ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Tomb Raider - Lara Croft w jednej z najlepszych gier akcji ostatnich lat

Przygody Lary Croft jeszcze nigdy nie były tak emocjonujące jak w nowym Tomb Raiderze. Młoda adeptka archeologii przechodzi prawdziwą szkołę przetrwania na jednej z japońskich wysepek skrywających tajemnice starożytnej cywilizacji.

5 marca 2013 9.5/10
• strony :123

Tomb Raider to przede wszystkim pierwszorzędna kampania dla jednego gracza.

1
2
3
4
5
6
7
PLUSY:
  • pierwszorzędna kampania;
  • mechanika walki, łuk, skradanie się i cicha eliminacja;
  • spora swoboda w doborze taktyki;
  • zróżnicowanie lokacji;
  • scenki przerwynikowe;
  • oprawa graficzna i dźwiękowa, animacja postaci Lary;
  • udany restart marki.
MINUSY:
  • słaby i sknocony technologicznie tryb wieloosobowy;
  • trochę zbyt nachalne podpowiedzi i umiejętności pozwalające na odszukanie wszystkich sekretów gry bez żadnego wysiłku.

Oj, namieszała w gatunku przygodowych gier akcji seria Uncharted, i to nieźle. Choć w trakcie panowania obecnej generacji konsol Lara Croft wciąż miała pełne ręce roboty w dwóch nowych tytułach (Legend, Underworld) i jednym remake’u (Anniversary), to formuła samotnej eksploracji olbrzymich starożytnych grobowców w obliczu bezpośredniej konkurencji ze strony Nathana Drake'a zdaniem twórców już się wyczerpała. Stąd pomysł na zupełnie nowe rozdanie, które – jak sądzę – całkiem spora część konserwatywnych fanów będzie zmuszona przełknąć jako gorzką pigułkę. Jeżeli jednak nie przeraża Cię wizja młodej kobiety rozłupującej czekanem czaszki bandziorom i plującej ołowiem z pokaźnego arsenału broni, a także robienie totalnej zadymy, niemającej nic wspólnego z martwą ciszą grobowców, czeka Cię jedna z najbardziej emocjonujących eskapad w tej generacji maszyn liczących. Krótko mówiąc: palce lizać.

Tu zaczyna się nowa historia

Młoda adeptka archeologii rozbija się wraz z resztą załogi statku Endurance na jednej z wysypek w Smoczym Trójkącie, na wschód od Japonii. Smoczy Trójkąt to coś w rodzaju Trójkąta Bermudzkiego – miejsce, w którym o skały roztrzaskują się okręty, z nieba w niewyjaśnionych okolicznościach spadają samoloty, a pogoda jest taka, że psa na dwór nie wygonisz. Ekipa ocalałych z katastrofy została dobrana według standardowego schematu filmowo-serialowego. Jest więc ofiara, jest mentor, jest dupek, jest twardy Irlandczyk i ktoś, kto musi ratować całe to towarzystwo. Tym kimś oczywiście jest Lara. Pechowo nasza panna archeolog już na samym początku zostaje rozdzielona z resztą grupy, poturbowana i zawieszona za nogi u sufitu jaskini. Reszta gry to ratowanie przyjaciół, zdeprawowane kulty, starożytne bóstwa, spotkania, rozstania, smutek, żal, złość i wiele innych emocji, od których najnowszy Tomb Raider aż kipi. Młoda kobieta, znalazłszy się w sytuacji niemal bez wyjścia, musi poradzić sobie z trudnościami, wobec których bezradny byłby zaprawiony w boju komandos.

Lara w nowej odsłonie prezentuje się lepiej, niż kiedykolwiek.

Lara w nowej odsłonie prezentuje się lepiej, niż kiedykolwiek. [2:52]

Oczywiście w scenariuszu jest sporo naiwności, sytuacji, w których nabierająca dopiero doświadczenia dziewczyna zachowuje się niczym rasowy Rambo (m.in. scena przypalania rany grotem strzały, rozgrzanym do czerwoności nad płomieniem zapalniczki – nie żartuję), jednak zupełnie nie przeszkadza to całkowitemu wsiąknięciu we wszystko, co dzieje się na ekranie, i wielokrotnemu opadowi szczęki w niemym zachwycie nad pracą programistów i grafików oraz aktorów znakomicie użyczających głosu postaciom w angielskiej wersji. A także nad dziesiątkami krótkich przerywników filmowych – w trakcie zabawy ani razu nie miałem poczucia, że któryś z nich jest niepotrzebny czy wstawiony na siłę.

Lokacje zapierają dech. - 2013-03-05
Lokacje zapierają dech.

Co cię nie zabije, to cię wzmocni

Sukces Uncharted odmienił Tomb Raidera. Crystal Dynamics nie chciało jednak ślepo naśladować serii Naughty Dog i poza nieustanną akcją i odkrywaniem rozwiązań zagadek środowiskowych zaproponowało nową, nieco bardziej otwartą strukturę gry. W żaden sposób nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia choćby z namiastką sandboksa. Wyspa, na której toczy się akcja, została podzielona na strefy. Pomiędzy nimi da się przemieszczać bądź pieszo, bądź po znalezieniu obozu za pomocą tzw. „szybkiej podróży”, jednak możliwość ta przydatna jest raczej tylko wtedy, kiedy zamierzamy kompletować znajdźki. A tych jest ich mnóstwo, poczynając od listów przez relikty aż po specjalne wyzwania, polegające na zapaleniu zawartości mis przy dziesięciu posągach czy podpaleniu wszystkich wiszących na ścianie plakatów.

Z początku Lara nie potrafi zbyt wiele, ale z czasem otrzymuje dostęp do różnorodnych umiejętności. - 2013-03-05
Z początku Lara nie potrafi zbyt wiele, ale z czasem otrzymuje dostęp do różnorodnych umiejętności.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC. Dotyczy również wersji X360, PS3
inne
Recenzja gry Tomb Raider na PS4 - Lara definitywnie bardziej realistyczna

Recenzja gry Tomb Raider na PS4 - Lara definitywnie bardziej realistyczna

Niemal rok po premierze pierwowzoru, definitywna edycja gry Tomb Raider trafia do rąk posiadaczy najlepszych konsol na rynku. Staramy się wyłapać różnice pomiędzy nowym i starym wydaniem, sprawdzając tym samym czy ewentualny ponowny zakup ma sens  recenzja gry

Prince of Persia: Zapomniane Piaski - recenzja gry

Prince of Persia: Zapomniane Piaski - recenzja gry

Po kilku tygodniach opóźnienia w stosunku do edycji konsolowych, Zapomniane piaski wreszcie zagościły na pecetach. Jak wypadła konwersja? Tego dowiecie się z naszej recenzji.   recenzja gry

Recenzja gry Outlast - najstraszniejszy survival horror ostatnich lat

Recenzja gry Outlast - najstraszniejszy survival horror ostatnich lat

Outlast to najstraszniejsza gra, jaka ukazała się w ostatnich latach. Produkcja studia Red Barrels pod względem klimatu i atmosfery zostawia daleko w tyle Amnesię: A Machine for Pigs – swoją główną konkurentkę.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256636Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256635Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256634Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256633Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256632Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256631Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256630Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256629Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256628Tomb Raider - screen - 2013-02-27 - 256627

komentarze czytelników (156)


lajosz  2013-03-11 - 21:21

@mafioso12 Eeee tam. Dla pełnego wczucia się w postać, powinieneś jeszcze obciąć sobie to i owo :)) No a z takimi "referencjami", jak nic będziesz mógł startować do sejmu :))

mafioso12  2013-03-11 - 21:25

Myślałem o tym, ale rozmyśliłem się przed ostatecznym cięciem ;P

8.0

shepard29  2013-03-12 - 11:18

Bardzo dobra gra. Nie przypominam sobie żebym kiedykolwiek doświadczyła tak dobrych walk. Ta płynność, te uniki...no i wreszcie jacyś inteligentni wrogowie. W porównaniu z serią Assasin's Creed gdzie atakuje cię dwóch wrogów na raz, a reszta stoi i czeka na swoją kolej to jest na prawdę coś :D Także walki są poprowadzone rewelacyjnie. Grafika również piękna, bossy według mnie za łatwe. Prędzej zginęłam kiedy mnie zaatakował wilk lub gdzieś spadłam, a przy bossach...właściwie nie umarłam ani razu. Minusem jest z kolei to, że jedna Lara - młoda i niedoświadczona dziewczyna musi wybić całą armię wrogów...to jest coś czego w grach nie znoszę. Po prostu nie znoszę, jest to bardzo nierealne. Jeśli już jestem przy tych walkach to wspomnę także o "głupocie" pani archeolog. Wiadomo, Tomb Raider to gra liniowa więc żadnego wpływu na rozgrywkę nie mamy, ale ja bym jednak wolała gdyby Lara była ostrożniejsza...strasznie mnie irytowało, że gdzieś włazi i się nawet nie popatrzy czy tam ktoś stoi, a potem oczywiście atakuje mnie na raz 30 wrogów. Gdy tylko była taka możliwość starałam się zabijać z ukrycia, ale niestety nie zawsze taki wybór był. No i gra jest bardzo krótka, bo przejście wątku fa ...

NewGravedigger  2013-03-12 - 11:52

no i wreszcie jacyś inteligentni wrogowie.

6.0

lajosz  2013-03-12 - 15:47

@shepard29 Słusznie prawi NewGravedigger. Grałaś Ty kiedyś w grę komputerową ? Inteligentni wrogowie ? Boże coś Polskę ....

leon691  2013-03-12 - 19:02

Ludziska narzekają, że Lara zmienia sie w Rambo i eksterminacja na taka skale jest niefajna ale trzeba przyznać, ze to i tak obok pracy kamery i elementów zecznościowych to i tak najfajniejszy element gry. O ile w Uncharted czekałem na cutscenki, które po prostu były fajne, ciekawe, to te w Tom Raiderze sa nudne. Od początku domyślamy sie co wywołuje anomalie, relacje z ekipą sa nieciekawe, czarny charakter coś tam pokrzykuje ale sami nie wiemy czy bardziej nam go żal, ze on taki nieszczęśliwy czy.... (ja mu kibicowalem). Z wszystkich TR grałem tylko w Guardian of Lights i uważam , że jest super (zwłaszcza grając w duecie). I jakoś tamte odejście od konwencji dużo bardziej mi podpasowalo niż to obecne, dośc powiedziec , że zaliczylem wszystkie wyzwania ( i świetnie sie bawiłem).

Kokens  2013-03-13 - 14:36

Witam. Gra super, jak ktoś ma problemy z przejściem poszczególnych misji, to zapraszam na YT, Pan o Nicku SargeThePlayer pokazuje, jak ją przejść. Pozdrawiam.

5.0

Święty!  2013-03-14 - 00:01

Po przejściu gry stwierdzam... nuda. Nudna, nieciekawa, przechodzi się prawie sama. Zagadek brak, ciągłe napierdalanie do wrogów, absurdalnie zbudowane lokacje, liniowa do bólu, słaba fabuła, durne QTE. Ogólnie rzecz biorąc Tomb Raidera w tym tyle co kot napłakał. Ode mnie piąteczka - pograć można, ale z przerwami i do zapomnienia szybciutko.

dododo  2013-03-16 - 17:49

W końcu Lara wygląda jak prawdziwa kobieta, a nie lachociąg-dmuchana lala z warami obciągarami.

Hydro2  2013-03-18 - 12:34

Zagadek brak, szczególnei tej z karnistrami (mam na myśli druga jej część) :P

młoda foka  2013-03-18 - 23:24

@dododo masz jakieś problemy z samozaspokojeniem?Zakwasy w bicepsach czy coś w ten deseń? Jeśli nie,to trzymaj mordę (a właściwie palce) trochę krócej i nie popisuj się swoją żenująco wiejską elokwencją. Nie wiem czy w ogóle orientujesz się jak wygląda prawdziwa kobieta (bo podglądanie mamusi i młodszej siostry się nie liczy,ofkoz) ale obrażasz Larę z poprzednich części za którą większość na tym poście dałaby sobie manicure bez znieczulenia zrobić.

Nolifer  2013-03-19 - 15:13

No i takie gry powinno się zawsze robić , nie niedopracowane chłamy , które tylko niszczą wizerunek dobrych gier.

Kippson  2013-03-21 - 02:04

Nie liczyłem na to że będzie to tak udany restart Lary, Legenda była kiepska i underworld też mnie nie wciągnął a to, super, przemyślane rozwiązania, frajda ze strzelania łukiem, zagadki też całkiem fajne i mnóstwoo akcjii.

AlieenX  2013-03-30 - 20:07

nuda

AlieenX  2013-03-30 - 20:07

nuda...... ładnie to tak brać lewo kase za recenzje?

AlieenX  2013-03-30 - 20:08

i to ma miec 9 ocene ? dragon age origins 9/10 tomb rider 2012 2 max

10

ez93  2013-03-31 - 16:28

Właśnie ukończyłem tryb fabularny, a całą grę mam w 72 % ukończoną. Kapitalna, fabuła znakomita, trzyma w napięciu do końca, kapitalne postacie, dialogi, scenki przerywnikowe, wszystko mega ! :D Gratulacje autorom !

10

ASZ5  2013-04-07 - 16:30

Nietuzinkowa fabuła, muzyka, strona wizualna i elementy zręcznościowe do tego dodać można jeszcze główną bohaterkę (głos, wygląd, "te ruchy") i realia gry i mamy coś od czego nie można się oderwać, a po odejściu od komputera (konsoli) nadal myśli się o przygodach pani archeolog. To jest to na co czekałem! Jak dla mnie - gra się miodnie, osobiście nie chciałbym starej mechaniki gry w nowej oprawie wizualnej, ta akcja i zręcznościowe elementy w nowej Larze mi się podobają. Z czystym sumieniem i bez strachu, gra ode mnie ma 10.

malfix  2013-04-11 - 15:00

Fajna gra grałem sobie troche sie crashowała ale to normalnie na piratach. Teraz mam orginał naprawde fajny klimatycznie gierka, tylko troche głowna bohaterke popsuli

aenwu  2013-04-24 - 10:33

E tam popsuli wręcz przeciwnie wole bohaterkę która ma naturalne kształty, a nie swoim wyglądem przypomina sztuczna laleczkę