Gry Strategiczne

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku strategiczne ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

PlayStation
Sony PlayStation 448Sony PlayStation 367Sony PlayStation 247PlayStation Portable35PlayStation Vita37
Xbox
Microsoft XBOX ONE31Microsoft Xbox 36093Microsoft Xbox24
Mobile
Android247Apple iOS310Windows Phone37
Nintendo
Nintendo Wii28Nintendo DS100Nintendo Wii U9Nintendo 3DS9Game Boy Advance16Nintendo GameCube9
Shadow Tactics: Blades of the Shogun
Shadow Tactics: Blades of the Shogun

Strategiczne 6 grudnia 2016

Taktyczna strategia czasu rzeczywistego wzorowana na serii Commandos. Shadow Tactics: Blades of the Shogun osadzone jest w Japonii w 1615 roku. Nowy szogun postanawia zaprowadzić pokój w całym kraju, co wymaga cichego wyeliminowania wszystkich oponentów marzących o rebelii. W tym celu zwraca się o pomoc do grupy pięciu specjalistów od zabójstw, sabotażu i szpiegostwa. To właśnie tą drużyną kieruje gracz w trakcie kampanii, na którą składa się kilkanaście obszernych misji. W Shadow Tactics: Blades of the Shogun akcja ukazana jest z kamery umieszczonej wysoko nad głowami postaci, co zapewnia dobry ogląd otoczenia i wydawanie odpowiednich rozkazów naszym agentom. Ponieważ wykonują oni ryzykowane zadania na terenie wroga, konieczne jest pozostawanie poza zasięgiem wzroku strażników i działanie po cichu. Mapy zaprojektowane zostały tak, aby misje dało się zrealizować na wiele różnych sposobów. Sukces zawsze wymaga jednak sprytnego wykorzystywania unikalnych umiejętności każdej z postaci oraz opracowywania planów zakładających ścisłą współpracę członków drużyny.

PCPS4XONE

Planet Coaster
Planet Coaster

Strategiczne 17 listopada 2016

Strategia ekonomiczna studia Frontier Developments, twórców serii RollerCoaster Tycoon oraz cyklu Elite, w której budujemy i zarządzamy parkiem rozrywki. W Planet Coaster: Simulator Evolved gracz sam może wybrać motyw przewodni swojego parku, ale główną atrakcją są nowoczesne kolejki górskie. Możemy je dowolnie kształtować – wybierać liczbę zakrętów, wysokość kolejki itd., a następnie oglądać je w widoku 3D i wprowadzać ewentualne modyfikacje. Ważnym elementem jest zarządzanie finansami. Gracz musi ostrożnie dostosowywać ceny biletów w poszczególnych strefach, tak aby przynosiły zysk, a jednocześnie nie zniechęcić klientów. Należy mieć też na uwadze stopień zadowolenia oraz potrzeby odwiedzających, i pod tym kątem rozbudowywać park. Grafika Planet Coaster: Simulator Evolved jest bardzo kolorowa, a modele postaci wyglądają, jakby były ulepione z plasteliny, co podkreśla lekki charakter gry. Aby ułatwić zarządzanie, można swobodne manewrować kamerą, w tym przybliżać ją i oddalać.

PC

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

PC

Transport Fever
Transport Fever

Strategiczne 8 listopada 2016

Strategia ekonomiczna szwajcarskiego studia Urban Games, będąca kontynuacją wydanej w 2014 roku gry Train Fever. W odróżnieniu od poprzedniej produkcji dewelopera, koncentrującej się wyłącznie na infrastrukturze drogowej i kolejowej, tym razem autorzy sięgnęli po kolejne środki transportu, takie jak statki i samoloty. Cel pozostał jednak niezmienny, a jest nim zbudowanie sprawnie funkcjonującej infrastruktury transportowej, umożliwiającej połączenie ze sobą różnych lokacji i efektywne przewożenie towarów oraz pasażerów. W Transport Fever zajmujemy się układaniem kolejnych dróg i szyn, wyznaczaniem tras oraz wznoszeniem strategicznych budynków, takich jak stacje kolejowe, porty czy lotniska, służące np. do załadunku i rozładunku towarów. Raz stworzoną sieć należy też regularnie ulepszać, aby sprostać zmieniającemu się zapotrzebowaniu. Całość podporządkowana jest zaś ściśle sferze ekonomicznej i wymaga rozsądnego wyważenia proporcji pomiędzy przychodami a wydatkami.

PC

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

PC

Total War: Warhammer
Total War: Warhammer

Strategiczne 24 maja 2016

Kolejna odsłona cyklu epickich gier strategicznych, zapoczątkowanego przez studio Creative Assembly w 2000 roku. Po serii tytułów osadzonych w różnych okresach historycznych, twórcy zabierają nas do jednego z najpopularniejszych światów fantasy, wykreowanego przez firmę Games Workshop. W znanym uniwersum Warhammera różne rasy toczą ze sobą ustawiczną walkę o władzę i panowanie nad światem, jednocześnie są one nieświadome faktu, że prawdziwe zagrożenie stanowi nadciągająca z północy potężna siła. W Total War: Warhammer możemy stanąć po stronie jednej z ras, takich jak ludzie, orki, gobliny, krasnoludy czy wampiry. Poza wprowadzeniem do zabawy elementów fantastycznych, rozgrywka nie odbiega w znaczącym stopniu od rozwiązań znanych z poprzednich części serii, a jej sednem są w dalszym ciągu epickie potyczki, rozgrywane w czasie rzeczywistym. W przerwie pomiędzy bitwami zajmujemy się prowadzoną w trybie turowym rozbudową państwa, rozwijaniem ekonomii i nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych.

PC

Kozacy 3
Kozacy 3

Strategiczne 20 września 2016

Trzecia odsłona cyklu strategii czasu rzeczywistego, osadzonych w historycznych realiach XVII i XVIII wieku. Tytuł został stworzony przez reaktywowane ukraińskie studio GSC Game World, znane m.in. z takich gier jak S.T.A.L.K.E.R. czy American Conquest. Pod względem fabuły tytuł stanowi w znacznej mierze remake pierwszej części serii, wydanej pierwotnie w 2000 roku. Podczas rozgrywki możemy opowiedzieć się po stronie 12 historycznych nacji, z których każda dysponuje własnym zestawem budynków, oddziałów i technologii. Rozgrywka bazuje na klasycznych schematach gatunku RTS, a do naszych obowiązków należy rozbudowa bazy, gromadzenie surowców oraz szkolenie armii, która weźmie udział w kolejnych potyczkach z wrogiem. Mimo że w grze kierujemy potężnymi armiami (do 10 tys. jednostek równocześnie), przewidziano możliwość wydawania rozkazów pojedynczym żołnierzom. Ci z kolei opisani zostali kilkoma podstawowymi parametrami, takimi jak zdrowie, morale, wyszkolenie, doświadczenie czy zmęczenie.

PC

Sid Meier's Civilization V
Sid Meier's Civilization V

Strategiczne 21 września 2010

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.

PC

Stellaris
Stellaris

Strategiczne 9 maja 2016

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium. Przystępując do rozgrywki, możemy opowiedzieć się po stronie jednej z 7 grywalnych ras, różniących się między sobą pojęciem etyki, wyglądem oraz unikalnymi zdolnościami. Zabawa sprowadza się do przemierzania przestrzeni kosmicznej i ustawicznego rozwoju wybranej frakcji, a także zawierania sojuszy z innymi nacjami z wykorzystaniem zaawansowanego systemu dyplomacji. W grze nie zabrakło też rozlicznych potyczek z wrogo nastawionymi wspólnotami, które niejednokrotnie napotkamy podczas swej międzygwiezdnej podróży. Tytuł oferuje trzy niezależne drzewka technologiczne, tak więc w zależności od preferencji możemy postawić na rozwój społeczności, inżynierii lub fizyki.

PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

PC

Cities: Skylines
Cities: Skylines

Strategiczne 10 marca 2015

Należąca do popularnego gatunku city builderów strategia ekonomiczna, za której powstanie odpowiada fińskie studio Colossal Order – twórcy cyklu Cities In Motion. Gra jest swoistą odpowiedzią na kultowe SimCity studia Maxis i w odróżnieniu od poprzednich produkcji Finów, nie ogranicza się jedynie do transportu miejskiego, pozwalając zbudować od podstaw prężnie funkcjonujące wirtualne miasto. Rozgrywka toczy się na mapach o wielkości 36 km kwadratowych, na których, wznosząc kolejne budynki i łącząc je siecią dróg, tworzymy swoją własną wymarzoną metropolię i troszczymy się o dobro jej mieszkańców. Istotnym elementem gry jest aspekt ekonomiczny: podczas zabawy dbamy o budżet miasta, pozyskując pieniądze z podatków i nawiązujemy kontakty handlowe z sąsiednimi metropoliami. Dbamy także o rozwój komunikacji miejskiej, dzięki której nasi mieszkańcy mogą sprawnie się przemieszczać. Produkcja oferuje wysokiej jakości, trójwymiarową oprawę graficzną oraz pełne wsparcie dla modderów.

PCXONE

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

PC

SimCity
SimCity

Strategiczne 5 marca 2013

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).

PC

Might & Magic: Heroes VII
Might & Magic: Heroes VII

Strategiczne 29 września 2015

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.

PC

Cities: Skylines - Natural Disasters
Cities: Skylines - Natural Disasters

Strategiczne 29 listopada 2016

Trzeci płatny dodatek do udanej strategii ekonomicznej Cities: Skylines, w której gracze budują nowoczesne miasta oraz zarządzają ich gospodarką i przemysłem. Zgodnie z tytułem, rozszerzenie Cities: Skylines - Natural Disasters wprowadza do gry wszelkiego rodzaju kataklizmy, które mogą zdewastować nasze miasta. Wśród nich znajdują się pożary, uderzenie meteorytu, huragany czy trzęsienia ziemi. Aby poradzić sobie z nowymi wyzwaniami, gracze mogą stosować przeróżne środki prewencyjne, jak np. system wczesnego ostrzegania, a także zarządzić ewakuację mieszkańców metropolii. Do przekazywania ostrzeżeń ludności wykorzystujemy radio, które w spokojniejszych okolicznościach pozwala nam też posłuchać nowych utworów muzycznych. Dodatek Natural Disasters wprowadza także długo oczekiwaną nowość – Tryb scenariusza, dzięki któremu możemy tworzyć własne misje z wybranym początkowym miastem oraz warunkami zwycięstwa. Stworzone w ten sposób zadania da się udostępnić poprzez Warsztat Steam.

PC

Age of Empires III
Age of Empires III

Strategiczne 18 października 2005

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.

PC

Total War: Warhammer - Realm of The Wood Elves
Total War: Warhammer - Realm of The Wood Elves

Strategiczne 8 grudnia 2016

Duży dodatek do gry strategicznej Total War: Warhammer, wprowadzający nową grywalną rasę: Leśne Elfy. Na potrzeby rozszerzenia Realm of The Wood Elves przygotowano specjalną minikampanię. Kierując wojskami Leśnych Elfów, gracze muszą się zmierzyć najpierw z Bretorianami, a później z armią bestii dowodzonych przez Morghura. Wraz z nową rasą w grze pojawili się dwaj legendarni dowódcy: nieśmiertelny półbóg Orion i jeden z najstarszych drzewców Durthu. Oprócz nich w Realm of The Wood Elves znaleźli się lordowie Glade Lords i Ancient Treemen, a także trzy nowe typy bohaterów: Spellsingers, Branchwraiths oraz Waystalkers. Ponadto nie zabrakło wielu nowych standardowych jednostek, w tym jeźdźców dosiadających ogromne orły czy jeleniopodobne zwierzęta. Leśne Elfy posiadają także unikalne drzewko technologiczne i budowlane. Na podbijanych terenach mogą zakładać posterunki, ale bardziej zaawansowane struktury stawiają wyłącznie w rodzinnym lesie Athel Loren. Do tego dochodzi nowa waluta Amber, niezbędna do rekrutowania elitarnych jednostek.

PC

Banished
Banished

Strategiczne 18 lutego 2014

Banished to strategia ekonomiczna z elementami RTS. Gra jest debiutanckim dziełem Luke'a Hodorowicza, założyciela niezależnego studia Shining Rock Software LLC. Gracze mają okazję stanąć na czele niewielkiej grupy ludzi, którzy wypędzeni ze swojego kraju próbują osiedlić się w nowym miejscu i zbudować podwaliny potężnego królestwa. Zadanie to wymaga w pierwszej kolejności zapewnienia warunków niezbędnych do przetrwania małej społeczności, a następnie systematycznego kierowania jej rozwojem. W rozgrywce duży nacisk położony został na racjonalne gospodarowanie surowcami oraz systematyczną troskę o poddanych, którym zagrażają m.in. głód, choroby oraz niekorzystne zjawiska pogodowe (susze, mroźne zimy i inne). Wraz z postępami w grze rośnie wielkość osady i poziom trudności zabawy.

PC

Worms W.M.D
Worms W.M.D

Strategiczne 23 sierpnia 2016

Kolejna pełnoprawna odsłona bestsellerowej serii turowych gier strategicznych, koncentrujących się na pełnej humoru rywalizacji tytułowych robali. W Worms WMD podstawowe założenia rozgrywki nie uległy zmianie, a zadaniem graczy jest wyeliminowanie przeciwnej drużyny za pomocą całego szeregu mniej lub bardziej konwencjonalnych środków zagłady. Gracze wykonują swoje ruchy naprzemiennie, a ich poczynania ogranicza z góry narzucony limit czasowy. Całość nawiązuje do pierwszych, dwuwymiarowych odsłon serii co oznacza, że potyczki przedstawione zostały w klasycznym widoku z boku. W grze nie zabrakło jednak kilku uatrakcyjniających rozgrywkę nowości. Wśród nich wyróżnić należy m.in. opcję ukrywania się wewnątrz budynków czy możliwość wykorzystania pojazdów, którymi możemy przemieszczać się po polu bitwy i zadawać obrażenia przeciwnikom. Pod względem oprawy, tytuł utrzymany został w charakterystycznym, kreskówkowym stylu, choć przy okazji odświeżono wygląd i animacje poszczególnych robaków.

PCPS4XONE

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC

Total War: Attila
Total War: Attila

Strategiczne 17 lutego 2015

Kolejny rozdział epickiej serii strategicznej Total War, zapoczątkowanej i rozwijanej przez studio Creative Assembly. Po kilku sequelach (jak Medieval, Shogun czy Rome) autorzy postanowili skupić się na zupełnie nowym bohaterze oraz właściwym mu okresie historycznym. Akcja gry toczy się na przełomie IV i V wieku n.e., a my śledzimy losy chylącego się ku upadkowi Cesarstwa Rzymskiego, pochłoniętego walką z barbarzyńskimi plemionami Hunów i Wizygotów. Podczas zabawy kontrolujemy osłabioną licznymi potyczkami armię rzymską, co przekłada się na znacznie wyższy poziom trudności, stanowiący wyzwanie nawet dla weteranów cyklu. Gra w sposób realistyczny odtwarza szereg militarnych, społecznych i religijnych aspektów tamtych czasów. Zmagamy się m.in. z chorobami i zarazami oraz zmianami klimatycznymi, wpływającymi na funkcjonowanie rolnictwa i gospodarki. Autorzy usprawnili interfejs użytkownika, a dzięki nowemu ulepszonemu silnikowi, wyraźnej poprawie uległa też oprawa graficzna gry.

PC

RollerCoaster Tycoon World
RollerCoaster Tycoon World

Strategiczne 16 listopada 2016

Czwarta odsłona popularnej strategii ekonomicznej, powracająca po ponad 10 latach przerwy zarówno w wersji mobilnej, jak i w swej pełnoprawnej komputerowej kontynuacji, dedykowanej użytkownikom PC. Produkcję kolejnej części cyklu, za którego powstanie odpowiada legenda branży, Chris Sawyer, firma Atari powierzyła tym razem zupełnie nowej ekipie studia Pipeworks Software, znanej dotąd głównie z adaptacji filmowych hitów, takich jak Godzilla czy Night at the Museum. W grze wcielamy się tradycyjnie w menadżera parku rozrywki, który będzie próbował stworzyć unikatowe miejsce zabaw dla odwiedzających turystów, wykorzystując do tego celu rozmaite popularne atrakcje na czele z tytułowymi kolejkami górskimi. Zgodnie z najnowszymi trendami, produkcja kładzie znacznie większy nacisk na zabawę w trybie wieloosobowym oraz aspekty społecznościowe i współpracę między graczami. Całość doczekała się oczywiście także uwspółcześnionej oprawy graficznej.

PC

Warhammer 40,000: Dawn of War III
Warhammer 40,000: Dawn of War III

Strategiczne 30 kwietnia 2017

Trzecia odsłona osadzonej w konwencji science fiction serii strategii czasu rzeczywistego studia Relic Entertainment. Akcja Warhammer 40,000: Dawn of War III przenosi nas ponownie do popularnego uniwersum firmy Games Workshop. Podczas zabawy możemy stanąć na czele jednej z trzech dostępnych frakcji: Kosmicznych Marines, Eldarów oraz Orków, a każda z nich dysponuje oczywiście odmiennymi bohaterami, jednostkami, budynkami i zdolnościami. Pod względem mechaniki, tytuł łączy najlepsze rozwiązania poprzednich odsłon cyklu, koncentrując się na toczeniu spektakularnych bitew, rozgrywających się na wielkich mapach z udziałem setek jednostek. Rozgrywkę uzupełniają znane z gier RPG opcje modyfikowania jednostek i bohaterów, których możemy wyposażać w specjalistyczny ekwipunek oraz umiejętności, zdobywane wraz ze wzrostem doświadczenia. Całość oparta została na nowoczesnym silniku graficznym, oferującym atrakcyjną, trójwymiarową oprawę wizualną oraz spore możliwości niszczenia otoczenia.

PC