ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Dark Souls II - wielki powrót symulatora umierania

Demon's Souls zyskało miano gry kultowej. Dark Souls było potwierdzeniem umiejętności studia From Software. Dark Souls II to... już prawdziwa legenda. Mroczna, inteligentna i piekielnie satysfakcjonująca.

11 marca 2014 9.5/10
• strony :123456
PLUSY:
  • to samo, ale jednak inaczej – autorzy nie bali się zmian;
  • łatwiej, ale trudniej – udane poszukiwanie nowej równowagi gry;
  • najlepszy świat z dotychczasowych – olbrzymi i zróżnicowany;
  • w dalszym ciągu dobry system walki i świetni przeciwnicy;
  • grafika w służbie rozgrywki – nowy silnik dał nowe funkcje;
  • niewiele błędów jak na tę serię.
MINUSY:
  • wciąż specyficzne wady serii – sztuczna inteligencja, grafika.

Demon’s Souls i Dark Souls to gry, które szczerze uwielbiam. Obie dały mi coś, czego dawno w grach wideo nie czułem – że mogę jeszcze zostać zaskoczony i absolutnie dać się pochłonąć. Na setki godzin, bezgranicznie. Po Dark Souls studio From Software zyskało opinię jednego z najlepszych deweloperów na świecie, nawet mimo kilku mniej wyrazistych produktów na koncie (chociażby z serii Armored Core). Jasne było, że w nadchodzącej kontynuacji Japończycy będą chcieli powtórzyć swój sukces. Pojawiło się jednak parę niepokojących sygnałów – napomknięcia o tym, że gra będzie łatwiejsza lub przystępniejsza, czy chociażby dziwaczny marketing Bandai Namco. Czy obawy były uzasadnione?

Dark Souls II: dekalog przetrwania – przydatne porady

Dark Souls II: dekalog przetrwania – przydatne porady [12:16]

Gra Dark Souls zyskała opinię wymagającej, nieprzystępnej i frustrującej. Wydana właśnie druga odsłona, Dark Souls II, jest w tym względzie tylko odrobinę łagodniejsza. Z tego powodu przygotowaliśmy poradnik dla nowicjuszy, zawierający porady dotyczące 10 najważniejszych naszym zdaniem kwestii. Jak poradzić sobie w tym brutalnym świecie fantasy?

Powiem przewrotnie, że część z nich była jak najbardziej na miejscu i patrząc powierzchownie na Dark Souls II, można zarzucić mu parę rzeczy. Z jednej strony gra jest w wielu miejscach podobna do pierwowzoru – to wciąż opowieść o przeklętym nieumarłym, który poluje na dusze przeciwników w nowej krainie. Z drugiej strony From Software zdecydowało się na parę zmian i część z nich sprawia, że gra rzeczywiście jest łatwiejsza do opanowania. Ten zarzut nie ma jednak absolutnie żadnego znaczenia.

Łatwiej…

Gdyby Zygmunt Bauman recenzował Dark Souls II, napisałby pewnie, że widzi w tej grze ambiwalencję: jest łatwiejsza od poprzedniczki, ale jednocześnie trudniejsza. Wiem, że to brzmi jak – z całym szacunkiem dla stylu Baumana – masło maślane, jednak trudno inaczej opisać to, co zrobiło studio From Software. Zacznijmy jednak od przypomnienia założeń gry – wcielamy się w herosa przemierzającego nieprzystępna krainę i walczącego z groźnymi przeciwnikami. Nadrzędnym motywem jest eksploracja i odkrywanie tak zwanych ognisk – możemy przy nich odpocząć kosztem odrodzenia zabitych wcześniej oponentów. Za zebrane dusze rozwijamy postać oraz kupujemy i ulepszamy sprzęt. W to wszystko wpleciono ukrytą fabułę oraz tryb online, pozwalający zostawiać wiadomości dla innych graczy lub łączyć się z nimi, by pomagać sobie lub walczyć. Słowem, fundament Dark Souls II nie uległ zmianom. W dalszym ciągu jesteśmy też poddawani próbom, bo autorzy gry upatrzyli sobie za cel rzucić wyzwanie graczowi.

Recenzja gry Dark Souls II - wielki powrót symulatora umierania - ilustracja #2
Majula – jedyna bezpieczna przystań gracza w Drangleic.

Na czym polega wspomniana ambiwalencja? Na tym, że w drugą odsłonę gry łatwiej jest się wciągnąć, bo dłużej i częściej funkcjonujemy w sytuacjach nieszczególnie wymagających. Przez długi czas autorzy nasyłają na nas humanoidalne stwory, które, co prawda, biją mocno, ale nie są zbyt trudne do pokonania. Częściej dostajemy też czytelne opisy mechanizmów rozgrywki, oczywiście w toku dialogów z różnymi postaciami. Te ostatnie wciąż wyrażają się w sposób niejasny i zagadkowy, ale przynajmniej wyjaśniają elementarne kwestie bez zbędnych szarad czy niedopowiedzeń. Wzorem wcześniejszego Demon’s Souls mamy „bezpieczną przystań”, mieścinę Majula, stopniowo zapełnianą przez postacie niezależne. Symbolika tego miejsca – położonego nad szumiącym morzem i skąpanego w świetle zachodzącego słońca – nie jest przypadkowa. To świadomy zabieg, który kojąco oddziałuje na psychikę. Minusem nowego rozwiązania jest to, że miasto musimy odwiedzać wielokrotnie, by ulepszać postać.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360. Dotyczy również wersji PC, PS3
inne
Recenzja gry Lords of The Fallen - najlepsza gra CI Games w historii

Recenzja gry Lords of The Fallen - najlepsza gra CI Games w historii

Przy recenzowaniu Lords of the Fallen nie da się nie uniknąć porównań do Dark Souls. Całe szczęście, gra broni się jako samodzielna produkcja. To kawał niezłego, zręcznościowego RPG-a.  recenzja gry

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to na pewno jedna z najważniejszych tegorocznych premier w Polsce. W recenzji odpowiadamy na pytanie, czy twórcy podołali gigantycznym oczekiwaniom graczy oraz jak wywiązali się ze składanych obietnic.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Dark Souls II w wersji X360 jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

7.6

ocena czytelników

380 ocen czytelników

7.9

oczekiwania przed premierą

206 głosów czytelników

Dark Souls II - screen - 2014-06-05 - 283752Dark Souls II - screen - 2014-06-05 - 283751Dark Souls II - screen - 2014-02-13 - 277410Dark Souls II - screen - 2014-02-13 - 277409Dark Souls II - screen - 2014-02-13 - 277408Dark Souls II - screen - 2014-02-13 - 277407Dark Souls II - screen - 2014-02-13 - 277406Dark Souls II - screen - 2014-02-13 - 277405Dark Souls II - screen - 2014-02-13 - 277404Dark Souls II - screen - 2014-02-13 - 277403

komentarze czytelników (144)


buqal  2014-03-16 - 09:30

A mnie się podoba ... fakt irytuje i to na maxa, ale to wciąga ... nie wiem jak Wy, ale ja po 2h grania tylko 8 zgonów [sukces?] ;-)

kulka25  2014-03-16 - 09:33

szakalaka24 - jak ktoś gra na PS3. Ja dopiero jestem po 2 godzinkach gry, jeszcze przed pierwszym bossem. Kiedy będzie można zacząć grać w "party"?

Gawder  2014-03-16 - 11:47

Cytując: ,,Bo tu nie chodzi o śmierć, tu chodzi o twoje cele, o twoją determinację parcia do przodu" Dark Souls jest niezwykłym doświadczeniem, w tej grze nie chodzi o grafikę czy o poziom trudności, ale właśnie o satysfakcję płynącą z zwycięstw. Pamiętam jak mocno biło mi serce i jak bardzo byłem z siebie zadowolony gdy po któryś tam razie pokonałaem Orsteina i Smougha, jak wielką satysfakcję odczuwałem gdy pod ciosami miecza padł Artorias. Osobiście teraz przejście jakiegoś etapu w nowoczesnych grach nie daje mi zbyt dużo radości, one przechodzą się same, można grać bez mózgu, po prostu szarżując naprzód. Można liczyć czasem na szczęście. A w Dark Souls każde zwycięstwo zależy od ciebie, ta gra jest trudna i wymagająca, ale gra fair. Są ludzie którzy przechodzą ją na 1 lvl bez ekwipunku (choćby deno [PS3Videospl2]) i to jest niezwykły triumf skilla. ,,Bo tu nie chodzi o śmierć, tu chodzi o twoje cele, o twoją determinację parcia do przodu"

stasiek1818  2014-03-16 - 14:24

Ciekawe jak będzie ze sterowaniem w wersji na PC. W jedynce sterowanie z klawiatury było fatalne. Przez co zniechęcony ,do gry podchodziłem kilka razy.

mikmac  2014-03-16 - 17:28

Powinno być fatalne na klawie, bo to gra STWORZONA do grania padem. Cyfrowe, 0-1 klawisze się do tego kompletnie nie nadają. Owszem byli masochisci, którzy tak grali, nawet mówili, że im to przyjemność sprawia... przy cenie ok. 100 zeta za mega pad od x360... ehh

Gandzialf15  2014-03-16 - 18:37

z pewnością tytułem roku byłby wiesiek gdyby go nie przełożyli

Amadeusz ^^  2014-03-16 - 18:44

[126] Zwiedzając las gigantów natkniesz się w pewnym momencie na postać która podaruje Ci white sign soapstone - jest to przedmiot którym możesz rysować znaczki na podłodze, co umożliwi innemu graczowi przywołanie Cię do jego świata, jeśli "aktywuje" Twój znaczek. Analogicznie Ty możesz przywoływać ludzi klikając na ich soapstone sign, ale żeby były one widoczne MUSISZ być w formie człowieka (tzn. użyć human effigy, jeśli wcześniej zginąłeś).

Blaadee  2014-03-16 - 19:30

@Mikmac - Masochiści ? Albo prawdziwi gracze ze skillem ;p Ja gram (do dziś) na klawiaturze. Grałem w devil may cry na klawie co było bardzo wygodne. W dark souls owszem, proponowane przez twórców sterowanie było fatalne, ale 2minuty w opcjach i problemu nie było już. Granie na klawiaturze jest wygodne, tylko wystarczy ustawić klawisze pod siebie...jak to z padem ;p Pozdrawia, "masochista".

sopel1  2014-03-19 - 11:42

ja mam tylko taką nadzieję ze nie będzie tak jak z ninja gaiden 3 jedynka i 2 była super a 3 do bani

BurbonoPL  2014-03-21 - 10:36

istna masakra...to jest dopiero trudna gra...chyba tylko flappy bird jest trudniejsza

jakhis  2014-03-21 - 14:52

Fajny klimat, po prostu świat ma swoją logikę i to mi się podoba:)

7.5

swoonzi  2014-04-22 - 21:19

Gorsza od jedynki jak dla mnie

Ventrez  2014-04-26 - 15:06

Gram w wersję PC i sterowanie nie sprawia mi żadnych problemów , trzeba tylko wszystko ogarnąć

10

Ventrez  2014-04-26 - 15:07

10/10 - wersja PC

kmiecior  2014-04-27 - 10:31

Gorąco polecam! W kolporterze Xbox Live na 3 miesiące kupione i zaczynam przygodę z multi ;)

animek1  2014-06-25 - 03:22

TRAGEDIA.Wybaczcie ludzie ale ta gierka to gruba przesada nie wiem jak wy ale ja jak poświęcam swój cenny czas na grę to chcę mieć jakąś przyjemność z rozwoju postaci,pokonywania wrogów....Sorry po 2h grania w to badziewie zginałem około 120 razy nie zdobyłem nic nowego nie rozwinąłem sie nie ruszyłem się dalej.....Sorry ale gdybym wiedział że tak to wygląda prędzej oddał bym te 120 zł na kościół niż kupił ten SYF . SYMULATOR UMIERANIA to bardzo trefne określenie jakaś tam ,,satysfakcja z przejścia lokacji'' jest niewspółmierna do nerwów i straconego czasu zero wypośrodkowania nie wiem skąd takie wysokie noty wszędzie.

10

Blackthorn  2014-06-25 - 07:15

animek1 -> A wiesz, ta gra nie jest niczym w stylu diablo, ze co 5 minut wypadaja tobie przedmioty i zmieniasz ubior czesciej niz modelka na pokazach mody. Pancerz przez dosyc dlugi czas praktycznie nie zmieniasz(z wyj. gry jako "czlowiek znikad"). Za bronia to musisz sie uwaznie rozgladac a pozniej ja ulepszac. Rozwoj postaci daje naprawde WIELE i bez stosownego i rozwaznego rozwoju postaci oraz wyuczania sie cech przeciwnikow(patrz na ruchy oraz proboj roznych technik/typu broni), nic w tej grze nie zdzialasz. W tej grze trzeba sie uczyc na swoich bledach, ostroznie i z rozwaga podchodzic do przeciwnikow i przy tym nie mozna ich lekcewazyc, bo nawet najprostszy z pozoru typ przeciwnika moze wyrzadzic tobie niezle krzywdy oraz trzeba umiec sie przygotowac do walki z bossami. Czytaj tez podpowiedzi/wskazowki pozostawiane przez graczy i wiekszych problemow miec nie powinienes. No i jesli nie idzie ci gra jedna klasa postaci to sprobuj inna. Klasy postaci maja ogromny wplyw na rozgrywke, ale tylko przy pierwszych etapach gry, pozniej juz wystarczy ustalic sobie jakas droge rozwoju i wszystko jakos juz sobie pojdzie. A te wysokie noty biora sie z tego, ze ta nie daje graczowi nic p ...

szczurisimo  2014-07-19 - 22:00

aimek1 -> tak w ogóle to przez te dwie godziny pewnie nawet nie zauważyłeś ile gry się nauczyłeś -to się widzi po dłuższym czasie, bo w grach z serii souls levelowanie postaci nie jest tak ważne jak właśnie uczenie się gry... Co do dwójki to osobiście podoba mi się mniej od jedynki ale to chyba dlatego że zdążyłem się już przyzwyczaić do świata i przeciwników z jedynki a przyzwyczajanie się na nowo do nowych przeciwników i lokacji jest procesem bolesnym :). Najbardziej chyba denerwuje mnie tak długie regenerowanie estusem tak sprzeczne z przyzwyczajeniami

8.0

fritz777  2014-10-28 - 16:09

Kurczę… mam mieszane uczucia po DS II. Muszę przyznać, że gra jest wciągająca, sprawiająca, że człowiek nawet w wolnej chwili zastanawia się jak mógłby przejść dany etap. To jest dobre i całkowicie odmienne od dzisiejszych gier. Kombinowanie, rozmyślanie nad tym jak przejść dany etap, a co najważniejsze szczęście po przejściu bossa są nieopisane. Jednak z drugiej strony, ilość czasu włożonego w nauczenie się tej gry nigdy się nie zwróci. Wiadomo, pewnie powiecie, że nie o to chodzi, że chodzi o satysfakcję itd. To prawda, ale jak się zastanawiam nad tym jak cenny jest czas, to w sumie tak samo upierdliwie-wciągająca jest np. nauka nowego języka. Na początku frustruje, później sprawia nieopisaną radość, a jednak efekty są nieporównywalne w praktycznym zastosowaniu. Stąd nie wiem jak ocenić tą grę. Autorom udało się stworzyć coś naprawdę pięknego. Grę, która wciąga i sprawia, że na długie godziny gra pozostaje w zakamarkach naszych myśli. Trudno opisać jaka jest receptura tego sukcesu. Z drugiej strony powiedzmy sobie szczerze, grafika i inteligencja przeciwników (przynajmniej tych pomniejszych) nie powala, bo jak można inaczej nazwać powtarzalne zachowanie w tych samych miejsc ...

fritz777  2014-10-30 - 00:09

no dobra… przyznaję bez bicia… 9.0… mimo wszystko (choć opisać przyczynę, która sprawia, że człowiek wsiąka w tą grę, byłoby mi naprawdę trudno) ;)