Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Gra Greyhawk The Temple of Elemental Evil

23.03.2012 12:48
😍
60
2
odpowiedz
EnterName
12
Legionista

Dzisiaj ukończyłem po raz pierwszy ŚPZ :D Pamiętam, jak w czasie jej premiery oglądałem wideorecenzję w takim programie na TVP 1, który emitowali o 10 w niedzielę (pamięta to jeszcze ktoś? ;) ). Wtedy jakoś nie miałem okazji żeby w nią zagrać, ale udało się to nadrobić niemal po 10 latach...

Niestety, pomimo tego, że jestem oddanym fanem gier na Infinity Engine i starych Fallout'ów, muszę szczerze przyznać, że ŚPZ nie przypadała mi do gustu :(

Otoczka:
Ogólnie ma swoje plusy: grafika jest bardzo ładna i klimatyczna, na mapie dużo jest statycznych animacji, animacje postaci są dobrze zrobione (szczególnie podobały mi się te na atak krytyczny). Natomiast muzyka jest bardzo monotonna i żaden kawałek nie zrobił na mnie wrażenia. Efekty czarów również nie wyglądają jakoś rewelacyjnie.

Świat:
Tutaj jest bardzo ubogo. Dwa miasta, kilka maluteńkich mapek i 1 duża świątynia? Po tym do czego przyzwyczaiły mnie inne klasyczne cRPG czułem się jak wciśnięty do ciasnego pokoiku.
Gra niby dzieje się w Greyhawk a nie w Forgotten Realms, ale w ogóle nie czułem tej różnicy. Wszystko już gdzieś widziałem, kiedyś spotkałem. Myślę, że tutaj twórcy zaprzepaścili szansę na ciekawe przedstawienie nie wyeksploatowanego uniwersum Greyhawka.
Bardzo rzuca się w oczy, że napotkane NPC to tylko statyści, kukły ustawione "żeby były". Rozumiem, że to taki powrót do korzeni D&D, ale niezwykle trudno było mi się wczuć w klimat. Po co ratować ten świat? ;)

Fabuła:
Chyba najsłabszy element dzieła. Tak naprawdę to tylko zlepek nie zawsze dookreślonych misji. Czułem się tak, jakby prowadził mnie Mistrz Gry z modyfikatorem -5 do fantazji ;) Myślę, że twórcy nie dopracowali wszystkich ścieżek. Jeśli gramy złymi, to po wejściu do Świątyni wszystko się jeszcze jakoś trzyma kupy - przyszliśmy, żeby zasilić szeregi zła, więc wykonujemy zadania dla określonego żywiołu, potem zadanie główne i hurra(?) zło tryumfuje.
Ja natomiast grałem drużyną dobrą. Dla takich drużyn nie pozostaje nic innego jak... wytłuczenie całej świątyni. Niby ma to sens, przychodzimy w końcu żeby zniszczyć pierwotne zło, ale brakuje tutaj jakiejś spójnej linii narracyjnej, czegoś co by ukierunkowywało gracza na ten ostateczny cel. Wszystko się bardzo nieładnie rozłazi. W sumie to wiemy, ze żeby ukończyć grę, trzeba będzie zejść na sam dół i pokonać zło, ale... wszystko jest takie nijakie. Nie czułem motywacji do zniszczenia zła, nie ciekawiło mnie, co znajdę na kolejnym poziomie....

Osobną kwestią są misje poboczne. Jest ich sporo, ale ich poziom jest bardzo niski. Na początku większość misji pobocznych ogranicza się do rozmowy z tymi nieciekawymi manekinami robiącymi za mieszkańców świata. Często są one zwyczajnie nieprzemyślane i maksymalnie sztampowe. Szczytem kuriozum jest misja w której trzeba przekonać młynarza, żeby pozwolił swojemu parobkowi zmienić religię. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że ci panowie stoją... kilka metrów od siebie. Więc klikamy raz na jednego, raz na drugiego, a żaden z nich nie wie czy rozmawialiśmy już z drugim. Misję można zatem wykonać nie wychodząc z domu.

Rozgrywka:
Generalnie esencją rozgrywki jest walka. Moim zdaniem jest ona ciekawie rozwiązana. Walki w turach są w porządku, ale sama walka po dłuższym czasie jest nużąca. Wiele postaci porusza się wolno, więc jeśli naraz walczymy z większą liczbą przeciwników jesteśmy skazani na bardzo długie walki.

Nie dziwię się, że gra stanowi mur nie do przejścia dla wielu graczy. Jest bardzo trudna. Stanowi nie lada wyzwanie szczególnie na początku i pod koniec (świątynie żywiołów). Jak dla mnie to olbrzymia zaleta - czasem trzeba było się mocno nagłowić, żeby pokonać rywali. Choć walki z demonami (strażnikami) były chyba ciutkę zbyt przesadzone.

Natomiast sama rozgrywka jest bardzo schematyczna, co wynika niestety ze słabej fabuły i konstrukcji świata.

Wg mnie okrągłe menu postaci jest niewygodne. Niby wszystko jest pod ręką, ale na dłuższą metę jest to bardzo męczące. Bardzo nie spodobały mi się natomiast opisy przedmiotów i dziennik. Są niezwykle ubogie i brakuje wielu potrzebnych informacji. Gra nie podaje tak podstawowych informacji jak: zasięgu czaru, długości trwania czy nawet forma (dotykowy dystansowy)! Zdarzają się przedmioty, które podnoszą statystyki, a nie mają informacji o tym. Również opisy umiejętności są słabe i nie zawsze wiadomo, czy wybrany atut będzie nam służył tak jak chcemy. Trudno, żeby w grę z 2003 grać z podręcznikiem do AD&D na kolanach, minimum przejrzystości powinno być zachowane.
Opisy zadań są nieciekawe i niewiele nam pomagają.

Umiejętności jest od groma, ale co z tego, skoro i tak się w większości się nie przydają. Zamków do otwarcia jest BARDZO mało. W całej grze pułapek spotkałem 3 i to nic specjalnie groźnego. Smutne to, bo korytarze Świątyni aż proszą się o wypełnienie pomysłowymi przeszkadzajkami....

Sprzętu jest bardzo mało. Szczególnie doskwiera skromna ilość wszelakiej maści magicznych wisiorków czy pierścieni.
Za to bestiariusz jest bardzo bogaty (jak na tak małą grę). Co rusz spotykamy nowych, ładnie i ciekawie zaprojektowanych przeciwników. Ogromne brawa za to!

Wielką wadą są liczne błędy i niedoróbki. Gra potrafi się wysypać do systemu, albo całkiem zawiesić. Zdarzyło mi się, że przywołane przeze mnie demony nie zniknęły po odpoczynku, więc mogłem je przywołać ponownie i zdublować :p Czasem postacie przechodzą przez zamknięte drzwi lub przez siebie nawzajem. Wskaźnik jest niewygodny w użyciu - często miałem problemy z wybraniem odpowiedniej postaci, bo gra myślała, że wybieram postać stojącą bardzo blisko.
Są też błędy logiczne - pomocnik piwowara co noc odwiedza Nulb. Jak to możliwe, skoro nam przejście tej samej, niebezpiecznej przecież drogi zajmuje 10 h????

Dziwi mnie też nie zbalansowanie rozgrywki. Fajnie, że ŚPZ można ukończyć na ileśnaście sposobów, ale wybierając konsekwentnie ścieżkę zła gra jest DUŻO łatwiejsza niż walcząc dobrymi (jeśli chcemy "najlepsze" zakończenie).

Podsumowując:
Niestety miałem wrażenie, że całość jest mocno niedopracowana. Wielka szkoda, bo gra miała ogromny potencjał. Jest kilka ciekawych pomysłów (system turowy, pieniądze w końcu podzielone na kilka rodzajów) ale też masa niedopracowanych elementów i mnóstwo, mnóstwo niewykorzystanych pomysłów.

Ode mnie tylko 5, czyli przeciętniak, do którego nie mam niestety ochoty wracać.

27.03.2020 15:27
80
2
odpowiedz
zanonimizowany1172697
28
Chorąży
7.0

Dobra produkcja. Daleko mi do zachwytów, ale i ganić jej nie mam zamiaru. Świetne odwzorowanie zasad D&D, bardzo miła oprawa wizualna, momentami gra stanowi wyzwanie...i z mocniejszych stron właściwie tyle. Nie jest to RPG, do którego będę często wracał, ale jako chwilowa odskocznia (bo gra jest za krótka) od bardziej rozbudowanych produkcji jak najbardziej może być.

09.03.2010 13:23
54
1
odpowiedz
Bialy-3
15
Centurion

Ja nie miałem z tą grą takich problemów jak wy:) Bo to naprawdę dobra gra.. Przechodziłem ją dwa razy w tym pierwszy po angielsku bo nie posiadałem wtedy jeszcze Polskiej wersji. Ma naprawdę fajny klimat ale uprzedzam: dzieci, które nie rozumieją prostych zwrotów związanych z tego typu grami oraz nie wiedzą na czym polega system torowy (i nie potrafią go docenić) niech ja omijają szerokim łukiem..

07.05.2011 19:25
55
1
odpowiedz
Grenstew
9
Legionista

Wpadając na tę stronę, zobaczywszy okładkę gry... aż mi sie oczy zaświeciły z tęsknoty za czasami gdy czytałem o tej grze w KŚGRY... Czasy niestety dawno za nami, a szkoda...

18.02.2012 10:09
Irek22
57
1
odpowiedz
Irek22
131
Legend

Jeżeli chodzi o rozgrywkę to to jest prawdziwy, rasowy RPG! Dzieci wychowane na Mass Effekcie i określające tą grę jako "RPG" pogubiłyby się w ToEE niewątpliwie i pewnie by się od niej odbiły z hukiem.
Oczywiście gra ma swoje minusy, a jako największe zaliczyłbym:
- stosunkowo mały świat, ale jak zaznaczyłem stosunkowo w porównaniu choćby do BG albo Arcanum, bo już taki przez niektórych określanych jako "RPG" Mass Effect tak naprawdę też ma mały świat i do tego średnio ciekawie przedstawiony (do KotORa pod tym względem, i nie tylko pod tym, ME się nie umywa).
- możliwość osiągnięcia zaledwie 10 levelu! Jak na RPG to bardzo mało.
- no i ze względu na powyższe dwa minusy gra jest dość krótka.
- fabuła dupy nie urywa.
Osobiście wolę BG, PT, ICD, DD i Arcanum a z innych klimatów Fallouta niemniej jednak gracze lubiący prawdziwe komputerowe RPG nie powinni przejść obok ToEE obojętnie.


Ode mnie 7,5/10

19.03.2012 10:59
58
1
odpowiedz
zanonimizowany606480
42
Pretorianin

- Limit 10 poziomów jest zupełnie uzasadniony jednak podniósłbym go do 12.
Odpowiednio zbudowana pięcioosobowa drużyna na maks. poziomie, nawet w pierwotnym składzie jest zdolna do pokonania wszystkich oponentów.
Chociaż Balor, najgorsze bydle w grze, jest moim zdaniem nie do pokonania, a można go zgładzić głównie dlatego, że AI w ToEE czasem kuleje.
- Gra może i jest krótka, ale ma kilka wersji zakończeń oraz przebiegu wydarzeń więc nie jest tragicznie.
- Niestety fabuła nie urywa dupy ani innych części ciała, jest raczej pretekstem do tego żeby ostatecznie dotrzeć do okrytej złą sławą świątyni, poznać rządzące w niej prawa i oczywiście oczyścić jej korytarze z wszelkiego żyjącego tam plugastwa.

Te problemy jednak schodzą na drugi plan kiedy tylko gracz odkryje, że ToEE jest najeżona błędami do tego stopnia, że czasem nie da się w to normalnie grać. Na szczęście fani w tej kwestii zrobili dużo dobrego.
Na tle znanych komputerowych rpg (starszych i nowszych) Świątynia to jednak wciąż perełka, żadna inna gra nie ma tak ciekawie pomyślanego (mimo kilku nieudogodnień) turowego systemu walki, wydawałoby się wręcz stworzonego dla tego gatunku.
Najgorsze jest jednak to, że nie zanosi się, żeby miała powstać jakakolwiek kontynuacja.

07.12.2016 11:25
SpecShadow
75
1
odpowiedz
1 odpowiedź
SpecShadow
101
Silence of the LAMs
8.5

Jakiś rok temu udało mi się przejść grę z dodatkiem Circle of Eight, jak dla mnie bardzo przydatny choć nieobowiązkowy.
Niby dodatkowy loch na początku przygody (by wbić 2lvl drużynie) wydaje się przydatny ale podobny efekt można uzyskać przez losowe starcia podczas odpoczynku w niebezpiecznych miejscach.
Może nudne ale lepsze niż robienie zadań w wiosce...
Niestety po finale z Zuggy zabrakło mi pary i nie zwiedziłem nowego miasta - Velkborga :(

Obecnie odświeżyłem sobie grę po wydaniu Temple+
http://www.moddb.com/mods/temple1
Masa usprawnień technicznych (pathfinding, wydajność silnika, AI etc.) nowe klasy postaci i uzupełnień.
No i co ważne - nie muszę zaczynać od nowa.

Jedyna wada? Nowsze wersje nie działają na moim starym lapku (którego używam do staroci i mało wymagających gier), mimo spełnionych wymagań (Pixel Shader 3, karta obsługuje 4.0 więc wtf).

10.03.2018 01:45
Xarthras
76
1
odpowiedz
Xarthras
15
Chorąży

Dwa raz dawałem tej grze szansę. Na prawdę chciałem ją przejść. Bo i to D&D, i ciekawa walka, i sporo wyborów moralnych i zakończeń. Ale co z tego, skoro gra się topornie. Bohatorowie co chwila się gubią, i trzeba ich bez przerwy pilnować, a początek gry jest koszmarnie nudny.

31.12.2018 10:40
Miodowy
77
1
odpowiedz
Miodowy
67
Nigdy nie był młody
7.0

Kiedy grałem w tę grę miałem mocno mieszane uczucia. Z jednej strony świetna przygoda, taka w stylu prawdziwego papierowego D&D wiernie oddawała zasady i klimat, granie w turach ok. Z drugiej strony: wszystko toporne, masa błędów i niedoróbek czasem wręcz głupot przeoczonych przez twórców, fabuła jakby istniejąca gdzieś obok gry i jakaś dziwna konstrukcja scenariusza dająca możliwości omijania sporych fragmentów dostępnego świata, który nie był i tak zbyt wielki.
Warto jednak spróbować.

08.11.2009 08:34
😐
50
odpowiedz
zanonimizowany664739
8
Senator

Wynalazki?To ile ten yarocorpse ma lat?Trzy,cztery?To jak wypije te 6 browców to pojedzie na intensywną terapię.Ja też się odbiłem od tej gry ale ciągle mnie kusi żeby jeszcze raz spróbowac.

22.02.2016 00:43
72
odpowiedz
FanBoyFrytek
15
Konsul
10

Macie jakby ktoś szukał dużego moda do tej gry : http://www.moddb.com/mods/circle-of-eight-modpack/downloads

Grę polecam jest spoko i sporo lepsza od sword coast legend czy pillars tylko szkoda , że nie była ona dalej rozwijana .

23.09.2019 12:17
Jesion1996
79
odpowiedz
Jesion1996
9
Legionista

Widzę tu sporo negatywnych opinii i wydaje mi się, że większość z nich wynika z błędnych oczekiwań. Temple of Elemental Evil jest adaptacją modułu do papierowego D&D i robi to bardzo wiernie, bo tak wyglądał materiał źródłowy. Więc ludzie, którzy oczekują kolejnego Baldura czy Tormenta powinni jej unikać, bo tutaj tego nie znajdą. Gra jest głównie kierowana do tych co lubią walkę w D&D, a TOEE ma do dziś najlepszą implementację zasad D&D3.5.

14.02.2008 12:29
Cainoor
29
odpowiedz
Cainoor
241
Mów mi wuju

Jeden z najfajniejszych RPGów? Huh...
Dla mnie to była padaka.

19.03.2016 22:21
BracoForOne
73
odpowiedz
2 odpowiedzi
BracoForOne
8
Konsul
4.5

podróbka bgate II

01.11.2016 13:49
Iselor (Łódź)
👍
74
odpowiedz
Iselor (Łódź)
141
Legend

Jeden z najwybitniejszych tytułów komputerowego RPG. Rewelacyjne wykorzystanie mechaniki D&D 3,5, świetne, uczciwe turowe walki, dużo opcji dialogowych, początków historii i zakończeń zależnych od charakteru naszej ekipy i działań podjętych w grze, fajny klimat i śliczna grafika. Prawdziwe cRPG.

post wyedytowany przez Iselor (Łódź) 2016-11-01 13:50:56
29.04.2019 10:19
Iselor (Łódź)
78
odpowiedz
3 odpowiedzi
Iselor (Łódź)
141
Legend
10

Świątynia Pierowtnego Zła to tytuł, z którym fani cRPG zawsze mieli problem i o który kłócili się (i kłócą) strasznie zawzięcie, bardziej niż o jakąkolwiek inną grę, nawet te Bioware:) Z jednej strony w ostatnim rankingu użytkowników jednego z największych i prestiżowych portali o cRPG czyli rpgcodex gra zajęła 9 miejsce. Czyli tzw. „stara gwardia” grę ceni. Choć nie wiem jak wygląda sytuacja wśród mniej wymagających graczy na tzw. Zachodzie. W Polsce gra jest kochana....Albo znienawidzona:)
ŚPZ jest grą opartą o system D&D w edycji 3,5, czyli takiej „podrasowanej trójce”, z którą mieliśmy do czynienia w Icewind Dale II czy Neverwinter Nights. Zmiany są głównie kosmetyczne i nie ma sensu się tutaj nad tym rozpisywać. Tym co wyróżnia grę jest odejście od świata Forgotten Realms i umieszczenie akcji w uniwersum Greyhawk, pierwszym świecie systemu Dungeons & Dragons, sama zaś fabuła oparta jest na jednej z pierwszych przygód do „papierowego” systemu AD&D. Czyli niejako „powrót do korzeni”. Ok? Ok. Ale nie wszystkim to odpowiada. Greyhawk nie jest w Polsce właściwie znany, nie ma w zasadzie znanych herosów, graczom ciężko było się przestawić. Fabuła zaś, bardziej heroic niż epic (jak w innych grach cRPG opartych o D&D) jest bardzo prosta. W starej świątyni znów budzi się zło, a ukryte skarby czekają na śmiałków:) Drużyna gracza zaś, przybywa do wioski Hommlet, położonej całkiem niedaleko a jej kroki kierują się właśnie do tytułowej Świątyni.
Ale już sam powód przybycia do Hommlet i powód wyruszenia do świątyni dla każdej drużyny będzie inny. Wynika to z tego, że gracz musi przy tworzeniu drużyny (pięć osób + później opcjonalnie 3 NPCów, którzy dołączą) wybrać jej charakter. W zależności od tego jaki charakter wybraliśmy inny będzie początek rozgrywki, inny jej przebieg (w tym relacje z NPCami, dialogi itd.) a także inne będzie zakończenie (tych jest około 20!). W przeciwieństwie do np. Icewind Dale II, nie będzie można mieć w drużynie praworządnego dobrego paladyna i chaotycznego złego pół – orka barbarzyńcę. Charakter drużyny determinuje charakter postaci, tzn. postać w ekipie może mieć charakter tylko o stopień inny niż wybraliśmy. Np. nasza drużyna ma charakter neutralny dobry. Oznacza to że nasze postacie mogą mieć charakter tylko neutralny dobry, praworządny dobry, chaotyczny dobry lub prawdziwie neutralny. I nic poza tym.
Ci, którzy znają system D&D nie będą mieć raczej problemu z tworzeniem i rozwojem ekipy. Zaznaczę tylko, że maksymalnie można naszą drużynę rozwinąć do 10 poziomu, ale to naprawdę wystarcza. Zdziwić nowych graczy może co innego. System walki. Przez niego wielu ludzi grę znienawidziło. Osobiście tego nie rozumiem, bo uważam system walki w ŚPZ, za ogromną zaletę gry. Walka jest rozgrywana w systemie turowym. Najpierw komputer losuje inicjatywę dla wszystkich uczestników starcia, a potem każdy wykonuje swój ruch. Pozwala to spokojnie zaplanować działanie, wydać komendę, bez chaosu jaki często panował w Icewind Dale czy Baldurs Gate. Zdaję sobie jednak sprawę, że wielu amatorów poległo. Podczas walki trzeba brać pod uwagę wszelkie rzuty na odporności, finezyjne ataki, odległość od wroga, okazyjne ataki itp. To czyni ze Świątyni Pierwotnego Zła, znakomity taktyczny cRPG. Trudny i wymagający, ale o to właśnie w tym gatunku chodzi (nie wierzę w bajki, że dla kogoś gra była łatwa, nie znam nikogo – a znam ludzi, którzy na tym gatunku zęby zjedli – i wymagające starcia to cecha przez każdego wymieniana).
Inne zalety? Na pewno rozwinięte dialogi (zależne od charakteru, cech postaci itd.), kilkadziesiąt „questów” pobocznych i..grafika:)
Grafika w Świątyni Pierwotnego Zła to śliczne 2D. Chyba w żadnej innej grze cRPG nie było tak ładnej grafiki w rzucie izometrycznym. Wszystko jest czytelne, animacja porządna, ekwipunek czytelny. Naprawdę jeśli ktoś się do czegoś doczepi to powiem że szuka „dziury w całym”.
Sporo graczy narzeka na muzykę. A wg mnie jest po prostu ok. Może faktycznie brak tu perełek jakie słyszeliśmy choćby w sadze Icewind Dale, ale na pewno muzyka w tej grze nie jest słaba. Jest całkiem klimatyczna i pasuje do lokacji. Średniak, ale czy to wada?
Więc jak jest z tym tytułem? Cóż, ostatnio ta gra wyleciała z mojego TOP 10, ale gdybym tworzył TOP 15 już by się znalazła:) To na pewno jeden z najlepszych cRPG w historii, a jeśli chodzi o cRPG oparte o trzecią edycję D&D to jest to tytuł najlepszy.

11.10.2009 13:24
yarocorpse
👎
49
odpowiedz
yarocorpse
59
Centurion

Kaszana i kolejne stracone pieniądze.6 browarów by za to było. Co za kretyn wymyślił turowy system walki i poziom trudności żeby taki system trzeba stosować? Po co to? Dla jaj,dla zabawy czy tak dla zasady? I jeszcze ta terminologia - "kara do pancerza", "rzuty na obronę". Co to za wynalazki?Żenada.

12.02.2004 14:00
😍
1
zanonimizowany137250
2
Junior

no i trzeba dodać trochę słaba grafa

12.02.2004 14:01
2
odpowiedz
zanonimizowany45782
0
Legend

Wcale nie słaba, tylko oldschoolowa :) A animacja postaci bardzo ładna.

12.02.2004 14:01
zarith
3
odpowiedz
zarith
235

punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, mi się podobała

12.02.2004 14:06
😜
4
odpowiedz
zanonimizowany2716
60
Generał

słaba względem czego?

22.02.2004 12:31
😱
5
odpowiedz
zanonimizowany148028
48
Generał

Nie zgadzam się. Grafika w Świątyni Pierwotnego Zła to prawdziwy majstersztyk. Po pierwsze bardzo ładne, malowane tła, a po drugie dokładnie zrobione trójwymiarowe postacie. Wygląda to jak mix Revenanta i Baldur's Gate przystosowany do wyzszych rozdzielczości i nowoczesnie zrobiony. O wiele ładniej to wygląda niz choćby grafika w Neverwinter Nights - bo jak to mówią " nie wszystko złoto co trójwymiarowe" :) Ważne jest aby grafika była ładna i przejrzysta, a to czy trójwymiarowa lub w dwóch wymiarach to juz sprawa mało ważna.

22.02.2004 13:24
😃
6
odpowiedz
zanonimizowany3364
68
Legend

Grafika 3d wygląda fajnie tylko w grach z widokiem perspektywicznym z pierwszej lub trzeciej osoby.

22.02.2004 20:10
😱
7
odpowiedz
zanonimizowany117456
1
Junior

Mam małe pytanie!!
Czy ma ktos ta gre w wersji polsko-języcznej???
Jeśli tak to bardzo prosze o kontakt na adres "[email protected]"
Z góry ogromnie dziękuje!!!

23.02.2004 23:58
8
odpowiedz
zanonimizowany130184
11
Chorąży

WojDaS --> ja mam. A o co chodzi?

24.02.2004 00:11
9
odpowiedz
mikmac
161
Senator

graficzka jest sliczna, tyle ze niestety na moim motku (LCD 17) te postaci sa MALENKIE - moze i sa ladnie zrobione i animowane, ale sa tak tycie, ze prawie nic nie widac. Czcionka to tez jakas 4 albo piatka i musze siedziec dosc blisko (mniej niz metr) aby cokolwiek odczytac.

P.S. LCD wyswietla dobrze tylko w 1280x1024 i tak gram...

24.02.2004 08:17
10
odpowiedz
zanonimizowany3389
68
Senator


mikmac --> Śliczna? No sprawa gustu raczej. Na mojej 19'' w 1024 te postaci to małe pierdziochy, prawie ich nie widać.

24.02.2004 08:19
Erazor_XX
😒
11
odpowiedz
Erazor_XX
89
give it to me baby!

A co ja mam powiedzieć? Znacie taki monitor jak Daewoo 518B ??

ps. 15 cali......

25.02.2004 18:10
Amo
😊
12
odpowiedz
Amo
103
Pro-vocator

Yo ta gra ma mieć klimat a nie efekciarską grafe,poza tym tła są genialne a postaci choć male bardzo starannie wykonane...najlepsza rozdzielka to 800x600,moja karta zżarła by ją na śniadanie w najwyższej ale postaci są wtedy prawie niewidoczne,a no i jeżeli chcesz łupanke H&S to lepiej pograj sobie w diablo bo w ŚPZ liczy się klimat i zasady D&D reszta to formalnośc YO!

01.03.2004 23:05
13
odpowiedz
zanonimizowany20085
23
Legionista

Jezu gra zachowuje się jakby się do niej bil pocałości dotknoł... a samouczek.... jezu nawet doświadczony gracz ma problemy bo oczywiście nieopisali jak czary rzucać, ja po godzinie dalej niepotrafiłem....

04.03.2004 15:43
14
odpowiedz
bewu
15
Pretorianin


Czytajac wypowiedzi dochodze do wniosku ze jest to kolejna rozreklamowana gra dla grupy fanatykow...a moze sie myle...czy jest sens zebym ja, jako zwykly gracz wydawal niemale przeciez pieniadze na taka pozycje ?

04.03.2004 16:24
😊
15
odpowiedz
PAW666THESATAN
165
PIF PAF

a ja zadam lolowe pytanie :> ile ta gra zajmuje na dyskq ?? bo mam maly dysk no i nie wiem czy mi sie zmiesci ~_^. jakbyscie mogli to mi powiedzcie :d

04.03.2004 16:42
😊
16
odpowiedz
wampirek
85
Pretorianin

Dopiszę i swoje zdanie bo nie mogę juz...
ŚPZ jest grą bardzo dobra wiele wnoszącego nowego do gatunku gier cRPG.
Znajduje się w niej kilka błędów,które też na początku mnie zniechęciły do tej gry.Na początku porównywałem Ją do mojego "The Best" Balurs Gate 2,która do tej pory jest moim zdaniem najfajniejszą grą cRPG.
Grafika w ŚPZ jest cudowna, niestety trzeba miec mocny komp po to by rozkoszować się w pełni świetnymi animacjami, muzyka bez zarzutu.Tak jak koledzy pisali wcześniej postacie wyglądają jak mikrusy.
Ogólnie ŚPZ jest dla mnie odskocznią od sagi Baldura i IWD, mam nadzieję że nie tylko ja czeka na 3 część Baldura opartą o D&D 3.5 jak i też na kontynuację ŚPZ.


07.03.2004 17:36
😃
17
odpowiedz
zanonimizowany148028
48
Generał

PAW666THESATAN --> Bodajże 1.1 GB ( tak jest napisane w Encyklopedii )

07.03.2004 17:40
18
odpowiedz
PAW666THESATAN
165
PIF PAF

.:[ Kocioł ]:. - thx man :]

07.03.2004 18:36
Vejt
19
odpowiedz
Vejt
89
The Chronicles of Vejt

Nie porównujcie rećznie rysowane tła do trójwymiaru
To zależy jak kto lubi
Mi naprzykład nie podobał się graficznie NWN a za to Kotor jest zajebisty
Tak samo swietna ŚPZ

23.03.2004 19:46
👍
20
odpowiedz
zanonimizowany156076
1
Junior

Robilem 3 podejscia do tej gry, dopiero za 3 razem sie przekonalem i teraz nie moge sie oderwac od monitora, chociaz ten swiat jakis malutki a ekwipunek skromny, ale podsumowujac ogolna ocena to 4.....

24.01.2005 12:23
😁
21
odpowiedz
KarolRadom
45
Konsul

gra jest taka sobie chociarz nielubie rpegow z tego stylu lubie takie jak diablo lub ghotik ale gierka jest nawet nawet .ps czy widzeliscie rzeke smiac sie chce jaka wklejona haha

24.01.2005 13:04
22
odpowiedz
poltar
170
Senator

O w mordeczke. Niezly z ciebie archeolog :D

24.01.2005 14:00
23
odpowiedz
brzeszczot
77
Generał

Erazor_XX - D 518 B - oj znam bardzo dobrze - do dzis uzywam na jednym z komputerow

03.02.2007 01:30
👍
24
odpowiedz
zanonimizowany431736
1
Junior

grafa w świątyni jest fajna

03.02.2007 01:31
25
odpowiedz
zanonimizowany431736
1
Junior

jest tu kto

15.07.2007 13:31
😊
26
odpowiedz
zanonimizowany475705
1
Junior

czysty icewind dale

22.01.2008 18:57
27
odpowiedz
zanonimizowany527308
1
Junior

Witam,a sądzicie,że ta gierka mi pójdzie,jeśli nie mam akceleratora?Bo np Half-life też niby wymaga akceleracji,a chodził na moim kompie jak ta lala,mam 1,7 celeron,512 ramu,16 ram karte grafiki.Bo nie chce jej kupować,jeśli nie pójdzie.Dzięki za odp.

14.02.2008 12:21
👍
28
odpowiedz
zanonimizowany425192
12
Generał

Świątynia Pierwotnego Zła będzie jako pełniak w najnowszym CD-Action! 19 lutego 2008 r.
Super! Jeden z najfajniejszych RPG-ów!
Ładnie zaczęli rok. Jak na razie:
1. Kroniki Riddicka (01/2008)
2. Świątynia Pierwotnego Zła (03/2008).

14.02.2008 12:44
DarthNerever
30
odpowiedz
DarthNerever
90
His Master's Voice

A mi się bardzo podobała, głównie ze względu na zastosowanie w nim walk w turach i ten old school na każdym kroku. Nie mogę się doczekać aby znowu dorwać się do niego, dlatego kupie cda.

14.02.2008 13:39
31
odpowiedz
Capt. Krzysztow
0
Generał

Nie wiem co fajnego w ToEE. Podchodziłem do tej gry trzy razy i nie potrafiła mnie wciągnąć. Chociaż graficzkę miała śliczną...

14.02.2008 15:58
swietlik94
32
odpowiedz
swietlik94
54
Pretorianin

Będzie w CDA, które ukaże się 19.02.08 r.

16.02.2008 16:57
😜
33
odpowiedz
/FAN CRY\
67
Konsul

No i zgadłem w wątku zgadujemy pełniaki do cda 03/2008 ale gra kojaży mi sie ze słowem Świątynia pierdzącego oSŁA

16.02.2008 23:00
Thebes
😐
34
odpowiedz
Thebes
49
Centurion

To jest turówka ??!!

25.06.2008 11:55
😉
35
odpowiedz
zanonimizowany561781
1
Junior

Ogulnie fajne ale trudne np. ten gosciu daje ci misje na bagnach i ja rozalam wszystkich i nic on muwi to samo albo ten medalik z tej świątyni terz jest trudny ten gigant jest za silny :)

29.08.2008 16:56
36
odpowiedz
zanonimizowany498564
0
Pretorianin

Ta gra kosztowała kiedys 220 zł na PC... dzisiaj kosztuje 4.90 w Saturnie (Katowice)

09.10.2008 18:26
😡
37
odpowiedz
zanonimizowany580427
0
Pretorianin

Danielos1->nałucz siem pizac bo iak ńe bendzies umiau to nje nałuczysz śe.

09.10.2008 18:27
38
odpowiedz
zanonimizowany580427
0
Pretorianin

A co do gry to nudna strasznie,brzydka i stara ale przecież nie oto tu chodzi.

08.12.2008 13:18
magik603
😊
39
odpowiedz
magik603
32
Konsul

Według mnie to świetna gra, świetnego producenta.
Troika w naszych sercach na zawsze.

09.01.2009 17:48
😐
40
odpowiedz
zanonimizowany606480
42
Pretorianin

Komentarza już nie widać, ale o ile dobrze pamiętam ktoś sądzę wcześniej trafnie dopisał, że ta gra nie ma w zasadzie wątku głównego. Wszystko się rozłazi.
I faktycznie brak tu jakiegoś ciekawego rozwoju akcji, postacie w grze są bo są, ich działaniami nie kierują do końca sensowne motywy, także przydzielane misje bywają pozbawione sensu. Wykreowany świat troche nie przekonuje i brak w nim życia. Ile razy wracałem do tej gry trochę tego żałowałem.
Mimo tych wszystkich (dla mnie) wad gra potrafi być niesamowicie klimatyczna, walki bardzo przyjemne, a pokonanie w starciu kilku żab daje więcej satysfakcji niż np. całego legionu szkieletów i innych stworów w głupawym diablo.

14.02.2009 13:56
😊
41
odpowiedz
zanonimizowany607890
10
Pretorianin

Mam tego RPG-a.Nudny czasem ale bogaty fabularnie i mający niezłą grafikę.

01.04.2009 18:26
42
odpowiedz
zanonimizowany630994
9
Legionista

Gra jest... Świetna! Dorównuje Arcanum, chociaż temu gigantowi nie dorówna nigdy. Ładna grafika, fajna fabuła (w końcu D&D ;)) oraz to fajne okrągłe menu! Minus - długość gry. Jest troszkę przykrótka.

15.06.2009 15:33
arkadius2
😊
43
odpowiedz
arkadius2
138
Dark Crusader

Mimo iż jestem fanem Baldurs Gate, IWD, czy Tormenta, to niestety do Świątyni nie mogę się przekonać. Próbowałem podejść już dwa razy, ale bezskutecznie, może na te wakacje dam jej jeszcze jedną szanse :)

16.06.2009 09:32
44
odpowiedz
zanonimizowany509027
7
Generał

Świetna gra właśnie przeszedłem, ogromny świat, nieliniowa fabuła, setki questów pobocznych, sama świątynia Demoinicy zapewnia około 4h łażenia.

Naprawde polecam, każdemu fanowi Rpg.

16.06.2009 09:38
claudespeed18
45
odpowiedz
claudespeed18
180
Liberty City Finest

gdy gra wyszla bylem na nia strasznie napalony, jednak po 2h grania odechcialo mi sie ze wzgledu na okropny system walki, bardzo dziwny i do tego w turach, wlasciwie wole tury ale takie jak w Falloutach czyli z PA a nie jakies dziwne inicjatywy i setki akcji do wyboru z 'koła' mozliwosci bohatera, system D&D jednak nie dla mnie :/

i moze nie byloby to problemem gdyby nie to że druzyna obrywa strasznie a ktos trafia raz na 10 strzałów dopiero...

08.08.2009 17:49
46
odpowiedz
zanonimizowany603893
8
Legionista

No coś ty system walki jest najmocniejszą stroną gry. Naprawdę świetna gra, ale bardzo trudna.

10.08.2009 17:24
47
odpowiedz
zanonimizowany639316
4
Junior

Jakoś mnie nie wcagneła ale może dam jej 2-gą szansę.

26.09.2009 15:30
Dzwienkoswit
48
odpowiedz
Dzwienkoswit
39
Centurion

Bardzo fajna gierka... Mi się podobała głównie ze względu na styl turowej walki. Nie trzeba było się dwoić i troić żeby sterować bohaterami podczas walki.
Naprawdę polecam!

15.11.2009 09:47
Irek22
51
odpowiedz
Irek22
131
Legend

JackieR3 -> ma tak samo. Odbiłem się od niej trzy razy, ale nie popuszczę i kiedyś ją skończę :) Na szczęście ma ją za darmo bo z CDA.

15.11.2009 21:01
faner
👍
52
odpowiedz
faner
38
Senator

Dla wszystkich zainteresowanych. Będzie w biedronce już 3 grudnia, za dyszke!

08.02.2010 19:30
53
odpowiedz
zanonimizowany703060
4
Chorąży

ta gra przypomina mi gry neverwinter nights,icewind dale.Świątynia P.Z. ma duzo lepszą grafike czego nie doceniałem w NN i, Icewind Dale

26.08.2011 15:41
bajf
56
odpowiedz
bajf
69
Konsul

Dobra, ale wymagająca. No i trochę mały i mało interaktywny świat.

21.03.2012 16:13
Irek22
59
odpowiedz
Irek22
131
Legend

Kurcze, kiedyś od tej gry się odbiłem (przyczyną była cholernie mała czcionka i nie dawałem rady dłużej przez to przy niej wysiedzieć). Jakiś czas temu jednak ją przeszedłem i... mam ochotę zagrać w nią kolejny raz!
Nie jest to tak rozbudowany RPG jak BG, PT czy IWD (żeby pozostać tylko przy D&D), fabularnie też od nich odstaje, ale to, co mi się najbardziej w tej grze podoba, to system walki! Jest rewelacyjny! Przy nim nawet system walki z BG wygląda jak slasher... ;P No dobra, nie jak slasher, ale w porównaniu do ToEE taktycznie walka w BG wygląda po prostu biednie.

27.03.2012 18:44
SpecShadow
61
odpowiedz
SpecShadow
101
Silence of the LAMs

Znacie moda Circle of Eight? Czy nowsza wersja (7.1.0) działa z grą dodaną do CD Action?

27.03.2012 19:01
WrednySierściuch
62
odpowiedz
WrednySierściuch
103
No gods no masters!

Znamy, i nie działa. Wersja z CdA jest wersją PL, i takiego też moda potrzebujesz

Tu masz ostateczną wersję polską
http://hrothgar.pl/viewtopic.php?t=683&postdays=0&postorder=asc&start=0

Niestety jest ona wytworzona przez tego bufona Aurelinusa, który choć jest świetnym koderem uważa się za lepszego od twórców moda i powprowadzał swoje poprawki!
(generalnie przeczytaj 2 post, ja tam jednak wolę grac z oryginalnymi modami, niż z Aurelinusowymi podróbkami)

27.03.2012 23:15
SpecShadow
63
odpowiedz
SpecShadow
101
Silence of the LAMs

Tyle że chyba musiałbym mieć grę np. z GoG więc raczej odpada. Mimo wszystko dzięki za informację.

06.01.2013 00:38
64
odpowiedz
zanonimizowany884221
24
Chorąży

Szczerze podpisuję się pod recenzją, jakiej dokonał EnterName parę wpisów wcześniej.
Gra jest po prostu nudna i słaba. A największą bolączką jest właściwie zerowa interakcja z otoczeniem. Grafika, owszem, cieszy oko, ale już muzyka brzmi jakby żywcem była skopiowana z jakiegoś kursu wyciszającego umysł made in Budda. Fabuła - zerowa. Idź i zniszcz siły zła, ot co. Ilość przedmiotów, postaci, zachowanie postaci i ten usłużny ton naszych bohaterów – żenada. Zirytowało mnie jeszcze, że zamiast bohatera, którego wytypowałem do rozmowy z jakimś NPC odzywał sie inny. Nie można też było ani wyjść, ani wejść do budynków w pojedynkę. To mnie bardzo drażniło.
Ogólnie liczyłem na dużo i srodze się zawiodłem. 3/10 :(

18.04.2013 10:49
65
odpowiedz
zanonimizowany881864
21
Generał

Dla mnie cudo gra 10/10 grałem w nia sporo i nadal moge 100razy przechodzic tylko szkoda ze nie ma dalszych czesci bo jest cudna ;)

24.07.2014 13:23
AlkoPc
66
odpowiedz
AlkoPc
47
Pretorianin

Mam gdzieś w zakurzonym pudełku. Z tego co pamiętam to totalnie mi nie podeszła, ale szczerze to nie dałem jej nawet szansy mnie wkręcić. Czytam te wasze komentarze i chyba po prostu dam jej drugą szansę. :P

24.07.2014 15:02
Irek22
67
odpowiedz
Irek22
131
Legend

AlkoPc [66]

Mi też ta gra nie podchodziła przez długi czas, ale w końcu dałem jej szansę i nie było tak źle. Dałem jej nawet stosunkowo wysoką ocenę (7,5/10), może nawet ciut za wysoką, ale tylko i wyłącznie ze względu na walkę, która - jak dla mnie - jest po prostu rewelacyjna i i idealna, jeśli chodzi o drużynowe RPGi w rzucie izometrycznym (ech, gdyby Baldursy i Icewindy miały tak rozwiązaną walkę... I taką grafikę...).
To satysfakcjonująca, rozbudowana i taktyczna walka trzymała mnie przy tej grze i gdyby nie ona, dałbym Świątyni Pierwotnego Zła max 5/10, a pewnie nawet jej nie ukończył, bo to, co napisał EnterName w poście [60] jest, niestety, prawdą. No, może poza wywalaniem do pulpitu i zwisami, których osobiście nie miałem.

Tak że szansę możesz jej dać, ale pod warunkiem, że bardzo lubisz i cenisz rozbudowaną i turową walkę, która jest najjaśniejszym (obok grafiki) elementem tej gry. W przeciwnym razie ponownie się od Świątyni Pierwotnego Zła odbijesz.

11.09.2014 23:07
68
odpowiedz
zanonimizowany881864
21
Generał
10

Jedna z klasyk moim zdaniem wszystko epickie ma swój styl i klimat szkoda że nie robili kontynuacji a ogólnie wszystkie ich gry były w miare dobre gdyby sie postarali robili by kontynuacje i reszta a tak to heh . Świątynie pierwotnego zła jedna z moich ulubionych crpg ładna grafika szczegółowo jak na tamte czasy bardziej taka świecąca ale to zaleta według mnie , poziom trudnosci też jest i wszystko co powinno mieć klasyczne crpg gra podobno troche do baldura czy icewind bo mozna wybrac strony itp rozbudowane postacie . Gra dla mnie perfekcyjna i dostała już odemnie ocene ale to kiedyś . Arcanum też było niezłe więc znają podstawy . Teraz napisałem troche dłużej żeby nie było :D Dodam system turowy i taktyka boska na samym początku zalezy co wybierzesz to i gdzie indziej startujesz . A teraz znów ją przechodzę :P

12.09.2014 00:14
69
odpowiedz
Cyniczny Rewolwerowiec
95
Senator
9.0

@Irek22
ToEE to de facto turowy taktyczny dungeon crawler. Ciężko oczekiwać od gry czegoś czym nie jest. Bugi natomiast to inna kwestia, ale fanowskie patche poprawiają praktycznie wszystko. W momencie jej wydania było bardzo źle, ale obecnie gra jest rewelacyjna i zdecydowanie godna polecenia, pod warunkiem że ktoś nie oczekuje Baldur's Gate bis.

07.05.2015 00:24
Irek22
😊
70
odpowiedz
Irek22
131
Legend

No proszę...

http://grimuar.pl/news/edytor-swiatyni-pierwotnego-zla-odkryty-po-12-latach-w-polskiej-latce

Całkiem przyjemna wiadomość. Skoro nie można mieć Baldurów na zmodyfikowanym przez Obsidian Entertainment Unity Engine, to miło by było zagrać w tę serię na silniku ŚPZ bo graficznie ta gra nawet dziś prezentuje się całkiem przyzwoicie. Ech, może ktoś kiedyś to zrobi (z obowiązkowo zmienioną słabawą walką z Baldurów na fenomenalną walkę w ŚPZ)...

26.07.2015 17:29
71
odpowiedz
Nowy0000
6
Junior

O edytorze wiem od 6 lat więc to żadna nowość.Był od razu w wersji od CDA w głównym folderze gry wystarczyło go uruchomić i już.hahahahaa też mi odkrycie po 12 latach hah

Gra Greyhawk The Temple of Elemental Evil