ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Antichamber - logicznej przygody w stylu Portala

Antichamber to pierwszoosobowa gra logiczna nowicjusza w branży Aleksa Bruce’a, która wizualnie kojarzy się z Portalem i filmem Cube. Powiedzieć, że debiut wypadł dobrze, to mało – produkcja ta jest fenomenalną porcją rozrywki dla umysłu i wyobraźni.

3 lutego 2013 9.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • ambitna struktura świata gry – ukierunkowana nieliniowość i pętle;
  • wyzwanie dla zmysłów, inteligencji i poczucia abstrakcji;
  • zróżnicowana rozgrywka – eksploracja, zagadki, elementy platformowe;
  • otwartość wielu łamigłówek i premiowanie eksperymentów;
  • minimalistyczna, ale jednak sugestywna oprawa audiowizualna.
MINUSY:
  • sporadyczne artefakty graficzne.

Antichamber to minimalistyczna od strony wizualnej, pierwszoosobowa gra logiczna, wywodząca się z moda i zbudowana na silniku Unreal. Produkcja, która na pierwszy rzut oka kojarzy się z serią Portal, powstała w umyśle Aleksa Bruce’a i jeszcze przed swoją premierą komercyjną zdobyła dziesiątki nagród. Z tego względu wyobrażałem ją sobie jako coś artystycznego i nadętego – mieszankę, jaka wielu graczy odrzuca na kilometr. Z nieskrywaną przyjemnością donoszę, że Antichamber to nie tylko twór artystycznie nienaganny, ale też jeden z najlepiej zaprojektowanych tytułów logicznych, w jakie miałem okazję zagrać.

Zapętlony świat skrywa masę zagadek.

Zapętlony świat skrywa masę zagadek. [0:58]

Mówią o niej „nowy Portal” i chociaż to nie do końca trafne porównanie, zgadzam się z jego wymową. Antichamber jest równie wyrazisty jak produkcja Valve sprzed kilku lat. To także pozycja, o której chciałbym napisać sporo – opisać wszystkie jej świetne momenty. Wiem jednak, że zepsułoby to zabawę wielu osobom. Zamiast tego pozwólcie, że skupię się nie na treści gry, a na koncepcjach, jakie ją tworzą. Rozwiązaniach i patentach, które zmuszają szare komórki do pracy, dając w zamian mnóstwo radości. Z odkrywania i nieszablonowego myślenia.

Zapętlone światy

Recenzja gry Antichamber - logicznej przygody w stylu Portala - ilustracja #2

Na pierwszy rzut oka Antichamber kojarzy się z takimi tytułami jak Portal, Q.U.B.E. czy filmowy Cube. Główną inspiracją dla gry była jednak twórczość M. C. Eschera, holenderskiego malarza i grafika. Escher słynie z obrazów i grafik inspirowanych matematyką, które przedstawiają niemożliwe, często sprzeczne wewnętrznie światy.

Ile razy byliście w sytuacji, w której trafiacie na trudną zagadkę i nie mogąc ruszyć dalej, szukacie pomocy na forach czy w poradnikach? W Antichambrze ani razu nie miałem takiego momentu, bo nigdy nie czułem, że jestem całkowicie pod ścianą. To nie tylko zasługa dobrze zaprojektowanych łamigłówek czy przyjaznego dla użytkownika poziomu trudności. Chodzi też o to, że Antichamber, w odróżnieniu od takich tytułów jak Portal czy Q.U.B.E., nie ma liniowej struktury i nie jest tylko zestawem następujących po sobie etapów. Zamiast tego trafiamy do zapętlonego, skomplikowanego świata, złożonego z powiązanych ze sobą sekwencji. W każdym momencie można opuścić daną ścieżkę i poszukać innego tropu. To z jednej strony eliminuje wspomniane „zacięcia”, a z drugiej ułatwia proces szukania odpowiedzi. Część z nich pojawia się bowiem w trakcie zajmowania się innymi, niekiedy podobnymi problemami.

Odejście od linearności w grze logicznej jest sporym wyzwaniem, z którym autor Antichambra poradził sobie zaskakująco sprawnie. Zrobienie gry z dużą połacią terenu i umieszczenie w jej obrębie pewnej liczby zagadek nie jest problemem (Datura). Tutaj dostajemy znacznie więcej. Strukturę reagującą na decyzje i działania gracza. Przykładów podawać nie będę, ale chodzi o to, że często przemierzamy te same korytarze, by za dobrze znanym zakrętem odkryć coś nowego. Kolejną pętlę. W tym poznawczym chaosie gra oferuje sporo wskazówek, od strzałek i napisów aż po znaki ukryte w otoczeniu, które prowadzą do celu wytyczoną przez twórcę ścieżką główną. Z drogi łatwo zboczyć czy wręcz zgubić się. Tak naprawdę o to tutaj chodzi, bo tytuł ten docenia podejście eksperymentalne i ludzi, którzy grają, by odkrywać gry na swój sposób, a nawet próbować je popsuć.

W Antichambrze wita nas zegar głośno odmierzający każdą sekundę. - 2013-01-31
W Antichambrze wita nas zegar głośno odmierzający każdą sekundę.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Hearthstone: Heroes of WarCraft - darmowa karcianka dla mas

Recenzja gry Hearthstone: Heroes of WarCraft - darmowa karcianka dla mas

Po wielu miesiącach intensywnych testów, darmowa gra Hearthstone: Heroes of WarCraft jest już dostępna w pełnej wersji. Jak Blizzard poradził sobie z pierwszą w swojej historii karcianką? Nadzwyczaj sprawnie i dobrze.  recenzja gry

Recenzja Duel of Champions - świat Might & Magic nie boi się Hearthstone

Recenzja Duel of Champions - świat Might & Magic nie boi się Hearthstone

Kolekcjonerska i darmowa gra karciana ze świata Might & Magic to jeden z najbardziej udanych projektów Ubisoftu ostatnich lat. Duel of Champions staje się coraz lepsze, jest ciągle rozwijane i oferuje głębię, której nie posiadają konkurencyjne tytuły.  recenzja gry

Sąsiedzi z Piekła Rodem 2 - recenzja gry

Sąsiedzi z Piekła Rodem 2 - recenzja gry

Druga część przezabawnej gry strategicznej, której premiera miała miejsce w czerwcu 2003 roku. Pełna wersja Neighbours From Hell 2, podobnie jak oryginalny tytuł, skupia się na zdrowych i niezdrowych relacjach, jakie panują pomiędzy sąsiadami.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254429Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254428Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254427Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254426Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254425Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254424Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254423Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254422Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254421Antichamber - screen - 2013-01-21 - 254420

komentarze czytelników


kaczka-dziwaczka  2013-02-03 - 13:15

Jestem chyba zbyt leniwy na gry logiczne, zatem Portale i inne wariacje omijałem szerokim łukiem. Ale, ale! Jest jeszcze Antichamber. Nie wiem jakim cudem nigdy nie słyszałem o tej produkcji. Pierwszy raz spotykam się z tym projektem, a tu masz - pochlebna recenzja. Może spróbuję swoich sił w tej grze. A może stanie się on impulsem do nawrócenia do innych gier tego typu. Czas pokarze, ale wygląda zaskakująco. W szczególności kwestia wizualna.

berial6  2013-02-03 - 13:25

Weźcie nie obrażajcie Portala.

Zdenio  2013-02-03 - 15:46

Antichamber nie jest równie wyrazisty co Portal. To bardzo dobra gra logiczna, której jednak charakteru osobowego nieco brakuje. Portalowi charakteru dodawała Glados.

Mepha  2013-02-03 - 16:10

Nieźle się zapowiada, trzeba sprawdzić.

przemas478  2013-02-03 - 16:12

Nie jestem fanem gier logicznych, o tej grze nigdy nie słyszałem ale tą recenzją jestem wielce zachęcony do sprawdzenia tego tytułu. Zwykle jak zaciąłem się na dłuższy czas przy jakiejś zagadce to odkładałem grę na półkę a zastosowanie alternatywnych rozwiązań nareszcie może rozwiązać ten problem. Dopisuję tą grę do mojej listy!

mati5091  2013-02-03 - 18:24

Spamer-dobre :D 9 ( Anty-Komorowski ). Haha

Tuminure  2013-02-03 - 19:58

Pierwszy raz słyszę o tej grze. Portal niezbyt mnie zaciekawił - wątpię też, żeby to mnie też zaciekawiło. A z tą najlepszą grą niezależną ostatnich lat... pff... niezły kawał.

8.0

Soulcatcher  2013-02-03 - 21:13

Fajna gra, pomysłowa, dobrze zrobiona, ale ani w kategorii gier logicznych ani gier jako takich nie zasługuje na ocenę 9.5 Za kilka miesięcy nikt o niej nie będzie pamiętał.

eugenio923  2013-02-03 - 21:15

Portal przy tej grze to mały pikuś...

Filip550  2013-02-03 - 22:42

Mi sie gra podobala bardzo ale zdecydowanie za krotka za ta cene i jest 0 replay value czyli gra na 4 godziny i na 1 raz jescze mnie denerowalo troche to ze mozna dojsc na samym poczatku na koniec mapy np tam gdzie jest napis WTF, mozna zbudowac sobie schodki w dol i wtedy do gory

komenty  2013-02-04 - 07:14

Będzie trzeba kupić. Tyle że mam już tyle zaległych gier do przejścia.

Majkel Dżordan  2013-02-04 - 07:26

[10] Trochę śmierdzi mi twój post spoilerem. Ostatnie zdanie wręcz odrzuca myślenie, żeby tylko to zrobić. Mam nadzieję, że to zapomnę zanim kupię grę... Grę widziałem wcześniej, ale nie spodziewałem się że będzie aż tak dobra. Przy tych ocenach trzeba sprawdzić w niedalekiej przyszłości :)

bajf  2013-02-07 - 20:23

Screen'y nie zachęcają... Ale wypada przetestować, sądząc po opiniach.

Nolifer  2013-02-17 - 00:44

Jak tak HED pochwaliłeś tą grę to nie wypada nie sprawdzić :)