Data wydania: 19 kwietnia 2005
Druga pełnoprawna odsłona serii strategicznej Stronghold, zapoczątkowanej przez studio Firefly w 2001 roku. Autorzy postanowili nie eksperymentować z mechaniką rozgrywki, rozwijając najlepsze elementy oryginału i proponując graczom ponownie dwie odrębne kampanie, skupiające się na ekonomicznym bądź militarnym aspekcie rozgrywki.
GRYOnline
Gracze
Steam
Pełnoprawny sequel Strongholda z 2001 roku, czyli znakomitej gry strategicznej osadzonej w realiach Średniowiecza. Podobnie jak w pierwowzorze, tak i w tej części, budowa, utrzymanie w dobrym stanie oraz obrona potężnych warowni i zamków jest kwintesencją rozgrywki. Dokładnie jak w części poprzedniej gracz ma do wyboru dwie kampanie dla pojedynczego gracza. Pierwsza kładzie większy nacisk na sprawy militarne, druga zaś na ekonomiczne. Przebieg poszczególnych misji pozostał niemal identyczny, tj. musimy wypełniać podstawowe zadania stawiane nam przez grę, np. zgromadzić określoną ilość surowców w zadanym czasie, obronić zamek przed kilkoma falami ataków, itd. Poza trybami kampanii dostępny jest również tradycyjny „sandbox mode”, a także multiplayer.
Tym, co zdecydowanie odróżnia część drugą od pierwszej, jest oprawa graficzna. Tym razem mamy do czynienia z w pełni trójwymiarowym enginem graficznym (widok z lotu ptaka), dzięki któremu możemy obserwować każdy element życia średniowiecznego miasta. Widzimy ludzi poruszających się po otwartej przestrzeni, a także wykonujących swe obowiązki w zamkniętych pomieszczeniach, domach czy warsztatach, zwierzęta hodowlane, itp. Rzecz jasna nowy silnik umożliwił także zwiększenie rozmachu bitew i oblężeń twierdz, a to dlatego, że pozwala on na wyświetlenie około 1000 jednostek równocześnie na ekranie, a walka toczy się również wewnątrz różnych fortyfikacji, wież czy baszt.
Autorzy znacznie wzbogacili opcje toczenia wielkich potyczek. W tej części sforsowanie murów obronnych jest niemożliwe dla jednostek nie wyposażonych w machiny oblężnicze, wieże, czy choćby zwykłe drabiny. Podobnie bez pomocy katapult nie zburzymy tychże murów. Nasze siły mogą poruszać się w kilku typowych dla tamtego okresu formacjach, np. kawaleria ustawiona w kształcie litery V, piechota zaś w typowej linii. Warto też dodać, iż w Stronghold 2 zetkniemy się z około 24 typami jednostek, w tym słabo uzbrojonymi piechurami, łucznikami czy ciężkozbrojnymi rycerzami.
Co się zaś tyczy ekonomii i gospodarki, to w tej dziedzinie również mamy znaczny postęp. Łącznie w grze mamy blisko 140 budynków i konstrukcji wszelakiego przeznaczenia (kuźnia, młyn, piekarz, kamieniołom, elementy zamków, etc.) oraz około 20 różnych łańcuchów produkcyjnych prowadzących do wytworzenia z podstawowych surowców (m.in. drewno, kamień, żelazo, zboże) różnych niezbędnych rzeczy, np. broni czy pożywienia. W Stronghold 2 pojawia się też całkiem nowy element tj., utrzymanie swych włości w stanie czystości. Jest to ważny element, ponieważ zaniedbanie higieny może, a nawet na pewno, może stać się przyczyną epidemii lub plagi szkodników.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
18GIER
Cykl strategii czasu rzeczywistego (RTS) w realiach średniowiecza, znany w Polsce pod tytułem Twierdza. Marka Stronghold została stworzona przez zespół Firefly Studios, który od początku sprawuje pieczę nad jej rozwojem.
Recenzja GRYOnline
Błąd na błędzie, a jednak da się w drugą część Twierdzy grać. Co więcej, zarządzanie średniowiecznym miasteczkiem daje wiele satysfakcji. Zajmujemy się ekonomią, dbamy o wykwintne życie naszego Lorda oraz budujemy zamki i prowadzimy wojny.
Aktualizacja: 26 sierpnia 2005
Poradnik do niezwykłej strategii „Stronghold 2”. Znajdziecie w nim opisy poszczególnych budynków, jednostek i surowców oraz istotne wskazówki ułatwiające wykonanie wszystkich misji obydwu kampanii.
4 stycznia 2005
Druga część Twierdzy ponownie skoncentruje naszą uwagę na wydarzeniach, które miały miejsce w Średniowiecznej Europie. Tych z Was, którzy mieli już do czynienia z pierwszym Strongholdem właściwy przebieg rozgrywki nie powinien szczególnie dziwić.
Dziś piszemy o lekkim spiłowaniu pazurów gry Ruiner w pierwszej aktualizacji, The Elder Scrolls Online i Quake Champions w subskrypcji Humble Monthly oraz powrocie trybu wieloosobowego w zremasterowanym wydaniu Stronghold 2: Steam Edition. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Sobiepan
9 października 2017 10:55
O tym, że trwają prace nad Stronghold 3 wiem już od ponad dwóch miesięcy, ale do tej pory mogliśmy jedynie popatrzeć na kilka artworków. Teraz dzięki zapowiedziom w magazynach Gamestar oraz PCGZine poznaliśmy wreszcie konkretne informacje na temat tej produkcji oraz obejrzeliśmy pierwsze screeny.
gry
Adrian Werner
1 sierpnia 2010 11:24
Firma SouthPeak Games zapowiedziała, że w przyszłym roku wyda grę Stronghold 3, tworzoną przez studio Firefly, które odpowiada także za poprzednie odsłony serii. Produkcja będzie dostępna zarówno w wersji pudełkowej i cyfrowej, a trafi naturalnie na pecety. Sama treść gry raczej się nie zmieni, ale oczywiście otrzymamy ulepszony silnik graficzny i mnóstwo nowości.
gry
Szymon Liebert
14 maja 2010 12:50
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: Dreamkiller debiutuje na rynku, kolekcja Twierdzy już wkrótce w sprzedaży w USA, o nowych grach w ofercie Xbox Live Arcade, Steam – pokaźne promocje na gry THQ i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
13 października 2009 09:55
Gry napisane pod przeglądarki od dawna cieszą się całkiem sporym uznaniem. Oferowana przez nie prosta konwencja i możliwość zabawy w dowolnym momencie świetnie wpisuje się w gusta zabieganego społeczeństwa. Tym lepszą wiadomością jest fakt, że Firefly Studios szykuje nam tytuł MMO osadzony w realiach jednej z kultowych strategii.
gry
Michał Zieliński
28 maja 2009 18:30
Firefly Studios słynie przede wszystkim z cyklu gier strategicznych pod tytułem Stronghold. W chwili obecnej pracuje jednak nad grą akcji Dungeon Hero, powstającą z myślą o konsoli Xbox 360 oraz o pecetach. Wiemy jednak, że w chwili ukończenia tejże produkcji, powróci do Twierdzy.
gry
Piotr Doroń
13 maja 2008 12:05
Zakończył się nasz mini konkurs dla posiadaczy abonamentów MayClub w którym nagrodą dla zwycięzcy był egzemplarz gry Twierdza 2 Deluxe. Tym razem szczęśliwy los uśmiechnął się do osoby o ksywce ...
pozostałe
Janusz Burda
27 kwietnia 2006 10:13
Kolejny konkurs z serii „gra za friko” i kolejna ciekawa nagroda do wygrania, którą tym razem jest Twierdza 2 Deluxe. Reguły zabawy wciąż te same - jeden mail i odrobina szczęścia wystarczą, aby przesyłka z nagrodą trafiła właśnie do was.
pozostałe
Janusz Burda
24 kwietnia 2006 13:40
Firma 2K Games opublikowała wczoraj oficjalne oświadczenie prasowe, w którym zapowiedziała nową grę z serii Stronghold, noszącą podtytuł Legends. Program trafi na rynek jesienią bieżącego roku, a za jego produkcję odpowiadać będzie znane już doskonale studio FireFly.
gry
Krystian Smoszna
14 lutego 2006 08:22
Przedstawiciele FireFly Studios, znanej graczom m.in. z takich produkcji jak Space Colony czy seria Stronghold, poinformowali o podpisaniu umowy z Lifemode Interactive, dotyczącej wykorzystania narzędzi animacji twarzy, LifeStudio:HEAD, w dwóch nowych projektach. Wynik użycia tej technologii gracze mogli zaobserwować w wydanej w tym roku rewelacyjnej strategii, Stronghold 2.
gry
Maciej Myrcha
18 października 2005 12:18
Popularne pliki do pobrania do gry Twierdza 2.
trainer Twierdza 2 - v1.4 +5 Trainer - 3 marca 2011
patch Twierdza 2 - v.1.4.1 PL Deluxe - 6 lutego 2008
gra Twierdza 2 - Castle Attack 2 - 23 grudnia 2004
trainer Twierdza 2 - +6 trainer - 27 kwietnia 2005
patch Twierdza 2 - v.1.4 - v.1.4.1 US/EU - 6 grudnia 2007
demo Twierdza 2 - ENG - 5 stycznia 2007
trainer Twierdza 2 - Unlocker - 31 maja 2007
mod Twierdza 2 - AI Castle Editor - 8 grudnia 2005
patch Twierdza 2 - v.1.4 US/EU - 14 września 2007
mod Twierdza 2 - Edinburgh - 5 stycznia 2007
Wymagania sprzętowe gry Twierdza 2:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 2 GHz, 512MB RAM, karta grafiki 64 MB, 2.5 GB HDD.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 4595 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 4578 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Daniel Sodkiewicz
Recenzent GRYOnline.pl
2005.06.24
Błąd na błędzie, a jednak da się w drugą część Twierdzy grać. Co więcej, zarządzanie średniowiecznym miasteczkiem daje wiele satysfakcji. Zajmujemy się ekonomią, dbamy o wykwintne życie naszego Lorda oraz budujemy zamki i prowadzimy wojny.
TheMightyEye Junior
Kilka słów ode mnie jeżeli chodzi o Stronghold 2.
W opcjach nie da się mapować klawiszy co według mnie jest skandaliczne.
Widać, że gra zrobiona trochę na przysłowiowy "odwal". Wiele bugów zaskakuje w trakcie rozgrywki (a szczególnie bitew) nawet najbardziej wytrwałych graczy - mowa tutaj oczywiście o nachodzeniu na siebie jednostek, kiepskiej jakości tekstur oraz problemie trajektorii lotu strzał do celu. To wszystko co wymieniłem dodaje grze takiej irytującej sztuczności, która po pewnym czasie staje się zbyt przytłaczająca, co ostatecznie wymusza przerwę od grania lub ewentualnie wyłączenie gry i zagranie w inny tytuł. W dodatku brak opisu przeciwników AI i niewielka ilość dostępnych map w trybie Kingmaker potęguje ten efekt i przez to można stwierdzić, że ten projekt był ewidentnie zbyt przyspieszony do wydania.
Edeniara Legionista
nie jasno tłumaczone zadania, czyli weź się domyśl co masz robić.
Pawel091 Chorąży
Oj, grało się za dzieciaka... Moja pierwsza kupiona gra, nie licząc tych z gazetek typu Play i CD Action. Wtedy traktowałem ją na równi z pierwszą odsłoną. Pamiętam jakieś chore zabezpieczenia przy próbie aktualizacji. Uruchamiało się launcher i miało się chyba godzinę na skontaktowanie się z polskim wydawcą, który miał przesłać klucz potrzebny do aktualizacji... wydawca odpowiadał po kilkunastu godzinach. Launcher się blokował i konieczna była reinstalacja XD Ech... te pomysły twórców w tamtych latach. Na szczęście wersja Steam działa poprawnie, chociaż zdarzają się sporadyczne crashe i zepsute zapisy.
Może to siła nostalgii, ale nie razi mnie grafika i mechaniki typu przestępczość i odpadki. Bardziej liczne błędy oraz konieczność korzystania z exploitów by mieć szansę z przeciwnikiem SI, czego nie nienawidzę w strategiach. Trochę trzeba się było napocić w kampanii, ale po tylu latach skończyłem ją ponownie.
PanDaneX Konsul
Gdybym miał pokazać grę, która mnie mega zawiodła to właśnie ten tytuł. Ostatnio z ciekawości sobie odpaliłem i co tu dużo mówić... tragedia jak przy premierze.