Gothic 3 - poradnik do gry

Poradnik do jednej z najbardziej rozbudowanych gier cRPG - Gothic III zawiera opis wykonania wszystkich zadań w grze, głównych i pobocznych, porady dotyczące rozwoju postaci, listę najważniejszych przedmiotów i NPC, a także trzy sposoby ukończenia gry.

2 stycznia 2007Autor solucji: Rylak (gry-online.pl) - dotyczy wersji PC
Zapraszam do lektury poradnika do jednej z najbardziej wyczekiwanych gier - Gothic III - Gothic 3 - poradnik do gry

Zapraszam do lektury poradnika do jednej z najbardziej wyczekiwanych gier - Gothic III. Od razu muszę zaznaczyć, że nie jest to poradnik w klasycznej formie. Ogrom gothikowego świata oraz olbrzymia liczba zadań i misji, nie pozwalają na skonstruowanie solucji prowadzącej graczy za rękę, krok po kroku. Dlatego też zdecydowałem się na podanie sposobu wykonania wszystkich zadań w grze bez wdawania się w szczegóły. Ograniczam się do podania informacji kto i gdzie daje zadanie oraz w którym miejscu należy je wykonać. Oczywiście w miarę możliwości podpowiadam jak to zrobić by wszystko szło gładko i przyjemnie (jeśli jest to możliwe).

Na początek proponuję zapoznać się z kilkoma podpowiedziami ułatwiającymi grę i zrozumienie moich podpowiedzi.

1) Zadania są pogrupowane według miast w których je wykonujemy. W ramach jednego miasta zapisane są w kolejności alfabetycznej. Jako ostatnie zamieszczam główne questy, wykonywane czasem przez całą rozgrywkę.

2) Nie wszystkie questy da się wykonać podczas jednej gry. Część będzie niedostępna po zdecydowaniu się na współpracę z konkretną frakcją (wtedy druga strona nie będzie z nami rozmawiać). Niektórych pewnie nie uda się znaleźć bo świat jest ogromny i trudno będzie odszukać wszystkie postaci. No i niestety nie raz pewnie zmierzymy się z błędem gry, kiedy to niektóre osoby nie będą z nami rozmawiać (chociaż powinny) albo też ignorują nas choć dajemy im właściwy przedmiot.

3) Kolejność odwiedzania miast jest w zasadzie dowolna, trzeba jednak uważać na niektóre questy, bo mają ograniczenie czasowe (muszą być wykonane np. w dwa dni).

4) Zapisuj stan gry bardzo często (nawet przed każdą walką, przynajmniej na początku grania). W Gothic III każda potyczka może okazać się ostatnią. Nawet najsłabszy potwór może zabić Cię udaną serią ciosów, a takie sytuacje zdarzają się bardzo często. Nie wiem czy to ma być jakieś combo, czy też błąd gry (raczej to drugie) ale z pewnością nie raz doświadczysz sytuacji kiedy to po przyjęciu ciosu jesteś bity aż do śmierci, bez możliwości skontrowania.

5) W trakcie walki nie wahaj się uciekać na bezpieczniejsze pozycje. Niemal cały czas będziesz zmagał się z przeważającymi siłami wroga, nie ma więc nic wstydliwego w wycofywaniu się w celu uleczenia i przygotowania do dalszej walki. Właściwie to jest jedyna skuteczna taktyka, kiedy przyjdzie Ci na przykład uwolnić miasto spod okupacji Orków (stajesz wtedy przed koniecznością pokonania ponad stu wrogów).

6) Bardzo skutecznym narzędziem walki są łuki i kusze (te pierwsze szybciej strzelają, te drugie zadają większe obrażenia). Po wyuczeniu się efektywnego korzystania z łuku (wraz z bonusami), będziesz w stanie wystrzelać większość wrogów, zanim do Ciebie dobiegną.

7) Bronią strzelecką posługują się także wrogowie, musisz więc szczególnie uważać na przeciwników dysponujących łukami i kuszami. Jeśli zostaniesz otoczony przez siły wroga, a wokół rozstawią się łucznicy, zostaniesz naszpikowany strzałami. Takich rywali musisz likwidować na początku. Jeszcze groźniejsi są magowie. Szamani Orków czy nawet goblinów, ciskają ogniste kule z szybkością karabinu maszynowego, potrafią też na chwilę Cię zamrozić. Jeśli wtedy mają wsparcie wojowników, z reguły kończy się marnie. Magów likwiduj w pierwszej kolejności, najlepiej bronią dystansową.

8) Uważaj na starcia w ciasnych miejscach. Jednym z błędów gry jest notoryczne wstrzymywanie Twoich ruchów, przez przeszkody terenowe. Niby nic w tym dziwnego, ale jak zdarzy się tak, że w walce przez trzy sekundy nie możesz się poruszyć bo w jakiś dziwny sposób trzyma Cię ściana, albo też w trakcie ucieczki nie możesz przejść po małym kamieniu lub gałęzi, to robi się nieco frustrujące. Za każdym razem kiedy wróg zaskoczy Cię w np. w ciasnym korytarzu staraj się wycofać do bardziej przestrzennej lokacji.

9) Możesz nosić przy sobie nieograniczoną ilość przedmiotów, korzystaj więc z tego. Wszystko można sprzedać, a pieniędzy nigdy za wiele (jednorazowo będziesz wydawał nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych monet).

10) Zbieraj także wszystkie rośliny, minerały, skóry, zęby itp. W grze jest całe mnóstwo questów polegających na przyniesieniu nawet kilkudziesięciu sztuk różnych przedmiotów. W związku z tym, musisz także dbać o wszechstronny rozwój postaci, tak byś mógł oprawiać ze skóry zwierzęta, wydobywać rudę i złoto itd.

11) Przed rozpoczęciem wykonywania zadań w danym mieście, dobrze jest najpierw oczyścić teren z wałęsających się wokół potworów i dzikich zwierząt. Bardzo duża liczba zadań dotyczy eskortowania postaci w dane miejsce. Wtedy Twoi towarzysze mają tendencje do wybierania fatalnych dróg, notorycznie wchodząc w sam środek grupy wrogów. Ty musisz dbać o to by przeżyli a jest to niemal niemożliwe po wejściu w stado lodowych wilków albo nosorożców. Jeśli je wcześniej wybijesz oszczędzisz sobie kłopotów.

12) W trakcie gry spotkasz postaci, które chcą się przyłączyć do Ciebie. Czasem na czas nieokreślony a czasem tylko by wykonać dane zadanie. Z reguły nie jest to ułatwienie gry tylko utrudnienie. Oprócz przypadków opisanych powyżej, najczęściej takie zadania dotyczą pokonania licznej grupy przeciwników. W takich przypadkach masz olbrzymie kłopoty by samemu przeżyć, a Twoi towarzysze zginą niemal na pewno. Żeby nie tracić punktów doświadczenia za niewykonanie zadania postępuj w taki sposób: najpierw zaproponuj danej postaci wspólny atak, podprowadź ją w pobliże miejsca starcia i tam każ poczekać na sygnał. Potem samotnie udaj się na miejsce, załatw sprawę i wróć po towarzysza by zainkasować punkty.

13) Pamiętaj o wszechstronnym rozwijaniu postaci. W Gothic III nie można koncentrować się tylko na tym, by stworzyć postać idealnego wojownika czy maga. Daleko nie zajdziesz jeśli nie będziesz potrafił otwierać zamki, wydobywać rudę, przekonywująco kłamać, oprawiać zwierzynę itd. Dobrze się zastanawiaj wykorzystując rozwinięcia.

14) Rozmawiając z postaciami staraj się wykorzystywać do maksimum możliwości dialogu. Bardzo często zadanie dostaniesz dopiero po dokładnym wypytaniu bohatera niezależnego. Staraj się być dociekliwy, drąż temat, nie wahaj się także odważnie odpowiadać na zaczepki (sporo questów dotyczy dania nauczki spotkanej postaci).

15) Bądź przygotowany na to, że atakując członka danej grupy, reszta ruszy mu z pomocą. Właściwie to nawet zbliżając się z wyjętą bronią ryzykujesz starcie (jeśli zlekceważysz prośbę o schowanie broni). Sytuacja zmieni się dopiero po uzyskaniu wysokiej reputacji w danym mieście. Wtedy możesz pobić (a czasem nawet zabić) postać niezależną bez groźby kary.

To jest mapa świata który przyjdzie Ci przemierzyć - Gothic 3 - poradnik do gry

To jest mapa świata który przyjdzie Ci przemierzyć. Zaznaczone są tu wszystkie główne lokacje w których dostajesz i wykonujesz zadania. Nie oznaczam dodatkowych, pomniejszych lokacji, jaskiń, myśliwskich chat, kryjówek itp. gdyż jest ich zwyczajnie zbyt wiele. Co gorsza, niejedną lokację ciężko znaleźć, nawet znając jej położenie na mapie. W dalszej części poradnika zamieszczam dodatkowe mapy przydatne w podróży, a także wskazujące miejsca w których znajdują się najważniejsze przedmioty.

Informacja o aktualizacjach poradnika

Na dzień dzisiejszy prace nad poradnikiem Gothic 3 - poradnik do gry zostały zakończone.

Ze względu na możliwe aktualizacje gry (patche), mogą wystąpić pewne różnice w zawartości gry i poradnika. Data ostatniej aktualizacji poradnika: 2 stycznia 2007.

Kody do gry Gothic 3

Patche (łatki) do gry Gothic 3

Trainery do gry Gothic 3

Battle Knight

Battle Knight

Zagraj za Darmo!

Metin2

Metin2

Zagraj za Darmo!

Mount & Blade: Warband - PC - 26,90 zł

kup w sklepie

PC 26,90 zł

Drakensang - Dragon Edition - Dobra Gra - PC - 8,90 zł

promocja

PC 8,90 zł

World of Warcraft: Legion - PC - 147,99 zł

kup w sklepie

PC 147,99 zł

Komentarze Czytelników (224)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
12.02.2010 13:32
odpowiedz
TEMRO
29
Konsul

Dark Elf777------->Musisz podejść do orka i wcisnąć jednocześnie PPM i LPM i tak na wszystkich i wtedy ich zabijesz

23.02.2010 17:06
odpowiedz
krzychu20
2
Junior

Błagam niech ktos mi powie gdzie jest ta jaskinia w ktorej jest kent w misji Agresywne rozpruwacze w Okara cz1.Jak ktos wie gdzie ona jest to niech poda droge z wejscia do okary.Prosze

11.03.2010 06:42
odpowiedz
paviola
9
Chorąży

wolalem gothica 2 nie wiem czemu to tak jak z nfs-ami MW i C carbon ma drift kanion i autoskulp MW tego nie ma ale ma to cos co kazdy woli;D

12.03.2010 19:11
odpowiedz
predzio2
13
Chorąży

Gdzie jest Owen,Randall i Rakus? Bo to jak mówił autor "są niedaleko Okary" to cholera nie moge ich znaleźć.Musze ich znaleźć żeby mieć dodane 3 pkt. reputacji u buntowników aby mieć pancerz paladyna. Ludzie proszę odpiszcie.PLEASE!

14.03.2010 08:14
odpowiedz
xardas021
1
Junior

jesli chodzi gdzie sa ludze do okary to polecam mape gdze jest zaznaczone miejsce gdze dane osoby sie znajduja.

17.03.2010 17:27
odpowiedz
predzio2
13
Chorąży

Paviola----nie pamietam dokładnie ktory to kierunek ale gdy w lesie znajdziesz rzpruwacze które będa nazywać sie "agresywne rozpruwacze" to je zabij, a potem przy nich bedzie taka jaskinia i tam siedzi ten Kent.

23.03.2010 16:02
odpowiedz
Palladyn ^_^
14
Centurion

eh gothic3 czy wam sie nie nudzi

22.07.2010 10:59
odpowiedz
Crod4312
57
Weteran

Gothic 3 to najlepsza gra cRPG nie widziałem lepszej.

21.08.2010 09:06
odpowiedz
dran312
1
Junior

to super gra ale wole wiedzmina

21.08.2010 09:21
odpowiedz
dran312
1
Junior

gdzie jest teleport do silden plis

29.08.2010 12:14
odpowiedz
jak6
1
Junior

WITAM MAM PROBLEM Z KARAWANA KUPCOW ZAPROWADZILEM WSZYSTKICH DO SILDEN I NIC GDZIE ICH DOKLADNIE ZAPROWADZIC PROSZE O PODPOWIEDZ POZDRAWIAM

17.10.2010 21:38
odpowiedz
Pasy216
2
Junior

siemanooo! ej mam proźbe mógłby mi ktoś powiedzieć gdzie jest ali na pustyni?? Bo chce sie dostać do nordmaru... PLIS...

17.10.2010 21:40
odpowiedz
Pasy216
2
Junior

i czy ktoś wie jak sie dostać szybkim sposobem do Zubena???????
Kurde bo niechce mi sie zdobywać reputacjiiii!
za długooo trocheee

17.10.2010 22:06
odpowiedz
micmur13
16
Generał

Możesz na krzywy ryj, ale wtedy Zuben nie będzie zbyt rozmowny (swoją drogą gdybym miał taki harem to byle dupka też bym nie wpuszczał) i najprawdopodobniej poszczuje cię lwem (Zuben to zoofil??!). Tak więc nie ma innego sposobu jak zdobywanie reputacji...

A o ile dobrze pamiętam to Ali był w Faring, a nie na pustyni, no i jeśli chodzi o ten kamień to cytuję co znalazł wujaszek Google:

""" Przechodząc przez przełęcz wiodącą do Nordmaru, natkniesz się na Rathgara. Ściga złodzieja imieniem Ali, którego już widziałeś w Faring. Asasyn ukradł mu kamień przodków i Nordmarczyk chce go odzyskać. W zależności od tego, jakie zadania wypełniłeś w tamtej wiosce, masz go ty lub Tom, lub wciąż jest w kufrze Alego. """

Ja pamiętam że jak przechodziłem 1 raz to od razu "buchłem" artefakt z jego skrzyni i miałem little bug-a bo nie dało się dokończyć misji...

17.10.2010 22:38
odpowiedz
Pasy216
2
Junior

dzięki wielkieee.bardzo mi pomogłeś zaraz ruszam do faring.
a może wiesz w jakim miejscu w faring znajduje sie ali????

18.10.2010 17:05
odpowiedz
micmur13
16
Generał

hehe i co znalazłeś go? powinien kręcić się na górze miasta na ścieżce...

18.10.2010 18:57
odpowiedz
Pasy216
2
Junior

Wielkie dzięki micmur13!!!!
Znalazłem go dałem mu w morde i mi oddał ten artefakt;p
dzięki wielkie jeszcze raz heheheh!
;ppppppppppppp

21.10.2010 18:41
odpowiedz
micmur13
16
Generał

spox

27.10.2010 14:36
odpowiedz
kamil u
3
Junior

ssssssssssssssssssssssssppppppppppppppppooooooooooookkkkkkkkkoooooooooooooo gggggggggggggggggrrrrrrrrrrraaaaaaaaaa gothic 3 to najlepsza gra na SWIECIE XD

06.12.2010 19:56
odpowiedz
iso kiss
1
Junior

Nie wiem gdzie jest jaskinia z mieczem wenzela mugly by mi ktos opisac to miejsce ?? z góry dzięki

19.12.2010 22:58
odpowiedz
Crod4312
57
Weteran

iso kiss-miecz wenzela jest w jaskini po drodze do Montery,jak nie posłuchasz Domenika i pójdziesz na wschód tam gdzie są bandyci to po czsie dojdziesz do lasku w którym są ukryci bunownicy po prawej jest lasek,po lewej jet jakinia tylko uważaj bo jest tam pełno wilków.

20.01.2011 23:03
odpowiedz
satr
1
Junior

Potrzebuje pomocy! niech mi ktoś powie od kogo dostanę zadanie odbicia Geldern. Byłem u wszyskich i nikt nie chce mi dać tego zadania,a jak ide do wodza Orków w Geldern to no coś tam do mnie powie i mnie zaczyna bić. O co chodzi?

02.02.2011 18:58
odpowiedz
Crod4312
57
Weteran

Zadanie odbicia Geldern dostaniesz od maga ognia w geldern (zapomniałem imienia bo dawno nie grałem).A przywódca orków cię atakuje ponieważ może to być błąd gry albo mogłeś coś przeskrobać (pobić kogoś,zabić,ukraść coś)

12.02.2012 22:08
odpowiedz
michael_51
1
Junior

http://www.gothicgry.fora.pl/mapki,69/mapa-gothic-3,3245.html
siemka fajna mapka moze znajdziecie pare rzeczy ktore sie wam przydadza

31.01.2014 14:56
odpowiedz
shadowstar
2
Junior

bzdurny poradnik z blednymi informacjami. Towary urkrassa nie znajduja sie w jaskini u ortegi

11.11.2014 11:19
odpowiedz
kamild706
2
Junior

Jak na poradnik to bardzo słaby. Zero informacji gdzie dokładnie można znaleźć np. daną roślinę czy zwierza, same ogólniki typu "należy się rozejrzeć po Nordmarze". Nie polecam.

28.02.2015 12:18
odpowiedz
Lionessss
1
Junior

Pomocy!!! jak zgine to nie mogę stać wogóle to mnie bizon zabił był jeden chciałem zabić ścierwojada (czy jakoś tam) i podeszedł biozon i bum zaczełą sie wojna ścierwojad i bizon zaczeli mnie bic bum gine :( pomożecie???????

27.06.2015 01:15
odpowiedz
Sandro_de_Vega
6
Junior

Dowiedziałem się, że więzień to Vatras. Zdobyłem klucz do celi. A gdy chcę z nim pogadać to bezio mówi "Hmm... Nie." i rozmowa się kończy.

17.01.2016 18:16
odpowiedz
fanatyk2006
1
Junior

brakuje tylko spisu wszystkich przedmiotów i potworów ale i bez tego mi pomógł dzięki

08.04.2016 21:38
odpowiedz
Rozbo12
2
Centurion

Fajny poradnik.