Gry Strategiczne

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry po premierze z kategorii strategiczne ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

X czas
tematyki
Strategiczne
platformy
po premierze (2556) przed premierą (142)
według popularności według oceny według daty premiery

29220 gier opisanych w encyklopedii

XCOM 2

XCOM 2

Turowa strategia taktyczna w realiach science-fiction, stanowiąca bezpośrednią kontynuację gry XCOM: Enemy Unknown z 2012 roku. Za oba tytuły odpowiada doświadczone studio deweloperskie Firaxis Games, założone przez legendarnego Sida Meiera. Akcja gry toczy się 20 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze. Mimo bohaterskiej walki z najeźdźcami z kosmosu, siły Ziemian okazały się bezsilne, wskutek czego Niebieska Planeta ostatecznie wpadła w ręce wrogich ras. Resztki paramilitarnej organizacji XCOM działają jednak nadal i z ukrycia, za pomocą działań partyzanckich, starają się odzyskać kontrolę nad planetą. Mechanika rozgrywki kontynuuje rozwiązania znane z poprzedniczki, dzieląc się na warstwę strategiczną, w której zarządzamy naszą mobilną bazą i wynajdujemy nowe technologie, oraz taktyczną – polegającą na rozgrywanych w systemie turowym potyczkach z obcymi. Nowością w grze są losowo generowane mapy oraz wyraźnie usprawniony model walki i wydawania rozkazów.PC

League of Legends

League of Legends

Ciesząca się olbrzymią popularnością gra typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), wyprodukowana przez studio Riot Games. Akcja League of Legends osadzona została w fantastycznym świecie Valoran, którym przez wieki targały krwawe wojny. Skonfliktowane nacje znalazły jednak inny sposób rozwiązywania sporów – pojedynki toczone przez ich przedstawicieli na arenach. Rozgrywka zaprojektowana została z myślą o zabawie multiplayer w trybie rywalizacji dwóch kilkuosobowych drużyn. Każdy z graczy kontroluje poczynania jednego bohatera. Kluczem do zwycięstwa są zazwyczaj współpraca w grupie oraz umiejętność wykorzystania indywidualnych atutów każdej z postaci. Gra dystrybuowana jest w modelu biznesowym free-to-play (za darmo) z opcją mikropłatności za niektóre przedmioty i udogodnienia.PC

XCOM: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Unknown

Osadzona w realiach science-fiction turowa gra strategiczna, będąca wznowieniem kultowej serii, zapoczątkowanej w 1994 roku grą UFO: Enemy Unknown. Za jej powstanie odpowiada doświadczone studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera. Fabuła gry nie kontynuuje wątków swych poprzedniczek, opowiadając nową historię rywalizacji ludzkiej rasy z agresywną cywilizacją obcych. Celem ochrony naszej planety stworzona zostaje specjalna organizacja X-COM, której poczynaniami pokierujemy w trakcie gry. Rozgrywka toczy się na dwóch płaszczyznach. W trybie strategicznym, pozwalającym na planowanie ruchów, prowadzenie badań i rozwój technologii oraz produkcję sprzętu i uzbrojenia zabawa toczy się w czasie rzeczywistym. Właściwe starcia z oddziałami obcych rozgrywane są zaś w klasycznym systemie turowym. Znaczna część misji generowana jest losowo, co pozwala uniknąć powtarzalności rozgrywki. Akcja ukazana jest w pełnym trójwymiarze, zaś silnik gry pozwala m.in. na pełną destrukcję otoczenia.PCX360PS3ANDiOS

Europa Universalis IV

Europa Universalis IV

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.PC

Crusader Kings II: Conclave

Crusader Kings II: Conclave

Jedenasty dodatek DLC do wydanej w 2012 roku gry Crusader Kings II: Mroczne Wieki studia Paradox Interactive. Rozszerzenie o nazwie Conclave znacząco rozszerza i wzmacnia rolę wasali w rozgrywce, dzięki czemu rada zarządzająca ziemiami wchodzącymi w skład królestwa będzie domagała się realnego wpływu na nasze decyzje. Każdy z podległych nam wasali oczekiwać będzie szacunku i posłuchu, a lekceważony może zacząć spiskować przeciwko królowi – tak więc aby zminimalizować ryzyko wojny domowej lub rebelii, musimy zadbać o zadowolenie wszystkich członków rady. Ta może także głosować nad rozmaitymi zmianami prawa obowiązującego w królestwie, zaś władca może próbować ograniczać jej wpływy, co daje jednocześnie okazję do rozgrywania misternych, pałacowych intryg. Wśród innych nowości w Crusader Kings II: Conclave, wymienić warto też przerobiony model nauczania królewskich dzieci, zmodyfikowany system dyplomatyczny, ulepszenia modelu walki oraz zwiększenie znaczenia morale naszych oddziałów.PC

Polanie

Polanie

Jedna z pierwszych polskich strategii czasu rzeczywistego, wyprodukowana przez studio MDF pod wodzą Mirosława Dymka. W grze wcielamy się w rolę przywódcy wioski Polan, Mirka, który po powrocie z wyprawy wojennej zastaje jedynie zgliszcza i poprzysięga zemstę na odpowiedzialnych za masakrę wrogich plemionach. Pod względem rozgrywki, Polanie czerpią garściami z mechaniki kultowego Warcrafta, wprowadzając jednocześnie kilka interesujących innowacji. Zabawa toczy się tu zarówno na płaszczyźnie militarnej, jak i gospodarczej, zaś kluczowy surowiec w grze stanowi mleko, produkowane przez krowy żywiące się odrastającą stopniowo trawą. Budynki stawiane są zaś przez robotników, pełniących równocześnie funkcje militarne, choć z uwagi na fakt, że każdy rycerz wymaga tu osobnego lokum, stworzenie większej armii jest tu zadaniem niezwykle trudnym. Swoiste urozmaicenie rozgrywki stanowi też obecność kapłanów, którzy mogą wspierać nas w bitwach, rzucając przydatne zaklęcia.PC

Age of Mythology: Tale of the Dragon

Age of Mythology: Tale of the Dragon

Age of Mythology: Tale of the Dragon to opracowany z myślą o pecetach dodatek do Age of Mythology: Extended Edition, czyli zremasterowanej wersji klasycznej strategii czasu rzeczywistego z 2002 roku. Rozszerzenie wprowadza do gry nową frakcję w postaci Chin. PC

Sid Meier's Civilization V

Sid Meier's Civilization V

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.PC

Might & Magic: Heroes VII

Might & Magic: Heroes VII

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.PC

Total War: Rome II

Total War: Rome II

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.PC

Romance of the Three Kingdoms XIII

Romance of the Three Kingdoms XIII

Trzynasta pełnoprawna odsłona popularnego cyklu turowych gier strategicznych z elementami RPG, rozwijanego nieprzerwanie już od trzech dekad przez japońskie studio Koei. Akcja gry osadzona jest w II wieku p.n.e. w Chinach – za czasów panowania dynastii Han i następującej po niej epoki Trzech Królestw. Fabuła łączy zaś fakty historyczne z wydarzeniami zaczerpniętymi z XIV-wiecznej powieści Dzieje Trzech Królestw, dzięki czemu świat gry odnosi się do rzeczywistych miejsc i postaci, oferując jednocześnie fikcyjną warstwę fabularną. W grze Romance of the Three Kingdoms XIII naszym głównym zadaniem jest skuteczne prowadzenie działań wojennych, poprzez werbowanie i szkolenie jednostek, dobieranie im ekwipunku i bezpośrednie dowodzenie armią w trakcie kolejnych potyczek. Rozbudowany pod względem taktycznym, turowy system walki uzupełnia konieczność dbania o zaplecze i zaopatrzenie naszej armii, a także utrzymywania stosunków dyplomatycznych i zarządzania zdobytymi miastami.PCXONEPS4PS3

Age of Empires III

Age of Empires III

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.PC

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Należąca do popularnego gatunku city builderów strategia ekonomiczna, za której powstanie odpowiada fińskie studio Colossal Order – twórcy cyklu Cities In Motion. Gra jest swoistą odpowiedzią na kultowe SimCity studia Maxis i w odróżnieniu od poprzednich produkcji Finów, nie ogranicza się jedynie do transportu miejskiego, pozwalając zbudować od podstaw prężnie funkcjonujące wirtualne miasto. Rozgrywka toczy się na mapach o wielkości 36 km kwadratowych, na których, wznosząc kolejne budynki i łącząc je siecią dróg, tworzymy swoją własną wymarzoną metropolię i troszczymy się o dobro jej mieszkańców. Istotnym elementem gry jest aspekt ekonomiczny: podczas zabawy dbamy o budżet miasta, pozyskując pieniądze z podatków i nawiązujemy kontakty handlowe z sąsiednimi metropoliami. Dbamy także o rozwój komunikacji miejskiej, dzięki której nasi mieszkańcy mogą sprawnie się przemieszczać. Produkcja oferuje wysokiej jakości, trójwymiarową oprawę graficzną oraz pełne wsparcie dla modderów.PCXONE

Medieval II: Total War

Medieval II: Total War

Kolejna odsłona cyklu strategii studia Creative Assembly, nawiązująca do drugiej części serii i przenosząca graczy ponownie w realia mrocznego średniowiecza. Akcja gry toczy się w latach 1080-1503, a twórcy skupili się na możliwie wiernym odtworzeniu realiów tego okresu, wliczając w to ekonomię, gospodarkę, handel i stosunki polityczne. Do dyspozycji graczy oddano aż 21 grywalnych nacji (m.in. Polskę) różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale i stosowaną taktyką bojową. Kolejne scenariusze rozgrywają się na Starym Kontynencie, jak również w Ameryce Środkowej i Południowej oraz na Bliskim Wschodzie. Rozgrywka podzielona została tradycyjnie na część turową, w trakcie której zarządzamy swoim królestwem oraz toczone w czasie rzeczywistym bitwy. W stosunku do poprzednich części cyklu, w grze znacznie rozbudowano możliwości taktyczne, wprowadzając m.in. nowe machiny oblężnicze i ciężką artylerię. Znacznie poprawiono też szatę graficzną, animacje oraz system zniszczeń.PC

SimCity

SimCity

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).PC

Empire: Total War

Empire: Total War

Piąta część popularnej serii strategicznej, zapoczątkowanej przez firmę Creative Assembly w 2000 roku. Akcja kolejnej odsłony toczy się w XVIII wieku i koncentruje na najważniejszych wydarzeniach tego okresu, jak wojna secesyjna, rewolucja przemysłowa czy rywalizacja o wschodnie szlaki handlowe. Mimo, iż ogólne założenia rozgrywki pozostały niezmienione, mechanika zabawy uległa sporym przeobrażeniom, głównie za sprawą wprowadzenia potyczek na pełnym morzu. W grze możemy dowodzić zarówno całymi flotami, jak i pojedynczymi statkami, a wpływ na przebieg walki wywrzeć mogą np. zmieniające się warunki pogodowe. W grze poprawiono zachowanie doradców i dodano nowe opcje dotyczące handlu, dyplomacji oraz szpiegostwa. Dzięki powszechnemu wykorzystaniu broni palnej, rozgrywka wymusza także konieczność zastosowania nowych rozwiązań taktycznych. Niezmienne zostały za to charakterystyczne cechy serii, jak turowa warstwa strategiczna oraz epickie bitwy, zrealizowane na modłę gier RTS.PC

Punch Club

Punch Club

Opracowana przez rosyjskie studio Lazy Bear Games gra, będąca połączeniem strategii ekonomicznej oraz menadżera sportowego. Fabuła Punch Club (znanego także pod nazwą Video Hero Super Story) opowiada o losach chłopaka, który stracił ojca w wyniku brutalnego napadu. 20 lat po tym wydarzeniu, postanawia on zostać najlepszym wojownikiem na świecie i przy okazji odkryć prawdę o mordercach swego ojca. Cała zabawa nie opiera się jednak na walce, gdyż do zadań gracza należy przede wszystkim dbanie o codzienne życie podopiecznego. Musimy więc troszczyć się o dietę oraz trening bohatera, które pozwolą mu rozwijać się i stawiać czoła coraz silniejszym przeciwnikom. Jednocześnie, aby to wszystko osiągnąć, konieczne jest zadbanie o dobrze płatną pracę, niezbędną np. do zakupu sprzętu treningowego. Całość okraszona jest oldskulową, rozpikselowaną oprawą graficzną, nawiązującą do gier komputerowych sprzed lat.PCANDiOS

Grey Goo

Grey Goo

Klasyczna strategia czasu rzeczywistego w realiach science-fiction, nawiązująca do lat 90-tych i złotej ery RTS-ów. Za powstanie gry odpowiada studio Petroglyph Games, założone przez twórców kultowego cyklu Command & Conquer i mające na swoim koncie m.in. strategię Star Wars: Empire at War. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości na jednej z ziemskich kolonii o nazwie Ekosystem Dziewięć. Rywalizację o kontrolę nad planetą toczą trzy wrogie frakcje: ludzi, kosmicznych uchodźców z rasy Beta oraz tytułowych nanobotów, znanych jako Goo. Każda ze stron konfliktu posiada rzecz jasna własne jednostki, budynki oraz technologie. Rozgrywka łączy w sobie mechanikę klasycznych tytułów gatunku RTS z nowoczesną oprawą i uwspółcześnionym interfejsem. Zabawa koncentruje się na gromadzeniu zasobów, rozbudowie bazy i wymagającej podejścia taktycznego walce. Jednocześnie twórcy zarzucili konieczność kontrolowania każdej z pojedynczych jednostek, koncentrując się na zarządzaniu w skali makro.PC

Total War: Attila

Total War: Attila

Kolejny rozdział epickiej serii strategicznej Total War, zapoczątkowanej i rozwijanej przez studio Creative Assembly. Po kilku sequelach (jak Medieval, Shogun czy Rome) autorzy postanowili skupić się na zupełnie nowym bohaterze oraz właściwym mu okresie historycznym. Akcja gry toczy się na przełomie IV i V wieku n.e., a my śledzimy losy chylącego się ku upadkowi Cesarstwa Rzymskiego, pochłoniętego walką z barbarzyńskimi plemionami Hunów i Wizygotów. Podczas zabawy kontrolujemy osłabioną licznymi potyczkami armię rzymską, co przekłada się na znacznie wyższy poziom trudności, stanowiący wyzwanie nawet dla weteranów cyklu. Gra w sposób realistyczny odtwarza szereg militarnych, społecznych i religijnych aspektów tamtych czasów. Zmagamy się m.in. z chorobami i zarazami oraz zmianami klimatycznymi, wpływającymi na funkcjonowanie rolnictwa i gospodarki. Autorzy usprawnili interfejs użytkownika, a dzięki nowemu ulepszonemu silnikowi, wyraźnej poprawie uległa też oprawa graficzna gry.PC

następna strona