ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Nowa Formuła Mistrzów Kodu - recenzja gry F1 2011

Formuła 1 po raz drugi wprost ze stajni Codemasters – czy obejdzie się bez wizyty w pit-stopie już na pierwszym okrążeniu?

21 września 2011 8.0/10
• strony :12

Ogromny sukces finansowy gry F1 2010 i dziesiątki przychylnych ocen mogły zwiastować tylko jedno – jej kontynuacja powstać po prostu musiała. Trudno też dziwić się osiągniętym przez produkcję Codemasters wynikom – gra Brytyjczyków to tak naprawdę pierwsza od kilku lat poważna symulacja najpopularniejszego sportu motorowego na świecie, mogąca trafić do szerokiego grona odbiorców. Tegoroczna edycja miała potwierdzić, że wirtualna Formuła „Mistrzów Kodu” to dzieło kompletne i zawierające wszystko, co potrzebne do szczęścia zarówno zapalonemu fanowi F1, jak i niedzielnemu kibicowi oglądającemu wyścigi od czasu do czasu. Czy twórcom uda się pozyskać nowych fanów i jednocześnie udobruchać starych?

Wielu graczy żywo zainteresowanych komputerową Formułą 1 przed pojawieniem się najnowszej części zadawało sobie pytanie, czy coroczny cykl wydawniczy nie zaszkodzi serii i nie sprawi, że aktualna odsłona będzie różnić się od poprzedniej tylko wyglądem bolidów, składami zespołów i nowymi banerami na bandach okalających tory. Trudno się z tym nie zgodzić – w końcu cóż istotnego można zmienić w filozofii dyscypliny, której podstawowe zasady są takie same od lat. Jak jednak mówi słynne (i na ogół zgodne z prawdą) powiedzenie – diabeł tkwi w szczegółach. W F1 2011 widać to jak na dłoni.

Oczywiście nie można również zapomnieć o wielu podstawowych kwestiach – czymże bowiem byłaby Formuła 1 bez piekielnie szybkich stalowych rumaków i nieustraszonych jeźdźców? Ekipa Codemasters dysponuje pełnym wachlarzem oficjalnych umów, dzięki czemu w grze możemy podziwiać wszystkie 12 zespołów wraz z podstawowymi duetami kierowców. Twórcy z zegarmistrzowską precyzją odwzorowali również areny zmagań kilkusetkonnych demonów prędkości oraz wykorzystali wizerunki sponsorów wspierających tę niezwykle widowiskową dyscyplinę. Brakuje trochę charakterystycznego dla telewizyjnych transmisji wyglądu statystyk i komunikatów wyścigowych, bo interfejs zaimplementowany w tej produkcji sprawdza się odrobinę gorzej. Bardzo dobrym posunięciem było za to wprowadzenie modułu Race Director, dostępnego w menu podczas walki na torze – dzięki niemu w każdym momencie możemy przeglądać informacje o pozycjach poszczególnych kierowców, czasach ich okrążeń oraz liczbie postojów w pit-stopach.

W tym momencie nie pomogą nawet najlepsze opony.

Model jazdy w porównaniu z poprzednią odsłoną nie zmienił się praktycznie w ogóle – to niezbyt dobra wiadomość dla fanów ultrarealistycznej symulacji z zachowaniem wszystkich czynników wpływających na pracę bolidów. Reszta graczy poczuje się jednak jak w domu – początkujący kierowcy mogą spokojnie okiełznać potężną maszynę dzięki szeregowi asyst i pomocy znacznie wpływających na nasz styl jazdy. Niektóre momentami aż nazbyt dają się we znaki, szczególnie zaś automatyczne hamowanie na zakrętach, co wyklucza efektowne wyprzedzanie na wirażach i szybkie pokonywanie trudnych szykan. Zyskane doświadczenie z czasem pozwala na zrezygnowanie z ułatwień i spróbowanie sił w pojedynkach z bardziej wymagającymi przeciwnikami. Na komfort jazdy najmocniej wpływa rezygnacja z pełnej kontroli trakcji – moment nieuwagi może sporo kosztować, począwszy od efektownego piruetu po bolesny kontakt z bandą.

Walkę o jak najwyższe lokaty w wyścigu zdecydowanie wspomaga wprowadzenie dwóch tegorocznych, technicznych nowinek. Pierwszą z nich jest system odzyskiwania energii kinetycznej, czyli KERS. Ładunek dodatkowej mocy zostaje odnowiony po przejechaniu każdego kolejnego okrążenia, a jego działanie doceniamy podczas walki o pozycję na długich prostych. W tym samym celu korzystamy również z ruchomego tylnego skrzydła – tym razem jednak jesteśmy ograniczeni uprzednio wyznaczonymi strefami, w obrębie których możemy odblokowywać dodatkowy przepływ powietrza zwiększający naszą prędkość. W grze pojawił się także długo wyczekiwany samochód bezpieczeństwa, twórcy jednak postarali się, byśmy w trakcie jazdy za srebrnym mercedesem nie popełnili żadnego błędu przewidzianego w regulaminie rozgrywek. Nałożyli bowiem blokadę prędkości, pozostawiając nam jedynie możliwość skrętu celem dogrzania opon podczas przerwy na oczyszczenie toru, która trwa dwa pełne okrążenia. Spektakularne kraksy z udziałem przeciwników zdarzają się jednak bardzo rzadko, więc nie spodziewajmy się zbyt wielu okazji do jazdy w zgodnym peletonie. Zauważalnie poprawiła się praca mechaników w pit-stopie – pan z lizakiem wreszcie wziął sobie do serca fakt, że przetrzymywanie kierowcy na stanowisku wcale nie jest idealnym rozwiązaniem. Twórcy wciąż nieco zbyt asekuracyjnie podchodzą do tematu kar – zamiast przejazdów przez pit lane co chwilę jesteśmy karmieni dodatkowymi dziesięcioma sekundami doliczanymi do sumarycznego czasu wyścigu, a kontakty i pojedyncze ekscesy na torze zazwyczaj uchodzą komputerowym botom płazem.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360.
inne
Recenzja gry The Crew - Test Drive Unlimited w USA

Recenzja gry The Crew - Test Drive Unlimited w USA

Po sześciu latach wytężonej pracy, ludzie odpowiedzialni za grę Test Drive Unlimited przygotowali podobny produkt dla Ubisoftu. Kilkadziesiąt samochodów, ogromny teren Stanów Zjednoczonych i tytułowa "ekipa" na drodze. Co z tego wszystkiego wyszło?  recenzja gry

Recenzja gry DriveClub  – do hitu trochę zabrakło

Recenzja gry DriveClub – do hitu trochę zabrakło

Po Forzie Horizon 2 przychodzi czas na przetestowanie DriveClub. Czy ten tytuł nadaje się w ogóle do samotnej zabawy, czy zgodnie z wolą twórców jego głównym założeniem jest zabawa wieloosobowa?  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Need for Speed: Rivals po raz kolejny podnosi poprzeczkę, stając się, podobnie jak wcześniej Need for Speed: Most Wanted, symbolem startującej właśnie nowej generacji konsol. Jednak czy to wystarczy, aby zainteresować zmęczonych nieco fanów?  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219956F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219955F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219954F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219953F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219952F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219951F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219950F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219949F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219948F1 2011 - screen - 2011-09-19 - 219947

komentarze czytelników (42)


Bruniu  2011-09-21 - 21:49

wie ktoś jak się gra na klawiaturze ?

Tarec  2011-09-21 - 22:14

obsługuje GfWL i achievementy jak 2010?

kęsik  2011-09-21 - 22:16

obsługuje GfWL i achievementy jak 2010? ...

Tarec  2011-09-21 - 22:29

A ja głupi nie zauważyłem, że to recka wersji x360..

dextor18  2011-09-22 - 08:06

Świetna gra, symulacja jak sie patrzy. Tworcy nie spali tylko pracowali caly rok, model jazdy zmianiony na plus. Nie rozumiem czemu recenzent napisal ze model nie jest zmianiony ??? Dziwnie tylko zachowuje sie podwozie, troche za bardzo buja.

bob destruktor  2011-09-22 - 21:16

Patjan56 - Skończ trollu i wracaj do nauki :)

DM  2011-09-22 - 22:48

nikt nie zwrócił uwagi na mały babol w grafice? ...

maciek xyz  2011-09-23 - 23:42

Wszyscy się zachwycają F1 2011 ale .... ...

DM  2011-09-24 - 15:05

jak to granie bez kersu i drs? :) jak nie chcesz to nie uzywaj :) poza tym - jak mogą być podpięte do jednego klawisza???? moc silnika to jedna rzecz a strata docisku z tyłu to druga - każdy system używa się zależnie od potrzeby i możlwości...

Karrde  2011-09-24 - 17:33

maciek xyz Nawet przejście z Praktyki do Kwalifikacji wymaga min 3 min (bo nie ma przejścia jak w F1 2010) tylko wracamy do padoku a z padoku do wyścigu. A wszystko się ładuje. ...

inkub69  2011-09-25 - 10:46

recenzent zapomnial wspomniec o grafice (gra recenzowana na xboxsie) ze jest gorsza od poprzedniej czesci, gorsza jest rozdzielczosc, co ewidentnie daje przyklad ze konsole zdychaja juz. producenci gier musza kombinowac jak zrobic aby gra chodzila plynnie i oto efekty, dlatego zazdroszczetym ktorych stac na wypasione pecety. ...

victripius  2011-09-25 - 13:05

Na poprzedniej części bardzo się zawiodłem, dlatego tej nie mam zamiaru się interesować. Dla mnie ocena 8/10 to gruba przesada, ale każdy ma własne zdanie. I jakby co to bycie fanem F1 nie ma tu nic do rzeczy, bo poprzednia część była tak niedopracowana, że każdy fan F1 powinien złapać się za głowę i więcej nie sięgać po tę produkcję.

inkub69  2011-09-25 - 15:50

DM napisal: nikt nie zwrócił uwagi na mały babol w grafice? kierownica na 90stopniach w kokpicie wychodzi troche za bardzo ponad kokpit - w realu wystaje tylko trochę, tu widać jak jej ogromna część + rękawica wychodzi poza kokpit - troche to psuje wrażenia jadąc z kokpitu... ...

DM  2011-09-25 - 16:22

nie zawsze pojeździłem innymi bolidami i chyba jest to zalezne też od bolidu, w niektórych kierownica jest niżej, w niektórych wyżej i wtedy wystaje bardziej

maciek xyz  2011-09-25 - 19:37

Karrde A jak przechodzisz z Praktyki do Kwalifikacji bo mnie pokazuje kalendarz w padoku a potem uruchamiam kwalifikacje i nie trwa to 10 czy 20 sek. ...

inkub69  2011-09-26 - 00:43

DM---->nie zawsze pojeździłem innymi bolidami i chyba jest to zalezne też od bolidu, w niektórych kierownica jest niżej, w niektórych wyżej i wtedy wystaje bardziej ...

Nolifer  2011-10-02 - 00:38

Bardzo dobra gra. Kilka zmian w stosunku do 2010 i gra od razu lepsza :)

marcinos709  2011-10-04 - 18:53

Pozostaje tylko pogratulować producentom czyli Codemasters. To kolejna już( po F1 2010) bardzo dobra gra o formule 1. Gra wygląda na bardzo dopracowaną, grafika jest niezła. A ocena wskazuje, że jest jedną z lepszych gier tego roku. A przecież prawdziwy wysp hitów dopiero się rozpocznie.

Trader177760593  2012-02-21 - 18:30

Uważam, że Gra F1 2011 na PS3 to porażka od strony wizualnej-graficznej, oczy bolą męczarnia w to grać. nie wiem jak się to nazywa ale obraz miga (detale wokół) już po pit-lane widać obraz to na Amidze 500 był wiele lepszy! Gram online w F1 2010 jest OK. czasami zmieniam płytkę na F1 2011 (też gram w sieci) ale ciągle nie daję rady na to patrzeć ...dlatego twierdzę iż to bubel ! Powinni zwracać pieniądze, albo niech to poprawią. Żadne ustawienia Lcd ani PS3 nie pomagają. Mógłbym to podsumować tak - gdyby to było na kompie pomyślałbym że trzeba komputer rozbudować wymienić na mocniejszy. Ale przecież wiedzieli to, że robią grę na konkretną konsolę. CODEMASTERS zróbcie z tym coś. wyłączcie te pierdoły co oczy męczą. Po co mi lśniący bolid jak wokół wszystko mruga. Nie naciągajcie w ten sposób ludzi. (na sporą kasę)

inkub69  2012-07-16 - 09:30

trader, kup sobie xboxa tam gra wyglada dwa razy lepiej, ja tez bylem zdziwiony jak zobaczylem jak lipnie to na ps3 wyglada. glownie wina to rozdzielczosci bo na ps3 tylko 720p. choc jak ustawilem na xboxie zamiast 1080p te 720p to i tak dalej bylo lepiej niz na ps3. posiadacze ps3 powinni sie w koncu pogodzic ze smutna prawda ze ich konsola jest slabsza jesli chodzi o moc i generowana grafike, a szkoda bo cala reszta bije xboxa na glowe.