ocena redakcji
6.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry World of Warplanes - czołgi w przestworzach

Po niewątpliwym sukcesie World of Tanks nadeszła pora na podbicie przestworzy. World of Warplanes to szybkie i dynamiczne starcia oraz dziesiątki samolotów do odblokowania, a wszystko to w znanej formule free-to-play.

26 listopada 2013 6.5/10
• strony :12345
PLUSY:
  • potyczki są szybkie i dynamiczne;
  • duży wybór samolotów i modyfikacji;
  • obecność maszyn prototypowych;
  • zunifikowane konto premium;
  • mimo wszystko wciąga.
MINUSY:
  • problemy ze sterowaniem;
  • model lotu faworyzujący nudną taktykę Boom and Zoom;
  • bezużyteczne radzieckie i japońskie samoloty powyżej V poziomu;
  • małe i nieciekawe mapy;
  • słaba optymalizacja.

Gdy ponad dwa lata temu wystartowało World of Tanks, prawdopodobnie nikt nie spodziewał się, że kolejna produkcja traktująca o II wojnie światowej odniesie tak spektakularny sukces na rynku elektronicznej rozrywki. Okazało się jednak, że autorzy trafili z tym tytułem w dziesiątkę: obietnica darmowej rozgrywki przyciągnęła młodzież, zaś starsi gracze mogli przypomnieć sobie czasy, kiedy jako dzieci kolekcjonowali modele pojazdów pancernych. Niedługo po starcie tytułu w Europie i Ameryce białoruskie studio Wargaming.net zapowiedziało kolejną grę: tym razem mieliśmy siąść za sterami znanych myśliwców i rozpocząć walkę o dominację w powietrzu.

Zwiastun gry World of Warplanes

Zwiastun gry World of Warplanes [2:00]

Szkoła pilotażu

World of Warplanes można najprościej określić jako „czołgi w przestworzach”. W założeniu gra ma oferować nieskomplikowaną rozgrywkę, szybkie i dynamiczne starcia znane z World of Tanks oraz dużą liczbę maszyn. Jako produkt free-to-play korzysta z systemu mikrotransakcji oraz konta premium, przyspieszającego odkrywanie nowych samolotów i oferującego unikatowe modele myśliwców.

Produkcja World of Warplanes borykała się z wieloma problemami: podczas alfa-testów model lotu został gruntownie przerobiony, poprawiono również sterowanie. Kolejne kłopoty opóźniły premierę o ponad miesiąc, jednak po prawie trzech latach oczekiwania tytuł ostatecznie zadebiutował w Europie 13 listopada 2013.

Po zainstalowaniu i uruchomieniu gry możemy przejść do samouczka, który pozwala opanować podstawowe manewry oraz wzbogaca nasze konto o odrobinę złota, do wykorzystania w World of Warplanes bądź World of Tanks. Następnym krokiem jest wybór jednego z pięciu początkowych samolotów i rozpoczęcie bitwy, w której przeciwko sobie stają dwie drużyny składające się z piętnastu graczy. Aktualnie tytuł posiada tylko jeden tryb rozgrywki, polegający na zestrzeleniu wszystkich maszyn przeciwnika bądź też uzyskaniu przewagi na polu walki poprzez zniszczenie większej liczby celów (zarówno powietrznych, jak i naziemnych) niż wroga ekipa. W niedalekiej przyszłości prawdopodobnie pojawi się jeszcze misja polegająca na eskortowaniu/likwidowaniu bombowców sterowanych przez komputer.

Typowa strzelanina nad wodą. - 2013-11-26
Typowa strzelanina nad wodą.

Sama rozgrywka nie jest zbyt skomplikowana. Samolotem możemy sterować za pomocą joysticka, gamepada lub myszy i klawiatury. Dwie pierwsze opcje dają odrobinę większą kontrolę nad aeroplanem, lecz klasyczna pecetowa kombinacja spisuje się na tyle dobrze, że za jej pomocą bez problemu da się regularnie trafiać na szczyt tabeli wyników. Maszynę kontrolujemy klawiszami W, S, A, D (prędkość i przechył) oraz kursorem myszy – dziób samolotu automatycznie podąża za celownikiem. Gdy przeciwnik znajdzie się bezpośrednio przed nami, wystarczy nacisnąć LPM, a w stronę nieprzyjaciela poleci strumień ołowiu. Trafienie w ruchomy obiekt jest równie proste, gdyż gra ułatwia celowanie z wyprzedzeniem: odpowiednia ikona pokazuje, w które miejsce trzeba skierować działka, by pociski dopadły przelatującego przed nami wroga.

Próba ataku na wrogiego mosquito, niestety nieudana. - 2013-11-26
Próba ataku na wrogiego mosquito, niestety nieudana.

Do eksterminacji oponentów używamy zarówno karabinów maszynowych, jak i różnego kalibru działek, zaś obiekty naziemne rozwalamy za pomocą rakiet lub bomb. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by strzelać rakietami do przeciwników, lecz trafienie w ruchomy cel jest bardzo trudne.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
World of Tanks - recenzja gry

World of Tanks - recenzja gry

Zapach benzyny o poranku, skraplający się na suficie pot artylerzysty i dźwięk gąsienic stukających o bruk - czyli darmowy bilet na front drugiej wojny światowej. Czy warto wyruszyć w tę podróż z World of Tanks?  recenzja gry

Tytuł, który nie zawiódł - recenzja gry Star Wars: The Old Republic

Tytuł, który nie zawiódł - recenzja gry Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic – tytuł, na który z niecierpliwością czekało tysiące graczy. Tytuł, który nie zawiódł. Trudno w tej grze spotkać niezadowolone osoby. Studio BioWare spisało się na medal.  recenzja gry

Recenzja gry ArcheAge – świetne sandboksowe MMO

Recenzja gry ArcheAge – świetne sandboksowe MMO

Długo musieliśmy czekać na zachodnią edycję najbardziej rozbudowanej gry MMO ostatnich lat. Przez ostatnie miesiące twórcy ArcheAge w pocie czoła pracowali, aby dostarczyć gotowy produkt do rąk europejskich i amerykańskich graczy. Czy było warto czekać?  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra World of Warplanes w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

4.4

ocena czytelników

503 ocen czytelników

7.8

oczekiwania przed premierą

853 głosów czytelników

World of Warplanes - screen - 2014-08-21 - 288148World of Warplanes - screen - 2014-08-21 - 288147World of Warplanes - screen - 2014-08-21 - 288146World of Warplanes - screen - 2014-08-21 - 288145World of Warplanes - screen - 2014-08-21 - 288144World of Warplanes - screen - 2014-08-21 - 288143World of Warplanes - screen - 2014-06-04 - 283728World of Warplanes - screen - 2014-06-04 - 283727World of Warplanes - screen - 2014-06-04 - 283726World of Warplanes - screen - 2014-04-24 - 281492

komentarze czytelników (37)


Asmodeusz  2013-11-26 - 19:00

[17] na niskich tierach mozesz tego nie odczuc, ale sprobuj zagrac powiedzmy japonczykiem 5-7 tieru i powalcz z mustangiem/ciezkim mysliwcem. twoj samolot moze i wleci na 2km ale bedzie zachowywal sie jak mucha w smole, zas lekkie podbicie dzioba (nawet przy maksymalnej predkosci) wyhamuje cie i gwaltownie zaczniesz tracic wysokosc. w tym czasie niemcy radosnie beda hasali na 3-4km, gdzie po prostu nigdy nie wlecisz. A nawet jesli zaczniesz sie wspinac pod katem 10 stopni, pierwszy lepszy boom and zoom wybije ci to z glowy. i drugie: do testow "magii" polecam ciezkie mysliwce (zarowno brytoli jak i niemcow) oraz linie mustanga - chociaz tutaj musisz miec przynajmniej p-40 a najlepiej p-51 aby poczuc "moc"

xittam  2013-11-26 - 19:12

kilka miesięcy temu przerzuciłem się na Thunder. Ładniejszy, bardziej grywalny, sterowanie banalne i nie frustrujące.

kaka_22  2013-11-26 - 19:53

cc

CoolWeed  2013-11-26 - 20:51

Tej kupie juz podziękujemy - tylko War Thunder .

Predi2222  2013-11-26 - 21:45

Po nerwach jakie miałem każdorazowo w wot ,nie tykam już żadnego gówna od komuchów z wg . War thunder rule .

WGA_Theadriel_PL  2013-11-27 - 15:40

Witam wszystkich, To dobrze, że na rynku jest konkurencja. To sprawia, że ​​każda gra staje się lepsza, na czym przede wszystkim skorzystają gracze. Dziękujemy za wszystkie uwagi i wskazówki, każda z nich jest dla nas niezwykle cenna. World of Warplanes to bardzo młody produkt i ciągle pracujemy nad jego udoskonaleniem. Podobnie jak w przypadku World of Tanks mamy w planach ciągłe rozwijanie gry poprzez dodawanie nowych samolotów, map i drzewek technologicznych oraz wprowadzanie zmian w mechanice gry wpływających na jej grywalność. Obie gry: World of Warplanes i Was Thunder to różne produkty z różną mechaniką. WoWP ma na celu bardziej dynamiczną, arcadową rozgrywkę. Gra została dopiero co oficjalnie wydana i jest Free-to-play ( grasz za darmo ). Zachęcam więc każdego do wypróbowania ;) Do zobaczenia w przestworzach! Polski Ambasador Wargaming - Theadriel

death_ghost2002  2013-11-27 - 16:38

@Predi2222 Tak nie tkniesz g... od komuchów, ale War Thunder tez radziecka produkcja.

CoolWeed  2013-11-27 - 21:42

WGA Theadriel PL że niby WoWp ma bardziej dynamiczną rozgrywkę od WT , hehehe dobre sobie , dawno się tak nie uśmiałem . Death ghost2002 firma Gaijin nie pamiętam dokładnie ale chyba jest firmą ukraińską , na pewno nie rosyjską . I jeszcze raz do WGA Theadriel PL przestań kolego się przedstawiać jako oficjel Wowp bo sobie tylko bruździsz i psujesz opinię . Wowp to kupa i nic tego nie zmieni , nawet te paski życia w samolotach , o ogólnym gameplayu nie wspomnę xD

Asmodeusz  2013-11-27 - 22:28

[25] Z ciekawosci: po ilu grach wyrazasz tak wywazona i doskonale uargumentowaną opinie? XDDDDDDDD i siema.pl Death ghost2002 firma Gaijin nie pamiętam dokładnie ale chyba jest firmą ukraińską , na pewno nie rosyjską . Ty patrz, WG tez nie jest firma rosyjska. Zaskoczony?

CoolWeed  2013-11-28 - 15:18

Asmodeusz nie za bardzo rozumiem pierwszą część Twojego pytania - " po ilu grach wyrażasz ..." . Jesli chodzi Ci o ilość potyczek : WoWp - zagrałem raz , roześmiałem się pełną gębą i odinstalowałem od razu . WT - przelatane już ponad 300 godzin . O czymś to świadczy . Jeśli chodzi o narodowości poszczególnych firm jak zapewne zauważyłeś czytając wnikliwie mojego wcześniejszego posta zaznaczyłem tam że nie pamiętam dokładnie - i to powinno wystarczyć gwoli wyjaśnienia . I kończąc temat , pany nie ma się co oszukiwać gra WoWp nie wyszła i żadne cuda już tego nie zmienią . Na rynku jest milion razy lepsza gra w każdym ale to w każdym aspekcie rozgrywki czyli WAR THUNDER . I wiecie co - też jest za darmo .

Asmodeusz  2013-11-28 - 15:32

[27] Wlasnie o to mi chodzi: Jesli chodzi Ci o ilość potyczek : WoWp - zagrałem raz , roześmiałem się pełną gębą i odinstalowałem od razu . I z tej jednej gry wywnioskowałeś, że: niby WoWp ma bardziej dynamiczną rozgrywkę od WT Gratuluje! Jesteś lepszy niż kolesie co oceniaja gry po gejplejach z youtube'a! O czymś to świadczy . Swiadczy to o tym, ze wypowiadasz sie na temat na ktory nie masz ŻADNEGO pojecia. Jeśli chodzi o narodowości poszczególnych firm jak zapewne zauważyłeś czytając wnikliwie mojego wcześniejszego posta zaznaczyłem tam że nie pamiętam dokładnie - i to powinno wystarczyć gwoli wyjaśnienia . Pisalem o WG czyli Wargaming. Ani wargaming ani gaijin nie sa firmami rosyjskimi. Ale potocznie kraje zza wschodniej granicy nazywa sie "radzieckimi" - co tyczy sie zarowno ukrainy jak i bialorusi. A podsumowujac: tak, WOWp jest dynamiczniejsza (pierwszy kontakt miedzy samolotami nastepuje doslownie po 5 sekundach, czasami moze po 10 zaleznie od mapy, maksymalnie cos kolo 15 na najwiekszych) i nie ma tam (zazwyczaj) czegos takiego jak szukanie przeciwnika - w WT zanim dojdzie do pierwszego starcia trzeba jednak ta minute poczekac (mowie o arcade, w hist ...

CoolWeed  2013-11-28 - 16:31

Kolego Asmodeusz i wszystko się zgadza , ja nie potrzebuję dwudziestu godzin żeby stwierdzić coś na temat jakiejś gry , Wystarczył mi jeden jedyny przelot i podziękowałem . Nie rozumiem do czego masz w tym aspekcie obiekcje . Gdyby gra choć troszeczkę miała więcej do zaoferowania na pewno zatrzymałbym się przy niej dłużej ale skoro widziałem co włączyłem, zagrałem , porównałem i jak już wcześniej mówiłem z mety podziękowałem . Bo skoro istnieje coś o wiele lepszego to po co mam na siłę próbować się przekonywać do tej drugiej . To tak nie działa . Zawsze bierzemy to co jest lepsze , i tak też było i jest w tym przypadku . Co do tej dynamiczności - kolego Asmodeusz pomyliłeś pojęcia . Tobie chodzi o prędkość rozpoczęcia /nawiązania walki , o startową częstotliwość ( i kolego w trybie arcade w WT max 10 sek i masz wrogie samoloty ) , dynamiczność - hmm według mnie bardziej jest to określenie tego jak toczy się sama walka,jak wygląda pojedynek między samolotami , i tu bezapelacyjnie wygrywa WT . WoWp przebieg rozgrywki jest taki powolny , toporny , nużący , natomiast w momencie włączenia bitwy WT adrenalina szybko do góry , tyle się dzieje i co najważniejsze : jak się dzieje . A dziej ...

Asmodeusz  2013-11-28 - 16:42

Kolego Asmodeusz i wszystko się zgadza , ja nie potrzebuję dwudziestu godzin żeby stwierdzić coś na temat jakiejś gry , Wystarczył mi jeden jedyny przelot i podziękowałem . Dwa pierwsze cytaty w [28] to twoje wypowiedzi. Drugi pokazuje, ze nie masz pojecia o czym mowisz. Tak wiec w ciagu jednego lotu nic sie nie dowiedziales - ot wystarczajaco aby gadac bzdury albo po prostu klamac w zywe oczy. Albo jak nie potrafisz znalesc: niby WoWp ma bardziej dynamiczną rozgrywkę od WT. Tak, twoje slowa. Tak, WOWp jest bardziej dynamiczny. Ale tego nie wiesz, bo zagrales JEDNA gre. o startową częstotliwość ( i kolego w trybie arcade w WT max 10 sek i masz wrogie samoloty ) tylko jak zamierzasz umrzec w jedenastej sekundzie. I to tez nie na wiekszosci map. Jako, ze lubisz ogladac gry na youtube zamiast w nie grac to sobie odpal filmik z WT, arcade, wez stoper i policz. A wiem dosyc dobrze, bo gram w WT regularnie i to na calkiem przyzwoitym poziomie. dynamiczność - hmm według mnie bardziej jest to określenie tego jak toczy się sama walka,jak wygląda pojedynek między samolotami , i tu bezapelacyjnie wygrywa WT skad mozesz wiedziec jak wyglada walka, skoro zagrales JEDNĄ gre? samolotem p ...

CoolWeed  2013-11-28 - 16:52

Powiem ci tak , jesteś zwykłym burakiem i chamem . A oszołomem jesteś również ty próbując reklamować taki kicz jakim jest WoWp . Tyle w temacie . WT rules hehehehe . Zresztą poczekamy zobaczymy . Póki co chłopakom z wargaming dobrze wychodzi tylko atakowanie ddos serwerów gry WT . Nic dziwnego , wszak to buraki i chamy tej samej maści co ty oszołomie .

Asmodeusz  2013-11-28 - 16:56

Widzisz, wystarczylo ci wykazac, ze piszesz o czyms, o czym nie masz pojecia i juz zaczynasz płakać. Póki co chłopakom z wargaming dobrze wychodzi tylko atakowanie ddos serwerów gry WT . Jesli jestes tego pewien proponuje zglosic to do odpowiedniej instytucji, gdyz o ile mi wiadomo ataki ddos sa karalne. A jakbys wiedzial wiecej (widze, ze o WT wiesz tyle samo co o WOWp) to problemy z serverami to nie wina ddosa a po prostu ich beznadziejna wydajnosc. Ktos skąpi kasy na lepszy sprzet i takie sa tego efekty. Dziwne ze te "ataki ddos" pojawiaja sie regularnie co weekend, gdy liczba graczy przekracza 40k. Tak wiec wracaj ogladac filmiki na jutubie, wszak to skarbnica wiedzy wszelakiej. Bye. EDIT: ah tak, moze byc to zaskoczeniem dla ciebie, ale moje odpowiedzi w tym topicu sa bardzo wywazone - po prostu dostosowuje sie ich poziomem do poziomu adresata

CoolWeed  2013-11-28 - 21:05

No to żeś zaszalał . Ja po prostu nie będę rozmawiał z debilem który w sposób chamski i bezczelny odpowiada w moją stronę . W żadnym wypadku nie doniosłeś swoich racji , po prostu stwierdziłem że jesteś na tylę prostacki że nawet normalnego dialogu nie umiesz przez dłuższy czas uskuteczniać . Więc głupotą z mojej strony byłoby kontynuowanie tej rozmowy z człowiekiem który nie zna podstawowych zasad kultury oraz obycia międzyludzkiego .

Asmodeusz  2013-11-28 - 21:39

[33] Lepiej zobacz w historie swoich postow, panie "nie-chamie". Z daleka bije od ciebie prymitywizm. Dodatkowo jak widze jestes kolejnym anty-WG szczekaczem, ktorych tutaj pelno. Na twoje 17 postow przynajmniej 10 to "ale kupa" albo "war thunder rzadzi". Oh i nawet znalazlo sie kozaczenie ("chodz na solo" - buahaha prawie jak w podstawowce) oraz jedna "k*wa". Ot przyklad czlowieka, ktory zarzuca mi prostactwo i buractwo... clap clap Tak wiec panie "szalony", lepiej popatrz w lustro, bo belki (powiedzialbym, ze to sekwoja olbrzymia) w swoim wlasnym oku nie widzisz a szukasz drzazgi w moim. A teraz spakuj kredki bo jutro rano do szkoly trzeba isc. Bye :)

Seboolek  2013-11-29 - 19:52

Nie grałem i grał nie będę.. już sama kampania reklamowa mnie wnerwiała. Gdzie nie wszedłem to to gówno wyskakiwało na pełnym ekranie i grzało po głośnikach. Nie widzę potrzeby skoro jest świetny War Thunder.

aenwu  2013-12-01 - 01:20

@Asmodeusz Dynamikę gry określasz po tym ile czasu zajmuję dolecenie do jakiegoś wrogiego samolotu ja grałem w obie gry parę sesji i nie widzę osobiście różnicy jaką ty widzisz żeby to stwierdzić nie trzeba grać nie wiadomo jak długo mówiąc szczerze niczym mnie ta gra nie zainteresowała granie w nią dalej nie ma moim zdaniem sensu nie jestem masochistą bo jest po prostu słaba ludzie w nią grali żeby zdobyć żetony na zakup konta premium do WoT i wychodzili z gry. Mówienie o tej grze że jest dynamiczniejsza od War Thunder jest sporym nadużyciem ludzie jak widać wolą grę w która im się o wiele lepiej gra jest lepiej zoptymalizowana jest to ważny argument dla osób posiadających słabszy sprzęt czego o grze WG powiedzieć nie można bo nie powiesz mi, że ludzie którzy wybrali grę Gaijin patrzą niechętnie na konkurencyjną grę od Wargaming z zasady ja uważam że oni niczego nie osiągną jeśli będą na siłę tę grę reklamować gdzie się tylko da skoro społeczność jak widać nie chce tej gry i wciskanie reklam w TV niczego tu nie zmieni, a nie chce jej właśnie bo wolą WT może World of Warships będzie czymś o wiele ciekawszym. Owszem WoT zmienił się od czasu wydania, ale to nadal gra w we ...

Emkuzet  2013-12-04 - 21:23

Sorry ale chłopaki od War Thunder zdecydowanie lepszy tytuł zrobili.