Gry strategiczne - encyklopedia gier

Strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

X czas
tematyki
strategiczne
platformy
po premierze przed premierą
według popularności według oceny według daty premiery

23868 gier opisanych w encyklopedii

League of Legends

League of Legends

Ciesząca się olbrzymią popularnością gra typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), wyprodukowana przez studio Riot Games. Akcja League of Legends osadzona została w fantastycznym świecie Valoran, którym przez wieki targały krwawe wojny. Skonfliktowane nacje znalazły jednak inny sposób rozwiązywania sporów – pojedynki toczone przez ich przedstawicieli na arenach. Rozgrywka zaprojektowana została z myślą o zabawie multiplayer w trybie rywalizacji dwóch kilkuosobowych drużyn. Każdy z graczy kontroluje poczynania jednego bohatera. Kluczem do zwycięstwa są zazwyczaj współpraca w grupie oraz umiejętność wykorzystania indywidualnych atutów każdej z postaci. Gra dystrybuowana jest w modelu biznesowym free-to-play (za darmo) z opcją mikropłatności za niektóre przedmioty i udogodnienia.PC

Endless Legend

Endless Legend

Osadzona w realiach fantasy turowa gra strategiczna z gatunku 4X, za której powstanie odpowiada niezależne studio Amplitude, znane z kosmicznej strategii Endless Space. Akcja gry przenosi nas do fantastycznej krainy Auria, którą w odległej przeszłości nawiedził potężny kataklizm, doprowadzając do zagłady żyjących ówcześnie cywilizacji. W obliczu wydarzeń, mogących wskazywać na powtórną apokalipsę, obejmujemy dowództwo nad niewielką osadą z zadaniem przekształcenia jej w imperium. Do naszych obowiązków należy rozwijanie osady, dbanie o gospodarkę i rozwój technologii, a także prowadzenie działań dyplomatycznych oraz militarnych w stosunku do sąsiadujących nacji. Walka odbywa się w systemie turowym i mimo prostej mechaniki, kładzie duży nacisk na taktykę oraz wykorzystanie rzeźby terenu. Całości dopełniają elementy RPG, przejawiające się w licznych questach, a także możliwości rozwoju umiejętności bohaterów, w zamian za zdobyte punkty doświadczenia.PC

Total War: Rome II

Total War: Rome II

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.PC

Planetary Annihilation

Planetary Annihilation

Planetary Annihilation to kosmiczna strategia czasu rzeczywistego nawiązująca do przeboju z 1997 roku – Total Annihilation. Gra wyprodukowana została przez niezależne studio Uber Entertainment przy wsparciu użytkowników platformy finansowania społecznościowego Kickstarter. Akcja przenosi graczy w odległą przyszłość, gdzie uczestniczą w bezkompromisowej rywalizacji o panowanie nad Wszechświatem. Rozgrywka utrzymana jest w klasycznej konwencji 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja) z równomiernie rozłożonym naciskiem na działania militarne i ekonomiczne. Planetary Annihilation oferuje kilka wariantów zabawy z przeznaczeniem dla jednego lub wielu graczy (maksymalnie 40). Deweloperzy przygotowali również w pełni funkcjonalne narzędzia moderskie, pozwalające fanom na tworzenie własnych jednostek, planet, układów, a nawet nowych trybów rozgrywki.PC

Battle Academy 2

Battle Academy 2

Kontynuacja klasycznej turowej strategii wojennej Battle Academy, opracowanej w 2010 roku przez studio Slitherine na podstawie prostej gry sieciowej, firmowanej przez telewizję BBC. Druga część gry przenosi nas na front wschodni II wojny światowej do roku 1941, kiedy to w trakcie słynnej operacji Barbarossa hitlerowskie Niemcy zaatakowały swego dotychczasowego sojusznika – ZSRR. Do dyspozycji graczy oddano 4 kampanie złożone w sumie z 30 misji, a także możliwość rozegrania pojedynczego scenariusza lub zabawy w trybie potyczki. Dla urozmaicenia rozgrywki poszczególne mapy generowane są losowo. Sama zabawa przypomina nieco kultową serię Panzer General, a twórcy z równym pietyzmem odtworzyli ponad 130 rodzajów autentycznych jednostek i maszyn bojowych z okresu wojny. Wprowadzono także drobne zmiany w mechanice rozgrywki, takie jak dym, możliwość krótkiego sprintu jednostek, wsparcie z powietrza, częściowe obrażenia oraz taktyczne wykorzystanie okopów.PC

Train Fever

Train Fever

Opracowana przez debiutujące szwajcarskie studio Urban Games strategia ekonomiczna, będąca duchową kontynuacją popularnej serii Transport Tycoon. Rozgrywka w Train Fever skupia się na rozwoju infrastruktury kolejowej i drogowej, a do naszych obowiązków jako managera firmy transportowej należy zakup i zarządzanie flotą pojazdów, takich jak pociągi, tramwaje, autobusy, ciężarówki oraz pociągi. Kolejne misje rozgrywane są z zachowaniem odpowiedniego kontekstu historycznego, a od naszego działania zależy także rozwój podległych nam miast, których zabudowa rozrasta się dynamicznie w zależności od poczynań gracza. Zabawę urozmaicają elementy RPG: w trakcie zabawy nasz bohater rozwija szereg umiejętności, przydatnych w prowadzeniu biznesu. Mocną stroną gry jest oparta na autorskim silniku grafika 3D oraz odwzorowana przez twórców imponująca liczba rzeczywistych pojazdów, stanowiących swoisty przegląd przez 150 lat historii transportu.PC

Might & Magic: Heroes VI

Might & Magic: Heroes VI

Szósta pełnoprawna odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej przez legendarne New World Computing w 1995 roku. Celem odświeżenia serii, produkcję tytułu powierzono zupełnie nowej ekipie studia Black Hole Games, mającej na swoim koncie cenione RTS-y Armies of Exigo i Warhammer: Mark of Chaos. Akcja gry toczy się 400 lat przed wydarzeniami ukazanymi w poprzedniczce i koncentruje na spisku Aniołów, mającym na celu rozniecenie na nowo zapomnianej wojny. Jej wybuch powstrzymać mogą jedynie członkowie dynastii Gryfów, których drogi rozeszły się dawno temu, a każde z nich stanęło na czele odrębnej frakcji. Rozgrywka stanowi tradycyjne połączenie strategii turowej z elementami RPG, wzbogacone szeregiem nowych rozwiązań, takich jak system reputacji, rezygnacja z osobnych ekranów miast czy możliwość przekształcenia twierdzy wroga we własną. Zgodnie z najnowszymi trendami gra oferuje spektakularną, trójwymiarową oprawę graficzną oraz opcje społecznościowe.PC

Command & Conquer: Generals - Zero Hour

Command & Conquer: Generals - Zero Hour

Oficjalne rozszerzenie do gry strategicznej Command & Conquer: Generals opracowane ponownie przez ekipę EA Los Angeles (wcześniej EA Pacific). Dodatek rozwija wątki fabularne zapoczątkowane w grze podstawowej i oferuje 3 nowe kampanie złożone z 5 misji dla każdej ze stron konfliktu. Wraz z nimi czekają na nas nowe, jeszcze bardziej zróżnicowane wyzwania - od otwartej walki na morzu po dyskretną infiltrację baz przeciwnika. Podczas rozgrywki pojawiają się nieobecne wcześniej budynki (np. centrum internetowe), jednostki (m.in. śmigłowce i motocykle bojowe) oraz ulepszenia (rakiety Hellfire czy kombinezony chemiczne). Twórcy wprowadzili też szereg usprawnień do silnika graficznego SaGE, dzięki czemu otrzymaliśmy ulepszone efekty pogodowe i animacje wybuchów. Wśród znanych z „podstawki” trybów rozgrywki jedno- i wieloosobowej nowością jest także specjalny tryb wyzwania, w którym rywalizujemy z 9 armiami kontrolowanymi przez 9 komputerowych generałów.PC

Spacecom

Spacecom

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego, za której powstanie odpowiadają rodzimi deweloperzy ze studia Flow Combine, do którego należą również byli pracownicy CD Projekt RED (Wiedźmin). W grze przejmujemy kontrolę nad kosmiczną flotą, a naszym zadaniem jest podbicie systemów gwiezdnych, należących do innych graczy. Poszczególne układy planetarne pełnić mogą rolę fabryk, stoczni czy warsztatów, o których bezpieczeństwo musimy zadbać. Jednocześnie chronimy ważne punkty strategiczne oraz stolicę, której utrata oznacza koniec rozgrywki. Do naszej dyspozycji oddano trzy rodzaje flot, a sama rozgrywka – mimo minimalistycznej oprawy oraz znacznego uproszczenia mechaniki – cechuje się sporą głębią taktyczną i wymaga rozsądnego, strategicznego planowania. Twórcy przygotowali szereg zadań przeznaczonych dla jednego gracza, jednak sednem rozgrywki jest rywalizacja multiplayer, w której brać może udział jednocześnie nawet do 6 graczy.PC

SimCity

SimCity

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).PC

Sid Meier's Civilization V

Sid Meier's Civilization V

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.PC

Europa Universalis IV

Europa Universalis IV

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.PC

Warlock: Mistrz Magii

Warlock: Mistrz Magii

Turowa gra strategiczna, której akcję osadzono w znanym z popularnego cyklu Majesty fantastycznym świecie Ardanii. Za powstanie gry odpowiada rosyjskie studio Ino-Co, mające na swoim koncie takie tytułu jak Fantasy Wars, Elven Legacy czy drugą odsłonę wspomnianego Majesty. Fabuła Warlock kontynuuje zapoczątkowane tam wątki fabularne i opowiada o wydarzeniach, jakie rozegrały się po zjednoczeniu krainy i tajemniczym zaginięciu króla. Połączone słabym sojuszem armie ludzi i innych ras rozpoczynają wojnę domową o władzę nad Ardanią. W konflikt włączają się bogowie, nakazując wybrać nowego władcę spośród najpotężniejszych czarowników królestwa. W ten sposób rozpoczyna się zażarta walka o władzę, w której opowiadamy się po stronie jednego z 12 magów. Rozgrywka toczy się w systemie turowym i sprowadza do rozbudowy miast, werbowania armii i dowodzenia nimi podczas podboju kolejnych terytoriów. Podczas bitew istotną rolę pełnią oczywiście czary, które odkrywamy stopniowo w toku rozgrywki.PC

Age of Wonders III: Golden Realms

Age of Wonders III: Golden Realms

Pierwsze duże rozszerzenie do gry Age of Wonders III, wydanej w 2014 roku, blisko 11 lat po premierze ostatniej z odsłon serii. Za stworzenie dodatku i samej gry odpowiadają oryginalni twórcy cyklu – studio Triumph Software, znane także z serii Overlord. Golden Realms wprowadza zupełnie nową grywalną rasę Halflingów wraz z ich unikalną mechaniką i jednostkami. Twórcy przygotowali nową mini-kampanię, w której możemy pomóc naszym nowym poddanym w odbudowie imperium i stawić czoła prastaremu złu. Dodano także dwie misje pojedyncze do rozegrania w trybie single- lub multiplayer. Oprócz nowych lokacji, typów jednostek oraz kolejnych unikalnych artefaktów, opisywanie rozszerzenie wnosi także kilka zmian w mechanice rozgrywki. Wśród nich znajdziemy m.in. mistyczne ulepszenia miast, nowe typy budowli defensywnych dla każdej z ras, nowe warunki zwycięstwa oraz dodatkowy sposób rywalizacji z innymi władcami, zrealizowany w formie tzw. zadań imperialnych.PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.PC

Age of Empires III

Age of Empires III

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.PC

Twierdza: Krzyżowiec

Twierdza: Krzyżowiec

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.PC

Reprisal Universe

Reprisal Universe

Stworzona jako hołd dla kultowej gry Populous z 1989 r. strategia RTS należąca do gatunku symulatorów boga. W grze wcielamy się w potężnego niegdyś wodza Thallosa, który padł ofiarą spisku swojego zazdrosnego rodzeństwa i po latach wygnania pragnie na nowo zjednoczyć swe rozproszone plemię oraz przywrócić mu utraconą potęgę. Podczas zabawy wykorzystywać będziemy płynącą z magicznych totemów moc panowania nad niszczycielskimi siłami przyrody.PC

Medieval II: Total War

Medieval II: Total War

Kolejna odsłona cyklu strategii studia Creative Assembly, nawiązująca do drugiej części serii i przenosząca graczy ponownie w realia mrocznego średniowiecza. Akcja gry toczy się w latach 1080-1503, a twórcy skupili się na możliwie wiernym odtworzeniu realiów tego okresu, wliczając w to ekonomię, gospodarkę, handel i stosunki polityczne. Do dyspozycji graczy oddano aż 21 grywalnych nacji (m.in. Polskę) różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale i stosowaną taktyką bojową. Kolejne scenariusze rozgrywają się na Starym Kontynencie, jak również w Ameryce Środkowej i Południowej oraz na Bliskim Wschodzie. Rozgrywka podzielona została tradycyjnie na część turową, w trakcie której zarządzamy swoim królestwem oraz toczone w czasie rzeczywistym bitwy. W stosunku do poprzednich części cyklu, w grze znacznie rozbudowano możliwości taktyczne, wprowadzając m.in. nowe machiny oblężnicze i ciężką artylerię. Znacznie poprawiono też szatę graficzną, animacje oraz system zniszczeń.PC

Lords of the Black Sun

Lords of the Black Sun

Lords of the Black Sun to gra strategiczna w realiach science-fiction, wyprodukowana przez niezależne studio deweloperskie Neogen2 Creations. Gracze kierują poczynaniami wybranej przez siebie galaktycznej rasy i dążą do dominacji ekonomicznej, politycznej oraz militarnej we wszechświecie. Rozgrywka bazuje na klasycznych rozwiązaniach, w tym walce w systemie turowym.PC

następna strona