Seria Souls - seria gier

Seria gier RPG akcji, ciesząca się wśród części graczy mianem kultowej. Za proces deweloperski odpowiada japońskie studio FromSoftware, a cały cykl jest nierozerwalnie związany z Hidetaką Miyazakim, który pełnił funkcję dyrektora produkcji przy większości odsłon.

Prekursorem serii była wydana na konsoli PlayStation 3 w 2009 roku gra Demon's Souls, którą uważa się z kolei za duchowego następcę cyklu King's Field. Produkcja wprowadziła większość elementów charakterystycznych dla marki, w tym wysoki poziom trudności, oryginalny projekt przeciwników, melancholijny klimat oraz fabułę opowiedzianą niemal wyłacznie przez świat gry. Jej akcja rozgrywała się w tym samym uniwersum, co następne części, a głównym zadaniem bohatera było znalezienie sposobu na powstrzymanie przeklętej mgły, w której czaiły się demony.

Gra Dark Souls – która trafiła na rynek w 2011 roku – była pierwszą odsłoną cyklu wydaną także na konsoli Xbox 360 oraz komputerach osobistych (z pewnym opóźnieniem, w 2012 roku). Produkcja odniosła duży sukces i przybliżyła serię nowym graczom, którzy nie mieli wcześniej kontaktu z ekskluzywnym dla platformy Sony prekursorem. Wydane w 2014 Dark Souls II to jedyna część, w której tworzeniu centralnej roli nie pełnił Hidetaka Miyazaki. Mimo to tytuł został bardzo dobrze przyjęty przez recenzentów i społeczność. Podkreślano, że udało się utrzymać wysoki poziom trudności przy jednoczesnym uczynieniu rozgrywki bardziej przystępną dla nowych użytkowników. Dwa lata później na rynku pojawiło się Dark Souls III. Produkcja kontynuowała główne założenia poprzedniczek, jednak walka stała się szybsza i bardziej dynamiczna, bardziej przypominając inny tytuł studia FromSoftware – wydane w międzyczasie wyłącznie na PlayStation 4 Bloodborne. Produkcja zamknęła pewien okres w historii japońskiego koncernu. Deweloperzy uznali, że wydawanie kolejnych odsłon bez istotnych innowacji i poważnych zmian w założeniach rozgrywki byłoby niekorzystne dla serii. Cykl otrzymał jednak wiele rozszerzeń DLC, zawierających dodatkowe krainy, nowych przeciwników i bossów oraz wskazówki, pozwalające lepiej poznać historię uniwersum.

Seria doczekała się też komiksu, wydanego w 2016 roku przez Titan Comics. Był to swoisty eksperyment, gdyż mimo podobnego stylu graficznego i uwzględniania kluczowych dla cyklu postaci, zrezygnowano z enigmatycznego przedstawienia fabuły.

W każdej części cyklu gracz własnoręcznie tworzy swojego awatara, określając jego płeć, wygląd, imię oraz profesję – do wyboru jest szereg klas, poczynając od wojowników, aż po magów i kapłanów. Za pokonywanie przeciwników otrzymujemy dusze, które służą zarówno jako punkty doświadczenia, dzięki którym możemy rozwinąć postać, jak i jako waluta, za którą kupujemy przedmioty i ulepszenia.

Ciekawie rozwiązano kwestię gry wieloosobowej – jest ona ściśle zintegrowana z kampanią dla pojedynczego gracza. Z jednej strony polega ona na tym, że możemy w trakcie rozgrywki odczytywać wiadomości pozostawione przez innych graczy – pomaga to zlokalizować pułapki, ukryte przejścia czy opracować skuteczną strategię na pokonanie bossa. Oczywiście my także możemy zostawiać takie wiadomości. Z drugiej strony gra umożliwia „inwazję” na świat drugiego gracza i rozegranie z nim walki PvP.

Seria Dark Souls słynie z wysokiego poziomu trudności. Wynika to z jednej strony z wymagających starć z poszczególnymi przeciwnikami, a z drugiej z oryginalnego systemu karania za przegraną. W momencie śmierci (co zdarza się często) postać traci wszystkie zebrane dusze i zostaje cofnięta do ostatniego ogniska, przy którym odpoczywała (te służą za swego rodzaju punkty zapisu). W miejscu zgonu bohatera pozostaje ślad, którego odnalezienie przywraca wszystkie utracone zasoby. Jednakże jeśli gracz przed dotarciem do niego zginie ponownie, to poprzedni ślad śmierci zostaje usunięty (a wraz z nim wszystkie zdobyte dusze), a nowy pojawia się w miejscu ostatniej porażki. Dodatkowo za każdym razem, gdy gracz skorzysta z ogniska, wszystkie potwory oprócz bossów zostają wskrzeszone. W związku z tym gra wymaga nauki na własnych błędach, a śmierć staje się jednym z mechanizmów informowania, jak należy radzić sobie z nowymi wyzwaniami.

Cechą charakterystyczną cyklu FromSoftware jest też nietypowe przedstawienie fabuły. W poszczególnych odsłonach nie uświadczymy rozbudowanych przerywników filmowych. Zamiast tego historię świata i jego najważniejszych bohaterów poznajemy, samodzielnie łącząc skrawki informacji zaczerpnięte z krótkich dialogów, a nawet opisów przedmiotów czy projektów konkretnych lokacji. Sprawę komplikuje dodatkowo fakt, że pewne elementy opowieści są niejednoznaczne i nawet deweloperzy nie dysponują szczegółową wizją przeszłości uniwersum.

Seria osadzona jest w stylizowanym na średniowiecze świecie dark fantasy. Oprócz klasycznych elementów fantastycznych, takich jak magia czy nadnaturalne postacie, znajdziemy tu także elementy grozy. Dark Souls na przestrzeni lat wypracowało własny, charakterystyczny styl wizualny, w którym dominuje groteska – szczególnie niepokojące są projekty przeciwników. Warto zwrócić także uwagę na klimat: w przeciwieństwie do większości gier RPG osadzonych w światach fantasy, mamy tu do czynienia z motywem już rozpoczętej i niemożliwej do powstrzymania apokalipsy. Świat Dark Souls zmierza do swojego końca, a gracz może co najwyżej opóźnić jego nadejście lub chociaż znaleźć w nim swoje miejsce, zanim wszystko ogarnie mrok. Nadaje to rozgrywce niepowtarzalny, melancholijny nastrój, podkreślany często przez podniosłą, lecz smutną ścieżkę dźwiękową.

Dark Souls III
Dark Souls III

RPG 24 marca 2016

Kolejna odsłona serii mrocznych RPG akcji, zapoczątkowanej i rozwijanej przez japońskie studio From Software. Tytuł osadzony jest w tym samym uniwersum fantasy i pod względem zawartości nie ustępuje pierwszej części cyklu, oferując zupełnie nową historię, w której odwiedzamy 12 niedostępnych wcześniej lokacji. Jednocześnie gra jest nieco bardziej rozbudowana fabularnie, a samej rozgrywce towarzyszy ponad godzina przerywników filmowych. W grze znajdziemy aż 12 klas postaci, 45 nowych przeciwników i 15 wymagających bossów, 100 broni, 40 zbroi oraz prawie 200 innych elementów ekwipunku. Jedną z najważniejszych nowości jest możliwość składania ofiar z ciał pokonanych wrogów, która pozwala m.in. na przyzywanie określonych postaci lub nawiedzenie gry innego gracza. Pojawiły się także nieobecne wcześniej techniki walki mieczem, których uczymy się stopniowo w miarę postępów w grze. Całość zachowała charakterystyczny klimat oraz typowy dla serii wysoki poziom trudności.

PCPS4XONE

Dark Souls II: Scholar of the First Sin
Dark Souls II: Scholar of the First Sin

RPG 2 kwietnia 2015

Kompletna, ulepszona edycja bestsellerowego RPG akcji studia From Software, która ukazała się pierwotnie na początku 2014 roku na PC, Xboksie 360 oraz PlayStation 3. Akcja gry przenosi nas ponownie do ponurego świata fantasy, gdzie staramy się odnaleźć remedium na klątwę, jaka nęka naszego bohatera. Nieodłącznym elementem podróży są wymagające starcia z przeciwnikami, podczas których korzystamy zarówno z tradycyjnego oręża, jak i arsenału środków magicznych. Wraz z postępami rozgrywki nabywamy doświadczenia, kształtując dowolnie ścieżkę rozwoju naszej postaci. Nowa edycja gry zawiera wszystkie wydane DLC fabularne, związane z poszukiwaniem trzech koron legendarnych władców. Twórcy rozszerzyli też nieco fabułę gry podstawowej, wprowadzili nowych bohaterów niezależnych, lepsze opisy przedmiotów oraz poprawiony balans postaci. Dodatkowo posiadacze PC oraz konsol ósmej generacji mogą nacieszyć oko podrasowaną oprawą graficzną, wykorzystującą pełnię możliwości ich sprzętu.

PCPS4XONEX360PS3

Dark Souls II
Dark Souls II

RPG 11 marca 2014

Kontynuacja przebojowej gry RPG akcji Dark Souls, która zasłynęła niezwykle wysokim poziomem trudności. Dewelopingiem Dark Souls II ponownie zajęło się japońskie studio From Software we współpracy z firmą Namco Bandai. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który przemierza mroczną krainę fantasy w poszukiwaniu remedium na klątwę, która na nim ciąży. Cała historia prezentowana jest w sposób niechronologiczny i poszatkowany, a wyjaśnienia często są ukryte w dialogach lub opisach przedmiotów. Podobnie jak w pierwowzorze z 2011 roku, rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji, widowiskowych potyczkach z przeciwnikami oraz rozwijaniu atrybutów postaci. Twórcy znacząco zmodyfikowali tryb zabawy wieloosobowej, zachowując jednak znak rozpoznawczy serii, czyli podpowiedzi pozostawiane w świecie gry przez graczy.

PCX360PS3

Dark Souls
Dark Souls

RPG 22 września 2011

Utrzymana w konwencji dark fantasy gra z gatunku RPG akcji. Tytuł wyprodukowany został przez japońskie studio From Software znane m.in. z Ninja Blade, Demon's Souls oraz serii Armored Core. Akcja Dark Souls toczy się w mrocznym uniwersum, które w dużym stopniu przypomina epokę Średniowiecza. Fabuła gry została jedynie luźno zarysowana, a gracz wciela się w postać nieumarłego, od którego poczynań zależy los świata. Rozgrywka utrzymana jest w stylu hack'n'slasha z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Jak na sandbox przystało, gracze mają dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji i wykonywaniu zadań. Gra wyróżnia się wysokim poziomem trudności oraz rozbudowanym trybem zabawy w kooperacji.

PCX360PS3

Demon's Souls
Demon's Souls

RPG 5 lutego 2009

Opracowane przez japońskie studio From Software we współpracy z firmą Atlus brutalne i mroczne RPG akcji. Akcja Demon’s Souls przenosi nas do królestwa Boletarii, którego zaślepiony ambicją król celem zdobycia jeszcze większej władzy zaczął pertraktować z nieczystymi siłami i obudził uśpione zło o potężnej mocy. Jedyną nadzieją na uratowanie krainy i pokonanie uwolnionych hord demonów jest bohater kontrolowany przez gracza. Ten należeć może do jednej z dziesięciu klas o zróżnicowanych zdolnościach i ekwipunku. Rozgrywka kładzie zaś szczególny nacisk na walkę za pomocą wielu różnych rodzajów broni, dla których zarezerwowane zostały unikalne typy ataków i animacji postaci. Podczas walki czynimy też użytek z czarów oraz bazujących na wierze cudów, a to czy nasza postać stanie się lepszym wojownikiem, czy też magiem, zależy od obranej przez nas ścieżki rozwoju. Mocną stroną gry jest tryb wieloosobowy z unikalną możliwością zostawiania wskazówek i ostrzeżeń dla innych graczy.

PS3