ocena redakcji
6.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Baldur's Gate: Enhanced Edition - klasyka RPG w nowych szatach

Starusieńkie Baldur's Gate przeszło solidny lifting - na rynek trafiła Enhanced Edition. To jak, wędrowcze, zatrzymasz się, gdy cię prosi starzec?

3 grudnia 2012 6.0/10
• strony :12

Zwiększona rozdzielczość obrazu naprawdę rzuca się w oczy.

1
2
3
4
5
6
7
PLUSY:
  • lepsza jakość grafiki, wzbogacona oprawa dźwiękowa;
  • mechanika z Baldur’s Gate II;
  • nowe postacie, tereny i zadania;
  • usprawnienia techniczne;
  • multiplatformowość;
  • to nadal stary, dobry Baldur.
MINUSY:
  • mody są lepsze (i za darmo);
  • niewielka ilość innowacji;
  • nowe błędy.

Powroty do starych, ukochanych za młodu tytułów kończą się nieraz srogimi rozczarowaniami. Wiele spośród gier, które kiedyś imponowały grafiką, zachwycały oprawą dźwiękową czy przykuwały do monitora na długie godziny, po upływie lat okazuje się trudnymi do zniesienia. Dlatego często lepiej zachować miłe wspomnienia, niż konfrontować je z brutalną rzeczywistością.

Istnieje też inne rozwiązanie – można uwspółcześnić starą grę poprzez wprowadzenie kilku wodotrysków graficznych i paru nowych elementów. Tą drogą poszli twórcy Baldur’s Gate: Enhanced Edition – ulepszonej i rozbudowanej wersji legendarnego tytułu. Ekipę stojącą za tym projektem stanowią w dużej mierze autorzy oryginału, co znacznie zwiększyło zainteresowanie ze strony graczy. Kanadyjczycy ze swego zadania wywiązali się całkiem sprawnie, chociaż ich dzieło pozostawia spory niedosyt.

Usprawnienia grafiki widoczne są gołym okiem.

Usprawnienia grafiki widoczne są gołym okiem. [15:09]

Po oczach go, Boo, PO OCZACH!

Najbardziej zauważalna ze wszystkich zmian z pewnością zaszła w oprawie graficznej. Oryginalny Baldur doczekał się znacznie większej rozdzielczości, co zdecydowanie polepszyło doznania płynące z rozgrywki. Chociaż bryły wszystkich budynków i wygląd postaci pozostały takie jak przedtem, to jednak możliwość swobodnego przybliżania i oddalania kamery (!) dodaje oprawie wizualnej zupełnie nowych walorów. Również efekty specjalne, towarzyszące czarom i umiejętnościom, zostały odpowiednio ulepszone i naprawdę cieszą oko. Przy tym wszystkim interfejs stał się bardziej przejrzysty (zapożyczono go z Baldur’s Gate II). Kontrowersyjną kwestią są natomiast nowe przerywniki filmowe – ręcznie malowane i całkiem ładne, ale odbiegające nieco od oryginalnego stylu gry.

Dramatyczny początek wielkiej przygody. - 2012-12-03
Dramatyczny początek wielkiej przygody.

Na tym usprawnienia się nie kończą – twórcy chwalą się, że usunęli z tytułu ponad 400 różnych błędów i niedoróbek. Faktycznie, da się tu zauważyć pewien progres, ale bolesny pozostaje fakt, że... dodano kilka nowych bugów i nie zlikwidowano tych najbardziej irytujących. W dalszym ciągu bohaterowie zostawieni w losowej lokacji (tzw. „random encounter”) nie mogą powrócić do drużyny – chyba że użyje się kodów. Dziwnie działa też system naliczania punktów doświadczenia – czasem wyłącza się całkowicie, by w innych momentach generować gigantyczne ilości „pedeków”. Zdarza się też, że gra absolutnie odmawia posłuszeństwa, wyrzucając niedoszłego spadkobiercę Bhaala do Windowsa.

Twórcy Enhanced Edition wykupili prawa do wszystkich wersji językowych Wrót Baldura – również do polskiej. Do recenzji otrzymaliśmy anglojęzyczny egzemplarz gry, jednak zapowiedziano już edycję przygotowaną specjalnie na potrzeby naszego kraju. Możemy być pewni, że Piotr Fronczewski po raz kolejny poinformuje nas: „przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”.

Na pocieszenie wypada dodać, że warstwa dźwiękowa tytułu została nieco wzbogacona. Zachowano wszystkie oryginalne głosy i utwory muzyczne, dorzucając do nich kilka nowych kompozycji. Utrzymują one bardzo wysoki poziom i pod tym względem są praktycznie nie do odróżnienia od pierwotnych – co z pewnością ucieszy melomanów. Również aktorzy użyczający swoich wokali spisali się naprawdę dobrze – szczególnie jeśli chodzi o wypowiedzi nowych bohaterów.

Chcesz mi opowiedzieć historię o królach i kapuście? Proszę...

Nowe scenki fabularne zrobiono w komiksowym stylu.

Nowe scenki fabularne zrobiono w komiksowym stylu. [3:09]

Zgadza się – w grze pojawiło się trzech nowych herosów, których można dołączyć do drużyny. Pierwszym z nich jest Rasaad yn Bashir, czyli klasyczny (by nie powiedzieć: sztampowy) mnich, który musi stoczyć walkę ze swoją przeszłością i złowieszczą sektą fanatycznych zabójców. Drugi z bohaterów to nieobliczalny półork, Dorn Il Khan, pałający nienawiścią do byłych towarzyszy i czerpiący moc z mrocznych czeluści Otchłani. Trzecią i ostatnią z nowych postaci pozostaje Neera, czyli dzika czarodziejka rzucająca przypadkowe zaklęcia – jej nieprzewidywalna, choć serdeczna, natura stanowi jeden z ciekawszych elementów zabawy. Każda z tych sylwetek jest barwna i interesująca, a ponadto oferuje stosunkowo przyjemną przygodę (dodatkowe zadania) oraz możliwość odwiedzenia niedostępnych dotychczas rejonów Wybrzeża Mieczy. Zaliczenie questów związanych z nowymi członkami drużyny zajmuje kilka godzin, a dodatkowe mapy nie odbiegają zbytnio od tych, które mogliśmy zobaczyć w podstawowej wersji tytułu.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Wasteland 2 - najlepszy Fallout, na jakiego stać Kickstartera

Recenzja gry Wasteland 2 - najlepszy Fallout, na jakiego stać Kickstartera

Twórcy Wasteland 2 obiecywali na Kickstarterze powrót postapokaliptycznych erpegów w wielkim stylu. Czy gra rzeczywiście jest następcą Fallouta?  recenzja gry

Dragon Age: Początek - recenzja gry

Dragon Age: Początek - recenzja gry

Doczekaliśmy się! Dragon Age: Początek po trwającej kilka dobrych lat produkcji trafił w końcu na sklepowe półki. Czy BioWare po raz kolejny udowodniło swoje mistrzostwo w dziedzinie tworzenia gier cRPG?  recenzja gry

Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu

Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu

Jeszcze do niedawna wydawało się, że gatunek klasycznych gier RPG już na dobre zniknął ze sceny. Dzięki Kickstarterowi i Divinity: Grzech Pierworodny od studia Larian jego wielki renesans właśnie się rozpoczął.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Baldur’s Gate: Enhanced Edition w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.6

ocena czytelników

455 ocen czytelników

9.5

oczekiwania przed premierą

363 głosów czytelników

Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-29 - 252602Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-29 - 252601Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-29 - 252598Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-29 - 252604Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-29 - 252603Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-29 - 252600Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-29 - 252599Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-26 - 252316Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-26 - 252315Baldur’s Gate: Enhanced Edition - screen - 2012-11-26 - 252311

komentarze czytelników (53)


maciek16180  2012-12-03 - 21:29

Co wy gadacie, ze z modami lepiej to wyglada? Pod wzgledem zawartosci to sie zgadza, ale jesli chodzi o wyglad i plynnosc gry? W zyciu. Przeciez czcionki sa znacznie bardziej czytelne, interfejs jest przystosowany do gry w pelnym widescreen (dla przypomnienia: przy widescreen modzie wiekszosc okien jest wysrodkowanych i mniejszych niz reszta gry), zapisywanie i wczytywanie gry przebiega znacznie szybciej niz w podstawowej grze, multiplayer wreszcie dziala... Dajcie spokoj z tym narzekaniem, troche za duzo za to chca, ale rozgrywka jest naprawde znacznie przyjemniejsza niz w zmodowanego Baldura z 1998. No i poza tym sa do wyboru rozne wersje jezykowe, czego polskie wydanie sagi nie oferuje, a szkoda, bo musze powiedziec, ze glosy angielskich aktorow wypadaja chyba ciut lepiej (chociaz to kwestia gustu), a nie posluchalbym ich gdyby nie wydali EE :)

MarcoV86  2012-12-03 - 23:25

Gra kiepska. Sterowanie do bani. Skasowałem nie kończąc nawet 1 aktu...

Arcadius  2012-12-04 - 06:57

@MarcoV86 Rozumiem że baldur może się nie podobać, ale co jest do bani w sterowaniu bo nie mam pojęcia, jakbyś mógł wytłumaczyć. Ogólnie to trzeba dać tej grze szanse, bo początek nie zachwyca, ale potem wszystko świetnie się rozkręca. Po za tym nie wiem czy tak jest w twoim wypadku, ale znam paru ludzi, którzy podobnie szybko dali sobie spokój z grą, większość ponieważ wkurzało ich że pierwszy lepszy wilk na początku gry potrafił ich zabić ;) Na szczęście część z nich przekonałem do ponownego spróbowania i po paru radach udało się im przebrnąć początek i przejść całą grę bardzo ją chwaląc. Ogólnie co do EE to gdyby była trochę tańsza to bym się nawet nie zastanawiał, bo jest dość fajna, zwłaszcza gdy człowiekowi nie chce się bawić z modami, choć spodziewałem się trochę więcej dodatkowej zawartości.

Tuminure  2012-12-04 - 07:28

co jest do bani w sterowaniu bo nie mam pojęcia, jakbyś mógł wytłumaczyć Może to, że trzeba korzystać z więcej niż 4 przycisków na ekranie/klawiaturze :P. Albo, że nie da się grać na padzie :P.

Scorpi_80  2012-12-04 - 08:15

Dzieci konsol będą narzekać bo gra za trudna:)

Child of Pain  2012-12-04 - 08:34

Dzieci konsol pff. D&D mialo to do siebie, ze na pierwszych poziomach gra byla ślamazarna, malutko punktow zycia, czarow, klasy pancerza, thako. BG2, ID i ID2 troche to niwelowało bo albo zaczynales na wyzszym poziomie albo mialem wiecej poziomow do wbicia niz BG. No i znowu to narzekanie na ID2 u niektorych, ze gra sie nie podoba to rozumiem ale zeby od razu porownywac do koszmarnego singla w Neverwinter?

onaX  2012-12-04 - 09:18

gra ma spartanski interfejs czyli nie wyskakuja dymki nad ikonami wiec nie widomo do czegos sluza menu i przyckiski jest strasznie nie intuicyjne, minimapa dziala tragicznie, znaczy mapa hehe, nie wiadomo co trzeba zrobic w ktora strone isc, czasem sie spulla 2 wilki no i smierc, za malo walki za duzo lazenia zreszta bardzo wolnego, tona jakichs dziwacznych wspolczynnikow, i obrazen typu 2k4 skad ja mam to wiedziec niby co to znaczy, 24 to chyba nie jest 8 chyba tez nie, 2 ataki po 4 to chyba tez nie jest, takie rzeczy gra powinna wytlumaczyc bo to pewnie zajawka kolejnych skomplikowanych systemow w grze jak jakies koncentracje madrosci jakies rzuty kostka, mlody gracz jak jak ja tego nie pojmie za cholere a stary to kopnie ta gra o bude, zagrywajac sie w oryginalna wersje

Dzienciou  2012-12-04 - 09:29

@onaX ale ty wymieniasz wady czy zalety? ;]

Child of Pain  2012-12-04 - 09:33

[41] Jakby to byla tajemnica, ze gra wykorzystuje D&D. Gorzej z samouczkiem co on wlasciwie wyjasnia, ledwo pamietam ten z BG2 co dopiero z jedynki -.-.

Jeh'ral  2012-12-04 - 09:33

onaX -> Akurat to, jak szybko mają się pojawiać "dymki" nad czymkolwiek, to się ustawia w opcjach gry. Jest do tego specjalny suwak.

Naczelnyk  2012-12-04 - 11:41

-->Scorpi_80 "Dzieci konsol będą narzekać bo gra za trudna:)" ---- A ty, dziecko 'czego' jesteś? Uważasz, że Baldurs Gate to szczyt komplikacji i złożoności w grach? Skąd to nieuzasadnione poczucie wyższości nad innymi? Mam zacząć z ciebie szydzić, bo gram w bardziej złożone i wymagające gry niż ty?

Scorpi_80  2012-12-04 - 16:02

Ta gra znowu nie jest taka trudna w obsłudze, nie ma wszystkiego podane na tacy,zaznaczone na mapie i niektórzy się gubią bo wiele dzisiejszych gier to prowadzi za "rączkę" gracza. Początek nie jest taki trudny, trzeba ostrożniej podchodzić do walk. @up w jakie to skomplikowane gry grywasz skoro się tak oburzyłeś?Żadne poczucie wyższości tylko irytacja bezradnością niektórych graczy. Dziecko to może sam masz albo nim jesteś, nie obrażaj bez powodu.

tomzkat  2012-12-05 - 12:05

gra jest GENIALNA wiele rzeczy juz zapomniałem i gra sie jakby w prawie nową gre . ale jak ktos nie lubi czytania i woli non stop turlanie polecam bordelands 2 i nie sciaganie tej gry

$ebs Master  2012-12-05 - 12:37

onaX - 2k4 to znaczy ze rzucasz 2 razy koscia czteroscienna

Kajdorf  2012-12-05 - 23:36

onaX - przepraszam? za mało walki? a to jest cRPG czy aRPG, chcesz walki to zagraj w Icewind Dale. Jest coś takiego jak opcje, wystarczy tam zajrzeć i skonfigurować grę pod własne wymagania, miedzy innymi jak szybko ma się pojawiać dymek z podpowiedzią. Skoro to konwersja to pewnie sporo rzeczy jest przeniesionych ze starej wersji. Więc pisze to w odniesieniu do starej wersji. Wystarczy kliknąć na przedmiocie prawym klawiszem i są dokładniejsze informacje, czy wszystko jest opisane to nie pamiętam, ale przy czarach chyba było więcej. Tylko że trzeba sporo czytać. Sorry ale nie pamiętam, a nie chce tutaj mieszać. Tym bardziej ze teraz sam prowadzę D&D i dla mnie sporo rzeczy jest jasnych. Gra jest na bazie papierkowego D&D, więc sporo rzeczy bazuje na tym systemie . Jest to wersja D&D 3,5. Oryginalna gra to wersja 2.0. System wykorzystuje kości różnego rodzaju. Wartość przed K oznacza ile kości jest branych pod uwagę, wartość po K jaka to jest kość. Gra wykorzystuje kości: k4, k6, k8, k10, k12. Teraz dla informacji: 2k6 a 1k12 to dwa różne rzuty, tak samo jak 2k4 i 1k8. W tym systemie to im więcej tym lepiej, w stosunku w Warhammera gdzie jest odwrotnie. Co do samego systemu to je ...

Cień  2012-12-08 - 10:38

Nie wiem czy gra zostala oceniona pod dobrym katem. W koncu tworcy zarzekali sie, ze to bedzie remake a nie odswierzona wersja z kupa nowych bajerow. GOLisci mowili, ze wszystko co jest w tym wydaniu mozna bylo osiagnac za pomoca modow. To prawda, tyle ze na moim lapku gra z niewiadomych powodow ciela sie przy pojawianiu sie kazdego bardziej skomplikowanego ekfektu graficznego (np. czarow) co nie pozwalalo mi na konfortowa rozgrywke. Natomiast w EE wszystko smiga jak ta-lala. ;)

Cień  2012-12-08 - 10:39

...dlatego uwazam, ze EE powinna dostac wyzsza ocene. Chociazby za zoptymalizowanie gry pod nowe PCty.

kamilaskamilas  2012-12-09 - 00:23

Ciekawe, czy poprawili trochę te ,,przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę"? Bardzo mnie to irytowało, czasami wszyscy stali obok siebie, a i tak nie chcieli wyjść z ekranu. Druga irytująca rzecz to mało dokładne informacje o położeniu zleceniodawcy zadania, na przykład jak wykonałem dla kogoś zadanie, to potem nie mogłem znaleźć osoby, która mi to zleciła :D Musiałem rysować własne mapy. Pamiętam, jak się ucieszyłem, że w dwójce można dodawać własne znaczniki na mapach.

Nolifer  2012-12-17 - 21:24

Myślę , że dla osoby , która nie miała styczności z tą serią , gra będzie jak ulał , jednak starzy wyjadacze lepiej niech wgrają sobie mody , lepiej to będzie , a po co płacić dodatkową kasę .

Venedet  2013-02-25 - 23:18

Pójdzie ta wersja przez emulator GemRB na androidzie?