Total War: Rome II Przed premierą

Przed premierą 15 sierpnia 2012, 15:35

autor: Adrian Werner

Total War: Rome II - upadek Kartaginy prosto z targów gamescom 2012

Najnowsza odsłona cyklu Total War zapowiada się fenomenalnie. Wiele świetnych pomysłów uzupełnia grafika wyznaczająca nowe standardy w grach strategicznych. Na to cudo poczekamy do 2013 roku.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Total War: Rome II to :
  • wspaniała grafika;
  • zwiększony nacisk na relacje z postaciami;
  • większy realizm w bitwach i kampanii;
  • premiera pod koniec 2013 r.

Tegoroczny gamescom rozpoczął się dla mnie z hukiem, a konkretnie odgłosami rozpadających się murów Kartaginy w Total War: Rome II. Od premiery pierwszej części minęło już osiem lat i właśnie jej kontynuacja była produkcją, o którą najczęściej prosili miłośnicy serii. Nawet podczas cyklu deweloperskiego Total War: Shogun II, gdy tylko autorzy wypuszczali nowe materiały, reakcją fanów zawsze było: „Fajne, ale gdzie jest Rome II?”. Wybrany okres jest zresztą idealny dla gry koncentrującej się na budowie imperiów. Zapewnia on twórcom bardzo różnorodny świat, masę ciekawych jednostek i taktyk oraz wiele potężnych frakcji.

Rozgrywka w każdej odsłonie Total War zawsze składała się z dwóch sekcji: turowej kampanii strategicznej i starć toczonych w czasie rzeczywistym. Tym razem strategiczna mapa będzie znacznie większa niż to, co oferowało Rome: Total War. Autorzy obiecują olbrzymie bogactwo kultur i taktyk wojennych. Poza terenami antycznych imperiów mapa obejmie m.in. zarówno plemiona barbarzyńców zamieszkujące Północ, jak i egzotyczne kultury żyjące na pustyniach. Gra skoncentruje się na ludzkich interakcjach i dramatach. Kluczową rolę odegrają polityczne intrygi i próby podporządkowania sobie senatu. W kampanii nie zabraknie ciekawych wątków fabularnych, ale będą one aktywowane przez nasze własne działania i sami wpłyniemy na ich przebieg. Idea jest taka, aby opowiedzieć małe, interesujące historie, jednak bez wprowadzania jakiejkolwiek liniowości. Gwiazdą Total War: Rome II jest oczywiście Rzym, niemniej autorzy obiecują, że kierowanie innymi frakcjami będzie równie zajmujące. Każda z nich stosować ma odmienne taktyki i posiadać własne unikalne drzewko rozwoju oraz system polityczny. Ponadto wszystkie okażą się grywalne od samego początku. Nie trzeba będzie przechodzić kampanii Rzymem, aby uzyskać dostęp do pozostałych nacji.

Znaczące zmiany nie ominą również bitew. Jednym z najbardziej niezwykłych elementów Total War jest wyjątkowo szerokie spektrum skali. Możemy przybliżyć kamerę tak, że będziemy obserwować pojedynek dwóch żołnierzy, a chwilę potem oddalić ją do widoku pokazującego tysiące jednostek. Rome II ma ulepszyć oba końce tej skali. Sporo starć rozegra się wewnątrz miast, które nie ograniczą się do kilku domków z otaczającymi je murami. Zamiast tego dostaniemy olbrzymie metropolie, zaprojektowane ręcznie, tak aby odzwierciedlały prawdę historyczną. W poprzednich odsłonach podbicie miasta wymagało zajęcia jednego punktu kontrolnego. Prowadziło to do nierealistycznych sytuacji, gdy po zrobieniu wyrwy w murach wszystkie siły obrońców zbiegały się w to samo miejsce. Tym razem ma być inaczej – metropolie będą posiadać kilka punktów kontrolnych. Ponadto starcia morskie i lądowe nie zostaną już oddzielne. Dzięki temu zobaczymy m.in. armaty statków niszczące mury czy desanty armii, które na pole bitewne przypłynęły galerami.

Znacznie zwiększono też realizm wizualny w najmniejszej skali. Postacie żołnierzy staną się bardziej szczegółowe, a do tego zostaną wyposażone w system animacji twarzy. Creative Assembly chce, aby każda jednostka była czymś więcej niż tylko mięsem armatnim. Przyczynią się do tego m.in. emocjonalne reakcje na przebieg starć. Przykładowo, jeśli jeden z żołnierzy zostanie trafiony strzałą, to jego towarzysz broni zmartwiony obejrzy się na kompana. Takie drobiazgi mają ukazać brutalny charakter bitew i są jednym z elementów, która uczynią Rome II grą mroczniejszą niż część pierwsza.

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia
Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia

Przed premierą

Wreszcie zobaczyliśmy w akcji nowe dzieło 11 bit studios. I wiecie co? Frostpunk to chyba najlepsza gra tych targów. Totalna nisza, ale i totalna masakra.

Widzieliśmy grę The Guild 3 – gra o kupiecki tron
Widzieliśmy grę The Guild 3 – gra o kupiecki tron

Przed premierą

Trzecia odsłona średniowiecznych symulatorów kupieckich nadchodzi wielkimi krokami. Znowu przyjdzie nam bogacić się, rozwijać i dbać o swoją rodzinę, a dodatkowo rywalizować z tajnymi stowarzyszeniami. Czas na grę o kupiecki tron.

„Fascynują mnie mechy, polska wieś i ułani” – rozmawiamy z Jakubem Różalskim, twórcą uniwersum 1920+
„Fascynują mnie mechy, polska wieś i ułani” – rozmawiamy z Jakubem Różalskim, twórcą uniwersum 1920+

Przed premierą

Jakub Różalski bierze aktywny udział w powstawaniu gry strategicznej, która osadzona zostanie w wymyślonym przez niego uniwersum. A to uniwersum prezentuje się bardzo ciekawie, bowiem w grze zobaczymy mechy na tle obrazków rodem z polskich wsi.

Komentarze Czytelników (30)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
15.08.2012 16:33
Mich160
13
Legionista

W tekście jest chyba błąd merytoryczny. "Dzięki temu zobaczymy m.in. armaty statków niszczące mury czy desanty armii, które na pole bitewne przypłynęły galerami." Nie podejrzewałem nawet, że w starożytności używano armat na statkach, chyba że ktoś naprawdę dobrze gra i bardzo szybko opanował technologię prochu. ;]

15.08.2012 17:20
odpowiedz
eJay
162
Quaritch

Armata to również flota.

15.08.2012 17:23
odpowiedz
Soulcatcher
198
ESO

eJay
Armata to również flota.

Armada ?

15.08.2012 17:24
odpowiedz
Raven11
30
Centurion

Raczej armada ;)

15.08.2012 17:25
odpowiedz
eJay
162
Quaritch

O przepraszam ;) Armada.

15.08.2012 17:56
odpowiedz
Mięnson
14
Legionista

jak dla mnie murowany hit. must have

15.08.2012 18:01
odpowiedz
pawloki
15
Legend

Jeśli pod koniec 2013 to gra będzie na pewno dobra.

15.08.2012 20:13
odpowiedz
kohorta legionu
55
Pretorianin

no Panowie to mamy czas aby zebrać pieniadze i uczciwie ją kupić ! :)

15.08.2012 20:28
odpowiedz
Naczelnyk
137
Witch Hunter

"Dzięki temu zobaczymy m.in. armaty statków"
"Armata to również flota."
-------------
Boże...oniemiałem. Niektórzy chyba grają zbyt dużo...

"grafika wyznaczająca nowe standardy w grach strategicznych."
---------

Grafika nie wyznacza nowych standardów w grach strategicznych, bo też CA zawsze ponad nie wykracza -jednocześnie inne gry strategiczne nawet się do serii nie zbliżyły, ciężko zatem mówić o standardach.

Mam nadzieję, że CA nie przekombinuje z elementami fantasy, co im się często zdarza, multiplayer będzie dopracowany, a SI jako tako wymagająca.
Dobrze, że gra wychodzi. Może jakiś gimbus, czy 'testowy' maturzysta przeczyta jakąś książkę zainspirowany grą?

15.08.2012 22:25
odpowiedz
duch
9
Legionista

o boże w końcu Rome Total War ll pamiętam jeszcze jedynkę ze szczegółami była jedną z moich pierwszych gier w jaką grałem na PC-cie niestety byłem mały i jej nie ogarniałem ale na szczęście spotkałem się z nią rok później mam nadzieje że odpalenie dwójki wzbudzi takie same jak odpalenie jedynki chociaż w to niestety wątpię stare gry miały swój czar.... a grę napewno kupię ;d

15.08.2012 22:42
odpowiedz
rozz53
3
Chorąży

Do końca 2013 na pewno apgrejduje kompa, wyśmienicie.

15.08.2012 23:19
odpowiedz
fubu35
39
Konsul

Może armata w sęsie balista etc? Cokolwiek to miało być, będzie pięknie, i będzie również pięknie dlatego iż RTW 2 ma mieć wymagania zbliżone do shoguna 2. Grecy szukujcie się bo lord grzeje paluszki.

16.08.2012 07:14
odpowiedz
Ferrou
39
Centurion

Najbardziej uradowała mnie informacja o osobnych drzewkach rozwoju dla każdej frakcji - bardzo brakowało mi tego elementu we wcześniejszych odsłonach serii. Co do zapowiedzi większego realizmu działania armii i szczegółowości m.in. wyglądu poszczególnych wojowników, to tu akurat podchodzę sceptycznie, gdyż każda poprzednia część cyklu w tym kontekście miała przynieść głębokie zmiany, żeby nie powiedzieć rewolucję a na końcu okazywało, że nadal prowadzimy do boju głupiutką armię klonów... Jedyne czego naprawdę się obawiam, to zbytni nacisk na oprawę wizualną. Cieszy fakt, iż Rome II wyrasta na najładniejszego Tota War'a w dziejach, jednak dobrze by było aby Creative Assembly nie wpadło w, bardzo modne ostatnimi czasy, przerastanie sfery wizualnej kosztem funkcjonalności całego produktu. Ciekawi mnie również mapa, jej podział administracyjny - świetnie, że ta w Rome II będzie większa od poprzedniczki. Pytanie tylko czy sieć prowincji będzie odpowiadać realiom tamtych czasów. Z tego typu elementami ekipa CA zawsze miał problem i praktycznie mapa każdego Total War'a naszpikowana była kartograficznymi kwiatkami. Jeszcze co do mapy: ciekawe jak będzie się przedstawiać struktura stolic poszczególnych regionów - czy dostaniemy miasta z miksem budowli społecznych i militarnych (jak w "jedynce") czy jednak nastąpi podział na miasta-metropolie oraz te "garnizonowe", a może będzie jak w ostatnich odsłonach serii: część budowli w miastach - reszta w regionie. Niemniej jednak i dla mnie czekanie na "dwójkę" będzie cholernie trudne ;)

16.08.2012 07:56
odpowiedz
ozoq
59
Generał

Ja najbardziej liczę na obietnice z różnorodnymi nacjami. W empire każdą rasą grało się bardzo podobnie. Miło by było czuć różnicę między prowadzeniem oddziału ubranych w skóry barbarzyńców z toporamiw ręku a legionami rzymskimi.

16.08.2012 09:03
odpowiedz
Ferrou
39
Centurion

@ozoq - Empire jest tu chyba kiepskim porównaniem, gdyż XVIII-sto wieczna Europa zachodnia prezentowała raczej jednorodną "myśl zbrojeniową". Nie było wówczas (może poza angielską marynarką wojenną) zdecydowanego lidera w tym aspekcie. Poza tym Empire, mimo ogromu mapy, oferował ledwie kilka grywalnych nacji. Z takowych raptem imperium tureckie odbiegało garniturem posiadanych formacji militarnych. Dodatek ("Na wojennej ścieżce", czy jakoś tak) zaoferował rozgrywkę plemionami Indian ale już tylko na mapie Ameryki. Co innego Rome - tutaj raptem kilka cywilizacji wybijało się ponad przeciętną i to niemal w każdej dziedzinie. Dlatego właśnie to zapowiadane zróżnicowanie ze względu na drzewka rozwoju każdej (grywalnej jak sądzę) frakcji może być najciekawsze. Pytanie tylko iloma cywilizacjami dane nam będzie zagrać?

16.08.2012 09:08
odpowiedz
Arcadius
68
Konsul

zapowiada sie świetnie.

16.08.2012 09:10
odpowiedz
Naczelnyk
137
Witch Hunter

Niestety, to co wiemy o stronie merytorycznej dobrze nie nastraja jeżeli chodzi o realizm.
Desanty z morza? ( z okrętów atakowano może ze 2 razy w znanych bitwach). Niszczenie murów przez niewielkie katapulty okrętów? To chyba ma być taki COD pseudohistoryczny.

16.08.2012 10:39
odpowiedz
Ferrou
39
Centurion

@Naczelnyk - nie bądźmy tacy drobiazgowi. To, że desanty z morza (czyt. przystąpienie do bitwy z morza) nie były praktykowane w starożytności (bo filozofia tamtych armii polegała na rozwiniętym szyku), nie oznacza automatycznie, że nie można takiego manewru zastosować w grze ;) Bardziej by mnie zdziwiło (i pewnie zdziwi) prowadzenie akcji militarnych w porze zimowej, szczególnie w północnej części kontynentu. Natomiast z tymi atakami z morza na mury, to faktycznie kogoś w tym CA poniosła fantazja ułańska ;)

16.08.2012 12:01
odpowiedz
mikecortez
91
Senator

Zapowiada sie swietnie :)

16.08.2012 13:36
odpowiedz
Gen_Ponury
28
Chorąży

Pamiętam jak było z premierą poprzedniego ROME Total War. Najpierw się nachwalili, pokazali obrazki i filmiki, a później wydanie tytuł po wielu odroczeniach terminu premiery, po latach z dużym opóźnieniem. W sumie gra, pomimo swojej unikalności, okazała się być przestarzałą jeżeli chodzi o rozwiązania graficzne. Wiało pod tym względem biedą, pomimo wcześniejszych zapowiedzi. Zobaczymy jak tym razem będzie z premierą ROME II....

16.08.2012 19:50
odpowiedz
abesnai
35
Centurion

Są słonie - jest impreza :) Podeptało by się nieco piechurów w malowniczą miazgę, czemu by nie ... No i ciekaw jestem tych animacji twarzy w momencie bliskiego spotkania z "ciężkimi argumentami". Gra zapowiada się rewelacyjnie i zapewne wysokie noty zbiera zasłużenie. Niech tak pozostanie do dnia premiery a już zwłaszcza po nim ;)

16.08.2012 20:51
odpowiedz
Scorpi_80
73
Generał

Zapowiada się hit roku 2013. Do tego czasu wymienię grafikę i będzie można spokojnie czekać. Co zepsują w podstawce to naprawią moderzy.

17.08.2012 10:25
odpowiedz
Demilisz
117
Generał

@Naczelnyk
Nawet jeszcze jednego gameplaya oficjalnie nie pokazano a już fanatycy historii zaczynają narzekanie... Kiedy tacy jak Ty zrozumieją, że gdyby zrobić TW dokładnie tak, jak Wy chcecie to gra byłaby bardziej niszowa niż Europa Universalis?

Zresztą rozumiem, że grając w dowolną część serii otaczasz się najpierw odpowiednimi książkami i wyszukujesz co tam się w danym roku działo i robisz daną nacją dokładnie to samo, w końcu musi być realistycznie i historycznie...

17.08.2012 13:36
odpowiedz
Kerethzimierz
17
Legionista

Demilisz ma rację. Gdybym ja grał z historyczną wiernością, to nigdy nie kontrolowałbym połowy europy Anglią w medku ani nie zostałbym siogunem grając rodem Shimazu. :D

18.08.2012 10:36
odpowiedz
yoolec
10
Legionista

@Demilisz
Kiedy tacy jak Ty zrozumieją, że gdyby zrobić TW dokładnie tak, jak Wy chcecie to gra byłaby bardziej niszowa niż Europa Universalis?
Ahem, to jest możlwe. Polecam moda do Rome'a "Europa Barbarorum". Wcale nie jest niszowy, a znakomicie odwzorowuje realia historyczne - prowincje startowe nacji, jednostki itp. Daje przy tym mnóstwo wiedzy historycznej.

18.08.2012 13:32
odpowiedz
Sycho141
41
Pretorianin

To chyba pierwszy raz kiedy CA przełamuje schemat nowa część-sequel-nowa część-sequel!!!! Coś mi mówi, że Rome 2 jest tylko rozgrzewką przed czymś naprawdę wielkim;)

19.08.2012 23:13
odpowiedz
anymous
68
Generał

Mam nadzieje że jednostki będę zrównoważone pomiędzy sobą, a nie jak w przednich częściach np. zbyt słabi łucznicy, czy za silne jednostki lub płonące świnie z Rome I. Gra powinna być atrakcyjna dla moderów. Ale pewnie nie dadzą tej opcji bo "silnik jest zbyt skomplikowany i moderzy nie podołają zadaniu."

22.08.2012 16:20
odpowiedz
Nolifer
96
The Highest

Nowe , lepsze Total War w dodatku z podcyklu o " ROME " . No jak tutaj tego nie kupić , czysta fantazja , poezja .

06.09.2012 16:24
odpowiedz
konriiiiiiiiiii
50
Konsul

ciekawe czy bedzie mozna zostac Imperatorem republiki rzymskiej

13.11.2012 17:37
odpowiedz
kubexpl
9
Legionista

powiem krótko: to będzie najlepszy total war i najlepsza strategia, jaką świat widział

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze