Gothic 3 - poradnik do gry

Poradnik do jednej z najbardziej rozbudowanych gier cRPG - Gothic III zawiera opis wykonania wszystkich zadań w grze, głównych i pobocznych, porady dotyczące rozwoju postaci, listę najważniejszych przedmiotów i NPC, a także trzy sposoby ukończenia gry.

2 stycznia 2007Autor solucji: Rylak (gry-online.pl) - dotyczy wersji PC
Zapraszam do lektury poradnika do jednej z najbardziej wyczekiwanych gier – Gothic III - Gothic 3 - poradnik do gry

Zapraszam do lektury poradnika do jednej z najbardziej wyczekiwanych gier – Gothic III. Od razu muszę zaznaczyć, że nie jest to poradnik w klasycznej formie. Ogrom gothikowego świata oraz olbrzymia liczba zadań i misji, nie pozwalają na skonstruowanie solucji prowadzącej graczy za rękę, krok po kroku. Dlatego też zdecydowałem się na podanie sposobu wykonania wszystkich zadań w grze bez wdawania się w szczegóły. Ograniczam się do podania informacji kto i gdzie daje zadanie oraz w którym miejscu należy je wykonać. Oczywiście w miarę możliwości podpowiadam jak to zrobić by wszystko szło gładko i przyjemnie (jeśli jest to możliwe).

Na początek proponuję zapoznać się z kilkoma podpowiedziami ułatwiającymi grę i zrozumienie moich podpowiedzi.

1) Zadania są pogrupowane według miast w których je wykonujemy. W ramach jednego miasta zapisane są w kolejności alfabetycznej. Jako ostatnie zamieszczam główne questy, wykonywane czasem przez całą rozgrywkę.

2) Nie wszystkie questy da się wykonać podczas jednej gry. Część będzie niedostępna po zdecydowaniu się na współpracę z konkretną frakcją (wtedy druga strona nie będzie z nami rozmawiać). Niektórych pewnie nie uda się znaleźć bo świat jest ogromny i trudno będzie odszukać wszystkie postaci. No i niestety nie raz pewnie zmierzymy się z błędem gry, kiedy to niektóre osoby nie będą z nami rozmawiać (chociaż powinny) albo też ignorują nas choć dajemy im właściwy przedmiot.

3) Kolejność odwiedzania miast jest w zasadzie dowolna, trzeba jednak uważać na niektóre questy, bo mają ograniczenie czasowe (muszą być wykonane np. w dwa dni).

4) Zapisuj stan gry bardzo często (nawet przed każdą walką, przynajmniej na początku grania). W Gothic III każda potyczka może okazać się ostatnią. Nawet najsłabszy potwór może zabić Cię udaną serią ciosów, a takie sytuacje zdarzają się bardzo często. Nie wiem czy to ma być jakieś combo, czy też błąd gry (raczej to drugie) ale z pewnością nie raz doświadczysz sytuacji kiedy to po przyjęciu ciosu jesteś bity aż do śmierci, bez możliwości skontrowania.

5) W trakcie walki nie wahaj się uciekać na bezpieczniejsze pozycje. Niemal cały czas będziesz zmagał się z przeważającymi siłami wroga, nie ma więc nic wstydliwego w wycofywaniu się w celu uleczenia i przygotowania do dalszej walki. Właściwie to jest jedyna skuteczna taktyka, kiedy przyjdzie Ci na przykład uwolnić miasto spod okupacji Orków (stajesz wtedy przed koniecznością pokonania ponad stu wrogów).

6) Bardzo skutecznym narzędziem walki są łuki i kusze (te pierwsze szybciej strzelają, te drugie zadają większe obrażenia). Po wyuczeniu się efektywnego korzystania z łuku (wraz z bonusami), będziesz w stanie wystrzelać większość wrogów, zanim do Ciebie dobiegną.

7) Bronią strzelecką posługują się także wrogowie, musisz więc szczególnie uważać na przeciwników dysponujących łukami i kuszami. Jeśli zostaniesz otoczony przez siły wroga, a wokół rozstawią się łucznicy, zostaniesz naszpikowany strzałami. Takich rywali musisz likwidować na początku. Jeszcze groźniejsi są magowie. Szamani Orków czy nawet goblinów, ciskają ogniste kule z szybkością karabinu maszynowego, potrafią też na chwilę Cię zamrozić. Jeśli wtedy mają wsparcie wojowników, z reguły kończy się marnie. Magów likwiduj w pierwszej kolejności, najlepiej bronią dystansową.

8) Uważaj na starcia w ciasnych miejscach. Jednym z błędów gry jest notoryczne wstrzymywanie Twoich ruchów, przez przeszkody terenowe. Niby nic w tym dziwnego, ale jak zdarzy się tak, że w walce przez trzy sekundy nie możesz się poruszyć bo w jakiś dziwny sposób trzyma Cię ściana, albo też w trakcie ucieczki nie możesz przejść po małym kamieniu lub gałęzi, to robi się nieco frustrujące. Za każdym razem kiedy wróg zaskoczy Cię w np. w ciasnym korytarzu staraj się wycofać do bardziej przestrzennej lokacji.

9) Możesz nosić przy sobie nieograniczoną ilość przedmiotów, korzystaj więc z tego. Wszystko można sprzedać, a pieniędzy nigdy za wiele (jednorazowo będziesz wydawał nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych monet).

10) Zbieraj także wszystkie rośliny, minerały, skóry, zęby itp. W grze jest całe mnóstwo questów polegających na przyniesieniu nawet kilkudziesięciu sztuk różnych przedmiotów. W związku z tym, musisz także dbać o wszechstronny rozwój postaci, tak byś mógł oprawiać ze skóry zwierzęta, wydobywać rudę i złoto itd.

11) Przed rozpoczęciem wykonywania zadań w danym mieście, dobrze jest najpierw oczyścić teren z wałęsających się wokół potworów i dzikich zwierząt. Bardzo duża liczba zadań dotyczy eskortowania postaci w dane miejsce. Wtedy Twoi towarzysze mają tendencje do wybierania fatalnych dróg, notorycznie wchodząc w sam środek grupy wrogów. Ty musisz dbać o to by przeżyli a jest to niemal niemożliwe po wejściu w stado lodowych wilków albo nosorożców. Jeśli je wcześniej wybijesz oszczędzisz sobie kłopotów.

12) W trakcie gry spotkasz postaci, które chcą się przyłączyć do Ciebie. Czasem na czas nieokreślony a czasem tylko by wykonać dane zadanie. Z reguły nie jest to ułatwienie gry tylko utrudnienie. Oprócz przypadków opisanych powyżej, najczęściej takie zadania dotyczą pokonania licznej grupy przeciwników. W takich przypadkach masz olbrzymie kłopoty by samemu przeżyć, a Twoi towarzysze zginą niemal na pewno. Żeby nie tracić punktów doświadczenia za niewykonanie zadania postępuj w taki sposób: najpierw zaproponuj danej postaci wspólny atak, podprowadź ją w pobliże miejsca starcia i tam każ poczekać na sygnał. Potem samotnie udaj się na miejsce, załatw sprawę i wróć po towarzysza by zainkasować punkty.

13) Pamiętaj o wszechstronnym rozwijaniu postaci. W Gothic III nie można koncentrować się tylko na tym, by stworzyć postać idealnego wojownika czy maga. Daleko nie zajdziesz jeśli nie będziesz potrafił otwierać zamki, wydobywać rudę, przekonywująco kłamać, oprawiać zwierzynę itd. Dobrze się zastanawiaj wykorzystując rozwinięcia.

14) Rozmawiając z postaciami staraj się wykorzystywać do maksimum możliwości dialogu. Bardzo często zadanie dostaniesz dopiero po dokładnym wypytaniu bohatera niezależnego. Staraj się być dociekliwy, drąż temat, nie wahaj się także odważnie odpowiadać na zaczepki (sporo questów dotyczy dania nauczki spotkanej postaci).

15) Bądź przygotowany na to, że atakując członka danej grupy, reszta ruszy mu z pomocą. Właściwie to nawet zbliżając się z wyjętą bronią ryzykujesz starcie (jeśli zlekceważysz prośbę o schowanie broni). Sytuacja zmieni się dopiero po uzyskaniu wysokiej reputacji w danym mieście. Wtedy możesz pobić (a czasem nawet zabić) postać niezależną bez groźby kary.

To jest mapa świata który przyjdzie Ci przemierzyć - Gothic 3 - poradnik do gry

To jest mapa świata który przyjdzie Ci przemierzyć. Zaznaczone są tu wszystkie główne lokacje w których dostajesz i wykonujesz zadania. Nie oznaczam dodatkowych, pomniejszych lokacji, jaskiń, myśliwskich chat, kryjówek itp. gdyż jest ich zwyczajnie zbyt wiele. Co gorsza, niejedną lokację ciężko znaleźć, nawet znając jej położenie na mapie. W dalszej części poradnika zamieszczam dodatkowe mapy przydatne w podróży, a także wskazujące miejsca w których znajdują się najważniejsze przedmioty.

Informacja o aktualizacjach poradnika

Na dzień dzisiejszy prace nad poradnikiem Gothic 3 - poradnik do gry zostały zakończone.

Ze względu na możliwe aktualizacje gry (patche), mogą wystąpić pewne różnice w zawartości gry i poradnika. Data ostatniej aktualizacji poradnika: 2 stycznia 2007.

Kody do gry Gothic 3

Patche (łatki) do gry Gothic 3

Trainery do gry Gothic 3

komentarze czytelników (219)

predzio2  2010-03-17 - 17:27

Paviola----nie pamietam dokładnie ktory to kierunek ale gdy w lesie znajdziesz rzpruwacze które będa nazywać sie "agresywne rozpruwacze" to je zabij, a potem przy nich bedzie taka jaskinia i tam siedzi ten Kent.

Palladyn ^_^  2010-03-23 - 16:02

eh gothic3 czy wam sie nie nudzi

Crod4312  2010-07-22 - 10:59

Gothic 3 to najlepsza gra cRPG nie widziałem lepszej.

dran312  2010-08-21 - 09:06

to super gra ale wole wiedzmina

dran312  2010-08-21 - 09:21

gdzie jest teleport do silden plis

jak6  2010-08-29 - 12:14

WITAM MAM PROBLEM Z KARAWANA KUPCOW ZAPROWADZILEM WSZYSTKICH DO SILDEN I NIC GDZIE ICH DOKLADNIE ZAPROWADZIC PROSZE O PODPOWIEDZ POZDRAWIAM

Pasy216  2010-10-17 - 21:38

siemanooo! ej mam proźbe mógłby mi ktoś powiedzieć gdzie jest ali na pustyni?? Bo chce sie dostać do nordmaru... PLIS...

Pasy216  2010-10-17 - 21:40

i czy ktoś wie jak sie dostać szybkim sposobem do Zubena??????? Kurde bo niechce mi sie zdobywać reputacjiiii! za długooo trocheee

micmur13  2010-10-17 - 22:06

Możesz na krzywy ryj, ale wtedy Zuben nie będzie zbyt rozmowny (swoją drogą gdybym miał taki harem to byle dupka też bym nie wpuszczał) i najprawdopodobniej poszczuje cię lwem (Zuben to zoofil??!). Tak więc nie ma innego sposobu jak zdobywanie reputacji... ...

Pasy216  2010-10-17 - 22:38

dzięki wielkieee.bardzo mi pomogłeś zaraz ruszam do faring. a może wiesz w jakim miejscu w faring znajduje sie ali????

micmur13  2010-10-18 - 17:05

hehe i co znalazłeś go? powinien kręcić się na górze miasta na ścieżce...

Pasy216  2010-10-18 - 18:57

Wielkie dzięki micmur13!!!! Znalazłem go dałem mu w morde i mi oddał ten artefakt;p dzięki wielkie jeszcze raz heheheh! ;ppppppppppppp

micmur13  2010-10-21 - 18:41

spox

kamil u  2010-10-27 - 14:36

ssssssssssssssssssssssssppppppppppppppppooooooooooookkkkkkkkkoooooooooooooo gggggggggggggggggrrrrrrrrrrraaaaaaaaaa gothic 3 to najlepsza gra na SWIECIE XD

iso kiss  2010-12-06 - 19:56

Nie wiem gdzie jest jaskinia z mieczem wenzela mugly by mi ktos opisac to miejsce ?? z góry dzięki

Crod4312  2010-12-19 - 22:58

iso kiss-miecz wenzela jest w jaskini po drodze do Montery,jak nie posłuchasz Domenika i pójdziesz na wschód tam gdzie są bandyci to po czsie dojdziesz do lasku w którym są ukryci bunownicy po prawej jest lasek,po lewej jet jakinia tylko uważaj bo jest tam pełno wilków.

satr  2011-01-20 - 23:03

Potrzebuje pomocy! niech mi ktoś powie od kogo dostanę zadanie odbicia Geldern. Byłem u wszyskich i nikt nie chce mi dać tego zadania,a jak ide do wodza Orków w Geldern to no coś tam do mnie powie i mnie zaczyna bić. O co chodzi?

Crod4312  2011-02-02 - 18:58

Zadanie odbicia Geldern dostaniesz od maga ognia w geldern (zapomniałem imienia bo dawno nie grałem).A przywódca orków cię atakuje ponieważ może to być błąd gry albo mogłeś coś przeskrobać (pobić kogoś,zabić,ukraść coś)

michael_51  2012-02-12 - 22:08

http://www.gothicgry.fora.pl/mapki,69/mapa-gothic-3,3245.html siemka fajna mapka moze znajdziecie pare rzeczy ktore sie wam przydadza

shadowstar  2014-01-31 - 14:56

bzdurny poradnik z blednymi informacjami. Towary urkrassa nie znajduja sie w jaskini u ortegi