Final Fantasy XII - poradnik do gry

Poradnik do Final Fantasy XII to obszerny materiał zawierający opis przejścia gry, sposoby pokonania trudnych przeciwników, listy broni, zbroi i różnego typu przedmiotów, porady dotyczące rozwoju postaci i wiele innych przydatnych informacji.

29 czerwca 2007Autor solucji: Mr Error (gry-online.pl) - dotyczy wersji PS2
Witam wszystkich zainteresowanych najnowszą odsłoną wiekowej już serii Final Fantasy - Final Fantasy XII - poradnik do gry

Witam wszystkich zainteresowanych najnowszą odsłoną wiekowej już serii Final Fantasy. Parę słów o tej grze możecie znaleźć w mojej recenzji również zamieszczonej na portalu Gry-Online.pl ;) Tutaj powiem tylko, że jako wielki fan całej serii nie mogłem przegapić i tej części, a jako bardzo ambitny fan nie mógłbym żyć bez zdobycia legendarnych broni czy pokonania najsilniejszego przeciwnika w grze. Tak więc w dalszej części poradnika znajdziecie informacje zarówno o nich jak i o wielu innych rzeczach, questach itp. Zapraszam do lektury.

Objaśnienia

W poradniku używam „dziwnych” słów związanych z grami RPG, które zresztą są już dość rozpowszechnione. Jednak wierzę, że nie wszyscy mogli się z nimi zetknąć i od tego właśnie jest ten dział – by wyjaśnić niejasności.

Czasem natkniecie się w poradniku na określenia: Tank, Healer, Damage (dmg.) Dealer, Buffer itp. Są to predyspozycje różnych klas.

Tank to osoba z bardzo dużą ilością życia, która ściąga na siebie ataki przeciwników. Najczęściej biega w ciężkiej zbroi, doskonale nadaje się na lidera.

Healer to mag zajmujący się w głównej mierze leczeniem pozostałych. Dobrym wyborem dla niego są szaty jako zbroja i laski albo drągi jako broń.

Damage Dealer to osoba nie zajmująca się niczym poza atakowaniem przeciwników. Świetnym wyborem dla niego jest katana jako broń i lekka zbroja zwiększająca szybkość.

Buffer utrzymuje na walczących bufki takie jak protect czy shell.

Do określenia klas używam w poradniku również imion bohaterów. Na początku gry rozwijałem ich w konkretnym kierunku (szczegóły w dziale „Licencje i rozwój postaci ”) i później, mówiąc o nich, miałem na myśli konkretną klasę. Wy, przechodząc grę, mogliście dać im inny przydział i w takiej sytuacji wybierzcie po prostu osobę, której klasa odpowiada klasie postaci użytej przeze mnie. Możecie też spotkać się np. z określeniem zberserkowany Fomalhaut – oznacza to postać trzymającą Fomalhaut i będącą pod działaniem berserka.

W poradniku natkniecie się na takie określenia jak potki (skrót od potions – mikstury przywracające życie) czy bossowie (tego chyba nie trzeba tłumaczyć). Generalnie zostawiałem angielskie określenia różnych rzeczy, bo polskie tłumaczenie brzmiało po prostu głupio. Zdarza się też, że coś jest napisane po polsku i z angielską nazwą w nawiasie.

Ponadto chciałbym wyjaśnić zastosowany przeze mnie podział poradnika na części: Prolog, Części I-III i Epilog. Jest to podział sztuczny, zastosowany przeze mnie na potrzeby poradnika. Każda z części jest oddzielona od reszty jakimś ważnym wydarzeniem w fabule.

Są też działy noszące nazwy jakiegoś obszaru i często z dodatkiem „II”. Oznaczają one miejsca, których nie odwiedzacie podczas zwykłego przechodzenia gry, a rzymska cyfra II oznacza, że owszem, zostaliście tu przez fabułę przyprowadzeni, ale nie mieliście wtedy dostępu do całości tego terenu.

W tym poradniku znajdziecie mnóstwo tabel z informacjami o potworach takimi jak: ich poziom, ilość punktów HP i rzeczy, które z nich wypadają i które możecie im ukraść. Informacje te jednak mogą się nieco różnić od tych, z którymi Wy się spotkacie. Bowiem potwory generowane są losowo i informacje, które tu zamieściłem dotyczą potworów, na które ja się natknąłem. To samo tyczy się rzeczy, które można z nich uzyskać. Te, które ja zaznaczyłem jako rzadkie, Wam mogą pojawić się znacznie częściej i na odwrót. Mogę jedynie zapewnić, że to co opisałem jest sprawdzone i wystarczy trochę cierpliwości, a na pewno zdobędziecie przedmioty, których szukacie.

Należałoby też wspomnieć o charakterach przeciwników. Można wyróżnić potwory:

  • agresywne – rzucą się na Ciebie, gdy tylko Cię zobaczą. Ich paski życia są czerwone,
  • pasywne – nie są zainteresowane walką. Walczyć będą dopiero, gdy Ty je zaatakujesz. Ich paski życia są zielone,
  • zamaskowane – maskują się tylko elementale i entite’y. Wyglądają jak pasywne, by po chwili zaatakować Cię znienacka.

Informacja o aktualizacjach poradnika

Na dzień dzisiejszy prace nad poradnikiem Final Fantasy XII - poradnik do gry zostały zakończone.

Ze względu na możliwe aktualizacje gry (patche), mogą wystąpić pewne różnice w zawartości gry i poradnika. Data ostatniej aktualizacji poradnika: 29 czerwca 2007.

komentarze czytelników (53)

Kazior78  2008-04-18 - 08:38

Witam. Mam duży problem. Zacząłem wypełniać dodatkowe zadania przed ostatnim "save'm", czyli przed wejściem na Bahamut. I w sumie wypełniłem je prawie wszystkie, oprócz Barheim Passage. Nie porozmawiałem zawczasu dwa razy z Dantro i nie mogę dać jego żonie Cactus Flowera. Problem w tym, że Dantro gdzieś zniknął z South Bank Village. W North Bank Village też go nie ma. A został mi tylko Bloodwing, żeby odblokować Yizamata...help!!! A tak by the way - mój Bash ma 9588/4794 i 73 level. A na liczniku gry jest 153 godziny :)

Rafcio997  2008-04-19 - 16:02

Ja też przed ostatnim przystankiem zacząłem robić dodatkowe rzeczy czyli mark hunty. Jeżeli chodzi o tego nietoperza to musisz najpierw: pogadaj z Dantro ten kolo jest w tej wsi gdzie na samym początku gry zabiłeś (Tomato) potem udaj sie do Dalmasca Esternsand i do drugiej wsi tam jest żona Dantre dalej idź według opisu z kluczem. Tylko na końcu pogadaj z żoną Dantra wyjdź ze wsi potem znowu wejdź do wsi i za domem stoi czerwony typo pogadaj z nim i da ci Barhaim Key.

Piotrek  2008-04-19 - 16:25

Poradnik bardzo dobry, ale mam kilka "ale": - wymieniona już na początku wątku Zodiak Spear, przydałoby się to jednak poprawić ;) - brak dokładnej instrukcji jak zdobyć najlepszy ekwipunek, np. Tournesol i właśnie Zodiak Spear - w opisach ekwipunku autor wymienił miejsca, gdzie dany przedmiot można zdobyć, ale w co najmniej kilku przypadkach nie uwzględnił ich wszystkich (o ile pamiętam np. przy Diamond Armlet), zdaję sobie jednak sprawę, że zebranie tego wszystkiego do kupy to naprawdę ogromna praca i chyba nie ma co narzekać - opisany został Auto Level-Up z Negalmuurem, ale brakuje już informacji o nietoperzach w Henne Mines, czyli najszybszym i największym źródle doświadczenia (w ciągu 2h awansowałem z około 70 do 97 poziomu doświadczenia) - przy Rare Game chyba też jest parę nieścisłości, na pewno jeśli chodzi Thalassinona i Vorresa, bo te akurat wykonywałem w celu zdobycia Tournesola, potrzebowałem pomocy, ale poradnik niestety zawiódł (inna sprawa, że prawie każdy poradnik w necie miał przy tych potworach błędy), reszty Rare Game nie sprawdzałem :) Mimo tych kilku braków poradnik jest oczywiście świetny. Widać, że autor się napracował. :) Dołożyć tylko Tournesola, ni ...

Piotrek  2008-04-19 - 16:34

Już nie zdążyłem wyedytować, więc wkleję brakującą treść poniżej. :/ ...

Radzik  2008-04-21 - 17:23

Piotrek---> IMHO Thalassion opisany jest całkiem dobrze, ale co do Vorresa to masz całkowitą rację - gdyby nie GameFAQ, za cholerę bym go nie wywołał. Problem miałem też ze Spee, ale to kwestia małej szansy na spawn, jeśli dobrze pamiętam. To samo tyczy się Grey Moltera - spawn pomiędzy 10. a 20. minutą każdej godziny gry może doprowadzić do pasji, jeśli się o tym nie wie. Poza wspomnianym już przeze mnie Ripe Rampagerem w zasadzie cała reszta Rare Gameów jest opisana dobrze, choć do kolekcji brakuje mi jeszcze tych z Great Crystal II i piwnic Pharos. ...

Selman  2008-04-21 - 17:49

ja mam pytanko : czy gra wymaga dużej znajomości j. ANGIELSKIEGO? bo u mnie tak średnio początkujący ;) ...

Robert542  2008-04-21 - 17:51

Wymagać nie wymaga, co najwyżej nie zrozumiesz do końca fabuły. Ale fakt, wymaga lepszej znajomości angielskiego niż np. Final Fantasy X - tam bohaterzy mówili bardziej potocznym językiem. Ja bym radził Ci kupić dziesiątkę ;).

Piotrek  2008-04-21 - 22:39

Radzik --> Zodiark, Ultima i Chaos - te espery zostały mi do ubicia. Z mark huntów i bossów Omega, Yiazmat i reszta tych najsilniejszych. No i Earth Tyrant, którego przez całą grę zostawiałem na później. :P Na razie jednak FFXII mam dość, gra jest strasznie czasochłonna, więc czeka na bardziej sprzyjające chwile. Nawet nie mam kiedy siąść i załatwić za jednym podejściem do konsoli tych wszystkich mocnych przeciwników (dojście do Chaosa, Zodiarka, Ultimy, Omegi czy tego potwora w Umbrze/Penumbrze wymaga jednak sporo zachodu). Save'y nie tylko przy kryształach? Tzn? :) Przydałoby się, bo w Henne Mines, gdy zbierałem przedmioty na Tournesol, rozwaliły mnie potwory, które wyrzucały przedmiot, który można było też ukraść Vorresowi (Soul Powder chyba). A byłem na 96-97 poziomie! ...

Radzik  2008-04-22 - 00:18

Gra faktycznie wymaga czasu, więc ja również robię sobie długie przerwy. Obecnie właśnie się przymierzam do pierwszego zejścia do piwnic Pharos, więc zostały mi Ixion, Phoenix i The Seer. Crystal II również przede mną, więc i Omega oraz Ultima. No i Yiazmat na deser. Za składanie broni jeszcze się nie brałem, więc z tych najlepszych mam niewiele - przede wszystkim to, co można zwyczajnie znaleźć - Zodiac Spear akurat mam :) Z save'ami mogę się mądrzyć i zgrywać bohatera w Henne Mines ;-), bo gram na PCSX2, więc save'ować mogę w dowolnym momencie. Przy okazji - wtyczka GSdx powinna być oficjalną reklamówką Visty i DirectX10 :) - w końcu widać, co daje DX10, kiedy zamiast pod jego płaszczykiem dorzucać efekty DX9, ktoś uczciwie coś zoptymalizuje.

Piotrek  2008-04-22 - 15:50

I jak ta Zodiak Spear? Jest czego żałować, jeśli jej nie posiadam? :) Henne Mines to jak na razie bezdyskusyjnie najtrudniejsza lokacja w grze. Nie byłem tylko w Crystal II, ale nie sądzę, abym miał tam spotkać coś jeszcze silniejszego (nie licząc oczywiście bossów). Piwnice pod Pharos, czyli Umbra, Penumbra i coś tam jeszcze, też do łatwych nie należą. Drużyną koło 70 poziomu miałem naprawdę spore problemy i wycofałem się po Tournesola i resztę porządnego ekwipunku, i oczywiście dodatkowe poziomy. Jednak Ixiona zabiłem, dostałem za niego jakiś dobry miecz (chyba Ragnarok), ale walka trwała dość długo. Kluczem było jak zwykle odpowiednie ustawienie gambitów. :)

Radzik  2008-04-22 - 17:20

Na tle pozostałych najsilniejszych broni, które mam - Whale Whisker i Ragnarok (bo Ixiona już wczoraj pokonałem) - zdecydowanie jest czego żałować. Postać na 65. levelu ubrana w Maximiliana i Magepower Shishak (siła 84) zadaje ciosy o sile mniej więcej 4-4,5k tymi broniami, podczas gdy Zodiac Spearem przeciw temu samemu potworowi lecą już ciosy za 6-6,5k. Inne potwory potrafią dostać za 7-8k a przy buffach Bravery + Berserk robi się maszynka do zadawania ciosów po 9999, choć jeszcze nie zawsze wchodzą aż tak silne.

Piotrek  2008-04-22 - 19:01

Niestety, któraś urna została już otworzona i Zodiaka nie zdobędę. A zabawę z losową skrzynią w Henne Mines odpuszczam sobie (ale się autorzy uparli na tę lokację - najlepsza broń, najsilniejsi przeciwnicy, najpotężniejszy esper i najlepsze miejsce do levelowania). Podobną sytuację do opisanej przez Ciebie mam z Tournesolem. Tzn. Bash zadaje Tournesolem zwykle 9999 obrażeń, a np. Ragnarokiem około 7000, przy wyjątkowo silnych przeciwnikach oczywiście odpowiednio mniej, np. ostatnio przy którymś mark huncie z milionem punktów życia (ale i tak padł w kilka minut). A wracając jeszcze do problemów z potworami w Henne Minnes - problem znika jeśli użyjemy odpowiednich czarów (Haste, Protect, Shell, Bubble, Bravery dla wszystkich i już jest ok). Wydaje mi się, że założenie akcesoriów chroniących przed negatywnymi statusami też powinno wyeliminować jakiekolwiek problemy. I tak też pewnie zrobię, jak już będę szedł po głowę Zodiarka. ...

Radzik  2008-04-23 - 02:34

Ja w Henne Mines uparłem się na nabijanie expa i nie chciałem zdejmować Embroidered Tippet na rzecz Bubble Belta. Z kolei buffowanie postaci przy większej ilości (5-6) wrogów powodowało, że po wskrzeszeniu postaci wszyscy brali się za buffowanie, w tym czasie znów mi kogoś ubili i znów zaczynali się buffować - nie miał kto atakować potworów :) . Z kolei zrzucenie buffowania na jedną tylko postać szybko wyczerpuje jej MP i wszystko zaczyna się sypać przez Charge co chwila. Koniec końców najlepszym wyjściem okazała się wg mnie Hastega i u wszystkich Self->Reverse jako gambit o najwyższym priorytecie. W większości przypadków sprawdzało się to całkiem dobrze, ale miejscami bez Bubble Beltów się oczywiście nie obeszło. ...

Piotrek  2008-04-23 - 22:00

Heh, podczas walki nie ustawiam w gambitach żadnych czarów wspomagających, za dużo czasu się na to traci i zbyt łatwo zginąć. Inna sprawa walki z bossami - czasem, w zależności od sytuacji, rzucam Bravery, Haste czy Bubble (a bywały walki, że udawalo się rzucić dodatkowo np. Shella). Haste mam ustawione w gambitach, ale na samym końcu, więc postacie korzystają z niego tylko w przypadku, gdy w pobliżu nie ma żadnych wrogów. W Henne Mines nie rzucałem tych wszystkich czarów przed każdą walką, ale po prostu tylko przed tymi najtrudniejszymi, czyli w miejscach, gdzie już wcześniej ginąłem. Takie drugie podejście kończyło się wtedy stosunkowo szybko, a czary pozostawały aktywne na tyle długo, że zdążyłem wygrać jeszcze kilka kolejnych bez praktycznie żadnych problemów. ...

R3LiK  2008-10-04 - 05:22

Hey :) Mam maly problem odnosnie Hunter's Monogragh, pisze ze jak zabije "Thextery" to sie to odblokuje a jak narazie zabilem i tego nie mam a wszystkie inne dawno mam :) Po za tym szukalem tego "Gatsly" ale nie umiem go nalezc. ...

jones73  2009-03-13 - 08:05

gdzie jest Serpent Eye ...

koobon  2009-03-13 - 08:35

Serpent Eye dostajesz za pokonanie Marilith (poszukiwany listem gończym). Znajdziesz go w Zeritian Caverns.

jones73  2009-03-22 - 15:39

zbieram składniki na Tournesola ale mam problem nie wypadają mi -- zodiaka już mam do ubicia zostł mi yazmat,omega,zodiak

j0hn  2013-01-16 - 19:21

Szkoda mi kasy na pkt. premium ale szacun dla kolesia który zrobił ten poradnik jest mega. Sam w grze znalazłem parę rzeczy o których tu nie piszą, może nie są tak ciekawe ale i tak gra jest imponująca. :D

piotrkain666  2013-03-31 - 20:23

Dlaczego nie mogę zdobyć czaru ARDOR skoro pokonałem wszystko w Barheim Passage????