ocena redakcji
9.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu

Jeszcze do niedawna wydawało się, że gatunek klasycznych gier RPG już na dobre zniknął ze sceny. Dzięki Kickstarterowi i Divinity: Grzech Pierworodny od studia Larian jego wielki renesans właśnie się rozpoczął.

10 lipca 2014Luc (gry-online.pl) 9.0/10
• strony: 123
PLUSY:
  • świetnie uchwycona esencja klasycznych gier RPG;
  • rozbudowany i wciągający świat;
  • sporo zadań pobocznych;
  • oprawa audiowizualna;
  • dualistyczny system dialogów;
  • stawiający na taktykę system walki;
  • bardzo wymagające zagadki;
  • dający sporo frajdy tryb kooperacji.
MINUSY:
  • drobne problemy z kamerą oraz interfejsem;
  • sztuczni i plastikowi towarzysze;
  • opóźniona polska wersja językowa.

Fani gier RPG z pewnością nie mają w ostatnich latach powodów do narzekań – rynek gier wideo wręcz tonie w zalewie kolejnych produkcji stawiających na rozwój bohatera, rzucanie potężnych czarów oraz walkę ze smokami pilnującymi pękających w szwach skarbców. Co więcej, kolejne wielkie hity już są w drodze i zawitają na naszych dyskach za kilka tygodni lub miesięcy. I choć epickie przygody, jakie przeżywamy, wcielając się w Geralta czy Dovahkiina potrafią totalnie pochłonąć, nijak mają się do tych, których uświadczyliśmy w złotym okresie klasycznych erpegów. Studio Larian w 2002 roku, tworząc pierwszą odsłonę serii – Divine Divinity – stawiało zaledwie pierwsze kroki w branży, efekt końcowy okazał się jednak zaskakująco udany. Produkcja, łącząca zręcznościową walkę niczym z Diablo i poziom otwartości świata bliski Baldur’s Gate, została bardzo ciepło przyjęta przez wszystkich fanów gatunku, dając twórcom motywację do dalszej pracy nad światem Rivellonu. Po kilku latach przerwy mamy okazję zagościć tam ponownie.

Gramy w Divinity: Grzech Pierworodny – początki są obiecujące

Gramy w Divinity: Grzech Pierworodny – początki są obiecujące [15:16]

Poznajcie Grzegorza – to dzielny śmiałek, który przemierza świat Divinity: Grzech Pierworodny, nowego RPG studia Larian. Sfinansowana na kickstarterze produkcja ma wiele niedociągnięć, ale ogólnie sprawia bardzo dobre wrażenie.

Niech się dzieje wola nieba

Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu - ilustracja #2

Choć zbiórka pieniędzy na Divinity: Grzech Pierworodny nie zakończyła się żadnym rekordem, ilość zebranych środków i tak ponad dwukrotnie przewyższyła minimum. Mimo to funduszy nie starczyło na implementację wszystkich interesujących rozwiązań – tym, z czego ostatecznie zrezygnowano, był m.in. niezwykle ciekawie zapowiadający się system wpływu pogody oraz pory dnia na siłę zaklęć.

Choć akcja nowego Divinity toczy się w tym samym uniwersum, całość rozgrywa się na długo przed wydarzeniami z pierwszej części. Wcielając się w dwójkę bohaterów – członków potężnego zakonu Łowców Źródła – wyruszamy do nieznanej nam, nadmorskiej mieściny, aby zbadać tajemniczą sprawę morderstwa tamtejszego radnego. Jak to w grach tego typu bywa, z pozoru nieskomplikowana sprawa szybko przeradza się w zdecydowanie większą intrygę, której rozwikłanie zresztą także spada na nasze barki. Poszukując kolejnych poszlak, natrafiamy na coraz to nowsze ślady, które prowadzą nas ostatecznie na trop o wiele poważniejszego problemu. Ruszamy więc przed siebie, zwiedzając kolejne upiorne grobowce, błądząc po bezkresnych jaskiniach, przedzierając się przez pustynie czy choćby odwiedzając inne wymiary. Wszystko po to, aby wypełnić nie tylko obowiązek każdego Łowcy Źródła, ale także swoje przeznaczenie.

Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu - ilustracja #3
Chwila zadumy przed czekającą nas przygodą.

Oprócz misji ściśle powiązanych z głównym wątkiem dwójka naszych bohaterów może zaangażować się także w multum pobocznych aktywności. Dodatkowych zadań jest sporo i choć w większości sprowadzają się jedynie do przyniesienia odpowiedniej osobie danego przedmiotu, wykonywałem je wszystkie z przyjemnością. Satysfakcja z wykonanego zadania – nawet tak trywialnego jak pokonanie zwariowanego bałwana – jest ogromna, zwłaszcza jeśli do jego ukończenia potrzeba rozwiązania skomplikowanego rebusu. Zagadki w Divinity: Grzech Pierworodny od samego początku potrafią zaleźć za skórę. Choć przy niektórych z nich mój Łowca Źródła musiał na kilkadziesiąt minut stać się Łowcą Pojedynczych Pikseli, to kiedy udało mi się całość ostatecznie rozwiązać, poczucie frustracji szybko ustępowało ogromnej dumie. Ukrywanie za krzakami malutkich przełączników otwierających drzwi na drugim końcu mapy to wprawdzie przejaw czystego sadyzmu ze strony twórców, należy jednak pamiętać, że to na takich elementach budowano w końcu najlepsze gry tego gatunku.

Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu - ilustracja #4

Divinity: Grzech Pierworodny w Polsce ukaże się 18 lipca, czyli 3 tygodnie po premierze światowej. Dłuższe oczekiwanie na produkt miała osłodzić myśl, że dotrze on do nas w polskiej wersji językowej. Niestety, wydawca nie zdążył dopieścić tłumaczenia i łatka polonizująca trafi do użytkowników dopiero na przełomie sierpnia i września.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Wiedźmin 2 był grą od początku szykowaną z myślą o komputerach PC. W przypadku Wiedźmina 3 twórcy przyznają, że multiplatformowość zmusiła ich do kompromisów, nie oznacza to jednak, że Dziki Gon na PC jest portem przygotowanym na kolanie. Przeciwnie.  recenzja gry

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

Recenzja gry World of Warcraft: Legion – WoW w najlepszej formie od lat

Recenzja gry World of Warcraft: Legion – WoW w najlepszej formie od lat

Legion to bez dwóch zdań jedno z najlepszych rozszerzeń w historii World of Warcraft. Ponad dziesięcioletnia gra Blizzarda nadal pozostaje królem swojego gatunku.  recenzja gry

gra Divinity: Grzech Pierworodny

Divinity: Grzech Pierworodny

Divinity: Original Sin

RPG

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285986Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285985Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285984Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285983Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285982Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285981Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285980Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285979Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285978Divinity: Grzech Pierworodny - screen - 2014-07-08 - 285977
Royal Quest

Royal Quest

Zagraj za Darmo!

Clash of Swords

Clash of Swords

Zagraj za Darmo!

Divinity 2: Ego Draconis - PC - 65,90 zł

kup w sklepie

PC 65,90 zł

Warhammer 40,000 : Eternal Crusade EARLY ACCES - PC - 128,90 zł

kup w sklepie

PC 128,90 zł

The Elder Scrolls Online: Gold Edition - PC - 148,90 zł

kup w sklepie

PC 148,90 zł

Komentarze Czytelników (49)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
10.07.2014 18:25
odpowiedz
Longwinter
39
Mass Effect
9.5

Gra podoba mi się bardzo, co nie znaczy że będzie podobać się wszystkim. Jest dosyć trudna ale nie na tyle by znudzić. Grę kupiłem na Kickstarterze w 2013 roku, między innymi dlatego że zapowiedzieli wersję Polską na premierę. Wersja Polska, choć niedokończona była obecna w grze do 30 czerwca. Dnia tego została z gry usunięta i cdp zapowiedział iż pojawi się 18 lipca. Dzisiaj słyszę że będzie we wrześniu. Uważam to za smutny żart.
Więc dla ludzi którzy umieją język na tyle aby rozkminić niełatwe czasem zagadki zachęcam do grania.

10.07.2014 18:35
odpowiedz
Bezi2598
62
Legend

Longwinter
Jest sposób żeby przywrócić spolszczenie z bety jeśli chcesz.

10.07.2014 20:52
odpowiedz
norolim
21
Chorąży
9.5

Wsparłem tą grę na KS i gram już w nią (jak tylko uda mi się znaleźć trochę czasu) od 30 czerwca. W tak dobrego RPGa nie grałem od ponad dekady. Zgadzam się z recenzentem: grzech w to nie zagrać... i to pierworodny. Szczególnie przy tak niskiej cenie za tak rozbudowany i doskonały tytuł. Polecam wszystkim.

10.07.2014 22:33
odpowiedz
tomzkat
52
Konsul
9.5

Ta gra jest po prostu rewelacją

10.07.2014 23:59
odpowiedz
A.l.e.X
92
Alekde

Wspaniała gra i kolejny super produkt z kickstartera, w końcu gry powoli odzyskują duszę !

11.07.2014 01:14
odpowiedz
gorn18
27
Pretorianin

No w końcu gra nie skażona konsolizmem i widać ocena 9/10 to rozumiem gra zamówiona teraz tylko czekać na kuriera.

11.07.2014 07:31
odpowiedz
MarC69
4
Chorąży
9.0

smiejac sie pol zartem pol serio, ale robi to za rekomendacje... gdyby ktos mial zrobic udana kontynuacje papierowego fabularnego baldur`s gate, lub systemu bitewnego icewind dale to wlasnie larian ;). po latach upadku gra przyniosla nieco blasku, upadlemu mojemu niestety bylemu ulubionemu rodzajowi gier cRPG...

11.07.2014 11:36
odpowiedz
toronek
2
Junior

też macie problem z zapisem gry ? często gęsto gierka się wiesza lub wyłącza...

11.07.2014 17:13
odpowiedz
tomzkat
52
Konsul

żadnych większych problemów ale raz wczytałem grę a tam żył przeciwnik którego wczesnej zabiłem i trzeba było jeszcze raz...

11.07.2014 17:40
odpowiedz
toronek
2
Junior

a ja nie moge grac spokojnie bo prawie zawsze jest crash jak chce zapisac, nie wiem co robic gierke mam orginalna na steamie , a i jeszcze intra nie ma jak zaczynam nową gre...

11.07.2014 21:05
odpowiedz
norolim
21
Chorąży

@toronek Niektórzy mieli takie problemy, ale ze starszymi wersjami gry, zanim ukazały się poprawki. Sprawdź, czy gra jest zaktualizowana do najnowszej wersji, sprawdź też spójność plików. Jeśli to nie pomoże, przeinstaluj. Jeśli i to nic nie da, napisz o swoim problemie na forum gry na Steamie. Ekipa z Larian szybko reaguje na wszystkie problemy.

12.07.2014 00:07
odpowiedz
wcogram
70
Generał

Ani jednego problemu nie mam z tą grą.

12.07.2014 00:38
odpowiedz
pr3mier
13
Legionista

Najlepszy izometryczny CRPG od czasu BG2..Naprawdę lepszy od Dragon age? (na pc też izometryczny widok), Neverwinter 2? (z Maską zdrajcy..)

12.07.2014 02:57
odpowiedz
kostec07
7
Junior

czegoś tutaj nie rozumiem wersja pl ma się pojawić 18 lipca czyli 3 tyg. po premierze.....a wydawca POSTARA się o łatkę polonizującą na przełomie sierpnia..września..........to co w takim razie wychodzi 18-tego?????

12.07.2014 09:19
odpowiedz
Tuminure
81
Senator

Ale przecież w Divinity: Original Sin nie ma rzutu izometrycznego...

12.07.2014 12:04
odpowiedz
Gordek
116
Generał

kostec07 --> Wygląda na to, że 18 lipca jak kupisz polskie wydanie dostaniesz polską instrukcję, pudełko i grę po angielsku za niższą cenę niż na steamie. Kupując cyfrową wersję, dostaniesz dokładnie to samo co na steamie, 3 tygodnie po premierze, ale taniej. Z moich poszukiwań wynika, że w sklepie GoLa już teraz można dostać taniej(57,99 zł) angielską wersję cyfrową , ale czekam na odpowiedź kogoś kompetentnego, kto potwierdzi tę informację.

14.07.2014 12:51
odpowiedz
laki2217
36
Generał

Nawet jak kilka rzeczy się w tym nie znalazło, to i tak może się znaleść w modach lub tym podobnym. A tak czekam na wersje PL by niczego nie stracić.

14.07.2014 12:56
odpowiedz
Bezi2598
62
Legend

Ale przecież w Divinity: Original Sin nie ma rzutu izometrycznego...

A co jest tak z ciekawości? Bo ja to chyba buga jakiegoś mam, że przez tyle godzin mam widok izometryczny.

spoiler start

Rzut izometryczny nie musi być w 2d.

spoiler stop

15.07.2014 11:03
odpowiedz
Malyn
7
Legionista
10

Nie ma markerów questów, QTE, nie da się zajechać pada przed skończeniem gry - toż to jakieś średniowiecze ;). A poważnie - ktoś w końcu zrobił coś ambitnego. Niestety, ale od kiedy RPG zaczęto robić jednoczesnie na PC i konsole to rozrywka w tych grach została ztrywializowana do granic absurdu. A tu proszę, trzeba przeczytać co do nas ktoś powiedział, "sekrety" nie podświetlają się na mapie, walka wymaga uzycia więcej niż sprawnego walenia w kawisze na padzie. Aż się łezka w oku keci.

17.07.2014 10:36
odpowiedz
Gromateist
57
Centurion

Nieuczciwość wobec graczy i bezczelne wyciąganie pieniędzy. Gdyby gracze wiedzieli w dniu premiery, że spolszczenie będzie 3 miesiące po premierze, to byłoby ryzyko, że nie kupiliby preordera tylko poczekali na tych, którzy przejdą po angielsku i od nich kupili używaną wersję gry.

17.07.2014 11:46
odpowiedz
_Luke_
173
Death Incarnate

[39] Uzywana kopia na wiele sie zda, bo gra wymaga steama (oprocz wersji cyfrowej na gogu).

19.07.2014 21:13
odpowiedz
Adamus
181
Gladiator

Rewelacyjna gra, dawno się tak dobrze nie bawiłem, a tryb kooperacji po prostu rozwala :).

19.07.2014 21:44
odpowiedz
Degnar*
46
Generał

A co jest tak z ciekawości? Bo ja to chyba buga jakiegoś mam, że przez tyle godzin mam widok izometryczny.

Jak już mamy być dokładni - to, że masz widok z góry/pod kątem nie oznacza, że jest to widok izometryczny :) Tak też zresztą jest w przypadku Divinity.

20.07.2014 16:02
odpowiedz
artonis24
6
Legionista
10

Degnar* zanim kolejnym razem napiszesz bzdurę. "Izometryczna gra RPG zawierająca tryb jedno- i wieloosobowy, oferująca taktyczną turową walkę, innowacyjny kooperacyjny system dialogów, interaktywny i złożony świat, bezklasowy rozwój postaci oraz mnóstwo brzemiennych w skutki wyborów." Trudno się nie zgodzić ze słowami producenta.

20.07.2014 16:54
odpowiedz
Degnar*
46
Generał

http://en.wikipedia.org/wiki/Isometric_projection

Rozumiem skrót myślowy i o co twórcom chodziło, ale w ścisłym sensie to stwierdzenie jest błędne.

20.07.2014 17:00
odpowiedz
Blackthorn
83
Senator

Degnar* -> Zacytuje wpis z wikipedii:
Rzut izometryczny lub podobne doń odwzorowania dimetryczne bądź anizometryczne wykorzystywane są w wielu grach komputerowych do stworzenia wrażenia trójwymiarowości planszy.

20.07.2014 17:12
odpowiedz
Degnar*
46
Generał

Dokładnie - natomiast w przypadku Divinity mamy już w pełni trójwymiarowe obiekty prezentowane w rzucie perspektywicznym, gra nie osiąga złudzenia trójwymiarowości poprzez odpowiedni rzut prostokątny.

20.07.2014 17:39
odpowiedz
Bezi2598
62
Legend

To ja też zacytuję z Wikipedii:
In a similar way an isometric view can be obtained for example in a 3D scene editor.

31.07.2014 01:01
odpowiedz
evilkorniszon
9
Legionista

W mojej opinii brakuje jednej, ale to bardzo znaczącej rzeczy, mianowicie autorzy powinni zaimplementować opcje podświetlania aktywnych elementów (ala Baldurs Gate 2), takich jak dźwignie i przełączniki. Przy przy zaimplementowanym trójwymiarze można chwilami dostać szewskiej pasji podczas przeczesywania pomieszczenia w poszukiwaniu milimetrowych ikonek przycisków, zwłaszcza jeżeli dotyczy to misji fabularnych. Wodzenie myszką po ekranie w nadziei, że wreszcie podświetli się głupi przełącznik potrafi strasznie zirytować i zawsze było jedną z gorszych cech dawnych RPGów. W przyjętej mechanice gry lepsze byłoby już zrezygnowanie z kamery i zrobienie gry w normalnym rzucie izomerycznym w 2D. Do tej pory wszystkie trudności jakie napotkałem w grze dotyczyły właśnie szukania przełączników...

03.10.2014 10:21
odpowiedz
olier1
7
Junior

To mi przypomina Baldurs Gate

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze