ocena redakcji
7.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Zombie w tropikach - recenzja gry Dead Island

Dead Island to oczekiwana produkcja studia Techland, którą reklamowano świetnym zwiastunem. I choć sama gra nie ma wiele wspólnego z pamiętnym filmem, to i tak zasługuje na uwagę.

9 września 2011 7.5/10
• strony :123

Oglądając film wprowadzający do Dead Island, nowej gry Techlandu, byłem pełen obaw. Kolorowa stylistyka rodem z klubu nocnego, gangsterski hip-hop w tle, alkohol lejący się strumieniami i dużo roznegliżowanych kobiet. Na chwilę powróciły złe wspomnienia z Call of Juarez: The Cartel, które dla wielu było zwiastunem upadku artystycznego wrocławskiego dewelopera. Mylą się jednak ci, którzy spisali na straty kolejne dzieła tego studia. Wprawdzie wycieczka na tropikalną wyspę Banoi odbiega nieco od nad wyraz optymistycznej oferty z folderu turystycznego, ale jest przeżyciem wartym doświadczenia.

Dead Island to pozycja, w którą można grać w pojedynkę lub w grupie maksymalnie czterech osób. Z tego względu przed rozpoczęciem zabawy wybieramy jedną z czterech zaproponowanych postaci. Każda ma pewną historię i cechy charakterystyczne. Trzeba przyznać, że fabularnie dzieło Techlandu jest splotem wielu konwencjonalnych motywów. Centralny to naturalnie pomaganie ocalałym w walce z zombie. Później dzieją się zwariowane rzeczy. Powiem tylko, że przed ujrzeniem wielkiego finału odwiedzamy kościół, przemierzamy kanały i laboratoria, pływamy łodzią z pewnym rastafarianinem, wkupujemy się w łaski pradawnego plemienia, a także mamy okazję poczuć się jak bohaterowie seriali Lost czy Prison Break.

Atmosfera rodem z Fallouta 3 miesza się tu z głupawką serii Dead Rising i powagą melodramatu ze stacji Zone Romantica. Kuriozalne sceny i motywy nie spodobają się miłośnikom ambitnej fantastyki, którzy czekają na inteligentnie poprowadzoną opowieść o zombie. Dla większości z nas historia przygotowana przez scenarzystów z firmy Techland będzie jednak okazją do pośmiania się i wkręcenia w świat gry. To na pewno lepsze doświadczenie od wizyty w rzeczywistości brutalnych karteli i jeszcze brutalniejszych policjantów z ostatniego Call of Juarez.

Na tej wyspie każdy chciałby zostać żywym trupem. Po to,żeby przez wieczność cieszyć się pięknymi plażami.

A teraz zapomnijcie o fabule, bo w Dead Island odgrywa ona drugorzędne znaczenie. Prawdziwa gra wygląda tak: zabij zombie maczetą, pogadaj z gościem, zlikwiduj zdechlaka kopniakiem, przeszukaj okolicę, załatw grupę umarlaków strzałem w wybuchową beczkę, zawieź benzynę potrzebującym, a po drodze rozjedź dużo wrogów. I tak przez kilkanaście godzin. Wielokrotnie wracamy tu do tych samych miejsc, walczymy z takimi samymi przeciwnikami i wykonujemy podobne zadania. W tak przebiegle skonstruowanej manipulacji Dead Island wygląda na najnudniejszą grę w historii. Na szczęście twórcom udało się zaszlachtować rutynę za pomocą kilku rozwiązań.

Tytuł imponuje oprawą graficzną i stosunkowo bogatym światem. Wybór pierwszej lokacji, do jakiej trafia gracz, był strzałem w dziesiątkę: malowniczy ośrodek wypoczynkowy zachwyca kolorystyką i usypia czujność. W tak przepięknym środowisku rozgrywa się prawdziwa rzeź, w której odpadające kończyny i urywane głowy są na porządku dziennym. Twórcy dają popis swojej wyobraźni i posiadanej technologii, a jednocześnie żerują bezczelnie na naszych wspomnieniach: we wrześniu większość z nas ma wakacje za sobą, więc oglądanie plaż, palm i wody w soczystych barwach może być co najmniej rozczulające.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360.
inne
Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Po krótkim eksperymencie z LEGO Przygoda Traveller’s Tales za sprawą LEGO The Hobbit wraca do klasycznej, wzorującej się na filmie konwencji. Sprawdzamy, czy Thorin i spółka poradzili sobie w klockowym Śródziemiu równie udanie, co Drużyna Pierścienia.  recenzja gry

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Firma Ubisoft próbuje swoich sił w segmencie free-to-play, serwując darmową strzelaninę Tom Clancy's Ghost Recon Online. Sprawdzamy jak ta gra prezentuje się na tle silnej konkurencji.  recenzja gry

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Wszyscy fani składanek czekali na ten dzień – król gatunku powraca. Czy Garrett wciąż jest tak intrygującą postacią w nowej grze Thief? W recenzji przenikamy mrok, by odkryć prawdę.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Dead Island w wersji X360 jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.9

ocena czytelników

483 ocen czytelników

9.2

oczekiwania przed premierą

929 głosów czytelników

Dead Island - screen - 2011-11-25 - 225682Dead Island - screen - 2011-11-25 - 225681Dead Island - screen - 2011-11-25 - 225680Dead Island - screen - 2011-11-25 - 225679Dead Island - screen - 2011-09-19 - 220118Dead Island - screen - 2011-09-19 - 220117Dead Island - screen - 2011-09-19 - 220116Dead Island - screen - 2011-09-19 - 220115Dead Island - screen - 2011-09-19 - 220114Dead Island - screen - 2011-09-19 - 220113

komentarze czytelników (66)


marcinos709  2011-09-11 - 10:17

Po pierwsze: savenup: nie wydaje mi się ,żeby GOL oceniał polskie gry lepiej. Gdyby tak było The Cartel dostało by 7,5 a Dead Island 9,5. Moim zdaniem ocena jest adekwatna do gry jak i do samej recenzji, w której żadnego partnerstwa nie widać. Nie wiem, więc co miałeś na myśli. A powracając do samej gry ocena 7,5... Spodziewałem się czegoś więcej, że gra bardziej zaskoczy, że będzie bardzo innowacyjna, a tutaj jest tylko "dobra z plusem". Bardzo fajnie, że twórcy poważnie potraktowali fabułę, grafika wygląda bardzo dobrze, jest mnóstwo broni do wybory itd... Szkoda jednak ,że tak reklamowany system rozwoju ,i postaci jak i broni, znacząco nie jest odczuwany w rozgrywce(według Hed-a). Moim zdaniem złą decyzją był również pomysł z odradzaniem się po zabiciu. Trochę to bez sensu. Mimo tego gra jest dobra, nie jest wielka, ale jest dobra. Ważne ,że nie została tak "zepsuta" jak The Cartel.

AlikM  2011-09-11 - 15:52

Witam, ktos wie gdzie na mapie znajduje sie ten samolot w dzunglii oraz kryjówka Rosjan?

rom  2011-09-11 - 17:58

Mam pytanie czy ta gra jest ma za zadanie przyprawiać graczy o palpitację serca a ja jestem trochę cienki bolek jeśli o to chodzi z góry dziękuję za odpowiedź

R‹ud›Y  2011-09-11 - 20:12

[49] Nie, absolutnie nie. Nie ma startu nawet do Dead Space, nie mówiąc o amnesii To jest typowy slasher z pierwszej osoby

Malamyszzmadagaskaru  2011-09-11 - 20:24

PORATUJECIE? Niestety padł mi prąd i komputer się wyłączył. A potem okazało się, że save game uciekły w kosmos. ...

rom  2011-09-11 - 23:05

R ...

Axel333  2011-09-11 - 23:28

Całe szczęście że opóźnili mi wysyłkę :) bo zamówiłem edycje kolekcjonerską ze względu na ilość gadżetów ale w czas anulowałem :) i wale to nie będę dopłacał 100PLN za jakieś chińskie śmieci ... kupie może podstawową wersje gry ale to nic pewnego... się cieszę że tak wyszło :):D Mogli zająć się porządnie jedną grą a nie robić dwie i obie spierdo***, no ale jedna przynajmniej lepsze od drugiej :) ich błąd ...

R‹ud›Y  2011-09-11 - 23:48

[52] jak ktoś ma naprawdę słabą psychikę to może się wystraszyć jak nagle zombiak skoczy ci na głowę, albo złowrogo zawyje zza innej częsci mapy, ale bez przesady ...

vojak_2  2011-09-12 - 09:12

głośno o tym, więc raczej na +

vulg  2011-09-12 - 09:58

[40] 15 butelek wódki? To on raczej powinien mieć na imię Stanisław :)

Desolator  2011-09-12 - 12:33

AlikM -> gdy trafisz pierwszy raz do dżungli to oba zadania zostaną uaktywnione w dzienniku i będziesz miał zaznaczone miejsca do, których masz się udać. W każdym razie samolot możesz łatwo odnaleźć wykonując pierwsze zadanie czyli eskortę Jin do wioski. Znajdziesz go w okolicach dolnego, lewego rogu mapy.

rom  2011-09-12 - 12:55

r ...

Balsamista.  2011-09-12 - 13:10

7,5 dla polskiej gry, czyli odejmując kolesiostwo wyjdzie nam około 5,5. ...

hedasw  2011-09-12 - 21:48

TobiAlex - trochę się może zagalopowałem, chodziło mi bardziej o to, że lokacje były dość puste i a przestrzenie bez żadnych obiektów obszerniejsze. ...

victripius  2011-09-12 - 22:00

Ocena zasłużona :) Gra na pewno jest dużo lepsza od The Cartel, ale oprócz tego nie wybija się ponad przeciętność. Szkoda, bo potencjał jak zawsze był.

Gnomiszcze  2011-09-15 - 06:50

Balsamista -> Akurat ocena zasłużona (z kolesiostwem byłoby pewnie z 9). Szczerze mogę powiedzieć, że nasi twórcy w końcu nauczyli się jak powinno się robić gry. Generalnie: polecam. Gra roku to to nie jest, ale chyba najlepsza gra o chodzących zwłokach która pojawiła się do tej pory i jest warta swojej ceny. ...

rom  2011-09-18 - 10:21

Gnomiszcze w dead island jest bardziej efektowny sposób eksterminacji zombie . Najpierw trzeba delikwenta zwalić na ziemię najlepiej kopniakiem a potem (w przypadku ps3) nakierować celownik na głowę i wcisnąć ten sam przycisk co kopniak a główa zostaje zmiażdzona . Ten ruch wygląda u każdej postaci inaczej

Nolifer  2011-09-18 - 14:08

Gra jest naprawdę w porządku i podoba mi się :)

Azcim  2011-09-21 - 07:59

Dla mnie gra bardzo bardzo fajna. Mocne 9/10 . Dobra fizyka i fajne wykorzystanie RPG w grze akcji. Fabuła i długość gry też niczego sobie w porównaniu do 6-7h jakie daje większość nowych gier. Moim zdaniem Techland wydał super grę i warto ich wesprzeć kupując ją. Pozdrawiam.

KamilAdam  2011-12-03 - 15:01

Mi gra się podoba, kupie.