ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Geralt ujarzmia Xboksa - recenzja gry Wiedźmin 2: Zabójcy królów

Blisko rok po premierze wersji pecetowej, drugi Wiedźmin zaznacza swoją obecność również na konsoli Xbox 360. W recenzji sprawdzamy, czy warszawskie studio poradziło sobie z wykonaniem konwersji.

13 kwietnia 2012 9.5/10
• strony :12
1
2
3
4
5
6
7
8
9
PLUSY:
  • porządnie zrealizowany port;
  • znakomita, wielowątkowa fabuła, zmuszająca do dokonywania trudnych wyborów;
  • kapitalne, bezkompromisowe dialogi;
  • wymagające starcia z przeciwnikami;
  • duży wybór przedmiotów i świetnie zrealizowany rozwój postaci;
  • jeden z najładniejszych tytułów wydanych na tę konsolę;
  • muzyka i polska wersja językowa – coś wspaniałego;
  • klimat, wykonanie lokacji, ogromna dbałość o szczegóły.
MINUSY:
  • drobne niedociągnięcia techniczne (graficzne niedoróbki, zacinający się Geralt itp.).

Gdy w czerwcu ubiegłego roku po raz pierwszy zobaczyłem konsolowego Wiedźmina w akcji, daleki byłem od zachwytów. Przedstawiciele studia CD Projekt Red, jeszcze z Tomkiem Gopem na pierwszej linii frontu, przywieźli na targi E3 konwersję tak przeciętną, że już podczas prezentacji zacząłem zastanawiać się nad sensem całego przedsięwzięcia. Na szczęście warszawski deweloper kolejnych miesięcy nie zmarnował, dzięki czemu niespełna rok później dane mi było ujrzeć produkt dopracowany i pozbawiony najbardziej kompromitujących błędów. Trzeba sobie w tym miejscu powiedzieć jasno: „Redzi” stanęli przed nie lada wyzwaniem, w końcu ich drugie dzieło prezentowało się w oryginale naprawdę zacnie. Oczywiście odpicowany wizualnie pierwowzór nie miał szans zadebiutować w takiej samej postaci na sprzęcie, którego podzespoły od dawna nie przyspieszają bicia serca. Z czegoś musiano zrezygnować, coś trzeba było poświęcić – i odpowiednich korekt dokonano. Z jakim skutkiem?

Nie będę Was w tym miejscu czarować – Zabójcy królów na konsoli wyraźnie ustępują wersji pecetowej, zwłaszcza gdy suwaki ustawień graficznych w tej ostatniej przesuniemy na maksimum. Wstydzić się jednak nie ma czego, bo Wiedźmin 2 na Xboksie 360 prezentuje się zaskakująco dobrze. Dość powiedzieć, że gra należy do ścisłej czołówki najładniejszych produkcji dostępnych na tę platformę, choć zawdzięcza to bardziej oprawie artystycznej niż technologii. Obniżona w stosunku do pierwowzoru rozdzielczość, słabsze tekstury i uboższe efekty wizualne to fakty i z tym się nie dyskutuje. Po drugiej stronie barykady mamy jednak skąpane w fantastycznym świetle malownicze pejzaże, ogromne przywiązanie do detali, nadające każdej odwiedzanej lokacji niewiarygodną głębię, i naturalnie zachowujących się bohaterów niezależnych. Oryginał ujmował grafiką w najwyższych możliwych ustawieniach, ale solidnie prezentował się też na tych średnich. Tu, choć konwersji zdecydowanie bliżej do tej drugiej opcji, ogólne wrażenie jest równie dobre co podczas zabawy na ultrawypasionym pececie.

Bardziej od jakości samej grafiki bałem się nagłych wahań w płynności animacji, które na wspomnianej wcześniej prezentacji na E3 mocno dawały się we znaki. Pod tym względem konsolowy Wiedźmin 2 wypada jednak wzorowo, co cieszy tym bardziej, że gry z wrodzonego lenistwa nie zainstalowałem na twardym dysku. Nawet kiedy na ekranie pojawiła się większa liczba wrogów, produkt nie zaskoczył mnie tzw. framedropami. „Redzi” najwyraźniej wzięli sobie mocno do serca niepowodzenia innych producentów na tym polu i za wszelką cenę starali się nie popełnić tych samych błędów. W rezultacie nie jestem w stanie przypomnieć sobie choćby jednej sytuacji, w której wystąpiłoby uciążliwe klatkowanie, a grałem przecież bardzo długo.

Twórcy robili, co mogli, by odtworzyć możliwie jak najlepszą grafikę na konsoli – oto efekty.

Żeby jednak nie było tak różowo, do tej beczki miodu trzeba dorzucić odrobinę dziegciu. O ile do poziomu oprawy wizualnej trudno mieć pretensje, tak inne aspekty techniczne pozostawiają sporo do życzenia. Najbardziej irytowały mnie starcia, w których Geralt staje do walki z kilkoma przeciwnikami jednocześnie. Płynne tańczenie pomiędzy atakującymi rywalami wymaga długiego treningu, a nawet jeśli opanujemy trudną sztukę zadawania ciosów, to i tak nie mamy gwarancji, że z każdej potyczki wyjdziemy zwycięsko. Nasz podopieczny lubi zatrzymać się w miejscu w najmniej odpowiednim momencie, na dodatek prawa gałka analogowa przesuwa widok kamery w moim przekonaniu zbyt wolno, by dokonać szybkiej oceny sytuacji na placu boju i przełączyć namierzanie oponenta na tego, który w danej chwili stanowi większe zagrożenie. Kilkakrotnie miałem ochotę rozwalić pad, gdy w bardziej wymagających pojedynkach Biały Wilk reagował z opóźnieniem na wydawane komendy bądź też stawał nagle jak kołek i przyjmował na plecy zupełnie niepotrzebne razy. Gra bardzo szybko wytworzyła we mnie nawyk zapisywania stanu rozgrywki po każdej zakończonej walce, byleby nie musieć powtarzać dłuższego fragmentu zmagań. Lubię wyzwania, ale przy założeniu, że nie stanowią ich okazjonalne męczarnie z kontrolerem.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360.
inne
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to na pewno jedna z najważniejszych tegorocznych premier w Polsce. W recenzji odpowiadamy na pytanie, czy twórcy podołali gigantycznym oczekiwaniom graczy oraz jak wywiązali się ze składanych obietnic.  recenzja gry

Recenzja gry Risen 3 – fani Gothica wystąp! Władcy tytanów nie zawodzą

Recenzja gry Risen 3 – fani Gothica wystąp! Władcy tytanów nie zawodzą

W Risen 3 studio Piranha Bytes połączyło sprawdzone rozwiązania znane z serii Gothic wzbogacając je elementami wprowadzonymi w Risen 2. To połączenie dla fanów produkcji niemieckiego studia wypadło nad wyraz dobrze.  recenzja gry

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

gra Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

The Witcher 2: Assassins of Kings

RPG akcji

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona w wersji X360 jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.7

ocena czytelników

1383 ocen czytelników

9.0

oczekiwania przed premierą

1230 głosów czytelników

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236290Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236289Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236288Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236287Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236286Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-04-20 - 236285Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-03-09 - 233735Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-03-09 - 233734Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-03-09 - 233733Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Edycja Rozszerzona - screen - 2012-03-09 - 233732

komentarze czytelników (92)


theadam  2012-04-13 - 21:19

[67] Gry często ocenia się pod względem pewnej konwencji. W grach typu W2 gracze oczekują dobrej fabuły, wyrazistych postaci. To są kryteria dla tego gatunku. Kryteria uniwersalne to na pewno stabilność gry, ilość bugów. Skoro gry X i Y są z podobnego gatunku, grze X recenzent nie wytyka błędów, stabilności, chwali jej fabułę i grafikę, a gra Y ma błędy, fabularnie jest miałka, to można oczekiwać, że gra X dostanie wyższą notę niż gra Y, a nie odwrotnie :) ...

et10  2012-04-13 - 22:26

"Gerald ujarzmia Xboksa" ? LOL a co tam jest do ujarzmienia ? Port dla dzieci neo , zawsze można jeszcze wyciągnąć parę $ z odgrzewanego kotleta. A poza tym na pc można mieć za free.

z0ltar  2012-04-13 - 22:56

"A poza tym na pc można mieć za free. " - wracaj do jaskini, z której wypełzłeś et10.

Irek22  2012-04-13 - 23:05

theadam [73] Któryś portal narzekał, że dużo dialogów w grze ...

theadam  2012-04-13 - 23:30

[76] Irek22 ...

smuggler  2012-04-13 - 23:46

Ktos gdzies tez zarzucil, ze co to za mroczny rpg jak sie tam serio walczy z WIEWIORKAMI.

Janek_Izdebski  2012-04-14 - 01:16

Zastanawiam się co teraz kupić: Edycję Rozszerzoną "Wiedźmina 2", czy "Risena 2". Dodam, że rok temu nie zaopatrzyłem się w premierową edycję "Wieśka"... Doradzi ktoś? :)

Felix - The One  2012-04-14 - 01:46

@Stereo: boże, a Ty znowu tu? Idź na piwo gdzieś, cokolwiek. Rozjeb pirackiego W2, nie wiem. Ale daruj sobie...

theadam  2012-04-14 - 08:34

Tez bym wolal lepsze drzewka rozwoju - wiecej mogloby sie wiecej dziac, a tam tylko statsy sie podnosi :) Nie jest to jednak dla mnie kluczowy element gry :)

Bazylisheq  2012-04-14 - 09:58

Ja tam się podpisuję pod edge. Kupiłem grę w dniu premiery i w połowie tak mnie znudziła, że przestałem grać. Ale to tylko moja opinia.

theadam  2012-04-14 - 13:09

[82] Ale pod ocena tez? Naprawde az tak zle? :)

Irek22  2012-04-14 - 13:39

theadam [83] ...

Bazylisheq  2012-04-14 - 14:40

theadam - wiesz patrząc na to, że mnie znudziła to mogę jej dać i 0, co to za różnica jak pisze kolega wyżej. Niemniej patrząc na to bardziej obiektywnie, ta gra może się podobać i to bardzo. Wygląda prześlicznie (pc), dialogi (w tym obelgi) są kapitalne, fabuła jako tako, walki ok. Czasami po prostu coś nie zaskakuje i tyle. Spróbować na pewno warto. Cieszy też fakt, że gra wyszła na konsole. Trzeba wspierać rodzimy rynek.

TobiAlex  2012-04-14 - 20:54

Bazylisheq śmieszy to ciągłe "trzeba wspierać rodzimy rynek".

Bazylisheq  2012-04-14 - 21:01

TobiAlex - to się śmiej:)

MC Grzechu  2012-04-14 - 23:41

W "ogólnorecenzenckiej" dyskusji popieram smugglera. Z premedytacją,rok temu, zaplanowałem sobie,że przejdę grę jedną ścieżką a jak wyjdzie na X to przejdę drugą ścieżką. No i teraz mam frajdę. Po fantastycznej przygodzie z ME3 ,teraz, wielką frajdą pomacham mieczem.

BOBER512  2012-04-16 - 12:52

A o wersji na PS3 to zapomnieliście dawać mi ją ale już!

Nolifer  2012-04-27 - 00:49

Bardzo dobra robota , co za tym idzie , inni tez mogą pograć w tą wspaniałą grę :)

flagg  2012-05-03 - 13:55

szkoda, że w większości polskich recenzji nad w2ee pieją z zachwytu, a nie wspomną o kiepskim interfejsie, tragicznym mechanizmie lootowania, poważnych problemach z poziomem trudności. Niemniej jednak to gra genialna, fabuła i klimat ogólnego doświadczenia przygody w świecie wiedźmina rozkłada i z tego tytułu należą mu się najlepsze oceny, ale jak nikt nie wytknie, że np. minimapa jest zabugowana i na dodatek nic na niej nie widać to w sequelu dostaniemy taką samą...

Irek22  2012-05-03 - 14:08

flagg [91] Dokładnie, jest trochę drobnych bugów i niedociągnięć, które sprawiły, że grze nie mogę z czystym sumieniem dać więcej niż 9/10. Największą wadą tej gry jest jednak słabe "ścianowe" AI. Gdyby twórcy trochę dłużej posiedzieli nad AI i różnymi małymi pierdołami, dałbym 10/10 bez wahania, bo najważniejsze dla gier RPG elementy są wykonane rewelacyjne. Kurde, w tej grze jest tyle możliwości wyboru, że to się w głowie nie mieści! A człowiek uświadamia sobie to dopiero po najnowszej aktualizacji zawierającej plansze i filmiki pokazujące konsekwencje naszych decyzji. I to w samym Wiedźminie 2, a jeśli dodamy do tego sejwy z Wiedźmina 1, to tych wyborów i ich konsekwencji jest jeszcze więcej! Bioware może pod tym (i nie tylko pod tym) względem CDP Red buty czyścić, a swoje osławione "wybory moralne" w rzyć wsadzić!