Gry Strategiczne

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku strategiczne ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

PlayStation
Sony PlayStation 493Sony PlayStation 367Sony PlayStation 247Sony PlayStation 16PlayStation Portable36PlayStation Vita42
Xbox
Microsoft XBOX ONE75Microsoft Xbox 36094Microsoft Xbox24
Mobile
Android327Apple iOS394Windows Phone42
StarCraft: Remastered
StarCraft: Remastered

Strategiczne 14 sierpnia 2017

Odświeżona wersja bestsellerowej strategii czasu rzeczywistego z 1998 roku, opracowana, podobnie jak oryginał, przez studio Blizzard Entertainment. W porównaniu z pierwowzorem, tytuł (wzbogacony o dodatek zatytułowany Brood War) doczekał się przede wszystkim znacznie ulepszonej oprawy audiowizualnej. Pomimo że grafika pozostała dwuwymiarowa, wszystkie jej elementy charakteryzują się większą ilością detali. Ponadto produkcja oferuje wsparcie dla wysokich rozdzielczości (w tym 4K), a także odświeżoną warstwę dźwiękową (co tyczy się też dialogów postaci). Wprowadzone przez deweloperów zmiany nie ominęły również opcji sieciowych i społecznościowych – StarCraft: Remastered zawiera zaawansowany system matchmakingu, możliwość zapisu stanu rozgrywki w chmurze, szybką zmianę ustawień klawiatury czy wreszcie łatwy dostęp do fanowskich map i powtórek. Mechanizmy rozgrywki pozostały jednak niezmienione – nadal mamy do czynienia z RTS-em z krwi i kości, w którym do naszej dyspozycji zostają oddane trzy rasy (reprezentujące ludzkość Imperium Terran, Protossi oraz Zergowie). Rozgrywka opiera się na gromadzeniu surowców, budowie bazy, prowadzeniu badań nad nowymi technologiami, produkcji jednostek i toczeniu starć z siłami wroga, podczas których kluczem do sukcesu jest wykorzystywanie mocnych stron prowadzonych do boju oddziałów i słabości sił dowodzonych przez oponenta. Oprócz sześciu fabularnych kampanii (po dwóch dla każdej frakcji), pozycja oferuje rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej, na który składają się zróżnicowane tryby gry.

PC

Sudden Strike 4
Sudden Strike 4

Strategiczne 11 sierpnia 2017

Czwarta odsłona zapoczątkowanej w roku 2000 serii wojennych strategii czasu rzeczywistego studia Fireglow, której stworzenie po przejęciu praw do marki przez Kalypso Media, powierzono młodej ekipie studia Kite Games. Podobnie jak we wcześniejszych częściach cyklu, akcja Sudden Strike 4 osadzona została w czasach II wojny światowej. W grze przejmujemy kontrolę nad wojskami Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii oraz ZSRR, biorąc udział w kolejnych bitwach, w ramach trzech rozbudowanych kampanii fabularnych lub pojedynków wieloosobowych. Do dyspozycji graczy oddano ponad sto zróżnicowanych jednostek oraz sporą gamę możliwości taktycznych, takich jak zastawianie zasadzek, przejmowanie budynków przy pomocy piechoty, przywoływanie wsparcia z powietrza czy możliwość wykorzystania słabych punktów czołgów. Największą nowość tej odsłony stanowią znacznie większe mapy oraz wprowadzenie do rozgrywki dziewięciu historycznych generałów, których unikalne zdolności potrafią odwrócić losy niejednej bitwy.

PCPS4

Total War: Warhammer
Total War: Warhammer

Strategiczne 24 maja 2016

Kolejna odsłona cyklu epickich gier strategicznych, zapoczątkowanego przez studio Creative Assembly w 2000 roku. Po serii tytułów osadzonych w różnych okresach historycznych, twórcy zabierają nas do jednego z najpopularniejszych światów fantasy, wykreowanego przez firmę Games Workshop. W znanym uniwersum Warhammera różne rasy toczą ze sobą ustawiczną walkę o władzę i panowanie nad światem, jednocześnie są one nieświadome faktu, że prawdziwe zagrożenie stanowi nadciągająca z północy potężna siła. W Total War: Warhammer możemy stanąć po stronie jednej z ras, takich jak ludzie, orki, gobliny, krasnoludy czy wampiry. Poza wprowadzeniem do zabawy elementów fantastycznych, rozgrywka nie odbiega w znaczącym stopniu od rozwiązań znanych z poprzednich części serii, a jej sednem są w dalszym ciągu epickie potyczki, rozgrywane w czasie rzeczywistym. W przerwie pomiędzy bitwami zajmujemy się prowadzoną w trybie turowym rozbudową państwa, rozwijaniem ekonomii i nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych.

PC

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

PC

Kingdoms and Castles
Kingdoms and Castles

Strategiczne 20 lipca 2017

Strategia ekonomiczna opracowana przez studio Lion Shield, założone przez byłych pracowników zespołu Maxis, czyli twórców serii SimCity. W odróżnieniu od tamtej marki, Kingdom and Castles osadzone jest w krainie fantasy. Gracz wciela się w zarządcę niewielkiej wioski, którą stopniowo rozwija i przekształca w prosperujące miasto z zamkiem zdolnym odpierać ataki wrogich armii. Podczas zabawy gracz gromadzi surowce, które wykorzystuje do stawiania nowych budynków. Konieczne jest także zapewnienie podwładnym wyżywienia poprzez organizowanie sprawnie działających gospodarstw rolnych. Trzeba przy tym wziąć pod uwagę zmienne pory roku, ponieważ brak odpowiednich zapasów na zimę może doprowadzić do klęski głodu. Ważne jest znalezienie równowagi pomiędzy zadowoleniem mieszkańców, a koniecznością ściągania z nich podatków. Rolą gracza jest też obrona miasta przed rajdami wikingów oraz atakami smoków. Aby przetrwać te wydarzenia, gracz musi budować zamki z murami obronnymi i wieżyczkami strażniczymi.

PC

Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos

Strategiczne 3 lipca 2002

Trzecia odsłona kultowej serii osadzonych w realiach fantasy strategii czasu rzeczywistego, zapoczątkowanej w 1994 roku przez studio Blizzard. Akcja gry przenosi nas ponownie do znanej z poprzednich części krainy Azeroth, gdzie siły ludzi, orków i nocnych elfów stawiają czoła inwazji nieumarłych, zwanych Plagą albo Nocnym Legionem. Mechanika rozgrywki czerpie z klasycznych rozwiązań cyklu, ale nie obyło się bez kilku nowości. Najważniejszą z nich jest wprowadzenie właściwych dla każdej rasy bohaterów, którzy w trakcie gry zyskują doświadczenie, a ich umiejętności specjalne są przydatnym wsparciem podczas walki. W trzeciej części gry szczególny nacisk położono na fabułę, której szczegóły poznajemy z licznych animowanych przerywników. Warcraft III posiada także zaawansowany tryb multiplayer, pozwalający na zabawę w kilku trybach rozgrywki poprzez sieć Battle.net. Dodatkową atrakcję stanowi rozbudowany edytor, pozwalający na zmianę niemal każdego elementu gry.

PC

Supreme Ruler: The Great War
Supreme Ruler: The Great War

Strategiczne 1 sierpnia 2017

Kolejna pełnoprawna odsłona cyklu strategii RTS kanadyjskiego studia BattleGoat, w którym zadaniem graczy jest zarządzanie całym państwem. Akcja Supreme Ruler: The Great War osadzona została w okresie I wojny światowej – zabawę rozpoczynamy więc w roku 1914, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby pokierować swym krajem przez kolejne sto lat. Mechanizmy rozgrywki zbudowane zostały na fundamentach poprzednich odsłon serii. Program podchodzi więc kompleksowo do wszelkich aspektów zarządzania państwem, a prócz toczenia wojen i dowodzenia oddziałami podczas bitew, gracze muszą też rozwijać ekonomię, dbać o wymianę handlową czy zajmować się szpiegostwem oraz dyplomacją. Podobnie jak poprzednie części cyklu, gra symuluje tzw. efekt motyla, tak więc wszystkie podejmowane przez nas decyzje prędzej czy później wywołują odpowiednie reakcje sztucznych inteligencji, kontrolujących pozostałe kraje. Całość pozwala na zabawę zarówno w pojedynkę, jak i w trybie wieloosobowym dla max. 16 graczy.

PC

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

PC

Aven Colony
Aven Colony

Strategiczne 25 lipca 2017

Gra strategiczna typu city builder, stworzona przez niezależne studio Mothership Entertainment. Gracz trafia na planetę Aven Prime, wcielając się w założyciela jednej z pierwszych pozaziemskich kolonii. Do jego zadań należy ekspansja i zasiedlanie nowych terytoriów, dbanie o zaplecze technologiczne osady i morale jej mieszkańców, a także walka z niebezpieczną fauną i skutkami ekstremalnych warunków pogodowych. Akcja toczy się w zróżnicowanych środowiskach: od mokradeł, przez pustynie, po skute lodem obszary podbiegunowe, co nie pozostaje bez wpływu na warunki panujące w kolejnych misjach. Trzon Aven Colony stanowi fabularna kampania dla pojedynczego gracza, a na sprawdzenie czeka również tryb piaskownicy, gdzie zabawa koncentruje się na dowodzeniu kosmiczną bazą, bez dodatkowych warunków do wypełnienia. O wysokiej jakości oprawy graficznej decyduje nie tylko ładnie wykonane otoczenie, lecz także interesujące projekty futurystycznej zabudowy.

PCPS4XONE

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

Might & Magic: Heroes VII
Might & Magic: Heroes VII

Strategiczne 29 września 2015

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.

PC

Blitzkrieg 3
Blitzkrieg 3

Strategiczne 2 czerwca 2017

Kontynuacja cyklu wojennych strategii RTS, wydawanych w latach 2003-2005. Za powstanie gry odpowiadają twórcy serii z rosyjskiego studia Nival Interactive, znanego m.in. za sprawą takich gier jak Heroes of Might & Magic V, Silent Storm czy seria Etherlords. W odróżnieniu od swych poprzedniczek, Blitzkrieg 3 nastawiony jest głównie na rozgrywkę w trybie multiplayer i czerpie z rozwiązań znanych z mobilno-przeglądarkowych strategii free-to-play pokroju Clash of Clans. Gracze opowiadają się po jednej z trzech stron wielkiego konfliktu: ZSRR, państw Osi lub aliantów zachodnich i przenoszą się na symulowaną linię frontu, gdzie głównym celem zabawy jest rozbudowa własnej bazy, rekrutowanie jednostek i rozwijanie technologii, a następnie obrona lub atakowanie umocnień przeciwnika. Całość uzupełnia przeznaczona dla jednego gracza kampania, w której mamy okazję prześledzić kluczowe wydarzenia z lat 1939-45, począwszy od agresji na Polskę aż po zdobycie Berlina przez Armię Czerwoną.

PC

The Settlers 7: Droga do Królestwa
The Settlers 7: Droga do Królestwa

Strategiczne 23 marca 2010

Siódma część jednej z najpopularniejszych strategii ekonomicznych, rozwijanych przez niemiecką firmę Blue Byte Software nieprzerwanie od 1993 roku. Nowa odsłona serii łączy sprawdzone mechanizmy rozgrywki z szeregiem całkiem nowych rozwiązań. Kampania fabularna oferuje stosunkowo dużą swobodę, pozwalając na wybór własnej drogi do sukcesu. Niezależnie od tego czy skupimy się na sferze militarnej, handlowej czy technologicznej, zgodnie z ideą cyklu sednem rozgrywki jest stworzenie sprawnie funkcjonującej gospodarki. O wygranej decydują zaś punkty zwycięstwa, które zdobywamy, spełniając kolejne stawiane nam wymagania. W grze zmieniono nieco system rozbudowy osady, dzieląc budynki na struktury główne oraz poboczne, które stawiamy w obejściu istniejących już budynków nadrzędnych. Cechą charakterystyczną jest zupełnie nowa, w pełni trójwymiarowa oprawa z możliwością płynnego zbliżania i obracania widoku. Zgodnie z najnowszymi trendami, grę wzbogacono także o liczne opcje społecznościowe.

PC

Sid Meier's Civilization V
Sid Meier's Civilization V

Strategiczne 21 września 2010

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.

PC

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Red Alert

Strategiczne 9 listopada 1996

Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej strategii RTS firmy Westwood Studios. W odróżnieniu od całkowicie fikcyjnej fabuły pierwowzoru, tym razem twórcy postanowili zaserwować graczom alternatywną wizję rzeczywistości, w której Stalin po dojściu do władzy postanawia „wyzwolić” świat z rąk imperialistów i podporządkować go sowieckiej władzy. Opowiadając się po jednej ze stron konfliktu, gracze ruszają na Zachód zjednoczeni pod czerwonym sztandarem lub w szeregach aliantów próbują zapobiec sowieckiej inwazji. W zależności od dokonanego wyboru, do dyspozycji mamy odmienne typy jednostek i uzbrojenia, przekładające się na nieco inną strategię rozgrywki. W odróżnieniu od pierwowzoru, zasób dostępnych środków zagłady został nieco urealniony, choć nie zabrakło również prototypowych typów uzbrojenia jak np. rażąca zbliżających się wrogów cewka Tesli. W każdej z kampanii czeka na nas 14 zróżnicowanych misji, zaś najlepsi mogą spróbować swoich sił w rozgrywce wieloosobowej.

PC

Age of Empires III
Age of Empires III

Strategiczne 18 października 2005

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.

PC

Community Inc
Community Inc

Strategiczne 3 sierpnia 2017

Gra strategiczna, wzbogacona o elementy symulacji życia i survivalu, za której stworzeniem stoi brazylijskie studio T4 Interactive. Gracz przejmuje kontrolę nad grupą osadników zwanych Lings – wcielając się w rolę zarządcy nowo powstałej wioski, musi zadbać nie tylko o jej rozwój, lecz również o indywidualne potrzeby swoich podopiecznych (zapewniając im dach nad głową, odpowiednie ubrania oraz pożywienie i źródło dochodów). Zabawa toczy się na zróżnicowanych mapach, a filarem rozgrywki jest pozyskiwanie surowców i stawianie budynków – warto przy tym pamiętać o tworzeniu dróg, które usprawniają komunikację, zwiększają prędkość poruszania się mieszkańców i przyspieszają machinę produkcyjną. Ważną rolę w Community Inc odgrywa także rozbudowany system craftingu, pozwalający na tworzenie ponad 150 przedmiotów. Mieszkańcy osady mają przy tym swoje upodobania i nastroje, zaś kłótnie spowodowane kiepskim samopoczuciem nierzadko przeradzają się w większe spory. Dodatkowym niebezpieczeństwem są agresywne, fantastyczne istoty i zmienne, niekiedy gwałtowne warunki atmosferyczne. Jeśli nasze wysiłki idą na marne, a sprawy nie układają się po naszej myśli, w każdej chwili możemy sprzedać całą wioskę i zacząć wszystko od początku.

PC

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

PC

Stellaris
Stellaris

Strategiczne 9 maja 2016

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium. Przystępując do rozgrywki, możemy opowiedzieć się po stronie jednej z 7 grywalnych ras, różniących się między sobą pojęciem etyki, wyglądem oraz unikalnymi zdolnościami. Zabawa sprowadza się do przemierzania przestrzeni kosmicznej i ustawicznego rozwoju wybranej frakcji, a także zawierania sojuszy z innymi nacjami z wykorzystaniem zaawansowanego systemu dyplomacji. W grze nie zabrakło też rozlicznych potyczek z wrogo nastawionymi wspólnotami, które niejednokrotnie napotkamy podczas swej międzygwiezdnej podróży. Tytuł oferuje trzy niezależne drzewka technologiczne, tak więc w zależności od preferencji możemy postawić na rozwój społeczności, inżynierii lub fizyki.

PC

Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer II

Strategiczne 28 września 2017

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych tworzonych przez studio Creative Assembly. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, tym razem gracze nie trafiają do Starego Świata, lecz udają się w podróż na zachód, by rozegrać wojnę na czterech kontynentach zwanych Ulthuan, Naggaroth, Południowe Ziemie oraz Lustria. W konflikcie biorą udział cztery rasy, czyli elfy wysokiego rodu, mroczne elfy, jaszczuroludzie oraz skaveni. Poszczególne frakcje walczą o kontrolę nad Wielkim Wirem, który mogą wzmacniać lub rozpraszać przy pomocy rozmaitych rytuałów. Rozgrywka w Total War: Warhammer II ponownie wspiera się na dwóch filarach. Podczas gdy na mapie strategicznej przemieszczamy armie, zarządzamy gospodarką i rozbudowujemy miasta (wszystko to w trybie turowym), bitwy toczone są w czasie rzeczywistym na oddzielnym ekranie. Każde z ugrupowań ma unikalne mechaniki, jednostki i bohaterów. Ponadto posiadacze pierwszej i drugiej części serii mogą pobrać olbrzymią mapę będącą połączeniem terenów dostępnych w obu grach. W ten sposób otrzymują możliwość rozegrania kampanii w epickiej skali, kontrolując dowolną frakcję z jedynki lub dwójki.

PC

Anno 2070
Anno 2070

Strategiczne 17 listopada 2011

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier ekonomicznych, opracowana we współpracy dotychczasowych twórców serii, Related Designs, z legendarnym studiem Blue Byte, a wszystko to pod czujnym okiem firmy Ubisoft. Piąta część serii po raz pierwszy w historii przenosi graczy w przyszłość, do tytułowego roku 2070, kiedy to zmiany klimatyczne na Ziemi spowodowały drastyczne podniesienie się poziomu wód, zmuszając ludzi do poszukiwania nowych, wyżej położonych terenów. Mechanika zabawy czerpie z typowych dla serii rozwiązań, lecz nie obyło się bez sporej liczby nowości. Naszym centrum dowodzenia jest ogromny statek, Arka, który ulepszany jest z misji na misję. Pojawiły się też 3 odmienne frakcje, różniące się głównie drzewkiem rozwoju. Pierwsza z nich preferuje przemysł i agresywną ekspansję, druga skupia się na ochronie środowiska, zaś trzecia stawia na nowoczesne technologie. Wśród trybów rozgrywki znajdziemy klasyczną kampanię, tryb ciągły lub rywalizację i kooperację wieloosobową.

PC

SimCity
SimCity

Strategiczne 5 marca 2013

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).

PC

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC