Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Quake - seria gier

Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS-ów), wykreowana przez studio id Software jako rozwinięcie pomysłów z gier Doom i Doom II. Cykl zyskał uznanie wśród graczy przede wszystkim ze względu na znakomitą oprawę wizualną oraz rozbudowany tryb multiplayer.

Korzenie serii Quake sięgają drugiej połowy lat 90. XX wieku. Po sukcesie pierwszych gier z cyklu Doom, zespół id Software skupił się na kolejnym projekcie, który miał wykorzystać potencjał nowego silnika, generującego trójwymiarową grafikę w czasie rzeczywistym. W pracę nad nim zaangażowali się m.in. John Cormack, Michael Abrash, American McGee oraz John Romero.

Pierwszy Quake zadebiutował w 1996 roku na komputerach osobistych. Pomimo jedynie szczątkowo zarysowanej fabuły, produkcja zachwyciła graczy wyznaczającą nowe standardy oprawą graficzną oraz rozbudowanym trybem multiplayer. Druga odsłona cyklu, czyli Quake II, pojawiła się zaledwie rok później i powtórzyła sukces „jedynki”. Nieco dłużej, bo dwa lata, fani musieli czekać na premierę gry Quake III: Arena (która zadebiutowała w 1999 roku). Quake IV ukazał się natomiast sześć lat później, w 2005 roku.

Kolejne lata upłynęły dla marki pod znakiem szeregu pobocznych projektów. Mowa o grach Enemy Territory: Quake Wars (2007), Quake Live (2010) czy Quake Arena Arcade (2010). Największym z nich była darmowa gra Quake Champions, której pełna wersja pojawiła się w 2022 roku. W międzyczasie, bo w 2021 roku, pojawiła się zremasterowana edycja pierwszej części serii, wypuszczona na komputery osobiste i konsole. Rok później w jej ślady poszła druga odsłona cyklu, która także doczekała się pełnoprawnego remastera.

Gry z serii Quake nie posiadają spójnej linii fabularnej. W swych założeniach fabuła pierwszej odsłony cyklu przypomina Dooma. Gracze wcielają się w niej w komandosa podróżującego pomiędzy wymiarami z zadaniem zniszczenia zamieszkujących je potworów. W Quake II motywem przewodnim jest atak na planetę obcych – Stroggów, którzy zagrażają Ziemi. Wątek wojny z kosmitami kontynuuje Quake IV. Z kolei akcja Quake III: Arena toczy się na arenie gladiatorów, zbudowanej przez prastarą rasę Vadrigar. Wspólne elementy gier z cyklu Quake to przede wszystkim widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP), dynamiczne sekwencje walki z użyciem głównie broni dystansowych, a także rozbudowany tryb potyczek wieloosobowych za pośrednictwem sieci Internet lub LAN.

Od samego początku seria Quake zwracała uwagę wysokiej jakości oprawą wizualną, co było zasługą niezwykle nowoczesnego jak na swoje czasy silnika Quake Engine, pozwalającego renderować obraz 3D w czasie rzeczywistym. Jego kolejne generacje, przemianowane na id Tech, do dzisiaj znajdują zastosowanie w grach tworzonych przez studio id Software.

Quake II
Quake II

Akcji 10 sierpnia 2023

Odświeżona i wzbogacona o nową zawartość wersja kultowego FPS-a id Software. Quake II oferuje podstawową wersję gry, a także trzy rozszerzenia – The Reckoning, Ground Zero oraz zupełnie nowe Call of the Machine.

PCPS5XSXPS4XONESwitch

Quake Champions
Quake Champions

Akcji 18 sierpnia 2022

Kolejna odsłona legendarnej serii strzelanin FPP studia id Software, która zasłynęła głównie dzięki doskonale zrealizowanym i wyważonym trybom rozgrywki wieloosobowej. Quake Champions koncentruje się właśnie na tym aspekcie zabawy, rezygnując z klasycznego trybu kampanii na rzecz dynamicznej rozgrywki dla wielu graczy, toczonej w kilku zróżnicowanych trybach PvP. Jedną z największych i najbardziej kontrowersyjnych nowości jest tu oddanie w ręce graczy wielu odmiennych postaci, dysponujących innymi zdolnościami specjalnymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu podczas zabawy można kontrolować bohatera, którego styl walki najbardziej odpowiada naszym preferencjom. Twórcy gry dołożyli jednak wszelkich starań, aby umiejętności poszczególnych postaci nie zapewniały istotnej przewagi podczas potyczek, a ich wynik rozgrywek uzależniony był – podobnie jak we wcześniejszych odsłonach serii – przede wszystkim od zdolności samych graczy.

PC

Quake
Quake

Akcji 19 sierpnia 2021

Zremasterowana wersja kultowej strzelanki od studia id Software. Quake Remastered oferuje zarówno kampanię fabularną, jak i tryb multiplayer. Na tle pierwowzoru pozycja wyróżnia się dzięki odświeżonej grafice.

PCPS5XSXPS4XONESwitch

Quake Arena Arcade
Quake Arena Arcade

Akcji 15 grudnia 2010

Reedycja popularnej pecetowej strzelaniny Quake III: Arena (wraz z dodatkiem Team Arena), opracowana przez Pi Studios. Ogólne założenia rozgrywki w Quake Arena Arcade pozostały zgodne z pierwowzorem, a całość koncentruje się przede wszystkim na dynamicznych pojedynkach wieloosobowych, rozgrywających się na ponad 40 zróżnicowanych arenach, z których większość zaczerpnięta została właśnie z trzeciej części cyklu. Zmagania mogą toczyć się w kilku typowych trybach rozgrywki, zaś arsenał dostępnych broni składa się głównie ze sprzętu doskonale znanego fanom serii id Software. Główną różnicę w stosunku do oryginału stanowi dostosowanie mechaniki zabawy do specyfiki konsol, co przełożyło się m.in. na cały szereg ułatwień.

X360

Quake Live
Quake Live

Akcji 24 lutego 2009

Przygotowana przez twórców ze studia id Software darmowa odsłona popularnej serii strzelanin FPS, stanowiąca zmodyfikowaną wersję trzeciej części Quake’a wraz z dodatkiem Team Arena. Całość koncentruje się więc przede wszystkim na rywalizacji wieloosobowej, toczonej w jednym z typowych trybów zabawy na znanych fanom serii mapach. Quake Live przygotowany został z myślą o graczach reprezentujących różny stopień zaawansowania, zaś podstawowym elementem odróżniającym grę od właściwej trzeciej odsłony serii jest zwiększenie znaczenia aspektów społecznościowych. Przekłada się to zaś m.in. na dedykowany serwis internetowy, opcje pozwalające na tworzenie własnych list znajomych, rozbudowane statystyki sieciowe oraz uczestnictwo w rozmaitych turniejach z cennymi nagrodami. Całość dystrybuowana jest za darmo, jednak w zamian za to użytkownicy zmuszeni zostali do oglądania reklam, za których implementację odpowiedzialna jest firma IGA Wordlwide.

PC

Enemy Territory: Quake Wars
Enemy Territory: Quake Wars

Akcji 28 września 2007

Opracowana przez studio Splash Damage we współpracy z firmą id Software sieciowa strzelanina FPS, stanowiąca połączenie uniwersum kultowej serii Quake z mechaniką darmowej modyfikacji do gry Return to Castle Wolfenstein o nazwie Enemy Territory. Akcja gry osadzona została w roku 2065, kiedy to bezlitosna rasa Stroggów ląduje na Ziemi celem zniszczenia jej mieszkańców. W obronie niebieskiej planety staje elitarny oddział komandosów o nazwie Global Defense Force (GDF), zaś gracze mogą opowiedzieć się zarówno po jednej, jak i drugiej stronie konfliktu. Pomimo faktu, że Enemy Territory: Quake Wars koncentruje się wyłącznie na trybie wieloosobowym, gra oferuje kilkanaście misji, podczas których gracze wykonują z góry określone cele, polegające m.in. na obronie ważnych punktów strategicznych czy frontalnym ataku na bazę wroga. Rozgrywka nastawiona jest na współpracę w grupie, a każdy z uczestników zabawy reprezentuje jedną z pięciu odmiennych klas postaci i ma do wypełnienia inne role.

PCX360PS3

Quake 4
Quake 4

Akcji 18 października 2005

Czwarta pełnoprawna odsłona kultowego cyklu strzelanin FPS, opracowana przez studio Raven Software pod ścisłym nadzorem twórców z id Software. W odróżnieniu od poprzedniej części serii, w Quake 4 znów jest obecny rozbudowany tryb jednoosobowy, którego akcja rozgrywa się tuż po wydarzeniach ukazanych w grze Quake II. Pokonanie przywódcy Stroggów, Makrona, nie przypieczętowało ostatecznej klęski wrogiej rasy, która zdołała się przegrupować i powołać do życia nowego, jeszcze groźniejszego lidera. W obliczu zagrożenia, do akcji wkracza specjalna grupa komandosów z zadaniem ostatecznego rozprawienia się z przeciwnikiem. Pod względem mechaniki, tytuł oferuje typowy dla serii ładunek akcji, choć podczas zabawy pojawiają się również proste zadania fabularne. W kwestii wyglądu przeciwników oraz arsenału broni nie dokonano drastycznych zmian. Nowość stanowi jednak fakt, że główny bohater w wyniku eksperymentów medycznych posiadł specjalne implanty, pozwalające mu siać jeszcze większe zniszczenie.

PCX360

Ultimate Quake
Ultimate Quake

Akcji 10 listopada 2001

Wydany przez koncern Activision specjalny pakiet gier, obejmujący trzy pierwsze części kultowego cyklu strzelanin FPS Quake autorstwa studia id Software. W skład zestawu o nazwie Ultimate Quake weszły wydane w latach 1996-97 gry Quake oraz Quake II, które ustanowiły nowe standardy w swoim gatunku, zarówno pod względem oprawy graficznej, jak i niezwykle rozbudowanych trybów rozgrywki wieloosobowej. Pakiet uzupełnia wydana w roku 1999 gra Quake III: Arena, która, w odróżnieniu od dwóch poprzednich części cyklu, koncentruje się wyłącznie na rywalizacji w trybie multiplayer (ze szczątkowym trybem jednoosobowym polegającym na rywalizacji z botami).

PC

Quake III: Revolution
Quake III: Revolution

Akcji 26 marca 2001

Pierwsza konsolowa odsłona niezwykle popularnej serii strzelanin FPS, łącząca cechy podstawowej edycji gry Quake III: Arena z nowościami zaimplementowanymi w dodatku Team Arena. Podobnie jak pecetowy pierwowzór, gra Quake III: Revolution koncentruje się przede wszystkim na trybie wieloosobowym w ramach sześciu odmiennych wariantów, pozwalających na wspólną zabawę max. czterech graczy na podzielonym ekranie. Do dyspozycji uczestników oddano trzydzieści częściowo oryginalnych map oraz arsenał dwunastu narzędzi zagłady. Podobnie jak w pecetowym oryginale, w grze dostępna jest również kampania single player, pozwalająca na rywalizację z botami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. W tym trybie możemy trenować swojego bohatera od podstaw, gdyż pokonywanie kolejnych wyzwań skutkuje wzrostem jego umiejętności, dzięki czemu staje się skuteczniejszy w konfrontacji z coraz silniejszymi wrogami.

PS2

Quake III: Arena
Quake III: Arena

Akcji 3 grudnia 1999

Trzecia odsłona bestsellerowego cyklu gier firmy id Software i jeden z najważniejszych tytułów w historii sieciowych strzelanin FPS. Największym wyróżnikiem Quake III: Arena jest fakt, że po dwóch poprzednich odsłonach cyklu, przeznaczonych zarówno do zabawy w trybie multi-, jak i single player, deweloperzy postanowili skoncentrować się całkowicie na aspekcie sieciowej rywalizacji pomiędzy graczami. Podstawową formą zabawy są tu więc potyczki pomiędzy dwiema drużynami, toczone według ściśle określonych zasad. Co prawda Quake III: Arena umożliwia także zabawę dla jednego gracza, jednak polega ona wyłącznie na rywalizacji z kierowanymi przez sztuczną inteligencję botami i może być traktowana jako swoisty trening przed właściwą rozgrywką wieloosobową.

PC

Quake II (1997)
Quake II (1997)

Akcji 7 grudnia 1997

Kontynuacja przełomowej strzelaniny FPS studia id Software, która - jak wydana rok wcześniej poprzedniczka - ustanawia nowe standardy graficzne za sprawą podrasowanego silnika idTech 2. Akcja gry Quake II rozgrywa się w odległej przyszłości, w której ludzkość nawiązała kontakt z biomechaniczną rasą technologicznie zaawansowanych Stroggów. Kiedy okazało się, że potajemnie planują oni podbój Ziemi, do akcji wysłana została elitarna jednostka kosmicznych marines. Ekipa została jednak kompletnie rozbita, a jedynym ocalałym członkiem zespołu jest gracz, od którego poczynań zależą dalsze losy Ziemian. W porównaniu z pierwszą odsłoną serii, Quake II cechuje się znacznie bogatszą warstwą fabularną, a także mocno zmodyfikowanym arsenałem dostępnych broni. Poszczególne poziomy zostały również mocno rozbudowane i utrzymane w zupełnie innej stylistyce. Mocną stroną gry pozostał jednak tryb wieloosobowy, umożliwiający zabawę do 16 graczy w kilku zróżnicowanych typach rozgrywki.

PCX360PS1

Quake (1996)
Quake (1996)

Akcji 22 czerwca 1996

Opracowana przez studio id Software strzelanina FPS, wyznaczająca nowe standardy w swoim gatunku i będąca przełomem w dziedzinie trójwymiarowej grafiki komputerowej. Akcja gry Quake rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości, w której rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów i sprowadzenia na ludzi zagrożenia ze strony istot z piekła rodem. Podczas zabawy wcielamy się w postać bezimiennego bohatera, który jako ostatnia nadzieja ludzkości przenosi się między wymiarami, próbując zażegać niebezpieczeństwo. Podczas gry eksplorujemy zróżnicowane i niezwykle klimatyczne lokacje, siejąc spustoszenie za pomocą ośmiu rodzajów broni, a naszym celem jest zebrać runy otwierające przejście do ostatniego wymiaru, gdzie czai się główny boss - Shub-Niggurath. Jednym z największych atutów gry jest rozbudowany multiplayer, oferujący możliwość zabawy w kilku zróżnicowanych trybach, przeznaczonych dla max. 16 graczy.

PC