Anno 2205 Przed premierą

Przed premierą 16 czerwca 2015, 13:00

autor: ElMundo

Graliśmy w Anno 2205 – kosmiczne zmiany czy powtórka z Anno 2070?

Po całkiem udanym Anno 2070 ekipa Blue Byte ponownie zaprasza w nieodległą przyszłość – tym razem czeka nas wizyta w… kosmosie! Nadchodzi nowa gra, ale trudno pozbyć się wrażenie, że zbyt mało w niej nowych pomysłów.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

ANNO 2205 W SKRÓCIE:
  1. rozgrywka zarówno na Ziemi, jak i w kosmosie;
  2. symultaniczny system zabawy;
  3. znacznie większe mapy (ale tylko na Ziemi);
  4. sporo nowych budynków, nowe opcje rozbudowy;
  5. futurystyczna stylistyka gry;
  6. dużo nawiązań do poprzedniej części.

Choć wydawałoby się, że zasada, wedle której kolejne odsłony serii Anno oznaczane są cyframi składającymi się na liczbę 9, pozostawia jeszcze spore pole do popisu w kwestii dat z przeszłości, to twórcy wyraźnie obierają zupełnie inny kierunek. Po całkiem niezłym 2070 pora na jeszcze odleglejszy i bardziej stanowczy skok w przyszłość, a konkretnie – do roku 2205. Niekiedy jednak wszystko wygląda tutaj tak, jakby w świecie Anno czas się zatrzymał, a w kalendarzach wciąż obowiązywała ósma dekada XXI wieku. Mimo iż osobiście najbardziej upodobałem sobie średniowieczne odsłony serii (z 1503 na czele), to perspektywa kolejnego wypadu w przyszłość była równie intrygująca, co zastanawiająca.

Graliśmy w Anno 2205 – nowa gra, ale stare pomysły - ilustracja #2

Podróż na Księżyc!

Wszelkie wątpliwości miał rozwiać specjalny pokaz dla dziennikarzy zorganizowany w niemieckim Mainz – tam, w siedzibie studia, mogliśmy zobaczyć, na jakim etapie prac są obecnie twórcy i gdzie zaprowadzi nas kolejna przyszłościowa rewolucja. A zaprowadzi w miejsce dość niespodziewane, bo oprócz futurystycznego świata będziemy mogli także udać się na wycieczkę… w przestrzeń kosmiczną. Nie będzie to jednak podróż krajoznawcza, ale misja o zdecydowanie większym znaczeniu dla funkcjonowania całego gatunku ludzkiego. Znajdujemy się bowiem w środku wielkiej batalii o surowce naturalne, która toczy się na Ziemi pomiędzy największymi mocarstwami – jako że Błękitna Planeta nie obdarowuje nas już taką ilością bogactw jak wcześniej, poszczególni decydenci zaczęli całkiem serio traktować rozważania o ekspansji na Księżyc, skąd miałyby do nas trafić ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego i technicznego zasoby. Rozpoczyna się więc prawdziwy wyścig o wpływy na Srebrnym Globie, w którym udział bierzemy również i my.

Anno 2205 to ewidentny sukcesor odsłony z numerkiem 2070, co potwierdzili twórcy gry – w miarę zbliżone usytuowanie czasowe wymusiło wiele podobieństw w rozgrywce, zauważyłem to już na początku prezentacji, kiedy przedstawiono zmodyfikowaną arkę, czyli bazową budowlę z poprzedniej części cyklu. A im dalej w głąb rozgrywki, tym więcej podobieństw wychwyciłem.

Graliśmy w Anno 2205 – nowa gra, ale stare pomysły - ilustracja #3

Nowe Anno cechują dwa odrębne sposoby rozgrywki – akcja gry toczy się na Ziemi oraz na powierzchni Księżyca. W tym drugim przypadku naszym zadaniem staje się założenie kolonii dla Ziemian, którzy będą pracować w pocie czoła, wykorzystując najnowszą aparaturę do wydobycia surowców przetwarzanych już na powierzchni naszej planety. Rzecz jasna w trakcie zabawy postawimy całe mnóstwo budowli stylistycznie nawiązujących do futuryzmu i kosmicznych wyobrażeń – projekty poszczególnych konstrukcji są zróżnicowane i całkiem nieźle wyglądają. Oczywiście standardowo funkcje budynków dzielą się na usługowe i produkcyjne – musimy więc zadbać, by naszym podopiecznym dobrze się żyło i nie najgorzej pracowało.

„Fascynują mnie mechy, polska wieś i ułani” – rozmawiamy z Jakubem Różalskim, twórcą uniwersum 1920+
„Fascynują mnie mechy, polska wieś i ułani” – rozmawiamy z Jakubem Różalskim, twórcą uniwersum 1920+

Przed premierą

Jakub Różalski bierze aktywny udział w powstawaniu gry strategicznej, która osadzona zostanie w wymyślonym przez niego uniwersum. A to uniwersum prezentuje się bardzo ciekawie, bowiem w grze zobaczymy mechy na tle obrazków rodem z polskich wsi.

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia
Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia

Przed premierą

Wreszcie zobaczyliśmy w akcji nowe dzieło 11 bit studios. I wiecie co? Frostpunk to chyba najlepsza gra tych targów. Totalna nisza, ale i totalna masakra.

Widzieliśmy grę The Guild 3 – gra o kupiecki tron
Widzieliśmy grę The Guild 3 – gra o kupiecki tron

Przed premierą

Trzecia odsłona średniowiecznych symulatorów kupieckich nadchodzi wielkimi krokami. Znowu przyjdzie nam bogacić się, rozwijać i dbać o swoją rodzinę, a dodatkowo rywalizować z tajnymi stowarzyszeniami. Czas na grę o kupiecki tron.

Komentarze Czytelników (24)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
03.07.2015 15:46
odpowiedz
elathir
19
Generał

Wiem, że się czepiam, ale średniowiecze skończyło się w połowie XV wieku, najczęściej przyjmuje się data 1453. Co więcej nawet w Anno 1404 z racji na szerokie zastosowanie artylerii widać, że nie mamy do czynienia z średniowieczem. Gry z tej serii są osadzone w renesansie i później!

A co do samej gry, liczę, że kolejna część to będzie powrót do korzeni. Nad Anno 1602 spędziłem sporo czasu, ale czuć było, że to dopiero zalążek idei. Anno 1503 było super, 1701 mnie trochę zawiodło, anno 1404 miało kilka denerwujących mnie elementów ale uważam je za świetną część serii. Natomiast anno 2070 jakoś mi do gustu nie przypadło. Robiło wrażenie za ograniczonego. Nie wiem czemu, na papierze wszystko wyglądało fajnie, ale jakoś nie miałem frajdy z gry. Tak więc liczę, że kolejna cześć będzie powrotem do czasów kolonializmu!

16.06.2015 13:17
Georgiev
35
Centurion

@ElMundo
Jak rozumiem mieliście embargo na info o nowym anno, bo nawet nie było jakiejś zapowiedzi, że nowa część powstaje, a pokaz był w Mainz a nie LA gdzie są targi E3?

A jeśli chodzi o samą grę to wbrew temu co napisałeś wydaje mi się, że będzie super. Te niby zatrzymanie się na ósmej dekadzie XXIw. jest na wyrost, bo technologia rozwija się dosyć szybko, ale nie aż tak (osobiście nie sądzę by nawet w 2070r. były powszechne latające samochody), dlatego też przyszłość odległa o dwa wieki nie musi różnić się aż tak od naszej teraźniejszości, a więc i sama gra nie musi się dużo różnić od Anno 2070.

Jeśli są nowe surowe, technologie, pojazdy, mapy (i wyspy!) są większe, to nie martwię się o grywalność. Co do powierzchni na księżycu to pewnie powiększy się wraz z dodatkiem, bo już wiadomo, że będzie SezonPass, więc będą dodatki.

Oby nie zabrakło epickich monumentów i mimo wszystko warstwy militarnej, choć niekoniecznie w skali makro.

Czekam z nie cierpilowścią :D

16.06.2015 14:53
odpowiedz
Demilisz
117
Generał

Co do powierzchni na księżycu to pewnie powiększy się wraz z dodatkiem

Tak samo uważam. Anno 2070 kusiło wizją eksploracji podwodnej (coś, co wydawało sie oczywiste od samego początku), ale było mocno ograniczone i dopiero w Deep Ocean to rozwinęli. Tu pewnie to samo: 2205 da podstawę zabawy na Księżycu, a potem wyjdzie dodatek specjalnie pod to i rozbuduje. A już czekam.

16.06.2015 16:22
odpowiedz
ElMundo.
50
Mr Lazy

Georgiev - zgadza się, trafiłeś w punkt w kwestii embargo ;)

16.06.2015 18:50
odpowiedz
Cebullanka y Grzanka
21
Legionista

Zapowiada się bardzo ciekawie. Uwielbiam takie gry. Stawiam,że w dodatku będzie do skolonizowania pewnie Mars. Trzymam kciuki. BTW: akweny są zawsze wodne ;)

16.06.2015 20:01
odpowiedz
wert
174
Kondotier

Eh, trochę liczyłem na bardziej globalne podejście do tematu.
Miałem nadzieję, że tak jak w klasycznych Anno osiedlaliśmy wyspy (z różnymi surowcami) tak będzie zasiedlać całe planety. Nie musiały by być jakieś gigantyczne.
Trochę jeszcze chyba poczekam.

16.06.2015 21:59
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

Mam kilka pytań do kolegi grającego w alfe. Na screenach połączone mostami wyspy wyglądają na całe lokacje. Czy jest to kierunek podobny do SimCity 2013 gdzie na mapie mamy kilka lokacji do budowy miast? W poprzednich odsłonach Anno budowaliśmy miasta, produkcję na wielu wyspach, transportowaliśmy towary drogą morską, czy lokacja z kilkoma wyspami połączonymi mostami da podobny efekt?
Pisałeś że nie ma dyplomacji i armii a co z handlem? Czy nadal produkujemy prąd, dbamy o środowisko, walczymy z żywiołami natury? W Anno 2070 mocno zanieczyszczona wyspa powodowała powstawanie huraganów, elektrownie atomowe wzniecały bunt wśród mieszkańców wyspy czy w tej odsłonie też mamy podobne elementy?

16.06.2015 22:11
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

W poprzednich odsłonach Anno mieliśmy do wyboru sporo przedmiotów ulepszających statki, wyspy, technologię. Czy przedmioty w tej części będą? Jak wygląda opracowywanie technologii?

16.06.2015 23:29
odpowiedz
Georgiev
35
Centurion

@ElMundo
W zasadzie przyłączam się do pytań subzero, ale domyślam się, że wiele ne możesz powiedzieć. Jednak mam pytanie co do tej symultaniczności - to ma być ogólna idea tej gry, czy jedna z opcji (chodzi mi o singiel)? Bo dla mnie Anno to ileś tam wysp (terenów) pod zabudowę i szlaki handlowe.
I jeszcze jedno - wiadomo kiedy m/w ma być ta beta?

17.06.2015 06:58
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

Georgiev na tym screenie widać, że będzie transport morski.
[link] [link] [/link]
Dojdą budynki zajmujące większy obszar niż do tej pory, co przełoży się na większa różnorodność.
[link] [/link]
Stelaż do nieba działający podobnie do windy podwodnej w anno 2070? Może to mieć związek z szybkim przełączaniem się pomiędzy lokacjami tak jak pisał ElMundo.
[link] [/link]
Dworzec kolejowy do przewozu pasażerów, do tej pory mieliśmy tylko transport towarowy. Na tej stacji widać aż 4 perony i 5 torów do tego mamy 3 przystanki autobusowe. Być może będziemy budowali podziemne tory albo obiekt ma tylko charakter "dekoracyjny" wymagany do zaspokojenia potrzeb mieszkańców i podniesienia ich standardu życia.
[link] [/link]
Pierwsze Anno w którym ludzie chodzą po wydzielonych chodnikach.

17.06.2015 07:02
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

niestety moje linki ze zdjęciami nie zostały dodane więc powtarzam post

Transport morki

17.06.2015 07:03
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

Rozmiary budynków

17.06.2015 07:03
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

Stelaż stacji kosmicznej, być może pozwoli na szybkie przełączanie sie pomiędzy lokacjami o czym pisał ElMundo.

17.06.2015 07:04
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

Być może będziemy budowali podziemne tory albo obiekt ma tylko charakter "dekoracyjny" wymagany do zaspokojenia potrzeb mieszkańców i podniesienia ich standardu życia.

17.06.2015 07:56
odpowiedz
Georgiev
35
Centurion

@Subzero - spoko, tyle że mi chodzi o to że do tej pory wszystko było na jednej mapie bez konieczności przełączania się pomiędzy lokacjami. W Anno 2070 było ok 30 wysp na największej mapie, zawsze szukałem 2 lub 3 gdzie mógłbym budować miasta dla każdej z frakcji, na reszcie produkcja, a przechodziłem między nimi klikając na mapę. A ten system z SimCity mi się nie podoba. Dlatego pytam ElMundo czy jest on narzucony, czy to tylko jedna z opcji (np. do wyboru przy ustawianiu gry wolnej)?!

17.06.2015 08:33
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

fakt mogliby dodać generator map jak ma to miejsce w cywilizacji: archipelag, rój wysp itd Do tej pory mogliśmy budować kilka frakcji na jednej wyspie, w tej części kolonia księżycowa na ziemi nie ma sensu. Zastanawiające jest jak rozwiążą planowanie łańcuchów produkcyjnych, oby nie okazało się że do 3 lev cywilizacyjnego wymagany są tylko 2 archipelagi a księżyc potrzebny tylko do 4 lev. Właśnie to mi się nie podobało w anno 2070, głębiny były eksplorowane po dłuższym czasie gry a nie jak to miało miejsce w anno 1404 gdzie od 2 lev potrzebne były zasoby orientu.

18.06.2015 09:00
odpowiedz
Georgiev
35
Centurion

@ElMundo bądź kogoś kto jest na targach - będzie materiał "gramy" z Anno 2205? Bo na targach jest stanowisko z grą (widziałem już malutki fragment - jakiś koleś grał)!

21.06.2015 10:40
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

Autor pisze: "Nie uświadczymy tu jakichkolwiek konfliktów zbrojnych czy zagrywek dyplomatycznych – to zdecydowanie nie ten adres." Czy to jest 100% info, na screenie widać, że są działka obronne w porcie.

21.06.2015 11:50
odpowiedz
Nelad
14
Pretorianin

To nie muszą być działka... I pewnie nie są.

21.06.2015 19:35
odpowiedz
subzero83
4
Legionista

racja, równie dobrze mogą być to żurawie przeładunkowe :)

29.06.2015 18:18
odpowiedz
Domin413
1
Junior

Anno 2070 było ''całkiem niezłe''? Ta część jest gówniana

30.06.2015 11:05
odpowiedz
Nolifer
96
The Highest

Ciekawe, czy kolejne części będą dalej kontynuować idąc coraz dalej, czy może kolejna odsłona, to będzie powrót do średniowiecza albo i nawet wcześniej. :)

03.07.2015 15:46
odpowiedz
elathir
19
Generał

Wiem, że się czepiam, ale średniowiecze skończyło się w połowie XV wieku, najczęściej przyjmuje się data 1453. Co więcej nawet w Anno 1404 z racji na szerokie zastosowanie artylerii widać, że nie mamy do czynienia z średniowieczem. Gry z tej serii są osadzone w renesansie i później!

A co do samej gry, liczę, że kolejna część to będzie powrót do korzeni. Nad Anno 1602 spędziłem sporo czasu, ale czuć było, że to dopiero zalążek idei. Anno 1503 było super, 1701 mnie trochę zawiodło, anno 1404 miało kilka denerwujących mnie elementów ale uważam je za świetną część serii. Natomiast anno 2070 jakoś mi do gustu nie przypadło. Robiło wrażenie za ograniczonego. Nie wiem czemu, na papierze wszystko wyglądało fajnie, ale jakoś nie miałem frajdy z gry. Tak więc liczę, że kolejna cześć będzie powrotem do czasów kolonializmu!

02.11.2015 00:28
odpowiedz
Adexx
65
Generał
0.0

Jakas porażka dla recenzji której nie widzę bo nie mam abonamentu. GRY-ONLINE schodzi na skurwysyńskie psy za przeproszeniem skoro by poczytać nawet głupoty wypisywane przez recenzenta muszę płacić. Wielkie ZERO dla redakcji...

04.11.2015 11:00
odpowiedz
PIL
172
VoiceMaster

Adexx - Wyluzuj :D Po co chcesz płacić za "głupoty wypisywane przez recenzenta"? Po prostu nie płać. I nie narzekaj ;)

subzero83 -> W grze SĄ instalacje militarne. Przyjdzie nam stoczyć kilka bitew z użyciem naszej niewielkiej floty, którą z upływem czasu ulepszamy. Aspekt militarny na pewno nie zadowoli fanów TOTAL WAR ;), ale jest fajnym urozmaiceniem.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze