ocena redakcji
9.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Hitman: Rozgrzeszenie - Agent 47 nie powiedział ostatniego słowa

Hitman: Absolution to druga po Dishonored świetna skradanka, w którą możemy zagrać w tym kwartale. Dlaczego powrót Agenta 47 po sześciu latach nieobecności okazał się udany? Na to pytanie odpowiada nasza recenzja.

18 listopada 2012 9.0/10
• strony :1234

Niektóre etapy stawiają Hitmana nie w roli łowcy, a zwierzyny.

1
2
3
4
5
6
7
8
PLUSY:
  • ogromna swoboda podczas eksploracji obszarów oraz eliminowania celów misji;
  • duża różnorodność etapów w połączeniu z ładnie zaprojektowanymi lokacjami;
  • możliwość dostosowania poziomu trudności gry do własnych upodobań;
  • długa kampania dla pojedynczego gracza;
  • wiele pobocznych zajęć dodatkowo wydłużających czas gry;
  • bardzo dobra oprawa wizualna;
  • muzyka.
MINUSY:
  • fatalnie zrealizowany system punktów kontrolnych;
  • drobne błędy techniczne;
  • słabo dobrane głosy Hitmana i kilku innych ważnych postaci w polskiej wersji gry.

Od ostatniego spotkania z najsłynniejszym rumuńskim zabójcą minęło ponad sześć lat. Do niedawna wydawało się, że jegomość z charakterystycznym kodem kreskowym na potylicy wybrał się na zasłużony odpoczynek, więc dużym zaskoczeniem stały się wieści o jego powrocie. Ów powrót okazał się udany, co niewątpliwie ucieszy wszystkich fanów serii, tych ortodoksyjnych również, obawiających się znacznego uproszczenia gry. Duńczycy nie poszli na żadne kompromisy – nowy Hitman jest tak samo złożony i rozbudowany jak poprzednie odsłony cyklu.

Rdzeń rozgrywki w Rozgrzeszeniu pozostał niezmieniony, więc nadal mamy do czynienia z rasową skradanką – możemy poczuć się jak cichy myśliwy, sprawnie realizujący kolejne zadania, bez jednoczesnego alarmowania wrogów o swoich poczynaniach. Piąta część sagi nie rozczarowuje też pod względem szeroko rozumianej swobody, czyli aspektu, w którym brylowały poprzednie odsłony. W większości misji mamy mnóstwo możliwości działania i to nie tylko w kontekście docierania do nowych obszarów, ale również eliminacji wyznaczonych do odstrzału osób. Zapewniam, że nieraz zatrzymacie się na parę chwil, żeby zadecydować, czy do pilnie strzeżonego budynku przedostać się w przebraniu, czy może przechodząc po gzymsie do otwartej okiennicy albo np. skorzystawszy z kanałów. Spore dylematy czekają Was również podczas likwidowania celów. Jasne, danego delikwenta możemy zwyczajnie zastrzelić, ale czy nie ciekawiej (i bezpieczniej) będzie go otruć, zrzucić mu ciężki obiekt na głowę lub porazić prądem? Eksperymentowanie i próby wykonania misji na różne sposoby sprawiają ogromną przyjemność, zupełnie tak jak w wcześniej.

Przebrania w dalszym ciągu są najlepszym sposobem wtapiania się w tłum i docierania w pobliże osób, które musimy zamordować. - 2012-11-18
Przebrania w dalszym ciągu są najlepszym sposobem wtapiania się w tłum i docierania w pobliże osób, które musimy zamordować.

Nie jest oczywiście tak, że absolutnie wszystko pozostało po staremu, nawet Agent 47 musiał podporządkować się nowym standardom. Jedna z innowacji dotyczy struktury poszczególnych scenariuszy. Nie ma już jednej ogromnej „piaskownicy”, której nie opuszcza się do momentu zakończenia zlecenia. Niemal wszystkie misje Rozgrzeszenia składają się teraz z kilku mniejszych części. Nie odbija się to na szczęście negatywnie na przebiegu gry i zdecydowanie nie należy też obawiać się limitów w wykazywaniu się kreatywnością i kunsztem zabójcy. Można nawet dostrzec pozytywne rezultaty tych zmian, albowiem otrzymaliśmy większą różnorodność poziomów. Co powiecie na unikanie policji na zatłoczonym peronie kolejowym, okazję do wszczęcia bójki barowej czy stanięcia w ringu z umięśnionym Meksykaninem? Ba! Agent 47 w Rozgrzeszeniu znajduje nawet trochę czasu na wizytę u krawca! Tak na dobrą sprawę jedyna zmiana, która mi się nie spodobała, to rezygnacja ze znanych z Krwawej forsy powiązań między misjami w postaci powstawania portretów pamięciowych Hitmana.

Zobacz pierwsze 15 minut z gry Hitman: Rozgrzeszenie.

Zobacz pierwsze 15 minut z gry Hitman: Rozgrzeszenie w polskiej wersji. [15:13]

Jak już wspomniałem, nowy Hitman może być bardzo wymagającą produkcją. Wybierając jeden z wyższych poziomów trudności, musimy przede wszystkim liczyć się z koniecznością obcowania z przeciwnikami o wyostrzonych zmysłach i niemałej inteligencji. Dla hardcore’owców przewidziano także opcję Purysta, która wyłącza wszystkie wskaźniki interfejsu użytkownika. W utrzymaniu Hitmana przy życiu dodatkowo przeszkadza fakt, że nie jest on niepokonany w bezpośrednich konfrontacjach i jego pasek zdrowia uszczupla się w błyskawicznym tempie, mimo że podczas wymiany ciosów może korzystać z gardy.

Oprawa graficzna momentami potrafi zachwycić. - 2012-11-18
Oprawa graficzna momentami potrafi zachwycić.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Grand Theft Auto IV - recenzja gry

Grand Theft Auto IV - recenzja gry

Tej gry po prostu nie trzeba przedstawiać. Konsolowy hit nareszcie trafia na komputery stacjonarne, niosąc ze sobą zarówno mnóstwo frajdy, jak i sporo uchybień.  recenzja gry

Recenzja gry Sniper Elite III: Afrika - hitlerowcy do piachu!

Recenzja gry Sniper Elite III: Afrika - hitlerowcy do piachu!

Sniper Elite III stara się połączyć elementy skradanki i strzelaniny rzucając nas na mniej znany front II wojny światowej. Sprawdzamy, czy północna Afryka to strzał w dziesiątkę.  recenzja gry

Recenzja gry The Last of Us - niemal doskonały exclusive na PS3

Recenzja gry The Last of Us - niemal doskonały exclusive na PS3

Niebanalni bohaterowie w świecie pełnym przemocy, ale i nadziei na lepszą przyszłość. Niebanalni autorzy ze studia Naughty Dog, czyli jedna z najlepszych ekip tworzących gry na konsole marki PlayStation. Oto exclusive prawie doskonały.  recenzja gry

gra Hitman: Rozgrzeszenie

Hitman: Rozgrzeszenie

Hitman: Absolution

akcji

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-09-28 - 248041Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-09-28 - 248040Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-09-28 - 248039Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-09-28 - 248038Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-09-28 - 248037Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-09-28 - 248036Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-09-28 - 248034Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-09-28 - 248033Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-08-15 - 244457Hitman: Rozgrzeszenie - screen - 2012-08-15 - 244456

komentarze czytelników (215)


TobiAlex  2012-11-22 - 12:17

No ja niestety znalazłem kilka skaz na diamencie :P Gram tylko na poziomie normalnym a: 1. Postać jest "ociężała" przy poruszaniu się. Często zdarza się tak, że gdy pojawia się znak, iż ktoś nas zauważył, nie ma szans na ucieczkę. Żegnaj "niezauważony". 2. Drzwi. No k... mać. Drzwi mogę otworzyć, ale dlaczego nie mogę ich zamknąć?! Doprowadza to do takich sytuacji, że wchodząc do jakiegoś pomieszczenia a po chwili wchodzi za nami do pomieszczenia jakaś postać (kolejna stoi na korytarzu), to tak naprawdę nie mamy szans na ucieczkę bez zauważenia - jak zaatakujemy postać w pomieszczeniu, to ta postać z korytarza nas zauważy - żegnaj "niezauważony", jak poczekamy aż drzwi się zamkną, to w końcu zauważy nas postać z pomieszczenia - i znowu żegnaj "niezauważony". 3. O absurdalnym zapisywaniu gry nie chcę nawet wspominać. Misja w hotelu, przeszedłem dolne piętra, zacząłem górę, ale że poszło coś nie tak, to chciałem powtórzyć. No i powtórzyłem.. cały poziom musiałem przejść od nowa. Takie idiotyzmy zniechęcają mnie do grania :(

Mellygion  2012-11-22 - 18:33

"Fatalnie zrealizowany system punktów kontrolnych", i z tego co wyczytałem w necie brak quicksave co zmusza czasem do przechodzenia tego samego etapu dyskwalifikuje dla mnie całkowicie tę grę. Szkoda, kolejne rozczarowanie.

TobiAlex  2012-11-22 - 19:39

Mellygion ta, do tego zdarza się, że ten dany checkpoint w ogóle nie zadziała i trzeba cały poziom zaczynać od nowa.

Stra Moldas  2012-11-22 - 19:53

TobiAlex -> W Terminusie na ósmym piętrze checkpointy rozsiane są gęsto, od każdej z klatek schodowych, bo są różne opcje dojścia i to dlatego. A na siódme gra zapisuje się automatycznie po dostaniu się tam windą. Chociaż zgadzam się, wolałem kilka zapisów na misję, tak jak było w poprzednich odsłonach, niż checkpointy. Dziś, kończąc misję w hotelu i wczytując checkpoint "z innej strony" wrogowie magicznie mi się odrodzili, chociaż skrupulatnie czyściłem całe piętro...

maciej1818  2012-11-22 - 20:25

Czy istnieje możliwość zainstalowania tej gry na dysku innym niż systemowy?? a jeśli tak to jak to zrobić.

DB Mafia  2012-11-22 - 20:26

Gra wygląda fenomenalnie czekam na przypływ kasy i idę ją zakupić.

xand  2012-11-22 - 23:19

łolaboga żebyście się czasem nie zesrali i nie popłakali... 1. Co do ociężałej postaci to właśnie jedna ze spraw która mi się podoba... animacja poruszania się postaci dostosowana jest do sytuacji w jakiej się znajduję dzięki czemu jest bardziej naturalna... masz w tej grze myslec jak przejsc nie zauwazony a nie jak przebiec niezauwazony przez co w realiach bys zwrocil tylko na siebie wieksza uwage... a na pustych korytarzach kiedy sie skradasz staruszek potrafi wystarczajaco szybko podbiec do szafy czy dkrzyni zeby sie ukryc... 2. Drzwi, bo sobie drzwi nie mozesz zamknac biedaczysko ... automat zamykania dali, przykro mi nie rozplacz sie... az dziw bierze ze grales w poprzednie czesci gry... dzisiaj gralem 9 bitych godzin i mimo ze to zawuazylem ani razu przez to nie wpadlem 3. Co do checkpointow to mam je tak naprawde gdzies ... w poprzednich czesciach balem sie ustawiac jakikolwiek save zeby miec status Sillent Assassin, wiec tutaj tym bardziej nie przeszkadza mi gdzie gra jest pocieta na kawalki i nawet jak cos spierdziele i ktos mnie zobaczy to mam niewiele do powtorzenia... Jesli chodzi o poziomy liniowe to powiem tylko ... NARESZCIE ... bo tego wlasnie tej grze brak ...

JackBauer  2012-11-23 - 19:46

Ocena gry znacznie zawyżona. Już pomijając sam fakt, że Absolution bardzo odbiega od poprzednich, genialnych części, ta gra ma po prostu strasznie dużo niedoróbek i błędów popełnionych już na etapie projektowania. Nie będę pisał o wszystkich mankamentach, bo w Internecie już zostały wielokrotnie przedstawione, ale o kilku muszę wspomnieć. Po pierwsze - nowy system przebierania się. Idea jest dobra, ale wykonanie tragiczne. O ile na niższych poziomach trudności można jako tako funkcjonować w przebraniu, o tyle na Expert i Pro jest to po prostu niemożliwe i trzeba sprowadzać się do żałosnych sztuczek typu rzucanie śrubokrętem w ścianę przed strażnikiem, żeby ten podszedł tam jak ostatni idiota zostawiając lukę w korytarzu. Najśmieszniejsze jest to, że w niektórych misjach jest to JEDYNA możliwa droga przedostania się dalej. Przykład: http://www.youtube.com/watch?v=GNwMc1ggq28#t=631s 10:30 Jeżeli chodzi o długość gry, to na razie nie jest aż tak źle jak na dzisiejsze standardy, co nie zmienia faktu, że twórcy nieźle oszukali graczy. W grze miało być 20 misji - i jest, tyle że jestem teraz w trakcie dwunastego zadania i do tej pory były 2 misje, które trwały DOSŁOWNIE MINUTĘ za ...

DarkWarriorPL  2012-11-23 - 19:46

Gram w Hitman Absolution i muszę powiedzieć, że mocno przereklamowana gra, znowu ze sztucznym hypem. Animacja postaci jest średnia. Kiedy zabijemy kogoś i chcemy schować zwłoki, ciało zabitego zachowuje się jak flaga na wietrze. Problem z aktywacją miejsc np. [E] aby wejść na krawędź lub [Q] żeby kogoś udusić. małe obszary aktywacji bywają wkurzające. System punktów kontrolnych beznadziejny. Za dużo przerywników filmowych. Gra, która niestety nie powala, jest dobra, normalna i nic ponad to.

Kamol19  2012-11-23 - 19:50

Gra jest świetna. Super klimat jak w każdej części. Naprawdę jestem zadowolony ;) Na moim lapku śmiga w 1600x900 detale na wysokie. Pierdoły typu ambient wyłączone i mam 30-60fps ;D Ale.. Wie ktoś dlaczego po tej misji co miałem zabić tego typa w kapeluszu. Co mnie ten "byk" obezwładnił w kilku następnych misjach goni mnie policja? Bo to jest dziwne. Policja ani mnie wtedy nie widziała ani nic a wiedzą , że trzeba szukać łysej osoby w garniturze? O co tu chodzi. A temu w kapeluszu pomimo zabił pokojówkę pozwolono uciec. Albo misja co trzeba było przebrać się za fryzjera i ogłuszyć tego typka. To pomimo , że kilka misji wcześniej widział mnie porywając dziewczynę , trzymając granat , później mnie już nie pamięta jak się przebrałem za fryzjera.

TobiAlex  2012-11-23 - 20:04

xand synku idź stąd, to nie miejsce dla dzieci. Sio... Realia... To jest gra synku, nie realia! W grze, gdzie kucając przy filarem a tuż przede mną stoi gościu ze spluwą i mnie nie widzi ty mówisz o realiach? Idź ochłonąć...

REDmartinesartrr  2012-11-23 - 20:55

Masa frustrujących niedociągnięć. Przebrany hitman wygląda inaczej niż w filmowych przerywnikach, animacja chodzenia po schodach wygląda jak wczesna beta. To już nowy asasyn nawet śmiga po stopniach, stary hitman w blood money 6 lat temu potrafił zachwycić animacją, ruchami palców , zaciskaniem pięści czy przechylaniem głowy. Teraz tak nie chodzi bo wylukrowali poświatę? Brak wielu takich animacji bardzo psuje mi odbiór, niedociągnięcia w mechanice są naprawdę zaskakujące. O i jeszcze czytam post JackBauer - a i dołączam się do krytyki. Choć wymienić można o wiele, wiele więcej. Uwielbiam ładną grafikę bo łechce ona moją artystyczną duszę. Ale wolę grać na low i dostać kompletną mechanikę niż tak jak jest teraz. Czyli kompletnie na odwrót; low mechanika, ultra grafika. O to dobre, możecie mnie cytować.

xand  2012-11-23 - 22:53

TobiAlex ... musialbys sporo podrosnac zebym zostal Twoim synkiem. Gra, gra ale starajac sie wywalic jak najwiecej niedociagniec domagasz sie jednoczesnie zeby gra byla bardziej realistyczna. A kolejna sprawa to sam napisales "gram tylko na poziomie normalnym" ... zagraj na wyzszym czas reakcji bedzie i wyzszy, pole widzenia takze zapewne sie powiekszy. Nie mowie ze gra brakow nie ma ale tu akurat skazy nie zauwazylem. Gra jest znacznie latwiejsza na poziomie normal od poprzednich czesci gdzie godzinami czasem sleczalem kombinujac i powtarzajac poziom byle przejsc niezauwazonym i zabijajc tylko cel... Tutaj pod tym wzgledem gra jest przystepniejsza i rozpracowacowanie poziomu/misji (nazywaj jak chcesz) zajmuje kilka minut, a nie kilkadziesiat mimo uzywania mapy ... ale czy to blad? Moze czas najwyzszy przesiasc sie na trudniejsze poziomy?

Święty!  2012-11-23 - 23:27

Rady typu "zagraj na wyższym poziomie trudności to będzie realistyczniej" to bzdura. Na poziomach powyżej normalnego, wszyscy NPCe mają rentgen w oczach i radar w uszach, a także nic innego nie robią jak filowanie czy nie pojawiła się wśród 200 postaci jakaś im nieznana, bo w ciemności i w tłumie są w stanie wychwycić, że nie jesteś sklepikarzem/policjantem/przechodniem tak jak reszta. Co za bzdura. Dochodzi do tego, że będąc w przebraniu i tak trzeba robić wygibasy ze skradaniem się, kucaniem, chowaniem, rzucaniem przedmiotami, bo jakakolwiek konfrontacja z innym NPCem kończy się rozpoznaniem. I to jest tylko jeden z WIELU bugów tej gry. Aktualnie utknąłem w misji, gdzie trzeba zabić 3 NPCów, ale skopane savy powodują, że po wczytaniu chekpointa zabite cele wracają do życia. Po tym, jak musiałem to samo przechodzić 5 razy, odechciało mi się i wyłączyłem, może jak będę miał lepszy dzień to znowu siądę do gry.

TobiAlex  2012-11-25 - 15:15

xand przykro mi, ale nie musiałbym podrosnąć. To po pierwsze. Po drugie - ty piszesz o czym innym i ja piszę o czym innym. Ja piszę o idiotyzmach - złach założeniach bądź błędach. Ot dziś miałem kolejną perełkę, prawie 2h poszy się chrzanić (zależało mi na pozostaniu nie zauważonym). Więc w przejściu przykleiłem się do ściany i czekam sobie na moją ofiarę. Ofiara doszła do wejścia, ona mnie widziała (chyba przez ścianę...) a ja nie mogłem jej "dosięgnąć" klawiszem Q. Na odklejenie się od ściany i podejście 0.00003mm do ofiary, aby Q łaskawie się pojawiło było już za późno.

Nolifer  2012-12-02 - 01:07

Świetnie , że gra tak dobrze została zrobiona. Bałem się trochę o uproszczenia , ale skoro ich nie ma , no nic , tylko grać :)

cossy  2012-12-04 - 01:23

Jeden z większych zawodów w tym roku. Nie gram już wiele ale na tę odsłonę długo czekałem. W kilku słowach - zgadzam się z moimi przedmówcami - gra stała się liniowa, nie zmusza już do myślenia, nie oferuje możliwości popisania się fantazją i nie jest już tak wspaniałym sandboxem jak poprzedniczki.

stefi18  2013-02-12 - 12:05

Gra dobra, ale spodziewałem się czegoś więcej. Według mnie zasługuje na ocenę 7/10.

tHe mRuWa  2013-03-29 - 09:29

Warto się zaopatrzyć w DLC na obecnej wyprzedaży -75% na steamie czy szkoda wywalać te 2euro? Wydaje mi ze one nic nie wnosza ciekawego do gry...

Rewo  2014-07-09 - 15:38

Gra na normalnym ukończona w 8h, nie wiem skąd Stranger wymyślił sobie 15. Rozumiem parę godzin więcej jeśli grało się od razu na wyższym, ale że 2 razy dłużej to nie uwierzę.