Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 11 sierpnia 2010, 11:57

autor: Jacek Hałas

WRC: FIA World Rally Championship - zapowiedź

Po kilkuletniej przerwie wkrótce ponownie pościgamy się w prawdziwych rajdach samochodowych. Czy najnowsza gra z licencją WRC spełni oczekiwania fanów sportów motorowych?

Przeczytaj recenzję WRC: FIA World Rally Championship - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Jeszcze kilka lat temu Sony mogło pochwalić się licencjami rajdowych mistrzostw świata i wyścigów Formuły 1. Sytuacja, jak nietrudno zauważyć, diametralnie się zmieniła i obecnie żadna z tych licencji nie znajduje się w rękach japońskiego giganta. Nad nowym symulatorem zawodów F1 (lub pseudosymulatorem – tu ciągle nic nie jest przesądzone) dłubie już od dłuższego czasu Codemasters, natomiast przed kilkoma miesiącami dowiedzieliśmy się, że wyścigówkę WRC wyprodukuje włoskie studio Milestone. Można by zapytać, dlaczego licencji tej nie podebrał jakiś większy koncern, chociażby EA? Odpowiedź jest bardzo prosta – „klasyczne” rajdy samochodowe są popularne w Europie, ale już dla takich Amerykanów jest to sport równie pasjonujący i zrozumiały, co NASCAR dla typowego Europejczyka. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest chociażby to, że Codemasters zrezygnowało przy okazji dwóch ostatnich odsłon swojego rajdowego cyklu z tradycyjnej formuły na rzecz bardziej „ekstremalnych” form ścigania się rajdowymi wozami, próbując w ten sposób poszerzyć grono odbiorców. A co z Milestone? No cóż, deweloper ten ma w swoim portfolio zarówno udane tytuły (wczesne odsłony serii SBK, S.C.A.R.), jak i znacznie gorsze produkcje (m.in. obie części cyklu Superstars V8). Przekonajmy się, czy bardziej wnikliwa analiza ujawnionych już szczegółów na temat WRC pozwoli ustalić szanse tej gry na odniesienie sukcesu...

Niektóre odcinki specjalne będą rozgrywane na krętych i wymagającychdużej precyzji uliczkach miast.

Nie da się ukryć, że rajdowe mistrzostwa świata ostatnimi czasy sporo straciły na atrakcyjności, na co wpływ miało przede wszystkim odejście od tego sportu kolejnych koncernów samochodowych. Ja najbardziej boleśnie odczułem rezygnację z dalszego uczestnictwa Subaru. Dla niemal każdego sportu nie jest też dobrą rzeczą wieloletnia dominacja jednej osoby, a z taką sytuacją mamy aktualnie do czynienia. Sébastien Loeb na przestrzeni ostatnich lat pobił niezliczone rekordy, a o wielkości jego geniuszu świadczy chociażby fakt, iż od 2004 roku regularnie triumfuje w końcowej klasyfikacji mistrzostw. Naturalnie podejmowane są pewne próby podtrzymywania popularności zawodów, jak chociażby równoległe rozgrywanie mniej prestiżowych serii – rajdowych mistrzostw świata juniorów (JWRC) czy rajdowych mistrzostw świata samochodów produkcyjnych (PWRC). Zapowiadaną grę „kryzys” powinien na szczęście ominąć, gdyż w stanowiącym główną atrakcję trybie kariery swoją przygodę z tym sportem rozpoczniemy właśnie za kółkiem jednej ze słabszych maszyn i startując w zawodach o charakterze regionalnym. Odnoszenie kolejnych sukcesów pozwoli nam przyciągnąć do siebie sponsorów. W zamian za spełnianie stawianych przez nich żądań (np. wygranie danego rajdu czy wykręcenie dobrego czasu na jednym z OeSów) zyskamy fundusze, które będziemy mogli przeznaczyć na zatrudnienie nowych mechaników, zamontowanie lepszych części czy dokonanie podmiany zaparkowanej w garażu rajdowej maszyny. Zwieńczeniem naszych trudów będzie zdobycie angażu w jednym z zespołów startujących w rajdowych mistrzostwach świata WRC i naturalnie poprowadzenie go do ostatecznego zwycięstwa.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.

Wielkie oczekiwania i zawirowania wokół Star Citizen - na co poszło 95 milionów dolarów?
Wielkie oczekiwania i zawirowania wokół Star Citizen - na co poszło 95 milionów dolarów?

Przed premierą

Star Citizen to bardzo obiecujący projekt - zebrał w końcu w formie crowdfundingu 95 milionów dolarów. Na jakim etapie są prace? Czy zawirowania wokół tytułu odbiją się na jakości gry?