Data wydania: 18 czerwca 2019
Platformowa przygodowa gra akcji w realiach gotyckiego horroru, będąca duchowym spadkobiercą serii Castlevania. Za jej stworzenie odpowiada Koji Igarashi, wieloletni producent tytułów z owego kultowego cyklu. Zabawa skupia się na eksploracji rozległego zamczyska, urozmaicanej walką z panoszącymi się po tym miejscu demonami, a także rozwijaniem bohaterki i zbieraniem przedmiotów. Można też grać w trybie lokalnej kooperacji.
GRYOnline
Gracze
Steam
Koji Igarashi zasłynął jako producent gier z serii Castlevania w latach 2001-2010 (choć przygodę z tym cyklem zaczął znacznie wcześniej), a w roku 2014 opuścił firmę Konami, by zacząć tworzyć na własną rękę. Bloodstained: Ritual of the Night na PS4, Switch itd. jest pierwszym niezależnym dziełem tego dewelopera, czerpiącym jednak garściami z jego najsłynniejszych kreacji. Mamy tu do czynienia z przygodową grą akcji w formie platformówki 2.5D (tzw. metroidvania albo igavania), osadzoną w klimacie gotyckiego horroru. Produkcją omawianego tytułu w wersji PS4, Switch itd. zajęło się doświadczone japońskie studio Inti Creates, znane z wielu gier z serii Mega Man.
Wcielamy się w Miriam – młodą sierotę dotkniętą klątwą, która powoduje, że jej skóra jest częściowo zamieniona w kryształ. Dziewczyna budzi się po 10-letniej drzemce w zamku opanowanym przez piekielne siły i rusza na spotkanie z twórcą tego miejsca, którego to samo przekleństwo zmieniło z jej niegdysiejszego przyjaciela we władcę ciemności.
Jak przystało na grę nawiązującą do serii Castlevania, świat gry ma dość otwartą strukturę, co czyni eksplorację ważnym aspektem rozgrywki. Walcząc z demonami i wykonując zadania, bohaterka rozwija swoje umiejętności, a także zbiera rozmaite przedmioty. Wśród tych ostatnich są rozmaite materiały, pozwalające odblokowywać nowe artefakty i zdolności poprzez system rzemiosła.
Oprócz rozgrywki solowej, Bloodstained: Ritual of the Night oferuje także lokalną kooperację dla dwóch graczy. Można też toczyć pojedynki w trybie versus.
Gra została utrzymana w stosunkowo mrocznym, rysunkowym stylu, który nawiązuje do klasycznych odsłon serii Castlevania. Oprawa graficzna wersji PS4, Switch itd. powstała przy użyciu technologii Unreal Engine 4. Pierwowzór przypomina również muzyka, skomponowana przez Michiru Yamane – kompozytorkę, która przedtem pracowała właśnie przy grach z cyklu Castlevania. Ponadto na uwagę zasługuje angaż Davida Haytera (aktora znanego przede wszystkim z roli Solid Snake’a w serii Metal Gear Solid), podkładającego głos głównemu antagoniście w Bloodstained.
Autor opisu gry: Krzysztof Mysiak
Platformy:
PC Windows 18 czerwca 2019Angielskie napisy i dialogi
PlayStation Vita AnulowanaAngielskie napisy i dialogi
PlayStation 4 18 czerwca 2019Angielskie napisy i dialogi
Nintendo Switch 25 czerwca 2019Angielskie napisy i dialogi
Android 4 grudnia 2020Angielskie napisy i dialogi
Xbox One 18 czerwca 2019Angielskie napisy i dialogi
Apple iOS 4 grudnia 2020Angielskie napisy i dialogi
Producent: ArtPlay / WayForward (PC) / WayForward (PS4) / WayForward (XONE) / WayForward (Switch)
Wydawca: 505 Games
4GRY
Seria produkcji typu metroidvania, zrealizowanych w formie platformowych gier akcji, kreowana na duchową następczynię cyklu Castlevania. Cykl został stworzony przez studio ArtPlay, a czuwał nad nim Koji Igarashi, czyli wieloletni producent kultowej marki firmy Konami. Oprócz tego swoją cegiełkę do rozwoju Bloodstained dołożyło studio Inti Creates.
Zaczęły się pojawiać pierwsze opinie na temat gry Bloodstained: Ritual of the Night, która wyszła przedwczoraj, a w 2015 roku zebrała ponad 5 milionów dolarów na Kickstarterze. Według zdecydowanej większości recenzji to najlepsza metroidvania ostatnich lat.
gry
Jakub Mirowski
20 czerwca 2019 15:26
Złe wieści dla miłośników klasycznych odsłon cyklu Castlevania, którzy wyglądają premiery ich duchowego następcy. Nie dość, że debiut gry Bloodstained: Ritual of the Night uległ opóźnieniu, to jeszcze jej wersja na konsolę PlayStation Vita została anulowana.
gry
Krystian Pieniążek
20 sierpnia 2018 19:23
Dziś piszemy o sukcesie sprzedażowym gry Persona 5 w Japonii, mianowaniu 505 Games wydawcą Bloodstained: Ritual of the Night, opóźnieniu premiery Gravity Rush 2 i o zapowiedzi Voodoo Vince: Remastered (odświeżonej wersji platformówki 3D z 2003 roku). Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
6 października 2016 14:55
Koji Igarashi, ojciec serii Castlevania, poinformował o przesunięciu premiery gry Bloodstained: Ritual of the Night. Obecnie twórcy planują, że tytuł ukaże się w pierwszej połowie 2018 roku.
gry
Jakub Błażewicz
9 września 2016 19:55
Dziś piszemy o zapowiedzi lovecraftiańskiego RPG Stygian: Rise of the Old Ones, prezentacji bonusów pre-orderowych Mafii III, specjalnych edycjach gry LEGO Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy w Polsce, gameplay trailerze i beta-testach NHL 17, wersji demo Bloodstained: Ritual of the Night, wyłączeniu funkcji sieciowych w Devil’s Third oraz o rejestracji nazwy Amazing Katamari. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
23 czerwca 2016 14:34
Rozpoczęta w maju zbiórka pieniędzy w serwisie Kickstarter na grę Bloodstained: Ritual of the Night zakończyła się ogromnym sukcesem. Finalnie udało się zebrać ponad 5,5 mln dolarów na produkcję, dzięki czemu znacznie pobito rekord ustalony przez Torment: Tides of Numenera, któremu udało się pozyskać „tylko” niecałe 4,2 miliona dolarów.
gry
Kamil Zwijacz
13 czerwca 2015 10:16
Koji „IGA” Igarashi – wieloletni producent serii Castlevania – po długiej nieobecności wraca do branży. Na Kickstarterze ruszyła właśnie zbiórka na Bloodstained: Ritual of the Night – platformową grę akcji w 2.5D, stanowiącą duchowego spadkobiercę wspomnianego kultowego cyklu. Cel minimalny zbiórki (500 tysięcy dolarów) już udało się osiągnąc, więc tytuł ukaże się najwcześniej w 2017 roku na PC, XOne i PS4.
gry
Krzysztof Mysiak
11 maja 2015 22:55
Popularne pliki do pobrania do gry Bloodstained: Ritual of the Night.
trainer Bloodstained: Ritual of the Night - +14 Trainer (promo) - 19 czerwca 2019
trainer Bloodstained: Ritual of the Night - v1.4 +15 Trainer - 8 września 2022
trainer Bloodstained: Ritual of the Night - 2020.05.07 +15 Trainer - 8 czerwca 2020
trainer Bloodstained: Ritual of the Night - v1.20 +7 Trainer - 31 maja 2021
trainer Bloodstained: Ritual of the Night - v1.00 +8 Trainer - 25 czerwca 2019
trainer Bloodstained: Ritual of the Night - 2020.11.11 +15 Trainer - 17 listopada 2020
mod Bloodstained: Ritual of the Night - Bloodstained Master ReShade Gabel's Choice v.1.2 - 15 grudnia 2019
trainer Bloodstained: Ritual of the Night - 2020.05.07 +6 Trainer - 18 maja 2020
Kody Bloodstained: Ritual of the Night (kody) - 23 czerwca 2019
Triki Bloodstained: Ritual of the Night (nieskończona amunicja, łatwe pieniądze) - 30 czerwca 2019
Triki Bloodstained: Ritual of the Night (Nowa Gra +) - 21 lipca 2019
Triki Bloodstained: Ritual of the Night (Bloodbringer jako broń i Familiar, nieskończone MP, graj jako różni przeciwnicy) - 1 grudnia 2019
Triki Bloodstained: Ritual of the Night (Pierścień Solomona, walka z Bibliotekarzem) - 8 grudnia 2019
Kody Bloodstained: Ritual of the Night (kody) - 16 maja 2020
Wymagania sprzętowe gry Bloodstained: Ritual of the Night:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4460 3.2 GHz / AMD FX-4350 4.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 / 3 GB Radeon R9 280X lub lepsza.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4590 3.3 GHz / AMD FX-6300 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 1050 Ti / Radeon R9 290 lub lepsza.
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 565 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 28439 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
MadtPL
Ekspert
2024.07.06
kęsik
Ekspert
2020.02.21
SULIK
Ekspert
2019.10.19
zvr
Ekspert
2019.09.29
Linkasobi Chorąży
Mam nadzieję, że originalne głosy będą dostępne na kartridżu, bo z nędzym dubbingiem nie wytrzymam i znowu będę musiał importować z Japonii za ponad dwukrotną cenę.
amularix Junior
Gra po prostu średnia, niczym nowym/odkrywczym nie zachwyca, ale niczym też nie odstrasza, zagrać można, raczej nie będę do niej wracał.
SULIK Senator
Fajnie się gra, ale ostatni (prawdziwy) boss to przegięcie pały :P
mastarops Generał
Strasznie archaiczne sterowanie, raczej dla osób które chcą wrócić do klimatu Castlevani i tyle - co właściwie nie jest zaskoczeniem bo taki był zamiar kickstartera. Grafika ładna.
topyrz Senator
Średniaczek skierowany do fanów oldschoolowych metroidvanii. Do zapoznania się z gatunkiem prędzej poleciłbym Ori, do poznania co ma najlepszego do zaoferowania Hollow Knight.
Sterowanie i walka przy responsywności konkurencji sprawiają wrażenie grania w turówkę. Długie okna, pewna ociężałość, której nawet z przedmiotami trudno się pozbyć.
Grafika jaka jest każdy widzi. UE4. Trochę przaśna, trochę kiczowata, miks pomysłów. W ruchu animacje (część z nich jest naprawdę drętwa) oraz same postacie potrafią przypomnieć czasy Mugenów. Dla przypomnienia: program pozwalający tworzyć własne bijatyki. Niektóre modele wyglądają jak z innej bajki, jak dorzucone przez nieposiadających zasobów modderów.
Na dysku gra zajmuje ok. 10GB.
Jest całkiem sporo broni, które dzielą się na proste znane wszystkim klasy. Krótszy zasięg, dłuższy. Szybsze, wolniejsze. Wybór oręża nie wpływa diametralnie na rozgrywkę.
Są też pistolety i naboje różnego typu, które mogą przydać im jako taką wartość bojową.
Jest też magia pozyskiwana z zabitych wrogów. Raz na jakiś czas wypada z danego typu monstrum kryształ, który można wyekwipować i używać. Jest jakaś różnorodność: przywoływanie pomocników, manipulowanie, zwykłe czary ofensywne, defensywne, pasywne podnoszenie statystyk.
Zawarto możliwość zmiany wyglądu postaci. Fryzury (w tym kolor), kapelusze, dodatki.
Linia melodyczna jest całkiem przyjemna i zróżnicowana. Elementy klasyczne, barokowe, ścieżki przypominające starsze Castlevanie, są też gitary. Zresztą posłuchajcie sami: https://www.youtube.com/watch?v=_NTmZTjtTdk .
Na normalu gra prawie sama się przechodzi. Bossowie nie sprawiają większego wyzwania.
Jest parę sekretów, są bardzo proste zadania poboczne (zbierz ingrediencje, zrób różne potrawy, zabij ileś tam potworów danego typu).
Fabuła nie tragiczna, nie specjalna. Ot w sam raz, żeby popchnąć do przodu protagonistkę.
Dwa zakończenia. Pierwsze GO, do którego szybko można dojść, bo w parę godzin. I drugie, kanoniczne, przy którym przyjemnie trzeba pokombinować. 15-20h na zrobienie calaka.
Jednym z najprzyjemniejszych momentów było przeniesienie się do 8-bitowego poziomu. Wychodzi na to, że muszę wypróbować Curse of the Moon. :)
Dla fana gatunku, taka sentymentalna podróż z paroma uwspółcześnieniami może być nie lada gratką nawet na 8. Dla mnie 5,5/10.