Gry Strategiczne

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku strategiczne ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

PlayStation
Sony PlayStation 478Sony PlayStation 366Sony PlayStation 247PlayStation Portable35PlayStation Vita42
Xbox
Microsoft XBOX ONE59Microsoft Xbox 36093Microsoft Xbox24
Mobile
Android302Apple iOS369Windows Phone40
Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

PC

Northgard
Northgard

Strategiczne 2017 (wczesny dostęp od 22 lutego 2017)

Strategia czasu rzeczywistego osadzona w fantastycznym świecie wikingów oraz mitologii skandynawskiej. W Northgard dowodzimy grupą nordyckich wojowników, którzy po wielu latach żmudnej eksploracji natrafili na owiany tajemnicą, bogaty ląd. Aby okryć się sławą, będą oni musieli stawić czoła niebezpieczeństwom czyhającym na nich w nowym świecie. Mechanika rozgrywki w Northgard wzorowana jest na klasycznych RTS-ach, pokroju Age of Empires, Age of Mythology czy The Settlers. Poza standardowym pozyskiwaniem surowców, rozbudową osady i walką, gra oferuje elementy survivalowe, a jednym z głównych zadań gracza jest zapewnienie swojemu klanowi przetrwania podczas długich i niezwykle mroźnych zim. Do naszych przeciwników w bezpośrednich starciach należą m.in. krwiożercze wilki, nieumarli wojownicy oraz inne mityczne stwory, w tym giganty, z którymi można spróbować się sprzymierzyć. Northgard oferuje trójwymiarową grafikę z klasycznym widokiem izometrycznym, utrzymaną w lekko komiksowym stylu.

PC

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

PC

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

PC

Total War: Warhammer
Total War: Warhammer

Strategiczne 24 maja 2016

Kolejna odsłona cyklu epickich gier strategicznych, zapoczątkowanego przez studio Creative Assembly w 2000 roku. Po serii tytułów osadzonych w różnych okresach historycznych, twórcy zabierają nas do jednego z najpopularniejszych światów fantasy, wykreowanego przez firmę Games Workshop. W znanym uniwersum Warhammera różne rasy toczą ze sobą ustawiczną walkę o władzę i panowanie nad światem, jednocześnie są one nieświadome faktu, że prawdziwe zagrożenie stanowi nadciągająca z północy potężna siła. W Total War: Warhammer możemy stanąć po stronie jednej z ras, takich jak ludzie, orki, gobliny, krasnoludy czy wampiry. Poza wprowadzeniem do zabawy elementów fantastycznych, rozgrywka nie odbiega w znaczącym stopniu od rozwiązań znanych z poprzednich części serii, a jej sednem są w dalszym ciągu epickie potyczki, rozgrywane w czasie rzeczywistym. W przerwie pomiędzy bitwami zajmujemy się prowadzoną w trybie turowym rozbudową państwa, rozwijaniem ekonomii i nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych.

PC

Life is Feudal: Forest Village
Life is Feudal: Forest Village

Strategiczne 2017 (wczesny dostęp od 26 sierpnia 2016)

Gra strategiczna typu city builder stworzona przez studio Mindillusion, w której przejmujemy kontrolę nad wczesnośredniowieczną osadą. Podczas zabawy musimy odpowiednio balansować dwa aspekty rozgrywki, jakimi są ekspansja i przetrwanie w niegościnnym środowisku. Oprócz zajmowania terenu, konstruowania nowych budynków i ulepszania już posiadanych, gracze muszą zatem zadbać między innymi o ciepłe ubrania na zimę dla poddanych i zapewnienie im zbalansowanego jadłospisu. To ostatnie możliwe jest dzięki uprawie zróżnicowanych gatunków roślin, hodowli zwierząt i magazynowaniu żywności; zaniedbanie tego doprowadzi do groźnych epidemii. Oprócz tego wioska nękana jest przez drapieżniki, a także różnego rodzaju klęski żywiołowe, takie jak trąby powietrzne czy choćby burze z piorunami mogącymi wywołać pożar. Wszystkie te wydarzenia mają wpływ na morale osadników, które odzwierciedlone jest przez specjalny wskaźnik — niezadowoleni z życia ludzie nie są zdolni do produktywnej pracy. Life is Feudal: Forest Village rozgrywa się w trójwymiarowym środowisku, a interesującym aspektem rozgrywki jest możliwość przełączenia kamery z rzutu izometrycznego na widok z oczu dowolnego osadnika.

PC

Warhammer 40,000: Dawn of War III
Warhammer 40,000: Dawn of War III

Strategiczne 27 kwietnia 2017

Trzecia odsłona osadzonej w konwencji science fiction serii strategii czasu rzeczywistego studia Relic Entertainment. Akcja Warhammer 40,000: Dawn of War III przenosi nas ponownie do popularnego uniwersum firmy Games Workshop. Podczas zabawy możemy stanąć na czele jednej z trzech dostępnych frakcji: Kosmicznych Marines, Eldarów oraz Orków, a każda z nich dysponuje oczywiście odmiennymi bohaterami, jednostkami, budynkami i zdolnościami. Pod względem mechaniki, tytuł łączy najlepsze rozwiązania poprzednich odsłon cyklu, koncentrując się na toczeniu spektakularnych bitew, rozgrywających się na wielkich mapach z udziałem setek jednostek. Rozgrywkę uzupełniają znane z gier RPG opcje modyfikowania jednostek i bohaterów, których możemy wyposażać w specjalistyczny ekwipunek oraz umiejętności, zdobywane wraz ze wzrostem doświadczenia. Całość oparta została na nowoczesnym silniku graficznym, oferującym atrakcyjną, trójwymiarową oprawę wizualną oraz spore możliwości niszczenia otoczenia.

PC

StarCraft
StarCraft

Strategiczne 28 marca 1998

Kultowa strategia czasu rzeczywistego legendarnego studia Blizzard Entertainment. Gra osadzona jest w klimatach science fiction i przedstawia dynamiczne starcia trzech wrogich frakcji: potomków Ziemian znanych jako Terranie, tajemniczej cywilizacji Protossów oraz rasy insektoidalnych Zergów. StarCraft oferuje 30 rozbudowanych misji rozłożonych na trzy odmienne kampanie dla jednego gracza. Każda z dostępnych ras wyróżnia się unikalnymi jednostkami, technologiami i budynkami, co przekłada się na trzy zupełnie inne style rozgrywki. Fabularne kampanie singleplayer to jednak tylko wstęp do rozbudowanych rozgrywek wieloosobowych przeznaczonych dla maksymalnie 8 graczy. To właśnie dzięki trybowi multiplayer i skupiającej się wokół niego ogromnej społeczności e-sportowej graczy z całego świata, StarCraft zdobył sobie nieśmiertelną sławę. Dodatkowo tytuł oferuje edytor map i scenariuszy pozwalający na tworzenie własnych map, jednostek i całych kampanii.

PC

Afghanistan '11
Afghanistan '11

Strategiczne 23 marca 2017

Opracowana przez studio Every Single Soldier we współpracy z Retro Epic Software nietypowa strategia turowa, stanowiąca kontynuację gry Vietnam ’65, czyli poprzedniej produkcji tych samych twórców. Fabuła gry Afghanistan ’11 opowiada o wydarzeniach z wojny, jaka toczyła się w latach 2001-2011 na Bliskim Wschodzie. Do obowiązków alianckiego wojska należy wyposażenie i wyszkolenie sił afgańskich, które będą odpowiedzialne za stabilność kraju po jego opuszczeniu przez wojska amerykańskie, a także zjednanie sobie przychylności cywilów (zgodnie ze znaną z poprzedniczki mechaniką "serc i umysłów"). Sprowadza się to zaś m.in. do budowy nowych dróg, tworzenia ujęć wody czy zapewnienia pomocy humanitarnej od ONZ. W grze po raz kolejny ukazane zostały realia wojny, obejmujące także sferę psychologiczną jej uczestników. Oznacza to m.in., że oprócz otwartych wymian ognia, gracze muszą angażować się również w rozmaite działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa lokalnej społeczności.

PCANDiOS

The Elder Scrolls: Legends
The Elder Scrolls: Legends

Strategiczne 9 marca 2017

Strategiczna gra karciana, osadzona w uniwersum kultowej serii RPG, zapoczątkowanej i rozwijanej od 1994 roku przez firmę Bethesda Softworks. Pod względem mechaniki The Elder Scrolls: Legends czerpie z rozwiązań znanych z konkurencyjnego Hearthstone: Heroes of Warcraft, a cała zabawa sprowadza się do toczenia kolejnych pojedynków za pomocą własnoręcznie zbudowanej talii kart symbolizujących bohaterów, elementy ekwipunku, czary, zdolności specjalne itp. Gra łączy przy tym elementy fabuły i postaci znane ze wszystkich wydanych dotychczas odsłon cyklu, wliczając w to legendarne Morrowind, Oblivion i Skyrim, a także sieciowy The Elder Scrolls Online.

PCANDiOS

Stellaris
Stellaris

Strategiczne 9 maja 2016

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium. Przystępując do rozgrywki, możemy opowiedzieć się po stronie jednej z 7 grywalnych ras, różniących się między sobą pojęciem etyki, wyglądem oraz unikalnymi zdolnościami. Zabawa sprowadza się do przemierzania przestrzeni kosmicznej i ustawicznego rozwoju wybranej frakcji, a także zawierania sojuszy z innymi nacjami z wykorzystaniem zaawansowanego systemu dyplomacji. W grze nie zabrakło też rozlicznych potyczek z wrogo nastawionymi wspólnotami, które niejednokrotnie napotkamy podczas swej międzygwiezdnej podróży. Tytuł oferuje trzy niezależne drzewka technologiczne, tak więc w zależności od preferencji możemy postawić na rozwój społeczności, inżynierii lub fizyki.

PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

Might & Magic: Heroes VII
Might & Magic: Heroes VII

Strategiczne 29 września 2015

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.

PC

Age of Empires III
Age of Empires III

Strategiczne 18 października 2005

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.

PC

Sid Meier's Civilization V
Sid Meier's Civilization V

Strategiczne 21 września 2010

Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np. neutralne państwa-miasta, siatka heksagonalna na mapie świata oraz ograniczenie do jednego oddziału na polu) są w większości efektem ewolucji wcześniejszych pomysłów. Widocznych zmian doczekała się natomiast oprawa wizualna Sid Meier's Civilization V, generowana przez zupełnie nowy silnik graficzny.

PC

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

PC

Kozacy 3
Kozacy 3

Strategiczne 20 września 2016

Trzecia odsłona cyklu strategii czasu rzeczywistego, osadzonych w historycznych realiach XVII i XVIII wieku. Tytuł został stworzony przez reaktywowane ukraińskie studio GSC Game World, znane m.in. z takich gier jak S.T.A.L.K.E.R. czy American Conquest. Pod względem fabuły tytuł stanowi w znacznej mierze remake pierwszej części serii, wydanej pierwotnie w 2000 roku. Podczas rozgrywki możemy opowiedzieć się po stronie 12 historycznych nacji, z których każda dysponuje własnym zestawem budynków, oddziałów i technologii. Rozgrywka bazuje na klasycznych schematach gatunku RTS, a do naszych obowiązków należy rozbudowa bazy, gromadzenie surowców oraz szkolenie armii, która weźmie udział w kolejnych potyczkach z wrogiem. Mimo że w grze kierujemy potężnymi armiami (do 10 tys. jednostek równocześnie), przewidziano możliwość wydawania rozkazów pojedynczym żołnierzom. Ci z kolei opisani zostali kilkoma podstawowymi parametrami, takimi jak zdrowie, morale, wyszkolenie, doświadczenie czy zmęczenie.

PC

SimCity
SimCity

Strategiczne 5 marca 2013

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).

PC

Battle Brothers
Battle Brothers

Strategiczne 2017 (wczesny dostęp od 24 marca 2017)

Połączenie turowej gry strategicznej i RPG. Produkcja Overhype Studios pozwala nam przenieść się do średniowiecznego świata w klimacie low fantasy, gdzie obejmujemy stanowisko kapitana drużyny najemników. Pod naszą komendę trafia do kilkunastu wojowniczych zuchów, z których każdy posiada własny portret, nazwisko i historię, jak i zestaw specyficznych cech, które wpływają na statystyki i możliwości na polu bitwy. Gra nie używa klasowego systemu rozwoju postaci, możemy więc do woli przydzielać najemnikom znaleziony, kupiony czy zdobyty w walce oręż. Dostępny arsenał to standardowy zestaw średniowiecznej broni: miecze, włócznie, topory, łuki, kusze itd. Różne typy uzbrojenia oferują ciekawe ataki specjalne, np. siekiery i topory mogą rozszczepić tarczę, za którą chowa się przeciwnik, a pałki i buzdygany mogą go chwilowo ogłuszyć, przez co straci następną kolejkę. Na naszej drodze, czy to podczas wykonywania zleceń, czy podczas swobodnej eksploracji, stają rozmaici przeciwnicy. Toczymy walki z pospolitymi bandytami, nieprzyjaźnie nastawionymi najemnikami, leśnymi bestiami, plemionami orków i goblinów, a także z ożywionymi trupami i przerażającymi zjawami. Jeśli przetrwamy wystarczająco długo, stajemy w obliczu jednego z kryzysów końcowych: inwazji orków i goblinów, plagi nieumarłych lub wojny pomiędzy rodami szlacheckimi.

PC

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC

Crusader Kings II: Monks and Mystics
Crusader Kings II: Monks and Mystics

Strategiczne 7 marca 2017

Rozszerzenie do Crusaders Kings II, które wymaga do działania podstawowej wersji gry. Add-on został opracowany przez studio Paradox – autorów oryginału, w których portfolio znajduje się między innymi Stellaris czy Hearts of Iron IV. Dodatek koncentruje się na grupach religijnych – wśród dostępnych organizacji pojawiają się zarówno te znane oficjalnie, jak i sekretne, których działalność jest skrywana przed resztą społeczeństwa. Z czasem poszczególne ugrupowania rosną w siłę, zdobywając coraz większe wpływy, a dołączenie do nich i pięcie się po szczeblach kariery otwiera dla postaci dodatkowe typy akcji, nowe umiejętności oraz umożliwia aktywację nowych łańcuchów wydarzeń. Crusader Kings II: Monks and Mystics to także możliwość organizowania polowań na heretyków czy choćby ekspedycji archeologicznych w poszukiwaniu skarbów i świętych relikwii.

PC

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Red Alert

Strategiczne 9 listopada 1996

Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej strategii RTS firmy Westwood Studios. W odróżnieniu od całkowicie fikcyjnej fabuły pierwowzoru, tym razem twórcy postanowili zaserwować graczom alternatywną wizję rzeczywistości, w której Stalin po dojściu do władzy postanawia „wyzwolić” świat z rąk imperialistów i podporządkować go sowieckiej władzy. Opowiadając się po jednej ze stron konfliktu, gracze ruszają na Zachód zjednoczeni pod czerwonym sztandarem lub w szeregach aliantów próbują zapobiec sowieckiej inwazji. W zależności od dokonanego wyboru, do dyspozycji mamy odmienne typy jednostek i uzbrojenia, przekładające się na nieco inną strategię rozgrywki. W odróżnieniu od pierwowzoru, zasób dostępnych środków zagłady został nieco urealniony, choć nie zabrakło również prototypowych typów uzbrojenia jak np. rażąca zbliżających się wrogów cewka Tesli. W każdej z kampanii czeka na nas 14 zróżnicowanych misji, zaś najlepsi mogą spróbować swoich sił w rozgrywce wieloosobowej.

PC

Medieval II: Total War
Medieval II: Total War

Strategiczne 10 listopada 2006

Kolejna odsłona cyklu strategii studia Creative Assembly, nawiązująca do drugiej części serii i przenosząca graczy ponownie w realia mrocznego średniowiecza. Akcja gry toczy się w latach 1080-1503, a twórcy skupili się na możliwie wiernym odtworzeniu realiów tego okresu, wliczając w to ekonomię, gospodarkę, handel i stosunki polityczne. Do dyspozycji graczy oddano aż 21 grywalnych nacji (m.in. Polskę) różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale i stosowaną taktyką bojową. Kolejne scenariusze rozgrywają się na Starym Kontynencie, jak również w Ameryce Środkowej i Południowej oraz na Bliskim Wschodzie. Rozgrywka podzielona została tradycyjnie na część turową, w trakcie której zarządzamy swoim królestwem oraz toczone w czasie rzeczywistym bitwy. W stosunku do poprzednich części cyklu, w grze znacznie rozbudowano możliwości taktyczne, wprowadzając m.in. nowe machiny oblężnicze i ciężką artylerię. Znacznie poprawiono też szatę graficzną, animacje oraz system zniszczeń.

PC

Ultimate Epic Battle Simulator
Ultimate Epic Battle Simulator

Strategiczne 2017

Ultimate Epic Battle Simulator od Brilliant Game Studios pozwala na symulowanie średniowiecznych/starożytnych bitew, w których mogą brać udział dziesiątki tysięcy jednostek. Przy tym wszystkim gra przedstawia humorystyczne podejście do tematu, gdyż naprzeciw siebie mogą stanąć nie tylko rzymscy centurioni, średniowieczni rycerze, Spartiaci czy Persowie, lecz także orkowie i trolle, a nawet Święci Mikołajowie, pingwiny i kurczaki. Siły tych armii (nawet kurczaków) są mniej więcej wyrównane, przy czym każdy typ jednostek dysponuje unikalnym rodzajem ataku. Starcia rozgrywane są w zróżnicowanych środowiskach – od zimowych scenerii, przez szczyty gór i tereny pustynne, aż po zielone łąki. Akcję możemy obserwować z dowolnej perspektywy, co pozwala na uzyskanie szerszego wglądu w przebieg starcia. Ultimate Epic Battle Simulator działa w oparciu o zmodyfikowaną technologię Unity, dzięki czemu możliwe jest wyświetlanie ogromnej liczby jednostek przy zachowaniu przyzwoitej jakości obrazu.

PC