Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Nowe prawo może ukrócić klonowanie popularnych gier. Czy w efekcie ograniczy innowacje?

20.02.2018 12:00
DanuelX
2
27
odpowiedz
DanuelX
82
Kopalny

Każde zaostrzanie prawa autorskiego/patentowego to działanie na szkodę konsumenta. Jeśli dojdziemy w europie do paranoi z USA gdzie trolle patentowe mają się nad wymiar dobrze to przyjdzie płacz i zgrzytanie zębów.

20.02.2018 12:03
Łosiu
😎
3
16
odpowiedz
1 odpowiedź
Łosiu
242
German quality

GRYOnline.plNewsroom

Zabawnie wygląda przy tym rynek mobilny i google play z setkami klonów..

20.02.2018 15:34
16
16
odpowiedz
zanonimizowany1254542
2
Legionista

Tak oto dochodzimy do paranoi życia w najczystszej postaci. Urzędasy wszelkiej maści, prawnicy i cała ta zgraja przydupasów biurokratycznej machiny będzie za chwilę regulować każdy, nawet najdrobniejszy aspekt życia obywateli. Czy nie jest to przypadkiem jedno z głównych założeń faszyzmu, z którym ponoć tak bardzo walczą? Za chwile się okaże, że Sapkowski skopiował pomysły Tolkiena (bo niziołki i czary), a Banksy ukradł metody Jean-Michela Basquiata (bo farba olejna i spray). To jest jakiś nowoczesny totalitaryzm. Proponuję opatentować jeszcze style dziennikarskie, tonacje kolorystyczne obrazków w książkach dla dzieci i rozwiązania architektury ogrodowej.

post wyedytowany przez zanonimizowany1254542 2018-02-20 15:38:45
20.02.2018 12:17
4
11
odpowiedz
7 odpowiedzi
zanonimizowany1225531
0
Generał

No tak ewunia, bo W3 od nikogo nie kopiowało. Normalnie oryginał!

20.02.2018 13:29
👎
6
11
odpowiedz
zanonimizowany699497
105
Konsul

Krok do zwiększenia monopolu na rynku gier. Jeśli sprawdzi się ten czarny scenariusz, to ucierpią najbardziej niezależni twórcy, których nie stać na prawników.

20.02.2018 14:44
10
11
odpowiedz
zanonimizowany1027056
59
Generał

Czyli Ubisoft bedzie pozywał sam siebie ?

post wyedytowany przez zanonimizowany1027056 2018-02-20 14:48:32
20.02.2018 13:35
7
6
odpowiedz
2 odpowiedzi
Absolem
101
Generał

Oczywiście wg. mnie to złe prawo. Jasne, jako twórcy na pewno ludzie mają pewien niesmak, że ktoś powiela wprowadzane przez nich innowacje w grach. Ale bez tego nie byłoby rozwoju, z resztą nie dotyczy to tylko tej jednej dziedziny. Nawet patenty na wynalazki itp. mają jakiś ograniczony czas trwania. Można by pomyśleć, że z jednej strony mnóstwo kopii jakiejś gry ogranicza użytkowników oryginału, przez co nie będzie się rozwijał tak jak w przypadku skupienia całego "kapitału", ale z drugiej strony monopol zawsze jest niekorzystny dla konsumenta i często nadużywany.

20.02.2018 14:53
11
5
odpowiedz
Artur_9
16
Chorąży

Jedyny pożytek z tej ustawy będzie, jak EA opatentuje mikropłatności.

20.02.2018 16:02
18
5
odpowiedz
1 odpowiedź
boy3
79
Senator

W końcu obejrzałem filmik podany ze sniper elite 4

Z tekstu wynika że ktoś zastrzeże sobie, aby nikt nie mógł zrobić strzelanki z taką kamerą śmierci

A teraz wyobraźmy sobie że mamy DWIE IDENTYCZNE gry sniper elite 4, z tym że jedna ma kamerę zabójstw pokazaną na filmiku wyżej, i bez

Czyli usuwamy kamerę śmierci, i gra nie jest klonem, bo brak jednego elementu gry? XD

I co to znaczy klon gry? Klon gry dla mnie oznacza grę która jest identyczna pod względem rozgrywki i struktury świata, co w prawie każdym wypadku występuję tylko między grami 2 takich samych serii, jak morrowind, oblivion, skyrim, czy far cry 2,3,4

Wyobrażacie sobie, jakie jaja byłyby gdyby ubisoft kiedyś tam zastrzegł sobie element wież widokowych, i żaden twórca nie mógł to wykorzystać? XD Jaja jak berety

Dla mnie to wygląda na jakiś spisek największych korposzczurów z branży gier, taki monopol na swoje kotlety z charakterystyczni elementami jak wieże ubisoftu

MASAKRA

post wyedytowany przez boy3 2018-02-20 16:07:17
20.02.2018 18:00
Pan Dzikus
26
5
odpowiedz
Pan Dzikus
162
Generał

Super prawo. RTS będzie mógł robić tylko EA, hack&slahs tylko Blizzard, a FPS tylko id Software. CH.W.D.U.E.

20.02.2018 15:20
Zdzichsiu
😂
15
4
odpowiedz
Zdzichsiu
107
Ziemniak

Pomyślcie sobie, co by było, gdyby takie prawo istniało w momencie premiery Dooma lub pierwszego Diablo.

20.02.2018 16:02
17
4
odpowiedz
htmzor
41
Pretorianin

Jednym słowem 5-6 największych i najbogatszych molochów w branży skupi prawa do wszelkich elementów i mechanik i będzie się starało skleić z tego coś grywalnego. Ale jaja. Wyobraźcie sobie grę snajperską stworzoną przez Ubisoft, którą przechodzi się non-scopem bo prawa do używania lunety ma EA. Życie w dzisiejszym świecie zakrawa na kpinę. Skończy się tak, że branża gier padnie bo nikt nie będzie miał prawa do wszystkich mechanik koniecznych do stworzenia fpsa czy rpga.

20.02.2018 17:05
robert357
23
4
odpowiedz
robert357
65
Konsul

Czy to przypadkiem nie zabije gier indie?

20.02.2018 14:54
GhostMaree
12
3
odpowiedz
GhostMaree
36
Konsul

będą się pozywać o ułożenie UI w grze xD

post wyedytowany przez GhostMaree 2018-02-20 14:55:46
20.02.2018 17:02
22
3
odpowiedz
zanonimizowany779578
88
Generał

żeby zabić rpg wystarczy że ktoś opatentuje zdobywanie poziomów już mamy uwalone połowę rynku gier.

20.02.2018 20:18
28
3
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1074990
29
Generał

Każda, nawet najbardziej przełomowa twórczość, bazuje w całości na tym, co już było lub jest. Innowacyjność polega na nowatorskiej rekompilacji i rozwijaniu istniejących koncepcji. Postawiłbym tezę, że żaden człowiek nigdy nie stworzył niczego ex nihilo. Pierwsi czerpali z natury i siebie, kolejni czerpią z tego i z dzieł innych.

Niby zależy, gdzie zostanie postawiona granica między inspiracją a kopiowaniem, między oczywistością a unikalną cechą, jednak nawet pomimo tego, że ewentualna możliwość zastrzegania tak pojętych znaków towarowych nie oznacza z automatu blokady dla wszystkich innych, właściciel praw może wszak udzielać licencji, potencjalne skutki mogą się okazać rzeczywiście rewolucyjnie złe, zwłaszcza dla małych i niezależnych. A oprócz tego wymiecie klony, fakt.

20.02.2018 14:06
Dzienciou
8
2
odpowiedz
Dzienciou
132
Generał

To ja patentuję przeznaczenie lewego klawisza myszki jako "strzał".

20.02.2018 15:00
13
2
odpowiedz
boy3
79
Senator

Jeśli to prawda to większym develeporem może to niezle napsuć krwi, ale mniejsze studia mogą mieć problemy

post wyedytowany przez boy3 2018-02-20 15:02:01
20.02.2018 21:08
The Trooper
😒
29
2
odpowiedz
The Trooper
52
Bad Meme
Wideo

Świetnie,zniszczą tym kompletnie mniejsze studia i ograniczą większe firmy.
https://www.youtube.com/watch?v=kmMhzaF7puM

20.02.2018 16:18
19
1
odpowiedz
Charon Styks
35
Chorąży

To czekamy na pierwszą grę napisaną i wydaną przez "piratów" :D Ciekawy eksperyment :D

post wyedytowany przez Charon Styks 2018-02-20 16:18:37
20.02.2018 23:39
Herr Pietrus
33
1
odpowiedz
Herr Pietrus
201
Für Deutschland!

Brzmi jak pomysł kompletnie "od czapy".
Dopiero się zacznie trolling patentowy...

21.02.2018 00:18
Whisper_of_Ice
34
1
odpowiedz
7 odpowiedzi
Whisper_of_Ice
68
Sic Parvis Magna

Ta Unia powinna się rozpaść bo to co oni robią a teraz jeszcze atak w branże rozrywki elektronicznej to już szczyt szczytów, czyli jak zabić każdy dosłownie każdy gatunek gier

FPS Bo strzelanie ktoś opatentował
RPG Bo ktoś opatentował loot i lvlowanie
MoB'a bo przecież robimy w takiej docie, lolu, HoTsie praktycznie to samo
Rozumiem również że jeśli w MMO pojawi się klasa postaci kapłan to taki Blizz będzie mógł go pozwać no bo dur dur w wowie taka klasa jest?

"Jak zabić branże gier wg UE" tak powinien nazywać sie Wasz news. Nie wiem pod kogo jest robione te prawo ale jednego jestem pewien, nie pod konsumenta...

post wyedytowany przez Whisper_of_Ice 2018-02-21 00:19:26
21.02.2018 03:51
yadin
35
1
odpowiedz
yadin
102
Legend

Kiedyś BBC rozpoczęła nadawanie serwisów informacyjnych. Chcieli zastrzec formułę wiadomości, aby inne media nie mogły informować ludzi w ten sam sposób. To by było na tyle.

21.02.2018 11:30
iwo607
37
1
odpowiedz
iwo607
65
Centurion

Już widzę zalew pozwów od Bethesdy. I tak dobrze, że Apple nie robi gier, bo wtedy to już w ogóle masakra by była.

21.02.2018 17:56
👎
43
1
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

Nowe prawo może ukrócić klonowanie popularnych gier

Więcej szkód niż pożytku.

Gdyby takie prawo zostałby wprowadzony o 30 lat wcześniej... To będziemy usunąć Ori and the Blind Forest albo Hollow Knight, bo metroidvania jest od Metroid? widok Będziemy usunąć Half-Life, Wolfenstein i setki FPS, bo widok FPP i strzelanka jest od Doom? Będziemy usunąć Amnesia, Resident Evil i setki horrorów, bo straszenia i system kamery jest od Alone in the Dark, a FPP od Doom? I 1000 jeszcze przykładów...

Fuck logic. Niech idą do diabła z tym prawem!

post wyedytowany przez zanonimizowany307509 2018-02-21 18:20:23
21.02.2018 21:48
46
1
odpowiedz
Baalnazzar
137
Generał

Ok. Może będzie to można obchodzić, szukać luk, ale to utrudnienie. Rozwój w sferze jakichkolwiek dzieł polega na mieszaniu tego, co wymyślili poprzednicy, usprawnianiu, urozmaicaniu. Nieczęsto ktoś wymyśla coś unikatowego. Pewnie, że tworząc coś unikatowego, chcę być za to doceniony, ale też nie chciałbym przez to blokować rozwoju. To samolubne i w ostateczności niezdrowe dla rozwoju branży, na której mi zależy. Zaostrzanie praw autorskich przypomina mi chętkę na patentowanie organizmów żywych. Nikt się na to nie godzi, bo to po prostu chore, i tak samo jest z prawami autorskimi dzieł jakimi są gry, zdjęcie, muzyka itd. Pójście za daleko to nic dobrego dla samej dziedziny. Dobrym przykładem jest Doom i Diablo wspomniane gdzieś wcześniej. Niechby powstało coś równie nowatorskiego. Kompletnie wpływającego na inny odbiór gry. I co. Mamy 1 producenta robiącego tego typu gry? Który nie zaspokoi potrzeby fanów tak szybko jak można, plus może się wypalić i nie wiedzieć co zrobić z tym dalej, lub zwyczajnie rozleniwić. A tymczasem na rozwój pomysł może mieć ktoś inny. Tak. Będą klony. Ale taki jest koszt rozwoju. Nie da się zrobić wszystkiego idealnie. To tak jak ze społeczeństwem. Nie jest idealne, ale czy dlatego mam wszystkim wszystkiego zakazywać, bo ja tak chcę? Po prostu, żeby coś się rozwijało, coś też trzeba stracić. Wszystko ma swój koszt. Ale rygor koszt będzie miał znacznie gorszy. A najważniejsze powinno być takie organizowanie każdej branży, żeby nie powodować stagnacji, i zachęcać producenta do wychodzenia z siebie żeby zrobić produkt jak najlepiej zamiast osiadać na laurach.

20.02.2018 15:06
👎
14
odpowiedz
1 odpowiedź
Artur_9
16
Chorąży

Te zmiany w prawie są niepotrzebne, bo klon gry może zaszkodzić twórcą orginału tylko jeśli jest od niego lepszy.
Natomiast w takich ustawach często są luki prawne. Prawo może nie być odpowiednio sformułowane i duzi wydawcy będą mogli zaszkodzić graczom zastrzegając rozwiązań powszechnie wykorzystywanych w grach.

20.02.2018 16:30
20
odpowiedz
Aurelius
71
Weteran

HEHE, to prawnicy i ich opinie + pozwy ile % pochłoną przyszłych kosztów gry?

Czuję, że gry będą po 250. EUR.

20.02.2018 17:02
21
odpowiedz
7 odpowiedzi
zanonimizowany146624
131
Legend

Dlaczego Ewunia i AntyGimb zostali zminusowani ? Oczywiście, że Wiesiek sam w sobie oryginalny nie jest, ale 50% rzeczy, jakie są w Asasynie, jest też w Wieśku. Oczywiście ta bardziej kluczowa połowa, jak...sama rozgrywka. Nawet sposób poruszania i "środek transportu" został żywcem wzięty z Wieśka. Wszystko to, za co chwalono Asasyna, wcześniej chwalono w Wieśku. Jak to wyjaśnicie ? Czyżby połowa forum uważała Asasyna za oryginalną i super grę ? Szkoda, że skoro tak kopiują, to nie skopiowali też systemu zabezpieczeń, a raczej jego braku zastępując.....potrójnym DRM'em. :D

post wyedytowany przez zanonimizowany146624 2018-02-20 17:06:01
20.02.2018 17:24
Koktajl Mrozacy Mozg
25
odpowiedz
5 odpowiedzi
Koktajl Mrozacy Mozg
185
VR Evangelist
Image

=>

20.02.2018 19:32
😡
27
odpowiedz
rastablasta
53
Konsul

Zawsze jakieś przeszkody dla twórców gier muszą się znaleźć...

20.02.2018 21:49
WolfDale
😍
31
odpowiedz
1 odpowiedź
WolfDale
49
zanonimizowany1503001

Ja tam czasem myślę o opatentowaniu ludzkich gazów. Wtedy każda żywa istota na tej planecie będzie musiała mi płacić tantiemy za puszczanie gazów. Wystarczy mi nawet 1zł na miesiąc, ale byłbym bogaty.

post wyedytowany przez WolfDale 2018-02-20 21:50:31
21.02.2018 11:14
36
odpowiedz
zanonimizowany1108555
44
Pretorianin

Nowe prawo może sprawić, że część deweloperów przeniesie produkcje do Chin, które jak wiemy, nie przejmują się prawami autorskimi i będą klepać gry na tamtejszy wcale nie mały rynek.
A nam w EU pozostanie granie w picipolo na żużlu ... lub kolejnego Assasyna.

21.02.2018 11:39
😉
38
odpowiedz
Kaindred
11
Legionista

Unikalny to nie to samo co unikatowy.

21.02.2018 12:09
39
odpowiedz
2 odpowiedzi
JC9
4
Junior

A gdyby tak złożyć zbiorowy wniosek o patent na lootboxy? Żadna gra nie mogłaby już ich wykorzystywać bez naruszania patentu. Właściwie wystarczy, że jeden człowiek dostanie na nie patent i nigdy nikomu go nie udostępni, a my będziemy mieć spokój z pay to win przez następny wiek.

21.02.2018 13:51
40
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany1204223
22
Generał

Ja to widzę tak - jest masa hydraulików, każdy robi tę samą pracę, każdy zna te same schematy i korzysta z tych samych elementów. To jaka dany hydraulik cenę zarzuci za usługi, jakiej jakości materiałów użyje - jego sprawa. Konsument decyduje. Wygrywa zawsze na tyle tani (niekoniecznie najtańszy) by było dobrze i w miarę solidnie. Jeśli ktoś robi oryginalną mechanikę i ktoś inny to kopiuje to konsument decyduje co kupi. Bo patrząc na to prawo PUBG i Fortnite nie powinny istnieć. Ani jedna, ani druga gra nie są pierwsze w gatunku, ale to one osiągnęły sukces. Podobnie Overwatch. Ostatnio był materiał o klonach Diablo. Zbyt dużo biurokracji - źle.
Nie mówię, że Chiny mają dobry system, ale jeśli mogę dostać klon urządzenia, gry czy czegokolwiek za niższą cenę bez straty jakości - czemu nie? Przecież biorąc to prawo do telefonów to Xiaomi i początki firmy - kopie ajfona, kopie innych rozwiązań... To gracze decydują co kupić. A rynek ma się w miarę dobrze. Kolejne moby, MMO czy karcianki padają jak muchy. Zostają czasami produkcje wcale nie pierwsze ale te które gracze polubili. Wolę jednak mieć wybór wśród 20 klonów niż jedną "oryginalną" grę...

21.02.2018 14:06
K@m@R
😃
41
odpowiedz
[email protected]@R
90
Konsul

Kolejny bubel prawny jak zawsze. Ale z drugiej strony może to w końcu zmusi twórców gier do większej kreatywności.

21.02.2018 21:05
44
odpowiedz
Kubski_PL
26
Chorąży

Najlepiej byłoby gdyby nie można było sobie zastrzegać prawa do mechaniki gier bo tak to zaraz się okaże że ktoś sobie zastrzeże wspinanie/skakanie/PORUSZANIE! i co? I branża się skończy..

21.02.2018 21:26
45
odpowiedz
2 odpowiedzi
divton
30
Chorąży

Już tak nie panikujcie. Same patenty nie są wieczne oraz nie nieodwalone. Dodatkowo w każdym kraju trzeba patentować oddzielnie. Same patenty można zaskarżać i mogą one zostać zniesione.
Sam patent nie może być ogólny. Musi konkretnie wskazywać o co chodzi. No i musi to być coś nowego. Jakiekolwiek nieuściślenie może dać powód do jego zniesienia. Jeśli ktoś patentuje coś co ktoś inny już wymyślił to każdy może go zaskarżyć.
Urzędy patentowe popełniają błędy jak każdy i nie ma co podniecać się słynnymi wpadkami np. ten z H2O które zostały naprawione. I mimo lamentów jakoś ciągle żyjemy po staremu mimo ponad stu lat istnienia tych instytucji.

20.02.2018 12:25
😒
5
odpowiedz
1 odpowiedź
Kalbi84
63
Konsul

Batman kopiował od ASASYNÓW? Gdzie w Asasynach były płynne kombinacje, spektakularne ciosy i takie combosy jakie wykonuje Batman? Bo ja przypominam sobie tylko: atak, unik, gardę, ochronę. A, no i jeszcze serie zabójstw, przez które walki nie były problemem począwszy od Brotherhood.

EDIT: I nie chodzi mi o to, że Batman jest przewspaniały i wszystko wymyślił, bo nawet jeśli od kogoś podpatrzył (ale nie chce mi się wierzyć że od Asasyna), to chyba jako pierwszy zrobił to tak dobrze.

post wyedytowany przez Kalbi84 2018-02-20 12:28:22
20.02.2018 22:02
Franusss
32
odpowiedz
Franusss
123
Generał

Im więcej klonów tym lepiej!

20.02.2018 14:32
9
odpowiedz
3 odpowiedzi
AntyGimb
72
Senator

Grając teraz w świetnego Assassin's Creed Origins widzę, że Ubisoft w 90% zerżnął Wiedźmina 3.
Inna sprawa, że gra Ubisoftu jest lepsza pod każdym względem.

20.02.2018 17:08
👍
24
odpowiedz
2 odpowiedzi
Lovegejm
2
Legionista

Bardzo dobrze. Koniec klonowania innych gier, czas tworzyć coś innego, własnego.

post wyedytowany przez Lovegejm 2018-02-20 17:10:57
20.02.2018 11:55
1
-26
zanonimizowany1246970
3
Konsul

Szkoda, że tak późno, kiedy AC Origins skopiował całą mechanikę z Wieśka 3 pracy studia CD Project REd, które ciężko pracowało na swój sukces i jeszcze bezczelnie doją graczy.
W takiej sytuacji powinni odpalać część zysków REDOM.
Zbyt dużo było tu bezczelnie skopiowanych rzeczy,
które pojawiły się w W3.

Wiadomość Nowe prawo może ukrócić klonowanie popularnych gier. Czy w efekcie ograniczy innowacje?