ocena redakcji
7.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Zjazd na krótki pit-stop - recenzja gry F1 2012

Kolejna odsłona komputerowej Formuły 1 właśnie trafiła do sklepów – czas przyjrzeć się, czy szereg zmian zapowiedzianych przez Codemasters na pewno działa na korzyść tej produkcji.

28 września 2012 7.0/10
• strony :123
PLUSY:
  • usprawniony model jazdy;
  • pełne wykorzystanie KERS i DRS;
  • poprawiona sztuczna inteligencja;
  • mniejsza ilość błędów związanych z naliczaniem kar;
  • oprawa wizualna;
  • inicjatywa stworzenia pełnej polskiej wersji językowej;
  • idea trybu wyzwań.
MINUSY:
  • brak Grand Prix;
  • okrojony tryb kariery;
  • mała liczba wyzwań;
  • błędy w polskim dubbingu.

Choć to już drugi sezon bez Roberta Kubicy w stawce kierowców Formuły 1, najpopularniejsza seria wyścigowa na świecie wciąż ma ogromne grono fanów w naszym kraju. F1 od kilku lat bije rekordy popularności, a swój kawałek tego smakowitego tortu próbuje odciąć również ekipa Codemasters, która od trzech lat stara się zapewnić fanatykom tego sportu możliwie najlepszą wirtualną alternatywę. Twórcy i tym razem pokusili się o wprowadzenie szeregu zmian, które miały sprawić, że pokonywanie kolejnych kilometrów i wyprzedzanie w trudnych technicznie szykanach zapewni jeszcze większy ładunek frajdy. Udało się z różnym skutkiem.

Tuż po wejściu do gry oczy cieszy naprawdę fajnie wykonane i przejrzyste menu, w którym nareszcie znalazło się miejsce dla głównych aktorów tego spektakularnego widowiska, czyli przepotężnych bolidów z setkami koni mechanicznych pod maską. Początkowa ekscytacja szybko jednak mija, a krótki rzut oka na zawartość daje jednoznacznie do zrozumienia, że ekipa Codemasters tym razem odrobinkę przeszarżowała.

Taka pogoda to wymarzone warunki dla wielu zawodników czołówki F1 (z wyjątkiem Lewisa Hamiltona).

Czas na okrążenie formujące…

Zacznijmy jednak od tego, co możemy zaliczyć F1 2012 na plus. Na pewno ciekawym pomysłem jest wprowadzenie specjalnych wyzwań mistrzowskich, w których znajdziemy fikcyjne scenariusze, pozwalające skonfrontować nasze umiejętności w bardzo wymagających warunkach. Przykładowo w jednym z zadań musimy utrzymać pozycję lidera podczas piekielnej ulewy, jadąc na nie najlepiej spisujących się oponach przeznaczonych na suchą nawierzchnię, a dodatkowo mając za plecami Lewisa Hamiltona, który postanowił zjechać do boksu i zmienić ogumienie na „deszczówki”. W innym z kolei musimy dogonić Michaela Schumachera, korzystając z olbrzymiej pomocy, jaką jest zestaw świeżutkich opon, a całość wieńczy pojedynek z sześcioma mistrzami Formuły 1 na nowo wybudowanym torze w Austin, dzięki któremu po raz pierwszy od lat ta najpopularniejsza seria wyścigowa wróci do Stanów Zjednoczonych. Trzeba przyznać, że mamy do czynienia z naprawdę ciekawym urozmaiceniem standardowych trybów zabawy, choć z drugiej strony od razu nasuwa się pytanie – dlaczego wyzwań jest zaledwie siedem? Taki zestaw spokojnie wystarczy na góra dwie, może trzy godziny, a ponowne rozgrywanie tych samych scenariuszy raczej nie sprawi zbyt wielkiej satysfakcji. Niestety, wygląda na to, że Codemasters takim posunięciem przygotowało sobie grunt pod zestaw DLC – szkoda, bo idea stojąca za tym modułem zabawy jest naprawdę zacna.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Need for Speed: Rivals po raz kolejny podnosi poprzeczkę, stając się, podobnie jak wcześniej Need for Speed: Most Wanted, symbolem startującej właśnie nowej generacji konsol. Jednak czy to wystarczy, aby zainteresować zmęczonych nieco fanów?  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed: Most Wanted - NFS na modłę Burnout Paradise

Recenzja gry Need for Speed: Most Wanted - NFS na modłę Burnout Paradise

Criterion Games po raz drugi próbuje przywrócić blask marce Need for Speed. To tytaniczne zadanie, nawet dla tak doświadczonej ekipy, mającej na swoim koncie fantastyczną serię Burnout.  recenzja gry

Recenzja gry GRID: Autosport - świetne wyścigi na pożegnanie generacji

Recenzja gry GRID: Autosport - świetne wyścigi na pożegnanie generacji

Trzecia część Grida jest pożegnaniem Codemasters z odchodzącą generacją. Trzeba jednak przyznać, że pożegnaniem całkiem udanym i z całą pewnością skierowanym przede wszystkim do fanów części pierwszej.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra F1 2012 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.6

ocena czytelników

462 ocen czytelników

9.3

oczekiwania przed premierą

366 głosów czytelników

F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247521F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247520F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247519F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247518F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247517F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247516F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247515F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247514F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247513F1 2012 - screen - 2012-09-25 - 247512

komentarze czytelników


Arcadius  2012-09-28 - 18:42

Czyli widzę że dobrze że się wstrzymałem z zakupem. Po jaką ch***rę za przeproszeniem wywalili treningi ? Przecież można było je pomijać, a dla mnie to bardzo ważny element przygotowania do samego wyścigu jeśli chce się mieć dobre czasy na najwyzszym poziomie trudności. Po za tym brak pojedynczych gp ? Kompletnie nie rozumiem. Okej fajnie że są wyzwania - dobry pomysł na coś nowego, ale też dowalili - imponujące 7. Dubbing to w F1 najmniejszy problem. Z drugiej strony jednak ogromnie zachęca mnie poprawienie modelu jazdy, AI przeciwników i kar. I nie wiem co tu zrobić ;/

Hyde911  2012-09-28 - 19:19

Na steamie jest darmowe demo. Warto spróbować.

Cybersport General  2012-09-28 - 20:50

@Arcadius - jest trening, przynajmniej w karierze. Trwa 60 minut. I tak ponad 95% przeskakiwała dwa pierwsze treningi (z wyjątkiem tych, gdzie na początku były cele R&D do zrealizowania), ponieważ jeździli ostatni, gdzie tor był w miarę nagumowany i wtedy tworzenie setupów pod Q czy R miało największy sens. Nie sprawdzałem dokładnie, ale chyba w opcji "Szybka gra" oprócz długości wyścigu i innych reguł da się chyba wybrać najdłuższą formę weekendu.

Lukdirt  2012-09-28 - 21:01

Nie wiem również, po jaką cholerę w karierze znowu zwiększyli minimalną liczbę okrążeń. Sorry ale nie każdy ma siłę, cierpliwość i ochotę jechać pół godziny jeden wyścig! W F1 2010 można było ustawić minimum 10% rzeczywistego wyścigu W F1 2011 można było minimum ustawić nawet 3 okrążenia W F1 2012 można ustawić minimum 25% rzeczywistego wyścigu. Po kiego czorta to zmienili?!

Daniel:D:D  2012-09-28 - 21:28

Według mnie ocena zaniżona.

FanGta  2012-09-28 - 21:34

Usprawniony model jazdy ? mniejsza ilość błędów związanych z naliczaniem kar ? No chyba was w sutach gnie,nie dość że prowadzenia bolidu nie polepszyli to jest jeszcze trudniej dla poczatkujących,bolidy zarzucają tyłem jakby to były jakies Nissany Silva,w deszczu jazda to dopiero hardkor ,nawet z właczonymi asystami. A kary sypią się nawet nie z mojej winy.Poziom trudności beznadziejny,albo sie wygrywa wszystko albo ląduje się za każdym razem poza 10.Po za tym czasy nigdzie nie są zapisywane z wyścigu,żeby móc je np. poprawić w nastepnym sezonie,brak możliwosci wybrania tylko jednej sesji kwalifikacyjnej jak w 2011,wyścig trwa minimum 25%,)kto chciałby jechać godzine i na ostatnim zakrecie bez fleszbeku wypasć z zakrętu?) itd,itp. Wogóle niedopracowali tą część.Dałbym max 5/10 i wracam do 2011 ,nie czekajac na 2013

Daniel:D:D  2012-09-28 - 21:38

@FanGta to że usprawnili model jazdy to nie znaczy, że jest łatwiej!!

Cybersport General  2012-09-29 - 11:20

Zarzuca tyłem? Te bolidy mają przyklejony tył do ziemi dość mocno, ja praktycznie nie mam żadnych uślizgów. Za to nawet z setupami jest zbyt duża podsterowność, co wręcz jest niepodobne do samochodów z napędem na tylną oś, gdzie takie auta powinny mieć tendencje do nadsterowności i lepszego wchodzenia w zakręty. Pod tym względem F1 2010 była najlepsza, tam to dopiero tył potrafił uciekać w trudniejszych sekcjach, szczególnie na tarkach, w zakręty wchodziło się bardzo dobrze.

kristof461  2012-09-29 - 11:51

@Cybersport General skoro gra ma być realistyczna to dlaczego wyrzucają treningi. Oczywiście że więkoszść je pomijała ale to już sprawa osobista a Codemaster nie powinien w to ingerować. Zresztą czasem zdarzało się że sesje były w innych warunkach i pomimo ż w rzeczywistości nikt na mokrym raczej by nie wyjeżdżał to w grze było to pomocne aby poczuć tor na w innych warunkach zwłaszcza jak prognoza mówiła że wyścig również może być na mokro. Codemaster chyba poczuł się zbyt pewnie nie mając konkurencji w postaci realistycznych wyścigów z licencją wyścigową (pomijam Gran Turismo) i zaczyna odpuszczać sobie wiele rzeczy. Zaraz się okaże że te wszystkie braki znajdą się w DLC

Toshi_  2012-09-29 - 12:18

bolidy zarzucają tyłem jakby to były jakies Nissany Silva Ja z kolei bym powiedział, że są dużo bardziej podsterowne, niż w poprzedniej części. w deszczu jazda to dopiero hardkor ,nawet z właczonymi asystami No i TAK MA BYĆ! Myślisz, że dlaczego nawet mistrzowie świata mają problemy w deszczowych wyścigach i wypadają z toru? Inna sprawa - poćwicz więcej, to nabierzesz wprawy. Najważniejsze to ostrożnie operować gazem i kierownicą. kto chciałby jechać godzine i na ostatnim zakrecie bez fleszbeku wypasć z zakrętu? JA. Chociaż zaraz, ja nie wypadam z toru ;D

Arcadius  2012-09-29 - 12:23

@Cybersport General Może jestem dziwny, ale ja prawie zawsze jeżdziłem sobie po te conajmniej 3 kółka w pierwszych treningach. Jakoś tak fajniej, czuć ten weekend. Zwłaszcza jeśli zdarzało się np jeżdzić razem z prawdziwym weekendem F1. Okej może to jest juz czepianie się, ale po co to zmieniaja... Teraz widze kolejne komentarze i widzę że większa lipa jest. Zobacze może to demo, ale raczej pozostaje przy poprzedniej odsłonie formuły.

FranPL  2012-09-29 - 13:07

a wg mnie ta gra bije na głowę poprzednie odsłony :) model jazdy o wiele ciekawszy :)

rafito  2012-09-29 - 15:28

gram w F1 od Codemasters od 2010 i kazda kolejna odslona mnie cieszy. wiadomo, ze kazda jest inna ale to nadal kawal dobrej wirtualnej F1. nowa odslona jest inna niz ta z 2011 ale to dobrze. bez sensu byloby wydawac co roku to samo. model jazdy mnie cieszy ale jest to najtrudniejszy wg mnie modej jazdy w F1 od Codemasters jak dotad. w 2011 trzykrotnie bylem mistrzem na poziomie hard gdzie poziom IQ przeciwników to legend a w nowej odslonie na tych samych ustawieniach idzie mi jak narazie kiepsko dlatego, ze jest nowy model jazdy, moim zdaniem bardziej symulacyjny. jestem przyzwyczajony do zrecznosciówek. pomimo to nowa odslona F1 od Codemasters jest bardzo dobra i bardzo przyjemnie jezdzi sie po torze. szkoda ze jest tylko godzina Practice Session ale to w zasadzie wystarczy zeby sobie potrenowac przed qfalem. cieszy mnie bardzo poprawiony dzwiek silnika. 9/10

premium260624  2012-09-29 - 23:08

Na golu jak zwykle bali się pocisnąć gniota w recenzji. Codemasters jest gorsze niż Activision z codami, z każdym rokiem coraz więcej bugów. Tak na szybko mała lista: -brak autozapisu (w losowych momentach, jednym od początku, drugim po kilku wyścigach) -pit stop bug, jak zwykle co roku, zjeżdżasz pierwszy wyjeżdżasz ostatni -flashbacki. Pierwszy raz jak go używasz gra się zawiesza na kilka sekund, po drugim silnik zaczyna dymić, po trzecim wybucha... żeby było śmieszniej ludziom używającym nawet automatycznej skrzyni biegów zdarzają się awarie przez ten nowy system związany ze zmianami biegów -safetycar to biały kruk, raz na sezon jak wyjedzie to święto. W Monaco rozbite bolidy potrafią stać po kilka okrążeń zanim znikną jedynie z wywieszoną żółtą flagą, innym razem wraki znikają natychmiast, oczywiście bez reakcji srebrnego Mercedesa SLS -deszcz i cyrki z oponami. W sezonie ponad połowa wyścigów potrafi być deszczowych, AI w takich sytuacjach wariuje. Szybki przykład: wyścig w Kanadzie, prognoza na wyścig 100% szans na deszcz, wszyscy startują na oponach full wet, oczywiście pada i ciemno jak w nocy. Pierwsze okrążenie i kompletny brak przyczepności, czasy 30s gorsze niż nor ...

FanGta  2012-09-30 - 02:33

Właśnie @premium260624 ,oni specjalnie tyle błędów zrobili żeby w przyszłych częsciach poprawiać po jednym błędzie

REDmartinesartrr  2012-09-30 - 19:10

premium260624 niezła lista błędów:) choć wszyscy wiemy, że jest ich więcej. Do najbardziej komicznych można zaliczyć nie mieszczące się menu gry, kiedy zmienimy proporcje ekranu. A już spieszę z wytłumaczeniem dlaczego tak się dzieje. Wszyscy wiemy, na jakie zarobki liczą firmy po wydaniu gier. Tylko sporadyczne gnioty typu powstanie warszawskie nie zarobią. Konkluzja panowie jest taka; zrobić grę, a resztę życia przesiedzieć na Bahama. W tym środowisku multimilionerów, nie zabija się źródełka - wiecie o tym. Więc kolejni wchodzą do gry...

Marcines18  2012-10-01 - 16:41

"Taka pogoda to wymarzone warunki dla wielu zawodników czołówki F1 (z wyjątkiem Lewisa Hamiltona)." haha ;D

Nolifer  2012-10-12 - 13:35

Widzę że zaliczyli tendencje spadkową , a nie wzrostową , za rok pewnie powinno być lepiej :)

rafito  2012-10-19 - 00:34

jak ktos jest prawdziwym fanem F1 i gier wyscigowych jednoczesnie moze miec kompletnie wyjebane na recenzje i oceny 'wielkich znawców' tej gry. na przyklad ja mam.