Gry Strategiczne

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry po premierze z kategorii strategiczne ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

X czas
tematyki
Strategiczne
platformy
po premierze (2680) przed premierą (159)
według popularności według oceny według daty premiery

31292 gier opisanych w encyklopedii

Kozacy 3

Kozacy 3

Trzecia odsłona cyklu strategii czasu rzeczywistego, osadzonych w historycznych realiach XVII i XVIII wieku. Tytuł został stworzony przez reaktywowane ukraińskie studio GSC Game World, znane m.in. z takich gier jak S.T.A.L.K.E.R. czy American Conquest. Pod względem fabuły tytuł stanowi w znacznej mierze remake pierwszej części serii, wydanej pierwotnie w 2000 roku. Podczas rozgrywki możemy opowiedzieć się po stronie 12 historycznych nacji, z których każda dysponuje własnym zestawem budynków, oddziałów i technologii. Rozgrywka bazuje na klasycznych schematach gatunku RTS, a do naszych obowiązków należy rozbudowa bazy, gromadzenie surowców oraz szkolenie armii, która weźmie udział w kolejnych potyczkach z wrogiem. Mimo że w grze kierujemy potężnymi armiami (do 10 tys. jednostek równocześnie), przewidziano możliwość wydawania rozkazów pojedynczym żołnierzom. Ci z kolei opisani zostali kilkoma podstawowymi parametrami, takimi jak zdrowie, morale, wyszkolenie, doświadczenie czy zmęczenie.PC

Stronghold Legends: Steam Edition

Stronghold Legends: Steam Edition

Specjalna edycja samodzielnego rozszerzenia do drugiej odsłony cyklu Stronghold pod tytułem Stronghold: Legends. Za jej produkcję odpowiada zespół Firefly Studios. Oprócz szeregu zmian i usprawnień wprowadzonych w jej podstawowej wersji, znalazło się tutaj miejsce na ekskluzywną zawartość dostępną na platformie firmy Valve – między innymi bonusowe mapy i kampanie, zestaw osiągnięć oraz karty kolekcjonerskie. Podobnie jak miało to miejsce w pierwowzorze, filar Stronghold Legends: Steam Edition stanowią trzy kampanie dla pojedynczego gracza, w trakcie których wcielamy się w Króla Artura, Zygfryda Zgubę Fafnira, a także Vlada Draculę. W przeciwieństwie do głównego nurtu serii, rozgrywka koncentruje się na typowo RTS-owych aspektach, upraszczając elementy gospodarcze i administracyjne. Ponadto, oprócz klasycznych jednostek, na polu walki pojawiają się oddziały magiczne i latające – do boju prowadzimy zatem wilkołaki, lodowe giganty, a nawet smoki i magów. Nowym zasobem są tak zwane Glory Points, przyznawane w zamian za kolejne zwycięstwa. W grze pojawia się również oparty na rywalizacji tryb multiplayer. Deweloperom udało się poprawić ogólną jakość oprawy, co objawia się przede wszystkim w większej szczegółowości tekstur i udoskonalonym oświetleniu.PC

Sid Meier's Civilization V

Sid Meier's Civilization V

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.PC

Europa Universalis IV

Europa Universalis IV

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.PC

League of Legends

League of Legends

Ciesząca się olbrzymią popularnością gra typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), wyprodukowana przez studio Riot Games. Akcja League of Legends osadzona została w fantastycznym świecie Valoran, którym przez wieki targały krwawe wojny. Skonfliktowane nacje znalazły jednak inny sposób rozwiązywania sporów – pojedynki toczone przez ich przedstawicieli na arenach. Rozgrywka zaprojektowana została z myślą o zabawie multiplayer w trybie rywalizacji dwóch kilkuosobowych drużyn. Każdy z graczy kontroluje poczynania jednego bohatera. Kluczem do zwycięstwa są zazwyczaj współpraca w grupie oraz umiejętność wykorzystania indywidualnych atutów każdej z postaci. Gra dystrybuowana jest w modelu biznesowym free-to-play (za darmo) z opcją mikropłatności za niektóre przedmioty i udogodnienia.PC

Hearts of Iron IV

Hearts of Iron IV

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.PC

Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

Kolejna odsłona cyklu epickich gier strategicznych, zapoczątkowanego przez studio Creative Assembly w 2000 roku. Po serii tytułów osadzonych w różnych okresach historycznych, twórcy zabierają nas do jednego z najpopularniejszych światów fantasy, wykreowanego przez firmę Games Workshop. W znanym uniwersum Warhammera różne rasy toczą ze sobą ustawiczną walkę o władzę i panowanie nad światem, jednocześnie są one nieświadome faktu, że prawdziwe zagrożenie stanowi nadciągająca z północy potężna siła. W Total War: Warhammer możemy stanąć po stronie jednej z ras, takich jak ludzie, orki, gobliny, krasnoludy czy wampiry. Poza wprowadzeniem do zabawy elementów fantastycznych, rozgrywka nie odbiega w znaczącym stopniu od rozwiązań znanych z poprzednich części serii, a jej sednem są w dalszym ciągu epickie potyczki, rozgrywane w czasie rzeczywistym. W przerwie pomiędzy bitwami zajmujemy się prowadzoną w trybie turowym rozbudową państwa, rozwijaniem ekonomii i nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych.PC

Stellaris

Stellaris

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium. Przystępując do rozgrywki, możemy opowiedzieć się po stronie jednej z 7 grywalnych ras, różniących się między sobą pojęciem etyki, wyglądem oraz unikalnymi zdolnościami. Zabawa sprowadza się do przemierzania przestrzeni kosmicznej i ustawicznego rozwoju wybranej frakcji, a także zawierania sojuszy z innymi nacjami z wykorzystaniem zaawansowanego systemu dyplomacji. W grze nie zabrakło też rozlicznych potyczek z wrogo nastawionymi wspólnotami, które niejednokrotnie napotkamy podczas swej międzygwiezdnej podróży. Tytuł oferuje trzy niezależne drzewka technologiczne, tak więc w zależności od preferencji możemy postawić na rozwój społeczności, inżynierii lub fizyki.PC

Age of Empires III

Age of Empires III

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.PC

Sorcerer King: Rivals

Sorcerer King: Rivals

Samodzielny dodatek do strategii turowej typu 4X pod tytułem Sorcerer King. Podobnie jak podstawowa wersja gry, rozszerzenie zostało stworzone przez studio Stardock. Tym razem gracze wcielają się w rolę władcy, którego celem jest osiągnięcie nieśmiertelności. W Sorcerer King: Rivals pojawiają się dwie nowe frakcje (krasnoludy, rządzone przez Króla Bazzara, a także nekromanci, dowodzeni przez Arcymaga Velemora), z których każda otrzymała własny zestaw technologii, zaklęć i jednostek. Podobnie jak miało to miejsce poprzednio, w rozszerzeniu pojawia się postać Króla Czarnoksiężnika, który otrzymał do dyspozycji trzech poruczników. Dzięki temu, wrogie armie mogą teraz korzystać z usług pięciu dowódców, z których przed rozpoczęciem zabawy gra losuje dwóch. Ponadto, na odkrycie czekają nowe przedmioty i surowce dla armii oraz bonusowa zawartość dla zaimplementowanego w grze edytora misji. Dodatek nie wymaga do działania podstawowej wersji gry.PC

UFO: Kolejne Starcie

UFO: Kolejne Starcie

Przygotowana przez ekipę czeskiego studia Altar Interactive strategia turowa, nawiązująca do kultowego przeboju z lat 90. UFO: Enemy Unknown. Akcja gry UFO: Aftermath (w polskiej wersji UFO: Kolejne Starcie) przenosi nas w niezbyt odległą przyszłość, w której w wyniku inwazji Obcych ziemska cywilizacja została zredukowana do garstki ocalałych. Z czasem pozostali przy życiu ludzie zorganizowali się i rozpoczęli walkę z najeźdźcami, a zadaniem gracza jest poprowadzenie ich do zwycięstwa. Pod względem mechaniki, gra czerpie garściami ze swego prekursora. Z jednej strony skupiamy się więc na rozwoju bazy i postępie technicznym, a także przejmowaniu i adaptacji do własnych potrzeb technologii Obcych. Drugim istotnym elementem jest rozgrywana w systemie turowym walka, podczas której czynimy użytek z szerokiego asortymentu broni i pozaziemskich wynalazków. Wraz z postępami rozgrywki nasi żołnierze zdobywają też doświadczenie, zyskując dzięki temu nowe umiejętności i cechy.PC

Total War: Rome II

Total War: Rome II

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.PC

Kozacy: Europejskie Boje

Kozacy: Europejskie Boje

Strategia czasu rzeczywistego stworzona przez ukraińskie studio GSC Game World. Kozacy: Europejskie Boje to gra osadzona w okresie od XVI do XVIII wieku, kiedy takie państwa jak Anglia, Francja, Hiszpania, Portugalia, Saksonia, Prusy, Rosja, Wenecja, Austria, Turcja i Rzeczpospolita Obojga Narodów były potęgami mogącymi wpływać na los całej Europy. Produkcja pozwala poprowadzić jedną z 16 grywalnych nacji, z których każda posiada indywidualne cechy, jednostki, wynalazki, architekturę itd. Do zadań gracza należy gromadzenie surowców, rozbudowa miast, rozwój technologiczny, rekrutacja wojska oraz dowodzenie armiami w bitwach. Gra Kozacy: Europejskie Boje oferuje cztery kampanie złożone z kilkudziesięciu misji, w tym 12 historycznych, takich jak wojna trzydziestoletnia i walki o niepodległość Ukrainy. Możliwe jest również podjęcie współpracy bądź rywalizacji z innymi graczami przez Internet. Rozgrywka toczy się na trójwymiarowych mapach, które można generować losowo w oparciu o dodatkowe ustawienia.PC

Might & Magic: Heroes VII

Might & Magic: Heroes VII

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.PC

Tropico 4

Tropico 4

Czwarta część zapoczątkowanej w 2001 roku serii humorystycznych strategii ekonomicznych, w których wcielamy się w bezwzględnego dyktatora niewielkiej bananowej republiki. Za jej powstanie odpowiada ponownie ekipa Haemimont Games, która przejęła pieczę nad cyklem wraz z przejęciem dotychczasowego wydawcy przez koncern THQ. Głównym celem rozgrywki jest dbanie o budżet kraju, dzięki wydobyciu surowców i wytwarzaniu rozmaitych dóbr. Istotnym elementem jest także zadowolenie obywateli, o które dbamy, wznosząc rozmaite budynki użyteczności publicznej. Aby zapanować nad chaosem politycznym, wykorzystać możemy wojsko, łapówki, zastraszenia a nawet publiczne egzekucje. W razie kryzysu możemy jednak wziąć pod uwagę postulaty opozycji, a w przypadku rozmaitych klęsk żywiołowych skorzystać z pomocy Czerwonego Krzyża. W czwartej odsłonie gry do naszej dyspozycji oddano jeszcze większą gamę wyspecjalizowanych budynków oraz system wymiany i handlu z sąsiednimi mocarstwami.PCX360

Twierdza: Krzyżowiec

Twierdza: Krzyżowiec

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.PC

Twierdza: Krzyżowiec II

Twierdza: Krzyżowiec II

Osadzona w realiach średniowiecza strategia czasu rzeczywistego (RTS) stanowiąca kontynuację hitu z 2002 roku. W Stronghold: Crusader II gracze ponownie mają okazję wcielić się w role dowódców wojsk walczących na Bliskim Wschodzie w okresie krucjat krzyżowych. Podobnie jak w pierwowzorze, zabawa skupia się na zarządzaniu warownią obronną, w tym gospodarowaniu surowcami i siłą roboczą, wznoszeniu umocnień oraz rekrutowaniu armii zdolnej nie tylko ochronić własną twierdzę, ale także skutecznie oblegać zamki wrogów. Deweloperzy ze studia FireFly postarali się o znacznie większych rozmiarów mapy i wiele nowych rodzajów jednostek. Nowością jest również tryb rozgrywki w kooperacji z drugim graczem, co pozwala podzielić między sobą obowiązki dowódcy armii i zarządcy warowni.PC

Company of Heroes: Kompania Braci

Company of Heroes: Kompania Braci

Strategia czasu rzeczywistego osadzona w realiach II wojny światowej. Tytuł został opracowany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment - znane m.in. z serii Homeworld i Warhammer 40,000: Dawn of War. Akcja gry koncentruje się na działaniach armii amerykańskiej w zachodniej części Europy i rozpoczyna od legendarnego desantu powietrzno-morskiego w Normandii. Kampania stylizowana jest na film fabularny i wyraźnie nawiązuje do kultowego serialu telewizji HBO wyświetlanego w naszym kraju pod nazwą Kompania Braci. W trybie wieloosobowym przygotowana została zabawa dla maksymalnie 8 graczy, którzy muszą opowiedzieć się po stronie wojsk sprzymierzonych lub III Rzeszy. Atutem gry jest silnik Essence Engine wsparty popularną technologią Havok. Dzięki temu świat gry wygląda niezwykle sugestywnie, otoczenie podatne jest na zniszczenia, a dowodzona przez gracza drużyna cechuje się znakomitą AI, pozwalającą m.in. wykorzystywać przeszkody terenowe i błyskawicznie reagować na poczynania przeciwnika.PC

Space Rogue

Space Rogue

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, będąca debiutanckim projektem studia Red Beat, założonego przez weteranów ukraińskiej sceny deweloperskiej. Fabuła Space Rogue utrzymana została w klimacie klasycznych powieści science fiction o odkrywaniu kosmosu. Podczas zabawy przemierzamy proceduralnie generowaną galaktykę, biorąc udział w zróżnicowanych misjach i zdarzeniach losowych, które zmuszają nas do podejmowania decyzji kształtujących dalszy rozwój fabuły. W grze nie zabrakło także rozgrywanych w czasie rzeczywistym bitew, toczących się zarówno w kosmosie, jak i na powierzchniach planet czy pokładach jednostek. Całość uzupełnia możliwość modyfikowania statku i rozbudowania go o nowe segmenty, a także system rozwoju poszczególnych członków załogi. Gra oferuje atrakcyjną, trójwymiarową grafikę w lekko kreskówkowym stylu oraz potężne narzędzia modderskie, pozwalające na modyfikację niemal każdego elementu gry.PC

następna strona