ocena redakcji
7.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry SimCity - duże problemy małego miasta

Tyle czekaliśmy, tyle wypatrywaliśmy i w końcu jest – nowe SimCity próbuje ponownie zdefiniować pojęcie wirtualnej symulacji budowy miasta. Udało się tylko częściowo.

11 marca 2013 7.0/10
• strony :1234

Kilka długich lat oczekiwań, kilkanaście godzin spędzonych z testowymi wersjami i wreszcie jest – nowe SimCity, tak bardzo wyglądane przez niezbyt rozpieszczanych ostatnio fanów tycoonów i symulacji budowy miasta, wkroczyło z buldożerem na wirtualne poletko z zamiarem zrównania wszystkiego z ziemią i ustanowienia zupełnie nowego urbanistycznego porządku. Plany były imponujące, wykonawcy już zjechali się na plac budowy, ale nagle w ostatniej chwili okazało się, że ktoś majstrował przy wynikach przetargu i wszystko trzeba zaczynać od początku. Zupełnie jak na rodzimym podwórku, jednak po produkcji studia Maxis akurat tego bym się nie spodziewał. Choć konstrukcja stoi na solidnych fundamentach, to fuszerkę w elewacji widać gołym okiem.

Trzecia w nocy to chyba jedyna pora, kiedy nie trzeba martwić się o ruch uliczny... - 2013-03-11
Trzecia w nocy to chyba jedyna pora, kiedy nie trzeba martwić się o ruch uliczny...
PLUSY:
  • sprawdzone podstawy rozgrywki;
  • opcja specjalizacji miasta;
  • rozbudowa budynków;
  • system wartości gruntów;
  • możliwości oferowane przez technologię Glassbox;
  • kooperacja z innymi graczami;
  • oprawa wizualna i optymalizacja tytułu.
MINUSY:
  • mocno ograniczona przestrzeń pod zabudowę;
  • trudności w przebudowie siatki dróg;
  • częste problemy z przypadkowymi sąsiadami;
  • dziewicze błędy silnika Glassbox;
  • olbrzymie kłopoty z serwerami i płynną rozgrywką.

Rozkładanie nowego SimCity na czynniki pierwsze należy zacząć od istotnego stwierdzenia – to gra diametralnie inna od bestsellerowej „czwórki”. Podstawowy model rozgrywki, na którym opiera się najnowsza odsłona tej kapitalnej serii, w głównej mierze pozostał jednak niezmieniony – naszym zadaniem nadal jest stworzenie harmonijnie prosperującego miasta w oparciu o system trzech stref: mieszkalnych, komercyjnych oraz przemysłowych. Choć zaczynamy od pola usianego domkami kempingowymi i drewnianymi domostwami, to wraz ze wzrostem wartości gruntu oraz gęstości zaludnienia krajobraz powoli się zmienia. Pojawiają się kolejne budowle, od czynszówek i typowych dla średnich miast punktów usługowych aż po drapacze chmur i monumentalne wieżowce. Oczywiście wszystko zależy od nas – nikt nie powiedział, że naszym jedynym celem musi być stworzenie drugiego Manhattanu, a wachlarz dostępnych możliwości okazuje się naprawdę ogromny.

Wprowadzenie do gry SimCity

Wprowadzenie do gry SimCity [1:20]

„Panie majster, a gdzie cegły?”

Podstawowa zmiana w stosunku do poprzednich edycji to totalnie zmodyfikowany system planowania stref. Teraz wszelkie działania rozpoczynamy od uprzedniego rozplanowania siatki dróg, do których będą przylegać odpowiednie działki przeznaczone pod zabudowę. Co ważne, twórcy zrezygnowali z wyznaczania ulic od linijki – gracz może swobodnie zakreślać łuki, ronda i co mu się żywnie podoba: szkopuł w tym, by udało się tuż obok stworzyć teren, na którym wkrótce staną budynki. Z tego względu należy również uważać na ilość ziemi, jaka pozostaje bez połączenia z ulicą – tego areału nie da się w żaden sposób zagospodarować, a puste działki mogą wypełnić dopiero ogromne budowle, które wpiszą się w krajobraz projektowanego miasta w późniejszym stadium zabawy. Rozwiązanie to wydaje się nieco chybione – parki, alejki czy boiska sportowe raczej nie potrzebują stałego dostępu do drogi, a są bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na atrakcyjność danej posesji i w łatwy sposób można by to wykorzystać.

Sprawnie funkcjonujące miasto to jednak nie tylko mieszkańcy i usługi, dzięki którym budżet zasila rosnąca ilość gotówki – to także wszelkie instytucje zaspokajające zarówno podstawowe, jak i nieco bardziej złożone potrzeby obywateli. Twórcy zdecydowali się na wprowadzenie naprawdę znakomitego patentu, likwidującego konieczność wznoszenia kolejnych budynków użyteczności publicznej – praktycznie każdy taki punkt możemy rozwijać, zwiększając zakres jego usług oraz przepustowość.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Wiedźmin Gra Przygodowa – Geralt na planszy

Recenzja gry Wiedźmin Gra Przygodowa – Geralt na planszy

Wiedźmin Gra Przygodowa to planszówka osadzona w uniwersum stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego. Grając jako Geralt, Triss, Yarpen lub Jaskier będziemy walczyć z potworami, zdobywać przedmioty, a także wykonywać najróżniejsze zadania.  recenzja gry

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.  recenzja gry

Recenzja gry Emergency 5 - symulator misji ratunkowych sam wymaga pomocy

Recenzja gry Emergency 5 - symulator misji ratunkowych sam wymaga pomocy

Jeśli nie wiecie, jak można popsuć świetną serię, to wystarczy, że zagracie w Symulatora misji ratunkowyc:h Emergency 5 – oto kandydat do miana technicznego babola roku.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra SimCity w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

6.4

ocena czytelników

2768 ocen czytelników

9.3

oczekiwania przed premierą

1007 głosów czytelników

SimCity - screen - 2013-07-01 - 264849SimCity - screen - 2013-07-01 - 264848SimCity - screen - 2013-02-11 - 255909SimCity - screen - 2013-02-11 - 255908SimCity - screen - 2013-02-11 - 255907SimCity - screen - 2013-02-11 - 255906SimCity - screen - 2013-02-11 - 255905SimCity - screen - 2013-02-11 - 255904SimCity - screen - 2013-02-11 - 255903SimCity - screen - 2013-02-01 - 255126

komentarze czytelników (74)


bit_1  2013-03-12 - 15:25

YogiYogi -->Aha i jeszcze odnośnie,Twojego posta. Również miałem ten błąd i to 2 razy, żadne restartowanie nie pomagało. Dopiero założenie gry od początku pomogło ale cały postęp i budowa poszły na marne. Ale to tylko jeden błąd z wielu. Na szczęście w końcu recenzenci, dali wyraz w ocenach takiemu podejściu producenta do "finalnego" produktu.

YogiYogi  2013-03-12 - 16:52

GimbusomNie -> Alez po co ten napadalski ton :) zakładam że młody jesteś, więc wybaczam, wierząc że chciałes pomóc :) Sprawdzam i główkuję w grach od paru dekad :) ale oczywiście zawsze można coś przeoczyć więc sprawdzę po raz N-ty dziś wieczorem Twoją wersję i dam Ci znać :) Skoro u Ciebie działa - mógłbyś powiedzieć czy to w singlu/multi i jaki region (3/5/....) ? Aczkolwiek moje miasta są połaczone, tym bardziej, że gra sama proponuje skorzystanie z opcji udostępniania (w obu miastach). Poza tym jak być może zauważyłeś z mojego linku, EA potwierdziło problem :) i bada sprawę. Nie zmienia to faktu że gra się bardzo fajnie :)

7.0

OMG  2013-03-12 - 18:28

Gra bardzo trudna do oceny na ten moment. Potencjał - 10/10. Grywalność na chwilę obecną 3/10. Ile potencjału zostanie zrealizowane? Nie wiadomo. Jeśli sprzedaż gry zawiedzie, to tonące w długach EA nie zawaha się zakończyć prac na grą w jednej chwili - takie są prawa rynku. Gra miała fatalny start, przez co łapie złą prasę i fatalny PR - to nie pomoże. Ile grywalności jest już w grze, ale zostało obcięte przez konieczne cięcia na serwerach (wyłączono zapewne większość, poza niezbędnymi, funkcji wymagających gromadzenie i odsyłanie danych z serwera)? Trudno powiedzieć. Chwilowo jest źle. Godzinna zabawa z nowym miastem jest świetna. Dłuższa rozgrywka bezcelowa i frustrująca. Relacje ekonomiczne w Regionach nie działają (poza podstawowymi, a i z tym jest problem). Relacja na poziomie serwera czy społeczności oczywiście też leży. Na chwilę obecną gra może zadowolić 10'latka który cieszy się, że sam mu rośnie budyneczek (tip: handluj elektorniką - zarobisz dziesiątki milionów zanim zdążysz wrócić z łazienki. Kto oczekuje fajnej symulacji miasta, zawiedzie się - albo przez złamane na chwile obecną zależności ekonomiczne, albo przez mikroskopijny pojedynczy obszar nie pozwalający ...

GimbusomNIE  2013-03-13 - 07:51

@YogiYogi - no właśnie nie trafiłeś - gram już ok. 25 lat na kompie i jak widzę takie pytania to mogę stwierdzić to samo co Ty pomyślałeś o mnie. A co o gry to u mnie na regionie z 16 miastami wszystko chodzi dobrze - wodę i prąd biorę praktycznie z 1 miasta, tak samo 1 miast odbiera śmieci i recykling - tylko trzeba mieć połączenie autostradą - możliwe, że koleja też, ale tego jeszcze nie sprawdzałem bo miasta są obok siebie. Zauważyłem, że problemy są tylko wtedy gdy np. jakiś budynek jak kopalnia nie ma pełnego zasilania i staje robota a ogólny bilans prądu jest na plusie żółtym, więc w specjalizacji jest powiadomienie, że prądu brak a w mieście nic takiego nie pokazuje. A chyba póki nie masz minusa ogólnego to nie czerpie z sąsiedniego miasta, ale mogę się mylić.

Pako22  2013-03-13 - 10:32

Jak dużą populację udało Wam się "upchnąć" w jednym mieście? Ja przekroczyłem 100tys. i nie mam już miejsca dosłownie na NIC. :(

YogiYogi  2013-03-13 - 10:46

GimbusomNie -> wczoraj sprawdziłem ze dla nowego regionu (nowy serwer) to rzeczywiście działa. Do poprzedniego regionu nie byłem w stanie sie zalogowąć - ale to taki sam typ regionu był, taki sam rozkład miast itd. Po lekturze wątku na temat tego problemu na stronie EA widzę że jest tak, jak bit_1 pisze - i może to zależeć od serwera. Takie transfery zasobów nie działają również jeśli nie ma w obu miastach ratusza - ale akurat ja miałem oba. Nic to - pewnie pojawi się niedługo cichaczem łatka :)

Frazes  2013-03-13 - 14:18

Zgadzam się z autorem recenzji, jeśli chodzi o krytykę konieczności łączenia się z serwerem, żeby móc zagrać i problem nie polega tylko na tym, że musimy poczekać, aby móc zagrać, ale przede wszystkim na tym, że jeżeli nie chcemy czekać i połączymy się z innym serwerem, który akurat będzie mniej obciążony, to musimy zaczynać grę od nowa, ponieważ zawartość poszczególnych serwerów nie jest niestety zsynchronizowana ! Moim zdaniem, to jest najpoważniejszy błąd w grze i jeżeli twórcy czegoś z tym nie zrobią, to wielka popularność gry przeminie niczym wiatr hulający po naszym mieście:D... Rozumiem, że trzeba utrudniać "piractwo", ale najczęściej jest właśnie tak, że im bardziej rozbudowane zabezpieczenie, tym bardziej utrudnia ono korzystanie z produktu paradoksalnie tym, którzy nabyli go legalnie, a tak to działać moim zdaniem NIE MOŻE ! Trzeba skupiać się bardziej na tym, aby produkt był niezawodny i i miał w sobie to coś, żebyśmy jeśli już wydaliśmy na niego ponad 100 złotych mieli poczucie, że było WARTO, a co do nowego "SimCity" ja takiego poczucia niestety nie mam...

lyx  2013-03-13 - 20:37

No proszę i się potwierdza, że "online only" wymóg to w gruncie rzeczy DRM, a wszelkie teksty o odciążaniu komputera graczy przez przeprowadzanie operacji na serwerach (stąd implikowany wymóg połączenia z serwerami) to kłamstwo (ale z marketingowego punku widzenia nadaje to grze głębi ;) ). Interesujące, że potencjalny "offline mode" to kwestia niewielkich zmian, a nie jakichś poważnych przeróbek jak twierdziła Bradshaw. Zrodlo : http://www.rockpapershotgun.com/2013/03/12/simcity-server-not-necessary/

jozi  2013-03-14 - 11:09

Ja z każdą godzina grania jestem coraz bardziej zawiedziony. Gra jest pełna błędów, wyszukiwanie ścieżki działa tragicznie, pojazdy (głównie specjalne, ale nie tylko) zachowują się idiotycznie, sztuczne korki, synchronizacja (a przez to współpraca) między miastami nie działa w pełni prawidłowo, część elementów gry jest wyłączona. Poza tym gra jest strasznie krótka. Miasto zarabiające kilka milionów $ można zbudować w raptem kilka godzin. Na dodatek każde kolejne buduje się praktycznie tak samo. Faktycznie duży potencjał. Pierwsze wrażenie jest super, ale po parunastu godzinach z grą staje się coraz gorsze.

GimbusomNIE  2013-03-14 - 14:08

Eee tam parę godzin - pewnie wybudowałeś najłatwiejsze do ogarnięcia specjalizacje - hazard / turystyka / imprezy. Natomiast przemysł, który daje masę kasy na koniec nie jest wcale łatwo rozbudować - trzeba pójść w kopalnictwo - handel - hutnictwo potem ropa - handel - przetwarzanie , w między czasie trzeba rozwinąć edukację do takiego poziomu żeby odpalić technologię i móc plastik + stop przerobić na procesory - oczywiście trzeba z tego wszystkie w/w mieć takie obroty żeby pobudować wszystkie KG z co najmniej pierwszą i drugą rozbudową - i na tym skończyłem póki co grając na jakieś 4-5 miast bo żeby to wszystko współgrało ze sobą trzeba się nieźle nabudować a miast jak nie są obok siebie to jeszcze połączenia kolejowe i miast pośrednie pomiędzy innymi - a jeszcze długa droga do telewizorów, komputerów itd. + takie tego ilości żeby starczyło na utrzymanie miast + wielkie dzieła. To nie pisz głupot, że po paru godzinach masz miliony bo klikanie zrób imprezę i czekanie na jej koniec to tak jakbyś grał w Skyrim-a i używając 1 czaru i narzekał, że jest nudy i nie ma w nim co robić.

neonik90  2013-03-14 - 19:24

Ma ktoś ochote pograć w moim regionie ? Buduje już arkologie i mam ponad milionowe zyski ;-) Pisać na gg 5649644 albo origin neonik90

8.5

rebornnarsil  2013-03-15 - 10:53

Nie wiem skąd cały ten płacz. Gra jest dla mnie bardzo fajna. Były problemy z serwerami na początku, ale mało mnie dotknęły szczerze mówiąc, bo przez pierwsze dwa dni od polskiej premiery nie miałem czasu na grę. W niedzielę jeszcze tylko były pewne trudności, ale od poniedziałku nie mam żadnych problemów z połączeniem aż do dziś. Jedynie bardzo sporadyczne rozłączenia z serwerem podczas grania na chwilę, które w niczym nie przeszkadzają. Niestety większość ludzi ocenia tę grę przez pryzmat tego co się działo krótko po premierze, a to błąd (wystarczy spojrzeć na ocenę na Metacritic). Mnie się gra świetnie. Tak grałem w SimCity 4 i to całkiem sporo, dawno temu, a nowe SC wciągnęło mnie tak samo mocno. Nie jestem w stanie stwierdzić kiedy mi się znudzi, ale na ten moment nie mogę się oderwać od swoich miast.

0.0

kocur16  2013-03-15 - 20:52

Ponad tydzień po premierze wywala w środku rozgrywki z takim komunikatem i nie daje się uruchomić nawet po 40 minutach. Twórcy obiecują, że może kiedyś jak będzie im się chciało to coś naprawią, więc ja obiecuję, że może kiedyś zmienię swoją ocenę.

0.5

Franusss  2013-03-16 - 12:47

KUP GRĘ I SOBIE NIE POGRAJ ^_-

topiq  2013-03-16 - 14:28

A ja poprę YogiYogi, region prywatny 5 miast i mimo nadwyżki w regionie prądu lub wody, w głównym mieście są problemy z dostarczaniem do budynków. W jednym mieście mam podstawówki, średnią i podyplomową (więcej miejsca nie ma) a w następnym uniwerek i nijak z pierwszego miasta nie przejeżdżają do uniwerka. Przystanki są, busy tak samo, do średniej czy podstawowej bez problemu jadą, do uniwerka nie ma bata. Ale być może coś robię jeszcze nie tak ;) Gram 30 min do 1 h dziennie, bo na więcej nie mam czasu, do recyclingu jakoś doszedłem sam to i może do tego dojdę ;) Pozdrawiam.

Stromy  2013-03-17 - 20:21

Gra wygląda ślicznie, pomysł rewelacyjny, zabawa super ale tylko do czasu. Potem zaczynają się problemy. Pomijając fakt z pierwszych dni z trudnościami w zalogowaniu do serwera, to gra ta jest wielką porażką. Miasto rozwija się do pewnego poziomu i ...koniec. Albo zawiesza się cała, albo ma problemy z zapisaniem się na serwerze i kilka godzin rozwoju miasta znika. Żeby to zdarzyło się raz, no góra dwa razy, można by wybaczyć. Ale tak jest za każdym razem. 5 map, 9 miast i za każdym razem to samo. W którymś momencie gra informuje nas o problemie i pyta co zrobić, dając dwie opcje 1) Skasować miasto 2) wrócić do ostatniego zapisanego stanu. Wybierając to ostatnie można mieć pewność, że po dojściu do tego samego poziomu rozwoju miasta gra znowu się posypie. I tak za każdym razem. Nawet cechując się anielską cierpliwością, to po którymś tam razie bierzemy to ca mamy pod ręką i rzucamy w monitor. O ile nie trafimy i za jakiś czas znów siądziemy do Sim City, czeka nas powtórka z rozrywki. Nie pomagają kolejne patche, wydawane co drugi dzień, gra próbuje nas wysłać na tamten świat za pomocą pękniętej żyłki w mózgu. Narastający stres powoduje wrzody w żołądku i pogorszenie stosunków z d ...

Stromy  2013-03-17 - 20:22

cd. Narastający stres powoduje wrzody w żołądku i pogorszenie stosunków z domownikami. Jedyne co pozostaje to nie grać, ale gdzieś wewnątrz tli się iskierka nadziei, że a nóż, może dzisiaj wreszcie naprawią tą gre. Niestety jest to tylko płonna nadzieja. O grze w skrócie można powiedzieć: z wielkiej chmury mały deszcz- z wielkich zapowiedzi zostały tylko niesmak i frustracja. Szkoda tylko pieniędzy wydanych na tego knota.

Nolifer  2013-03-25 - 02:10

Jeżeli zastosują politykę jak w diablo 3 to zapewne po jakimś czasie *kilku miesiącach* gra będzie grywalna i bliska ideałowi .

malfix  2013-04-11 - 14:59

jeszcze nie wyszedł żaden piracik, to nie ma sensu kupowac jeśli nie można przetestować.

TobiAlex  2014-11-11 - 22:02

[]