ocena redakcji
9.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Total War: SHOGUN 2 - recenzja gry

W długiej historii serii Total War przyszło nam walczyć w różnych okresach historycznych. Po tych wszystkich przygodach, zaprawieni w bojach i przyzwyczajeni do wykonywania zadań niemożliwych, wracamy do korzeni – do Japonii, gdzie wszystko się zaczęło.

18 marca 2011 9.0/10
• strony :12345

W ponad dziesięcioletniej historii serii Total War przyszło nam walczyć na tle spadających płatków kwiatu wiśni, oblegać średniowieczne twierdze, czuć drażniący piach pod zbroją rzymskiego legionisty oraz wdychać cierpki zapach prochu strzelniczego. Po tych wszystkich przygodach, zaprawieni w bojach i przyzwyczajeni do wykonywania zadań niemożliwych, wracamy do korzeni – do Japonii okresu Sengoku, gdzie wszystko się zaczęło.

Aby uniknąć tego, co silne, trzeba uderzać w to, co słabe

Najnowsze dzieło Creative Assembly jest powrotem w naprawdę wielkim stylu – w sposób niemal doskonały łączy bowiem pierwotne, sprawdzone już wzorce z nowymi osiągnięciami. Wyraźnie widać, że autorzy stworzyli nowego Shoguna dokładnie tak, jak chcieli – od razu czuje się też, że naprawdę dobrze bawili się podczas projektowania gry. Udało im się opracować bardzo ciekawą syntezę mechaniki rozgrywki z Empire i Napoleona z estetyką i klimatem pierwszego Shoguna. Oznacza to, że po raz kolejny wcielimy się w jednego z japońskich daimio (przywódców klanów), by na czele jego wojsk podbić całą wyspę. Nie będzie to jednak podbój w stylu ponad dziesięcioletniego już pierwowzoru – wszelkie rozwiązania techniczne zostały bowiem zaczerpnięte z ostatnich części. Można więc powiedzieć, że najnowszy Shogun zawdzięcza swą duszę najstarszemu z przodków, ale rysy twarzy odziedziczył po rodzicach. W ten sposób powstała niemal doskonała równowaga. Nie bez kozery mówi się o tym dziele Creative Assembly jako o ideale Zen przeniesionym na monitory komputerów.

Każdy turysta musi kiedyś odpocząć – najlepiej przy świątyni.

Jak to jednak wygląda w praktyce? Podobnie jak w każdej grze z serii Total War mamy do czynienia z wyraźnym podziałem rozgrywki na dwie płaszczyzny – strategiczną i taktyczną. W pierwszej na mapie Japonii kierujemy gospodarką, dyplomacją, polityką dynastyczną, działalnością agentów oraz ruchami pionków reprezentujących armie – wszystko to w systemie turowym. Gdy jednak dwa wojska stają na tym samym polu, gracz przenoszony jest na mapę taktyczną, gdzie bezpośrednio dowodzi setkami dzielnych wojowników – walka odbywa się w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy.

W jaki sposób połączono mechanikę Empire z duchem pierwszego Shoguna? Zaczerpnięto z niego wszelkie rozwiązania stricte techniczne – na trójwymiarowej mapie świata rozwijamy miasta oraz ich zewnętrzne przybudówki (jak np. sądy, kopalnie, kamieniołomy etc.), przesuwamy pionki o ograniczonym zasięgu ruchu i kierujemy polityką. Podczas bitew (tak morskich, jak i lądowych) sterujemy graficznie doskonałymi modelami jednostek, z równie wykwintną animacją. Interface jako żywo przypomina ten z Empire – różnice są minimalne. A wszystko to przyobleczono w szaty z płatków kwiatu wiśni – podkomendni zwracają się do nas z japońskim akcentem (chociaż po angielsku), wszędzie spotykamy się z japońską terminologią (chi, bushido, ashigaru etc.), ozdobnikami (grafiki przypominające oryginały z epoki) czy muzyką.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Pełna zmian, ale wciąż świetna - recenzja gry Might & Magic: Heroes VI

Pełna zmian, ale wciąż świetna - recenzja gry Might & Magic: Heroes VI

Powtórzenie sukcesu Heroes of Might & Magic III jest zadaniem trudnym, o ile w ogóle wykonalnym. Wiedzą to doskonale Węgrzy z Black Hole, dlatego nie próbowali stworzyć klona słynnej „trójki”, ale na jej bazie opracować grę świeżą i interesującą.  recenzja gry

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Po kapitalnym Crusader Kings 2 przyszedł czas na czwartą część serii Europa Universalis. Paradox Interactive po raz kolejny odnosi ogromny sukces.   recenzja gry

Recenzja gry SimCity - duże problemy małego miasta

Recenzja gry SimCity - duże problemy małego miasta

Tyle czekaliśmy, tyle wypatrywaliśmy i w końcu jest – nowe SimCity próbuje ponownie zdefiniować pojęcie wirtualnej symulacji budowy miasta. Udało się tylko częściowo.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Total War: SHOGUN 2 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.7

ocena czytelników

2222 ocen czytelników

9.5

oczekiwania przed premierą

1465 głosów czytelników

Total War: SHOGUN 2 - screen - 2013-03-07 - 257297Total War: SHOGUN 2 - screen - 2013-03-07 - 257296Total War: SHOGUN 2 - screen - 2013-03-07 - 257295Total War: SHOGUN 2 - screen - 2012-11-20 - 251984Total War: SHOGUN 2 - screen - 2012-11-20 - 251983Total War: SHOGUN 2 - screen - 2012-11-20 - 251982Total War: SHOGUN 2 - screen - 2012-11-20 - 251981Total War: SHOGUN 2 - screen - 2012-11-20 - 251980Total War: SHOGUN 2 - screen - 2012-07-27 - 243291Total War: SHOGUN 2 - screen - 2012-07-27 - 243290

komentarze czytelników (81)


Trygław  2011-03-24 - 08:42

Na E8500/4GB/HD4870 gra śmiga bez zarzutu musiałem tylko wyłączyć HDR bo ten efekt jest "disneyowski" jak dla mnie ...

MarcoV86  2011-03-24 - 15:25

Wkurza mnie trochę armia w tej grze :/... Zbyt szybko się chłopaki poddają... Japońce to nie cioty :/...

Mac94  2011-03-24 - 15:28

EEE tam . TOTAL WAR ROME JEST NAJLEPSZA.

Przemul13  2011-03-24 - 15:32

Mac94: z laski swojej zamknij sie, jesli nie masz do powiedzenia nic na temat gry ;)

MarcoV86  2011-03-26 - 14:18

BUG czy co? Gram Shimazu i nie mogę budowaćżadnych statków... portów mam z 5... Mogę tylko werbować żołnierzy. Jak grałem chyba DATE, to nie było problemów...

MarcoV86  2011-03-26 - 15:28

Mój błąd xD mój kac :/...

Nolifer  2011-03-27 - 10:11

Gdyby tylko polepszyli SI to mieliśmy wzorcową grę , ale i tak jest dobrze , ba bardzo dobrze :)

SSman92  2011-04-01 - 00:06

seria total war to jedna z moich ulubionych

grzesgogo  2011-04-06 - 15:32

Panowie mi gra NIE DZIAŁA. Mam nowego Della XPSL107. i7 6GB RAM, M445 GT I poczwara nawet się nie uruchamia. Walczę od tygodnia z pomocą techniczną i Zero rezultatów. ...

kwo  2011-04-07 - 13:51

Dziwię się że pomoc techniczna z Tobą gada. Żaden producent gry nie daje gwarancji że gra będzie poprawnie pracowała na mobilnych kartach grafiki. Raczej skontaktowałbym się z pomocą producenta karty grafiki lub chipsetu.

grzesgogo  2011-04-08 - 09:54

Brak mi słów. I zatkało mnie. Specjalnie CZYTAM zanim kupię grę jakie ma wymagania i w tym przypadku nie było napisane o takiej możliwości. Poczytaj na pudełku (chyba, że masz pirata). Poza tym tą grę nie pisali rok czy dwa. I nie wiadomo było w momencie pisania jakie będą karty grafiki. Programy pisze się na platformie i to ona obsługuje systemy i urządzenia. Mam naprawdę dużo gier w tym Mass Efect 2, Starcraft 2, Crysis Warhed i Crisis 2 i o dziwo wszystko działa. Zauważyłem, że osoby posiadające w swoich piecach zasilacze 1KW mają pewność, że tylko na ich sprzęcie wszystko działa super. Tylko po co ?? Przez to, że programistą nie chce się optymalizować kodu bo ten czy inny koleś jak zobaczy spadek z 50 klatek do 25 wyjmie nogi z papuci ubierze się i wyskoczy po dodatkowy ram czy kartę graficzną. Gratulacje. Najgorsze jest to, że przez piractwo gry rejestrowane są na koncie steam i nie mogę jej nawet sprzedać. Wracam do mojej PS3.

_Luke_  2011-04-08 - 10:06

[72] Nie zapomnij tylko pisac w kazdym watku, ze PC umiera, bo tobie na laptopie nie chce dzialac jedna gra.

grzesgogo  2011-04-08 - 13:31

Nie to było moim założeniem. Uważam, że pisanie gier na konsole jest o 1000 % łatwiejsze. Mamy do dyspozycji 1 architekturę i dokładnie wiemy co mamy do dyspozycji. Nie sztuką jest napisać ładną graficznie grę na sprzęt za 6 tys. Sorki za moje wynurzenia ale jestem po prostu zły. Grę z ps3 czy xboxa mógłbym sprzedać a tej już nie.

SSman92  2011-04-11 - 00:01

super gra

kwo  2011-04-11 - 11:08

@grzesgogo Czy konsole są mobilne? Są, ale to już konsolki a nie konsole PS3 i Xboxy. Dlaczego wymagasz od PC mobilności a od konsoli nie? Co do sprzętu za 6 tys też nie masz racji - 2 rdzeniowy procek AMD + starusieńki 8800gt + 4 GB taniego jak barszcz RAM-u + zasilacz firmowy 400W starcza do wszystkiego. Jak ktoś ma głowę na karku to w każdych czasach za 2 tys zł złoży fajny sprzęt i stać go później na zakup gier.

grzesgogo  2011-04-11 - 18:05

@kwo Oki masz rację. W takim wypadku ponawiam pytanie czemu na moim i7, 6GB RAM, 445 GT ta super gra nie działa.

kwo  2011-04-11 - 21:00

Człowieku wpisz sobie w google "Dell XPSL107" ....Nic. To wejdź na stronę Della w wpisz w wyszukiwarce "Dell XPSL107" Co wychodzi? Nic... Więc nie zawracaj ludziom głowy albo ogarnij się.

grzesgogo  2011-04-12 - 12:57

Wpisz sobie XPS L701 tak będzie lepiej.

rekko  2011-04-19 - 17:42

ciekawią mnie słowa autora "Dość poważnym zarzutem może być również niewielkie w gruncie rzeczy zróżnicowanie jednostek. Włócznicy ashigaru, niezależnie od swej nazwy i klanu, zawsze będą włócznikami ashigaru – będą posiadać te same umiejętności i niemal identyczne statystyki. " - gra shogun to gra oparta o historię, więc trudno by była większa różnorodność jednostek. Skoro wszyscy używali tych samych formacji wojsk autorzy gry nie mogą nagle wyskoczyć np. z toporami czy wojownikami używającymi tarcz. To nie Europa, gdzie było wiele różnic kulturowych i różnic w w tradycji wojskowej.

kwo  2011-04-20 - 12:22

@rekko Po za tym, w dalszym etapie gry, jednostki ashigaru są zróżnicowane ze względu na morale, celność i doświadczenie.