ocena redakcji
7.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Call of Duty: Ghosts - czy to jest nowa generacja?

Call of Duty: Ghosts stawia na sprawdzoną formułę, dorzucając niewielkie ilości nowości. Nie da się jednak nie zauważyć powiększającej się z roku na rok przepaści w stosunku do konkurencji.

5 listopada 2013 7.0/10
• strony :1234
PLUSY:
  1. najbardziej zróżnicowana kampania w historii serii;
  2. świetny, dynamiczny multiplayer;
  3. solidny zestaw map i trybów do gry wieloosobowej;
  4. mnogość dodatkowych opcji zabawy – kooperacja, survival, boty.
MINUSY:
  1. nagminne powtarzanie schematów z poprzednich odsłon w kampanii;
  2. prehistoryczna technologia;
  3. coraz wolniejszy rozwój multiplayera;
  4. niewykorzystany potencjał psiego kompana i konsol nowej generacji.

Call of Duty: Ghosts to prawdopodobnie jeden z najbardziej udanych forteli w historii gatunku militarnych strzelanin. Gra bierze z zaskoczenia, bezpardonowo wykorzystuje nieuwagę odbiorcy i wiedzie go na manowce. Wyrzućcie do kosza wszystkie Wasze oczekiwania oparte na oficjalnych zapowiedziach. W nowym dziele studia Infinity Ward mało istotny jest pies, nie stoi ono też „walką w kosmosie”, nie jest także – co szczególnie znamienne – „produktem nowej generacji”. To raczej zjawa, która stanowi jedynie przypomnieniem niegdysiejszej wielkości serii Call of Duty. Już w singlu da się odczuć, że ta gra to postukujący łańcuchami duch, który swoimi wybrykami stara się za wszelką cenę skupić na sobie uwagę. Z lepszym lub gorszym skutkiem.

Gramy w Call of Duty: Ghosts - naciśnij X aby szczekać

Gramy w Call of Duty: Ghosts - naciśnij X aby szczekać [13:32]

Przedstawiamy jedną z misji z kampanii dla pojedynczego gracza z Call of Duty: Ghosts. W akcji zobaczycie największą atrakcję gry, czyli psa. Poza tym nie zabraknie standardowej dawki efektownej jatki.

Twórcy mocno do serca wzięli sobie zasady mistrza suspensu – kampania dosłownie rozpoczyna się trzęsieniem ziemi. Ponadto już w pierwszej misji ginie jeden z bohaterów, ostrzeliwujemy się w kosmosie z astronautami komandosami i cudem unikamy spadającej na głowę cysterny. Czuć, że autorzy desperacko szastają wypracowanymi przez lata schematami i z jeszcze większym natężeniem niż dotychczas kumulują filmowe ujęcia, a jeśli przez moment akcja nie pędzi na złamanie karku, to w owych chwilach wytchnienia oglądamy scenki pełne militarnego i pompatycznego bełkotu.

Kampania w tym całym rozgardiaszu wygląda tak, jakby sama nie miała na siebie pomysłu. Niby mamy do czynienia z całkowicie nową linią fabularną, ale liczne wątki zaczerpnięte z poprzednich części sprawiają, że trudno ją traktować jako coś faktycznie oryginalnego. Podobnie jak w Black Ops 2 przeciwnikiem są siły Środkowej i Południowej Ameryki, w Ghosts występujące pod flagą Federacji, czyli bloku państw zagrażających Stanom Zjednoczonym. Właściwa historia rozpoczyna się w niedalekiej przyszłości, dziesięć lat po wybuchu wojny, wraz z nową aktywnością latynoskich agresorów naruszających stabilność całego frontu. Powstrzymanie wroga spada na barki dwóch braci i ich ojca, mamy więc także pewien odpowiednik historii rodzinnej sprzed roku. Można wręcz odnieść wrażenie, że studia Infinity Ward i Treyarch odrabiały pracę domową na dokładnie ten sam temat.

Kosmos i głębiny – Call of Duty dumnie wkracza tam, gdzie nie odważyli się pójść inni. - 2013-11-05
Kosmos i głębiny – Call of Duty dumnie wkracza tam, gdzie nie odważyli się pójść inni.

Liczba wspólnych elementów obu gier przyprawia o zawrót głowy. Walczymy na ulicach zalanego miasta, wałkujemy sekwencję ataku na Los Angeles, bronimy lotniskowca przed desantem elitarnych sił wroga, a główny zły nawet daje się złapać, z góry wiedząc, że z opresji tej wyjdzie cało. Na pociechę postanowiono przynajmniej nie powielać bardzo nieudanych „taktycznych” zadań z Black Ops 2. Jest za to oklepana scena zbiorowych tortur, a misja w zasypanym piachem Colorado Springs to ewidentne nawiązanie do Spec Ops: The Line (słychać nawet komunikaty nadawane przez radiowęzeł!). Czy to oznacza, że w militarnych strzelaninach wymyślono już wszystko?

Otóż nie. Call of Duty: Ghosts na swoją obronę ma przecież wspomniane strzelaniny w kosmosie. To ledwie dwie krótkie, całkowicie przerysowane i szalenie zabawne sceny. Inne zasady poruszania się, zachowanie przeciwników w próżni i efektowny wpływ kul na otoczenie składają się na jeden z najbardziej przyjemnych momentów w kampanii. Na podobnym schemacie oparto misję w głębinach morskich, w której podwodne cmentarzysko statków staje się polem dramatycznych wymian ognia, a większym zagrożeniem od wrogich nurków są wypływające na żer rekiny. Rzecz jasna, to nie jedyne zwierzęta, które kojarzą nam się z Ghosts, prawda?

Kampania to festiwal oskryptowanych scenek, w których częściej jesteśmy widzem niż uczestnikiem. - 2013-11-05
Kampania to festiwal oskryptowanych scenek, w których częściej jesteśmy widzem niż uczestnikiem.

Wilczur Riley był świetnym zagraniem marketingowym – pozwolił jeszcze przed premierą wyróżnić grę spośród innych strzelanin i nawet ludzie z EA DICE musieli zaakceptować, że pies został zagarnięty przez ich bezpośrednią konkurencję. Czworonóg nie odgrywa jednak tak ważnej roli, jak mogły sugerować zwiastuny i oficjalne zapowiedzi. Spośród osiemnastu misji występuje w zaledwie paru i jest raczej czymś w rodzaju gadżetu niż pełnoprawnego towarzysza.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PS4. Dotyczy również wersji X360, PS3
GRY-OnLine S.A. oraz wydawca gry Call of Duty: Ghosts, Licomp Empik Multimedia, należą do grupy EM&F.
inne
Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Po krótkim eksperymencie z LEGO Przygoda Traveller’s Tales za sprawą LEGO The Hobbit wraca do klasycznej, wzorującej się na filmie konwencji. Sprawdzamy, czy Thorin i spółka poradzili sobie w klockowym Śródziemiu równie udanie, co Drużyna Pierścienia.  recenzja gry

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Firma Ubisoft próbuje swoich sił w segmencie free-to-play, serwując darmową strzelaninę Tom Clancy's Ghost Recon Online. Sprawdzamy jak ta gra prezentuje się na tle silnej konkurencji.  recenzja gry

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Wszyscy fani składanek czekali na ten dzień – król gatunku powraca. Czy Garrett wciąż jest tak intrygującą postacią w nowej grze Thief? W recenzji przenikamy mrok, by odkryć prawdę.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Call of Duty: Ghosts w wersji PS4 jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

5.6

ocena czytelników

283 ocen czytelników

7.1

oczekiwania przed premierą

201 głosów czytelników

Call of Duty: Ghosts - screen - 2014-03-07 - 278778Call of Duty: Ghosts - screen - 2014-03-07 - 278777Call of Duty: Ghosts - screen - 2014-03-07 - 278776Call of Duty: Ghosts - screen - 2014-03-07 - 278775Call of Duty: Ghosts - screen - 2013-10-04 - 270776Call of Duty: Ghosts - screen - 2013-09-27 - 270426Call of Duty: Ghosts - screen - 2013-09-27 - 270425Call of Duty: Ghosts - screen - 2013-09-27 - 270424Call of Duty: Ghosts - screen - 2013-08-22 - 268134Call of Duty: Ghosts - screen - 2013-08-22 - 268133

komentarze czytelników (179)


ResOOrt  2013-11-12 - 16:41

puci odnosnie komentarzy na temat wielkosci map to ci co uwazali ze sa male to narzekali tym co odpowiadalo siedzieli cicho, teraz jest na odwrot, sa wieksze ale nie ma co narzekac, troche trzeba sie nalatac zeby ubic 40 bez killstrikow

GameForFun  2013-11-12 - 18:12

@puci3104 Mądrzysz się tu niemiłosiernie. Włączenie okluzji otoczenia HB+ nie zmienia drastycznie tej gry na lepsze w porównaniu do okluzji SSAO. Poprawa jest marginalna, bo też sprawdzałem i jakoś znaczącej poprawy nie zauważyłem. FXAA daje dobry efekt wygładzania krawędzi na poziomie 2x MSAA, a jest wydajniejszy. Praktycznie pomiędzy FXAA, a MSAA x2 nie widać różnicy w COD. Sprawdzałem obie opcje. Nie napisałem, że laptopy się nie nadają do gier. Uważam, że są do pracy. Na desktopie uzyskasz też lepsze chłodzenie podzespołów i możliwości OC, a to kolejny plusik w kierunku wydajności. Znowu piszesz, jaki sprzęt masz i spamujesz. Możesz sobie dodać to do wizytówki. Jak ktoś będzie chciał zobaczy to klikając we wszystkie komentarze na szaro małym drukiem pod Twoim wpisem. Po za tym. Ten silnik nie pozwala na płynne renderowanie tych wszystkich dodanych w tej części efektów, i gra się sama dławi. Wcześniej też napisałeś, że pewnie grałem w rozdzielczości 1024/768. Zapewniam Cię, że było to 1980/1020. Mam duży monitor i granie na takiej rozdzielczości co napisałeś było by dla mnie, jak dla kogoś grającego na 19 calowym monitorze, np. 640/480(px). FPS 80, czyli na wyświetlaczu o częst ...

puci3104  2013-11-12 - 18:27

@up - Pisałem tak, ponieważ sądziłem, że grałeś na HBAO+ i 4x TXAA (TXAA daje bardzo dużo do grafiki, bo chowa umiejętnie niedoskonałości tekstur), stąd wniosek o takiej rozdziałce. Jeśli grałeś z takim AA to wiem, że da się odpalić na takim kompie w FullHD, bo mi też się udało na moim lapku. Dodam coś odnośnie kampanii, że też jakoś mi super nie podchodziła, a do poprzedniego komentarza miałem 2 misje do końca. Przed chwilą skończyłem i zostałem wgnieciony fotel. Przez całą grę singiel był średniawy, ale 2 ostatnie misje... :) . Po całości jestem w stanie wystawić singlowi ocenę 9/10, bo było zróżnicowanie i na końcu wszystko się ułożyło w całość. Do dwóch misji przed końcem dałbym 7,5/10, ale to co się stało na końcu zdobyło mój szacunek dla scenarzysty. Choć wcześniej mógł się też lepiej postarać, ale najciekawsze, że najlepsze rzeczy robił z nienacka, szczególnie to na końcu, kiedy już myślałem, że to zakończenie będzie marne (nie piszę więcej, żeby nie spoilować). Mam nadzieję, że przy Ghosts 2 też powierzą mu scenariusz i do tego czasu dadzą prawdziwy nextgenowy engine, zamiast robić nakładki na ten stary, bo w połączeniu kampanii CoD z Frostbite 3 mogłoby wyjść coś niesam ...

GameForFun  2013-11-12 - 19:03

Chyba nie sądzisz, że zrobią grę na silniku konkurencji. Tak to zabrzmiało. Muszą się wysilić i zrobić następce silnika, który eksploatują już z 10 lat. Jak sam napisałeś kolejna część to tylko nakładki i dodawanie efektów, które niewydajnie działają na tym silniku. Tak przestarzałym. Ja wątpię, że w przyszłym roku coś się zmieni pod tym względem. Ten developer pewnie idzie jakimś własnym harmonogramem i kto wie ile jeszcze lat będzie to samo. To strategia firmy. Łatwo szybko, z dużym zyskiem, bez wysilania się, bo to przecież legendarna seria COD. Zagorzali fanatycy serii i tak będą kupować to co roku, nawet jeśli będzie to ciągle bez zmian. jestem tego pewny i nie ma co liczyć na przełom za rok. Pewnie już mogliby wydać kolejny COD.

puci3104  2013-11-12 - 21:27

@up - Wiesz, że nie o to mi chodziło :) Powinienem napisać, że kampania z CoD z silnikiem pokroju Frostbite 3 (chociaż powiem, że misja z czołgami w full detalach przypominała mi bardzo graficznie BFa). Za rok nie będzie nowego silnika, bo grę ma robić Sledgehammer, więc raczej będzie kopia silnika z Ghosts, ale za dwa lata, gdy zrobi Treyarch to może będzie jakiś nowy silnik. Mam taką nadzieję, bo grać w low, gdy na maxymalnych nie jest jakaś super extra wybitna grafika to przesada. Cała nadzieja na multiplayer z naprawdę prawdziwego zdarzenia w Titanfall, chociaż obawiam się tego, że twórcy tego prawdziwego CoDa źle wybrali wydawcę (pod Acti nie mogli, a pod EA nie powinni) i boje się, że EA popsuje coś w tym wszystkim.

GameForFun  2013-11-12 - 21:55

@puci3104 Wreszcie mądrze pisze. Polać mu!

puci3104  2013-11-13 - 00:19

@GameForFun - Idźmy grać w swoje gry i spotkajmy się w lutym oceniając czy Titanfall będzie takim przełomem w rozgrywce jak CoD4, bo jeśli tak, to może i za rok będziemy mieli nowy silnik w CoDzie, ponieważ w jakiś sposób trzeba będzie odzyskać graczy, gdy gwałtownie spadnie ich ilość na serwerach :)

Franusss  2013-11-13 - 21:31

Jeżeli Titanfall będzie chodź w połowie tak dobry jak pokazują to różne filmiki to zmiecie wszystko ^^. Co do nowego COD-a nie smacznie to wygląda nie wspominając o graniu.

4.5

SkyrimowskiSkyrim  2013-11-13 - 22:25

No wiecie co, tam na górze trochę broniłem tej gry, ale wiecie co wam teraz powiem? Na multi gra mi się tak hóiowo jak nigdy w żadnej części -.^ Myślałem, że jak skilla trochę nabiorę to będzie fajniej a tu dupa, staty albo dobre, albo w dupe, bo wszyscy kampią, pozdrawiam jebane Raven, infinity ward i Activision .

puci3104  2013-11-14 - 13:34

@up - Myślałeś, że skilla sobie wyrobisz w tydzień? Ja gram w każdą część CoDa począwszy od 4 po kilkaset godzin (4 i MW2 powyżej 1000h) i jakoś, gdzie nie wbijam to staty na poziomie takim, że często jestem wyzywany od cheaterów (taki urok posiadania umiejętności w dzisiejszym świecie :D ). Mi np. jako weteranowi serii gra się najprzyjemniej od czasu BO1 (mimo marnej optymalizacji) co chyba świadczy dobrze o tej grze.

SkyrimowskiSkyrim  2013-11-14 - 15:21

@puci3104 ja na pewno nie przegrałem w żadną z części na multi 1000h, ale myślę, że połowę tego czasu straciłem na mw 3, w mw 1 porobiłem wszyściutkie wyzwania , a w tej części nie wiem nawet czy dojdę do 40 lvl :D PS: Pobierał ktoś może tego patcha do BF 4? Bo mi ciągle wyskakuje jakiś błąd, i nie mogę pobrać :P

puci3104  2013-11-14 - 23:38

@up - Połowę czasu straciłeś na MW3, więc nie dziwię się, że nie masz jakiś super umiejętności (nie obrażam oczywiście, ale słusznie określiłeś "straciłem"), bo pod względem umiejętności był to najgorszy CoD (pamiętne FMG Akimbo zabijające z połowy mapy oraz większość dobrych graczy z PC robiących sobie wtedy przerwę po miesiącu od premiery z powodu jakości gry :D ). Najlepiej skilla wyćwiczyć można było na Promodzie w CoD4, bo tam liczyły się czyste umiejętności i był to mod ligowy, ale grało się na nim i na publicznych serwerach. Później dobrze było poćwiczyć w BO1, bo tam strzelanie nie było aż tak proste. Tak był tam spory odrzut w niektórych broniach (w CoDzie!!!) szczególnie w MP5K.

wojak szwejk18  2013-11-18 - 21:42

Cały czas wymyślane i odgrzewane kampanie, może trzeba wrócić do 2 wojny??

2Gibony  2013-11-20 - 01:12

w cod ghost male male male mapy caly czas w plecy dostaje a w bf4 lagi i masa bledow czekam na Titanfal

yadin  2013-11-24 - 22:15

Trzeba było być naprawdę naiwniakiem, aby sądzić, że Infinity Wards zrobią coś nowego. Call of Duty od dawana przypomina frytki z MacDonald's robione na tym samym oleju. Kto chce to kupić, ten pewnie kupi. Tylko ze nie jest to lokomotywa dla nowej nowej konsoli.

qLa  2013-11-25 - 10:01

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ubpKUvd8NXM

yadin  2013-11-30 - 17:03

Widać, że gra ma wiele bugów. To nie do pomyślenia. Wolałbym, aby Call of Duty przestano już produkować. Jak przeczytałem w minusach, że "niewykorzystany potencjał psiego kompana i konsol nowej generacji", to ręce mi odpadły. A niby jak to miało być? Treyarch wykorzystuje od siedmiu lat ten sam silnik - wstyd. Zresztą psy już były. Programiści są tak odkrywczy, jak aktorki w filmach porno.

CrysisFan  2013-12-08 - 19:40

To co Ja sądzę o COD: GHOSTS możecie zobaczyć tutaj :D zainteresowanych zapraszam na pyszną recenzję pod ten link [link] :P smacznego

yasiu  2014-01-14 - 10:26

Prawda, graficznie to słabizna okrutna nie mająca porównania do BF4. Wczoraj przyszła do mnie wersja na PS4 i... jestem zaskoczony :) Na pewno skończę kampanię, na pewno pogram trochę w multi ale coś czuję że jeśli chodzi o sieciowe strzelanie, zostanę przy BF. Przy kolejnej edycji jak poprawią grafikę, będę myślał.

Ghost909  2014-01-19 - 13:59

A ja będe inny. Dla mnie Call Of Duty: Ghosts to świetna produkcja. Jedyną jej wadą jest... długość gry. Nie jestem fanem multika, dlatego to mnie rani. Ale sama produkcja ode mnie za samą fabułę dostała by 9/10. Chyba jako jeden z nielicznych nie patrzę na błędy produkcji, a na to, co jest w niej dobre, i staram się nią delektować najlepiej jak mogę. To tyle ode mnie. Pzdr