał

No właśnie nie wiem, to samo odnośnie daty wydania tego drugiego patcha. Trzeba jeszcze poszukać tej informacji...

edit: Przeglądając forum BF o ToW doszukałem się tylko skąpej informacji, że prace nad owym dodatkiem potrwają jeszcze kilka (several) miesięcy. Może na ruskiej stronie gry znalazłyby się jakieś konkrety ale nie chce mi się bawić z Bubel-fishem ;-P.

09.09.2007 04:40
👍
7
odpowiedz
nelson7
55
Pretorianin

moim zdaniem LoS jest znacznie przesadzony,computer ma "super sokoli wzrok" i każdą jednostkę trzeba dosłownie "prowadzić za rączkę" ,to plus toporny i upierdliwy interfejs gry może człowieka doprowadzić do szału właśnie dlatego między innymi przestałem w TOW na razie grać.
po drugie kompletny brak generatora misji jednak znacznie wpływa ujemnie na grywalność TOW'a.
PaZur76--->>w recenzji Twojej naprawdę udanej nie zaznaczyłeś takiego drobiazgu że można sobie zaptaszkować w opcjach gry że ciała zabitych żołnierzy nie będą znikały i będą cały czas leżeć tam gdzie zostali zabici co oczywiście będzie miało wpływ na wydajność compa,ale to szczegół.
Ale ogólnie rzecz biorąc to TOW poraża swoim realizmem i ma to "coś" w sobie rzeczywiście:)
Teraz czekam na solidną łatkę do TOW'a a tymczasem pykam sobie w Red Orchestrę:)

Recenzja Theatre of War Pola zagłady [PC]