Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Seria F.E.A.R. - seria gier

Wykreowana przez studio Monolith Productions seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w konwencji psychologicznego horroru. Obecnie marka znajduje się w posiadaniu koncernu Warner Bros., a jej rozwojem zajmuje się ekipa deweloperska Day 1 Studios.

Pierwsza odsłona cyklu – F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon ukazała się w 2005 roku w wersji na komputery PC, podczas gdy jej konsolowe porty trafiły w ręce graczy odpowiednio w 2006 (Xbox 360) i 2007 roku (PlayStation 3). Znakomite oceny recenzentów oraz dobre wyniki sprzedaży zachęciły deweloperów z Monolith Productions do przygotowania dwóch dodatków - F.E.A.R. Extraction Point (2006) i F.E.A.R. Perseus Mandate (2007). Na pełnoprawna kontynuację – F.E.A.R. 2: Project Origin fani musieli poczekać do 2009 roku. Jeszcze w tym samym roku na sklepwych półkach wylądowało rozszerzenie - F.E.A.R. 2: Reborn. Było to zarazem pożegnanie ekipy Monolith Productions z marką. Dalszy rozwój serii koncern Warner Bros. powierzył studiu Day 1 (wcześniej współpracowało ono przy produkcji F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon), co zaowocowało wydaną w 2011 roku grą F.3.A.R.

Akcja gier z serii F.E.A.R. toczy się w niedalekiej przyszłości. Fabuła koncentruje się wokół wydarzeń w siedzibie korporacji technologicznej Armacham, prowadzącej badania nad zdolnościami paranormalnymi. Jeden z obiektów badawczych – Alma Wade, młoda kobieta obdarzona nadprzyrodzonymi mocami, wymyka się spod kontroli i chce się zemścić na swoich prześladowcach.

W pierwszej i trzeciej odsłonie cyklu gracze mają okazję wcielić się w rolę członka rządowego oddziału antyterrorystycznego F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon). W F.E.A.R. 2 protagonistą jest natomiast Michael Becket z jednostki Delta Force. W F.3.A.R. grywalną postacią jest również Paxton Fettel (główny antagonista z „jedynki”).

Rozgrywka skupia się na dwóch elementach – budowaniu atmosfery napięcia i zagrożenia ze strony nadprzyrodzonych mocy oraz dynamicznych sekwencjach walki dystansowej charakterystycznych dla pierwszoosobowych strzelanin (FPS). Uzupełnieniem jednoosobowej kampanii głównej jest rozbudowany, sieciowy tryb multiplayer dla maksymalnie 16 graczy.

F.E.A.R. Online
F.E.A.R. Online

Akcji 17 października 2014

Przeznaczony do zabawy w trybie wieloosobowym spin-off popularnej serii gier FPS, która w umiejętny sposób połączyła elementy nowoczesnych strzelanin science-fiction z charakterystycznymi cechami azjatyckich horrorów. Produkcja została przygotowana przez koreańskie studio Inplay, zaś w pracach nad grą wykorzystano kod źródłowy, elementy graficzne oraz zmodyfikowany silnik F.E.A.R. 2. Akcja gry toczy się pomiędzy drugą a trzecią częścią cyklu i koncentruje na zmaganiach ciężko uzbrojonych oddziałów z bestiami przywołanymi przez bohaterkę serii, demoniczną Almę. Autorzy przygotowali wiele zróżnicowanych trybów zabawy, w tym kooperacyjny tryb scenariusza, w którym poznajemy zupełnie nowe wydarzenia rozgrywające się w uniwersum serii. W grze nie zabrakło oczywiście tradycyjnych wariantów rozgrywki sieciowej pozwalających na rywalizację PvP z innymi graczami oraz PvE z przeciwnikami sterowanymi przez AI.

PC

F.3.A.R.
F.3.A.R.

Akcji 21 czerwca 2011

Trzecia odsłona słynnego FPS w klimatach survival horroru. Psychodeliczna Alma powraca. Tym razem przychodzi nam stanąć nie tylko po stronie protagonistów, ale także paranormalnych antagonistów, wykorzystujących swoje nadprzyrodzone moce w walce z przeciwnikami. Gra posiada rozbudowany tryb dla wielu graczy, umożliwiający przejście kampanii w trybie kooperacji.

PCX360PS3

F.E.A.R. 2: Project Origin
F.E.A.R. 2: Project Origin

Akcji 10 lutego 2009

Bezpośrednia kontynuacja gry F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon – ciepło przyjętej hybrydy strzelaniny FPP i survival horroru, za której opracowaniem stoi studio Monolith Productions. Tym razem wcielamy się nie w Point Mana, a w Michaela Becketa, członka jednostki antyterrorystycznej Delta, którego głównym zadaniem jest aresztowanie kierowniczki korporacji Armacham. Podczas rozgrywki na naszej drodze stają nie tylko zróżnicowani przeciwnicy, lecz także Alma Wade – młoda kobieta obdarzona paranormalnymi zdolnościami, mająca ścisły związek z niewytłumaczalnymi wydarzeniami rozgrywającymi się wokół protagonisty. Filarem zabawy w F.E.A.R. 2: Project Origin jest walka z oponentami – w starciach, które toczą się zarówno w rozmaitych zabudowaniach, jak i na terenie zdewastowanego miasta, robimy użytek z bogatego arsenału; od czasu do czasu przychodzi nam również zasiąść za sterami mechów bojowych. Dodatkowo, po raz kolejny w przechyleniu szali zwycięstwa na naszą stronę pomaga możliwość spowolnienia akcji. Oprócz kampanii fabularnej dla pojedynczego gracza, opisywany tytuł oferuje rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej. Całość okraszono wysokiej jakości grafiką.

PCX360PS3

F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files

Akcji 6 listopada 2007

Zestaw, w skład którego wchodzą dwie gry - F.E.A.R.: Extraction Point (pierwszy dodatek do wersji PC) oraz F.E.A.R.: Perseus Mandate (drugi samodzielny dodatek do PeCetowej wersji programu).

X360

F.E.A.R. Combat
F.E.A.R. Combat

Akcji 17 sierpnia 2006

F.E.A.R. Combat to darmowa gra przeznaczona do potyczek w Internecie i sieci lokalnej, która została udostępniona przez firmę Monolith Productions, Inc. w połowie sierpnia 2006 roku. Program niczym nie różni się od trybu multiplayer zawartym w podstawowej wersji F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon, jednak można go eksploatować bez konieczności posiadania komercyjnej wersji produktu.

PC

F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon
F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon

Akcji 18 października 2005

Hybryda pierwszoosobowej strzelaniny i survival horroru, opracowana przez zespół Monolith Productions. Główny bohater należy do tytułowego First Encounter Assault Recon – specjalnego oddziału antyterrorystycznego, którego członkowie przechodzą konwencjonalne szkolenie oraz zdobywają zdolności o paranormalnym charakterze. Zadaniem, jakie musi wykonać, jest odbicie siedziby korporacji technologicznej Armacham z rąk nieznanych przestępców. W trakcie zabawy w F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon eksplorujemy zróżnicowane lokacje (akcja toczy się zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz zabudowań) oraz walczymy z napotkanymi przeciwnikami – w starciach robimy użytek nie tylko z rozbudowanego arsenału, lecz także z wyżej wspomnianych, nietypowych zdolności naszego podopiecznego, na czele ze spowalnianiem czasu. Element grozy zapewnia obecność Almy – tajemniczej dziewczynki odpowiedzialnej za rozgrywające się wokół nas niewytłumaczalne zjawiska. Na potrzeby gry przygotowano rozbudowany model fizyczny, a całość charakteryzuje się szczegółową oprawą graficzną.

PCX360PS3