Przed premierą 16 sierpnia 2011, 09:06

autor: ElMundo

Już graliśmy w Anno 2070 - gamescom 2011

Seria Anno w przyszłości – czy to może się udać? Byliśmy w Paryżu, by sprawdzić, czy fani rzeczywiście mają się czego obawiać.

Przeczytaj recenzję Odświeżający skok w przyszłość - recenzja gry Anno 2070

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Seria Anno od wielu lat uważana jest za jeden z ostatnich bastionów prawdziwych strategii ekonomicznych – czas w niej biegnie swoją drogą, militarne zapędy schodzą na boczny tor, a prawdziwym problemem staje się dopięcie budżetu i odpowiedni rozwój naszych włości. Tym razem jednak fani przeżyli ogromne zaskoczenie, dowiadując się, że twórcy po raz pierwszy w historii postanowili przenieść realia rozgrywki w odległą przyszłość. Próbka możliwości Anno 2070 pokazuje jednak, że produkcja bazująca od kilku lat praktycznie na tym samym modelu gry nadal sprawdza się bardzo dobrze, nawet mimo radykalnej zmiany klimatów.

Na samym początku pokazu udostępniono misję będącą jednocześnie wprowadzeniem do kampanii i umożliwiającą szybkie zaznajomienie się z mechaniką rozgrywki. Kierujemy w niej frakcją Tycoons, stawiającą w głównej mierze na szybki rozwój technologiczny, nie bacząc na wynikające z tego konsekwencje dla środowiska naturalnego. Naszym zadaniem jest zmodernizowanie głównej turbiny elektrowni, co pomoże w większym stopniu wykorzystać możliwości energetyczne wyspy i otaczających ją wód. W opozycji do naszego pomysłu staje inżynier Peterson, wedle którego ulepszenie tegoż mechanizmu wywoła katastrofę wyeksploatowanej tamy i pozbawi setki mieszkańców dostępu do prądu. Musimy więc dołożyć wszelkich starań, by zadowolić również irytującego uczonego.

Każda z trzech frakcji ma swój niepowtarzalny klimat.

Gdy po przydługim fabularnym wstępie wreszcie przystąpiłem do działania, od razu poczułem się jak w domu. Koncepcja rozgrywki nie zmieniła się ani trochę – misję rozpoczynamy na pokładzie statku, który umożliwia transport produktów wymaganych do ulepszenia turbiny. Po raz pierwszy w serii oprócz naszych nowoczesnych fregat na pełnym morzu pojawia się także arka. To ogromna konstrukcja stanowiąca główny magazyn, w którym możemy przechować dowolną ilość surowców, a także platforma handlowa umożliwiająca zakupienie brakujących komponentów, w głównej mierze wymaganych do wznoszenia wszelakich budynków. Nasze działania monitoruje E.V.E. – specjalny wirtualny przewodnik, wskazujący optymalne rozwiązania i służący dobrą radą w razie nieprzewidzianych kłopotów. Wszelkie informacje, tym razem w formie maili, tradycyjnie pojawiają się po lewej stronie ekranu i możemy zajrzeć do nich w dowolnej chwili, co znacznie ułatwia realizowanie kilku celów naraz. Zakończenie misji przynosi spodziewany rezultat – tama nie wytrzymuje obciążenia i pęka, co powoduje małą ekologiczną katastrofę.

I ty możesz sobie pozwolić na własną Pandorę.

Kolejne kilkadziesiąt minut spędziłem na tworzeniu podwalin pod nowe miasto w trybie piaskownicy, chyba najbardziej ubóstwianym przez miłośników mozolnego kreowania własnego imperium rozsianego po malowniczych wysepkach. Cały proces kolonizowania archipelagu i zakładania miast wygląda dokładnie tak samo jak w poprzednich odsłonach serii. Rozpoczynamy od postawienia zlokalizowanego na wybrzeżu magazynu, następnie budujemy centrum naszego miasteczka i stopniowo rozbudowujemy je, tworząc nowe budynki mieszkalne, fabryki czy centra rozrywkowe – wszystko po to, by ludziom żyło się coraz lepiej. Brak większych zmian w strukturze rozgrywki wcale nie oznacza, że gra z każdą minutą staje się bardziej schematyczna czy monotonna – wręcz przeciwnie, twórcy wyszli z założenia, że nie poprawia się czegoś, co już doskonale sprawdza się w praktyce, i chwała im za to.

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia
Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia

Przed premierą

Wreszcie zobaczyliśmy w akcji nowe dzieło 11 bit studios. I wiecie co? Frostpunk to chyba najlepsza gra tych targów. Totalna nisza, ale i totalna masakra.

Widzieliśmy grę SpellForce 3 – Company of Heroes w klimacie fantasy Tolkiena
Widzieliśmy grę SpellForce 3 – Company of Heroes w klimacie fantasy Tolkiena

Przed premierą

Po dziesięciu latach przerwy powróci uznana mieszanka RTS-ów z RPG-ami. SpellForce 3 przyniesie wiele zmian w sprawdzonej formule – czy stara magia dalej będzie równie potężna, co dekadę temu?

Frostpunk – survival w epoce pary i lodu od twórców This War of Mine
Frostpunk – survival w epoce pary i lodu od twórców This War of Mine

Przed premierą

Polskie 11 bit studios zasłynęło świetnym This War of Mine. Kolejne dzieło ekipy, czyli Frostpunk, wpisze się w jej tradycję tworzenia ambitnych gier – tym razem przeniesiemy się do steampunkowej epoki lodu i pary, w której ludzkość mierzy się z mrozem.

Komentarze Czytelników (22)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
16.08.2011 10:55
-=.szaman=-
33
Pretorianin

No i fajnie - z tego co zrozumiałem to produkcja nowego Anno idzie w dokładnie tym kierunku w którym miałem nadzieję że pójdzie.
3mam kciuki że wszystko będzie zajebiście i będę się zagrywał całe święta;]

Aha....pierwszy :P

16.08.2011 11:34
odpowiedz
ZeroNaruse
68
Murderer

Czekam z wypiekami na twarzy na zimowe dni i pudełeczko Anno 2070 przy komputerze. Anno 1404 ubóstwiam do dnia dzisiejszego, a przyszłość, ta piękna grafika i wciąż zachowana mechanika poprzednich odsłon... miód. Największym plusem (nowym) jest chyba podział na trzy frakcje, czyli gra monotonna nie będzie przez dłuższy czas (w 1404 wciąż wszystko wyglądało tak samo).
Ja chce grudzień! :)

16.08.2011 11:42
odpowiedz
Hawkeye_75
5
Pretorianin

Czekamy!

16.08.2011 12:13
odpowiedz
Mepha
71
Mhroczny Pogromca

Poprzednia część była fajna, więc czekam :)

16.08.2011 12:38
odpowiedz
cycu2003
154
Legend

Ja również czekam z niecierpliwością :)

16.08.2011 13:33
odpowiedz
ViceV
11
Legionista

Poprzednia część czyli ANNO 1440 było bardzo fajna, długo się grało ale co mnie często męczyło i bardzo irytowało to zawieszki, wywalanie do Windowsa, a także zawieszanie się misji w trakcie ich wykonywania i tym samym wracając z czymś co trzeba było przywieść z morza do portu by wykonać misję okazywało się że gra nie widzi że statek to ma w ładowni, przez co chyba nawet nie ukończyłem gry do połowy, a szkoda, mimo najnowszych patchy do tamtej gry błędy uniemożliwiające rozrywkę stanowczo mnie zniechęciły, mam nadzieję, że najnowsza gra z serii anno takich błędów nie będzie miała...

16.08.2011 15:03
odpowiedz
-=.szaman=-
33
Pretorianin

@ViceV [6]
Nie wiem o czym Ty mówisz.
Ja przechodziłem grę jeszcze przed patchami i problem miałem tylko w którejś z początkowych misji (trzeba było zniszczyć wszystkie statki w porcie; coś tam się zawieszało/znikało lub gra nie rozpoznawała że już zniszczyłem wszystkie statki - coś w ten deseń). Musiałem powtórzyć.

A no i drugi problem że okienko ostatniego rozmówcy nie znikało i blokowało zaliczanie zadań, ale na to też był prosty sposób. Wystarczyło wcisnąć ctrl+A, następnie otworzyć i zamknąć okienko dyplomacji lub szlaków handlowych(nie pamiętam).

Drobne potknięcia, ale nic co by "uniemożliwiało rozgrywkę".
Nie miałem okazji doświadczyć żadnych zawieszek, do Windowsa wywaliło mnie może ze 2-3 razy w ciągu całego Anno 1404 i Wenecji razem wziętych.

16.08.2011 17:36
odpowiedz
Gregov
173
Arcane Archer

W końcu seria Anno w czasach przyszłości :-) Można by powiedzieć, że się zStarcrafciło ;-)
Jedno co oczekuję to bardziej dynamicznej rozgrywki co pozwoliłoby grać z kolegami w multiplayerze.

16.08.2011 17:41
odpowiedz
kostyan
48
Centurion

ViceV ma rację ! Występowały irytujące błędy z wykrywaniem statku w porcie, zepsuty quest w karczmie (Venice). Patchy nie było na to i chyba dalej nie ma. Tylko, że to krople w morzu rozkoszy jaką raczy na gra. Przyjemność z rozwoju metropolii i orientu była nie do opisania

Anno 1404 nadal zasługuję na 10/10.

Ja chce demo 2070! JUŻ !

16.08.2011 23:49
odpowiedz
AdamMistrz13
14
Pretorianin

Pomysł na Anno w przyszłości jest dobry, natomiast podział na frakcję przemysłową i ekologiczną wydaje mi się kiepski. Jakby na to realistycznie spojrzeć, to alternatywne źródła energii są 100 razy mniej efektywne i dużo droższe od konwencjonalnych, więc frakcja technologiczna zwyczajnie powinna miażdżyć pod każdym względem tą drugą.
Moim zdaniem, bez tego podziału była by znacznie sensowniejsza rozgrywka, lepiej by było jak w starych Anno, że zawsze jest ten sam zestaw budynków, a wpływ na środowisko byłby mało istotną kwestią (teraz będziemy się tylko na tym skupiać).

17.08.2011 02:06
odpowiedz
jrkjlh
51
Grievous

możliwe, że jak już znudzi mi się Cywilizacja V to hmm sam nie wiem ....

17.08.2011 10:10
odpowiedz
AsasynX
0
Pretorianin

bez siania pól ?? na wyspie same fabryki i milion dymu ? bez drzew ?? poco statki skoro samolot lepszy ? atomówki ?

widzę ze chcą uśmiercić serie ostatnim wydaniem anno ? ... tak...

ku*wa mac tylko nie ta gre ;/

17.08.2011 11:04
odpowiedz
-=.szaman=-
33
Pretorianin

@AsasynX [12]
ty w ogóle wiesz cokolwiek o tej grze? Czytałeś chociaż newsa albo zapowiedź? Albo przynajmniej wcześniejsze posty(m.in. moje)?

Kto powiedział/napisał że "bez siania pól", "same fabryki na wyspie", "bez drzew"? A atomówki to z dupy wysrałeś.
"Różnice pomiędzy dwiema głównymi klasami widać gołym okiem – zamiast brudnych elektrowni węglowych stawiamy wiatraki, destylarnie zastępowane są ogromnymi uprawami herbaty, a w późniejszym stadium rozgrywki hodujemy nawet własne warzywa. "

Naprawdę uważasz że nie będzie już żadnego klasycznego Anno? Tylko wszystkie kolejne części będą już się toczyły w przyszłości? Zarżnęli kurę znoszącą złote jajka? Przecież poszczególne części gry nie mają między sobą żadnych powiązań fabularnych. Nic nie stoi na przeszkodzie aby nawet na przemian wydawać: raz "Anno w przeszłości", raz "Anno w przyszłości".

Następnym razem chociaż dowiedz się czegokolwiek na dany temat zanim coś napiszesz(już o odrobinie pomyślunku nawet nie wspominając).

17.08.2011 11:09
odpowiedz
Georgiev
35
Centurion

AdamMistrz13 - a czytałeś artykuł do końca? Po 1. będą trzy frakcje, a nie dwie. Po 2. będzie można korzystać z ich technologii naprzemiennie, a po 3. wszystkie wybory będą miały swoje konsekwencje - w misji w którą grali działania frakcji Tycoons doprowadziły do zniszczenia tamy, czego można by zapewne uniknąć dzięki Eco (w grze wolnej, bo w kampanii zapewne z początku pewne rzeczy będą musiały się wydarzyć dla zobrazowania tych konsekwencji).

Ja z początku byłem podobnie sceptyczny do pomysłu przeniesienia serii w przyszłość, ale z każą nową informacją jestem coraz bardziej ciekaw tej gry i powoli się do niej przekonuję. Mam też nadzieję, że pewne rozwiązania z gry będą wykorzystane w następnych częściach (osadzonych ponownie w przeszłości? w czasach industrialnych?) jak chociażby arka podsumowująca nasze dotychczasowe dokonania (także w kampanii - ma być tak, że to co wybudujemy w poprzednim rozdziale będzie dokładnie takie samo w następnym), oraz inne, bliżej nieokreślone, ale udane.

Tak czy siak czekam na demo :)

17.08.2011 11:10
odpowiedz
.:Jj:.
93
      DIES IRAE      

Wierzę że wyjdzie wspaniała gra, czekam z niecierpliwością!

17.08.2011 11:21
odpowiedz
Grucha
163
Extreme Lifestyle

Również czekam z niecierpliwością !

17.08.2011 12:49
odpowiedz
AdamMistrz13
14
Pretorianin

Georgiev przeczytałem cały i wiem, że są 3 frakcje. Po prostu nie podoba mi się to, że cała gra się kręci wokół ochrony środowiska, lepiej by to pominięto i zastąpiono np. losowymi wydarzeniami (jak wyciek ropy), który by miały małą wagę.
Powinni się skupić na tym, co było najlepsze w Anno, czyli na budowaniu gospodarki, tworzeniu sieci transportowej itp.

17.08.2011 13:17
odpowiedz
Georgiev
35
Centurion

AdamMistrz - a kto powiedział, że tak nie będzie?! Przecież wszystko będzie zależeć od gracza (w szczególności w grze wolnej). Żeby opracować pewne rozwiązania będzie trzeba rozkręcić gospodarkę, a to w jakim tempie będzie zależało od wyboru drogi rozwoju - chcesz szybko rozwinąć miasto - wybierz Tycoon, chcesz powoli dochodzić do wielkości w zgodzie z naturą - wybierz Eco, chcesz rozwijać się z pewną dozą ryzyka co przyniosą twoje eksperymenty - wybierz frakcję Tech, ale też chcesz naprawić swoje błędy spowodowane szybkim rozwojem - zapożycz rozwiązania Eco, nie chcesz aż tak mozolnie budować miasta - wykorzystaj technologię Tycoon itd.
Ochrona środowiska nie będzie zapewne głównym tematem, chyba że wybierzesz drogę Eco bez korzystania z technologii innych frakcji. Ale pamiętać trzeba o jednym - poza rozwojem ogólnym miast trzeba jeszcze zadowolić mieszkańców, a także przewidywać i reagować na zagrożenia zewnętrzne (jak wspomniany przez Ciebie wyciek ropy - spekuluję, że takie coś będzie, tyle że zapewne nie takie mało ważne. Podobno jest to wizja tego co może się stać, więc wyobraź sobie taki wyciek ropy - który nomen omen miał już kilka razy miejsce - i jego skutki dla gospodarki chociażby morskiej - myślisz, że to takie łatwe do zniwelowania? Przypomnij sobie wyciek na platformie należącej do BP).
Oczywiście będzie można nie dbać o środowisko, ale skutki tego będą zapewne katastrofalne, jak po burzy piaskowej czy tornadzie w Anno 1404 (można było nie budować straż ogniowych czy stolarni, ale bez nich też nie było ciekawie na wyższych poziomach).
Powiesz, że to wszystko kręci się wokół ochrony środowiska - tak, ale ona sama z pewnością nie zdominuje ogólnego rozwoju gospodarczego, bo bez tego (a więc i kasy) nie będzie zapewne możliwości dbania o środowisko.
Nie ma co na siłę się negatywnie nastawiać dopóki nie przetestujemy dema czy chociażby zobaczymy komentarze po premierze.
Ja jestem jak na razie na tak, tym bardziej, że miasta mają być większe niż w Anno 1404 :)
Czekam z niecierpliwością na premierę.

17.08.2011 13:23
odpowiedz
AdamMistrz13
14
Pretorianin

Miejmy nadzieję, że będzie tak jak mówisz, mocno bym się zawiódł, gdyby głównym celem gry było dbania o środowisko.
Z wyciekiem ropy chodziło właśnie, żeby szkody był porównywalne do tych po tornadzie czy pożarze w starszych częściach.

17.08.2011 15:39
odpowiedz
ZeroNaruse
68
Murderer

@AdamMistrz13 - Człowieku, Ty w ogóle czytać nie potrafisz. W jakiejkolwiek zapowiedzi Anno 2070 było coś o konieczności dbania o środowisko? To tylko i wyłącznie alternatywa dla jednej z frakcji, a nie żaden cel gry. Gra będzie taka jak każde, stare, dobre Anno. Poza tym jak by głównym zadaniem mogło być dbanie o środowisko, gdy jedna z frakcji ma głęboko gdzieś cały ekosystem? To chyba mija się z celem. Poza tym bądźmy szczerzy - Anno to zbiór misji, a nie jeden, główny cel.

17.08.2011 17:00
odpowiedz
śmigli
37
Generał

Chyba się skuszę na tą część. Nie miałem wcześniej styczności z tą serią także zmiana realiów nie będzie dla mnie problemem do przetrawienia.
Podoba mi się pomysł tych frakcji, najbardziej na tą chwilę podoba mi się Echoes.

19.08.2011 23:19
odpowiedz
Nolifer
94
The Highest

No nieźle , 3 frakcję , będzie w czym wybierać , oraz gra będzie się zdecydowanie wydłużać :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze