ocena redakcji
6.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry WRC 4 - Robert Kubica lepiej zakończył sezon

WRC 4 w tym roku nie ma konkurencji. Codemasters odpuściło sobie chwilowo serię Dirt, wobec czego to właśnie Włosi z Milestone zostają niekwestionowanymi królami Rajdów.

3 listopada 2013 6.5/10
• strony :123
PLUSY:
  1. nieco ulepszona oprawa graficzna;
  2. autorzy przestali wzorować się na serii Dirt;
  3. niezłe czucie wagi samochodu i sensowny model jazdy;
  4. stonowany model zniszczeń;
MINUSY:
  1. słaby force feedback;
  2. twórcy wciąż nie mogą się zdecydować czy bawić się w arcade czy podejść do rajdów w bardziej realistyczny sposób;
  3. tylko sześć oesów w każdej sesji, mnóstwo powtarzających się odcinków;
  4. brak super oesów;
  5. prawie zupełny brak możliwości ustawień graficznych.

Nie ma kto dopieszczać maniaków rajdów. Codemasters wraz z Dirtami oddaliło się w bliżej niesprecyzowane rejony świetnej, ale już zupełnie pozbawionej jakichkolwiek pozorów realizmu zabawy, a SEGA nawet w kategorii automatowych wygłupów dała sobie siana produkując kolejne wygibasy odlotowego jeża. Evolution już prawie dekadę temu straciło licencję na WRC, którą przed kilkoma laty nabyło włoskie Milestone. Chłopaki raczej od budżetowej roboty, której może nie powinni się specjalnie wstydzić, ale też i pochwalić się nie ma czym. Dwie pierwsze części WRC nie zrobiły na mnie najmniejszego wrażenia i dopiero „trójka” spowodowała, że niczym piesek preriowy, wychyliłem łepek z norki. Spodobał mi się przede wszystkim model jazdy i choć zabrakło całego tego zarządzania rajdowym przedsiębiorstwem, to summa sumarum gra była ze wszech miar godna polecenia.

Szwecja jak zwykle wita nas śniegiem i lodem. - 2013-11-03
Szwecja jak zwykle wita nas śniegiem i lodem.

Na „czwórkę” czekałem już bardziej świadomie i kiedy tylko nadarzyła się sposobność, odpaliłem silnik. Po dłuższym czasie obcowania z grą uczucia mam raczej mieszane, mniej więcej tak jak w tym dowcipie o właścicielu mercedesa i teściowej. Widać wyraźnie, że twórcy wyciągnęli pewne wnioski z błędów popełnionych w poprzedniku, ale jednocześnie popłynęli w stronę, w którą płynąć nie powinni - pośpiech, aby za wszelką cenę co roku dostarczyć grę z nowym numerkiem przy tytule. Bez odpowiedniego zaplecza takie decyzje mszczą się niesamowicie, a dopilnowanie by ostrze zemsty cięło szybko i precyzyjnie spada na recenzenta.

Jeszcze przed uruchomieniem gry przychodzi pierwsze rozczarowanie. Poza możliwością ustawienia odświeżania, rozdzielczości i złożoności wygładzania krawędzi tudzież wyświetlenia obrazu na trzech monitorach nie pojawiają się żadne inne opcje graficzne. To pierwszy grzech wynikający z pośpiechu i konieczności wydania WRC 4 na kilka platform sprzętowych. Roboty dużo, a pracować nie ma komu. Pecetowcy więc siłą rzeczy stają się ofiarą, choć gwoli uczciwości należy przyznać, że w przypadku dużej części mniej lub bardziej niszowych tytułów już dawno powinniśmy się do tego przyzwyczaić. Jednak bez generalizowania.

Zwiastun gry WRC 4.

Zwiastun gry WRC 4. [0:57]

Na początku wita nas przyjemne menu, w którego tle przewijają się animacje filmowe z prawdziwych rajdów. Opcji standardowo do wyboru jest kilka. Można wybrać szybki rajd, poszaleć na jednym odcinku lub wziąć udział w całej imprezie, a także rozpocząć karierę. Poza tym można pobawić się ustawieniami audio lub kontrolera - nie ma co sobie zawracać głowy klawiaturą, absolutnym minimum jest przyzwoity pad, a najlepiej kierownica z sekwencyjną skrzynią biegów, dla której gra pozwala ustawić kąt obrotu 900 stopni. Wybór skali trudności jest dość mocno skalowalny i początkujący mogą włączyć sobie asysty w rodzaju pomocy w hamowaniu czy w utrzymaniu stabilności. Ponadto w grze istnieje możliwość stopniowania umiejętności rywali, wobec czego może lepszym rozwiązaniem być nawet nie korzystanie z ułatwień, a zmniejszenie właśnie ich umiejętności co w jakiś sposób może motywować do poprawiania swoich wyników. Leniwi mogą włączyć także ograniczoną liczbę opcji kilkusekundowego cofania czasu.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Need for Speed: Most Wanted - recenzja gry

Need for Speed: Most Wanted - recenzja gry

Najnowsza odsłona jednej z najbardziej lubianych serii ścigałek, czerpiąca pełnymi garściami ze swych poprzedniczek. Tym razem znów uciekamy przed policją jak za starych czasów i ponownie świetnie się bawimy.  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Need for Speed: Rivals po raz kolejny podnosi poprzeczkę, stając się, podobnie jak wcześniej Need for Speed: Most Wanted, symbolem startującej właśnie nowej generacji konsol. Jednak czy to wystarczy, aby zainteresować zmęczonych nieco fanów?  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed: Most Wanted - NFS na modłę Burnout Paradise

Recenzja gry Need for Speed: Most Wanted - NFS na modłę Burnout Paradise

Criterion Games po raz drugi próbuje przywrócić blask marce Need for Speed. To tytaniczne zadanie, nawet dla tak doświadczonej ekipy, mającej na swoim koncie fantastyczną serię Burnout.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-23 - 271924WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-23 - 271923WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-23 - 271922WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-23 - 271921WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-07 - 271042WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-07 - 271041WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-07 - 271040WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-07 - 271039WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-07 - 271038WRC: FIA World Rally Championship 4 - screen - 2013-10-07 - 271037

komentarze czytelników


wcogram  2013-11-03 - 16:39

Czyli World Rally Championship 2000 i Richard Burns nadal nie do pobicia.

JohnyWol  2013-11-03 - 16:48

Oj, recenzent chyba niezbyt dokładnie przejrzał listę narodowości. Można wybrać Polskę, bo sam tak zrobiłem. Niestety co do reszty zarzutów muszę się całkowicie zgodzić. Chyba lepiej by było odpuścić jeden rok na poprawę gry.

g40st  2013-11-03 - 16:56

Na pewno są flagi Monako i Indonezji ;)

mgr. Kuba  2013-11-03 - 17:09

Oczywiście że da się wybrać Polską narodowość, zresztą chyba każdą da się wybrać. A gra wyjątkowo przypadła mi do gustu bo w poprzednie części nie grałem za wiele, w tą gram i bawię się dobrze. Jedyne co mi nie pasuje to oczywiście skromna liczba tras i to że auto ma duża łatwość do wywracania się na bok/dach ;)

kiupa  2013-11-03 - 17:10

"niezłe czucie wagi samochodu i sensowny model jazdy" haha, dobre sobie. Autor chyba w ogóle nie gral w ta gre tylko patrzyl jak kto inny gra...

JohnyWol  2013-11-03 - 17:41

@kiupa W recenzji wyraźnie pisze, że do RBR brakuje dużo, nie mniej jest dużo lepiej niż w WRC 3 (niestety na razie miałem okazje jeździć tylko na padzie - na kierownicę przyjdzie czas nieco później)

damianyk  2013-11-05 - 23:05

autor najpierw pisze że klawiatura odrazu odpada, tylko pad, a najlepiej za ciężkie pieniądze kiera, a potem dodaje, że model jazdy to coś pomiędzy czystym arcade i symulacją. To po co mi te analogowce do takiego modelu jazdy?

Cole Sullivan 007  2013-11-07 - 17:56

Według mnie rozsądną decyzją byłoby odpuszczenie sobie wydawania tego strasznie niedopracowanego czegoś a jeszcze lepiej nie wydawanie tego i nie niszczenie marki WRC. Jak na razie Colin i Rysiek musi nam wystarczyć.

seboo10  2013-11-07 - 18:44

Jest recenzja Wrc a dalej nie ma nba 2k14? Porównujecię wszystkie gry piłkarskie przez symulatory po menadżery a wychodzi jedna koszykowka w roku i nie ma nic. Przesada

erikol  2013-11-17 - 14:34

Według mnie gra WRC 4 to najlepsza gra rajdowa jaka powstała do tej pory. Wbrew ogólnym opiniom uważam, że grafika jest bardzo dobra - gra jest kolorowa z ładnymi teksturami. Każdy OS pomimo, że jest kombinacją różnych wycinków tras, zachowuje całkowicie klimat danego kraju. Trasy obfitują w liczne elementy zwiększające satysfakcję z gry. Nie zgadzam się z opinią, że gra ma słaby force feedback. Każdemu kto tak twierdzi polecam zabawę z jego ustawieniami. Dzięki temu można uzyskać efekt taki jak w grze RBR i 07 Race. Osoby, które krytykują fizykę jazdy prawdopodobnie grają na padzie lub na klawiaturze (co już samo w sobie jest nieporozumieniem). Samochody wydają się być nieco lżejsze, ale mimo to realizm jazdy np. na kierownicy G27 jest porównywalny z RBR. Dla mnie RBR w swoim czasie była najlepszą rajdówką (a jeździłem na poziomie champion, pobiłem wszystkie rekordy tras, itp.), ale ta gra to już jest historia. To co mnie zadziwia to fakt, że nikt nie wspomina, że WRC4 to jedyna gra rajdowa, która obsługuje skrzynię biegów w literze H. Przyjemność jazdy zdecydowanie zwiększa widok z kokpitu 2 - oczywiście przy wyłączonych wszelkich asystach. Dobrze, że zrezygnowano z ...

erikol  2013-11-17 - 14:35

Gra może nie jest wybitna, ale wśród gier rajdowych jest obecnie najlepsza.

iromek23  2013-12-30 - 20:47

Witam! Ja mam pytanie do graczy, czy WRC 4 ma tryb Hot Seat by przyjemnie pograć na zmianę jak w WRC 3 i serii CMR