ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Geralt ujarzmia Xboksa - recenzja gry Wiedźmin 2: Zabójcy królów

Blisko rok po premierze wersji pecetowej, drugi Wiedźmin zaznacza swoją obecność również na konsoli Xbox 360. W recenzji sprawdzamy, czy warszawskie studio poradziło sobie z wykonaniem konwersji.

13 kwietnia 2012 9.5/10
• strony :12
1
2
3
4
5
6
7
8
9
PLUSY:
  • porządnie zrealizowany port;
  • znakomita, wielowątkowa fabuła, zmuszająca do dokonywania trudnych wyborów;
  • kapitalne, bezkompromisowe dialogi;
  • wymagające starcia z przeciwnikami;
  • duży wybór przedmiotów i świetnie zrealizowany rozwój postaci;
  • jeden z najładniejszych tytułów wydanych na tę konsolę;
  • muzyka i polska wersja językowa – coś wspaniałego;
  • klimat, wykonanie lokacji, ogromna dbałość o szczegóły.
MINUSY:
  • drobne niedociągnięcia techniczne (graficzne niedoróbki, zacinający się Geralt itp.).

Gdy w czerwcu ubiegłego roku po raz pierwszy zobaczyłem konsolowego Wiedźmina w akcji, daleki byłem od zachwytów. Przedstawiciele studia CD Projekt Red, jeszcze z Tomkiem Gopem na pierwszej linii frontu, przywieźli na targi E3 konwersję tak przeciętną, że już podczas prezentacji zacząłem zastanawiać się nad sensem całego przedsięwzięcia. Na szczęście warszawski deweloper kolejnych miesięcy nie zmarnował, dzięki czemu niespełna rok później dane mi było ujrzeć produkt dopracowany i pozbawiony najbardziej kompromitujących błędów. Trzeba sobie w tym miejscu powiedzieć jasno: „Redzi” stanęli przed nie lada wyzwaniem, w końcu ich drugie dzieło prezentowało się w oryginale naprawdę zacnie. Oczywiście odpicowany wizualnie pierwowzór nie miał szans zadebiutować w takiej samej postaci na sprzęcie, którego podzespoły od dawna nie przyspieszają bicia serca. Z czegoś musiano zrezygnować, coś trzeba było poświęcić – i odpowiednich korekt dokonano. Z jakim skutkiem?

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów 52 i pół (PL)

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów 52 i pół (PL) [5:59]

Film związany z grą Wiedźmin który jest oddzielną, krótką historią umieszczoną w uniwersum Wiedźmina.

Nie będę Was w tym miejscu czarować – Zabójcy królów na konsoli wyraźnie ustępują wersji pecetowej, zwłaszcza gdy suwaki ustawień graficznych w tej ostatniej przesuniemy na maksimum. Wstydzić się jednak nie ma czego, bo Wiedźmin 2 na Xboksie 360 prezentuje się zaskakująco dobrze. Dość powiedzieć, że gra należy do ścisłej czołówki najładniejszych produkcji dostępnych na tę platformę, choć zawdzięcza to bardziej oprawie artystycznej niż technologii. Obniżona w stosunku do pierwowzoru rozdzielczość, słabsze tekstury i uboższe efekty wizualne to fakty i z tym się nie dyskutuje. Po drugiej stronie barykady mamy jednak skąpane w fantastycznym świetle malownicze pejzaże, ogromne przywiązanie do detali, nadające każdej odwiedzanej lokacji niewiarygodną głębię, i naturalnie zachowujących się bohaterów niezależnych. Oryginał ujmował grafiką w najwyższych możliwych ustawieniach, ale solidnie prezentował się też na tych średnich. Tu, choć konwersji zdecydowanie bliżej do tej drugiej opcji, ogólne wrażenie jest równie dobre co podczas zabawy na ultrawypasionym pececie.

Bardziej od jakości samej grafiki bałem się nagłych wahań w płynności animacji, które na wspomnianej wcześniej prezentacji na E3 mocno dawały się we znaki. Pod tym względem konsolowy Wiedźmin 2 wypada jednak wzorowo, co cieszy tym bardziej, że gry z wrodzonego lenistwa nie zainstalowałem na twardym dysku. Nawet kiedy na ekranie pojawiła się większa liczba wrogów, produkt nie zaskoczył mnie tzw. framedropami. „Redzi” najwyraźniej wzięli sobie mocno do serca niepowodzenia innych producentów na tym polu i za wszelką cenę starali się nie popełnić tych samych błędów. W rezultacie nie jestem w stanie przypomnieć sobie choćby jednej sytuacji, w której wystąpiłoby uciążliwe klatkowanie, a grałem przecież bardzo długo.

Twórcy robili, co mogli, by odtworzyć możliwie jak najlepszą grafikę na konsoli – oto efekty.

Żeby jednak nie było tak różowo, do tej beczki miodu trzeba dorzucić odrobinę dziegciu. O ile do poziomu oprawy wizualnej trudno mieć pretensje, tak inne aspekty techniczne pozostawiają sporo do życzenia. Najbardziej irytowały mnie starcia, w których Geralt staje do walki z kilkoma przeciwnikami jednocześnie. Płynne tańczenie pomiędzy atakującymi rywalami wymaga długiego treningu, a nawet jeśli opanujemy trudną sztukę zadawania ciosów, to i tak nie mamy gwarancji, że z każdej potyczki wyjdziemy zwycięsko. Nasz podopieczny lubi zatrzymać się w miejscu w najmniej odpowiednim momencie, na dodatek prawa gałka analogowa przesuwa widok kamery w moim przekonaniu zbyt wolno, by dokonać szybkiej oceny sytuacji na placu boju i przełączyć namierzanie oponenta na tego, który w danej chwili stanowi większe zagrożenie. Kilkakrotnie miałem ochotę rozwalić pad, gdy w bardziej wymagających pojedynkach Biały Wilk reagował z opóźnieniem na wydawane komendy bądź też stawał nagle jak kołek i przyjmował na plecy zupełnie niepotrzebne razy. Gra bardzo szybko wytworzyła we mnie nawyk zapisywania stanu rozgrywki po każdej zakończonej walce, byleby nie musieć powtarzać dłuższego fragmentu zmagań. Lubię wyzwania, ale przy założeniu, że nie stanowią ich okazjonalne męczarnie z kontrolerem.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360.
inne
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to na pewno jedna z najważniejszych tegorocznych premier w Polsce. W recenzji odpowiadamy na pytanie, czy twórcy podołali gigantycznym oczekiwaniom graczy oraz jak wywiązali się ze składanych obietnic.  recenzja gry

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Wiedźmin 2 był grą od początku szykowaną z myślą o komputerach PC. W przypadku Wiedźmina 3 twórcy przyznają, że multiplatformowość zmusiła ich do kompromisów, nie oznacza to jednak, że Dziki Gon na PC jest portem przygotowanym na kolanie. Przeciwnie.  recenzja gry

Recenzja gry Darkest Dungeon – wciągającego jak diabli RPG nie dla mięczaków

Recenzja gry Darkest Dungeon – wciągającego jak diabli RPG nie dla mięczaków

Nadeszła najtrudniejsza gra ostatnich miesięcy. Darkest Dungeon to hardkorowe RPG, które albo się kocha... albo nienawidzi.  recenzja gry

gra Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

The Witcher 2: Assassins of Kings

RPG

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona w wersji X360 jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.4

ocena czytelników

1867 ocen czytelników

9.0

oczekiwania przed premierą

1230 głosów czytelników

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236290Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236289Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236288Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236287Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236286Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236285Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-03-09 - 233735Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-03-09 - 233734Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-03-09 - 233733Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-03-09 - 233732
Royal Quest

Royal Quest

Zagraj za Darmo!

Clash of Swords

Clash of Swords

Zagraj za Darmo!

Final Fantasy XIII-2 - 360 - 185,90 zł

kup w sklepie

X360 185,90 zł

Two Worlds II: Game of the Year  - 360 - 99,90 zł

kup w sklepie

X360 99,90 zł

Fable Anniversary - 360 - 145,90 zł

kup w sklepie

X360 145,90 zł

Komentarze Czytelników (92)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
13.04.2012 19:58
odpowiedz
Bezi2598
56
Legend

PePe PL
Jakbyś nie zauważył to Wiedźmin dostał 9.5 na 10, a każda gra ma wady. Widać, że jesteś fanboyem wiedźmina i xboxa, ale epoka konsol minęła. Kiedyś gry na konsolach wyglądały lepiej niż na PC, ale niestety konsole się zestarzały taka jest prawda. UV wymienił wady jakie są na konsolowej wersji, a ty odebrałeś to jako obrazę całej konsoli.

13.04.2012 19:58
odpowiedz
theadam
1
Junior

Oho, wyglada na to, ze Smuggler pojedzie W2: EE XBOX360 jeszcze bardziej niz kolega Hut...

Jezeli oceniacie konwersje / zmiany EE a nie gre jako calosc, to mam nadzieje, ze zrobicie to gdzies z boku, na jednej z ostatnich stron, tak jak to robicie z recenzjami dodatkow a nie samodzielnych tytulow. Pewnie tak nie bedzie, bo to w koncu samodzielna gra, ale zawsze jest argument, zeby gre pojechac, bo wyglada gorzej niz na PC (srsly IGN???). A nieocenianie fabuly w W2 to juz chyba jakis zart. To co chcecie opisywac w "story driven RPG"?

Ja nie lubie gier sportowych, ale dlatego nie oceniam FIFY, bo pewnie dalbym 2/10. Nie potrafie ocenic, co sie spodoba docelowemu odbiorcy gry to nie oceniam. Jak ktos woli otwarty swiat i sandboxa, to niech nie narzeka, ze w W2 tego nie ma, bo on obiecuje ze zrobi (i robi to doskonale) cos zupelnie innego. A w tym co robi nie ma zadnej konkurencji, jest najlepszy. Moim zdaniem to zasluguje na najwyzsza ocene. Grafike przeciez tez oceniamy wzgledem tego co jest, a nie co moze byc kiedys, za iles lat :)

Fanboy ze mnie, pewka, ale nie wymagam 10/10. Wymagam, zeby oceny na danym portalu byly porownywalne. Jak sie zbuggowanym przecietnym grom od duzych graczy daje 10/10, to czemu gry od mniejszych deweloperow maja dostac gorsza ocene?

13.04.2012 20:04
odpowiedz
Bezi2598
56
Legend

theadam
Nie porównuj ocen gier jeżeli pisało je dwóch różnych recenzentów, bo to nie ma sensu.

13.04.2012 20:18
odpowiedz
theadam
1
Junior

@Bezi2598
Ale w takim razie zrezygnujmy z ocen liczbowych, skoro kazdy ocenia po swojemu. Jezeli nie rezygnujemy z ocen, to mozemy wymagac, zeby te oceny dopasowac do skali. Oczywiscie w kwestii recenzji obiektywizm jest trudna sztuka, ale tak jak mowilem - chyba ciezko byloby obronic bardzo niska recenzje FIFY ktora jest niska dlatego, ze autor nie lubi gier sportowych bo sa nudne.

13.04.2012 20:20
odpowiedz
smuggler
97
Legend

[64] Ja wystawiam dwie oceny - jedna za gre, jako gre - druga za poziom jej konwersji. Ma opinie o Wiesku 2 pewnie znacie - chwalilem ja w wersji na PC i zdania nie zmieniam, bo naprawde swietnie sie w to gra. A co do konwersji... to zobaczycie.

[66] Wiesz, chodzi o to za jak recenzent X da grze 8+ to znaczy ze to jest godna wuagi gra i tego sie trzymajmy. Ale nie ma sensu mowic "no nie, a przeciez Y dal podobnej grze 9 a ona MOIM ZDANIEM jest gorsza niz X, wiec co to ma byc?!"

13.04.2012 20:23
odpowiedz
Diobeuek
126
Quid est veritas?

Mój premierowy Wiedźmin 2 leży na dysku i się kurzy ;) Cały czas wydaje mi się, że może w niego zagram ale zawsze jest coś lepszego. Czegoś tu widocznie brakuje co by mnie przyciągnęło z powrotem.

Doszedłem do jakiegoś miasteczka w lesie, pograłem z 2h i mi się odechciało, a cRPG to mój ulubiony gatunek.
Może niedługo spróbuję po zainstalowaniu wszystkich dostępnych patchy :)

13.04.2012 20:23
odpowiedz
Bezi2598
56
Legend

theadam
Ale po co ktoś ma oceniać i kupować gry których nie lubi??? Oceny nie mogą być porównywalne. Jeżeli ktoś lubi rpg to nie znaczy, że każdej grze rpg da ocenę 9 albo 10.

13.04.2012 20:25
odpowiedz
Irek22
67
Legend

A co byście jeszcze chcieli w tej recenzji? Najważniejsza rzecz przy konwersji na inną platformę, czyli sterowanie, została ujęta w recenzji.
To jest konwersja i większość rzeczy się nie zmieniła - fabuła, lokacje, potwory, klimat, muzyka, dźwięk itd. są identyczne jak rok temu. A że grafika jest gorsza niż na PC, no to chyba teraz nie dziwota.

13.04.2012 20:31
odpowiedz
Shrike
89
Generał

PePe PL

Masz trochę racji, ciekawe kto kupił tych kilkaset tysięcy konsol w Polsce których sprzedażą chwalą się co jakiś czas Sony i Microsoft. Pewnie obcokrajowcy tu przyjeżdżają na masową skalę po konsole. A, że nie ma takich graczy konsolowych na portalu gry-online, a od kiedy jest to miejsce dla nich?

13.04.2012 20:36
odpowiedz
marcus alex fenix
65
Marcus

Idiotyzm co poniektórych tutaj mnie dobija...

Ocenianie konwersji polega głównie na ocenie tego, co się względem wersji na inne platformy zmieniło. Jasne, nie może być tak, że autor napisze "grafika jest trochę gorsza, ale jak na konsole to jednak ładna, sterowanie dziwne, ale nie takie złe, reszta zmian jest prawie niezauważalna, więc nie ma co o nich pisać", kompletnie pomijając fabułę, zadania i inne aspekty, które podlegały ocenie wcześniej. Nie ma co też wymagać pisania drugi raz o tym samym. :/

13.04.2012 21:19
odpowiedz
theadam
1
Junior

[67] Gry często ocenia się pod względem pewnej konwencji. W grach typu W2 gracze oczekują dobrej fabuły, wyrazistych postaci. To są kryteria dla tego gatunku. Kryteria uniwersalne to na pewno stabilność gry, ilość bugów. Skoro gry X i Y są z podobnego gatunku, grze X recenzent nie wytyka błędów, stabilności, chwali jej fabułę i grafikę, a gra Y ma błędy, fabularnie jest miałka, to można oczekiwać, że gra X dostanie wyższą notę niż gra Y, a nie odwrotnie :)

Ja rozumiem, że są kwestie subiektywne, jak to, że W2 nie prowadzi za rękę, że jest dużo tekstu, że w opcjach dialogowych nie ma moralnej jednoznaczności, że jest seks i wulgarność, że to gra dla dorosłych - to może się podobać, lub nie. Uważam, że ocena liczbowa się w kwestii oceny tego typu elementów gry nie sprawdza - chciałbym się tylko dowiedzieć, że ta produkcja w tej kwestii jest taka lub inna. Nad tym wszystkim powinna stać ocena bardziej elementarnych cech gry. Jeżeli gra jest zbuggowana i się "przycina" a do tego ma miałką fabułę (główny wyznacznik gier fabularnych!) to wyższa ocena takiej gry od W2 jest niesprawiedliwa i nieobiektywna.

Nie kieruje tutaj w Twoją stronę żadnych zarzutów, poczekam do samej recenzji :)

[69]
Owszem, ale chciałbym, żeby gra dla ludzi co to lubią RPGi z mocną fabułą była oceniania z perspektywy odbiorcy takiego tytułu. Któryś portal narzekał, że dużo dialogów w grze oO

13.04.2012 22:26
odpowiedz
et10
33
Chorąży

"Gerald ujarzmia Xboksa" ? LOL a co tam jest do ujarzmienia ?
Port dla dzieci neo , zawsze można jeszcze wyciągnąć parę $ z odgrzewanego kotleta.
A poza tym na pc można mieć za free.

13.04.2012 22:56
odpowiedz
z0ltar
39
Pretorianin

"A poza tym na pc można mieć za free. " - wracaj do jaskini, z której wypełzłeś et10.

13.04.2012 23:05
odpowiedz
Irek22
67
Legend

theadam [73]
Któryś portal narzekał, że dużo dialogów w grze

W recenzji Wiedźmina 1 jeden z zagranicznych serwisów jako minus wskazał, że w tej grze nie można tworzyć własnego bohatera na wzór D&D albo TES...

13.04.2012 23:30
odpowiedz
theadam
1
Junior

[76] Irek22

Niestety, to byla recenzja Wiedźmina 2: http://www.edge-online.com/reviews/witcher-2-review

Edge dał tej grze 6/10. Inna sprawa, że na te złe recenzje przy dobrej grze ludzie wchodzą i odsłon na pewno mieli mnóstwo. Ile dyskusji w komentach... ;)

13.04.2012 23:46
odpowiedz
smuggler
97
Legend

Ktos gdzies tez zarzucil, ze co to za mroczny rpg jak sie tam serio walczy z WIEWIORKAMI.

14.04.2012 01:16
odpowiedz
Janek_Izdebski
14
Chorąży

Zastanawiam się co teraz kupić: Edycję Rozszerzoną "Wiedźmina 2", czy "Risena 2". Dodam, że rok temu nie zaopatrzyłem się w premierową edycję "Wieśka"... Doradzi ktoś? :)

14.04.2012 01:46
odpowiedz
Felix - The One
49
Pretorianin

@Stereo: boże, a Ty znowu tu? Idź na piwo gdzieś, cokolwiek. Rozjeb pirackiego W2, nie wiem. Ale daruj sobie...

14.04.2012 08:34
odpowiedz
theadam
1
Junior

Tez bym wolal lepsze drzewka rozwoju - wiecej mogloby sie wiecej dziac, a tam tylko statsy sie podnosi :)
Nie jest to jednak dla mnie kluczowy element gry :)

14.04.2012 09:58
odpowiedz
Bazylisheq
92
Konsul

Ja tam się podpisuję pod edge. Kupiłem grę w dniu premiery i w połowie tak mnie znudziła, że przestałem grać. Ale to tylko moja opinia.

14.04.2012 13:09
odpowiedz
theadam
1
Junior

[82] Ale pod ocena tez? Naprawde az tak zle? :)

14.04.2012 13:39
odpowiedz
Irek22
67
Legend

theadam [83]

A nawet niech gra tej grze 0/10 - co za różnica? Czy przez to ci, którym Wiedźmin 2 się podoba zmienią zdanie i będą się gorzej przy tej grze bawić? Jego zdanie, jego opinia, do której ma prawo. Dla mnie np. Bayonetta to totalna kaszana, co nie znaczy, że przez to enki z CD-Action (wbił mi się w pamięć bo dał jej 9,5/10, co jest dla mnie kuriozalną oceną jeżeli chodzi o tą grę) uzna, że jednak ta gra mu się nie podoba i jest do dupy.
Ja tam świetnie się przy obu Wiedźminach bawiłem i to jest dla mnie jedyna wiążąca opinia.

Zresztą nie oceny są najważniejsze w recenzjach, lecz ich treść.

14.04.2012 14:40
odpowiedz
Bazylisheq
92
Konsul

theadam - wiesz patrząc na to, że mnie znudziła to mogę jej dać i 0, co to za różnica jak pisze kolega wyżej. Niemniej patrząc na to bardziej obiektywnie, ta gra może się podobać i to bardzo. Wygląda prześlicznie (pc), dialogi (w tym obelgi) są kapitalne, fabuła jako tako, walki ok. Czasami po prostu coś nie zaskakuje i tyle. Spróbować na pewno warto. Cieszy też fakt, że gra wyszła na konsole. Trzeba wspierać rodzimy rynek.

14.04.2012 20:54
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

Bazylisheq śmieszy to ciągłe "trzeba wspierać rodzimy rynek".

14.04.2012 21:01
odpowiedz
Bazylisheq
92
Konsul

TobiAlex - to się śmiej:)

14.04.2012 23:41
odpowiedz
MC Grzechu
28
Centurion

W "ogólnorecenzenckiej" dyskusji popieram smugglera. Z premedytacją,rok temu, zaplanowałem sobie,że przejdę grę jedną ścieżką a jak wyjdzie na X to przejdę drugą ścieżką. No i teraz mam frajdę. Po fantastycznej przygodzie z ME3 ,teraz, wielką frajdą pomacham mieczem.

16.04.2012 12:52
odpowiedz
BOBER512
15
Legionista

A o wersji na PS3 to zapomnieliście dawać mi ją ale już!

27.04.2012 00:49
odpowiedz
Nolifer
78
The Highest

Bardzo dobra robota , co za tym idzie , inni tez mogą pograć w tą wspaniałą grę :)

03.05.2012 13:55
odpowiedz
flagg
48
Pretorianin

szkoda, że w większości polskich recenzji nad w2ee pieją z zachwytu, a nie wspomną o kiepskim interfejsie, tragicznym mechanizmie lootowania, poważnych problemach z poziomem trudności. Niemniej jednak to gra genialna, fabuła i klimat ogólnego doświadczenia przygody w świecie wiedźmina rozkłada i z tego tytułu należą mu się najlepsze oceny, ale jak nikt nie wytknie, że np. minimapa jest zabugowana i na dodatek nic na niej nie widać to w sequelu dostaniemy taką samą...

03.05.2012 14:08
odpowiedz
Irek22
67
Legend

flagg [91]

Dokładnie, jest trochę drobnych bugów i niedociągnięć, które sprawiły, że grze nie mogę z czystym sumieniem dać więcej niż 9/10. Największą wadą tej gry jest jednak słabe "ścianowe" AI. Gdyby twórcy trochę dłużej posiedzieli nad AI i różnymi małymi pierdołami, dałbym 10/10 bez wahania, bo najważniejsze dla gier RPG elementy są wykonane rewelacyjne.
Kurde, w tej grze jest tyle możliwości wyboru, że to się w głowie nie mieści! A człowiek uświadamia sobie to dopiero po najnowszej aktualizacji zawierającej plansze i filmiki pokazujące konsekwencje naszych decyzji. I to w samym Wiedźminie 2, a jeśli dodamy do tego sejwy z Wiedźmina 1, to tych wyborów i ich konsekwencji jest jeszcze więcej!
Bioware może pod tym (i nie tylko pod tym) względem CDP Red buty czyścić, a swoje osławione "wybory moralne" w rzyć wsadzić!

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze