ocena redakcji
9.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Odświeżający skok w przyszłość - recenzja gry Anno 2070

Anno powraca w nowym futurystycznym wydaniu. Czy skok w przyszłość wyszedł serii na dobre?

24 listopada 2011 9.0/10
• strony :12
PLUSY:
  • doskonałe mechanizmy ekonomiczne;
  • masa nowych elementów;
  • perfekcyjny interfejs i piękna grafika;
  • rozbudowane i przemyślane opcje sieciowe;
  • ciekawe misje w kampanii;
  • niesamowicie wciąga.
MINUSY:
  • drobne błędy techniczne;
  • słabo rozwinięty handel;
  • ograniczone możliwości zabudowy dna morskiego.

Seria Anno to cesarzowa strategii ekonomicznych. Podczas gdy inne marki tego typu z roku na rok traciły popularność, ten cykl rósł w siłę z każdą kolejną odsłoną. Serii nie zaszkodziła nawet zmiana dewelopera (od edycji 1701 jest nim studio Related Designs). Wręcz przeciwnie – nowy zespół dodał od siebie zapierającą dech w piersiach oprawę graficzną i jeszcze bardziej udoskonalił mechanizmy rządzące wirtualną gospodarką. Ciągłe ulepszanie doprowadziło jednak autorów do ściany. Anno 1404 było tak dobre, że właściwie nie zostawiło swojej kontynuacji za dużo do poprawienia, przynajmniej bez solidnego skoku technologicznego. Fani jednak nie zamierzali czekać długie lata na kolejną część.

W ten sposób autorzy stanęli przed ciężkim zadaniem – stworzyć grę, która z jednej strony nie będzie odgrzewanym kotletem, ale jednocześnie nie porzuci tego wszystkiego, za co pokochaliśmy całą serię. Odpowiedzią na ten problem stała się ucieczka w przyszłość, a konkretnie do roku 2070.

Po raz pierwszy w historii cyklu akcja toczy się w przyszłości.

Świat, do którego się przenosimy, nie przypomina obecnego. Wywołane przez człowieka zmiany klimatyczne spowodowały gwałtowne podniesienie się poziomu mórz. Wiele terenów zostało kompletnie zalanych, a inne tak nasiąkły słoną wodą, że nie da się na nich niczego uprawiać. Kataklizmu tego nie były w stanie przetrwać struktury państwowe oraz instytucje międzynarodowe. Nie wszystko jednak stracone. Obecne warunki na Ziemi powodują, że dla wielomilionowych aglomeracji nie ma już miejsca. Zamiast tego ludzkość musi zacząć żyć w małych samowystarczalnych społecznościach. Świadoma tego grupa naukowców zrzeszona w organizacji S.A.A.T tworzy Arki – olbrzymie statki podwodne stanowiące bazy, z których można przeprowadzać kolonizację nowych lądów. My wcielamy się w kapitana jednej z nich.

Podstawowe mechanizmy rozgrywki nie uległy drastycznym zmianom w stosunku do poprzednich odsłon. Zabawa ponownie polega na zakładaniu na wyspach niewielkich kolonii. Wznosimy budynki mieszkalne, aby przyciągnąć pracowników, budujemy struktury przemysłowe, wydobywamy surowce, a następnie przetwarzamy je na produkty docelowe. Cały czas musimy dbać o zadowolenie naszej społeczności. Zaspokojenie potrzeb ludności umożliwia jej awansowanie na dalsze szczeble drabiny rozwoju, a nam daje większe podatki i dostęp do nowych budynków i technologii. Wszystko to nie oznacza jednak, że przeniesienie akcji do roku 2070 posłużyło jedynie do pokrycia gry nową warstwą farby. Futurystyczne klimaty pozwoliły autorom popuścić wodze fantazji, z czego skrupulatnie skorzystali, wprowadzając masę świeżych elementów.

Pierwszym z nich są wspomniane już Arki. Ich pojemne wnętrza mogą pomieścić wiele surowców i towarów, co czyni je nie tylko doskonałymi przechowalniami, ale również centrami handlu. Możemy też wykorzystywać ich systemy łączności do zamawiania dostaw potrzebnych dóbr. Nie jest to tanie, ale w sytuacji nagłej potrzeby potrafi uratować nam skórę. Arki pełnią też rolę swego rodzaju awatara gracza. Wraz z postępami w zabawie rozbudowujemy je z misji na misję i wyposażamy w nowe moduły.

Kolejną nowością jest wprowadzenie trzech frakcji, z których każda posiada własne budynki i technologie. Pierwsza z nich to potężna korporacja Global Trust. Stawia ona na dynamiczny rozwój i czysty zysk. Do celu dąży po trupach i za nic ma dobro środowiska. Druga frakcja to Eden Initiative. Ta grupa godzi się na wolniejszy wzrost gospodarczy i opłacanie wysokich podatków, a wszystko po to, by móc dbać o matkę naturę. Trzecią i ostatnią organizacją jest wspomniany już S.A.A.T. Jego członkowie zajmują się głównie badaniami i opracowywaniem nowych technologii. Podział na frakcje mocno odbiega od tego, do czego przyzwyczaiły graczy wojenne RTS-y. W Anno 2070 najczęściej mamy dostęp do budynków i rozwiązań każdej z grup i tylko od nas zależy, na co postawimy. Główny wybór dokonuje się tu pomiędzy Global Trust i Eden Initative za sprawą wprowadzenia systemu ekologii. Rabunkowa eksploatacja surowców powoduje zanieczyszczanie środowiska, co z kolei negatywnie odbija się na efektywności wszystkich upraw. Autorzy zapewnili nam jednak olbrzymią swobodę poczynań. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na jednej wyspie budować struktury obu frakcji, choć trzeba mieć na uwadze, że osadnicy z Eden Initiative negatywnie reagują na skażoną przyrodę. Jednocześnie zawsze możemy zlikwidować poczynione szkody, choć nie jest to tanie. Natomiast S.A.A.T zapewnia dostęp do nowych technologii i stanowi uzupełnienie dla dwóch głównych grup. Ponadto ma monopol na zabudowę podwodną. Jednocześnie każda z tych organizacji wymaga stworzenia dla niej własnej miniekonomii. Członkowie poszczególnych frakcji mają inne potrzeby oraz wymagania i zaspokojenie ich wszystkich nie jest łatwe. Wyspy są duże, ale dość szybko zaczyna brakować nam miejsca, więc umieszczenie na nich struktur wszystkich trzech grup w taki sposób, by ze sobą nie kolidowały, stanowi prawdziwe wyzwanie i gwarantuje, że zawsze mamy coś do zrobienia.

Możliwość zabudowy dna morskiego to jeden z wielu nowych elementów zabawy.

Kolejną nowością jest umożliwienie eksploatacji dna mórz, w czym pomocne są łodzie podwodne, które możemy zamówić na Arce. Ten aspekt gry został mocno uproszczony. Nie da się wybudować całych podwodnych miast i zamiast tego ograniczeni jesteśmy do niewielkich placówek wydobywczych. Mimo to możliwość pobawienia się pod wodą sprawia niesamowitą frajdę i jest kolejnym z wielu elementów czyniących Anno 2070 najbogatszą odsłoną serii.

Świat przyszłości napędza oczywiście energia elektryczna. Global Trust stawia główne na siłownie węglowe, podczas gdy Eden Initative, preferując źródła odnawialne, wybiera wiatraki i elektrownie wodne. Prąd szybko staje się kluczowym elementem zarządzania każdą wyspą. Wszystkie budynki potrzebują go do pełnej funkcjonalności. Jeśli się o to nie zatroszczymy, to spowolnieniu ulegnie produkcja, a struktury wojskowe w ogóle przestaną działać. Tym samym dbanie o utrzymanie odpowiednich poziomów zasilania na plusie jest w przypadku Anno 2070 prawie równie ważne jak zapewnienie ciągłego dopływu gotówki. Futurystyczne realia pozwoliły też na wprowadzenie nowych surowców, przedmiotów i pojazdów. Możemy m.in. budować kopalnie uranu i używać zmodyfikowanych genetycznie ziaren, a niebo zapełnić jednostkami latającymi, wśród których znajdziemy zarówno maszyny cywilne, takie jak regenerator ozonu, jak i myśliwce. Te drugie czynią walkę ciekawszą, sprawiając, że inwazje nie zaczynają się już wyłącznie na brzegach wysp. Oczywiście, to wciąż jest Anno, więc aspekt militarny ma tu trzeciorzędne znaczenie, a zwycięstwo zależy głównie od sprawnie zarządzanej gospodarki. Ciekawym dodatkiem są też wielkie ekrany telewizyjne – wzniesione w miastach szerzą propagandę i wpływają na zachowanie mieszkańców.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri ma godnego następcę

Recenzja gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri ma godnego następcę

Po wielu latach wynajdywania pisma i opędzania się od barbarzyńców Cywilizacja wreszcie pozwoliła nam wynieść się z planety Ziemi. Beyond Earth to świeży start dla ludzkości, ale czy zmian wystarczy, by świeżość poczuli również gracze?  recenzja gry

Recenzja gry Jagged Alliance: Flashback - duńska wyprawa na dno

Recenzja gry Jagged Alliance: Flashback - duńska wyprawa na dno

Fani serii Jagged Alliance od 1999 roku czekają na powrót turowego symulatora partyzanta. Niestety, najnowsza część, ufundowana na Kickstarterze, to kompletny niewypał.  recenzja gry

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225293Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225292Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225291Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225290Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225289Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225288Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225287Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225286Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225285Anno 2070 - screen - 2011-11-22 - 225284

komentarze czytelników (32)


GimbusomNIE  2011-11-24 - 15:13

Nie grałem w tą odsłonę Anno ale biorąc pod uwagę, że w Anno 1404 - podstawowe (nie z dodatku) scenariusze zajmowały po kilkanaście jak nie kilkadziesiąt godzin (szczególnie jak grasz pierwszy raz i nie masz obcykane co i w jakiej kolejności budować) więc bym się nie martwił o "długość kampanii" bo pewnie wszystkie scenariusze bez sandboxa dają kilkaset godzin.

Mepha  2011-11-24 - 15:42

Recenzja jeszcze bardziej mnie zachęciła do zagrania :)

Baalnazzar  2011-11-24 - 16:07

[5] U mnie ten sam problem. Jedna ledwo zaczęta i 3 w kolejce. Na razie muszę przystopować, ale tym Anno jestem zainteresowany :)

WlodarW  2011-11-24 - 18:01

Czy wy też nie zauważyliście, że jeżeli coś jest pisane jedynie na PC to wygląda o niebo lepiej. Przykładowo, woda tutaj jest lepsza niż ta z Crysis 2 (ta z Crysis 1 nadal jest świetna i uważam, że Crysis 1 pokazuje na co stać Cryengine 2 nie to co pokazuje Cryengine 3 na PC, nawet po wciśniętym na siłe dx11 patchu i teksturach, gdzie optymalizacja woła o pomstę do nieba - tak optymalizacja Crysis 1 jest lepsza niż Crysis 2 bo w tym pierwszym wypadku była robiona u podstaw a w C2 to trzeba było jakoś pogodzić port z konsoli z implementacją dx11 w postaci łatki wgranej później). Ja już nie mogę się doczekać tych next genów wtedy znowu gry nabiorą barw, bo w obecnej chwili już raczej nikt nie wyda gry z półki AAA jedynie dla PC - boli ta prawda strasznie.

dmcNero92  2011-11-24 - 18:09

WlodarW tak masz racje bo C1 jaki anno 2070 to produckje pod PC a nie porty ;) ogladalem bechmarki i cos slabo wyszly :(

f0erq  2011-11-24 - 18:21

WlodarW ...

kil69  2011-11-25 - 00:49

Jak ktoś zainteresowany to informuję, ze wyszedł update dodający swoiste scenariusze, ze z tą różnicą jak widzę skupione bardziej na walce i przygotowanie do niej, a nie sielskim budowaniu :P

.:Jj:.  2011-11-25 - 02:34

Kupuję w przyszłym tygodniu.

Xartor  2011-11-25 - 03:14

A jak wygląda sprawa z DRM?

vojak_2  2011-11-25 - 08:57

elegancko to wygląda..

k3rmit29  2011-11-25 - 11:04

Xartor: po twoich postach mam wrażenie, że z musu szukasz rzeczy które dręczą dzisiejsze produkcje, otóż w Anno 2070 ich nie znajdziesz:P Gra jest świetna i nie ma z nią większych problemów, wczoraj pojawił się patch który poprawia wiele rzeczy i jak widać Ubi nie osiadł na laurach tylko cały czas pracują nad grą. Czy warto kupić ? Warto i to bardzo! Polecam wszystkim bez względu czy lubicie ten gatunek czy nie, bo gra jest świeża, inna, oryginalna i nie odstaje jakością dzisiejszych największych produkcji! Za wczorajsze Wydarzenia Światowe można dać grze spokojnie 10/10!

Xartor  2011-11-25 - 14:19

Źle zrozumiałeś me intencje, ja chce kupić Anno ale po przygodzie z nowym Silent Hunterem od UBI stwierdziłem że nie kupie gry z takim DRM. A ostatnio UBI stwierdziło że nie będzie go używać to też pytam się czy w/w grze jet ten kiepski drm.

Adrian Werner  2011-11-25 - 16:49

@Xartor Potrzeba internetu do jednokrotnej aktywacji, potem już połączenie nie jest wymagane, choć warto je mieć, dla świetnych funkcji społecznościowych (głosowania itp) oraz nowych misji. Więc bez obaw, nie jest to system z SH5.

Jane's  2011-11-25 - 16:53

up ...

n'wist  2011-11-26 - 12:15

Bardzo świetny pomysł, żeby akcję gry przenieść w przyszłość.

Xartor  2011-11-29 - 23:15

Dzięki. Właśnie trochę pograłem, interesująca gra ale grając miałem dziwne uczucie że coś jest nie tak - zresztą podobnie miałem z poprzednią wersją. Zdaje mi się że trochę za duży nacisk jest położony na mikro zarządzanie, zresztą chyba seraj w tym kierunku idzie.

victripius  2011-12-03 - 09:29

Spoko recenzja. Gra mnie nie zaciekawiła, ale przynajmniej jest obiektywnie i z sensem :)

Nolifer  2011-12-07 - 09:43

W przyszłości z miłą chęcią sobie zagram w tą grę. Pod warunkiem że przejdę inne gry :D

KamilAdam  2011-12-18 - 15:16

Może być ciekawa gra, teraz tylko kase miec na wszystkie dobre gry...

kamilos33  2011-12-31 - 02:49

niedawno kupilem sobia gre anno 2070 naprawde nie proponuje zakupu tego badziewia żeby wogule ją uruchomic potrzeba internet z minimalna predkoscia 250kb/s potem wyskakuje blad przerwania i odnowa . do teraz jeszcze nieurochomilem tej zje..... gry naprawde nie kupujcie bedziecie żalowac do konca zycia a kosztuje 170zl wiec sobie pomyslcie przy dobrym internecie 5 godzin sciagania. wiec sami pomyslcie szczerze odradzam nie kupujcie!!!!!!!!!!!! ...