Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization V - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization V - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Pięć dróg do zwycięstwa | Podstawy Sid Meier's Civilization V poradnik Sid Meier's Civilization V

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019

Seria Civilization, w przeciwieństwie do wielu innych strategii, pozwala graczowi osiągnąć zwycięstwo na wiele różnych sposobów, a nie tylko poprzez wybicie przeciwników. Istnieje pięć różnych metod, dzięki którym możemy pokonać wroga - warto szczegółowo przemyśleć wszystkie i już na początku rozgrywki ukierunkować się na dwa lub maksymalnie trzy z nich. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy zmodyfikowali nasze plany już podczas samej gry - w końcu początek rozgrywki jest niemal zawsze taki sam, potem dopiero dostosowujemy się do sytuacji.

Oto lista dostępnych zwycięstw oraz sugestie co do tego, kiedy warto się na nie zdecydować:

Dominacja - fizyczna eksterminacja wrogów na drodze militarnych podbojów. Najlepiej sprawdza się na niewielkich mapach z małą ilością przeciwników (maksymalnie trzech) oraz wolnych miast. Pozwala szybko zająć duże obszary mapy i dzięki zdobytym miastom kontynuować podboje. Niestety, wiąże się z ogromnymi kosztami (zwłaszcza w złocie) i dużym niezadowoleniem społeczeństwa. Ponadto dużą rolę odgrywa tu czynnik losowy - śmierć jednej jednostki może zaważyć na wyniku całej gry, nie możemy również dopuścić do utraty naszej stolicy. Do zdobycia tego celu doskonale nadają się cywilizacje takie jak: Japonia, Rosja, Songhaj oraz Mongolia.

Nauka - pokonanie przeciwników dzięki przewadze w odkryciach naukowych - wygrywa ten, kto jako pierwszy zbuduje statek kosmiczny i wyśle go na Alfa Centauri. Warto inwestować w tę ścieżkę do wygranej tylko wówczas, jeżeli gra toczy się na dużej mapie ze znaczną ilością przeciwników. Nauka to bardzo długoterminowy plan - zajmuje naprawdę bardzo dużo czasu i wymaga przemyślanej rozbudowy miast oraz ciągłego zabezpieczania granic przed wrogami (gdy przejmą nasze miasta, utracimy źródło punktów nauki). Jeśli zdecydujemy się na zwycięstwo naukowe, warto nastawić nasze miasta również na pozyskiwanie produkcji - dzięki temu będziemy mogli szybko i sprawnie wykorzystywać wynalazki w praktyce. Babilon, który jest dostępny w DLC do gry, jest wymarzoną cywilizacją dla tych, którzy chcieliby osiągnąć zwycięstwo naukowe - grając Nabuchodonozorem II tworzymy bowiem wielkich naukowców w dwukrotnie szybszym tempie.

Kultura - w przeciwieństwie do poprzednich części serii Civilization¸ w "piątce" jest to zwycięstwo najtrudniejsze do uzyskania. Wymaga poznania w całości aż pięciu gałęzi rozwoju kulturowego oraz konstrukcji Projektu Utopia. W praktyce nie warto inwestować w tę ścieżkę do zwycięstwa - wszystkie pozostałe są znacznie szybsze i przynoszą więcej korzyści. Nie oznacza to, że należy w ogóle rezygnować z rozwoju kultury - daję ona całkiem przydatne bonusy - jest to jednak wsparcie dla pozostałych rodzajów wygranej, a nie samodzielna do niej droga. Pewną przewagę mogą tu osiągnąć Francuzi - do chwili wynalezienia silnika parowego, otrzymują oni bowiem bonus do kultury w każdym mieście. Egipt również może liczyć na osiągnięcie zwycięstwa kulturowego, ponieważ wszystkie cuda wznoszone przez tę cywilizację powstają znacznie szybciej, niż u innych nacji.

Dyplomacja - sukces dzięki tej metodzie najłatwiej uzyskać na średnich i dużych mapach, gdzie znajduje się znaczna ilość wolnych miast. Inwestowanie w dyplomację przynosi profity przez całą rozgrywkę (wsparcie gospodarcze i militarne ze strony naszych sojuszników, duży wskaźnik zadowolenia), do pewnego stopnia zabezpiecza nas też przed militarną agresją ze strony konkurencyjnych cywilizacji. Trzeba jednak pamiętać, że zwycięstwo dyplomatyczne wymaga ogromnych nakładów pieniężnych oraz jest bardzo dalekosiężnym planem - wybudowanie siedziby ONZ jest bowiem możliwe dopiero w epoce współczesnej. Z tego też powodu najlepiej połączyć zwycięstwo dyplomatyczne z naukowym - doskonale się uzupełniają. Cywilizacje, którym zwycięstwo dyplomatyczne przyjdzie najłatwiej, to Grecja i Syjam.

Nastanie roku 2050 - jeśli do tej daty żadna z cywilizacji nie zwycięży, wygrywa ta, która zgromadziła najwięcej punktów (w każdej chwili możemy przejrzeć ich ilość w ekranie dyplomacji). Punkty zliczane są z ogólnej wielkości cywilizacji każdego gracza, liczby jego miast i technologii, rozmiaru jego populacji oraz - przede wszystkim - ilości cudów, które posiada. Ten rodzaj zwycięstwa nie wymaga od nas długoterminowego planowania - po prostu jeżeli widzimy, że nie zdążymy wygrać w żaden inny sposób, sprawdzamy, który gracz posiada największą ilość punktów, po czym... atakujemy jego stolicę, by przejąć stworzone przez niego cuda (odejmując mu w ten sposób punkty i dodając je sobie).